Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)

Data: 2019-05-17 11:06:37
Autor: The Ghost
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Witam!

Myślalem, że w kwestii przerzutek nic mnie już nie zaskoczy a jednak. Wymieniłem korbę Suntour XCM 42/32/22 na Suntour XCR 44/32/22. Nowa korba pod oś supportu 113 mm. Zmierzylem suwmiarką i powinno byc ok. Przerzutka przód - górny ciag, mocowana do ramy. I chocaż teoretycznie powinno być ok Pierwsze wrażenie po założeniu nowej korby - przesuneły się zakresy. Czyli już wiem, coś nie tak z długością ośki. Ogolnie nijak nie można nic podziałać, żeby zrzucić na najmniejszy bieg. Popychacz zrzucający łańcuch ze srodkowego przełożenia (na rys jako "A") jest na środkowym przelozeniu powyżej liniii lancucha i dopiero na najwiekszych koronkach z tylu przy zrzucaniu przerzutki popycha właściwie łancuch na dół. Innyi słowy naturalną koleją rzeczy byloby obniżyć przerzutkę na ramie. problem polega jednak na tym, że w chwili obecnej górna część wozka jest dokładnie 3 mm od ząbków największej koronki, a więc w sumie bardziej obniżyć się nie da.  I teraz pytanie - co począć z tym fantem?

Pytanie nr 2: czym jest tzw." pojemność przerzutki" i czy jest to parametr "umowny", czy producenci w jakis sposob go oznaczają?
Pytanie nr 3: są różne rodzaje przerzutek przednich (jesli chodzi o mocowanie, dolny / górny ciąg, rzeczona pojemność, średnicę obejmy). Który parametr jest jednak najistotniejszy jeśli chodzi o dlugość ośki? wspomniana pojemność, coś innego? Gdzie znaleźć informacje na ten temat?

Data: 2019-05-17 05:41:10
Autor: Rowerex
W dniu piątek, 17 maja 2019 11:06:44 UTC+2 użytkownik The Ghost napisał:
I teraz pytanie - co począć z tym fantem?

Czy na najmniejszej zębatce korby łańcuch ociera o klatkę przerzutki?

Pytanie nr 2: czym jest tzw." pojemność przerzutki" i czy jest to parametr "umowny", czy producenci w jakis sposob go oznaczają?

Nie podaje się "pojemności przerzutki" dla przerzutek przednich - podaje się maksymalną różnice między zębatkami korby - w Twoim przypadku znaczenia to nie ma.

[...]

Żaden z wymienionych, natomiast podaje się obsługiwaną "linię łańcucha" dla korby, ale jest to parametr zazwyczaj mocno "przekraczalny", no chyba że konstrukcja mechaniczna przerzutki to uniemożliwia (np. top-swingi zazwyczaj mają większy problem z zakresem ruchu "do ramy" w porównaniu z down-swingami)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-17 20:04:06
Autor: The Ghost
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Czy na najmniejszej zębatce korby łańcuch ociera o klatkę przerzutki?

Nie. W tej chwili już nie. Zeby zobrazowac pokaże mniej więcej o co chodzi na zdjęciu:
https://ibb.co/VtGyQZb

[...]

Czyli teoretycznie gdybym chciał wymienić przerzutkę przednią (w tej chwili cały napęd jest nowy: przerzutka tył Acera M390, łańcuch HG41, kaseta HG-31 8 rz., korba Suntour XCR 22-32-44T) na co zwrócić uwagę? Chodzi mi po glowie jakaś przerzutka retro (np. STX lub używka LX). Na pewno górny ciąg, jakieś inne parametry?

Zakresy są ustawione w miarę prawidłowo (chociaż to i tak wyjdzie w praktyce).

Pozdrawiam, M.

Data: 2019-05-17 20:19:37
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-17 o 20:04, The Ghost pisze:

Chodzi mi po glowie jakaś przerzutka retro (np. STX lub używka LX).

Daj sobie spokój, nawet jak trafisz na nieużywany leżak magazynowy, to i tak sprężyna powrotna może być słabiutka.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-17 21:12:03
Autor: The Ghost
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)

Daj sobie spokój, nawet jak trafisz na nieużywany leżak magazynowy, to i
tak sprężyna powrotna może być słabiutka.

Slusznie. Dzięki

Data: 2019-05-18 08:54:08
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

-- -- -
nawet jak trafisz na nieużywany leżak magazynowy, to i tak sprężyna powrotna może być słabiutka.

