Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?

Data: 2010-09-26 23:11:42
Autor: krzysztofsf
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
On 26 Wrz, 23:54, Rafal M <rafal.markiew...@gmail.com> wrote:
Hej

Jak wiemy w przypadku platnosci Paypass/PayWave do kwoty 50 zl
przechodza one bez PINu i (czasami) bez autoryzacji.
Kto w takim przypadku ponosi odpowiedzialnosc za frady, jesli
uzytwkonik karty ja zgubil/zostala mu skradziona?

Pozdrawiam
Rafal

Uzytkownik.
Podobnie, jak przy zgubieniu portfela z gotowka.
Sprawdz zreszta regulaminy tych kart, do 250 zl sa chyba
nieubezpieczalne (przynajmniej w mbanku)

Ogolnie bardzo nie podoba mi sie rozwiazanie w ktorym ni emoge
ograniczyc sobie limitu dziennego kwotowego i ilosciowego na takiej
karcie. 50 zl i 5 transakcji to dla mnie za duze ryzyko.

Data: 2010-09-27 08:47:03
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
krzysztofsf pisze:

Ogolnie bardzo nie podoba mi sie rozwiazanie w ktorym ni emoge
ograniczyc sobie limitu dziennego kwotowego i ilosciowego na takiej
karcie. 50 zl i 5 transakcji to dla mnie za duze ryzyko.

Ja na citkowej debetówce MC z PP ograniczyłem sobie ryzyko poprzez... ustawienie limitu operacji bezgotówkowych na 0. Karta i tak służy tylko do bankomatu, więc rozwiązanie jest OK.

--
MiCHA

Data: 2010-09-27 00:38:11
Autor: krzysztofsf
On 27 Wrz, 08:47, Przemyslaw Kwiatkowski <mi...@micha.waw.pl> wrote:
krzysztofsf pisze:

> Ogolnie bardzo nie podoba mi sie rozwiazanie w ktorym ni emoge
> ograniczyc sobie limitu dziennego kwotowego i ilosciowego na takiej
> karcie. 50 zl i 5 transakcji to dla mnie za duze ryzyko.

Ja na citkowej debetówce MC z PP ograniczy³em sobie ryzyko poprzez...
ustawienie limitu operacji bezgotówkowych na 0. Karta i tak s³u¿y tylko
do bankomatu, wiêc rozwi±zanie jest OK.

Ale za czas jakis bedzie sporo roznych terminali, czesto
bezobslugowych, do takich platnosci.
Pamietaj rowniez, ze banki zaczynaja nas uszczesliwiac chipem
bezdotykowym rowniez w kartach kredytowych.

Tak wiec rozwiazanie skuteczne, w bankach, gdzie mozna tak rozdzielic
limity, oraz trzeba pamietac, ze jest ono jednak tymczasowe, na
biezacy stan nastcenia tymi produktami.

Tak przy okazji, bardzo podobala mi suie rozsadna argumentacja kogos z
grupy, ze jesli chodzi o szybkosc transakcji, to to amo mozna uzyskac
zwykla karta chipowa, gdyby zdjac z niej autoryzacje pinem na niskie
kwoty.

Data: 2010-09-27 10:01:17
Autor: Rafal M
On 27 Wrz, 08:11, krzysztofsf <krzyszto...@wp.pl> wrote:

[...]

Czyli w praktyce, najlepszym wyjsciem bylo by otwarcie subkonta, z
podpieta do niego karta PayPass/PayWave. I oczywiscie trzymac na tym
koncie np 20-25 zl (akurat na male zakupy).
A zakupy wieksze robic paskowo/chipowo inna karta.

Kurcze, zmienialem sobie konto w Multi  na AQ i zamowilem do niego
debetowa MC z PayPassem. Cyba trzeba ja zastrzec i wyrobic sobie
tradycyjna Vise...

