Parking a wspólnota

Data: 2011-11-09 09:00:24
Autor: OLO
Parking a wspólnota
Witam.
Mozecie doradzic?
Jest taka sytuacja. Wspolnota i do niej przyległy parking. Teren w zasadzie
ogrodzony. Miejsc parkingowych mniej niz lokali mieszkalnych ( tak niestety
kiedys zostal budynek wybudowany).
I tu problem. Oczywiscie jest znak tylko dla mieszkancow jednak niektorzy
mieszkancy robia sobie z tego parkingu folwark prywatny. Jest jeden ktory
prowadzi firme i parkuje czasem 3 samochody, a teraz okazuje sie ze synek
sedziego para się w jakis skup sprzedaz aut i stoja jego 4 auta.
Przy pierwszym przypadku postanowilismy cos z tym zrobic . byly jakies rozmowy
ze SM i propozycja wprowadzenia identyfikatora przydzielonego do jednego
mieszkania i na zasadzie rownosci praw w partycypowaniu w dostepie do parkingu
kazdy by mial rowne prawa do jego korzystania. Jednak to jakos upadlo bo
podobno to sie z prawem nie zgadza... Czy mozemy jakos uchwalic zarzadzenie uchwałe i wyprodukowac takie
identyfikatory by egzekwowac rownosc rozdzialu parkingu na poszczegolne lokale
mieszkalne?
I zeby to mialo jakos umocowanie prawne?
Dotychczas byly problemy z parkowaniem ale zawsze lokatorzy zastawiali sie i
nie bylo problemu, kazdy rozumial ciezka sytuacje z malym parkingiem. jednak
teraz zaczynaja przeginac niektorzy i zastawiaja parking nie umozliwiajac
innym korzystanie na takich samych prawach jak pozostali.
Mozna to jakos ugryzc by było wszystko w porządku?

Data: 2011-11-09 11:02:51
Autor: WW
Parking a wspólnota
Mozecie doradzic?

Moge bo sama to zrobiłam we własnej wspołnocie.
Uchwała na walnym i regulamin parkingu. WYdaje sie po jednej przpustnce na lokal. Oryginał musi być za szymbą (przepustka ma numer unikalny i hologram).Zapis o odholowywaniu na płatny parking. U nas po odholowaniu 2 pojazdówm wszyscy grzecznie parkują. Oczywiście po zapłaceniu przy odbierze auta się pikelili że do sadu pójdą ale nie poszli.

WW

Data: 2011-11-09 10:28:39
Autor: OLO
Parking a wspólnota
WW <Wlodzimierz_Wolos@onetNOSPAM.pl> napisał(a):
> [...]

Uchwała na walnym i regulamin parkingu. WYdaje sie po jednej przpustnce na lokal. Oryginał musi być za szymbą (przepustka ma numer unikalny i hologram).Zapis o odholowywaniu na płatny parking. U nas po odholowaniu 2 pojazdówm wszyscy grzecznie parkują. Oczywiście po zapłaceniu przy odbierze auta się pikelili że do sadu pójdą ale nie poszli.

No wlasnie. Nie poszli. Tu moze byc gorzej bo jeden z nich to syn Sedziego.
Nie bedzie musial chodzic zalatwiac.
Chcialem zeby to jakies pewne umocowanie prawne mialo.
No  i druga kwestia. Kto wykonal te identyfikatory z hologramem? Moze to
zrobic zarzadca? Chcialbym isc na zebranie wspolnoty i miec jakies rozwiazanie
prawne bo dotychczas nikt z zarzadu ani wspolnoty nie pociagnal tematu do
konca i mamy taki efekt ze folwark sie robi.

Data: 2011-11-09 12:14:13
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "OLO"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9dff7$7he$1@inews.gazeta.pl...

Mozna to jakos ugryzc by było wszystko w porządku?

Parking należy do wspólnoty?