Data: 2019-05-18 00:14:57
Autor: Ignac
W dniu sobota, 18 maja 2019 08:54:11 UTC+2 użytkownik ń napisał:
Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

Słabną, bo się rozleniwiają od długiego leżenia.

Data: 2019-05-18 10:21:18
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Ale tylko czarne i na słońcu.

-- -- -
Słabną, bo się rozleniwiają od długiego leżenia.

Data: 2019-05-18 09:45:24
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-18 o 08:54, ń pisze:
Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

Mniej więcej od wtedy, od kiedy znane jest pojęcie pełzania metalu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-18 02:17:45
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 18 maja 2019 09:45:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2019-05-18 o 08:54, ń pisze:
> Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

Mniej więcej od wtedy, od kiedy znane jest pojęcie pełzania metalu.

Przerzutka tylna ma jednak zupełnie inną sprężynę niż przednia (właśnie czytałem odpowiedzi na Twoje pytanie na pl.sci.inzynieria) - inna praca, inna konstrukcja, inna siła - nie obawiałbym się tu "leżaków magazynowych", które w dodatku nie pracują.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-18 16:05:56
Autor: PeJot
W dniu 18.05.2019 o 11:17, Rowerex pisze:
[...]

Tak, pytałem właśnie tam i miło że ktoś o tym wspomina.

- inna praca, inna
konstrukcja, inna siła - nie obawiałbym się tu "leżaków magazynowych", które w
dodatku nie pracują.

Tylna przerzutka i jej sprężyna pracują w zupełnie inaczej. Leżąca sobie na półce tylna przerzutka ma sprężynę prawie w stanie spoczynku, no chyba że ktoś ją celowo ustawił wkrętami wychyloną. Sprężyna przedniej przerzutki ma dużo gorzej - *zawsze* jest naprężona, a do tego zwykle w warunkach magazynowych u Shimano ma wsadzony zielony wihajster który ma za zadanie jeszcze wychylić klatkę, aby całość się lepiej prezentowała.

http://rowerowy-raj.pl/glowna/1512-nowa-przerzutka-przednia-shimano-slx-fd-m671.html

Efekt - 20 letni LX, z klatką w stanie dziewiczym ma kłopoty ze zrzucaniem w dół, za co jest odpowiedzialna właśnie sprężyna powrotna.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2019-05-18 11:05:16
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 18 maja 2019 16:05:28 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

[...]

Sprawa jest zbyt skomplikowana - przerzutka tylna to długa i słaba, rozciągana sprężyna z drutu okrągłego o małym przekroju, często pracująca w dużym zakresie, a przerzutka przednia to bardzo mocna sprężyna z drutu prostokątnego o większym przekroju, pracująca rzadko, pracująca jako "rozwijana" i zazwyczaj mocniej naprężona - zmiennych tyle, że rzeczywiście jak pisano na inżynierii jest to temat na doktorat :) Moje nastoletnie przerzutki DuraAce z serii 7700, w większości czasu ustawione na blat, nie wykazują słabości - więc tak naprawdę odczucia trudno uznać za dowód, trzeba by znaleźć jakieś badania naukowe. Z tego co czytałem, to dobra stal sprężynowa jeśli już wykazuje płynięcie, to w wysokich temperaturach, a nie w "pokojowych" - patrząc na "siłę" sprężyn w przerzutkach przednich uznałbym je za wykonane ze zdecydowanie lepszej stali sprężynowej...

Ale kto to wie - może kiedyś na precla zaglądnie ktoś biegły w tych sprawach i napisze coś bardziej rzetelnego niż nasze gdybania...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-18 21:02:35
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-18 o 20:05, Rowerex pisze:

[...]

Kolejna zmienna: szosa/MTB :) Na szosie łańcuch, z racji wielkości koronek w korbach pracuje przy mniejszych naprężeniach wywołanych przenoszeniem mocy. I najważniejsze - nie ma tu 3, najmniejszej koronki, tzn. nie ma przerzucania środek-najmniejsza, a to są zdecydowanie najgorsze warunki dla przedniej przerzutki. Łańcuch naprężony jak struna, a przerzutka z najbardziej rozwiniętą sprężyną powrotną próbuje go wyboczyć.

[...]