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-27 12:14:31
Autor: Rafal M
On 27 Wrz, 19:01, Rafal M <rafal.markiew...@gmail.com> wrote:

Kurcze, zmienialem sobie konto w Multi  na AQ i zamowilem do niego
debetowa MC z PayPassem. Cyba trzeba ja zastrzec i wyrobic sobie
tradycyjna Vise...

I mam juz odp od MultiBanku. Klient ponosi odpowiedzialnosc, chyba ze
wykupi ubezpieczenie za 9.90 zl miesiecznie.
Ok, zastrzegam debetowego MC z Paypassem i wyrabiam VC.

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-27 21:55:36
Autor: Paweł
Rafal M wrote:

[...]

w citi, dla KK silver/gold BEZ zadnych dodatkowych ubezpieczen
klient odpowiada do 100pln o ile zastrzeze karte w ciagu 48h
(karta bez zdjecia), badz 72h (karta z fotka).

Data: 2010-09-27 13:12:44
Autor: Rafal M
On 27 Wrz, 21:55, Pawe³ <r...@127.0.0.1> wrote:

w citi, dla KK silver/gold BEZ zadnych dodatkowych ubezpieczen
klient odpowiada do 100pln o ile zastrzeze karte w ciagu 48h
(karta bez zdjecia), badz 72h (karta z fotka).

Ale to sa KK.

Ogolnie wyglada na to, ze Paypass/PayWave jest bardzo niebezpieczny
dla klienta przy obecnej ofercie bankow.
Tylko poczekam az zamowiona przedchwila VC dojdzie i likwiduje MC z
Paypassem. Tylko od piatku ja mam, i tak sobie wczoraj uswiadomilem,
ze karty bezstykowe nie maja zadnych zabezpieczen (przy tranzakachach
<50 zl). Banki tez cala odpowiedzialnosc przerzucaja na klientow...

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-27 13:18:23
Autor: Krzysiek
On 27 Wrz, 22:12, Rafal M <rafal.markiew...@gmail.com> wrote:

Ogolnie wyglada na to, ze Paypass/PayWave jest bardzo niebezpieczny
dla klienta przy obecnej ofercie bankow.

Mozna sie tylko pocieszaæ, ¿e gotówka tez jest niebezpieczna...

Data: 2010-09-27 13:42:22
Autor: Rafal M
On 27 Wrz, 22:18, Krzysiek <k...@o2.pl> wrote:
> [...]

> dla klienta przy obecnej ofercie bankow.

Mozna sie tylko pocieszaæ, ¿e gotówka tez jest niebezpieczna...

Dlatego gotwki w portfelu sie nie nosi. Max 20-30 zl na awaryjne
sytuacje i bardzo male zakupy (kilka pln, jak czasami kart nie
przyjmuja :(

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-28 06:56:14
Autor: xbartx
Dnia Mon, 27 Sep 2010 13:42:22 -0700, Rafal M napisał(a):

Dlatego gotwki w portfelu sie nie nosi. Max 20-30 zl na awaryjne
sytuacje i bardzo male zakupy (kilka pln, jak czasami kart nie przyjmuja
:(

Mam wrażenie, że zbytnio demonizujecie i robicie klasyczne z igły widły. PayPass dopiero wchodzi na rynek i praktycznie w niewielu miejscach da się tym płacić. Bardziej niż PP obawiałbym się raczej o skiming karty w bankomacie i jego konsekwencje.

Aktualnie zalety PP widzę takie, że kartę można pożyczyć (oczywiście zaufanej osobie) i może ona wykonać drobne zakupy - wiem, że jest to niezgodne z toną dwieście regulaminów ale co z tego skoro bardzo wygodne ;) --
xbartx

Data: 2010-09-28 09:00:58
Autor: SQLwiel
xbartx pisze:

Aktualnie zalety PP widzę takie, że kartę można pożyczyć (oczywiście zaufanej osobie) i może ona wykonać drobne zakupy - wiem, że jest to niezgodne z toną dwieście regulaminów ale co z tego skoro bardzo wygodne ;)
Ano to z tego, że jeśli Ci się trafi na takiej karcie poważniejszy fraud
i próbujesz go reklamować, to bank sobie ściąga nagrania z monitoringu z
paru ostatnich transakcji tą kartą i widzi, że tydzień temu kartą
płaciła Twoja laska. Po czym odpowiada Ci: "drogi kliencie, złamałeś
regulamin w zakresie bezpieczeństwa, więc się wal".

