Piasecki: "trzeba zakładać kask"

Data: 2011-04-11 11:20:50
Autor: Alfer_z_pracy
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
Lech Piasecki, nasz mistrz kolarstwa, dorzuca kolejny kamyczek do dyskusji o kaskach. W zasadzie niejako przy okazji o nich napomkn±ł, ale znaj±c popularno¶ć GW, ziarenko skutecznie wykiełkuje w¶ród rodziców i nie tylko. Dobrze, że nie dodał "Kask ratuje życie" :-)

(...) uwielbiam wsi±¶ć na rower, pojechać gdzie¶ z synem i opowiadać mu o kolarstwie, o tym, jak to kiedy¶ sam robiłem. Warto też edukować młodych, jak jeĽdzić bezpiecznie, że trzeba zakładać kask. Zachęcam wszystkich, to naprawdę fajne, każdy rodzic tak może."

Cało¶ć wywiadu:
http://tinyurl.com/63cw27k

Pzdr
A.

Data: 2011-04-11 03:30:05
Autor: Michał Wolff
On 11 Kwi, 11:20, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

Lech Piasecki, nasz mistrz kolarstwa, dorzuca kolejny kamyczek do dyskusji o
kaskach. W zasadzie niejako przy okazji o nich napomkn , ale znaj c
popularno GW, ziarenko skutecznie wykie kuje w r d rodzic w i nie tylko.

Guzik a nie wykołkuje, trochę przeceniasz wpływ Lecha Piaseckiego na
gusta przeciętnego Polaka. Był to chyba nasz najwybitniejszy kolarz
zawodowy, ale poza ¶wiatkiem kolarskim nie jest w ogóle znany, nawet
Czesław Lang (jednak dużo słabszy od Piaseckiego) jest człowiekiem o
niebo bardziej "medialnym".

A odnosz±c się do tej wypowiedzi warto pamiętać, że niemal cała swoj±
kolarsk± karierę Lech Piasecki jeĽdził BEZ KASKU, zaliczaj±c między
innymi legendarny etap Giro 1988 w ¶nieżycy na Passo Gavia, gdzie
zawodnicy (oczywi¶cie bez kasków!) kończyli etap zjeżdżaj±c z 2650m w
fatalnych warunkach, po za¶nieżonej i nawet zalodzonej u góry drodze
na kołach 23mm:
http://www.youtube.com/watch?v=y5wPEymv-oQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rnJvU0ofskc&feature=related

Wielu zawodników na mecie nie było w stanie nawet zsi±¶ć z roweru o
własnych siłach, ryzyko było niemałe, a jako¶ akurat o kaskach nikt
wtedy nie stękał.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 11:35:29
Autor: Kamil
On 11/04/2011 11:30, Michał Wolff wrote:
[...]

20 lat temu nikt też nie stękał o pasach bezpieczeństwa ani fotelikach dla dzieci, które skakały po całym małym fiacie w drodze na wakacje.

Czego to dowodzi? Niczego.

Kamil

Data: 2011-04-11 04:35:31
Autor: Michał Wolff
On 11 Kwi, 12:35, Kamil <ka...@spam.com> wrote:

20 lat temu nikt też nie stękał o pasach bezpieczeństwa ani fotelikach
dla dzieci, które skakały po całym małym fiacie w drodze na wakacje.

Czego to dowodzi? Niczego.

Te dwie sprawy nie maj± ze sob± NIC WSPÓLNEGO. Nie ma żadnych
poważnych badań mówi±cych o realnym podniesieniu bezpieczeństwa
rowerzystów jeżdż±cych w kaskach, w stosunku do pasów w samochodach
jest takich badań wiele. Co więcej - w kraju o najmniejszej liczbie
wypadków ¶miertelnych z udziałem rowerzystów w stosunku do ich liczby
(Holandia) w kaskach jeĽdzi poniżej 1% rowerzystów! To do¶ć dobitnie
pokazuje jaki realny wpływ na bezpieczeństwo ma problem kasków ;)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 14:47:05
Autor: blesq
W dniu 2011-04-11 13:35, Michał Wolff napisał(-a):
[...]

Nie żebym bronił idei kasków (chociaż jeżdz±c po stolicy sam używam, tak dla własnego [lepszego] samopoczucia), ale weĽ pod uwagę ¶wiadomo¶ć kierowców samochodów w Holandii i porównaj j± ze ¶wiadomo¶ci± naszych kierowców ;] U nas ~1% kierowców zdaje sobie sprawę, że rowerzysta to pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego a nie jaki¶ wkurzaj±cy człowieczek zajmuj±cy mu połowę pasa ruchu... W Holandii rowerzy¶ci mog± się czuć o wieeeeeele bezpieczniej na ulicy niż w Polsce, więc porównywanie nas i ich jest trochę nieodpowiednie.

--
mr

Data: 2011-04-11 15:40:58
Autor: Krzysztof Naworyta
blesq wrote:

> [...]
| Holandii rowerzy¶ci mog± się czuć o wieeeeeele bezpieczniej na ulicy
| niż w Polsce, więc porównywanie nas i ich jest trochę nieodpowiednie.

Cóż, ¶wiadomo¶ć ¶wiadomo¶ci±, niew±tpliwie.
Niemniej robi się badania (na ile miarodajne, nie wiem), które wykazuj±, że kierowca mijaj±cy rowerzystę okaskowanego zachowuje mniejszy odstęp niż w przypadku rowerzysty z goł± głow±.
"Kompensacja ryzyka" ale od strony kierowcy :)

Niezaleznie jak rowerzy¶ci wkurzaj± kierowców, mało który z tych ostatnich ma ochotę pój¶ć za kratki z powodu wypadku.

--
KN

Data: 2011-04-11 16:43:40
Autor: Fabian
W dniu 11.04.2011 14:47, blesq pisze:
[...]

Więc recepta jest prosta. Trzeba się zaj±c kierowcami, a nie
rowerzystami aby zwiększyć bezpieczeństwo tych drugich.

Fabian.

Data: 2011-04-11 17:00:04
Autor: blesq
W dniu 2011-04-11 16:43, Fabian napisał(-a):
Więc recepta jest prosta. Trzeba się zaj±c kierowcami, a nie
rowerzystami aby zwiększyć bezpieczeństwo tych drugich.

Fabian.

Taaaa... bardzo 'prosta' ;)

--
mr

Data: 2011-04-13 16:11:38
Autor: SHP
Piasecki:
blesq <marcin.rudnicki@-NOSPAM-gmail.com> napisał(a):
W Holandii rowerzy¶ci mog± się czuć o wieeeeeele bezpieczniej na ulicy niż w Polsce, więc porównywanie nas i ich jest trochę nieodpowiednie.

IMO promowanie kasków, to promowanie podej¶cia, że jazda rowerem nie jest
bezpieczna. Czy o to nam chodzi?

Data: 2011-04-11 15:35:43
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Piasecki: "trzeba zakładać kask" [ot]
Michał Wolff, Mon, 11 Apr 2011 04:35:31 -0700 (PDT), pl.rec.rowery:
Nie ma żadnych
poważnych badań mówi±cych o realnym podniesieniu bezpieczeństwa
rowerzystów jeżdż±cych w kaskach, w stosunku do pasów w samochodach
jest takich badań wiele.

Mhm. Szkoda tylko, że dowodz± one (statystyki), że od wprowadzenia
obowi±zku zapinania pasów bezpieczeństwa w samochodach _wzrósł_ odsetek
ofiar. My¶lę, że jeste¶ w stanie wykoncypować dlaczego.

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2011-04-11 15:15:27
Autor: Kamil
On 11/04/2011 14:35, Marek 'marcus075' Karweta wrote:
[...]

W 1983 roku wprowadzono obowi±zek zapinania pasów na przednim fotelu. W 1991 roku rozszerzono ten obowi±zek na pasażerów tylnej kanapy. W obydwu przypadkach ¶miertelno¶ć na drogach spadła pomimo stałego wzrostu liczby samochodów:

http://www.krbrd.gov.pl/gambit/gambit2000.pdf - wykres na dole 7 strony.

Kamil

Data: 2011-04-12 09:19:41
Autor: Mariusz Kruk
Piasecki: "trzeba zakładać kask" [ot]
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Kamil"
[...]

Jeste¶ idiot±, czy tylko udajesz?

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   | http://www.nieruchomosci.pl/mieszkanie,58342761
| http://epsilon.eu.org/ |
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-04-11 16:49:29
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
Co więcej - w kraju o najmniejszej liczbie wypadków ¶miertelnych z udziałem rowerzystów w stosunku do ich liczby
(Holandia) w kaskach jeĽdzi poniżej 1% rowerzystów!

U nas ¶cieżek się nie buduje, bo nie ma tylu rowerzystów używaj±cych rowerów jako ¶rodka transportu nie tylko do
rekreacji, nie ma takiego nacisku na władze jak w Holandii.

A.

Data: 2011-04-11 08:01:59
Autor: Michał Wolff
On 11 Kwi, 16:49, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

U nas ¶cieżek się nie buduje, bo nie ma tylu rowerzystów używaj±cych rowerów
jako ¶rodka transportu nie tylko do
rekreacji, nie ma takiego nacisku na władze jak w Holandii.

Jak rzadko kiedy muszę poprzeć kolegę Alfera. Brak ¶cieżek powoduje
wzrost skuteczno¶ci kasków do poziomu rzędu 70-80%, bo jak wiadomo
kawałek styropianu na głowie chroni nawet przed uderzeniami tonowych
samochodów.

Ale furda z uderzeniami! Ci co jeżdż± dużo wiedz± jaki problem
stanowi± odpryski, zwłaszcza w peletonie szosowców na 10 atmosferach
kamienie na wysoko¶ci twarzy ¶migaj± aż miło, to nie lada wyzwanie.
Dlatego ponowię swoj± propozycję z jednej z dyskusji o kaskach.
Produkt doskonale sprawdzony, produkowany na masow± skalę, używany
przez wielu, swego czasu bardzo popularny w¶ród niemieckich
rowerzystów preferuj±cych podróże ze sporym bagażem. Nie należy do
rzeczy tanich, ale nie musze chyba podkre¶lać, że na własnym
bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać, a ten produkt chroni przed
każdym uderzeniem kamienia, samochodu, a nawet i czego¶ szybszego. A
poziom kultowo¶ci - nie do przecenia; takim cool-go¶ciom jak Alfer nie
muszę tego tłumaczyć:
http://strony.aster.pl/cybergraffiti/wyposazenie/helm%20WH%202/helmWH2.html
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2013-08-09 11:19:34
Autor: Paweł Olaszek
W dniu 2011-04-11 17:01, Michał Wolff pisze:

[...]

Poniższy jest lepszy, bo zwiększa "bezpieczeństwo bierne" (inni omin± cię większym łukiem, także autem).

http://lh4.ggpht.com/-gDpHImB3d9o/UAMZzV-nHdI/AAAAAAAAFkc/JBJTv6ya5Ps/_DSC0085.JPG?imgmax=800
http://tiny.pl/hb24z

--
pozdrawiam,
Paweł

Data: 2013-11-01 15:39:23
Autor: Olivander
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
a http://tiny.pl/qgdz8 zwiększy odstęp ominięcia do >>1m

Wczoraj wykonałem OTB. Gostek zahamował autkiem raptem, było stromo z góry (zjazd Powstania Stycz w Gdni) usiłowałem wskoczyć na chodnik, ale tam był krawężnik ze 30cm, nie wyrobiłem i siup. Odrapane łydki, obie dłonie, prawy bark obity, chodzę posykuj±c i się generalnie skradam. Normalka.

A głowa cała. Nie dotkn±łem ni± gleby. Inny zaskakuj±co cały obiekt to laptop, w torbie przez ramię. Niczego nie usiłuję dowodzić. Rzadko jeżdżę w kasku, choc mam ich cał± kolekcje, prezenty. Noszę tylko jak wiozę synka (by się nie stawiał przy zakładaniu), albo jak demonstruję na Masie.

Data: 2013-11-02 10:35:06
Autor: Coaster
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
Niezly nekroposting :-P

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2013-11-02 12:31:52
Autor: geos
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
On 02.11.2013 10:35, Coaster wrote:
Niezly nekroposting :-P

wygl±da nawet na nekroflame ;) w sumie 1.11 więc pasuje powyci±gać jakie¶ w±tki-zombie...