Być może. Ale rowerowy szpej to nie żadne Rocket Science tylko masówka, obliczona na zysk, zaprojektowana głównie dla technologicznej wygody producenta. No i nie obliczona ani nie testowana przez 20 lat eksploatacji czy leżakowania w magazynie. Próżno tu oczekiwać naprawdę *dobrych* materiałów czy drogich wyszukanych technologii.

BTW: był kiedyś taki slogan: " To nie XTRy napędzają rowery" :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-18 10:22:28
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Szkoda, że np. broń w magazynach o tym nie wie.

-- -- -
od kiedy znane jest pojęcie pełzania metalu.

Data: 2019-05-18 10:47:32
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-18 o 10:22, ń pisze:
Szkoda, że np. broń w magazynach o tym nie wie.

Wie, i dlatego jest przechowywana w takim stanie,  którym sprężyny są możliwie najmniej naprężone.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-18 08:56:44
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
W katalogach podawany był parametr "chainline" przerzutek przednich, np. 47,5 mm (zwykle dla wersji touring/cross) czy 50 mm.
Do tego pojemność tarczy, liczba biegów (od tego zależy i sok i szerokość klatki łańcucha) oraz kąt rury podsiodłowej.

-- -- -
na co zwrócić uwagę?

Data: 2019-05-17 14:48:05
Autor: Szuwarek
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
W dniu 2019-05-17 o 11:06, The Ghost pisze:> Witam!

> [...]

> wozka jest dokładnie 3 mm od ząbków największej koronki, a więc w sumie
> bardziej obniżyć się nie da.  I teraz pytanie - co począć z tym fantem?
3 mm to dużo, zwykle można jeszcze niżej:https://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustment#article-section-2
Pozdrawiam

Data: 2019-05-17 21:00:07
Autor: The Ghost
> [...]

Długość ośki to jeszcze nie wszystko. Trzeba sprawdzić jeszcze położenie zębatek względem ramy, teoretyczne "pająk" może być różnie gięty i wtedy zmienia to położenie zębatek względem osi. > Przerzutka przód - górny ciag, mocowana do ramy. I chocaż teoretycznie

Mam wrażenie, że w poprzedniej korbie był układ 42/32/22T. W tej jest 44/32/22T. Jest to możliwe, że problem wynika z faktu, iż blat 44T ma minimalnie większą średnice niż blat 42T i przez to nie można obniżyć przerzutki? No i faktycznie - to ukształtowanie i wytłoczenie blatów też może mieć znaczenie. Czy może byc tez przyczyną nowy łańcuch (i w sumie wymieniony caly napęd)?

niżej:https://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustment#article-section-2

Cała regulacja byla robiona mniej więcej tak jak na filmie, natomiast dobrze jest wiedzieć, że pod danym linkie jest takie cuś ;-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2019-05-18 00:11:10
Autor: Ignac
W dniu piątek, 17 maja 2019 21:07:16 UTC+2 użytkownik The Ghost napisał:

Mam wrażenie, że w poprzedniej korbie był układ 42/32/22T. W tej jest 44/32/22T. Jest to możliwe, że problem wynika z faktu, iż blat 44T ma minimalnie większą średnice niż blat 42T i przez to nie można obniżyć przerzutki? No i faktycznie - to ukształtowanie i wytłoczenie blatów też może mieć znaczenie. Czy może byc tez przyczyną nowy łańcuch (i w sumie wymieniony caly napęd)?

> [...]

Jak wymieniam korby to postępuję tak:
-ustawiam manetkami łańcuch: na kasecie-na największej zębatce, a na korbie-
na najmniejszej tarczy, następnie odkręcam/ściągam starą korbę, zdejmuję łańcuch z najmniejszej tarczy i demontaż zakończyłem.  Nie ruszam już przerzutek
-następnie, zakładam: łańcuch na najmniejszej tarczy nowej korby i całe korby
wsuwam na oś suportu, przykręcam je powoli i obserwuję jak łańcuch zbliża mi się
do prowadnicy klatki przerzutki przedniej.
- i teraz, jeśli jestem w połowie drogi przykręcania korby i łańcuch mi dotknął
prowadnicy klatki p.p. to oś suportu mam za krótką, a jeśli przykręciłem korby całkowicie i łańcuch jest oddalony od prowadnicy p.p powiedzmy od 1-3 mm,
to mam oś za długą

W tej instrukcji paktoola punkt 5 masz foto w jakiej odległości ma być łańcuch
od prowadnicy klatki p.p, w położeniach łańcucha jak wyżej opisałem.
Jeśli oś suportu jest za krótka, to można podłożyć pod jego prawy adapter podkładki fi 35 o stosownej grubości, nie więcej niż 2mm, lub trzeba zamontować wkład suportu o dłuższej osi. Z opisu wnioskuje, że masz ten przypadek.
Następnie, należy ostawić przerzutkę p. na odpowiedniej wysokości względem
największej tarczy i przeprowadzić regulację jej wychyleń. Nie należy giąć klatki przerzutki p.!!!

