Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?

Data: 2010-09-28 20:05:58
Autor: Tomek GĹ‚owacki
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
W dniu 2010-09-26 23:54, Rafal M pisze:
Hej

Jak wiemy w przypadku platnosci Paypass/PayWave do kwoty 50 zl
przechodza one bez PINu i (czasami) bez autoryzacji.
Kto w takim przypadku ponosi odpowiedzialnosc za frady, jesli
uzytwkonik karty ja zgubil/zostala mu skradziona?

Ja poruszę temat PayPassów w innym kontekście.. a co z mass fraudem typu - wielki festiwal z płatnościami tylko zbliżeniowymi i gość z odpowiednio przerobionym terminalem zbliżeniowym w plecaku który ściągnie po dajmy na to, 20 zł ode łba? Jestem w stanie sobie taki zmodyfikowany, dalekozasięgowy terminal wyobrazić.

Jest to moĹĽliwe, czy technologia nie da rady? Czy ewentualny klucz terminala szybko zostanie namierzony i zablokowane zostanÄ… transakcje z niego?

Pozdr,
Tomek

Data: 2010-09-28 20:16:18
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Tomek GĹ‚owacki pisze:

[...]

odpowiednio przerobionym terminalem zbliĹĽeniowym w plecaku ktĂłry
[...]

Tego bym się specjalnie nie bał, bo jednak każdy terminal jest przypisany do "kogoś" i namierzenie tego kogoś raczej nie powinno być trudne.

Bałbym się natomiast czegoś podobnego: - wielki festiwal z płatnościami tylko zbliżeniowymi i gość z odpowiednio przerobionym terminalem zbliżeniowym w plecaku który ściągnie numery całej masy kart, a potem zacznie je wykorzystywać do a) zrobienia kopii kart; b) fraudów internetowych.

Pytanie brzmi - czy terminal podczas komunikacji z chipem karty jest w stanie odczytać jej numer i datę ważności? Jeśli tak, to katastrofa. A spodziewam się, że pewnie tak...

--
MiCHA

Data: 2010-09-28 18:56:06
Autor: xbartx
Dnia Tue, 28 Sep 2010 20:16:18 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

Pytanie brzmi - czy terminal podczas komunikacji z chipem karty jest w
stanie odczytać jej numer i datę ważności? Jeśli tak, to katastrofa. A
spodziewam siÄ™, ĹĽe pewnie tak...

Wydaje mi się, że raczej ktoś to przemyślał i wziął pod uwagę tego typu warianty zaczepne ze strony skimerów ;)

Data: 2010-09-28 21:11:42
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
xbartx pisze:

[...]

warianty zaczepne ze strony skimerĂłw ;)

No, ale skoro transakcja PP może być offline, to terminal musi jakoś zidentyfikować kartę bez udziału banku. Oczywiście najprościej, jakby "identyfikator" przesyłany przez paypass po prostu nie był numerem karty, tylko czymś innym. Muszę kiedyś sprawdzić co się drukuje na slipie...

--
MiCHA

Data: 2010-09-29 08:12:23
Autor: Jarek Andrzejewski
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
On Tue, 28 Sep 2010 18:56:06 +0000 (UTC), xbartx <bart@hashzero.net>
wrote:

Wydaje mi się, że raczej kto¶ to przemy¶lał i wzi±ł pod uwagę tego typu warianty zaczepne ze strony skimerów ;)

tak - i przeniósł odpowiedzialno¶ć na klienta :-)
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-09-29 00:08:51
Autor: Krzysiek
On 29 Wrz, 08:12, Jarek Andrzejewski <ptja...@gmail.com> wrote:

tak - i przeniósł odpowiedzialno¶ć na klienta :-)

a jak to się ma dot ego co pisze Samcik:
http://samcik.blox.pl/2010/09/Co-robic-Bank-wciska-klientowi-karte-zblizeniowa.html

"No i wreszcie ostatnia rzecz: w polskim prawie każda transakcja,
która nie została zautoryzowana PIN-em lub podpisem, zostaje
przeprowadzona na odpowiedzialno¶ć banku. Czyli gdyby kto¶ po drodze
jakim¶ cudem przej±ł dane transakcji lub pieni±dze, to i tak
odpowiedzialno¶ć spoczywa na banku, a nie kliencie."

