Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)

Data: 2011-05-14 23:01:58
Autor: Bugatti
Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)
Witam,

Mam takie problem który pojawia się od 2 miesięcy na graficie Radeona 9700
(kupiony w 2004) .
Generalnie od tego czasu pojawiają się paski na ekranie monitora - kolorowe,
pionowe przez całą długość ekranu bądź na kilkadziesiąt pikseli bądź jedno i
drugie.
Komputer pracuje dziennie ok. 12-16h. Na początku występowania tych pasków
problem występował raz na tydzień po ok. 12-14h pracy, potem z każdym
tygodniem problem się nasilał tak że w ostatnich 2-óch tygodniach paski
występują każdego dnia po ok. 6-8h pracy. Od kilku dni jeszcze bardziej się
nasiliło i występuje po 4-5h.

Komp przez cały okres eksploatacji jest otwarty (obudowa) i od czasu do
czasu go czyszczę od kurzu (w sumie sobie pomyślicie że myśle że to kurz ale
w cale tak nie jest ale czasem wiadomo że brud w kompie sprawia elektronice
problemy).

2,5 roku temu padł na Radku wentylator więc założyłem większy 60 mm z
zasilacza Tagana. Tak więc problemu z chłodzeniem nie ma - tym bardziej że
jak wspomniałem obudowa jest otwarta.

Jednakże dziwi mnie fakt że wspomniane paski nie pojawiają się od razu
(zaraz po starcie BIOSu i starcie systemu) tylko po kilku godzinach pracy.

Wiecie co może być konkretnie z tą kartą graficzną ? Raczej nie bawić się w
naprawę tylko kupić coś "nowego" na AGPx8 (mam swoje typy ale to nie o tym
wątek) ?
Pozdr.

--
Bugatti

Data: 2011-05-14 23:17:38
Autor: nom

Użytkownik "Bugatti" <spamerzy@maklerzy.pl> napisał w wiadomości news:iqmp79$551$1srv.cyf-kr.edu.pl...
[...]

Spróbuj programowo zmnieszyć taktowanie GPU i pamięci i zobcz czy dalej będziesz miał artefakty. Miałem kiedyś takiego Radeona, że też z czasem artefakty się pojawiały, ale wgrałem do niego zmodyfikowany BIOS z obniżonym taktowaniem. :-)

Data: 2011-05-15 00:11:36
Autor: Bugatti
Użytkownik "nom"  napisał w wiadomości:

[...]

Obniżyłem za pomocą RivyTunner'a (z zapamietaniem po ponownym uruchomieniu OSu) dla CPU i pamięci o 30 MHz.
Opiszę efekty jutro po kilku (-nastu) godz. pracy.

Pozdr.

--
Bugatti

Data: 2011-05-22 23:44:56
Autor: Bugatti
Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)
Witam,

Obniżyłem o 50 Mhz i znacznie się polepszyło. Po kilku godzinach paski wyskakują ale gdy ruszę myszką to znikają.

Pozdr.

--
Bugatti

Data: 2011-05-15 01:30:46
Autor: =Marcos=
[...]

A wymieniałeś sam wentylator, czy razem z radiatorem? Jeśli radiator jest przyklejony, klej mógł zwietrzeć i z jednolitej przewodzącej ciepło masy robi się wiele popękanych plam z dużą ilością powietrza.

--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

Data: 2011-05-15 12:04:11
Autor: Bugatti
Użytkownik "=Marcos="  napisał w wiadomości:
[...]

"Radiator" jest z tworzywa i w dodatku mocno przyczepiony więc nie ściągałem bo bałem się że urwe zaczepy.
Ale seryjny wentylator miał 30 - 35 mm a obecny ma 60 mm (i jest większej wysokości) więc dmucha większy strumień powietrza niż seryjny. W dodatku to było dawno a paski zrobiły się 2 miechy temu więc znacznie później od wymiany wentylatora.

Podczas pracy dotykałem karty izolowanym "patykiem" i paski migotały (efekt się wzmagał) - zarówno przy dotykaniu kości pamięci jak i kondensatorów. Możliwe że powodując niewielki nacisk powodowało to niewielkie przemieszczenie karty a tym samym _np._ styki z agp nie łaczą albo równie może być coś innego.

Narazie obniżyłem taktowanie i się zaobserwuje po kilkunastu godz. pracy.

Pozdr.

