Pelister w Macedonii

Data: 2010-08-14 15:01:52
Autor: mirek
Pelister w Macedonii
Wie ktos w kórym miejscu zaczyna się szlak/szlaki do wejścia na Pelister. Map tego regionu nie ma, a w internecie szukam juz drugi dzien i w zasadzie znalazłem ze spod hotelu Molika, ale gdzie ten hotel jest :)

--
buy and sell your photos
http://photobank.net-poland.com

Data: 2010-08-15 00:06:24
Autor: Jar
Pelister w Macedonii
Wie ktos w kórym miejscu zaczyna się szlak/szlaki do wejścia na Pelister. Map tego regionu nie ma, a w internecie szukam juz drugi dzien i w zasadzie znalazłem ze spod hotelu Molika, ale gdzie ten hotel jest :)

Byłem tam dobre 13 lat temu. Faktycznie, w gory dostawalismy się z Bitoli własnie w rejonie tego hotelu. Dojechaliśmy tam taksówką z miasta. Wyżej szło się do schroniska [nazwa ???], położonego przy górnej stacji wyciagu krzesełkowego. Stamtad mozna było pójśc znakowanymi szlakami w różne miejsca, m.in. na Pelister. Inna trasa prowadziła do kotła z 2 stawami: Golemo i Male Ezero. Koło tych jezior było drugie schronisko, czynne tylko w weekendy podówczas.
 Co do map, to rzeczywiscie było krucho. My poszliśmy do dyrekcji Parku Narodowego Pelister, gdzie pokazano nam mapę, a nastepnie zrobiono jej azalidowa kopię. Kiedyś miałem ją zeskanowaną,ale chyba zginęła w pomroce dziejów na jakimś utlenionym CD... Oprócz tego były jakieś foldery, ale nie zawierajace zbyt wiele. Od tamtych czasów mogło się coś zmienić, więc wg. mnie warto tam zajrzeć, może będą cos mieli konkretnego.
 Sam Pelister jest pokryty piargami, szczyt spaskudzony gigantyczną wieżą RTV. Po drodze warto zwrócić uwage na nietypowe okopy [nie wiem, tzw. wojny bałkańskie czy już I WŚ]. Z owych piargów na grani usypano wał, co parędziesiat metrów także takie dziwne zagródki/domki. Te ostatnie to niewatpliwe schrony przeciwartyleryjskie dla tkwiącej ongiś na tej pozycji piechoty. Trafilismy tam również na migrację biedronek -na odcinku kilkuset metrów grzbiet [ok. 2500m npm] był nimi pokryty, na każdym kamieniu 1-3 sztuki, trzeba było uważać na każdym kroku, by nie rozdeptać żadnej. Musiały ich być tysiące czy miliony...
Pozdrawiam
-J.
P.S. Molika to nazwa tamtejszej sosny, chyba chodzi o sosnę rumelijską.

Data: 2010-08-15 10:43:39
Autor: mirek
Pelister w Macedonii

[...]

dzieki za relację, Chyba z tamtej strony jest najkrótsze podejście. Potem wiem, że sa znaki chyba czerwone  i tablice. Tylko problem ze znalezieniem punktu poczatkowego :). Ile czasu zajęło wejście i zejście. Jest szansa w 10 godzin góra i dół?

Data: 2010-08-15 17:18:04
Autor: Jar
Pelister w Macedonii
> Byłem tam dobre 13 lat temu.

 Tylko problem ze znalezieniem punktu poczatkowego :). Ile czasu zajęło wejście i zejście. Jest szansa w 10 godzin góra i dół?

Ba! Pytaj jeszcze ;-)) [13 lat]
 A serio: to była dość krótka wycieczka, bo pamiętam, że wróciliśmy wczesnie do schroniska. Tylko że na szczyt poszliśmy już drugiego dnia ze schroniska i schodzili tylko do niego. Natomiast analogiczna wycieczka na lekko do Golemo Ezero skończyła się już po zmroku, chyba ok. 22-giej.
Aha , na summitpost.org masz troche info nt. podejść i czasów:
http://www.summitpost.org/mountain/rock/153092/pelister.html
 Schronisko, o którym pisałem to wspomniana w linku chata Kopanki.
Pozdrawiam
-J.

Data: 2010-08-15 01:33:17
Autor: Franz
Pelister w Macedonii
Użytkownik "mirek"
Wie ktos w kórym miejscu zaczyna się szlak/szlaki do wejścia na Pelister. Map tego regionu nie ma, a w internecie szukam juz drugi dzien i w zasadzie znalazłem ze spod hotelu Molika, ale gdzie ten hotel jest :)

Możliwości wejścia na Pelister jest sporo - z różnych stron. Teraz w maju wchodziłem z Nize Pole. Fotki są tu: http://wfs.w.of.pl/Macedo10/Macedo10.html
Jesli chcesz, mogę podesłać na maila mapkę, z której korzystałem. Z tym, że to po prostu fragment starych map, dostępnych w necie.
--
Pozdrawiam,
Franz

Data: 2010-08-15 10:45:37
Autor: mirek
Pelister w Macedonii
Użytkownik "mirek"

Własnie z tej strony chyba jest najsensowniej na jednodniowe wejście i zejście. Jesli można mapke prosic to chętnie foto280@wp.pl. Ile czasu zajęło wejście i zejście i w jakim tempie. Dzieki za odpowiedx.

Data: 2010-08-16 09:39:02
Autor: Wojciech Stec
Pelister w Macedonii
Dnia 14-08-2010 o 15:01:52 mirek <foto280@wp.pl> napisał(a):

Wie ktos w kĂłrym miejscu zaczyna siĂŞ szlak/szlaki do wejÂścia na Pelister.
Map tego regionu nie ma, a w internecie szukam juz drugi dzien i w  zasadzie
znalazÂłem ze spod hotelu Molika, ale gdzie ten hotel jest :)

Wejść moĹźna praktycznie z kaĹźdej wioski dookoła (teoretycznie nawet są  szlaki, ja połowy z nich nie widziałem w terenie, tylko drogowskazy)  Najłatwiejsze, najmniej kłopotliwe jest wejście drogą od północy, albo  dobrze oznakowanym szlakiem z Brajcina.
Dawna droga wojenna przecina cały Pelister, do niej dochodzą ścieĹźki i  szlaki z obu stron.
Map jest duĹźo w internecie, są sztabĂłwki 25k, 50k i 100k, jest nawet  skalibrowana mapa rastrowa, ktĂłrą moĹźna wgrać do Garmina (projekt  bułgarski, świetna robota).

Kilka zdjęć z 2009, trochę pomieszane z innymi rejonami Macedonii:
http://jalbum.net/browse/user/album/309354/
http://jalbum.net/browse/user/album/333688/

oraz 2010, teĹź pomieszane: (po reinstalce systemu nie bardzo wiem, jak  teraz te albumy edytować)
http://wojtekhm.jalbum.net/macedonia%202010/

Pelister w Macedonii