Pare pytan o dyski SATA

Data: 2010-04-07 23:32:13
Autor: tomekr
Pare pytan o dyski SATA
PeJot pisze:
Czołem.

Mam parę pytań na które nie bardzo potrafię wyguglać odpowiedzi, więc pozwólcie że pozawracam Wam głowę.

1. Jakość i żywotność współczesnych wewnętrznych HDD - czy z góry należy przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ? Szukam czegoś w okolicy 500 GB, budżet do 250 zł.

Pod względem niezawodności w chwili obecnej wydają się najlepsze dyski WD.

Są różne rodziny dysków, przeznaczonych dla różnych zastosowań. Np. WD Black jest optymalizowany na wydajność, a WD Green na niskie zużycie energii. Musisz uważać aby kupić dysk z właściwej do tego co chcesz osiągnąć rodziny: tutaj można zaliczyć wpadkę, np. są powolne, przeznaczone np. do przechowywania backupów dyski 5400 obrotów/minutę, jak ktoś sobie kupi taki jako podstawowy dysk operacyjny to będzie się mu mulił komputer. Do PC z pojedynczym dyskiem nie należy kupować dysków RAID-owych (takich jak WD Raid Edition).

Jeżeli będziesz miał wiele dysków w obudowie pracujących na raz, to trzeba też zwrócić uwagę aby nie wchodziły w rezonans. Od czasu gdy pojawiły się serwerowo-macierzowe dyski SATA do linii desktopowych trafiają egzemplarze słabo wyważone :-( Z pecetowych najlepiej wyważone są chyba dyski z serii WD Black.

2. Przez jakiś czas chciałbym w/w dysk ( SATA ) podłączyć do starego peceta ( EIDE ). Na alledrogo.pl jest multum przejściówek/kart które do tego służą. Znakomita większość jest jednak wpinana bezpośrednio w płytę główną, a ja potrzebuję dysk jako slave wpiąć w taśmę; drugi kanał EIDE mam już obsadzony dwoma napędami. Czy wobec tego trzeba szukać karty PCI/SATA ? Jak ona ma się do BIOSU komputera ? Ma szansę toto pracować ze starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

Zdecydowanie karta z kontrolerem SATA (z własnym BIOS, aby można było z niej startować). Najlepiej jeżeli miałaby obsługę NCQ, które przyśpiesza dostęp losowy, ale niestety takie są droższe.

3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości ? Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

Może być pojedyncza duża partycja.

Data: 2010-04-08 07:12:18
Autor: PeJot
Pare pytan o dyski SATA
tomekr pisze:

Zdecydowanie karta z kontrolerem SATA (z własnym BIOS, aby można było z niej startować).

No cóż, chyba jednak brak prostych możliwości wsadzenia współczesnego dysku do starego peceta przyspieszy jego utylizację, choć jak na razie byłby to jedyny powód aby szukać jego następcy. Ten pecet służy dzieciom oraz do przeglądania netu, i na dzień dzisiejszy spokojnie wystarcza i trochę szkoda mi go skreślać tylko z uwagi na mały dysk. Dziękuję wszystkim za sugestie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-08 19:12:59
Autor:
Pare pytan o dyski SATA
tomekr <tomekr@nomail.pl> napisał(a):
Zdecydowanie karta z kontrolerem SATA (z własnym BIOS, aby można było z niej startować). Najlepiej jeżeli miałaby obsługę NCQ, które przyśpiesza dostęp losowy, ale niestety takie są droższe.

Przy zakupie kontrolera na PCI trzeba pamiętać, że płyta główna musi oferować
możliwość bootowania z takiego, sam kontroler to nie wszystko. To tyle, dla
potomnych, bo nie widzę aby taka informacja została podana.

M.

Data: 2010-04-08 21:59:09
Autor: PeJot
Pare pytan o dyski SATA
matjed.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
[...]

Jak to musi - przecież może startować z eide.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-08 20:25:36
Autor: MatJK
Pare pytan o dyski SATA
PeJot <PeJot@o2.pl> napisał(a):
matjed.WYTNIJ@gazeta.pl pisze:
> tomekr <tomekr@nomail.pl> napisał(a): > >> Zdecydowanie karta z kontrolerem SATA (z własnym BIOS, aby można było z >> niej startować). Najlepiej jeżeli miałaby obsługę NCQ, które przyśpiesza >> dostęp losowy, ale niestety takie są droższe.
> możliwość bootowania z takiego,

Jak to musi - przecież może startować z eide.

Mało precyzyjnie się wyraziłem.
Musi, jeśli będziesz chciał z takiego dysku bootować czyli np. dysk podłączony
do kontrolera, ma być dyskiem systemowym. W przeciwnym wypadku nie musi
posiadać tej opcji, a dysk podłączony do kontrolera, będzie dyskiem
dodatkowym, a dyskiem systemowym będzie ten, podłączony do złącza IDE na
płycie głównej.

--

Pare pytan o dyski SATA