Państwo jest dłużnikiem Kościoła

Data: 2011-12-16 19:16:49
Autor: abc
Państwo jest dłużnikiem Kościoła
Biskup przypomniał także genezę powstania Funduszu Kościelnego utworzonego
na mocy ustawy o dobrach martwej ręki z 1950 r.,

Fundusz ten - w świetle ustawy o dobrach martwej ręki - miał być funduszem
rekompensacyjnym, działającym w ten sposób, że za przejęte dobra Kościół
otrzymuje pieniądze na konkretne cele. Nigdy nie zostało to zrealizowane.

W okresie komunistycznym Fundusz służył głównie finansowaniu działalności
wymierzonej przeciwko Kościołowi, m.in. przez wspomaganie
księży-"patriotów".

Jak wykazał w swych badaniach dr Zawiślak, na którego powoływał się bp
Polak, środki z Funduszu w dwóch trzecich były przeznaczane na finansowanie
walki z Kościołem.

Dopiero po 1989 r. zasady działania Funduszu zostały zmienione, a większość
jego wydatków obejmuje dopłaty do składek emerytalnych duchownych różnych
wyznań.

Jego budżet nie odnosi się w żaden sposób do wielkości dóbr zabranych
Kościołowi, lecz stanowi wyłącznie wyraz uznaniowości ze strony państwa -
podkreślił sekretarz episkopatu.

W tym kontekście powrócił do Komisji Majątkowej, której prace zostały
przerwane. Pozostało po niej 220 niedokończonych spraw, z których tylko ok.
30 trafiło do sądów.

Przypomniał, że spośród ponad 160 tys. ha ziem zagrabionych przez władze
komunistyczne, odzyskano 65 tys. ha. A zatem w rękach państwa pozostaje dziś
ponad 90 tys. ha ziemi zabranej Kościołowi. Natomiast spośród kilkunastu
tysięcy budynków, Kościołowi zwrócono zaledwie 490.

Biskup zaznaczył, że Kościół nie odzyskuje tego dla siebie, by gromadzić
dobra, lecz by wypełniać swoje obowiązki utrzymania kościelnych archiwów,
muzeów, zabytków, prowadzić dzieła charytatywne.

Biskup wykazał, że Komisja Majątkowa zwracała Kościołowi wyłącznie te dobra,
które władze zagrabiły z pominięciem komunistycznego prawa.
Nadal natomiast w ręku państwa pozostają te posiadłości, które Kościół
utracił na mocy prawa wprowadzającego nowy ustrój.

Państwo polskie jest więc w dalszym ciągu olbrzymim dłużnikiem Kościoła.

Sekretarz Episkopatu zauważył, że zwrot tych dóbr (lub ich ekwiwalentu w
formie np. obligacji) mógłby nastąpić, o ile rozpocząłby się w Polsce proces
powszechnej prywatyzacji.

Więcej
http://www.fronda.pl/news/czytaj/tytul/panstwo_polskie_jest_w_dalszym_ciagu_olbrzymim_dluznikiem_kosciola_17634

Data: 2011-12-16 14:07:12
Autor: J-23
On 16 Gru, 19:16, "abc" <a...@wp.pl> wrote:
[...]

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Kościoła jest sztuczny..

rozwiazac konkordat w trybie natychmiastowym, i zlikwidowac wszelkie
dotacje dla sekt religijnych. wszelka dzialalnosc koscielna traktowac
jak dzialalnosc gospodarcza, czyli od platnych uslug typu pochowek,
chrzciny... itede. kaplani placic powinni stosowny podatek.

Data: 2011-12-17 08:39:45
Autor: abc
[...]

Wyrzygałeś wszystko czym cię napaśli. No i co teraz?

Data: 2011-12-17 18:35:28
Autor: pluton
> [...]
> chrzciny... itede. kaplani placic powinni stosowny podatek.

Wyrzygałeś wszystko czym cię napaśli. No i co teraz?

teraz rozwiazac konkordat w trybie natychmiastowym, i zlikwidowac wszelkie
dotacje dla sekt religijnych. wszelka dzialalnosc koscielna traktowac
jak dzialalnosc gospodarcza, czyli od platnych uslug typu pochowek,
chrzciny... itede. kaplani placic powinni stosowny podatek.

Nullification

Data: 2011-12-17 09:46:13
Autor: J-23
On 17 Gru, 18:35, "pluton" <zielonadu...@gazeta.pl> wrote:

> [...]

jak dzialalnosc gospodarcza, czyli od platnych uslug typu pochowek,
chrzciny... itede. kaplani placic powinni stosowny podatek.

jeszcze szybciej rozwiazac konkordat w trybie natychmiastowym, i

Data: 2011-12-16 19:47:04
Autor: Marek Czaplicki
abc pisze na pl.soc.polityka w dniu piątek 16 grudzień 2011 19:16:

Biskup przypomniał także genezę powstania Funduszu Kościelnego utworzonego
na mocy ustawy o dobrach martwej ręki z 1950 r.,

Mam takie pytanie. Dlaczego za Kościół, jak są jakieś finanse są uważani tylko ludzie Kościoła instytucjonalnego? A jak mowa o Kościele jako takim, to mówi się o milionach ludzi należących do Kościoła? Czy tym milionom nie należą się jakieś pieniądze od państwa? Czy może finanse doszłyby do ładu, gdyby zajęli się nimi ludzie na nich się znający, a tych w każdej parafii nie brakuje. Inaczej mamy do czynienia z ciągłym wyciąganiem ręki o finansowanie tych czy innych przedsięwzięć.

Państwo jest dłużnikiem Kościoła