Pełnomocnictwo notarialne z USA - ważne w Polsce?

Data: 2010-06-21 18:36:40
Autor: Sinus
Pełnomocnictwo notarialne z USA - ważne w Polsce?
Kupuję mieszkanie od małżeństwa które na stałe przebywa w USA a do wszelkich
czynności związanych ze sprzedażą mieszkania upoważniło notarialnie swoją córkę.

Dostałem kopię pełnomocnictwa, jest w języku polskim, ale sygnowane przez
notariusza z USA.

Czy taki dokument jest ważny w Polsce tak samo jak dokument który byłby
sporządzony na miejscu w kraju? Czy nie przeszkadza w sprzedaży mieszkania?
Czy bank udzielający kredytu może się przyczepić do autentyczności? (to już
pytanie nie związane z tematyką grupy więc najbardziej liczę na odpowiedź na
to pierwsze).

--
Sinus

Data: 2010-06-21 14:00:37
Autor: witek
Sinus wrote:
[...]

mało. poczytaj o apostille.

trochę znajdziesz na stronach konsulatu polskiego np w chicago.

Data: 2010-06-21 19:09:48
Autor: Sinus
Pełnomocnictwo notarialne z USA - ważne w Polsce?
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
mało. poczytaj o apostille.

Jest to właśnie Apostille. Pierwsza strona dokumentu to logo Apostille, 10
punktów z pieczęcią. Druga strona to "PEŁNOMOCNICTWO" w którym wszystko jest
dokładnie opisane (kto kogo do czego upoważnia) i pieczęć , podpisy.

W takim razie taki dokument jest w 100% tak samo ważny w Polsce jak
pełnomocnictwo notarialne wydane w naszym kraju?

Jeśli tak, gdzie znajdę jakieś przepisy mówiące o tym?

--
Sinus

Data: 2010-06-21 14:17:26
Autor: witek
Sinus wrote:
[...]

aha

W takim razie taki dokument jest w 100% tak samo ważny w Polsce jak
pełnomocnictwo notarialne wydane w naszym kraju?

tak.

Jeśli tak, gdzie znajdę jakieś przepisy mówiące o tym?

1. konwencja haska
2. google : http://www.apostille.pl/

Data: 2010-06-21 19:23:08
Autor: Sinus
> [...]
> W takim razie taki dokument jest w 100% tak samo ważny w Polsce jak
> pełnomocnictwo notarialne wydane w naszym kraju?

Dzięki wielkie, pogooglałem i już wszystko wiem.

--
Sinus

Data: 2010-06-21 21:15:46
Autor: Jan
Sinus pisze:
[...]

Wazne w PL na 100% na podstawie KH. Pogoogluj - znajdziesz z latwoscia.

Data: 2010-06-21 14:18:23
Autor: witek
Jan wrote:

Wazne w PL na 100% na podstawie KH.

Kurde, już myślałem, że na podstawie kodeksu handlowego :)

Data: 2010-06-21 21:30:56
Autor: Jan
witek pisze:
Jan wrote:

Wazne w PL na 100% na podstawie KH.

Kurde, już myślałem, że na podstawie kodeksu handlowego :)
Sorry, może trochę za krótko.

Data: 2010-06-21 20:54:36
Autor: Jan
Sinus pisze:
[...]

Apostille wynika z Konwencji Haskiej i jest to albo dodatkowy dokument, albo tez pieczatka na dokumencie, na ktorej dany urzad potwierdza sporzadzony dokument, aby mogl byc uzyty w  innym panstwie.

Data: 2010-06-23 21:22:17
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Dnia Mon, 21 Jun 2010 18:36:40 +0000 (UTC), Sinus napisał(a):

[...]

Na przyszłość, zamiast bawić się w apostille, poświadczanie i
legalizowanie, warto udać się do Konsulatu RP i stworzyć takie
pełnomocnictwo z pieczęcią konsula.
Ustawa o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 13 lutego 1984 r. (Dz.U. Nr 9, poz. 34)
tekst jednolity z dnia 2 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 215, poz. 1823)

Art. 19. 1. Konsul wykonuje czynnosci notarialne, a w szczególnosci:
1) sporzadza i poswiadcza wypisy, odpisy, wyciagi i kopie dokumentów;
2) poswiadcza własnorecznosc podpisów i znaków recznych na dokumentach;
3) poswiadcza date okazania dokumentów, pozostawania osoby przy /yciu lub w
okreslonym
miejscu oraz stawiennictwo lub niestawiennictwo osoby;
4) przyjmuje oswiadczenia.

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
Zima 2010 Warszawa
http://foto.3mam.net/warsaw/06/index5.php

Data: 2010-06-23 14:46:22
Autor: witek
Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

[...]

Niestety,w krajach w ktorych obowiązuje apostille konsulaty juz takich poświadczeń nie wykonują.

Pełnomocnictwo notarialne z USA - ważne w Polsce?