Data: 2011-04-12 06:51:09
Autor: Menel
Piasecki:
Michał Wolff <m-wolff@wp.pl> napisał(a):  Nie ma =BFadnych
powa=BFnych bada=F1 m=F3wi=B1cych o realnym podniesieniu bezpiecze=F1stwa
rowerzyst=F3w je=BFd=BF=B1cych w kaskach

Ja zrobiłem poważny krasztest głowy w kasku w spotkaniu z płyt± betonow± przy prędko¶ci ~30km/h. Może zrobisz podobny bez kasku i porównamy wyniki?

Data: 2011-04-12 09:03:25
Autor: Fabian
Piasecki:
W dniu 12.04.2011 08:51, Menel pisze:
[...]

Wypadek nie polega na skoku na główkę na beton, nie uważasz? Dla mnie to
dwie zupełnie różne zdarzenia.

Fabian.

Data: 2011-04-12 07:29:32
Autor: Menel
Piasecki:
Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał(a):
> [...]
bezpiecze=F1stwa
wyniki?

Wypadek nie polega na skoku na główkę na beton, nie uważasz? Dla mnie to

sory byłem nieprecyzyjny
To rower (ze mn±)jechał 30. W momencie spotkania z płyt± głowa mogła lecieć sporo szybciej. --

Data: 2011-04-12 09:50:40
Autor: Fabian
Piasecki:
W dniu 12.04.2011 09:29, Menel pisze:
[...]

Wypadek na rowerze to sytuacja złożona, nie można jej rozpatrywać i
porównywać do prostej sytuacji walenia głow± w beton.

Fabian.

Data: 2011-04-12 08:05:17
Autor: Menel
Piasecki:
Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał(a):
Wypadek na rowerze to sytuacja złożona, nie można jej rozpatrywać i
porównywać do prostej sytuacji walenia głow± w beton.

Masz rację. Waln±łem bokiem.

Data: 2011-04-12 10:02:29
Autor: Mariusz Kruk
Piasecki:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Fabian"
Wypadek na rowerze to sytuacja złożona, nie można jej rozpatrywać i
porównywać do prostej sytuacji walenia głow± w beton.

No co ty - on jechał 30km/h, rower jechał 30km/h, to on jechał na
rowerze 60km/h.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-04-12 13:45:29
Autor: Maciek
Piasecki:
Wypadek na rowerze to sytuacja złożona, nie można jej rozpatrywać i
porównywać do prostej sytuacji walenia głow± w beton.

....widzisz ja np. jeĽdziłem całę życie bez kasku, miałem parę wypadków, ł±cznie z zaliczeniem samochodu przy znacznej prędko¶ci;-) Nigdy nic mi się nie stało poważnego.
Od paru lat zacz±łem sam od siebie jeĽdzić w deklu, bynajmniej nie namawiany reklamami. Cholerne słońce ¶wiec±ce w czaszkę i pot zalewaj±cy oczy przeszkadzały.
No i miałem przygodę, waln±łem głow± tak, że zamiast popękanego kasku z odciskami w plastiku, miałbym przyjemno¶ć wyjmowania kamieni z czaszki. Wystarczył tylko felerny raz i kask się przydał minimalizuj±c obrażenia.

Data: 2011-04-12 14:02:01
Autor: Fabian
Piasecki:
W dniu 12.04.2011 13:45, Maciek pisze:
[...]

Nie chcę Cię zniechęcać, ale to tylko potwierdza teorię, że kaski
przyczyniaj± się do wypadków.

Fabian.

Data: 2011-04-12 14:06:28
Autor: Maciek
Piasecki:
Nie chcę Cię zniechęcać, ale to tylko potwierdza teorię, że kaski
przyczyniaj± się do wypadków.

tia... szczególnie do tej większo¶ci wypadków, które miałem wcze¶niej bez kasku.

Data: 2011-04-12 14:58:33
Autor: Fabian
Piasecki:
W dniu 12.04.2011 14:06, Maciek pisze:
Nie chcę Cię zniechęcać, ale to tylko potwierdza teorię, że kaski
przyczyniaj± się do wypadków.

tia... szczególnie do tej większo¶ci wypadków, które miałem wcze¶niej
bez kasku.

Nie precyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o wypadki z urazem głowy.
Dopiero jak kupiłe¶ kask to zrz±dzeniem losu się przydał. Wcze¶niej
głowa zawsze była cała.

Fabian.

Data: 2011-04-12 15:16:54
Autor: kml
Piasecki:

Użytkownik "Fabian" <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:io1i9p$qeu$1inews.gazeta.pl...

Nie precyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o wypadki z urazem głowy.
Dopiero jak kupiłe¶ kask to zrz±dzeniem losu się przydał. Wcze¶niej
głowa zawsze była cała.

Fabian.

Pieprzysz głupoty. Masz strasznie cienkie i zajebi¶cie mocno naci±gane teorie.

http://Endurorider.pl
06/04/2011 BB386EVO czyli od¶wieżony BB30

Data: 2011-04-13 23:16:31
Autor: Gotfryd Smolik news
Piasecki:
On Tue, 12 Apr 2011, Menel  wrote:

sory byłem nieprecyzyjny
To rower (ze mn±)jechał 30.

  Ta płyta stała *w poprzek* ruchu Twojej głowy, głowa zatrzymała
ciało razem z rowerem i Ty dalej na precla piszesz?
  Szacun ;)

W momencie spotkania z płyt± głowa mogła lecieć
sporo szybciej.

  Na mój gust, to ta głowa leciała z prędko¶ci± upadku z wysoko¶ci
metra. Mniej niż wysoko¶ć z której spadała, bo po drodze trzeba
było jeszcze rower (razem z całym ciałem) obrócić co zużyło czę¶ć
energii na ruch w bok oraz wygenerowanie momentu pędu, a nic
bez energii się nie obędzie.
  To że "po¶lizg" do tego poprzecznego ruchu miał 30kmph
albo i lepiej to inna sprawa, całkiem jakby przyłożyć głowę
do pasa transmisyjnego zasuwaj±cego z tak± prędko¶ci±:
skórę zedrze, może skręcić kark[1], ale nie ma NIC
wspolnego z walnięciem w poprzeczn± przeszkodę!
  To wła¶nie wszystki "poprzeczki" - krawężniki, kosze,
ławki itede s± "zabijalne" z p. widzenia energii tych
poziomych 30kmph.
[1] do przemy¶lenia: czy przy takim "przyłożeniu" kask
  jakkolwiek może pomóc ochronić przed skręceniem karku?
  IMVHO - oczywi¶cie tak. Jak będzie teflonowy :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-14 05:58:23
Autor: Menel
Piasecki:
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
> [...]

  Ta płyta stała *w poprzek* ruchu Twojej głowy, głowa zatrzymała
ciało razem z rowerem i Ty dalej na precla piszesz?

płyta leżała sobie spokojnie razem z innymi na drodze a ja próbowałem wykonać co¶ w rodzaju testu łosia na lodzie.
No i w połowie się udało bo łosia(a raczej młod± łosiankę) omin±łem.

Data: 2011-04-13 15:38:24
Autor: Rafał Muszczynko
Piasecki:
Menel  <menel13@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
> [...]

Ja zrobiłem poważny krasztest głowy w kasku w spotkaniu z płyt± betonow± przy prędko¶ci ~30km/h. Może zrobisz podobny bez kasku i porównamy wyniki?

Przeżyłem podobny wypadek, nawet przy nieco wyższej prędko¶ci. Nie na beton co
prawda, ale na równie tward± ubit± ziemię (miejsce do l±dowania za hopk±).
Złamałem obojczyk, złamałem rękę, zbiłem oba piszczele, stłukłem nadgarstki...
Głowie nic, jechałem bez kasku.

Czego to dowodzi? Że badanie statystyczne na próbie wynosz±cej sztuk jeden ma
zerow± warto¶ć naukow±. Zarówno mój przypadek, jak i Twój.

Data: 2011-04-14 06:07:02
Autor: Menel
Piasecki:
=?ISO-8859-2?Q?Rafa=B3_Muszczynko?= <roweroraffi.SKASUJ@gazeta.pl> napisał
(a):

Czego to dowodzi? Że badanie statystyczne na próbie wynosz±cej sztuk jeden
ma
zerow± warto¶ć naukow±. Zarówno mój przypadek, jak i Twój.

Nie prawda. W moim przypadku badania objęły 100% procent moich głów i udowodniły że decyzja o zakupie kasku była słuszna.

W twoim przypadku powstaje pytanie czy badanie już się zakończyło?

Data: 2011-04-14 09:18:27
Autor: kawoN
Piasecki:
W dniu 11-04-14 08:07, Menel pisze:
Nie prawda. W moim przypadku badania objęły 100% procent moich głów i
udowodniły że decyzja o zakupie kasku była słuszna.

W twoim przypadku powstaje pytanie czy badanie już się zakończyło?

Ech zajadła dyskusja kaskowa. Na moje oko - żaden przypadek nie daje
podstaw do wyci±gania wniosków: nawet ten że kto¶ przywalił kaskiem
w beton i kask się rozpadł - zasadniczo nie wiadomo co by się
stało z głow± gdyby kasku nie było. (jedni maj± głowy twarde, inni
bardziej miękkie etc.)
Trudno t± sam± sytuację
odwzorować bez kasku (chyba że kto¶ podejdzie do badań
w sposób naukowy :)

Kask daje szanse na zmniejszenie skutków uderzenia górn± czę¶ci± głowy
w co¶ ostrego i twardego i tyle. Czy taki przypadek się zdarzy czy
nie - nie wiadomo - raczej każdy z nas wolałby żeby się nie zdarzył...
ale jak napisał kiedy¶ klasyk Holmes "zdarzyć się może".

A że każdy kowalem swojego losu niech decyduje. Nakazów i zakazów
jakie nakłada na nas państwo nie zwalczymy (chyba że zmienimy ustrój
ale chyba nas trochę za mało). Ja i tak bym nie jeĽdził gdyby był
nakaz (obecnie jeżdżę rowerem wyposażonym niezgodnie z przepisami
i nic się nie dzieje) - a że lud słucha lobbystów ? Zawsze słuchał
- lud potrzebuje wskazówek jak żyć.

--
kawoN
-

Data: 2011-04-11 13:12:05
Autor: Mariusz Kruk
[...]

A teraz idĽ, sprawdĽ dane Ľródłowe i nie bredĽ więcej.

Czego to dowodzi? Niczego.

Tego, że masz pęd do ewangelizowania mocno niezależny od obiektywnej
i mierzalnej rzeczywisto¶ci.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-04-11 12:37:25
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
Guzik a nie wykołkuje, trochę przeceniasz wpływ Lecha Piaseckiego na
gusta przeciętnego Polaka. Był to chyba nasz najwybitniejszy kolarz
zawodowy, ale poza ¶wiatkiem kolarskim nie jest w ogóle znany

Ale zerkn±łe¶ do wspomnianego artykułu? Nawet totalny laik w dziedzinie sportu, przysłowiowy 40-letni rodzic z brzuszkiem i nowo nabytym rowerem z Selgrosa, po przeczytaniu tego artykułu będzie wiedział kto zacz, równocze¶nie na zasadzie prostego mechanizmu "je¶li Mistrz Kolarstwa o tym wspomina, to znaczy że ma rację" (pod)¶wiadomie przyswoi sobie równanie "rower = trzeba zakładać kask". Bezkrytycznie.

A.

Data: 2011-04-11 04:32:42
Autor: Michał Wolff
On 11 Kwi, 12:37, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

Ale zerkn±łe¶ do wspomnianego artykułu?

A Ty zerkn±łe¶? Bo odnoszę wrażenie, że zwyczajnie MANIPULUJESZ..
Wywiad nie ma nic wspólnego z kaskami, Piasecki wspomina o tym
zupełnym mimochodem, kto¶ kto czyta ten wywiad - nawet nie zwróci na
to uwagi. A Ty z paru słów bardzo długiego wywiadu - robisz jego
główn± tezę!

--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 13:48:29
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
kto¶ kto czyta ten wywiad - nawet nie zwróci na to uwagi

O rany, faktycznie, masz rację! Dzięki za sprostowanie, nie wiedziałem. O ja głupi... co bym bez Wolffa, nauczyciela mego, pocz±ł!

A.

Data: 2011-04-11 05:05:49
Autor: Michał Wolff
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
On 11 Kwi, 13:48, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

O rany, faktycznie, masz racj ! Dzi ki za sprostowanie, nie wiedzia em. O ja
g upi... co bym bez Wolffa, nauczyciela mego, pocz !

