Philip Battenberg vel Philip Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg+

Data: 2021-04-09 14:59:14
Autor: Sylvio Balconetti
Philip Battenberg vel Philip Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg+
>Filip, książę Edynburga, ang. Philip, Duke of Edinburgh (ur. 10 czerwca 1921 w willi Mon Repos pod Korfu jako książę Filip z Grecji i Danii, następnie Filip Mountbatten, zm. 9 kwietnia 2021 w Windsorze) - książę Zjednoczonego Królestwa, brytyjski książę małżonek jako mąż królowej Elżbiety II. Był on najdłużej żyjącym małżonkiem władcy w historii imperium brytyjskiego, a także najstarszym współmałżonkiem kiedykolwiek panującego monarchy brytyjskiego, wolnomularz.

Pochodził z duńskiego rodu królewskiego Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg. Książę Filip urodził się w Grecji jako członek greckiej i duńskiej rodziny królewskiej, ale jego rodzina została wygnana, gdy był jeszcze dzieckiem. Kształcił się we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech, po czym wstąpił do Royal Navy w 1939, w wieku 18 lat. Od lipca 1939 zaczął korespondować z 13-letnią księżniczką Elżbietą (jego dalszą kuzynką ze strony królowej Wiktorii i najstarszą córką oraz przypuszczalną następczynią tronu po królu Jerzym VI), którą spotkał po raz pierwszy w 1934. Podczas II wojny światowej służył we flotach na Morzu Śródziemnym i Pacyfiku.

Poza tytułem księcia Edynburga (Duke of Edinburgh), był też hrabią Merioneth (Earl of Merioneth) i baronem Greenwich (Baron Greenwich). W roku 2011 na swoje 90. urodziny otrzymał od swojej małżonki tytuł Lorda Wielkiego Admirała Marynarki (Lord High Admiral of the Navy). < Pl.Wipipedia.Org

Filip pelnil funkcje:

     Lord High Admiral UK,
     Admiral of the Fleet Royal Navy,
     Field Marshal British Army oraz
     Marshal of the Royal Air Force Royal Air Force.

Byl tez, jak jego wujek Lord Louis Mountbatten (1900-1979), czlonkiem Savage Club, a w roku 2013 obchodzil 60-lecie czlonkowstwa w wolnomularstwie (Freemasonary).

Pelne tytuly zmarlego:

,,His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh,
Earl of Merioneth and Baron Greenwich,
Royal Knight Companion of the Most Noble Order of the Garter,
Extra Knight of the Most Ancient and Most Noble Order of the Thistle,
Member of the Order of Merit,
Grand Master and First and Principal Knight of the Most Excellent Order of the British Empire,
Knight of the Order of Australia,
Companion of the Queen's Service Order,
Lord of Her Majesty's Most Honourable Privy Council,
Member of Her Majesty's Privy Council for Canada."

Do ciekawostek naleza tez ruch ksiecia Filipa - kult cargo wsrod mieszkancow wsi Yaohnanen na wyspie Tanna (Vanuatu), ktorzy czcza ksiecia jako bóstwo, oraz Lodowiec ksiecia Filipa na Antartydzie.

Przypomne jeszcze inna zmiane nazwisk w rodzinie krolewskiej. Do pierwszej wojny swiatowej dynastia panujaca nazywala sie Saxe-Coburg and Gotha (od Sachsen-Coburg und Gotha) i dopiero Jerzy V (George V) pod wplywem naciskow politycznych zmienil te nazwe na Windsor od siedziby jednego z krolewskich zamkow.

--
Wodan akbar und Alaaf Aleikum!

          /\_/\
( o o )
==_Y_==
  `-'

saluto
SB dr angelologii apokryficznej

https://tinyurl.com/y46gccmw
https://tinyurl.com/y695wkr5
https://tinyurl.com/yyobd2ju

"Never argue with a fool, onlookers may not be able to tell the difference" (Mark Twain)

Philip Battenberg vel Philip Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg+