PayPass a bazpieczenstwo

Data: 2009-12-30 18:09:59
Autor: crc_error
PayPass a bazpieczenstwo
Witam,

Ostatnio zainteresowany wymieniona w temacie metoda platnosci, postanowilem poszukac czegos na temat bezpieczenstwa, a dokladnie odpowiedzialnosci banku za nieautoryzowane transakcje. Niestety nie znalazlem nic na ten temat, zatem domyslam sie, ze niestety bank nie ponosi ZADNEJ odpowiedzialnosci za transakcje dokonane np. kradziona karta, ktora to w zasadzie wystarczy tylko przylozyc do czytnika aby zdjelo nam z konta sume do 50 zl. Czy orientuje sie ktos moze, czy istnieje mozliwosc ubezpieczenia karty od takich ewentualnosci? Albo ustawienia limitu dziennego, aby sie choc czesciowo uchronic przed stratami?

Tak generalnie to nie wroze temu wynalazkowi wielkiego sukcesu. Moim skromnym zdaniem lepszym rozwiazaniem jest wystawienie czytnika kart oraz klawiatury do wpisywania PINu "do klienta", z takim rozwiazaniem spotykalem sie praktycznie w kazdym punkcie w Szwecji.  Przy takim ukladzie klient sam moze "przeciagnac" karte oraz wklepac kod, co w porownaniu z PayPass'em kosztuje moze 2 sekundy wiecej (czas wpisania PINu), ale jest o wiele bardziej bezpieczne, poniewaz dzieki temu ciezko uzyc w sklepie znaleziona/skradziona karte. Oczywiscie zlodziej moze znalezc miejsce w ktorym autoryzuja podpisem, ale za takie transakcje odpowiedzialnosc ponosi bank do 48h o ile mi wiadomo.

Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

Zapraszam do dyskusji :)
crc

Data: 2009-12-30 18:16:13
Autor: Mithos
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error pisze:
Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

Szybkość. Pstryk i już. Gdyby taki system wprowadzono w każdym kiosku i małym punkcie gdzie kupujemy drobnicę to byłaby to rewelacja.

Co do limitów to zależy to od banku. Ja np. w Alior mogę ustawić dowolny limit dzienny i miesięczny (nawet 0 PLN).

Jeśli transakcji dokona ktoś inny to nie masz żadnej gwarancji, że bank pieniądze odda dobrowolnie. Ale tak samo jest w przypadku każdej karty wypukłej umożliwiającej zdalną autoryzację, a to właśnie to jest najłatwiejsza metoda utraty pieniędzy, bo pełne dane do tego zostają na slipie u większość sprzedawców.

--
Mithos

Data: 2010-01-01 03:01:26
Autor: Clegan
PayPass a bazpieczenstwo
On 1 Sty, 10:19, Mithos <f...@adres.pl> wrote:

Ale widać się to komu¶ nie opłaca i dlatego powstał PayPass.
No wła¶nie tak się zastanawiam o co tutaj chodzi - produkowanie kart z
dodatkowym układem i nowe terminale maja kosztować mniej niż
przeprogramowanie starych ?
Akurat u bankierów to się tym mało kto przejmuje bo koszty tych
nowo¶ci i tak się przerzuca na klientów. Sprzedawcy oczywi¶cie wlicz±
opłaty w ceny towarów za co zapłac± wszyscy. Ale za to gadżet jest to
się trzeba cieszyć.

Data: 2010-01-01 15:54:37
Autor: crc_error
PayPass a bazpieczenstwo
W dniu 2010-01-01 10:19, Mithos pisze:

Ale widać się to komu¶ nie opłaca i dlatego powstał PayPass.
Skoro on już powstał i to na niego stawiaj± organizacje (organizacja bo to MC) płatnicze to mnie pozostaje tylko korzystać, a nie dywagować dlaczego nie działa to inaczej. Zwłaszcza, że odpowiada mi aktualna funkcjonalno¶ć karty bezdotykowej (problemem jest na razie akceptowalno¶ć, ale wydaje mi się że niebawem będzie z tym całkiem dobrze).

Otoz to, nie organizacje, tylko organizacja - jedna, pozostale sie jakos w to nie pchaja. Ja sie niestety obawiam, ze akceptowalnosc bedzie bardzo kiepska jesli za ten terminal bedzie trzeba dodatkowo placic.

crc

Data: 2010-01-01 17:22:38
Autor: Valdi
PayPass a bazpieczenstwo
"crc_error" news:hhl2bf$227$1news.onet.pl

> [...]

w to nie pchaja. Ja sie niestety obawiam, ze akceptowalnosc bedzie
bardzo kiepska jesli za ten terminal bedzie trzeba dodatkowo placic.