Prawda jest taka - że Ci się po prostu nudziło, więc postanowiłe¶
sprowokować flejma, bo wiesz dobrze że ten temat jest tutaj chodliwy.
A że ta wypowiedĽ Piaseckiego absolutnie nic nowego do tematu nie
wnosi - to nie szkodzi, każdy pretekst jest dobry...
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 14:30:13
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
Prawda jest taka - że Ci się po prostu nudziło, więc postanowiłe¶ sprowokować flejma

Pudło! W ¶wietle niedawnej dyskusji o kaskach podałem tę informację, żeby spróbować pokazać że nawet stupostowe i przemy¶lane w±tki z grupy mog± mieć znikome znaczenie wobec zaledwie kilku, rzuconych mimochodem, słów w mediach. I dam sobie głowę uci±ć, że nawet "anonimowy" Lech Piasecki (zdziwiłby¶ się, jak wielu Polaków wci±ż pamięta tego zawodnika, wbrew Twoim wydumanym założeniom podanym na pocz±tku) ma większy wpływ na kaskozę niż niekończ±ce się w±tki na abstrakcyjnym dla wielu medium jakim jest jaka¶ "grupa dyskusyjna".

bo wiesz dobrze że ten temat jest tutaj chodliwy

No słońce, a gdzie miałem to wrzucić, na pl.rec.muzyka.gitara?

A.

Data: 2011-04-11 05:48:11
Autor: Michał Wolff
On 11 Kwi, 14:30, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

> [...]

spróbować pokazać że nawet stupostowe i przemy¶lane w±tki z grupy mog± mieć
znikome znaczenie wobec zaledwie kilku, rzuconych mimochodem, słów w

Mój ty Socjologu!

[...]

Na Twoim miejscu uważałbym bardziej, bo Ci ta główka prędko spadnie.
Jaki odzew ten artykuł wywołał odzew widać po liczbie komentarzy :))
W chwili gdy to piszę - jest (słownie) jeden i to wła¶nie przeciw
kaskom (i niew±tpliwie napisał go kto¶ z precla).
Byle artykuł o pierwszym z brzegu piłkarzu, nie wspominaj±c już o
Kaczyńskim, który czepił się Tuska, lub Tuska który czepił się
Kaczyńskiego (tylko to już nie na Wyborczej :)) - wywoła tych
komentarzy dziesi±tki, więc radziłbym zej¶ć na ziemię.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

No słońce, a gdzie miałem to wrzucić, na pl.rec.muzyka.gitara?

Może pl.rec.fantastyka.sf-f ?
Albo pl.rec.humor.monty-python ?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 15:24:24
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
Jaki odzew ten artykuł wywołał odzew widać po liczbie komentarzy :))
W chwili gdy to piszę - jest (słownie) jeden i to wła¶nie przeciw kaskom (i niew±tpliwie napisał go kto¶ z precla).

Zgaduję, że mówisz o komentarzach na stronie GW? Czy liczba komentarzy w internecie jest skorelowana z liczb± osób, które przeczytały go w wersji papierowej? Kompletnie nie jestem o tym przekonany, to s± niemal oddzielne byty. Więc nie wiem co chcesz tym udowodnić, ewentualnie poza mizern± aktywno¶ci± gazetowych internautów.

Dokładnych danych nie mam ale nakład W.O. mie¶ci się prawdopodobnie w widełkach 100.000 - 300.000, bez wnikania w szczegóły s± to liczby o ile¶ rzędów większe od popularno¶ci pl.rec.rowery. Chyba że i z tym chcesz dyskutować, ale znów wychodzimy poza tematykę precla.

I trzeba być jednak niezmiernie pysznie przekonanym o swojej wszechwiedzy, żeby publicznie napisać o Piaseckim "poza ¶wiatkiem kolarskim nie jest w ogóle znany". Ale co ja tam wiem...

A.

Data: 2011-04-11 06:41:09
Autor: Michał Wolff
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
On 11 Kwi, 15:24, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

Zgaduj , e m wisz o komentarzach na stronie GW? Czy liczba komentarzy w
internecie jest skorelowana z liczb os b, kt re przeczyta y go w wersji
papierowej? Kompletnie nie jestem o tym przekonany, to s niemal oddzielne
byty. Wi c nie wiem co chcesz tym udowodni , ewentualnie poza mizern
aktywno ci gazetowych internaut w.

Nice try...

I trzeba by jednak niezmiernie pysznie przekonanym o swojej wszechwiedzy,
eby publicznie napisa o Piaseckim "poza wiatkiem kolarskim nie jest w
og le znany". Ale co ja tam wiem...

Nie roz¶mieszaj mnie takimi tekstami. Na czym jak na czym - ale na tym
akurat znam się ¶wietnie, nieraz dyskutowałem o tych sprawach i nawet
osoby będ±ce w tematach kolarskich nie miały o Piaseckim pojęcia. Jest
to postać (ku mojemu ubolewaniu, bo był to wybitny kolarz) niemal
zapomniana, nieraz się o tym przekonywałem, podejrzewam, że nawet na
tej grupie mało kto jest w stanie wymienić jego sukcesy bez zagl±dania
do Wikipedii, dokładnie tak samo jak to ma miejsce w przypadku
najwybitniejszego polskiego kolarskiego talentu ostatnich lat, parę
lat młodszego od Piaseckiego - Joachima Halupczoka. Wymienisz mi
Mistrzu Alferze jego największy sukces jako ZAWODOWCA? Wymienisz z
ręk± na sercu, że nie korzystałe¶ z sieci?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 16:04:32
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
Nie roz¶mieszaj mnie takimi tekstami

Dlaczego nie? ¦miech to zdrowie!

Wymienisz mi Mistrzu Alferze jego największy sukces jako ZAWODOWCA?

A co to, klasówka? Nie wymienię sukcesów Piaseckiego, tak samo jak sukcesów Lubańskiego, Szewińskiej czy Kozakiewicza. Ba, nawet nie pamiętam które miejsce zaj±ł w zeszłym roku Kubica! Tyle, że co innego pamięć do dat, wyników czy tytułów, co innego emocje, jakie dany bohater ze sob± niesie. Taka moja matula, która ostatnio na rowerze siedziała za Gomułki, Piaseckiego pamięta. Nie generalizuj chłopie, bo się możesz na swojej pewno¶ci mocno przejechać. Jak już niejedn raz się o tym przekonałem, _Twoje_ do¶wiadczenia często s± wybitnie subiektywne (choćby Twoja dzisiejsza niewiedza o sklepach netowych wysyłaj±cych za free tanie przedmioty), więc wybacz, ale Twój "argument" w rodzaju "nieraz dyskutowałem o tych sprawach i nawet osoby będ±ce w tematach kolarskich nie miały o Piaseckim pojęcia" jest dla mnie nicnieznacz±cy. ¦wiat się na Wolffie nie zamyka :)

Na czym jak na czym - ale na tym akurat znam się ¶wietnie

ROTFL!!!!!!!!!! Ależ Michale, po co ta fałszywa skromno¶ć? O mamooooo!!

Samochwała w k±cie stała / I wci±ż tak opowiadała: / "Zdolna jestem niesłychanie, / Najpiękniejsze mam ubranie / (...)

Co Ty by¶ biedaku bez internetu zrobił! :-))))

A.

Data: 2011-04-11 07:36:36
Autor: Michał Wolff
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
On 11 Kwi, 16:04, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

A co to, klas wka? Nie wymieni sukces w Piaseckiego, tak samo jak sukces w
Luba skiego, Szewi skiej czy Kozakiewicza. Ba, nawet nie pami tam kt re
miejsce zaj w zesz ym roku Kubica! Tyle, e co innego pami do dat,
wynik w czy tytu w, co innego emocje, jakie dany bohater ze sob niesie.
Taka moja matula, kt ra ostatnio na rowerze siedzia a za Gomu ki,
Piaseckiego pami ta.

A moja nie. I co to za porywaj±cy argument? Całkowicie się nie zgadzam
z Twoj± wypowiedzi± odno¶nie popularno¶ci Piaseckiego, tak trudno
załapać?

ale Tw j "argument" w rodzaju "nieraz dyskutowa em
o tych sprawach i nawet osoby b d ce w tematach kolarskich nie mia y o
Piaseckim poj cia" jest dla mnie nicnieznacz cy. wiat si na Wolffie nie
zamyka :)

Więc tym bardziej powinno to do Twojego łebka dotrzeć, że przy ocenie
popularno¶ci tej postaci argument człowieka, który nawet nie ma
pojęcia JAKIE sukcesy odnosił Piasecki - jest dla mnie pomijalny, o
tym wła¶nie pisałem w swoich wcze¶niejszych tekstach.

Co Ty by biedaku bez internetu zrobi ! :-))))

Swego czasu były modne kawały o różnych szczytach - szczycie chamstwa,
szczycie głupoty, szczycie lenistwa. T± wypowiedĽ (wesoły koleżka,
który z długiego wywiadu na zupełnie inny temat, wyci±gn±ł JEDNO
ZDANIE i na jego podstawie w pełni ¶wiadomie rozkręcił flejma oskarża
o miło¶ć do trollowania kogo¶ kto to zauważył i komu ta manipulacja
się nie podoba) - zaliczyłbym do kawałów o szczycie bezczelno¶ci.

Ale cichosza, już wody w Twoim ogródku nie m±cę; w końcu nieważne jaka
jest rzeczywisto¶ć, ważne co sobie ludzie pomy¶l±, parę
wysublimowanych na miarę XXI wieku sztuczek stylistycznych w stylu
ROFTL!!!!!!!! czy LOL!!!! - i ludzie uwierz± we wszystko. Jak to
mawiał Jean-Paul Sartre "Żyd to człowiek, którego inni uważaj± za
Żyda"...
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-11 16:54:09
Autor: Alfer_z_pracy
Michał Wolff napisał:
Całkowicie się nie zgadzam z Twoj± wypowiedzi± odno¶nie popularno¶ci Piaseckiego, tak trudno załapać?

Nawet je¶li w GW wypowiedziałby się Jan Pokutko (l. 42, Stalowa Wola), wci±ż jego głos rozbrzmiałby w tysi±cach domów w Polsce. Siła mediów, my¶lę że zdajesz sobie sprawę co to oznacza.

Więc tym bardziej powinno to do Twojego łebka dotrzeć

Przyznaję... znów przegrałem z M.W. w dyspucie, znów powalił mnie na kolana i obnażył sromotnie niewiedzę maluczkiego... to jest Mistrz!

A.

Data: 2011-04-11 08:15:14
Autor: Michał Wolff
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
On 11 Kwi, 16:54, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

Nawet je li w GW wypowiedzia by si Jan Pokutko (l. 42, Stalowa Wola), wci
jego g os rozbrzmia by w tysi cach dom w w Polsce. Si a medi w, my l e
zdajesz sobie spraw co to oznacza.

Twoja wiara w siłę mediów (a może siłę GAZETY WYBORCZEJ?) jest
inspiruj±ca. W tym kontek¶cie warto pamiętać o pewnej do¶ć ciekawej
prawidłowo¶ci z polskiej polityki - od wielu już lat każda partia
posiadaj±ca potężn± machinę mediów publicznych - przegrywa wybory
parlamentarne ...

Przyznaj ... zn w przegra em z M.W. w dyspucie, zn w powali mnie na kolana
i obna y sromotnie niewiedz maluczkiego... to jest Mistrz!

Otrzyj łzy mój synu, jutro też będzie dzień, a ja opuszczam pole
bitewne precla na jaki¶ czas. Przygotuj się, potrenuj, pamiętaj, że
zasada "Bij Mistrza" jest zasad± rz±dz±c± każdym sportem
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-04-13 18:29:05
Autor: Wojtek Sobociński
[...]

Bij±ca w oczy skromno¶ć...

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-04-11 12:41:29
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-04-11, Alfer_z_pracy wrote:
bo wiesz dobrze ĹĽe ten temat jest tutaj chodliwy

No słońce, a gdzie miałem to wrzucić, na pl.rec.muzyka.gitara?

Są kaski do gry na gitarze? Gdzie mogę dostać?

Data: 2011-04-11 13:17:12
Autor: ...::QRT::...
Dnia Mon, 11 Apr 2011 03:30:05 -0700 (PDT), Michał Wolff napisał(a):

A odnosz±c się do tej wypowiedzi warto pamiętać, że niemal cała swoj±
kolarsk± karierę Lech Piasecki jeĽdził BEZ KASKU, zaliczaj±c między
innymi legendarny etap Giro 1988

niektórzy wtedy używali takich skórzanych "kasków" w postacie 3 grubych
pasków skóry. Choć faktem jest iż nie było to powszechne.

