Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS

Data: 2011-12-29 16:30:20
Autor: Marcin N
Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS
Używałem sobie pena sformatowanego na FAT32. Osiągał 13-16 MB/s przy zapisie więc całkiem przyzwoicie.

Na próbę sformatowałem go na na NTFS i nagle przyspieszył o ponad 100%. Chwilowo osiągnął nawet 60 MB/s, ale szybko spadł do ok 28.

Czemu tak to działa?

Data: 2011-12-29 16:35:34
Autor: RadoslawF
Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niż NTFS
Dnia 2011-12-29 16:30, Użytkownik Marcin N napisał:
[...]

Bo pierwszych kilka sekund do transferu jest doliczana prędkość
zapisu do bufora który jest w RAM więc podbije średnią prędkość.

Pozdrawiam

Data: 2011-12-29 16:46:30
Autor: Marcin N
W dniu 2011-12-29 16:35, RadoslawF pisze:
[...]

Dlaczego więc w FAT32 nigdy nie pokazał nawet 20 MB/s chwilowo? Nie mówiąc już o zapisie ciągłym o 100% szybszym w NTFS? Tu żaden bufor nie ma nic do rzeczy.

Data: 2011-12-29 16:49:04
Autor: RadoslawF
Dnia 2011-12-29 16:46, Użytkownik Marcin N napisał:
[...]

Pokazuje, po prostu wcześniej nie zwróciłeś na to uwagi.
Przeformatuj na FAT32 i sprawdź.

Pozdrawiam

Data: 2011-12-29 16:50:36
Autor: Marcin N
W dniu 2011-12-29 16:49, RadoslawF pisze:
[...]

Zawsze zwracałem na to uwagę i nigdy tego nie było. Zresztą to bez znaczenia - bo i tak główne pytanie dotyczy tego, dlaczego NTFS jest o 100% szybszy.

Data: 2011-12-29 16:56:50
Autor: Rafal Lukawski
Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS

Zawsze zwracałem na to uwagę i nigdy tego nie było. Zresztą to bez
znaczenia - bo i tak główne pytanie dotyczy tego, dlaczego NTFS jest o
100% szybszy.

Nie jest. W jaki sposób Pen osiągnął określoną szybkość? Nie osiągnął, jakiś program pokazał Ci uśrednioną prędkość z zapisu do bufora w pamięci. Nagraj kilkanaście GB i wtedy się zastanawiaj.

Data: 2011-12-29 17:13:39
Autor: Marcin N
W dniu 2011-12-29 16:56, Rafal Lukawski pisze:

[...]

Nagrywałem plik 5 GB.
System pokazywał chwilową prędkość w czasie nagrywania. Była dwa razy wyższa niż FAT32.

Data: 2011-12-29 18:21:18
Autor: ToMasz
W dniu 29.12.2011 17:13, Marcin N pisze:
[...]

wyĹźsza niĹź FAT32.
powtórz kopiowanie tego pliku ze stoperem. Kończ mierzyć czas gdy odmontujesz pendriva
ToMasz

Data: 2011-12-29 19:30:47
Autor: Leszek K.
Dnia Thu, 29 Dec 2011 17:13:39 +0100, Marcin N napisał(a):

[...]

Nie kręć. Na FAT32 nie pokazywał bo tak dużego pliku nie da się na nim
nagrać.

Data: 2011-12-29 22:41:54
Autor: Marcin N
W dniu 2011-12-29 19:30, Leszek K. pisze:
[...]

Oczywiście, że się nie da. Dlatego sformatowałem pena na NTFS. Inaczej bym się nie dowiedział, że NTFS nagrywa dwa razy szybciej.

Znajdę chwilę to jutro potestuję plikami 2 GB.

Data: 2011-12-29 23:32:38
Autor: Krzysztof
Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS
Znajdę chwilę to jutro potestuję plikami 2 GB.
Ja się nie znam, ale porównałbym kopiowanie na FAT przy właczonym/wyłaczonym "szybkim usuwaniu" nośnika.

--
Krzysztof

Data: 2011-12-30 09:43:09
Autor: robot
On Thu, 29 Dec 2011 16:35:34 +0100, RadoslawF wrote:

Bo pierwszych kilka sekund do transferu jest doliczana prędkość
zapisu do bufora który jest w RAM więc podbije średnią prędkość.

Podepnę się.
Przy większej ilości ramu to jest znacznie więcej niż kilka sekund. Co
gorsza, podczas zapełniania tego bufora ekspolorer lub inny program (np
total commander) zostaje całkowicie zablokowany, nie reaguje na nic. Jest
to bardzo denerwujące.
Czy można to jakoś kontrolować? To znaczy na przykład ustawiać wielkość
tego buforu. Abo wyłączyć to buforowanie?

Data: 2011-12-30 12:28:42
Autor: Radosław Sokół
W dniu 30.12.2011 09:43, robot pisze:
Czy można to jakoś kontrolować? To znaczy na przykład ustawiać wielkość
tego buforu. Abo wyłączyć to buforowanie?

Tylko na poziomie pisania programu. Programista musi świadomie
wybrać sposób buforowania właściwy do danego zastosowania i
odpowiednie flagi przekazać do CreateFile(). Nie muszę chyba
mówić, że raczej mało który programista poświęca tutaj na my-
ślenie więcej niż sekundę. Efekty jakie są -- widać.