Data: 2011-11-09 12:39:14
Autor: OLO
Parking a wspólnota
Kris <kszysztofcWYWAL@wp.pl> napisał(a):
>Użytkownik "OLO"  napisał w wiadomości grup >dyskusyjnych:j9dff7$7he$1@inews.gazeta.pl...

>Mozna to jakos ugryzc by było wszystko w porządku?

Parking należy do wspólnoty?
Tak. Nalezy do wspolnoty. Co nie zmienia stanu ze wprowadzenie np
identyfikatorow moze kolidowac z roznymi tam wolnosciami obywatelskimi itd
itp... bo nikt nikomu nie zabrania posiadac wiecej samochodow i parkowac pod
domem. Jednak przeginanie  w strone ze stawiaja po 4 samochody ktore moga byc
zarejestrowane na wlasciciela mieszkania, powoduje ze jest syf. Dlatego
rozwiazanie ze jeden identyfikator ktory umozliwia parkowanie na posesji
przypadajacy na mieszkanie rowno dzieli prawa do uzytkowania tego parkingu
przez wszystkich mieszkancow a nie tylko wybranych (notabene jeden z
mieszkancow ktory nie ma samochodu tez jest za tym i nie otrzyma
identyfikatora - idea jest taka by nie bylo handlu identyfikatorami ludzi
ktorzy mieszkaja a nia maja samochodu) Pytanie : jak to prawnie i dobrze
rozwiazac.

Data: 2011-11-09 13:56:12
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "OLO"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9ds9i$esk$1@inews.gazeta.pl...

[...]

A jak chcecie rozwiązać problem z tym że miejsc parkingowych jest mniej jak mieszkań?
A w czym przeszkadza to że ktoś bez samochodu odstąpi swój identyfikator sąsiadowi?

Data: 2011-11-09 13:10:50
Autor: OLO
Parking a wspólnota
> [...]

A w czym przeszkadza to że ktoś bez samochodu odstąpi swój identyfikator sąsiadowi?

Problem braku miejsc parkingowych jest od dawna. zawsze ktos kogos zastawial i
kazdy wiedzial gdzie dzwonic domofonem ewentualnie zeby go wypuscic z
parkingu. Parkingu na razie szans nie ma zeby go powiekszyc.
Wg mnie powinien byc jeden identyfikator na mieszkanie w ktorym jest samochod.
W innym przypadku ludzie ktorzy maja wiecej samochodow beda odstepowac
identyfikator a to nie rozwiaze problemu.  Chce rozwiazac problem tego ze
niektorzy mieszkancy bardziej uwazaja ze im sie dostep do parkingu nalezy (
nie mylic tu z mozliwoscia parkowania, bo ze wzgledu na wielkosc parkingu
klopoty sa zawsze), i zrownowazyc mozliwosc dostepu dla kazdego mieszkanca w
rowny sposob.
Nie wiem czy prawnie takie identyfikatory maja racje bytu. Czy uchwala zarzadu
i wspolnoty moze takie rozwiazanie ustankcjonowac? Wydaje mi sie to
sprawiedliwe. Ja bedac lokatorem zajezdzam na parking i okazuje sie ze nie ma
miejsca bo inny lokator postawil tam 4 samochody, ktorych nie wiem czy jest
wlascicieleme itd itp... przypuszczam ze jeden ma firme a drugi handluje
samochodami i zostawia sobie samochody na naszym parkingu.

Data: 2011-11-09 14:13:47
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "OLO"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9du4q$kkj$1@inews.gazeta.pl...

Wg mnie powinien byc jeden identyfikator na mieszkanie w ktorym jest samochod.
A jak mieszkań z samochodem będzie więcej jak miejsc parkingowych?
A jak ktoś ku[pi sobie auto już po ew. uchwale wspólnoty?
Sytuacja trudna faktycznie

Data: 2011-11-10 08:13:03
Autor: Z P.
Parking a wspólnota
> [...]

A jak mieszkań z samochodem będzie więcej jak miejsc parkingowych?
A jak ktoś ku[pi sobie auto już po ew. uchwale wspólnoty?