--
Bugatti

Data: 2011-05-16 06:15:25
Autor: Przemysław Ryk
Dnia Sun, 15 May 2011 12:04:11 +0200, Bugatti napisał(a):

[...]

Hmm... Poczekaj moment, bo nie wiem, czy Cię dobrze zrozumiałem. Masz na
myśli podobnego rodzaju zaczepy, jak na zdjęciach:
- http://www.cooling.pl/image.php?image=551132&type=main (trochę logotyp
sklepu przysłania :-/)
-
http://chlodzeniepc.pl/wp-content/uploads/2010/03/zalman-zm-nb32k-p_460266vb.png
- http://img.toya.net.pl/recenzje/asus1.jpg
- http://images.kbench.com:8080/kbench/article/2004_12/k26615p1n27.jpg

Jeżeli nawet nie masz mocowania plastikowymi kołeczkami, a śrubami, to nie
zmienia to faktu, że między samym radiatorem, a układem jest nałożona pasta
lub klej termoprzewodzący. I zgodzę się tu z =Marcos=, że jest
prawdopodobne, że nie jest on już "pierwszej świeżości" i nie odprowadza
prawidłowo ciepła z GPU na radiator.

[...]

Mimo wszystko jedną z moich propozycji jest zdjęcie radiatora z GPU,
oczyszczenie ze starej pasty / kleju termoprzewodzącego i ponowne założenie
oczywiście po przesmarowaniu świeżą pastą.

Kolejne rzeczy do sprawdzenia / zrobienia, to moim zdaniem:
- wyłączenie komputera, przetarcie styków AGP spirytusem
- sprawdzenie poprawności siedzenia karty w slocie
- sprawdzenie innego kabla sygnałowego

(ciach...)

[ Flaszka wódki jest jak kobieta: przyciąga wzrok od pierwszego            ]
[ wejrzenia, a czy jest dobra, czy beznadziejna poznajesz dopiero rano.    ]
[                                                     (znalezione w necie) ]

Data: 2011-05-16 10:07:06
Autor: Artur\(m\)
Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)

Użytkownik "Bugatti" <spamerzy@maklerzy.pl> napisał w wiadomości news:iqo71q$bnl$1srv.cyf-kr.edu.pl...

"Radiator" jest z tworzywa

??

Ale seryjny wentylator miał 30 - 35 mm a obecny ma 60 mm (i jest większej wysokości) więc dmucha większy strumień powietrza niż seryjny.

Nie wiem jak to wygląda, ale może to jest błąd, ponieważ "powiększając"
wentylator powodujesz, że większy wentylator najbardziej "wieje" już poza radiator
karty (jak  zrobisz doświadczenie to zauważysz, że przy takiej samej prędkości kątowej
prędkość liniowa łopatek wentylatora jest największa na końcach i z tego wynika,
 że w środku  wentylator prawie nie tłoczy powietrza). Dodatkowo siła dośrodkowa
(niektórzy piszą odśrodkowa) powoduje że cząsteczki powietrza są "wypychane" nieco
na zewnątrz co zwiększa efekt "niechłodzenia"

Taki jest mój pogląd na rzecz i tego będę się trzymał.
:)

Artur(m)

Data: 2011-05-15 14:19:05
Autor: animka
W dniu 2011-05-14 23:01, Bugatti pisze:
[...]

A może monitor rozkręć i odkurz w środku.
Pamiętam jak mi się kiedys zepsuł monitor CRT i przed zawiezieniem go do reperacji został rozkręcony to tam były tumany kurzu, jakies pajęczyny, aż lampy nie było widać. Wszystko odkurzyłam odkurzaczem, potem wyczyściłam wilgotną szmatką, potem suchą. Przynajmniej potem w tym serwisie bardziej im się chciało naprawić ten monitor.

--
animka

Data: 2011-05-23 09:31:53
Autor: Krzysiek
[...]

a ja się dołączę, w marcu kupiłem nowy komputer z Gigabyte GeForce GTX 460 OC2 1GB DDR5 PCI-E.

Kilka razy zdarzyło mi się, że podczas uruchamiania Windowsa 7, gdy pojawiła się ta drobna animacja ładowania wyświetliły się poziome paski i windows nie wystartował. Po zrobieniu resetu przeważnie wszystko jest ok. Raz po zrobieniu jednego resetu na ekranie nic się nie pojawiło - monitor zwrócił komunikat że nie ma sygnału.
Co to może być?

--
Krzysiek

Paski na ekranie - uszkodzona karta graficzna (?)