Papierowa PKPiR i e-faktury

Data: 2011-03-05 23:03:00
Autor: Michał
Papierowa PKPiR i e-faktury
Witam, Zamierzam prowadzić pkpir w postaci papierowaj, zaś faktury będę wystawiał elektronicznie. U firm dla których będę klientem też będę zabiegal o to żeby faktury wysyłali mailem, a nie w postaci papierowej.

Jako że prawo nakłada na mnie obowiązek "porządku w papierach", to czy jestem w jakiś sposob zobligowany do tego żeby np codziennie archiwizować otrzymane/wystawione faktury (z zakończonego dnia pracy), czy też mogę to zrobić np na koniec miesiąca - biorąc na siebie ryzyko że jak padnie komputer z jedyną kopią faktury (a ja nie będę miał codziennego backupu) to będę miał kłopoty... ? Generalnie, zakładam wogóle że taki tandem (papierowa książka pkpir oraz elektroniczne faktury) nie jest zabroniony. Docelowo planuję kompletnie przejść na prowadzenie papierologii w sposób bez-
papierowy, ale najpierw jednak chciałbym oswoić się z tematem w postaci klasycznej :-)

Czy przy rezygnacji z papierowej książki na rzecz elektronicznej nalezy się spodziewać jakichś trudności ? Zakładam że zrobię to na przełomnie któregoś roku podatkowego. Pozdrawiam,
Michał  --

Data: 2011-03-06 12:08:42
Autor: Elab
Papierowa PKPiR i e-faktury
W dniu 05.03.2011 23:03, Michał pisze:
[...]

dla "świętego spokoju" ja bym drukował KPiR papierową ( lub trzymał wydruk pdf ) a fakturki jak najbardziej ślij elektronicznie :-) ( zadbaj tylko aby mieć zgodę na piśmie od klientów na dostawanie w takiej formie)

tu masz podstawę :
http://elaboro.pl/ksiazka/sprzedaz/faktury_mailem

--
Elaboro Online System
Przyjazne oprogramowanie dla firm

Data: 2011-03-07 12:42:41
Autor: Gotfryd Smolik news
Papierowa PKPiR i e-faktury
On Sun, 6 Mar 2011, Elab wrote:

W dniu 05.03.2011 23:03, Michał pisze:
Witam,
Zamierzam prowadzić pkpir w postaci papierowaj, zaś faktury będę wystawiał
elektronicznie.
[...]
[...]

  IMO - formalnie niewykonalne.
  KPiR "elektroniczną" trzeba wydrukować.
  Widzisz wyjątek (w przepisach)?

dla "świętego spokoju" ja bym drukował KPiR papierową ( lub trzymał wydruk pdf ) a fakturki jak najbardziej ślij elektronicznie :-)

  Pic jest w tym, że jest na odwrót - przepisy o KPiR pozwalają nie
wypełniać jej "codziennie na papierze" tylko pod warunkiem powierzenia
prowadzenia biuru rachunkowemu lub prowadzenia jej elektronicznie.
  "Wydruk do PDF" się nie liczy :D
  Codziennie ma drukować? :O

  Żebyśmy się rozumieli: to prowadzący określa, co uważa za "dokument".
  Przyjąłem literalnie to co piszecie: deklarację, że "dokument
o nazwie KPiR" jest papierowy.
  Wtedy nie ma możliwości uniknięcie bieżącego wypełniania
"papierów" (ewidencji sprzedaży czy to w KPiR w postaci osobnego
"papieru" oraz przyjmowania towarów handlowych w KPiR).
  Inna sprawa, że *podejrzewam* że mieliście na myśli prowadzenie
KPiR w postaci elektronicznej, ale z treści to nie wynika ;)

pzdr, Gotfryd
(DG, KPiR, VAT, ZUS)

Data: 2011-03-08 14:46:53
Autor: Michał
Papierowa PKPiR i e-faktury
  IMO - formalnie niewykonalne.
  KPiR "elektroniczną" trzeba wydrukować.
  Widzisz wyjątek (w przepisach)?

ok, zatem jeśli nie da się zupełnie bez papieru, to zakładam że można prowadząc
ją w postaci elektronicznej drukować ją jedynie wtedy kiedy nakaże kontrola/albo
prawnie będzie to określone (nie orientuje się ktoś kiedy następuje taki
obowiązek ? ) (lub gdzie szukać zapisów na ten temat w ustawach/rozporządzeniach ?)

> [...]

wypełniać jej "codziennie na papierze" tylko pod warunkiem powierzenia
prowadzenia biuru rachunkowemu lub prowadzenia jej elektronicznie.

Ok, zatem jeśli będę prowadził księgę w postaci elektronicznej (za pomocą
jakiegoś programu komputerowego), to będę mógł nie-wypełniać-jej codziennie ? Czy chodzi tu o to że nie będę musiał tworzyć jej papierowej wersji codziennie
(co było by absurdem) ? czy też chodzi o to że nie będę musiał uzupełniać jej
codziennie - jeśli będzie elektroniczna ? Bo może przecież być tak, że charakter pracy zmusza mnie do podróżowania.
Podczas tygodniowego pobytu z dala od miejsca przechowywania księgi mogę
wystawić jakieś faktury oraz otrzymać faktury od kogoś. Chciałbym wpisać to do książki po powrocie do miejsca zamieszkania (i
przechowywania księgi). Czy też może jestem zobowiązany do wożenia KPIR razem ze sobą (jeśli jest
potencjalna możliwość że w trakcie kilkudniowego wyjazdu sprzedam coś lub kupię) ? Dzięki, Pozdrawiam
Michał

Data: 2011-03-08 15:35:15
Autor: tomek
Papierowa PKPiR i e-faktury
Dnia 2011-03-08, o godz. 14:46:53
"Michał" <michal_jan@poczta.onet.pl> napisał(a):

Czy też może jestem zobowiązany do wożenia KPIR razem ze sobą (jeśli
jest potencjalna możliwość że w trakcie kilkudniowego wyjazdu
sprzedam coś lub kupię) ?

Magiczne hasło to: ewidencja sprzedaży :-)

Zresztą, przeczytaj rozporządzenie do KPiR to będziesz miał pogląd jak
to wygląda u źródła. Co nie znaczy że wszystko będzie jasne, bo ten
wytwór polskiej myśli legislacyjnej powstał u zarania tej komuny, 20
lat temu, a potem tylko go sztukowali na potrzeby bieżącego etapu.

Tomek

Data: 2011-03-08 14:48:23
Autor: Michał
Papierowa PKPiR i e-faktury