Pan ksiądz vs Belzebub

Data: 2011-03-05 12:04:13
Autor: Grzegorz Z.
Pan ksiądz vs Belzebub
Kuria: Ksiądz nie powinien dźgać nożem, tylko głosić Ewangelię.Psycholog:
Skuteczne wychowanie zmusza do poszukiwań nietypowych dróg porozumienia Michał Wojtoń, tegoroczny maturzysta z Technikum Ochrony Środowiska w Nowej
Rudzie, zarzeka się, że ksiądz go za szyję nie powiesił. Bo tak naprawdę
wisiał na kamizelce, a powróz na szyi był zwykłą atrapą. I siostra zakonna
też nikogo nożem nie zadźgała. Nóż był tylko rekwizytem, a zamiast krwi z
pleców i z ust ofiary lał się sok wiśniowy. Zresztą co to za zakonnica?! To
koleżanka Wojtonia ze szkoły. Podobnie jak inne ofiary.

Ksiądz morduje na niby

W tej nieprawdziwej historii pt. "Krwawa wiara" autentyczne są jedynie
scenografia i czarny charakter. Akcja kilkunastominutowego filmu horroru
rozgrywa się m.in. w scenerii cmentarza i kościoła w Wojciechowicach
niedaleko Kłodzka, a w roli mordującego maturzystów księdza wystąpił
proboszcz z Wojciechowic, ich katecheta ks. Krzysztof Doś. - Gdyby nie to,
że ksiądz w naszym horrorze jest prawdziwym księdzem, nie byłoby sprawy -
uważa Piotr Zelke, reżyser kilkunastominutowego filmu studniówkowego, który
- co już zamierzone nie było - doczekał się też projekcji w kurii biskupiej
w Świdnicy i w Prokuratorze Rejonowej w Kłodzku. Zgodnie ze scenariuszem
wieczór przed maturą uczniowie piją na umór, po czym skacowani zjawiają się
nazajutrz przed komisją egzaminacyjną. Przewodniczy jej dyrektor szkoły (w
tej roli prawdziwy dyrektor). Po egzaminie zostają zaproszeni przez
zakonnicę na plebanię. Tam zaczyna się horror. Ksiądz w asyście kościelnego
zakłada na szyję Michała powróz. Po chwili chłopak dynda pod sufitem,
wierzgając konwulsyjnie nogami niczym Mirosław Baka w "Krótkim filmie o
zabijaniu". Natomiast w kościele zakonnica wbija rzeźnicki nóż w plecy
kolejnym ofiarom. Napięcie sięga szczytu, gdy ksiądz na cmentarzu chce
pozbawić życia kolejną owieczkę. Czy podzieli los swoich rówieśników, tego
nie wiemy, bo film się kończy. Bohater budzi się z koszmaru.

Zanim biskup świdnicki i prokurator ocenili dzieło Amatorskiej Grupy
Filmowej "Malefactor" w Nowej Rudzie, przeszło ono swoistą kolaudację przed
nauczycielami w tamtejszym Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych. - Ładnie
zrobiony, technicznie w porządku, o walorach rozrywkowych - mówi dyrektor
szkoły Bogdan Kostecki.

- Brakowało nam przesłania, ale nie widzieliśmy powodów, aby nie pozwolić
uczniom wyświetlić ten film na studniówce. Poza tym firmował to swoją osobą
ksiądz, więc byliśmy przekonani, że wszelkie procedury kościelne zostały
zachowane. Po drugie to dorośli ludzie i to oni organizują studniówkę.