Data: 2011-04-11 11:28:47
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-11 11:20, Alfer_z_pracy pisze:
Lech Piasecki, nasz mistrz kolarstwa, dorzuca kolejny kamyczek do
dyskusji o kaskach. W zasadzie niejako przy okazji o nich napomkn±ł, ale

Dlaczego mamy brać pod uwagę zdanie osoby, której zależy na sprzedaży kasków, bez względu na ich obiektywn± przydatno¶ć? http://www.lechpiasecki.pl/

In propria causa nemo iudex!

--
Liwiusz

Data: 2011-04-11 11:40:39
Autor: Alfer_z_pracy
Liwiusz napisał:
Dlaczego mamy brać pod uwagę zdanie osoby, której zależy na sprzedaży kasków, bez względu na ich obiektywn± przydatno¶ć?

Heh, wła¶nie nie _my_, ale tysi±ce czytelników pracy codziennej, którzy łykn± wszystko bez zastanowienia. I biznes się kręci :)

In propria causa nemo iudex!

Ostatnio coraz czę¶ciej łacina niepodwórkowa pojawia się na preclu. Czyżby renesans tego języka? Tylko jak jest "kask" po łacinie?!

Pzdr
A.

Data: 2011-04-11 11:51:17
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-11 11:40, Alfer_z_pracy pisze:

Czyżby renesans tego języka? Tylko jak jest "kask" po łacinie?!

http://www.slowka.info/lacina,kask.html
;)

--
Liwiusz

Data: 2011-04-11 12:19:20
Autor: bans
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
W dniu 2011-04-11 11:40, Alfer_z_pracy pisze:

Ostatnio coraz czę¶ciej łacina niepodwórkowa pojawia się na preclu.
Czyżby renesans tego języka?

Nie s±dzę, raczej rz±dzi zasada: quidquid Latine dictum sit, altum videtur ;)

--
bans

Data: 2011-04-12 12:11:26
Autor: Wojtek Sobociński
[...]

To żeby podbić sobie bębenka :) Precel tonie w słowotoku, flejm goni flejm, nawet w w±tkach w miarę merytorycznych niektórzy z pasj± ćwicz± słowo pisane. Żeby zwrócić na siebie uwagę i podbić ranking nie- lub popularno¶ci trzeba sięgać po nowe ¶rodki wyrazu :P

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-04-11 12:05:59
Autor: granat
Alfer_z_pracy pisze:
[...]

i bardzo dobrze.

granat

Data: 2011-04-11 12:07:34
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
Alfer_z_pracy, Mon, 11 Apr 2011 11:20:50 +0200, pl.rec.rowery:
[...]

Dobrze, że nie dodał, że kamizelka odblaskowa ratuje życie.

Data: 2011-04-11 21:17:15
Autor: Michoo
W dniu 11.04.2011 12:07, Marek 'marcus075' Karweta pisze:
[...]

Już kilka razy słyszałem, że kamizelka na rowerzy¶cie daje duży komfort kierowcy...
Jeden _rowerzysta_ nawet mi klarował, że gdyby nie kamizelka to by miał człowieka na sumieniu bo jechał sobie spokojnie 130 po jakiej¶ bocznej drodze, wyprzedzał ciężarówkę i zobaczył żółt± ja¶niej±c± plamę w ostatniej chwili, więc się cofn±ł.

Michoo

Data: 2011-04-12 12:16:42
Autor: Wojtek Sobociński
W dniu 2011-04-11 21:17, Michoo pisze:
[...]

Polecam (poniżej cytat):  http://tnij.org/lczf

"...promuje kamizelki, które już dawno zostały odrzucone przez cywilizowan± Europę, ignoruj±c informacje o tym, że kamizelka odblaskowa uniemożliwia prawidłow± identyfikację sygnalizacji skrętu w lewo przez rowerzystę, co stanowi jeden z najbardziej niebezpiecznych manewrów jakie wykonuje rowerzysta (8% wypadków z udziałem rowerzystów i 11% wypadków ¶miertelnych)."

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-04-11 14:28:56
Autor: ziemo
[...]

Sporadycznie w ostatnich latach czytam precla, więc nie znam aktualnych trendów, sam czasem jeżdżę w kasku, córce do pierwszego rowerka kupiłem, czy to się już kwalifikuje do stania tam gdzie stało zomo? ;-)

--
Ziemo

Data: 2011-04-11 14:47:01
Autor: Alfer_z_pracy
ziemo napisał:
Sporadycznie w ostatnich latach czytam precla, więc nie znam aktualnych trendów, sam czasem jeżdżę w kasku, córce do pierwszego rowerka kupiłem, czy to się już kwalifikuje do stania tam gdzie stało zomo? ;-)

To zależy, czy córce:
a) nakazałe¶ zakładanie kasku
b) zaleciłe¶ zapoznanie się z dostępnymi statystykami wykazuj±cymi wpływ zakładania kasku na bezpieczeństwo rowerzysty, aby podjęła samodzieln± decyzję

:-)
A.

Data: 2011-04-12 08:24:34
Autor: ziemo
W dniu 2011-04-11 14:47, Alfer_z_pracy pisze:
ziemo napisał:
[...]

jeszcze nie muszę

b) zaleciłe¶ zapoznanie się z dostępnymi statystykami wykazuj±cymi wpływ
zakładania kasku na bezpieczeństwo rowerzysty, aby podjęła samodzieln±
decyzję

może bym to zrobił gdybym sam je znał a młoda zrozumiała choćby pojedyncze słowa ;)

--
Ziemo

Data: 2013-08-09 10:59:40
Autor: Alfer_z_pracy
mbut napisał:
W dniu 11-04-11 11:20, Alfer_z_pracy pisze:

podzielam

Mbut, a wiesz że odpowiadasz na posty sprzed ponad 2 lat? ;)

A.

Data: 2013-08-09 13:29:47
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 9 Aug 2013, Alfer_z_pracy wrote:

mbut napisał:
W dniu 11-04-11 11:20, Alfer_z_pracy pisze:

podzielam

Mbut, a wiesz że odpowiadasz na posty sprzed ponad 2 lat? ;)

  Lepiej póĽno niż wcale ;), ale jako że Cezara pobił, tak
do końca nie wiem który pogl±d podziela :>
(bo wychodzi, że jeżdżenie dzieci i młodzieży *w wy¶cigach*
kolarskich w kaskach).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-09 14:56:45
Autor: coaster

mbut napisał:
W dniu 11-04-11 11:20, Alfer_z_pracy pisze:

podzielam

Mbut, a wiesz że odpowiadasz na posty sprzed ponad 2 lat? ;)

  Lepiej póĽno niż wcale ;) [...]

To w takim razie proponuje dwie platynowe lopatki. Jest sprzeciw? ;-)

Data: 2013-08-09 15:15:42
Autor: Ignac
W dniu pi±tek, 9 sierpnia 2013 14:56:45 UTC+2 użytkownik coaster napisał:

>   Lepiej póĽno niż wcale ;) [...]
 To w takim razie proponuje dwie platynowe lopatki. Jest sprzeciw? ;-)

Cały wieczór mnie męczyło,po co aż dwie te łopatki,jedna by nie wystarczyła i nagle ol¶nienie mnie nawiedziło,przecież to
proste i jakie oczywiste-jedna do odkopania,a druga do zasypania
posta.

Data: 2013-08-09 17:26:23
Autor: biodarek

mbut napisał:
[...]

Dajcie ze 2 lata na przemy¶lenie ;)

--
biodarek

Data: 2013-08-09 20:48:56
Autor: Gotfryd Smolik news

mbut napisał:
[...]

  ROTFL :)
  Popieram!

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-09 23:02:04
Autor: mt
mbut napisał:
W dniu 11-04-11 11:20, Alfer_z_pracy pisze:

podzielam

Mbut, a wiesz że odpowiadasz na posty sprzed ponad 2 lat? ;)

Może ma wolny internet :D
A tak serio, to ten pan tak ma, że odgrzewa stare kotlety :)

--
marcin

Data: 2013-11-01 18:23:27
Autor: mbut
[...]

Popieram, rzeczywi¶cie kask niekiedyb ratuje życie

Data: 2013-11-01 19:09:56
Autor: odziu
W dniu 2013-11-01 18:23, mbut pisze:
[...]

Taa... Bez kasku na rowerze jeżdżę już ok 56 lat, jeĽdziłem bez kasku nawet motorami w czasach gdy kaski nie były przymusowe, nie mówi±c już o motorowerach i jako¶ jestem wstanie napisać tego posta. A bardzo nie lubię sytuacji gdy jakiemu¶ urzędasowi wydaje się, że wie lepiej ode mnie co jest _dla mnie_ dobre.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-02 06:38:29
Autor: mbut
W dniu 13-11-01 19:09, odziu pisze:
[...]

To masz trochę szczę¶cia, bo znam kolegę, który też był takim hojrakiem i już drugi rok nie chodzi i nic nie mówi, twierdził, że nic mu nie może się stać i stało się. Po za tym zależy kto po jakim terenie jeĽdzi, po ¶cieżkach to może rzeczywi¶cie jest trochę bezpieczniej, choć nie zawsze, ale wjedĽ do lasu bez kasku.
pozdr

Data: 2013-11-02 22:00:19
Autor: Dariusz K. Ladziak
Użytkownik mbut napisał:
[...]

A ja mogę przytoczyć parę przykładów gdzie ludzie jechali w kasku - i nie tylko nic nie mówi± ale i nie chodz± - na pierwszym zlocie grupy, w Ja¶liskach, niejaki Michau Musiauowicz uzył obrazowego okre¶lenia - jednorożec...

Przed wbiciem kręgosłupa w mózg żaden kask cię i tak nie ochroni - a daje złudne poczucie bezpieczeństwa. Pamiętaj - najczę¶ciej gin± ci, którzy s± przekonani o swej nie¶miertelno¶ci!

--
Darek

Data: 2013-11-02 23:37:38
Autor: odziu
W dniu 2013-11-02 06:38, mbut pisze:

[...]

Raczej dużo... rozs±dku.
A rowerem przeważnie jeżdżę po zaro¶niętym terenie (tez po lesie) i oczywi¶cie bez kasku.
Kask moim zdaniem zakładamy na głowę nie z powodu terenu po jakim się jeĽdzi, a tylko i wył±cznie ze względu na styl jazdy.
Ostra sportowa jazda - kask warto założyć.
Jazda spacerowo rekreacyjna - w kasku wygl±da się tak, jakby założyło się go ze strachu, że ptak nabĽdzi na głowę.

Ogólnie to s± nawet takie przypadki, kiedy warto założyć kask nawet w samochodzie, ale to nie znaczy, że trzeba go tam zakładać zawsze.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-03 09:08:14
Autor: borsuk
W dniu 2013-11-02 23:37, odziu pisze:

Kask moim zdaniem zakładamy na głowę nie z powodu terenu po jakim się
jeĽdzi, a tylko i wył±cznie ze względu na styl jazdy.

widać, że nigdy nie jeĽdziłe¶ po górach

Data: 2013-11-03 11:13:15
Autor: JDX
On 2013-11-03 09:08, borsuk wrote:
W dniu 2013-11-02 23:37, odziu pisze:

Kask moim zdaniem zakładamy na głowę nie z powodu terenu po jakim się
jeĽdzi, a tylko i wył±cznie ze względu na styl jazdy.

widać, że nigdy nie jeĽdziłe¶ po górach
Rozs±dniejszym rozwi±zaniem od zakładania kasku jest po prostu
rezygnacja z jazdy po górach. :-D

Data: 2013-11-03 14:14:11
Autor: odziu
W dniu 2013-11-03 09:08, borsuk pisze:
Kask moim zdaniem zakładamy na głowę nie z powodu terenu po jakim się
jeĽdzi, a tylko i wył±cznie ze względu na styl jazdy.

widać, że nigdy nie jeĽdziłe¶ po górach

Co znaczy "po górach"?
Gdy jadę na jaki¶ rajd po trudnym terenie, nawet jak nie ma gór, to zakładam kask i nie grymaszę, ale gdy jadę rowerem jako turysta w góry, to nawet nie wkładam kasku do plecaka.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-02 09:20:52
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-01 19:09, odziu wrote:
[...]