--

Dziękuję.
    Pozdrawiam.

Data: 2010-09-28 07:32:50
Autor: xbartx
Dnia Tue, 28 Sep 2010 09:00:58 +0200, SQLwiel napisał(a):

[...]

A jak wygląda poważniejszy fraud na PP? Od kiedy to bank, przy reklamacji konkretnej transakcji, "sobie ściąga nagrania z monitoringu z paru ostatnich transakcji tą kartą i widzi"? Nie zagalopowałeś się zbytnio?

Poza tym tak jak w przypadku wypłat z bankomatu, można mieć osobną kartę z kontem tylko do płatności PP etc możliwości jest wiele, kwestia czy się chce być wygodnym czy bezpiecznym.

--
xbartx

Data: 2010-09-28 09:57:39
Autor: SQLwiel
xbartx pisze:
[...]

PrzewidujÄ™ najgorszy scenariusz ;)
W przypadku "normalnej" karty, z limitem w kPLN i funkcjÄ… PP

Może nie bank, a ekłajer. Wierzę, że ktoś próbuje sprawdzić jak doszło
do fraudu oraz (odrębny temat), czy można się wykręcić od uznania
reklamacji, bo to czysty zysk.

Poza tym tak jak w przypadku wypłat z bankomatu, można mieć osobną kartę z kontem tylko do płatności PP etc możliwości jest wiele, kwestia czy się chce być wygodnym czy bezpiecznym.

Tu zgoda. Tak właśnie należy korzystać z PP.

--

Dziękuję.
    Pozdrawiam.

Data: 2010-09-28 09:14:11
Autor: xbartx
Dnia Tue, 28 Sep 2010 09:57:39 +0200, SQLwiel napisał(a):

PrzewidujÄ™ najgorszy scenariusz ;)
W przypadku "normalnej" karty, z limitem w kPLN i funkcjÄ… PP

Ale domyślnie PP ma swoje limity i są one niskie więc kPLNy karty i tak tutaj nic nie pomogą. Poza tym należy tutaj zauważyć, że jeżeli ktoś wejdzie w posiadanie karty to raczej będzie próbował wypłacić coś z bankomatu (jak zna PIN) albo zakupić coś przez sieć. PP to chyba będzie ostatnia rzecz, że tak powiem na otarcie łez ;) co może się skończyć góra na kilkuset pln w zależności o konfiguracji PP dla danej karty. Dlatego jeszcze raz powtórzę, że to trochę igły i widły ;)
Oczywiście jak się PP upowszechni i jakiś masowe podbieranie drobniaków albo nr kart (tutaj nie wiem czy to jest technicznie możliwe) itp z powiedzmy kilkuset kart dziennie w metrze, centrum handlowym, kinie or sth to tak, wtedy można zacząć się martwić, ale to i tak będzie raczej problem fizycznego dostępu tudzież sposobu noszenia karty z PP.

--
xbartx

Data: 2010-09-30 00:56:19
Autor: MK
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
On 28 Wrz, 11:14, xbartx <b...@hashzero.net> wrote:

Oczywi¶cie jak siê PP upowszechni i jaki¶ masowe podbieranie drobniaków
albo nr kart (tutaj nie wiem czy to jest technicznie mo¿liwe) itp z
powiedzmy kilkuset kart dziennie w metrze, centrum handlowym, kinie or sth
to tak, wtedy mo¿na zacz±æ siê martwiæ, ale to i tak bêdzie raczej
problem fizycznego dostêpu tudzie¿ sposobu noszenia karty z PP.

