Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)

Data: 2019-05-17 05:41:10
Autor: Rowerex
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
W dniu piątek, 17 maja 2019 11:06:44 UTC+2 użytkownik The Ghost napisał:
I teraz pytanie - co począć z tym fantem?

Czy na najmniejszej zębatce korby łańcuch ociera o klatkę przerzutki?

Pytanie nr 2: czym jest tzw." pojemność przerzutki" i czy jest to parametr "umowny", czy producenci w jakis sposob go oznaczają?

Nie podaje się "pojemności przerzutki" dla przerzutek przednich - podaje się maksymalną różnice między zębatkami korby - w Twoim przypadku znaczenia to nie ma.

Pytanie nr 3: są różne rodzaje przerzutek przednich (jesli chodzi o mocowanie, dolny / górny ciąg, rzeczona pojemność, średnicę obejmy). Który parametr jest jednak najistotniejszy jeśli chodzi o dlugość ośki? wspomniana pojemność, coś innego? Gdzie znaleźć informacje na ten temat?

Żaden z wymienionych, natomiast podaje się obsługiwaną "linię łańcucha" dla korby, ale jest to parametr zazwyczaj mocno "przekraczalny", no chyba że konstrukcja mechaniczna przerzutki to uniemożliwia (np. top-swingi zazwyczaj mają większy problem z zakresem ruchu "do ramy" w porównaniu z down-swingami)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-17 20:04:06
Autor: The Ghost
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Czy na najmniejszej zębatce korby łańcuch ociera o klatkę przerzutki?

Nie. W tej chwili już nie. Zeby zobrazowac pokaże mniej więcej o co chodzi na zdjęciu:
https://ibb.co/VtGyQZb

[...]

Czyli teoretycznie gdybym chciał wymienić przerzutkę przednią (w tej chwili cały napęd jest nowy: przerzutka tył Acera M390, łańcuch HG41, kaseta HG-31 8 rz., korba Suntour XCR 22-32-44T) na co zwrócić uwagę? Chodzi mi po glowie jakaś przerzutka retro (np. STX lub używka LX). Na pewno górny ciąg, jakieś inne parametry?

Zakresy są ustawione w miarę prawidłowo (chociaż to i tak wyjdzie w praktyce).

Pozdrawiam, M.

Data: 2019-05-17 20:19:37
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-17 o 20:04, The Ghost pisze:

Chodzi mi po glowie jakaś przerzutka retro (np. STX lub używka LX).

Daj sobie spokój, nawet jak trafisz na nieużywany leżak magazynowy, to i tak sprężyna powrotna może być słabiutka.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-17 21:12:03
Autor: The Ghost
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)

Daj sobie spokój, nawet jak trafisz na nieużywany leżak magazynowy, to i
tak sprężyna powrotna może być słabiutka.

Slusznie. Dzięki

Data: 2019-05-18 08:54:08
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

-- -- -
nawet jak trafisz na nieużywany leżak magazynowy, to i tak sprężyna powrotna może być słabiutka.

Data: 2019-05-18 00:14:57
Autor: Ignac
W dniu sobota, 18 maja 2019 08:54:11 UTC+2 użytkownik ń napisał:
Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

Słabną, bo się rozleniwiają od długiego leżenia.

Data: 2019-05-18 10:21:18
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Ale tylko czarne i na słońcu.

-- -- -
Słabną, bo się rozleniwiają od długiego leżenia.

Data: 2019-05-18 09:45:24
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-18 o 08:54, ń pisze:
Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

Mniej więcej od wtedy, od kiedy znane jest pojęcie pełzania metalu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-18 02:17:45
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 18 maja 2019 09:45:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2019-05-18 o 08:54, ń pisze:
> Od kiedy to sprężyny słabną od magazynowania?

Mniej więcej od wtedy, od kiedy znane jest pojęcie pełzania metalu.

Przerzutka tylna ma jednak zupełnie inną sprężynę niż przednia (właśnie czytałem odpowiedzi na Twoje pytanie na pl.sci.inzynieria) - inna praca, inna konstrukcja, inna siła - nie obawiałbym się tu "leżaków magazynowych", które w dodatku nie pracują.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-18 16:05:56
Autor: PeJot
W dniu 18.05.2019 o 11:17, Rowerex pisze:
[...]

Tak, pytałem właśnie tam i miło że ktoś o tym wspomina.