No i następny uciskany przez państwo geniusz :).

Człowieku. Dobrze dobrany kask *statystycznie* poprawia bezpieczeństwo.
Słowo "statystycznie" oznacza, że kto¶ może 100 lat jeĽdzić bez kasku
i nic mu się nie stanie. Kto¶ inny może zgin±ć wła¶nie przez kask. Ale
jakby¶ wzi±ł próbę 2x10000 rowerzystów i połowie kazał jeĽdzić w dobrych
kaskach, a połowie bez, to po 50 latach okaże się, że w wypadkach
komunikacyjnych zginęło / poważnie uszkodziło głowę np. 200 bez kasków
i 30 z kaskami. Oczywi¶cie zmy¶liłem te liczby.

Dyskusja o kaskach dotyczy tego, czy:
a) te aktualnie istniej±ce s± wła¶ciwe (bo wymy¶lono je do sportu, a
nie do komunikacji w mie¶cie),
b) faktyczny zysk w bezpieczeństwie jest na tyle warto¶ciowy, że warto
narzucać taki zakup i komplikować ludziom życie.

Z sensem pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodach
już dzi¶ nikt nie dyskutuje, choć przy wprowadzaniu też był ogromny
opór. I także można podać przykłady osób, które "56 lat jeĽdziły bez"
albo wręcz zginęły przez te wynalazki. No chyba że taki jeste¶ postępowy
wolno¶ciowec, że i pasy Ci ograniczaj± swobody obywatelskie...

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 09:45:28
Autor: JDX
On 2013-11-02 09:20, Piotr Kosewski wrote:
[...]
b) faktyczny zysk w bezpieczeństwie jest na tyle warto¶ciowy, że warto
narzucać taki zakup i komplikować ludziom życie.
Ale o czyim zysku mówisz? Bo je¶li o zysku osoby przymuszanej do
zakładania kasku/pasów w imię jej bezpieczeństwa to ja, jako jedna z
nich, z chęci± zrezygnuję z tego zysku (mówi±c inaczej zapłacę) za
wygodę jazdy bez kasku/pasów.

Z sensem pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodach
już dzi¶ nikt nie dyskutuje, choć przy wprowadzaniu też był ogromny
opór.
Nie tylko dyskutuje, ale też aktywnie się temu przeciwstawia notorycznie
jeżdż±c bez zapiętych pasów (i czasami płac±c za to mandaty). :-D W
terenie zabudowanym, ponieważ poza tym terenem pasy nie s± już tak±
upierdliwo¶ci±. Poza tym IMO jest jednak sztuk± aby jeżdż±c w terenie
zabudowanym zgodnie z przepisami pukn±ć autem tak, aby zapięcie b±dĽ
niezapięcie pasów miało istotne znaczenie. BTW. Nie przypominam sobie
aby były jakie¶ protesty w sprawie poduszek.

Data: 2013-11-02 03:39:30
Autor: Iguan_007
On Saturday, November 2, 2013 6:45:28 PM UTC+10, JDX wrote:
upierdliwo¶ci±. Poza tym IMO jest jednak sztuk± aby jeżdż±c w terenie
zabudowanym zgodnie z przepisami pukn±ć autem tak, aby zapięcie b±dĽ
niezapięcie pasów miało istotne znaczenie. BTW. Nie przypominam sobie

Bardzo sie mylisz. Nawet te 60km/h to spora predkosc przy zderzeniu. Na youtube jest sporo testow zderzeniowych z 50-60km/h, sam zobacz czy to naprawde takie "pukniecie". Tutaj masz przyklad z 64km/h, przeczytaj jakie obrazenia odniesli pasazerowie:
http://www.youtube.com/watch?v=AEkV70Pl5c8

Pomijajac fakt, ze nawet jesli Ty jedziesz w tym terenie zabudowanym zgodnie z przepisami i rozsadnie, nie znaczy ze samochod z ktorym masz szanse sie spotkac nie pojedzie znacznie powyzej limitu. No i dodatkowo - mozesz trafic na duzo ciezszy pojazd (ciezarowka, tramwaj) ktory pomimo predkosci "miejskiej" moze narobic duzo wiecej szkod niz zwykle "pukniecie".

Pozdrawiam,   Iguan   --
Iguan007   Sezon caly rok:   http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia

Data: 2013-11-02 12:09:06
Autor: JDX
On 2013-11-02 11:39, Iguan_007 wrote:
[...]

Z pewno¶ci± wła¶nie tak to wygl±da je¶li za kierownic± siedzi manekin
nieużywaj±cy kierownicy, hamulca i przede wszystkim mózgu. :-D Jednak z
rzeczywisto¶ci± ma to niewiele wspólnego. Po prostu uważam, że jad±c
sobie te 50/60 km/h raczej trudno jest w momencie kolizji mieć na
zegarze tak± prędko¶ć. I jeszcze do tego centralnie przydzwonić w
nieodkształcaln± przeszkodę. :-D Zwłaszcza, że auto którym się jedzie
jest odkształcalne. :-D

BTW. Daaaawno temu jad±c z kumplami *kaszlakiem* le¶n±, ¶lisk± gruntówk±
jakie¶ 35km/h zarzuciło nas na wyboju i wyl±dowali¶my centralnie na
przydrożnym drzewie. Nikomu zupełnie nic się nie stało. Jedynie kaszlak
odniósł obrażenia. :-D

Data: 2013-11-02 04:22:33
Autor: Iguan_007
On Saturday, November 2, 2013 9:09:06 PM UTC+10, JDX wrote:

rzeczywisto¶ci± ma to niewiele wspólnego. Po prostu uważam, że jad±c

sobie te 50/60 km/h raczej trudno jest w momencie kolizji mieć na

zegarze tak± prędko¶ć.

Naprawde? Nie widziales wypadkow na skrzyzowaniu gdy ktos wjezdza na czerwonym swietle? No chyba, ze zwalniasz przed kazdym skrzyzwowaniem do nizszych predkosci. I Ty nie musisz miec tych 60 na liczniku. Mozesz miec 50. Pijak jadacy z przeciwka moze miec 70, wystarczy. Poki co ludzie w miescie jednak gina, i watpie zebys byl jakis wyjatkowy i nieomylny.

Ale nie mamy co gdybac. Najwyrazniej uwazasz, ze nic Ci nie grozi. Zycze duzo szczescia. Ja jednak pasy bede zapinal. Moze dlatego ze mialem wypadek ktorego nie bylem w stanie uniknac (chyba ze wlasnie hamowalbym przed kazdym skrzyzowaniem jadac na zielonym swietle).

Data: 2013-11-02 12:41:21
Autor: JDX
On 2013-11-02 12:22, Iguan_007 wrote:
[...]
Naprawde? Nie widziales wypadkow na skrzyzowaniu gdy ktos wjezdza na
czerwonym swietle? No chyba, ze zwalniasz przed kazdym skrzyzwowaniem
do nizszych predkosci.
WyobraĽ sobie, że tak z 10 lat temu widziałem taki wypadek na
skrzyżowaniu Sobieskiego z Limanowskiego w Wawie. Stałem sobie z innymi
grzecznie na pasie dla lewoskrętów (w Limanowskiego) gdy jaki¶
cwaniaczek chciał nas objechać i wpadł prosto pod rozpędzonego poloneza
jad±cego od strony Wilanowa. Wygl±dało to groĽnie ale cwaniaczkowi nic a
nic się nie stało - natychmiast wysiadł z auta i zacz±ł przeklinać. :-D
Kierowcy poloneza którego przód trochę się sprasował również nic się nie
stało. Aczkolwiek nie wiem czy mieli zapięte pasy czy też nie.

Ale nie mamy co gdybac. Najwyrazniej uwazasz, ze nic Ci nie grozi.
Wcale tak nie uważam. Uważam jedynie, że ryzyko zwi±zanie z
niezapinaniem pasów w mie¶cie jest na tyle małe, że nie warto sobie
utrudniać życia.

Data: 2013-11-02 10:00:02
Autor: Budzik
Osobnik posiadaj±cy mail jdx@onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

Zgadzam sie, powinienes miec taka możliwo¶c.
W razie wypadku zrzekasz sie bezpłatnego leczenia,  jeżeli dodatkowo jad±c bez pasów np. wpadłes na kogos na przedmi siedzeniu i zrobiłes mu krzywde to OC nie obowi±zuje i płacisz odszkodowanie za swoje.
Ok?

--
Pozdrawia... Budzik
 ("""""""""")

Data: 2013-11-02 11:48:34
Autor: JDX
On 2013-11-02 11:00, Budzik wrote:
[...]
Zgadzam sie, powinienes miec taka możliwo¶c.
W razie wypadku zrzekasz sie bezpłatnego leczenia,
Bezpłatne leczenie!? Serio? :-D

Data: 2013-11-02 11:45:17
Autor: Budzik
[...]

W jakims sensie na pewno.

--
Pozdrawia... Budzik
"Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedz± i s± bezpłciowi."

Data: 2013-11-02 14:40:57
Autor: Budzik
Osobnik posiadaj±cy mail bozupabylazaslona@poczta.fm napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

W razie wypadku zrzekasz sie bezpłatnego leczenia,

Bezpłatne leczenie!? Serio? :-D

W jakims sensie na pewno.

W jakim?

O co pytasz?
O obecny zakres ubezpieczenia NFZ? A licho wie.
Teoretycznie: wszystko co potrzeba. W praktyce to na co ich stać i co maj± pod ręk±.
Ale: do wypadku jezdza, do szpitala zawioz±, operację zrobi± jak potrzeba.
Jak masz ubezpieczenie to płacic za to wszystko nie bedziesz musiał.

--
Pozdrawia... Budzik
Jeżeli nawet OE nie widzi żadnych zał±czników, to ich nie ma ;)

Data: 2013-11-02 20:13:14
Autor: Piotr Kosewski
Piasecki: "trzeba zak³adaæ kask"
On 2013-11-02 14:48, Chocobo wrote:
W jakim?

Termin "bezpłatne leczenie" jest trochę śliski, ale
rzeczywiście za samo leczenie często nie płacisz. Płacisz
za ochronę, a za leczenie płaci Twój ubezpieczyciel.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 23:37:53
Autor: odziu
W dniu 2013-11-02 20:13, Piotr Kosewski pisze:
Termin "bezpłatne leczenie" jest trochę śliski, ale
rzeczywiście za samo leczenie często nie płacisz. Płacisz
za ochronę, a za leczenie płaci Twój ubezpieczyciel.

Bezpłatne leczenie byłoby tylko i wyłącznie wtedy, gdyby lekarze nie otrzymywali za nie pieniędzy i jest to obojętne od kogo oni te pieniądze dostają.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-02 23:59:49
Autor: Budzik
Piasecki: "trzeba zak?ada? kask"
Osobnik posiadaj±cy mail odziu@tlen.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Termin "bezpłatne leczenie" jest trochę ¶liski, ale
rzeczywi¶cie za samo leczenie często nie płacisz. Płacisz
za ochronę, a za leczenie płaci Twój ubezpieczyciel.

Bezpłatne leczenie byłoby tylko i wył±cznie wtedy, gdyby lekarze nie otrzymywali za nie pieniędzy i jest to obojętne od kogo oni te pieni±dze dostaj±.

Czepiacie sie słówek.

--
Pozdrawia... Budzik
"Nie poż±daj żony bliĽniego swego nadaremnie"

Data: 2013-11-03 05:34:38
Autor: odziu
W dniu 2013-11-03 00:59, Budzik pisze:
[...]

Nie słówek, tylko obłudy. Słówko bezpłatna sugeruje, że za ni± się nie płaci, a to jest zwyczajnie nieprawda. Przecież płacimy za t± bezpłatn± opiekę zdrowotn±, tyle tylko, że nie bezpo¶rednio, a przez po¶rednika, który nie do¶ć, że "zjada" spor± cze¶ć tych opłat, to na dodatek płaci nie tylko temu lekarzowi, który nasz leczy, ale wszystkim pozostałym też i to obojętnie czy jeste¶my akurat chorzy czy też nie. To się nazywa "sprawiedliwo¶ć społeczna", czy jako¶ tak, a lekarz opłacany przez NFZ w zwi±zku z ta sprawiedliwo¶ci± ma mnie w du*ie, bo to czy mnie leczy dobrze, czy Ľle, nie ma dla niego żadnego (finansowego) znaczenia.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-03 08:53:44
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 05:34, odziu wrote:
[...]