Data: 2019-05-18 01:28:14
Autor: Rowerex
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
W dniu piątek, 17 maja 2019 21:07:16 UTC+2 użytkownik The Ghost napisał:

Jest to możliwe, że problem wynika z (...)

Jedną z opcjonalnych odpowiedzi jest: "to niemożliwe!" - nie czepiaj się zębatki 44(42), jeśli masz problem z przejściem 32-22 (bo chyba o to chodzi)

No i faktycznie - to ukształtowanie i wytłoczenie

O, i to jest właściwe podejście - budowa zębatki ma kolosalne znaczenie - naście lat temu zarżnąłem zębatkę 32 w korbie LX 9rz 44/32/22 i zastąpiłem ją zębatką FSA też od korby trzyrzędowej 9rz 44/32/22 - po zmianie kultura przerzucania 32-22 padła na łeb, na szuję, zacząłem więc zwyczajnie unikać zrzucania na 22, bo nijak nie dało się ustawić by działało tak dobrze jak dzień wcześniej....

Cała regulacja byla robiona mniej więcej tak jak na filmie, natomiast dobrze jest wiedzieć, że pod danym linkie jest takie cuś ;-)

W stateczności jest jeszcze jeden sposób - poluzować obejmę przerzutki i leciutko ją przekręcić na rurze w prawo (patrząc z góry) - czyli tylnym końcem końcem klatki w stronę ramy - mi trochę w opisanym przypadku pomogło.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-18 14:27:20
Autor: Ignac
W dniu sobota, 18 maja 2019 10:28:16 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:

[...]

Do poprawienia zrzucania łańcucha ze średniej tarczy na najmniejszą to jest dobry pomysł, ale wyłącza się możliwość korzystania z zębatek:
środkowych i najmniejszych kasety, ze względu na ocierający na nich łańcuch o zewnętrzną część klatki przerzutki przedniej.

Dlatego, klatka przerzutki musi być jak najbardziej równoległa do tarcz korby,
żeby z każdej dowolnej(tarczy) dostępne były wszystkie zębatki kasety, bez ocierania na nich łańcucha o klatkę przerzutki.
Wtedy też, łańcuch nigdy nie zaklinuje się w klatce przerzutki p.,
przy przerzucaniu go z tarczy na tarczą korb.

Data: 2019-05-22 12:41:58
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 18 maja 2019 23:27:23 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

[...]

"Musi, to na Rusi" ;-) Nie ma prawnego zakazu i nie chodzi o przekoszenie o 20 stopni. Zresztą w napędach 3xCośTam producenci nie zalecają używania niektórych przełożeń np. najmniejsza zębatka w korbie i najmniejsza w kasecie, a w grupach szosowych nieprzypadkowo manetki przednie mają np. dodatkowy klik (Shimano), aby jednak zawodnicy mogli korzystać z "przekosów".

Wybór jest więc taki: albo trudne lub niemożliwe przerzucanie, albo ocieranie przy "przekosach" - czyli wypisz, wymaluj: albo rybki, albo akwarium...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-22 13:16:48
Autor: Ignac
W dniu środa, 22 maja 2019 21:42:01 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:
> [...]

> Wtedy też, łańcuch nigdy nie zaklinuje się w klatce przerzutki p.,
> przy przerzucaniu go z tarczy na tarczą korb.

"Musi, to na Rusi" ;-) Wybór jest więc taki: albo trudne lub niemożliwe przerzucanie, albo ocieranie przy "przekosach" - czyli wypisz, wymaluj: albo rybki, albo akwarium...

Ja bym taki rower pod walec wrzucił, po co miałbym się męczyć.

Testowałem zębatkę 36, ze wszystkimi tarczami 22,38,48 i powiem krótko,
poezja, nie jazda. Na przełożeniu 22/36 jadę 8,5 km/h pod 12-15 procentowe
podjazdy.

