Pewne rozporzÄ…dzenie a przepisy firmy.

Data: 2012-05-11 18:40:23
Autor: Sebastian Biały
Pewne rozporzÄ…dzenie a przepisy firmy.
Mam poważną wątpliwość polegającą głównie na szumie informacyjnym w internecie.

Jest sobie rozporzÄ…dzenie:

http://tinyurl.com/7thdxzz

Z grubsza dotyczy pewnych ograniczeń czasowych związanych z delegacją zagraniczną, w szczególności dotyczy sposobu wyliczenia czasu podróży zagranicznej.

W tytule jest wyraźnie "państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej". Jednak szybkie przeszukanie internetu powoduje że mam mętlik - te przepisy są cytowane w przypadku *dowolnej* firmy i dowolnego kontekstu. Sugeruje to że mają zastosowanie dla wszystkich pracodawców.

Pytanie jest więc nastepujące: czy istnieje, a jeśli tak to jaki jest mechanizm powodujący, że powyzsze rozporządzenie jest obowiązujące równiez dla pracodawców "prywatnych" nie związanych ze strefa budżetową? Chciałbym mieć w ręku argument za lub przeciw, zanim się powołam na cokolwiek. Pewną sugestią jest fakt, że dieta została wypłacona dokładnie w/g cennika oficjalnego, ale czas delegacji już inaczej. Być może nie mam racji i rozporządzenie to nie ma żadnego związku z prywatną firmą.

Gdyby rozporządzenie to nie miało zastosowania, to czy istnieje jakiś inny mechanizm określający delegacje, dla wszystkich pracodawców bez względu na ich charakter?

Data: 2012-05-11 18:52:04
Autor: spp
[...]

Kodeks Pracy:

Art. 77
5
.. § 1. Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

§ 2. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Rozporządzenie powinno w szczególności określać wysokość diet, z uwzględnieniem czasu trwania podróży, a w przypadku podróży poza granicami kraju - walutę, w
jakiej będzie ustalana dieta i limit na nocleg w poszczególnych państwach, a także warunki zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków.

§ 3. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy niż wymieniony w § 2 określa się w układzie zbiorowym pracy lub w
regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania.

§ 4. Postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracęnie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika, o którym mowa w § 2.

§ 5. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawiera postanowień, o których mowa w § 3, pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według przepisów, o których mowa w § 2.

I jeszcze bardzo ważne: pracodawca może wypłacić wyższą dietę niż wynika z rozporządzenia ale nadwyżka polega opodatkowaniu i ozusowaniu na ogólnych zasadach.

Co to znaczy inaczej diety a inaczej czas pracy - przecież to jest ze sobą wzajemnie powiązane?

--
spp

Data: 2012-05-11 19:19:43
Autor: Sebastian Biały
On 2012-05-11 18:52, spp wrote:
[...]

A więc rozumiem, że mechanizmem tym jest brak opisu innego rozliczania w umowie o pracę.

Co to znaczy inaczej diety a inaczej czas pracy - przecież to jest ze
sobÄ… wzajemnie powiÄ…zane?

Sposób wyliczenia diety w przypadku podrózy zagranicznej nie ma bezposredniego związku z czasem pracy - czyli mogę pracowa 8 godzin ,a mam zaliczone 3 dni, bo to była podróż daleko. Ma związek z czasem podróży zagranicznej, przynajmniej tak wynika z rozporządzenia. Być może się mylę, ale to jest jeszcze do upewnienia sie, na razie ważne, że wiem jaki mechanizm powoduje że przepisy sfery budżetowej mają zastosowanie do prywatnego pracodawcy.

Data: 2012-05-11 19:41:05
Autor: spp
[...]

umowie o pracÄ™.

Albo w regulaminie do którego ta umowa się odnosi.

Co to znaczy inaczej diety a inaczej czas pracy - przecież to jest ze
sobÄ… wzajemnie powiÄ…zane?

Sposób wyliczenia diety w przypadku podrózy zagranicznej nie ma
bezposredniego zwiÄ…zku z czasem pracy - czyli mogÄ™ pracowa 8 godzin ,a
mam zaliczone 3 dni, bo to była podróż daleko.

:) Nie pomyślałem o tym w tym kontekście.

Prawidłowe rozliczenie czasu pracy i czasu delegacji to rzeczywiście potrafi być wyższa szkoła.:)

Skrótowo: Twoim czasem pracy na delegacji jest czas dojazdów i przejazdów (jeżeli są wykonywane w czasie Twojego normalnego czasu pracy) oraz czas wykonywania obowiązków służbowych.
Czas przejazdu poza normalnymi dla Ciebie godzinami pracy nie sÄ… 'pracÄ…'. :(

--
spp

Data: 2012-05-12 18:31:28
Autor: wromek
Pewne rozporz±dzenie a przepisy firmy.

Skrótowo: Twoim czasem pracy na delegacji jest czas dojazdów i
przejazdów (je¿eli s± wykonywane w czasie Twojego normalnego czasu pracy) oraz czas wykonywania obowi±zków s³u¿bowych.
Czas przejazdu poza normalnymi dla Ciebie godzinami pracy nie s± 'prac±'. :(

Dietê zagraniczn± siê wylicza od momentu przekorczenia granicy Polski (dok³adnie co do minuty) do czasu powrotu na granicê Polski (dok³adnie co do minuty).

--
pozdrawiam, wromek

Data: 2012-05-12 18:42:26
Autor: spp
Pewne rozporz�dzenie a przepisy firmy .
W dniu 2012-05-12 18:31, wromek pisze:

Skr�towo: Twoim czasem pracy na delegacji jest czas dojazd�w i
przejazd�w (je�eli s� wykonywane w czasie Twojego normalnego czasu pracy)
oraz czas wykonywania obowi�zk�w s�u�bowych.
Czas przejazdu poza normalnymi dla Ciebie godzinami pracy nie s� 'prac�'.
:(

Diet� zagraniczn� si� wylicza od momentu przekorczenia granicy Polski
(dok�adnie co do minuty) do czasu powrotu na granic� Polski (dok�adnie co do
minuty).

Czyli prawie dokładnie tak samo jak polską (od momentu rozpoczęcia do momentu zakończenia).
Nie oznacza to jednak że ten cały okres jest czasem pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy a o tym jest mowa.

--
spp

Data: 2012-05-13 21:43:34
Autor: Sebastian Bia³y
On 2012-05-12 18:31, wromek wrote:
Dietê zagraniczn± siê wylicza od momentu przekorczenia granicy Polski
(dok³adnie co do minuty) do czasu powrotu na granicê Polski (dok³adnie co do
minuty).

W przypadku moim wylicza siê inaczej bo to samolot.

Pewne rozporzÄ…dzenie a przepisy firmy.