Chyba jeste¶ bardzo młody albo się naczytałe¶ Korwina :).

Miałe¶ kiedy¶ prywatne ubezpieczenie medyczne? Np. w firmie albo
przez ubezpieczyciela?
Też dajesz kasę po¶rednikowi, który sobie czę¶ć zatrzymuje.

Lekarz, który leczy Ľle, traci uprawnienia. To nie jest "znaczenie
finansowe"? Wmawiasz nam, że jak nasza kasa idzie przez ubezpieczyciela
lub po¶rednika, to to też jest płacenie za leczenie. Ale jak lekarz
traci pracę i musi się przestawić na inny zawód (prawie na pewno gorzej
płatny), to już nie ma żadnego zwi±zku z jego finansami? :D

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 09:28:44
Autor: Budzik
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
Osobnik posiadaj±cy mail odziu@tlen.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Czepiacie sie słówek.

Nie słówek, tylko obłudy.

Nie obłudy tylko uproszczenia.
Przeciez każdy wie, ze służba zdrowia de facto nie jest darmowa.

--
Pozdrawia... Budzik
"Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem za¶ napiecie

Data: 2013-11-03 11:04:11
Autor: JDX
On 2013-11-03 10:28, Budzik wrote:
[...]
Przeciez każdy wie, ze służba zdrowia de facto nie jest darmowa.
Wczoraj najwyraĽniej jeszcze tego nie wiedziałe¶. :-D

Data: 2013-11-03 11:11:01
Autor: Liwiusz
On 2013-11-03 10:28, Budzik wrote:
[...]
Przeciez każdy wie, ze służba zdrowia de facto nie jest darmowa.
Wczoraj najwyraĽniej jeszcze tego nie wiedziałe¶. :-D

Jak biorę ze sklepu osiedlow± gazetkę, to jest ona darmowa, czy nie?

--
Liwiusz

Data: 2013-11-03 11:29:39
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 11:11, Liwiusz wrote:
Jak biorę ze sklepu osiedlow± gazetkę, to jest ona darmowa, czy nie?

Pff. Tylko na przykład z gazetk± Cię stać? :P

Jak idziesz przez las i zrywasz sobie szyszkę, to jest darmowa, czy nie?
A czy jest bezpłatna? :D

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 11:31:05
Autor: JDX
On 2013-11-03 10:28, Budzik wrote:
[...]
Przeciez każdy wie, ze służba zdrowia de facto nie jest darmowa.
Wczoraj najwyraĽniej jeszcze tego nie wiedziałe¶. :-D

Jak biorę ze sklepu osiedlow± gazetkę, to jest ona darmowa, czy nie?
Tak, jest darmowa ponieważ kupuj±c np. pasztetow± :-D w reklamuj±cym się
w owej gazetce sklepie nie masz na paragonie pozycji "koszt zakupu
reklamy". W przeciwieństwie do paska wypłaty gdzie masz jawnie
wyszczególnion± pozycję "składka na ubezpieczenie zdrowotne".

Data: 2013-11-03 11:34:40
Autor: Liwiusz
On 2013-11-03 10:28, Budzik wrote:
[...]
[...]

Niemniej jednak nie ma korelacji pomiędzy "składk±" a ¶wiadczeniem zdrowotnym. Nie płacę składki, bo chcę mieć leczenie. Płacę bo muszę. Jakbym nie pracował, to bym nie płacił, a leczenie mógł mieć takie samo.

--
Liwiusz

Data: 2013-11-03 11:47:33
Autor: JDX
On 2013-11-03 11:34, Liwiusz wrote:
[...]
Niemniej jednak nie ma korelacji pomiędzy "składk±" a ¶wiadczeniem
zdrowotnym. Nie płacę składki, bo chcę mieć leczenie. Płacę bo muszę.
Jakbym nie pracował, to bym nie płacił, a leczenie mógł mieć takie samo.
To, że kto¶ może się leczyć "na krzywy ryj" jest zwykł± degeneracj±
wynikaj±cej z socjalizmu (czy, jak kto woli, solidarno¶ci społecznej)
która IMO nie powinna mieć miejsca.[*] Jednak s± jeszcze dobrowolne
ubezpieczenia zdrowotne, ludzie z nich korzystaj± i tu już korelacja jest.

[*] Chociaż kilka dni temu słyszałem w radio o jakiej¶ aferze gdzie
jaki¶ kole¶ zszedł ponieważ lekarze nie chcieli się nim zaj±ć ze względu
na brak ubezpieczenia. I szczerze mówi±c ¶mieszy i jednocze¶nie martwi
mnie rozdmuchiwanie przez dziennikarzy takich "afer" podczas gdy lekarze
wykazali się po prostu zdrowym podej¶ciem rynkowym.

Data: 2013-11-03 11:47:28
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 11:31, JDX wrote:
[...]

Nie no chłopie. Od "ubezpieczenia zdrowotnego" do "wizyty u gastrologa"
(która może się zdarzyć po pasztetowej ;)) jest jeszcze kawał
czasoprzestrzeni :D. No i przede wszystkim to jest "ubezpieczenie",
a nie "leczenie".

W firmach prywatnych (może nawet w niektórych funduszach "państwowych")
możesz sobie takie ubezpieczenie zdrowotne zamkn±ć, zabrać kasę
i otworzyć fabrykę azbestowych dachów :P.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 11:59:57
Autor: Budzik
[...]

Powtórze - czepiasz się słówek.

P.S. A z punktu widzenia pacjenta s± przypadki, ze ona moze być darmowa.

Data: 2013-11-03 14:09:40
Autor: odziu
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
W dniu 2013-11-03 10:28, Budzik pisze:
Przeciez każdy wie, ze [bezpłatna] służba zdrowia de facto nie jest darmowa.

I to jest wła¶nie obłuda.
Wpisuje się do Konstytucji teksty o bezpłatno¶ci nauki i służby zdrowia, chociaż każdy wie, co jest de facto.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-03 15:22:23
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 14:09, odziu wrote:
I to jest wła¶nie obłuda.
Wpisuje się do Konstytucji teksty o bezpłatno¶ci nauki i służby zdrowia,
chociaż każdy wie, co jest de facto.

Myl± Ci się pojęcia (znowu!). "Bezpłatny" nie oznacza, że co¶ nie
generuje kosztów. Służba zdrowia i szkolnictwo kosztyj±, a kasa na nie
idzie z podatków.

Konstytucja mówi tyle, że je¶li tych podatków nie płacisz, to także
masz prawo do nauki i leczenia.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 15:31:30
Autor: mt
W dniu 2013-11-03 15:22, Piotr Kosewski pisze:
On 2013-11-03 14:09, odziu wrote:
I to jest wła¶nie obłuda.
[...]

To przeczytaj jeszcze raz t± konstytucję a następnie odpowiednie ustawy i rozporz±dzenia do nich. Jeżeli nie płacisz składki na ubezpieczenie zdrowotne, to owszem, pomoc medyczna zostanie Ci udzielona ale następnie dostaniesz rachunek za ni±.

--
marcin

Data: 2013-11-03 17:59:45
Autor: Budzik
Osobnik posiadaj±cy mail fragless@interia.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

Ale jak nie pracujesz to składki płaci za ciebie urz±d pracy...

--
Pozdrawia... Budzik
"Wiem, że to, co piszę, jest może ¶rednio m±dre,

Data: 2013-11-03 22:50:18
Autor: mt
W dniu 2013-11-03 18:59, Budzik pisze:

[...]

Pod warunkiem, że jeste¶ zarejestrowany jako bezrobotny i wypełniasz obowi±zki bezrobotnego (takowe również istniej±). Można też pracować np. w oparciu o umowę o dzieło, która nie stanowi dla jej wykonawcy tytułu do obowi±zkowych ubezpieczeń w ZUS i chc±c mieć dostęp do usług medycznych ¶wiadczonych przez NFZ trzeba się samemu "opodatkować".

--
marcin

Data: 2013-11-03 15:32:52
Autor: odziu
On 2013-11-03 14:09, odziu wrote:
I to jest wła¶nie obłuda.
Wpisuje się do Konstytucji teksty o bezpłatno¶ci nauki i służby zdrowia,
chociaż każdy wie, co jest de facto.

Myl± Ci się pojęcia (znowu!). "Bezpłatny" nie oznacza, że co¶ nie
generuje kosztów.

Przecież o tym mówię,  bezpłatny nie oznacza bezpłatny.

Służba zdrowia i szkolnictwo kosztuj±, a kasa na nie
idzie z podatków.

?

Konstytucja mówi tyle, że je¶li tych podatków nie płacisz, to także
masz prawo do nauki i leczenia.

Taa... Potrzebny tłumacz do konstytucji, bo nie szło tego napisać wprost?

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-03 15:43:47
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 15:32, odziu wrote:
Myl± Ci się pojęcia (znowu!). "Bezpłatny" nie oznacza, że co¶ nie
generuje kosztów.
Przecież o tym mówię,  bezpłatny nie oznacza bezpłatny.

Bezpłatny oznacza bezpłatny. Nie płacisz za konkretn± usługę, jak±
jest konsultacja lub badanie.

To znowu Ty masz jakie¶ swoje wyobrażenie o znaczeniu tego słowa. Tak
samo jak z "bezpieczeństwem".

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 16:01:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-11-03 14:09, odziu pisze:
Wpisuje się do Konstytucji teksty o bezpłatno¶ci nauki i służby zdrowia

Nie wpisuje się.

--
Liwiusz

Data: 2013-11-03 08:47:00
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 23:37, odziu wrote:
Bezpłatne leczenie byłoby tylko i wyłącznie wtedy, gdyby lekarze nie
otrzymywali za nie pieniędzy i jest to obojętne od kogo oni te pieniądze
dostajÄ….

Definicja bez sensu. Płatność za usługę jest od klienta do sprzedawcy.

WyobraĹş sobie przychodniÄ™, w ktĂłrej jest 2 lekarzy. PrzychodzÄ… do nich
pacjenci, ale nie muszą płacić, bo to lekarze płacą sobie nawzajem
(np. na zasadzie: kto dziś przerobił więcej, ten wygrywa).

No i co teraz? Masz zamknięty obieg gotówki w przychodni i chorych,
którzy w ogóle nie muszą mieć żadnej kasy. To mamy do czynienia
z leczeniem płatnym czy bezpłatnym?

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 14:43:51
Autor: odziu
Piasecki: "trzeba zak³adaæ kask"
W dniu 2013-11-03 08:47, Piotr Kosewski pisze:

Na wstępie propozycja, zacznij może pisać na pl.rec.bajki, bo chyba jedynie tam masz szanse napisać o czymś o czym masz jakieś pojęcie.

[...]

Wyobraźnie mam, ale nie tak bujną jak Ty. Pozostań lepiej przy zmyślaniu cyfr...

Chyba jesteś bardzo młody albo się naczytałeś Korwina :).

Korwina lubię, ale uważam go za nieszkodliwego oszołoma, natomiast młody i piękny byłem dawno, teraz jestem już tylko piękny. Moje wnuki za jakieś 10 lat będą pewnie w Twoim wieku.

Miałeś kiedyś prywatne ubezpieczenie medyczne? Np. w firmie albo
przez ubezpieczyciela?
Też dajesz kasę pośrednikowi, który sobie część zatrzymuje.

Ja o krowie Ty o rowie.

Lekarz, ktĂłry leczy Ĺşle, traci uprawnienia. To nie jest "znaczenie
finansowe"? Wmawiasz nam, ĹĽe jak nasza kasa idzie przez ubezpieczyciela
lub pośrednika, to to też jest płacenie za leczenie. Ale jak lekarz
traci pracę i musi się przestawić na inny zawód (prawie na pewno gorzej
płatny), to już nie ma żadnego związku z jego finansami? :D

:-D :-D :-D  Ĺo BoĹĽe...
Lekarz traci uprawnienia dopiero gdy popełni przestępstwo, a i to rzadko, bo o tym orzekają biegli sądowi, czyli jego koledzy po fachu.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-03 15:32:13
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 14:43, odziu wrote:
Wyobraźnie mam, ale nie tak bujną jak Ty. Pozostań lepiej przy zmyślaniu
cyfr...

Zadałem Ci proste pytanie. Nie umiesz odpowiedzieć?

Lekarz traci uprawnienia dopiero gdy popełni przestępstwo, a i to
rzadko, bo o tym orzekajÄ… biegli sÄ…dowi, czyli jego koledzy po fachu.