Data: 2019-05-22 13:37:05
Autor: Ignac
W dniu środa, 22 maja 2019 22:16:51 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

Ja bym taki rower pod walec wrzucił, po co miałbym się męczyć.

Muszę być konstruktywny, więc zapytam, czy wydłużenie oso po prawej stronie o 1-2mm poprawiłoby przerzucanie?

Data: 2019-05-23 16:39:41
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-22 o 21:41, Rowerex pisze:
[...]

1. Szosa to zwykle 2 a nie 3 tarcze
2. Szosa to krótsza linia łańcucha, np. 43.5 mm, zaś w MTB 50 mm i więcej
3. Szosa to nieco dłuższe widełki i łańcuch

1+2+3: nawet największy przekos łańcucha jest sporo mniejszy jak w MTB i pomijając takie duperele jak spadek sprawności napędu o jakieś tam promile to i tak działać toto będzie.

BTW: W napędzie MTB 3x8 środkowa koronka z przodu bezproblemowo *da radę* obsłużyć 6 środkowych z tyłu. Tak zrobiłem rower MTB dla kogoś, dla kogo  pojęcie krzyżowania łańcucha było jest i będzie obce i toto działa. Wymusiło to pozakatalogowe skrócenie linii łańcucha i tuning przedniej przerzutki aby zechciała pracować w tym zakresie. Niestety, u Shimano linia łańcucha 50 mm obowiązuje już od ~20 lat, i kolejnym klientom tłumaczy się jakie to krzyżowanie łańcucha jest złe. Jeszcze parę mm dłuższa linia łańcucha ( bo HT2...i jego przyszły następca, bo opona 2.5" ) i na największej tarczy z przodu będzie można używać maks 3 koronek z tyłu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-23 08:16:11
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 23 maja 2019 16:39:36 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]

1+2+3: nawet największy przekos łańcucha jest sporo mniejszy jak w MTB i pomijając takie duperele jak spadek sprawności napędu o jakieś tam promile to i tak działać toto będzie.

A będę polemizował :)

Szosa: oś 130mm, MTB: oś 135mm - kaseta jest w tej samej odległości względem prawych widełek zarówno w szosie jak i MTB (mierzyłem wielokrotnie) - więc korba szosowa 43,5mm w przeliczeniu na MTB odpowiada korbie 45mm gdyby MTB była 2rz. Dalej - przy linii łańcucha korby MTB 50mm i odległości między zębatkami ok 8mm dla 8-9rz, mierząc linię łańcucha między zębatką środkową i najmniejszą otrzymujemy 50-8/2=46mm, czyli niemalże identycznie jak w szosie (MTB ma czasem odrobinę dłuższe widełki tylne, co leciuteńko mniejsza "przekos", więc wychodzi na to samo).

To dlatego ludzie (w tym ja) z korb MTB 3x o linii 50mm robią korby 2x montując blat 38z do 44z zamiast średniej zębatki, a zamiast najmniejszej 26z do 30z, uzyskując w ten sposób niemal identyczne ustawienie zębatek korby względem kasety jak w szosówkach...

Zresztą - manetki przednie Sram X9 były z w wersji z mikroindeksem - było na to zapotrzebowanie, a ludzie sobie chwalili - to znaczy, że działało i rozwiązywało problemy - zatem problemy omawiane z przerzutkami przednimi 3xCośTam istniały od zarania ich dziejów i pewnie wciąż istnieją...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-23 19:11:04
Autor: PeJot
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
W dniu 2019-05-23 o 17:16, Rowerex pisze:

A będę polemizował :)
/.../

Zgadzam się w 98% :)

zatem problemy omawiane z przerzutkami przednimi
3xCośTam istniały od zarania ich dziejów i pewnie wciąż istnieją...

I tu ktoś wpadł na pomysła żeby rozwiązać owe problemy poprzez wywalenie źródła czyli przedniej przerzutki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-23 08:33:42
Autor: Rowerex
[...]

Hmmm... w korbie MTB z linią łańcucha 50mm zamiast środkowej zębatki mam teraz zamontowany blat 44z i nie mam problemu z obsługą wszystkich 9 zębatek kasety...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-23 19:17:25
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-23 o 17:33, Rowerex pisze:
[...]

