Pare pytan o CNG

Data: 2010-10-20 10:59:52
Autor: bartekk
Pare pytan o CNG

czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez
problemu dostepne sa u dealerow samochody osobowe np. fiata, forda, opla z
cng a u nas w ofercie takich pojazdow prawie calkiem brak ?

Nieprawda.
W Polsce kupisz samochód z fabryczną instalacją CNG.
Mercedes. Fiat. Opel. Iveco. VW, samochody CNG są w cenniku i można je
bez problemu kupić u polskiego dielera.

czy oprocz seata
altea jakiekolwiek inne auta osobowe sa dostepne bezposrednio od dealerow
ktorejkolwiek marki z instalacjami CNG ? czy ktorakolwiek marka pozwala na
montarz przez dealera instalacji CNG ?

Akurat Seat nie ma instalacji fabrycznej i butle masz w bagażniku a
sama instalacją jest dokładana, osobiście uważam że lepiej
zainteresować się instalacją CNG z fabryki.

czy cng przestalo byc u nas oplacalne ? jak to sie przelicza obecnie w
stosunku do benzyny? przy lpg dodawalo sie do benzyny jakis 1-1.5 l i mniej
wiecej tyle litrow spalal (8l benzyny to jakies 9-9.5l gazu) - jak to sie
przelicza przy CNG ? ile mniej wiecej kosztuje cng w wa-wie lub krk ?

Czy jest opłacalne? W ubiegłym tygodniu przejechałem 4000 km, średnia
cena za 100km to około 17zł a nie stosowałem ekodrivingu.
Swojego czasu nasza grupa cng.auto.pl wystawiła 7 pojazdów zasilanych
cng do supertestu ekonomii 2010, zajęliśmy pierwsze 6 miejsc.
Zafira która wygrała przejechała 100km za około 10zł
Więcej możesz poczytać tutaj:
http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/101-iii-2010/301-vii-supertest-ekonomii-2010-oficjalne-wyniki-zafira-cng-prius-fabia-caddy.html

Przyjmuje się takie spalanie
PB 100%
LPG 100% + 10-20%
CNG 100% - 10%
Należy pamiętać o tym że w Polsce CNG rozliczne jest m3 i obecnie na
wszystkich stacjach kosztuje 2.22.

Czyli samochód który pali 10 l PB będzie palił około 11-12LPG i około
9m3 CNG.

czy instalacje cng sa znacznie drozsze niz lpg i z czego wynika roznica w
cenie ?

Koszt butli, do CNG musi być droższa bo stalowa lub bardzo droga ale
kompozytowa

ktore firmy produkuja obecnie najlepsze i najbardziej niezawodne instalacje
CNG ? Bigas ? Landi ? inne jakie ? czy ktores z nich sa cenowo bardziej
atrakcyjne czy wszedzie jest tak samo ?

Ja i tak polecam samochód z instalacją fabryczną CNG, masz wtedy
pewność że to prawdziwy gazowiec, silnik masz przystosowany do
spalania metanu, masz wyższy topień sprężenia w komorze silnika. No
butle masz ukryte pod podłogą a nie w bagażniku.

Obecnie w Polsce masz 33 dostępne stacje tankowania CNG
http://mapa.cng.auto.pl

Jeśli interesuje Cie trochę więcej temat CNG to zapraszam na naszą
stronę: http://www.cng.auto.pl lub na forum  http://www.cng.auto.pl/forum

Pozdrawiam
Bartek Kamiński

Data: 2010-10-22 01:01:33
Autor: P_ablo
Pare pytan o CNG
Użytkownik "bartekk" <kaminba@gmail.com> napisał w wiadomości news:c8e85c96-7457-422f-85c9-c410f1dbff64n26g2000yqh.googlegroups.com...
> Czy jest opłacalne? W ubiegłym tygodniu przejechałem 4000 km, średnia
cena za 100km to około 17zł

hehe
przestan tak agitowac...

Uzywalem i uzywam wielu samochodow jezdzacych na ziemny i napisze krotko GOWNO NIE INTERES
Fit Doblo CNG kosztuje ok 22 zl /100 km w trasie. Taki sam Doblo na on kosztuje jakies 26 zl/100 km. gdybym nie mial swojej sprezarki to juz dawno LT, Doblo i Courier jezdzace na CNG poszly do zyda.

Co innego kiedy to mocno ALTERNATYWNE zasilanie traktujesz jak hobby... Wykorzystanie tego w niewielkiej firmie lub prywatnie przy aktualnej infrastrukturze stacji napelniania jest jakas mega pomylka.
Np czasami na poznanskiej stacji trzeba czekac po 30 min na zatankowanie bo jakis rusek jedzie tranzytem przez poznan uzywana smieciarka z niemcowni, zasilana tylko CNG lub tankuje jakis podmiejski autobus. Generalnie sytuacja sie odrobine poprawila od kiedy Neoplan nie tankuje nowych autobusow jadacych na zachod europy i sladem Mana zmontowali swoja stacje...

Ja ogolnie juz sie wyleczylem z tych wynalazkow!

--
Picasso

Data: 2010-10-22 01:30:36
Autor: /// Kaszpir ///
Pare pytan o CNG
Ja ogolnie juz sie wyleczylem z tych wynalazkow!

Ja jakiś czas temu byłem napalony na Zafirę na CNG ...

Dlaczego ?
Bo CNG fabryczna , silnik dostosowany , butle pod samochodem ...

Dodatkowo jeszcze nie tak dawno temu cena CNG była atrakcyjna , a
dodatkowy plus że ilość spalanego CNG jest tyle samo jak benzyny (a
nawet trochę mniej) ...

Same plusy ...
Ekologia i ekonomia ...

Niestety później wyszły minusy ...

1. Cena CNG wzrosła i jest wszędzie taka sama (brak konkurencji , ceny
ustalane przez państwo).
2. Delikatnie mówiąc skromna ilość stacji
3. Dłuższy czas tankowania
4. W przypadku fabrycznych instalacji CNG mamy bardzo mały zbiornik na
benzynę , a zbiorniki na CNG też nie są wielkie ...

Reasumując:

CNG fajne do samochodu który jeździ tylko po mieście w którym znajduje
się stacja tankowania. Ze względu na bardzo mały zasięg na CNG
samochód wyposażony w takie zasilanie nie nadaje się na dłuższe trasy
(za mało stacji , za mały zasięg na jednym zbiorniku CNG).

Osobiście uważam że LPG jest dużo lepszym wyborem. Może i trochę
więcej pali niż benzyny (20%) , ale cena tego paliwa zmienia się a
dodatkowo stacji jest mnóstwo i nie ma żadnego problemu z
zatankowaniem a sam czas tankowania jest dużo krótszy.
Dodatkowo legalizacja butli jest na 10lat a same butle mają większą
pojemność (możliwy większy przebieg do pokonania bez tankowania) i
niższą cenę.

Sam byłem zwolennikiem CNG bo nadwyżki gazu mamy spore i aż się prosi
o prawdziwe ekologiczne paliwo , ale bez wsparcia Państwa (stacje ,
ceny paliw) nie ma szans na rozwój ...

Pare pytan o CNG