Czujny dziadek na YouTube

Film utrzymany w konwencji snu przerażonego maturą chłopaka opuścił jednak
mury szkoły. Malefactor umieścił go na YouTube'ie, gdzie obejrzał go
dziadek jednego z uczniów. Obejrzał i poszedł do prokuratury. - Twierdził,
że nagranie jest propagowaniem zabójstwa oraz że zawiera krwawe obrzędy, w
których w dodatku bierze czynny udział ksiądz - mówi prokurator rejonowy w
Kłodzku Anna Gałkowska, która jednak wyklucza, by maturzyści podżegali do
przestępstwa. - Podżeganie musi być działaniem umyślnym, z czym nie mamy
tutaj do czynienia. To film, który w przemyślany sposób nawiązuje do
konwencji horroru i mimo że może urażać czyjeś uczucia, nie widzę powodów,
by prokuratura zajmowała się tą sprawą. Przesłuchiwanie uczniów byłoby
przed maturą dużą szykaną. Sensowniejsze, aby się teraz uczyli - kończy
prokurator. W sprawie filmu już wypowiedziała się świdnicka kuria - ks.
Krzysztof Doś dostał naganę. - Ksiądz spowodował zgorszenie i naraził na
szwank swój autorytet proboszcza - wyjaśnia rzecznik kurii ks. Łukasz
Ziemski. - Naruszył kodeks prawa kanonicznego, który mówi, że w miejscu
świętym, czyli w kościele i na cmentarzu, dopuszczalne jest tylko to, co
służy sprawowaniu i szerzeniu kultu, pobożności i religii, a zabronione
wszystko, co jest obce świętości miejsca. Poza tym za nieroztropny udział w
filmie katecheta musi publicznie wyrazić skruchę, szczególnie przed
nauczycielami i uczniami w szkole - podkreśla.

Świetny katecheta, miły człowiek

Psycholog Marta Chmielowiec widziała film, zanim Malefactor zdjął go z
YouTube. Ani nie była zbulwersowana, ani nie sądzi, by był instrukcją, jak
realizować mordercze instynkty. - To, że twórcy zaprosili do współpracy
nauczycieli, świadczy o dużym zaufaniu, jakim ich darzą. Wychowanie, aby
było skuteczne, zmusza do elastyczności i do szukania nowych, nawet
nietypowych dróg porozumienia z uczniem. Ksiądz wyszedł poza sztywne
polskie ramy i dostał za to po łapach. Szkoda - komentuje. Dyrektor szkoły
zapewnia, że od 16 lat nie miał tak dobrego katechety. - Ksiądz Krzysztof
to otwarty, miły człowiek - zachwala Kostecki. - Taki, jaki powinien być
każdy ksiądz. Nie ma żadnych problemów wychowawczych z młodzieżą. Potrafi
ją zintegrować, stworzyć z uczniami i między nimi dobrą więź. Gdy trzeba
będzie, będziemy go bronić, mimo że w kurii nie mamy specjalnych wejść. A
że film za mocny? Przecież to konwencja snu, a przed maturą wiadomo, jakie
horrory mogą się przyśnić. Że w kościele się dzieje? Rok temu na jasełkach
w kościele Herod mordował dzieci. Czy też trzeba by się oburzać? Przecież
to taka konwencja - komentuje Bogdan Kostecki. - Ja nie rozumiem o co to
zamieszanie. Wystarczy usiąść z pilotem przed telewizorem i jestem pewny,
że przeskakując z kanału na kanał nie takie mocne sceny znajdziemy -
dodaje. Jednak kuria broni swojego zdania.

- Rozumiemy, że ks. Krzysztof miał dobre intencje, ale tymi, jak wiadomo,
dno piekła jest wybrukowane. Trzeba szukać kontaktu z młodzieżą, ale to
przegięcie, aby ksiądz dźgał nożem. Ksiądz nie może promować zabijania,
tylko ma głosić Ewangelię. Można postawić pytanie, kiedy i jakie granice
wychowawca ma prawo przekroczyć, aby zbliżyć się do uczniów. Tyle że w tym
przypadku odpowiedź jest jednoznaczna: ks. Krzysztof nie osiągnął żadnego
wychowawczego celu. Maturzyści kończą szkołę, rozjadą się i on nie będzie
miał już szans na żadną pracę duszpasterską z nimi. To zbliżenie się do
nich w trakcie kręcenia filmu niczego nie dało. Mogli nakręcić dobrą
komedię, byłoby sympatyczniej - kwituje ks. Łukasz Ziemski.