Ciekawi mnie w tym całym zamieszaniu z płatno¶ciami bezstykowymi
pozycja/podej¶cie Visy, który jak by nie patrzeć zbytnio albo wcale (w końcu
VPW jest dostępna tylko w jednym banku) nie garnie się do tego aby na tym
rynku zaistnieć.
Czy to celowe działanie? Czy Visa czeka na "wyedukowanie" klientów przez MC
i dopiero wtedy zawita? A może widzi, że bezstykowe płatno¶ci to
marketingowe g... opakowane w ładny papierek, które ciemny lud kupi?

Data: 2010-01-01 16:00:00
Autor: crc_error
PayPass a bazpieczenstwo
W dniu 2009-12-31 18:31, Mithos pisze:
Krzysztof Halasa pisze:
Transakcja karta stykowa trwa niewiele dluzej, jesli w ogole dluzej. PIN
i autoryzacje to sprawy niezalezne od stykowosci.

Tym niemniej skoro transakcje stykowe wymagają autoryzacji to jednak trwają znacznie dłużej.

PayPass to jest naprawdÄ™ jeden "pstryk".

To sa 2 sekundy na wklepanie PINu i 3 sekundy na wydruk potwierdzenia. Nie wiem, dla mnie nie jest to znacznie dluzej.

crc

Data: 2010-01-01 20:08:40
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error pisze:

PayPass to jest naprawdę jeden "pstryk".

To sa 2 sekundy na wklepanie PINu i 3 sekundy na wydruk potwierdzenia.
Nie wiem, dla mnie nie jest to znacznie dluzej.

Wydruk potwierdzenia trwa tyle samo - niezależnie czy to paypass, czy
"zwykły" chip.

--
MiCHA

Data: 2009-12-30 19:11:43
Autor: darnok
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error wrote:

[...]

Patrzac po przykladzie Polbanku:
- limit transakcji do 50zl,
- limit dzienny do 5 transakcji,
- koniecznosc zblizenia karty barzdzo blisko czytnika co ma uniemozliwicie przypadkowe platnosci bedac w poblizu czytnika,
- bank przejmuje pelna odpowiedzialnosc za nieuprawnione transakcje wykonane bez winy uzytkownika.

http://www.polbank.pl/polbankera/polbank-era.html?id=2&page=0

Jak to bedzie w praktyce czas pokaze :)

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-12-30 19:27:35
Autor: blad
PayPass a bazpieczenstwo
Uzytkownik "darnok"
Patrzac po przykladzie Polbanku:
- limit transakcji do 50zl,

taki limit to chyba wszystkie banki maja i wlasnie sie zastanawiam czy to sie oplacalo NESTE, zeby zmieniac automaty zarzadzajace kartami/dystrybutorami.
Wlasnie na NESTE Polczynska/Korkowa zobaczylem jakies nowe automaty z dodatkiem chyba czytnika zblizeniowego.
Dodatkowo zmienili w nich kolejnosc czynnosci, wiec sie nie zdziwcie - zaczyna sie od limitu
*** blad ***

Data: 2009-12-30 19:42:54
Autor: darnok
PayPass a bazpieczenstwo
blad wrote:

Wlasnie na NESTE Polczynska/Korkowa zobaczylem jakies nowe automaty z dodatkiem chyba czytnika zblizeniowego.

Mozesz rozwinac gdzie jest ta stacja ;-)
Bo nie kojarze takiego skrzyzowania :)
Polczynska to na zachodzie, Korkowa Rembertow wiec wschod.

Chyba ze ci o Płowieck± chodzi...

Data: 2010-01-01 23:32:29
Autor: blad
PayPass a bazpieczenstwo
Użytkownik "darnok"
Wlasnie na NESTE Polczynska/Korkowa zobaczylem jakies nowe automaty z dodatkiem chyba czytnika zblizeniowego.

Chyba ze ci o Płowieck± chodzi...

no jasne że o Płowieck± - zawsze mi się te nazwy myl± :-)
*** blad ***

Data: 2009-12-30 20:21:56
Autor: Valdi
PayPass a bazpieczenstwo
"blad" news:4b3b9b8c$1news.home.net.pl

[...]

Info o terminalach:
http://www.neste.pl/artikkeli.asp?path=1992;4281;4285;4465;4466

I teraz pytanie:
piszesz, ze zaczynamy od podania limitu tankowania. Czy dobrze rozumiem, ze
po wsunieciu karty do czytnika system nie prosi mnie najpierw o PIN tylko
podaje limit a nastepnie przechodza przez inne procedury (pin, autoryzacja
transakcji, wybranie dystrybutora, paragon, rozpoczecie tankowania)?

Data: 2009-12-30 20:46:10
Autor: RobertS
PayPass a bazpieczenstwo

[...]