Wiesz, w napędach 1x11 też z tym nie ma problemu. Na dodatek pojawiły się piasty z osią 142 mm, co daje l.ł. 49 mm, do tego z przodu zwykle u Sh jest 50 mm i fikuśne zęby na pojedynczej koronce. Efekt: 1x11 działa prawie całkiem dobrze.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-23 11:58:38
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 23 maja 2019 19:17:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]

Wiesz, w napędach 1x11 też z tym nie ma problemu. Na dodatek pojawiły się piasty z osią 142 mm, co daje l.ł. 49 mm, do tego z przodu zwykle u Sh jest 50 mm i fikuśne zęby na pojedynczej koronce. Efekt: 1x11 działa prawie całkiem dobrze.

I tu Cię rozczaruję, bo kiedyś zgłębiałem temat :) Otóż okazuje się, że piasty 142mm mają kasetę dokładnie w tym samym miejscu względem środka co piasty 135mm, czyli linia łańcucha kasety jest taka sama! Różni się tylko wymiar między krańcami mocowania - stąd wiele piast można przekonfigurować ze 135mm na 142mm wymieniając kilka pierdułek, które czasem są wręcz w zestawie z piastą lub jako fabryczne zestawy łatwej zmiany standardu... Siadły więc tęgie głowy, wypiły wiadra kawy, wzięły sporo kasy i np. Specialized wymyślił rewolucyjną technologię "142+", gdzie kaseta jest przesunięta na zewnątrz o 2mm, a inne tęgie głowy z innej korporacji wymyśliły piasty "boost" 148mm, gdzie kaseta też wreszcie jest przesunięta na zewnątrz w porównaniu ze 135mm...

Tyle że od wielu, wielu lat istnieje standard piast do DH 150x12, gdzie linia łańcucha dla kasety jest o 6 do 7mm większa niż w 135! Zatem te wszystkie wynalazki typu 142/142+/148 to nabijanie w butelkę klientów przez rzesze marketingowców i specjalistów od tabelek w excelu...

Nawet się zastanawiałem, czy do ewentualnego nowego roweru z ramą na zamówienie nie zażyczyć sobie mocowania pod 150x12 lub czegoś wymiennego na hakach, by móc stosować dowolny standard piast - np. takie cudo jak w ramach Salsa: https://tinyurl.com/y6ejq68q A wracając do napędów 1x - uważam, że jeśli ktoś ma zamontowaną przerzutkę przednią, ale chce zmienić napęd np na 1x9-10-11, to przerzutkę warto zostawić, bo świetnie chroni łańcuch przed zupełnym spadnięciem na zewnątrz i np. zaplątaniem się na bucie, bo ten powiesi się na klatce i nie spadnie całkowicie.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-23 21:22:22
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-23 o 20:58, Rowerex pisze:

Otóż okazuje się, że piasty 142mm mają kasetę dokładnie w tym samym miejscu
względem środka co piasty 135mm, czyli linia łańcucha kasety jest taka
sama!

Niestety nie. L.ł. jest związana z szerokością piasty. L.ł. liczona z tyłu to odległość środka kasety od środka piasty. Dla 142 mamy l.ł. (142/2)-4-(36/2) = 49, gdzie 4 to odległość pierwszej koronki od haka, 26 wysokość pakietu kasety.
> [...]

wynalazki typu 142/142+/148 to nabijanie w butelkę klientów przez rzesze
marketingowców i specjalistów od tabelek w excelu...

No coś *nowego* trzeba sprzedać w nowym sezonie.

DH i 150 mm to nie problem, tu się niewiele pedałuje i nikomu nie wadzi że parę razu przywali piętami w tylne widełki. W normalnym rowerze niespecjalnie ma to sens.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-23 16:35:39
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 23 maja 2019 21:22:17 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]

Niestety nie. L.ł. jest związana z szerokością piasty.. L.ł. liczona z tyłu to odległość środka kasety od środka piasty. Dla 142 mamy l.ł. (142/2)-4-(36/2) = 49, gdzie 4 to odległość pierwszej koronki od haka, 26 wysokość pakietu kasety.

Hmmm..?? To bez sensu - skoro linia łańcucha korby jest mierzona od środka roweru/suportu/rury podsiodłowej, to linia łańcuch piasty (kasety) powinna być mierzona tak samo, czyli od środka piasty (czyli roweru) do środka kasety, zatem będzie to wymiar niezależny od szerokości piasty - inaczej porównywanie linii łańcucha korby i kasety traci rację bytu....