Mieszkan dotychczas jest wiecej niz miejsc. A jesli ktos kupi samochod to bedzie mu przyslugiwac identyfikator
umozliwiajacy parkowanie ( domyslnie jednego samochodu)

Data: 2011-11-10 10:12:14
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "Z P."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9g12f$fvg$1@inews.gazeta.pl...

Mieszkan dotychczas jest wiecej niz miejsc.
A jesli ktos kupi samochod to bedzie mu przyslugiwac identyfikator
umozliwiajacy parkowanie ( domyslnie jednego samochodu)

I gdzie zaparkuje jak już miejsc nie ma teraz?

Data: 2011-11-10 17:16:54
Autor: Maruda
Parking a wspólnota
W dniu 2011-11-10 10:12, Kris pisze:
[...]

Na innym parkingu albo w garażu. Proste.
Parking wspólnotowy ma być nieco "przewietrzony" prze ograniczenie "nie więcej, niż 1 auto na 1 mieszkanie". To brzmi rozsądnie. Jeśli miejsc jest mniej - to trudno, wracamy do zasady "kto pierwszy, ten lepszy", ale na znacznie luźniejszym parkingu niż było przedtem. Mnie się ten system podoba.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-11-21 13:30:34
Autor: OLO
Parking a wspólnota
Maruda <maruda@null.com> napisał(a):

> [...]

Parking wspólnotowy ma być nieco "przewietrzony" prze ograniczenie "nie więcej, niż 1 auto na 1 mieszkanie". To brzmi rozsądnie. Jeśli miejsc jest mniej - to trudno, wracamy do zasady "kto pierwszy, ten lepszy", ale na znacznie luźniejszym parkingu niż było przedtem. Mnie się ten system podoba.

BRAWOOOOOO , BRAWOooooo .... Jedyny post który trafił w sedno. Reszta to jakiś
bełkot : co by było jakby babcia miała wąsy..... Teraz pytanie: jak to prawnie zrobić by nie kłóciło się z prawami człowieka,
bo zawsze ktoś coś znajdzie :)

Zasada: kto pierwszy ten lepszy - z wyłączeniem zajmowania samochodów
nadmiarowych (tzn. mam ich pięć to sobie mogę postawić bo mam a reszta plebsu
niech kombinuje z parkowaniem poza terenem)

Data: 2011-11-21 15:22:24
Autor: Maruda
Parking a wspólnota
W dniu 2011-11-21 14:30, OLO pisze:
[...]

Uchwałę Wspólnoty można zaskarżyć i sąd ją uchyli, jeśli narusza czyjeś prawa bądź rażąco interesy. Np Wspólnota teoretycznie może sobie uchwalić, że Maruda płaci 90% kosztów ogrzewania, a pozostałe 10% płaci reszta po równo. Taka uchwała zostanie uchylona.
Jeśli WM uchwali sobie, że na parkingu wspólnotowym parkuje się "za identyfikatorem" wydawanym po jednym na mieszkanie, to będzie nie do ruszenia. Może też sobie uchwalić np. "wg udziałów", czyli jakoś-tam to podzielić, bo np. jeśli są mieszkania dużo większe, wielopoziomowe, więc z natury np. dwurodzinne i takiemu należą się dwa miejsca parkingowe. Może też WM wydawać identyfikatory "komercyjne", bo jeśli ktoś ma 5 aut i ma ochotę za prawo parkowania zapłacić więcej - to jego wybór, a WM ustali warunki. Takie uchwały utrzymają się w sądzie w razie zaskarżenia.
Większe problemy widzę z egzekwowaniem warunku identyfikatora. Jeśli WM wezwie lawetę do intruza i laweciarz uszkodzi wywożony samochód - to pojawią się kłopoty, ale skoro Straż Miejska sobie z tym jakoś radzi, to może da się.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-11-23 12:04:57
Autor: Proste Prawo
Parking a wspĂłlnota
Dnia 21-11-2011 o 15:22:24 Maruda <maruda@null.com> napisał(a):