"chyba zblizeniowymi"? w ten sposob mozna placic max do 50 zł, nie wiem czy w tym przypadku (tankowanie paliwa) taki czytnik mialby wiekszy sens...

oczywiscie zdarza sie, ze na stacje podjezdza jakies zdezelowane bmw oklejone sony, pionier itp...i tankuje za 20 zl, ale zwykle tankuje sie za wiecej przynajmniej staram sie tankowac >15l bo mniej to mi sie nie oplaca

RobertS

Data: 2009-12-30 21:13:26
Autor: Rafał
PayPass a bazpieczenstwo
W dniu 09-12-30 20:46, RobertS pisze:
"chyba zblizeniowymi"? w ten sposob mozna placic max do 50 zł, nie wiem
czy w tym przypadku (tankowanie paliwa) taki czytnik mialby wiekszy sens...

A to dlaczego do 50zł? Jak przekroczysz tą kwotę to zapyta o pin. I tyle.

--
Raf

Data: 2009-12-30 21:32:38
Autor: MarcinF
PayPass a bazpieczenstwo
Rafał wrote:

A to dlaczego do 50zł? Jak przekroczysz tą kwotę to zapyta o pin. I tyle.

nie zapyta o pin, tylko odmowi transakcji przez paypass

Data: 2009-12-30 22:01:01
Autor: Rafał
PayPass a bazpieczenstwo
W dniu 09-12-30 21:32, MarcinF pisze:
A to dlaczego do 50zł? Jak przekroczysz tą kwotę to zapyta o pin. I tyle.

nie zapyta o pin, tylko odmowi transakcji przez paypass

To jaki to ma sens w ogóle? Już pominę, że w takim razie MC wprowadza w błąd na swojej stronie.

--
Raf

Data: 2009-12-30 22:56:06
Autor: MarekZ
PayPass a bazpieczenstwo
Uzytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:4b3b9b8c$1@news.home.net.pl...

[...]

Fajne te nowe automaty.

Data: 2009-12-30 19:38:39
Autor: crc_error
PayPass a bazpieczenstwo
W dniu 2009-12-30 19:11, darnok pisze:
[...]

Czyli jak zlodziej zrobi zakupy na 5x50 zl to bank mi te kwote zwroci? Czy moze bank ma inna definicje "winy uzytkownika"?

crc

Data: 2009-12-30 20:20:54
Autor: darnok
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error wrote:
[...]

Zapytaj sie banku nie mnie.
Osobiscie mysle ze wina uzytkownika jest np zostawienie portfela na wierzchu bez opieki, a nie kradziez kieszonkowa czy np portfela z auta.
No ale oczywiscie to uzytkownik zglasza jak karta zostala utracona...

Data: 2009-12-30 20:37:58
Autor: MarcinF
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error wrote:

Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

trwalsze czytniki ze wzgledu na brak elementow mechanicznych :)

Data: 2009-12-30 20:43:05
Autor: Kamil Jońca
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error <null@null.null> writes:

[...]

Czy sa jakies argument, ktore moglby jednak sklonic do uzywania PayPass'a?

Ostatnio gdzie¶ przeczytałem/usłyszałem luĽn± uwagę, że brak podawania
pinu (wbrew pozorom) może zwiększać bezpieczeństwo, bo ... nikt tego
pinu nie podejrzy. Można się ¶miać, ale faktycznie w dobie wszechobecnych kamer może być to
jaki¶ argument. KJ

--
DOS: n., A small annoying boot virus that causes random spontaneous system
     crashes, usually just before saving a massive project.  Easily cured by

Data: 2009-12-30 20:57:01
Autor: crc_error
PayPass a bazpieczenstwo
W dniu 2009-12-30 20:43, Kamil Jońca pisze:

[...]

Tak, jednakże w przypadku PayPass-a nikt tego PINu podpatrywac nie musi, bo skradziona karta i tak mozna robic zakupy bez jego podawania.

crc

Data: 2009-12-30 21:07:09
Autor: MarcinF
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error wrote:

Tak, jednakże w przypadku PayPass-a nikt tego PINu podpatrywac nie musi, bo skradziona karta i tak mozna robic zakupy bez jego podawania.

tylko zakupy, tylko do 50 zl, a w dodatku ryzykujac nagranie przez kamerke przy placeniu,
a dysponujac pinem mozna szybko i anonimowo wyczyscic konto przez bankomat

Data: 2009-12-30 21:10:33
Autor: krzysztofsf
PayPass a bazpieczenstwo
crc_error pisze:
[...]

mBank np. nie ubezpiecza transakcji paypass (wyodrebniono jako do 50 zl), nawet w przypadku kradziezy karty.

Ja osobiscie jestem przeciwnikiem tej formy, do czasu az bedzie mozliwosc samodzielnego ustalanie dopuszczalnych limitow kwotowych i ilosciowych. Przyjabym takie ryzyko, jakbym mogl ustawic kwote poj. transakcji do 20 zl i do 3 transakcji dziennie.

Banki wyraznie przerzucaja ryzyko na klienta - np. paypass prepaid zawsze bedzie autoryzowany online, a paypass przy karcie kredytowej lub debetowej juz roznie.

Data: 2010-01-01 16:55:51
Autor: crc_error
PayPass a bazpieczenstwo

PayPass a bazpieczenstwo