A odnośnie piast - to ta specyfikacja:

https://media.specialized.com/support/0000004273/0000004273_rB.pdf

pokazuje, że kaseta w piastach 135/142mm jest w tym samym miejscu względem środka piasty, zatem też względem środka roweru/suportu/rury podsiodłowej, więc nie ma żadnej różnicy w pracy napędu między 135mm i 142mm, o ile mamy taką samą korbę. Dopiero 142+ daje leciutką różnicę...

Z tym zahaczaniem butami o tylne widełki przy piaście 150mm, to grubo przesadzasz - raz, że to za mała różnica, dwa, że gięcie widełek sprawę załatwia, a gięcie stosuje się i przy 135mm, ale nawet przy prostych nie ma problemu z 150mm. No chyba, że ktoś ma buty w rozm. 52 i piętami ociera o tylną przerzutkę ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-23 21:30:03
Autor: PeJot
[...]

Niestety nie. L.ł. jest związana z szerokością piasty. L.ł. liczona z tyłu to odległość środka kasety od środka piasty. Dla 142 mamy l.ł. (142/2)-4-(36/2) = 49, gdzie 4 to odległość pierwszej koronki od haka, 36 wysokość pakietu kasety. We wzorze *jest* szerokość piasty. Stąd też szosowy standard 130 mm, który lubuje się w krótkich l.ł., a do tego ma to sens przy oponach szerokości 1" i mniej.

[...]

W DH niewiele się pedałuje więc nikomu nie wadzi że przywali parę razy piętami w widełki. W normalnym rowerze osi tylnej poszerzać się nie bardzo da, stąd standard 135 mm ma już ponad 25 lat.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-17 20:17:29
Autor: PeJot
[...]

Próbować dłuższej osi, albo delikatnie podrzeźbić elementy przerzutki tak aby jeszcze bardziej przytulić klatkę do ramy. Czasem, szczególnie dla obejm 28.6 da się zarobić w ten sposób ok. 1 mm.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-17 21:33:21
Autor: The Ghost
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Próbować dłuższej osi, albo delikatnie podrzeźbić elementy przerzutki tak aby jeszcze bardziej przytulić klatkę do ramy. Czasem, szczególnie dla obejm 28.6

U mnie jest 31,8 (chociaż suwmiarka wykazała 32,5 mm ;)

da się zarobić w ten sposób ok. 1 mm.

Trochę to podgiąłem (widać na zdjęciu - https://ibb.co/BNfz5m7 ) . Jest lepiej, d***y nie urywa. Zobaczymy co z tego wyniknie. Z drugiej strony może jak łańcuch się trochę rozciągnie, a ząbki trochę na korbie wyrobią (caly napęd jest nowy), to może się to trochę podoociera. Z drugiej strony nie lubie takiego sztukatorstwa, bo tam gdzdie zaczya się artyzm, tam nie wiasmo czego się spodziewać. Trochę na tym pojeździmy i zobazymy co z tego wyniknie ale raczej skłaniam się ku wymianie przerzutki. Pytanie co wziąc, żeby nie było za drogie, a z drugiej strony nie mieć takich problemów z nową przerzutką. Możecie coś polecić do 40-50 ziko?

Pozdro, M.

Data: 2019-05-18 09:58:14
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-17 o 21:33, The Ghost pisze:

Trochę to podgiąłem (widać na zdjęciu - https://ibb.co/BNfz5m7 ) . Jest lepiej, d***y nie urywa. Zobaczymy co z tego wyniknie.

Jaka jest teraz linia łańcucha ( odległość środkowej zębatki od rury idącej do główki sterowej + połowa jej średnicy ) ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-17 22:17:58
Autor: Marek S
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Hej,

Na wstępie powiem, że zupełnie nie znam się na tych kwestiach. Jednakże zaciekawiło mnie to, po jaką cholerę ludziska zaprzątają sobie głowę podobnymi kwestiami, skoro istnieją na rynku działające rozwiązania? Sam używam w swoim rowerze średnio-wyższego modelu Shimano (niestety niższe w innych rowerach okazały się być tragiczne w eksploatacji) i w mojej ocenia pracuje idealnie, nawet pod obciążeniem. Po co zatem próbować ulepszać idealność? Co można zyskać?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-18 07:34:29
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-17 o 22:17, Marek S pisze:
[...]

Wiedzę i frajdę z kombinowania.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-21 23:05:03
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-18 o 07:34, PeJot pisze:

Wiedzę i frajdę z kombinowania.

A to akurat rozumiem ;-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)