Więcej:

http://www.grush.one.pl/article.php?id=fileflags

Data: 2011-12-30 12:43:55
Autor: Mariusz Kruk
Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"
[...]

Swoją drogą, czy można zrobić pod Windows coś, co pod linuksem dałoby się
osiągnąć poprzez LD_PRELOAD z biblioteką zakrywającą pewne funkcje?

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   |

Data: 2011-12-31 11:07:14
Autor: Radosław Sokół
W dniu 30.12.2011 12:43, Mariusz Kruk pisze:
Swoją drogą, czy można zrobić pod Windows coś, co pod linuksem dałoby się
osiągnąć poprzez LD_PRELOAD z biblioteką zakrywającą pewne funkcje?

Dać się da, ale nie tak prosto, bo nie jest to nikomu potrzeb-
ne w Windows raczej. Swoją drogą, najprostsza metoda na osiąg-
nięcie tego została ostatnio zablokowana, gdyż jednocześnie
była prostą metodą na wstrzyknięcie kodu w dowolną aplikację
przez podstawienie biblioteki DLL.

FUT: pl.comp.os.ms-windows.winnt

Data: 2011-12-29 16:55:04
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-29 16:30, Marcin N wrote:
[...]

System operacyjny buforuje operacje I/O (szczegolnie te asynchroniczne), więc prędkość jest z grubsza umowna... spróbuj zapisać kilkanaście GB jednego pliku, to być może otrzymasz prędkośc zbliżona do realiów.

Jeżeli faktycznie interesuje Cie szybkosc zapisu/odczytu, wykorzystaj proste narzędzia operujące na sektorach.. chociażby hdtune.

Czemu tak to działa?

Czemu windows działa jak windows, oto jest pytanie. Może działać dowolnie. Np. mogli gdzies tam sobie stwierdzic, ze lepiej beda buforowac NTFS ze wzgledu na wieksze bezpieczenstwo (dziennik), a FAT32 np. czesciech synchronizowac.

Data: 2011-12-29 17:34:40
Autor: Radosław Sokół
W dniu 29.12.2011 16:30, Marcin N pisze:
[...]

Dlaczego na początku NTFS pokazuje więcej, już Ci wyjaśniono
(NTFS mocniej buforuje dane, w przeciwieństwie do FAT32).

Otwarta zostaje kwestia dlaczego NTFS przy długotrwałym trans-
ferze dał lepsze rezultaty. Ja bym na początku sprawdził roz-
miary jednostki alokacji w jednym i w drugim przypadku. Może
system plików FAT32 stworzyłeś z bardzo małą jednostką alo-
kacji, np. 512 B? Albo wręcz przeciwnie, FAT32 miał duży kla-
ster, a NTFS mały i w efekcie sterownik pen-drive miał mniej-
sze problemy z dostosowaniem rozmiaru klastra do rozmiaru
bloku pamięci błyskowej?

Data: 2011-12-29 18:45:29
Autor: marfi
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2011122916345400grush.one.pl...
[...]

  Uwaga w związku z powyższym: gwałtowne usunięcie pena NTFS może skutkować utratą danych na nim zawartych ze względu na opóźniony zapis.

--
marfi

Data: 2011-12-30 12:55:34
Autor: Marcin N
Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS - tes ty
Przeprowadziłem testy szybkości zapisu FAT32 (jedn. alok. 4096 bajtów) vs NTFS (4096 bajtów):

Pen 8 GB Patriot Rage XT.

Nagrywałem po 3 pliki po 511 MB każdy (w sumie 6 różnych plików, żeby nie było pobierania do nagrania z żadnego bufora).

FAT 32:
Chyba nie korzystał z dużego bufora. Nagrywanie trwało 107 sekund (średnio 14.3 MB/s). Początkowo system pokazywał transfer ok 12.5 MB/s, po chwili wskoczył na 14.3-14.5. Przerwałem odliczanie gdy dioda pena przestała mrugać (kilka sek po tym, jak system pokazał, że pliki przegrano).

NTFS:
Zdecydowanie inny bufor. Zaczął od 100 MB/s, zgrał prawie cały jeden plik i tak się zatrzymał, potem transfer pokazywał grubo ponad 20 MB/s, ale drugi raz się zatrzymał i znowu czekał. Ostatecznie pen skończył mrugać po 102 sekundach (średnio 15.0 MB/s).

Wniosek: NTFS jest szybszy, ale nieznacznie.

Data: 2011-12-31 16:32:40
Autor: mk4
On 2011-12-29 16:30, Marcin N wrote:
[...]

Bo tak nie dziala. Na NTFSie powinno byc duzo wolniej na takim zwyklym pendrive. Latwo to zreszta sprawdzic. Wolniej miedzy innymi przez to, ze jest jorunaling i takie tam inne udogodnienia - ktore jednak suma sumarum pogarszaja a nie podnosza transfer. Jedyny wyjatek to wtedy gdy FAT jest koszmarnie pofragmentowany lub na woluminie nie juz duzo miejsca.

W normalnej sytuacji nie ma bata zeby NTFS bym szybszy niz FAT32 dla duzych plikow.

--
mk4

Pendrive - FAT32 2x wolniejszy niĹź NTFS