Uczniowie wołają o pomoc

Kuratorium oświaty we Wrocławiu dostrzega pozytywy produkcji. - To dobrze,
że młody człowiek nie szlifuje bruków i nie stoi pod przysłowiową budką z
piwem, tylko realizuje swoje pasje i talenty artystyczne. Takie
przedsięwzięcia sprzyjają również kształtowaniu umiejętności, o których
mowa w podstawie programowej: współpraca w zespole, kreatywność,
korzystanie z technologii informatycznej itp . Plusem jest również
zaangażowanie w ten film nauczycieli i księdza, co przecież nieczęsto się
zdarza. Ksiądz potrafił być elastycznym i rozmawiać z nimi jak partner .
Szkoda tylko, że młodzieży zabrakło w nim przewodnika, który zaproponowałby
młodzieży łagodniejszy, nie tak brutalny, sposób przedstawienia problemu i
inne miejsce na realizację filmu. Bo cmentarz i kościół to miejsca kultu, a
nie rozrywki - uważa Janina Jakubowska, starszy wizytator wrocławskiego
kuratorium oświaty. I nie zgadza się z opinią dyrektora szkoły na temat
przesłania horroru.

- Być może młodzież tym filmem woła do nas dorosłych: boimy się matury,
pomóżcie nam wyciszyć nasze emocje. Nauczyciele powinni postawić nie tylko
na dydaktykę, ale też na wspieranie uczniów, jak radzić sobie z
egzaminacyjnym stresem - dodaje. Na razie nic o kontroli w szkole nie
wiadomo, bo żadne oficjalne pismo z prokuratury do kuratorium nie dotarło.

Z ks. Krzysztofem Dosiem o walorach filmu i jego roli nie porozmawialiśmy.
Bez zgody biskupa nie może się wypowiadać do mediów.

http://wyborcza.pl/1,75478,9204532,Proboszcz_wystapil_w_horrorze__Musi_przeprosic.html

Data: 2011-03-05 13:18:21
Autor: JanKo
Pan ksiądz vs Belzebub
Użytkownik "Grzegorz Z." <jacksparrow@noname.com> napisał w wiadomości news:152h32muurhde$.qd5e9hnkjpb7$.dlg40tude.net...
Kuria: Ksiądz nie powinien dźgać nożem, tylko głosić Ewangelię.Psycholog:
Skuteczne wychowanie zmusza do poszukiwań nietypowych dróg porozumienia

 Niby dlaczego klecha nie miał prawa uczestniczyć w przedstawieniu? Pozbawiono go praw obywatelskich? Skoro bawili się nw teatr to każdy wiedział, że jest to nieprawdziwe. Czy rozpinanie męskich jajec na katolickim sztuku jest zgodne z twoim sumieniem, a juz zabawy klechy z siekierą w ręku budzą twoją odrazę? Masz podwójną moralność zakamuflowany komuchu.

JanKo

Data: 2011-03-05 13:25:15
Autor: Grzegorz Z.
Pan ksiądz vs Belzebub
JanKo napisał:

[...]

Ależ ja nie jestem zakamuflowanym komuchem.

Jestem komuchem pełną gębą! Czerwony! I nie z PO.

Data: 2011-03-05 13:37:27
Autor: JanKo
Pan ksiądz vs Belzebub
Użytkownik "Grzegorz Z." <jacksparrow@noname.com> napisał w wiadomości news:qtikbm7jeghn$.ikk1fzoq2b7s$.dlg40tude.net...
JanKo napisał:

[...]

Kryptokomuchy są w SLD, PiS i PJN. Zakumuflowani w PSL. PO to raczej zwolennicy bzykania kogo się da, a nie wspólnych żon! ;)

JanKo

Data: 2011-03-05 21:45:07
Autor: jadrys
Pan ksiądz vs Belzebub
W dniu 2011-03-05 13:25, Grzegorz Z. pisze:

AleĹź ja nie jestem zakamuflowanym komuchem.

Jestem komuchem pełną gębą! Czerwony!

I nie z PO.

E tam, przechwalasz się i tyle..

Data: 2011-03-05 15:37:36
Autor: pluton
Pan ksiądz vs Belzebub
> [...]
> Skuteczne wychowanie zmusza do poszukiwań nietypowych dróg porozumienia

 Niby dlaczego klecha nie miał prawa uczestniczyć w przedstawieniu?

Nie zrozumiales. Mial prawo, tylko ze przedstawienie bylo zle: nie zawieralo
scen gwaltu zbiorowego na nieletniej.

Nullification

Pan ksiądz vs Belzebub