Parkowanie tyłem na chodniku

Data: 2013-01-20 13:52:17
Autor: uzytkownik
Parkowanie tyłem na chodniku
Użytkownik "DooMiniK" <bachus@bachus> napisał w wiadomości news:50fbb2e1news.home.net.pl...

Czytam sobie właśnie taki wpis o przepisach:
http://www.magazynauto.pl/porady/przepisy/mandaty-punkty-2876/news-
mandat-za-nieznajomosc-przepisow,nId,634461
[http://tinyurl.com/abzsqwm]

Jest tam część o "Parkowanie tyłem na chodniku", cytując:

"Kodeks ruchu dopuszcza parkowanie całego pojazdu na chodniku.
Dotyczy to samochodów osobowych, motocykli, motorowerów i rowerów.
Trzeba jednak pamiętać, że przepisy dopuszczają tylko parkowanie
przodem. Zakaz ustawiania pojazdu tyłem ma zapobiec groźnemu dla
pieszych jeżdżeniu po chodniku przez kierowców chcących ułatwić sobie
późniejszy wyjazd z chodnika na jezdnię. Niestety, niewiedza kosztuje."

Nie do końca rozumiem. Na jaki zapis kodeksu drogowego powołuje
się autor i co miał na myśli?

Trudno jest interpretowć PoRD, jednak:

Cofając, kierowca ma mocno ograniczaoną widoczność do tyłu, co może skutkować niezauważeniem pieszego i jego potrąceniem.
Pieszy na chodniku ma bezwzględne pierwszeństwo przed parkującym pojazdem czy poruszającym się chodnikiem rowerzystą na rowerze.
Chyba oczywistym w tym przypadku staje się ww tekst, choć może niezbyt precyzyjnie sformułowany.

Druga sprawa to kwestia zatruwania pieszych spalinami, które w przypadku parkowania tyłem są wyrzucane wprost w ludzi znajdujących się na chodniku.
Kiedyś mieszkałem w bloku, gdzie nagminnie pod moimi oknami parkowano samochody. Nie dość, że kretyni cofali tyłem prawie do samej ściany, nie pozostawiając dla pieszych przejścia i zmuszając ich do obchodzenia samochodu jezdnią to jeszcze potrafili stać nierzadko przez kilka-kilkanaiście minut z włączonym silnikiem. Bywało, że w moim mieszkaniu robiło się siwo od dymu, bo spaliny wprost z rury wydechowej były wtłaczane do mieszkania przez uchylone okno. Nierzadko na moje uwagi, kierowcy odpowiadali w sposób opryskliwy lub z poczuciem ogromnej, wyrządzonej im krzywdy. Byli też i tacy, których do porządku musiała doprowadzać straż miejska czy policja.

Parkowanie tyłem na chodniku