Pentax MZ5 mi zdycha (?)

Data: 2010-09-07 21:40:59
Autor: PeJot
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
Czołem.

Odebrałem fotki z wakacji i jestem trochę podłamany. Jakieś 10% zdjęć jest mocno niedoświetlonych. Świadomie posługuję się priorytetem przysłony i pomiarem matrycowym, czasem spotem i jak dotąd nie miałem problemów, nawet ze scenami kontrastowymi, a tu pierwszy raz taka klapa. Robiąc te fotki miałem wrażenie że światłomierz naciąga w górę, co się potwierdziło na losowych zdjęciach. Prawdopodobnie zawinił jeden z moich obiektywów, kitowy 28-80, bo ( chyba ) tylko na fotkach z jego użyciem i są niedoświetlenia (  a i to nie na wszystkich ). Jak tu się bawić w diagnostykę ? Kilka szkieł do dyspozycji jest, drugi korpus też.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-09-08 00:15:56
Autor: Klaudiusz
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
On 7 Wrz, 21:40, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
[...]

O rowerach:http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
tylu idiotów" Stanisław Lem

statyw, zasloniete okno, kilka lampek tak zeby byla nierownomiernie
oswietlona scena

i w tych stalych warunkach oswietleniowych mozesz porownac pomiary z
roznymi obiektywami przy tej samej przyslonie i ogniskowej

uzywales jakiegos filtra, oslony przeciwslonecznej albo czegos
dziwnego ?, jakies szczegolne warunki wtedy panowaly ?

Data: 2010-09-08 10:24:23
Autor: PeJot
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
Klaudiusz pisze:

uzywales jakiegos filtra, oslony przeciwslonecznej albo czegos
dziwnego ?, jakies szczegolne warunki wtedy panowaly ?

Nic szczególnego. Letni, słoneczny dzień, około południa, f8-f11 negatyw 200, a korpus buntuje się że światła dużo za dużo. Inna sytuacja - zachód słońca, a światłomierz pokazuje że światła dosyć, można robić z ręki i przymknąć obiektyw. Nie mam światłomierza w oku, jak dotąd przez lata ufałem temu co fabryka dała i było OK. Na razie kojarzę że to było z jednym obiektywem, ale nie wszystkie foty są sknocone. Ale jeśli już niedoświetlone, to cała seria. OIMW korpus dowiaduje się o przesłonie poprzez mechaniczny popychacz, może mechanizm się "wiesza" ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-09-08 10:59:34
Autor: Ptas
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
Użytkownik "PeJot" <PeJot@o2.pl> napisał w wiadomości news:i67h7o$q1v$1news.onet.pl...
OIMW korpus dowiaduje się o przesłonie poprzez mechaniczny popychacz, może mechanizm się "wiesza" ?

Za moich czasow pentax'owych, chyba byl to P3 .... mialem podobny problem. Powodem byl wlasnie wspomniany przez Ciebie mechanizm. Probowalem naprawic na Czapskich w Krakowie i werdykt mowil, ze w korpusie jest rodzaj "szyny*", ktora i styka i odpowiada za ustawianie przyslony za pomoca popychacza. No i rzeczona "szyna" ulegla wytarciu i byla kicha generalnie. Komunikacja miedzy body a szklem sie sypala. Korpus dodalem gratis do sprzedawanego obiektywu.

Strasznie metnie tlumacze ale to historia sprzed lat i malo pamietam szczegolow. Faktem natomiast jest, ze ww usterka odpowadala za odchylki ekspozycji na poziomie kilku EV i byly one losowe z tendencja do nasialania sie.

Pozdr

Ptas

*) szyna - tu: cos o kompletnie innej nazwie, ktorej nie znam ;)

Data: 2010-09-07 13:04:17
Autor: Adampio
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
W dniu 2010-09-08 10:59, Ptas pisze:
[...]

Cos w tym moze być bo zaprzyjaźniony MZ-50 zaczął poważnie niedoswietlać, wlasciciel kupil cyfranke, a ja odziedziczyłem jego obiektyw (Sigma 28-70), którym moje MZ-50 i MZ-6 robią bardzo ładne slajdy.

Data: 2010-09-09 11:43:40
Autor: PeJot
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
Klaudiusz pisze:

statyw, zasloniete okno, kilka lampek tak zeby byla nierownomiernie
oswietlona scena

Zrobione, na ile sprzętu starczyło. Na razie nie mam zastrzeżeń do światłomierza. Ale: aparat jest rozładowany, brak kasetki odczytywany jest jako ISO 100. W użyciu było ISO 200. Zastanawiam się co będzie jeśli czułość zostanie błędnie odczytana. Możliwe to ? W tym body nie ma prostego podglądu jaką czułość została odczytana. Ciekawe, czy korpus odczytuje ISO po każdym włączeniu - chyba tak. Gdyby były losowe przekłamania odczytu, efekt jak na fotkach.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-09-10 00:51:52
Autor: Klaudiusz
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
On 9 Wrz, 11:43, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
Klaudiusz pisze:

> [...]

odczytuje ISO po każdym włączeniu - chyba tak. Gdyby były losowe
przekłamania odczytu, efekt jak na fotkach.

trzeba by dobrze znac mechanicznie ten aparat ;) na logike to iso
powinno byc sprawdzane w trybie ciaglym,

ktos wyzej pisal o awariach popychacza przyslony - moze to jest
przyczyna problemu ?

Data: 2010-09-08 08:46:55
Autor: bofh@nano.pl
Pentax MZ5 mi zdycha (?)
On 07.09.2010 21:40, PeJot wrote:
[...]

Miałem podobny numer w Yashice 108, winny okazał się obiektyw, przysłona
poleciała, zamykała się dziwnie, nie centrycznie, tylko jeden z listków
bardziej wystawał.

--
http://szumofob.eu

Pentax MZ5 mi zdycha (?)