Uchwałę WspĂłlnoty moĹźna zaskarĹźyć i sąd ją uchyli, jeśli narusza czyjeś
prawa bądź rażąco interesy. Np Wspólnota teoretycznie może sobie
[ciach]
ruszenia. MoĹźe teĹź sobie uchwalić np. "wg udziałów", czyli jakoś-tam to
podzielić, bo np. jeśli są mieszkania duĹźo większe, wielopoziomowe, więc
z natury np. dwurodzinne i takiemu należą się dwa miejsca parkingowe.
MoĹźe teĹź WM wydawać identyfikatory "komercyjne", bo jeśli ktoś ma 5 aut
i ma ochotę za prawo parkowania zapłacić więcej - to jego wybĂłr, a WM
ustali warunki. Takie uchwały utrzymają się w sądzie w razie zaskarżenia.

TeĹź tak uwaĹźam, podobnie pisałem. Jeśli nie będzie formalnych błedĂłw, a
uchwała będzie uwzględniała interesy całej wspĂłlnoty (czyli prawa
wszystkich współwłaściciele), to współwłaściciele mogą się umĂłwić dowolnie
w sprawie korzystania ze wspĂłlnej własności. RĂłwnieĹź w ten sposĂłb, Ĺźe
wszystkie indentyfikatory będą rozdzielone w przetargu zamkniętym - kto
więcej płaci, ten więcej korzysta.

http://prosteprawo.blogspot.com

Data: 2011-11-09 14:02:59
Autor: Tomasz Kaczanowski
Parking a wspólnota
W dniu 2011-11-09 13:39, OLO pisze:
[...]

No to trochę bez sensu, bo tak samo płacą za użytkowanie terenu. Co innego, gdyby identyfikatory były płatne, a pieniądze przeznaczone właśnie na cele utrzymania porządku na tym terenie oraz opłacenia podatków za niego.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-11-09 13:13:27
Autor: Z P.
Parking a wspólnota
Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]

No to trochę bez sensu, bo tak samo płacą za użytkowanie terenu. Co innego, gdyby identyfikatory były płatne, a pieniądze przeznaczone właśnie na cele utrzymania porządku na tym terenie oraz opłacenia podatków za niego.

Kazdy placi za uzytkowanie tego terenu. nawet jesli nie ma samochodu. jednak w
tym przypadku  ten kto ma 4 samochody pozostaje w dysproporcji dla tego co ma
jeden i nie ma potencjalnej mozliwosci parkowania. Potencjalne udzialy w
korzystaniu z parkingu sa nierownomiernie rozlozone. --

Data: 2011-11-09 14:23:06
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "Z P."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9du9m$kv2$1@inews.gazeta.pl...

[...]

To wiemy
Ale jak to rozwiązać prawnie i sensownie?
Tak sobie myślę że najlepiej chyba "wolnorynkowo":
- ogłosić "przetarg" na miejsca parkingowe(opłata miesięczna, kto da więcej),comiesięczna opłata za te miejsca niech zasila fundusz remontowy.

Data: 2011-11-09 13:42:44
Autor: OLO
Parking a wspólnota
> [...]

- ogłosić "przetarg" na miejsca parkingowe(opłata miesięczna, kto da więcej),comiesięczna opłata za te miejsca niech zasila fundusz remontowy.

Oj chyba sie nie rozumiemy. To sami mieszkancy korzystaja z tego parkingu.
Inne samochody spoza mozna spokojnie spuscic w kanal bo jest postawiony znak
zakazu wjazdu i ruchu poza mieszkancami i ZGKIM .
Chodzi o wyeliminowanie patologi wsrod mieszkancow i wyrownanie szans na
parkowanie.

Data: 2011-11-09 08:48:49
Autor: witek
Parking a wspólnota
On 11/9/2011 7:42 AM, OLO wrote:
[...]

wystawic roczny abonament na miejsca parkingowe na allegro.
samo sie rozwiaze,

Data: 2011-11-09 14:59:13
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "OLO"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9e00k$pt4$1@inews.gazeta.pl...