No i tego teĹĽ nie wiesz.
Uprawnienia do wykonywania zawodu lekarz może utracić z wielu powodów.
Zacznijmy w ogóle od tego, że może mu je odebrać Sąd Lekarski, który
w ogóle nie zajmuje się czymś takim jak "przestępstwa", bo nie opiera
swoich decyzji o kodeks karny. Ten sÄ…d zajmuje siÄ™ "przewinieniami
zawodowymi". W to wchodzą także zaniedbania, niewłaściwe leczenie i tak
dalej. Lekarz może utracić uprawnienia choćby przez uzależnienia.

Ty w ogĂłle nic nie wiesz. :o

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 22:17:32
Autor: Dariusz K. Ladziak
On 2013-11-02 11:00, Budzik wrote:
[...]
Zgadzam sie, powinienes miec taka możliwo¶c.
W razie wypadku zrzekasz sie bezpłatnego leczenia,
Bezpłatne leczenie!? Serio? :-D

Na pocz±tek nasz kochany NFZ powinien zacz±ć korzystać z prawa regresu kosztów leczenia poszkodowanych w wypadkach od ich sprawców. Wiadomo - sprawcy zasłoni± się ubezpieczycielem - czyli zapłaci ubezpieczyciel z OC (ubezpieczenie usttawowe - nie może odmówić wypłaty odszkodowania poszkodowanym). I teraz ruch ubezpieczyciela - było co¶ nie tak w wymaganych przez niego zabezpieczeniach (kaski, pasy...) - ubezpieczyciel ma prawo regresu do osoby która dopu¶ciła do niezastosowania takowych zabezpieczeń. Forsa i tylko forsa - żadnego przymusu państwowego tu być nie powinno.

Aha - w życiu na rowerze kasku nie założyłem, bez rękawiczek i okularów nie wsi±dę na dłużej jak pięć minut (i rękawiczki, i okulary s± elementami bezpieczeństwa czynnego, zapobiegaj±cymi powstaniu wypadku i chroni±cymi _innych_ uczestników ruchu, bo okulary chroni± przed utrat± panowania nad rowerem po zaliczeniu muchy w oko, a rękawiczki - przed ze¶liĽnięciem się spoconej ręki z kierownicy), bez nosków czuję się jakbym jechał na ¶wini - to co, może zakażemy jazdy na rowerach bez systemu mocowania nóg do pedałów (moim zdaniem czy noski czy bloki - istotnie zwiększaj± bezpieczeństwo)?

--
Darek

Data: 2013-11-02 22:58:24
Autor: Liwiusz
Użytkownik JDX napisał:
On 2013-11-02 11:00, Budzik wrote:
[...]
[...]

Szatański plan - poszkodowany motocyklista ma płacić za leczenie, które zapłaciło OC sprawcy???

--
Liwiusz

Data: 2013-11-03 17:57:09
Autor: Leszek Karlik
Piasecki: "trzeba zakładać kask""
On Sat, 02 Nov 2013 22:17:32 +0100, Dariusz K. Ladziak  <dariusz.ladziak@neostrada.pl> wrote:

[...]
Aha - w ĹĽyciu na rowerze kasku nie zaĹ‚oĹĽyĹ‚em, bez rÄ™kawiczek i okularĂłw  nie wsiÄ…dÄ™ na dĹ‚uĹĽej jak pięć minut (i rÄ™kawiczki, i okulary sÄ…  elementami bezpieczeĹ„stwa czynnego, zapobiegajÄ…cymi powstaniu wypadku i  chroniÄ…cymi _innych_ uczestnikĂłw ruchu, bo okulary chroniÄ… przed utratÄ…  panowania nad rowerem po zaliczeniu muchy w oko, a rÄ™kawiczki - przed  zeĹ›liĹşniÄ™ciem siÄ™ spoconej rÄ™ki z kierownicy),

Pffffffffffff.

Jeżeli rękawiczki są elementem "bezpieczeństwa czynnego", bo zapobiegają
ześlizgnięciu się spoconej ręki z kierownicy, to kask jest elementem
bezpieczeństwa czynnego, bo zapobiega chwilowemu zamroczeniu po trafieniu
w głowę ptakiem albo spadającym bardzo dużym kasztanem.

Totalnie bezpieczeństwo czynne. (W Puszczy Białowieskiej dostałem kiedyś
w kask spadajÄ…cym ĹĽoĹ‚Ä™dziem, jakbym nie miaĹ‚ kasku mogĹ‚oby SKOĹCZYĆ
SIÄ TRAGEDIÄ„! WpadĹ‚ bym na drzewo albo pod przejeĹĽdĹĽajÄ…cy akurat obok
samochód! Bezpieczeństwo czynne jak ta lala. :->)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2013-11-02 13:50:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 2 Nov 2013, Budzik wrote:

[...]

  Pat.
  Najpierw musi być zwolniony z jego opłacania.
  Jako¶ sensowna byłaby wyższa kwota ubezpieczenia, oczywi¶cie w sposób
"statystycznie uzasadniony", i równie oczywi¶cie zahaczaj±c o inne
przypadki wzrostu zagrożeń, na przykład przechodzenie przez pasy
(no, przez jezdnię ogólnie) bez kasku.

jeżeli dodatkowo jad±c
bez pasów np. wpadłes na kogos na przedmi siedzeniu i zrobiłes mu krzywde
to OC nie obowi±zuje i płacisz odszkodowanie za swoje.

  Jak wyżej - być może OC powinno przewidywać odpowieni "dodatek".
  Natomiast tu jest inna sprawa, z któr± trzeba się zgodzić: ponieważ
niezapięte pasy z tyłu wymiernie statystycznie zwiększaj± zagrożenie
dla INNYCH, przypadek nie jest porównywalny ze zwiększaniem
(potencjalnego) zagrożenia dla SIEBIe.

Ok?

  Nie OK.
  Przy Twoich założeniach OK by było jakby zawsze i wszędzie obowi±zywał
regres - w końcu skoro te wszystkie wynalazki s± aż tak dobre, to
przecież "ubezpieczni" nimi NIE POTRZEBOWALIBY OC :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-11-02 14:40:57
Autor: Budzik
Osobnik posiadaj±cy mail smolik@stanpol.com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

Z opłacenia czego?
Ubezpieczenia zdrowotnego?
Ale normalnie przysługuje mu leczenie.
Tylko w przypadku wypadku sie zrzeka.

[...]

Może być wzrost.
Nie widze natmiast powodu uogólniania na pieszych bez kasku.
Zapinanie pasów jest ogólnie przyjętym obowi±zkiem zwiekszaj±cym bezpieczenstwo i jednoczesnie nios±cym minimum ograniczen i po co mieszać w to np. chodzenie w kasku które byłoby juz o wiele bardziej uprzykrzaj±ce życie?

[...]

Dlaczego mieliby nie potrzeboweać OC?
To ze ktos sie nie zabije w wypadku, tudziez, ze poniesie mniejsze straty w zdrowiu nijak ma sie do wyrz±dzonych szkód które pokrywane sa z OC.

--
Pozdrawia... Budzik
Cytaty znanych ludzi tylko w ustach znanych ludzi s± pouczajace.

Data: 2013-11-02 10:03:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-11-02 09:45, JDX pisze:
Poza tym IMO jest jednak sztuk±

Dowód z własnej niewiedzy lub niewiary nie jest dobrym argumentem.

aby jeżdż±c w terenie
zabudowanym zgodnie z przepisami pukn±ć autem tak, aby zapięcie b±dĽ
niezapięcie pasów miało istotne znaczenie.

http://youtu.be/atseXu5tw2w?t=34s

Co oczywi¶cie nie zmienia faktu, że każdy sam powinien podj±ć decyzję, czy zapinać pasy (i czy nosić kask).

--
Liwiusz

Data: 2013-11-02 11:21:33
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 09:45, JDX wrote:
[...]

No wła¶nie nie tylko o Twoim. Współczesne społeczeństwo jest oparte
o takie różne dziwne zależno¶ci. I Ty możesz oczywi¶cie powiedzieć, że
to Twoje życie i Twoja sprawa. Tyle że zginiesz i Twoje dziecko będzie
chciało rentę od państwa. A może jeste¶ ważny dla firmy i Twoja ¶mierć
wy¶le 100 osób na bezrobocie? A może jeste¶ ¶wietnym chemikiem i jako
jedyny umiesz wytworzyć jaki¶ lek. A może jeste¶ geniuszem i za
3 lata odkryjesz jak można 10-krotnie zmniejszyć masę akumulatorów.
A może po prostu widok Twojej rozbitej czaszki spowoduje zawał u
przechodz±ce staruszki. A może po prostu to obniży PKB. Itp itd.

Dużo jest takich "a może". W każdym razie trzeba się pogodzić z pewnym
prostym faktem. Żyjesz w cywilizacji, która ochronę zdrowia i życia
traktuje jako jeden ze swoich fundamentów. I dlatego m.in. musisz
jeĽdzić w pasach i nie możesz się z koleg± umówić na honorowy pojedynek
na pistolety. Nie musisz się z tym zgadzać, ale tak po prostu jest.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 11:54:26
Autor: JDX
On 2013-11-02 11:21, Piotr Kosewski wrote:
[...]
[...]
Art. 30. Konstytucji mówi: "Przyrodzona i niezbywalna godno¶ć człowieka
stanowi Ľródło wolno¶ci i praw człowieka i obywatela. Jest ona
nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowi±zkiem władz
publicznych." A ja, głupi, my¶lałem że wła¶nie o ow± godno¶ć chodzi a
nie o przedmiotowe traktowanie ludzi, tj. np. jakie zyski b±dĽ straty
przynosz± systemowi "bezpłatnego" leczenia przestępcy jeżdż±cy bez
pasów/kasków. :-D

Data: 2013-11-09 18:14:35
Autor: AZ
On 2013-11-02 09:45, JDX wrote:
Ale o czyim zysku mówisz? Bo jeśli o zysku osoby przymuszanej do
zakładania kasku/pasów w imię jej bezpieczeństwa to ja, jako jedna z
nich, z chęcią zrezygnuję z tego zysku (mówiąc inaczej zapłacę) za
wygodÄ™ jazdy bez kasku/pasĂłw.

No właśnie nie tylko o Twoim. Współczesne społeczeństwo jest oparte
o takie różne dziwne zależności. I Ty możesz oczywiście powiedzieć, że
to Twoje życie i Twoja sprawa. Tyle że zginiesz i Twoje dziecko będzie
chciało rentę od państwa. A może jesteś ważny dla firmy i Twoja śmierć
wyśle 100 osób na bezrobocie? A może jesteś świetnym chemikiem i jako
jedyny umiesz wytworzyć jakiś lek. A może jesteś geniuszem i za
3 lata odkryjesz jak można 10-krotnie zmniejszyć masę akumulatorów.
A może po prostu widok Twojej rozbitej czaszki spowoduje zawał u
przechodzÄ…ce staruszki. A moĹĽe po prostu to obniĹĽy PKB. Itp itd.

No i teraz zaczadzeni unia europejska czy inna hameryka kazda glupote i przymus beda tlumaczyc nowoczesnoscia i postepem cywilizacyjnym...

Jakby nie bylo i kim bym nie byl, to ja mam decydowac o sobie bo to moje
zycie. Z tego co piszesz to wynika, ze najlepiej byc dworcowym menelem ktory zadnych swiadczen nie pobiera i pewnej zimy zamarznie i jedyna strata to bedzie koszt pochowku dla gminy. Albo odwrotnie - tych wybitnych
to powinno sie zamykac w pokoju wylozonym poduszkami i bez ostrych
kantow bo sa zbyt cenni.

Dużo jest takich "a może". W każdym razie trzeba się pogodzić z pewnym
prostym faktem. Żyjesz w cywilizacji, która ochronę zdrowia i życia
traktuje jako jeden ze swoich fundamentĂłw. I dlatego m.in. musisz
jeździć w pasach i nie możesz się z kolegą umówić na honorowy pojedynek
na pistolety. Nie musisz się z tym zgadzać, ale tak po prostu jest.

To niech ta cywilizacja ta ochrone zdrowia i zycia zapewni w postaci
dobrych szpitali i sluzb (na ktore placi sie podatki) z ktorych skorzystam
jak bede potrzebowal.

--
Artur

Data: 2013-11-02 10:39:19
Autor: Coaster
Piotr Kosewski wrote:
[...] okaże się, że w wypadkach
komunikacyjnych zginęło / poważnie uszkodziło głowę np. 200 bez kasków
i 30 z kaskami. Oczywi¶cie zmy¶liłem te liczby.