A tak BTW, po Warszawie kraza plotki, ze w najblizszych dniach pojawi
sie paypass zintegrowany z Warszawska Karta Miejska. Z tego co
piszecie wynika, ze nie bedzie mial duzej popularnosci wsrod
uczestnikow pbb ;).

Ciekawe ile sie sprzeda za drobne benefity... ;)

MK

Data: 2010-09-28 10:02:02
Autor: yoss

Użytkownik "SQLwiel" <null@onet.pl> napisał w wiadomości news:i7s3rk$k0j$1news.onet.pl...
xbartx pisze:

[...]

jakoś nie widzę tego ściągania nagrań z monitoringów w praktyce ;-) ale w scenariuszu filmu z usa brzmi to nieźle.

Data: 2010-09-28 15:50:28
Autor: Borys Pogore³o
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
Dnia Tue, 28 Sep 2010 06:56:14 +0000 (UTC), xbartx napisa³(a):

Aktualnie zalety PP widzê takie, ¿e kartê mo¿na po¿yczyæ (oczywi¶cie zaufanej osobie) i mo¿e ona wykonaæ drobne zakupy - wiem, ¿e jest to niezgodne z ton± dwie¶cie regulaminów ale co z tego skoro bardzo wygodne ;)

 A tu zonk, bo wyskoczy³o pytanie o PIN.
 Je¶li dasz jej PIN, to równie dobrze mo¿esz daæ zwyk³± kartê :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-09-28 18:48:27
Autor: xbartx
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
Dnia Tue, 28 Sep 2010 15:50:28 +0200, Borys Pogoreło napisał(a):

 A tu zonk, bo wyskoczyÅ‚o pytanie o PIN. JeÅ›li dasz jej PIN, to równie
 dobrze możesz dać zwykÅ‚Ä… kartÄ™ :)

To nie był przykład, który można stosować dla wszystkich kart z PP, wiadomo, że trzeba prędzej całość przemyśleć. Równie dobrze można kupić prepaid MC z PP i po sprawie.

Data: 2010-10-04 10:40:27
Autor: Rafal M
[...]

I VC aq juz przyszla, MC Paypass poszedl do odstrzalu. Swoja droga VC
AQ to chyba najbrzydsza karta na swiecie ;-)

BTW w Multibanku jak zastrzege karte, podajac jako powod rezygnacje z
karty oznacza to roziwazanie umowy na prowadzenie tej karty? Nic
wiecej robic nie musze?

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-28 13:23:05
Autor: Jan Strybyszewski
Paweł pisze:
Rafal M wrote:

[...]

do 48h po zgubieniu wtedy bank bierze na siebie wszystko co wydarzylo sie od momentu zgubienia do momentu zgloszenia, bo w innych bankach to owszem 48h ale po zastrzezeniu

Data: 2010-09-27 15:47:37
Autor: Paweł
krzysztofsf wrote:

[...]

to wez dziurkaczem przerwij obwod anteny w karcie
i bedziesz mial zwykla z paskiem/procesorem :)

Data: 2010-09-27 20:00:57
Autor: Olgierd
W dniu Mon, 27 Sep 2010 15:47:37 +0200, Paweł napisał, a ja na to:

to wez dziurkaczem przerwij obwod anteny w karcie i bedziesz mial zwykla
z paskiem/procesorem

Jakieś 3 miesiące temu robiłem MC w Multibanku, teoretycznie z PayPass -- co ciekawe ten moduł w ogóle nie działa w mojej karcie. Po prostu dostałem zepsuty/wybrakowany plastik.
Więc nie trzeba niczego przerywać ;-)

--
:) Olgierd || http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-09-27 19:38:32
Autor: Wojciech Nawara
W dniu 2010-09-27 08:11, krzysztofsf pisze:

Sprawdz zreszta regulaminy tych kart, do 250 zl sa chyba
nieubezpieczalne (przynajmniej w mbanku)

Gdzie masz te limity? Szukam i nie widzÄ™.

Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?