Chodzi o wyeliminowanie patologi wsrod mieszkancow i wyrownanie szans na
parkowanie.
Dlatego ogłosić "przetarg" Wśród mieszkańców.
Skoro miejsc jest mniej jak chętnych to to jest moim zdaniem sensowne rozwiązanie

Data: 2011-11-09 18:55:25
Autor: Gotfryd Smolik news
Parking a wspólnota
On Wed, 9 Nov 2011, OLO wrote:

[...]

  A to z jakiej paki, obowiązki z tytułu własności terenu ma mieć
a praw żadnych?
  Przecież proste - przyjedzie ktoś do niego to może postawić.
"Sztuka jest sztuka".

- idea jest taka by nie bylo handlu identyfikatorami ludzi
ktorzy mieszkaja a nia maja samochodu)

  Ale oni mają PRAWO DO TEGO TERENU.
  Jakim prawem chcecie im je odebrać?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-09 12:35:52
Autor: witek
Parking a wspólnota
On 11/9/2011 11:55 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
  Ale oni mają PRAWO DO TEGO TERENU.
  Jakim prawem chcecie im je odebrać?

większosci głosów :)

Data: 2011-11-10 21:36:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Parking a wspólnota
On Wed, 9 Nov 2011, witek wrote:

On 11/9/2011 11:55 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
  Ale oni mają PRAWO DO TEGO TERENU.
  Jakim prawem chcecie im je odebrać?

większosci głosów :)

  Widzę :)
  Może przegłosujemy ich, że to my zabieramy ten teren?
(skoro właścicielowi nic nie należy się w zamian, skoro
"większość" go przegłosuje, to pewnie "większość" uda
się zebrać :P)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-10 21:51:45
Autor: Maruda
Parking a wspólnota

[...]

No przecież tak masz w skali "państwa" - większość przegłosowuje komu zabrać siłą i ile.
To się nazywa demokracją, czyli władzą motłochu.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-11-19 11:34:36
Autor: Proste Prawo
Parking a wspólnota
On 10 Lis, 21:51, Maruda <mar...@null.com> wrote:
To się nazywa demokracją, czyli władzą motłochu.
....czyli system, który u swych podstaw zakłada, że więcej jest
mądrych, niż głupich :p

W każdym razie...

Trzeba wyjść chyba od tego, kto jest właścicielem terenu. Podejrzewam,
że jest współwłasność.

Skoro tak, to każdy współwłaściciel ma prawo do korzystania z rzeczy
wspólnej. Jeśli teren jest współwłasnością właścicieli lokali, a
właściciele lokali zawiązali wspólnotę, to uchwała wspólnoty o
zasadach korzystania z parkingu będzie umową quoad usum, czyli umową
między współwłaścicielami, regulującą zasady korzystania z rzeczy
wspólnej.

Jeśli nie będzie formalnych błędów przy podejmowaniu uchwały, to
sądzę, że da się ją egzekwować przed sądem.

Tyle jeśli chodzi o podstawy prawne.

Jak się umówić o korzystanie doradzić trudniej, bo trochę za mało jest
informacji. Niemniej - jeśli w uchwale zostanie postanowione, że prawo
do korzystania z istniejących powiedzmy 20 miejsc parkingowych przez
właścicieli 25 mieszkań zostanie rozdzielone w toku przetargu
zamkniętego (licytować cenę mogliby tylko właściciele mieszkań i każdy
właściciel mógłby licytować tylko jedno miejsce), a w razie zwolnienia
jakiegoś miejsca parkingowego będzie przeprowadzany identyczny
przetarg na to jedno miejsce parkingowe, to powinno się udać. Po
przetargu można wydać identyfikatory z unikatowymi numerami, a na
parkingu porobić pasy poziome i jakieś tabliczki informujące jaki
numer identyfikatora może parkować na danym miejscu.