Data: 2010-09-29 21:40:54
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-09-29 09:08, Krzysiek wrote:
On 29 Wrz, 08:12, Jarek Andrzejewski<ptja...@gmail.com>  wrote:

tak - i przeniósł odpowiedzialność na klienta :-)

a jak to siÄ™ ma dot ego co pisze Samcik:
http://samcik.blox.pl/2010/09/Co-robic-Bank-wciska-klientowi-karte-zblizeniowa.html

"No i wreszcie ostatnia rzecz: w polskim prawie kaĹĽda transakcja,
która nie została zautoryzowana PIN-em lub podpisem, zostaje
przeprowadzona na odpowiedzialność banku. Czyli gdyby ktoś po drodze
jakimĹ› cudem przejÄ…Ĺ‚ dane transakcji lub pieniÄ…dze, to i tak
odpowiedzialność spoczywa na banku, a nie kliencie."

Maciek ma racje.
art 28 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.
pkt 5. Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym. Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją, chyba że został złożony bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271).

podpisu nie ma, pinu nie ma - wiec bank bez szemrania musi taka transakcje uznac, chyba, ze beda kamery, etc ;)

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-10-03 13:51:14
Autor: Chris
Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?
Dnia Wed, 29 Sep 2010 21:40:54 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
napisał(a):

Maciek ma racje.
art 28 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.
pkt 5. Posiadacza nie obci±żaj± operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na dokumencie obci±żeniowym. Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do obci±żenia posiadacza zakwestionowan± przez niego operacj±, chyba że został złożony bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 wrze¶nia 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271).

podpisu nie ma, pinu nie ma - wiec bank bez szemrania musi taka transakcje uznac, chyba, ze beda kamery, etc ;)

Ale nie na pewno?
Oto fragment regulaminu pod tytułem "Zasady wydawania i używania Kart
płatniczych Banku Zachodniego WBK dla ludnosci" obowi±zuj±cego od dnia
31.05.20120:

Par. 32 ust. 9:
"Posiadacza obci±żaj± wszelkie operacje dokonane na odległo¶ć
(transakcje pocztowe, telefoniczne i w sieci internet) mimo, że Karta
została wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia."
http://indywidualni.bzwbk.pl/_items/outside.bzwbk.pl/nowe_zasady_kartowe_dla_ludnosci_31-05-2010.pdf

I jak się to ma do tego, co napisałe¶?

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2010-10-04 12:31:53
Autor: Krzysiek
On 3 PaĽ, 13:51, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:

[...]

Ale to nie to samo.
Paypass nie podpada pod transakcje "na odległo¶ć" w tym punkcie,
według mnie, chodzi tylko o to, że jesli płaciłes przez internet to
nie możesz reklamować transakcji, mówi±c, że nie przedstawiłe¶
fizycznie karty:)

Data: 2010-10-08 00:35:25
Autor: Chris
Dnia Mon, 4 Oct 2010 12:31:53 -0700 (PDT), Krzysiek napisał(a):

według mnie, chodzi tylko o to, że jesli płaciłes przez internet to
nie możesz reklamować transakcji, mówi±c, że nie przedstawiłe¶
fizycznie karty:)

Ale wła¶nie to stoi w sprzeczno¶ci zarówno z tym, co napisał Samcik, jak
z tym, co napisał Amra!

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2010-09-29 00:06:11
Autor: Krzysiek
On 28 Wrz, 20:16, Przemyslaw Kwiatkowski <mi...@micha.waw.pl> wrote:

Tego bym się specjalnie nie bał, bo jednak każdy terminal jest
przypisany do "kogo¶" i namierzenie tego kogo¶ raczej nie powinno być
trudne.
Dlatego jest dodatkowa trudno¶ć:
 trzeba nie tyko podpi±ć się pod kartę ale także pod terminal (taki
po¶rednik).
czy do zrobienia?...nie wiem

Paypass - kto ponosi odpowiedzialnosc za fraudy?