- inna praca, inna
konstrukcja, inna siła - nie obawiałbym się tu "leżaków magazynowych", które w
dodatku nie pracują.

Tylna przerzutka i jej sprężyna pracują w zupełnie inaczej. Leżąca sobie na półce tylna przerzutka ma sprężynę prawie w stanie spoczynku, no chyba że ktoś ją celowo ustawił wkrętami wychyloną. Sprężyna przedniej przerzutki ma dużo gorzej - *zawsze* jest naprężona, a do tego zwykle w warunkach magazynowych u Shimano ma wsadzony zielony wihajster który ma za zadanie jeszcze wychylić klatkę, aby całość się lepiej prezentowała.

http://rowerowy-raj.pl/glowna/1512-nowa-przerzutka-przednia-shimano-slx-fd-m671.html

Efekt - 20 letni LX, z klatką w stanie dziewiczym ma kłopoty ze zrzucaniem w dół, za co jest odpowiedzialna właśnie sprężyna powrotna.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2019-05-18 11:05:16
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 18 maja 2019 16:05:28 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

[...]

Sprawa jest zbyt skomplikowana - przerzutka tylna to długa i słaba, rozciągana sprężyna z drutu okrągłego o małym przekroju, często pracująca w dużym zakresie, a przerzutka przednia to bardzo mocna sprężyna z drutu prostokątnego o większym przekroju, pracująca rzadko, pracująca jako "rozwijana" i zazwyczaj mocniej naprężona - zmiennych tyle, że rzeczywiście jak pisano na inżynierii jest to temat na doktorat :) Moje nastoletnie przerzutki DuraAce z serii 7700, w większości czasu ustawione na blat, nie wykazują słabości - więc tak naprawdę odczucia trudno uznać za dowód, trzeba by znaleźć jakieś badania naukowe. Z tego co czytałem, to dobra stal sprężynowa jeśli już wykazuje płynięcie, to w wysokich temperaturach, a nie w "pokojowych" - patrząc na "siłę" sprężyn w przerzutkach przednich uznałbym je za wykonane ze zdecydowanie lepszej stali sprężynowej...

Ale kto to wie - może kiedyś na precla zaglądnie ktoś biegły w tych sprawach i napisze coś bardziej rzetelnego niż nasze gdybania...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-18 21:02:35
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-18 o 20:05, Rowerex pisze:

[...]

Kolejna zmienna: szosa/MTB :) Na szosie łańcuch, z racji wielkości koronek w korbach pracuje przy mniejszych naprężeniach wywołanych przenoszeniem mocy. I najważniejsze - nie ma tu 3, najmniejszej koronki, tzn. nie ma przerzucania środek-najmniejsza, a to są zdecydowanie najgorsze warunki dla przedniej przerzutki. Łańcuch naprężony jak struna, a przerzutka z najbardziej rozwiniętą sprężyną powrotną próbuje go wyboczyć.

[...]

Być może. Ale rowerowy szpej to nie żadne Rocket Science tylko masówka, obliczona na zysk, zaprojektowana głównie dla technologicznej wygody producenta. No i nie obliczona ani nie testowana przez 20 lat eksploatacji czy leżakowania w magazynie. Próżno tu oczekiwać naprawdę *dobrych* materiałów czy drogich wyszukanych technologii.

BTW: był kiedyś taki slogan: " To nie XTRy napędzają rowery" :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-18 10:22:28
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
Szkoda, że np. broń w magazynach o tym nie wie.

-- -- -
od kiedy znane jest pojęcie pełzania metalu.

Data: 2019-05-18 10:47:32
Autor: PeJot
W dniu 2019-05-18 o 10:22, ń pisze:
Szkoda, że np. broń w magazynach o tym nie wie.

Wie, i dlatego jest przechowywana w takim stanie,  którym sprężyny są możliwie najmniej naprężone.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-18 08:56:44
Autor: ń
Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)
W katalogach podawany był parametr "chainline" przerzutek przednich, np. 47,5 mm (zwykle dla wersji touring/cross) czy 50 mm.
Do tego pojemność tarczy, liczba biegów (od tego zależy i sok i szerokość klatki łańcucha) oraz kąt rury podsiodłowej.

-- -- -
na co zwrócić uwagę?

Parę pytań w kwestii przerzutki przedniej (3 rzędy)