Idealnie nie będzie, bo przy takiej organizacji dwóch właścicieli
mieszkań może wymiennie korzystać z jednego identyfikator, albo jeden
mieszkaniec może "przyjąć w użyczenie" kilka identyfikatorów od kilku
właścicieli. Czyli może powstać "szara strefa", albo "drugi obieg" :p

Ale porozmawiajcie, może ten model uznacie za najsensowniejszy.

Inny sposób jest taki, żeby ustalić ile dni w roku właściciel jednego
mieszkania może korzystać z jednego miejsca parkingowego, żeby w sumie
każdy miał identyczne prawo korzystania z parkingu. Ustalcie
harmonogram na rok, czy dwa, obejmujący nawet właścicieli, którzy nie
mają  samochodu (chyba, że wyrażą zgodę na pominięcie ich przy
rozdziale).

Data: 2011-11-10 08:16:25
Autor: OLO
Parking a wspólnota
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
On Wed, 9 Nov 2011, OLO wrote:

> [...]

"Sztuka jest sztuka".

> - idea jest taka by nie bylo handlu identyfikatorami ludzi

Nikomu nie chcemy nic odebrac. Kazdy bedzie mial prawo zaparkowac samochod.
Nawet goscie ktorzy przyjada do danego mieszkanca. Chcemy wyeliminowac stan w
ktorym sami mieszkancy stawiaja stado samochodow a pozostali nie maja zadnej
mozliwosci. chodzi o wyrownanie mozliwosci.

Data: 2011-11-10 10:13:56
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "OLO"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9g18o$gc0$1@inews.gazeta.pl...

[...]

Skoro mieszkań jest np 25 a miejsc parkingowych 20 to jak to chcecie rozdzielić?

Data: 2011-11-10 10:20:32
Autor: Michał Pysz
Parking a wspólnota
W dniu 2011-11-10 10:13, Kris pisze:
[...]

Oni nie chcą nic rozdzielać.
Teraz miejsc parkingowych jest 20 a samochodów 35.
Chcą dojść do sytuacji gdzie miejsca się nie zmienią ale pojazdów też.

Oczywiście problemu to nie rozwiąże ale znacznie ułatwi codzienne parkowanie.

mp.

Data: 2011-11-10 11:28:00
Autor: Kris
Parking a wspólnota
Użytkownik "Michał Pysz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9g353$1vm$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

Chcą dojść do sytuacji gdzie miejsca się nie zmienią ale pojazdów też.

??

Oczywiście problemu to nie rozwiąże ale znacznie ułatwi codzienne parkowanie.

Ale skoro mieszkań jest 25 a miejsc 20 to mogą rozdysponować tylko 20 kart parkingowych. Problem jest jak to zrobić?
Wylosować 20 z 25?

Data: 2011-11-10 17:18:57
Autor: Maruda
Parking a wspólnota
W dniu 2011-11-10 11:28, Kris pisze:
[...]

A dlaczego mogą wydać tylko 20 kart? Mogą nawet 50, przy czym "druga i kolejna na mieszkanie" już po cenach mocno komercyjnych.
Karta, to nie "podpisane i oznaczone miejsce", które przez 90% czasu będzie stało puste. To jedynie prawo do parkowania tam.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-11-10 21:39:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Parking a wspólnota
On Thu, 10 Nov 2011, OLO wrote:

On Wed, 9 Nov 2011, OLO wrote:

przez wszystkich mieszkancow a nie tylko wybranych (notabene jeden
z mieszkancow ktory nie ma samochodu tez jest za tym i nie otrzyma
identyfikatora

[...]
Nikomu nie chcemy nic odebrac. Kazdy bedzie mial prawo zaparkowac samochod.

  Sprzeczność widzę i tyle.
  Przecież ów mieszkaniec ma prawo sobie wynająć samochód, jak trzeba
to razem z szoferem, albo np. pożyczyć od znajomego na 23 dni.
  Z jakiej paki ma nie mieć identyfikatora?

pzdr, Gotfryd

Parking a wspólnota