To nie zmyslaj tu, tylko zbadaj _prawdziwe_ statystyki bo inaczej _falszujesz_ rzeczywistosc, dopasowujesz dane do wlasnych potrzeb.

[...] Z sensem pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodach
już dzi¶ nikt nie dyskutuje[...]

Ale to zupelnie, zupelnie inna bajka.

Data: 2013-11-02 11:46:02
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 10:39, Coaster wrote:
[...]

Nie ma takich statystyk i nigdy nie będzie. To jest problem, w którym
rozwi±zanie buduje się w oparciu i mocne założenia. Proponuję nie
sprowadzać dyskusji do poziomu "udowodnij, że nie ma boga".

¦rednio ogarnięta osoba może na chwilę usi±¶ć i się zastanowić.
I wtedy dojdzie do wniosku, że na pewno da się zrobić taki kask, który
przy uderzeniu głow± w ziemię pomoże rowerzy¶cie. No bo czemu miałoby
się nie dać?

Przykład: czapka. Czapka niew±tpliwie ochrania głowę (ograniczy
otarcia, szansę na "złapanie" w skórę obcego elementu itp). Z tym się
chyba zgadzasz, nie?

Powiedz mi zatem, czemu co¶ grubszego i twardszego od czapki nagle
traci te dobre wła¶ciwo¶ci i przestaje pomagać przy upadku.

Jak pisałem wcze¶niej - osobn± kwesti± jest to, czy dzisiejsze kaski
s± wła¶ciwe do komunikacji w mie¶cie. Nie po to zostały stworzone. Być
może ich nieodpowiednia konstrukcja sprawia, że wiele osób (raczej
o ograniczonej wyobraĽni...) podważa sens kasku. Być może trzeba je
zaprojektować na nowo. Być może warto pomy¶leć nad czapkami (np.
wzmocnić je kevlarem - to mogłoby już sporo dać). Głupot± jest podważać
cał± ideę dlatego, że Tobie jest w Twoim kasku ciepło albo Ci str±ca
okulary...

[...] Z sensem pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodach
już dzi¶ nikt nie dyskutuje[...]
Ale to zupelnie, zupelnie inna bajka.

Dokładnie taka sama. Kiedy wchodziły było pełno opinii, że to dodatkowy
koszt itp. O obu wynalazkach wiadomo, że mog± spowodować ¶mierć
w wypadku, w którym ich brak by nie zaszkodził. Oba maj± mniej lub
bardziej aktywnych przeciwników (jeden już odpisał na mojego posta, więc
naprawdę nie trzeba długo szukać).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 18:02:54
Autor: mbut
W dniu 13-11-02 11:46, Piotr Kosewski pisze:
On 2013-11-02 10:39, Coaster wrote:
[...]

Nie siej zamętu. Każdy doskonale wie, czym jest kask rowerowy. Jest to ochrona głowy przed poważnym urazem w czasie upadku czy zderzenia z czym¶. W czasie wypadków, najczę¶ciej poważne urazy spotykaj± wła¶nie głowę.Ty też możesz okazać miło¶ć do swojego mózgu. JeĽdzij na rowerze! JeĽdzij w kasku!

Data: 2013-11-02 11:47:20
Autor: artek
W dniu 2013-11-02 09:20, Piotr Kosewski pisze:

Człowieku. Dobrze dobrany kask *statystycznie* poprawia bezpieczeństwo.

nieprawda. kask zmniejsza urazowość, ale ze zwiększaniem bezpieczeństwa nie ma on nic wspólnego. bezpieczeństwo zwiększą dobre oświetlenie, odblaski, sprawne hamulce jak również biegłość jazdy, dobre prawo, dobra infrastruktura, ale zdecydowanie nie kask. dokładnie tak samo jak nie zbroja, nie nakolanniki ...
to są dwie zupełnie różne kategorie. bo poprawianie bezpieczeństwa to zmniejszanie prawdopodobieństwa wypadku, zapobieganiu mu, inaczej mówiąc - wszystkie te działania, które sprawiają, że kask po prostu przestaje być potrzebny.

--
art3k

Data: 2013-11-02 04:02:47
Autor: Iguan_007
On Saturday, November 2, 2013 8:47:20 PM UTC+10, artek wrote:
W dniu 2013-11-02 09:20, Piotr Kosewski pisze:

> Człowieku. Dobrze dobrany kask *statystycznie* poprawia bezpieczeństwo.

nieprawda. kask zmniejsza urazowo¶ć, ale ze zwiększaniem bezpieczeństwa nie ma on nic wspólnego. bezpieczeństwo zwiększ± dobre o¶wietlenie, odblaski, sprawne hamulce jak również biegło¶ć jazdy, dobre prawo, dobra infrastruktura, ale zdecydowanie nie kask. dokładnie tak samo jak nie zbroja, nie nakolanniki ...

to s± dwie zupełnie różne kategorie. bo poprawianie bezpieczeństwa to zmniejszanie prawdopodobieństwa wypadku, zapobieganiu mu, inaczej mówi±c - wszystkie te działania, które sprawiaj±, że kask po prostu przestaje być potrzebny.

Hmmm, a ja myslalem ze kask jednak poprawia bezpieczenswto - bezpieczenstwo bierne (http://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecze%C5%84stwo_bierne). To co piszesz powyzej wydaje sie dotyczyc bezpieczenswtwa czynnego (http://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecze%C5%84stwo_czynne_pojazdu)

Data: 2013-11-02 15:41:32
Autor: artek
W dniu 2013-11-02 12:02, Iguan_007 pisze:

> [...]
być potrzebny.

Hmmm, a ja myslalem ze kask jednak poprawia bezpieczenswto - bezpieczenstwo

a nazywaj to sobie jak chcesz. ale jak by się to nie nazywało, na obiektywne poczucie bezpieczeństwa rowerzysty i bezpieczeństwo jazdy zupełnie to nie wpływa.
jeśli chodnikowy rowerzysta boi się jechać jezdnią, to bynajmniej nie dlatego, że nie ma kasku. ba, wręcz przeciwnie, najwięcej kaskonoszy to właśnie chodnikowcy. zakładają kaski i jadą w złudnym poczuciu pozornego bezpieczeństwa. które na drodze leży zupełnie gdzieś indziej...
kask chroni głowę w pewnym drobnym procencie wypadków, ale przed wypadkiem zupełnie nie zabezpiecza. dlatego sprowadzanie bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym głównie do zakładania kasków, to co najmniej pomyłka. i na pewno świadczy o bezsilności i braku lepszego pomysłu. dokłądnie tak samo, jak nakazywanie obwieszania się w nocy świecidełkami. co - nie zaprzeczam - zwiększa bezpieczeństwo pieszych, ale jest tylko próbą obejścia problemu, a nie jego rozwiązania.

--
art3k

Data: 2013-11-02 19:32:38
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 15:41, artek wrote:
a nazywaj to sobie jak chcesz. ale jak by się to nie nazywało, na
obiektywne poczucie bezpieczeństwa rowerzysty i bezpieczeństwo jazdy
zupełnie to nie wpływa.

Ale tu nie chodzi o Twoje poczucie. Bezpieczeństwo to jest konkretny
termin i akurat tak się składa, że spudłowałeś z poprzednią uwagą.

Zresztą w tej także Ci się nie udało.
"Obiektywne poczucie"? Co to niby jest?

[...]

No to zacznijmy od tego, że chyba chciałeś napisać o stłuczkach lub
zdarzeniach. "Wypadek" jest wtedy, gdy są ranni. Jeśli w wypadku
uczestniczy rowerzysta, to pewnie właśnie on jest ranny. I tak się
składa, że przy upadku najbardziej narażone są: głowa i szyja. Tylko garstka populacji (osoby bardzo skoordynowane, także te np. trenujące
judo) umie upadać. Reszta robi to bezwiednie (to jeszcze w miarę OK)
lub próbuje coś wykombinować (i to się kończy źle).

ruchu drogowego i bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym głównie do
zakładania kasków, to co najmniej pomyłka. i na pewno świadczy o

Kask nie zmniejsza szansy na kolizję, ale może zmniejszyć jej skutki. To
właśnie nazywa się bezpieczeństwem biernym (nie tylko w Polsce). Nie
wiedziałeś o tym, wyskoczyłeś z zarzutem i teraz próbujesz udowodnić, że
cały świat się myli.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 20:20:17
Autor: artek
W dniu 2013-11-02 19:32, Piotr Kosewski pisze:
[...]

mało mnie to wzrusza. podtrzymuję co napisałem - kask ma jedynie zmniejszyć urazowość, nic poza tym. jeśli dla ciebie to zwiększanie bezpieczeństwa, proszę bardzo.

No to zacznijmy od tego, że chyba chciałeś napisać o stłuczkach lub
zdarzeniach.

napisałem o wypadkach, i owszem, potrafię to odróżniać.

uczestniczy rowerzysta, to pewnie właśnie on jest ranny. I tak się
składa, że przy upadku najbardziej narażone są: głowa i szyja.

tak się składa, że rowerowe wypadki z urazami głowy to całkiem nieduży procent ogółu zdarzeń. więcej ich nawet u chronionych ponoć kierowców czy pieszych. do tego ochrona kasku jest dość iluzoryczna i zawężona w zdarzeniach drogowych do niezbyt dużej kategorii. kask w niewielkim stopniu chroni rowerzystę przy najczęściej spotykanych zderzeniach bocznych, jak również przy większych prędkościach. i zupełnie nie chroni przed równie powiązanymi z upadkiem urazami szyi, kręgosłupa czy żuchwy. i tak dalej ... aczkolwiek świetnie sprawia się w lesie, doskonale chroniąc głowę przed zwisającymi gałęziami.

jedyna waga kasku jest taka, że urazy głowy należą do najpoważniejszych. rękę czy nogę łatwiej wyleczyć. i tylko tyle. ale gdyby chciało by się zapewnić rowerzystom bardziej realną i większą ochronę, to kask rowerowy musiałby być fullface'em, a nie w swej najczęściej spotykanej formie. nie w zderzeniach z jadącym z dużą prędkością samochodem. a w gruncie rzeczy to o to dokładnie w tej całej sprawie chodzi, nie o ochronę głowy w razie drobnego upadku, a w razie kolizji z samochodem.

[...]

och jakie wielkie słowa! cały świat! tak jakby cały świat nakazywał zakładanie kasków, a ja przeciw temu protestował. pokaż mi więc proszę ten cały świat w kaskach!

napisałem wyraźnie, nie można sprowadzać bezpieczeństwa rowerzysty _tylko_ do kasków. rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu, i _każde_ zdarzenie/kolizja/wypadek mogą mieć poważne skutki. dlatego sprowadzanie bezpieczeństwa wyłącznie do ochrony mózgoczaszki, to dużo za mało. lepiej zatem poprawiać bezpieczeństwo czynnie. czyli zapobiegać. nota bene dotyczy to praktycznie każdej dziedziny.

--
art3k

Data: 2013-11-03 09:01:45
Autor: Akarm
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
W dniu 2013-11-02 20:20, artek pisze:
pokaż mi więc proszę
ten cały ¶wiat w kaskach!

Łatwiej zapewne będzie kiedy pokażesz jakiekolwiek zawody rowerowe, w których uczestnicy s± bez kasków.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-11-03 12:27:44
Autor: artek
W dniu 2013-11-03 09:01, Akarm pisze:
W dniu 2013-11-02 20:20, artek pisze:
pokaż mi więc proszę
ten cały świat w kaskach!

Ĺatwiej zapewne bÄ™dzie kiedy pokaĹĽesz jakiekolwiek zawody rowerowe, w
ktĂłrych uczestnicy sÄ… bez kaskĂłw.

nie udawaj głupiego, pls. sam jadąc w góry kask zakładam. to kwestia podwyższonego ryzyka, a także restrykcyjnych przepisów unii kolarskiej.
a teraz - gdzie na tym całym świecie, takie przepisy są w zakresie ruchu drogowego?

--
art3k

Data: 2013-11-04 13:52:44
Autor: cytawa
  artek pisze:

Ĺatwiej zapewne bÄ™dzie kiedy pokaĹĽesz jakiekolwiek zawody rowerowe, w
ktĂłrych uczestnicy sÄ… bez kaskĂłw.

Chcialem przypomniec, ze obowiazek kaskow w peletonie zawodowym powstal stosunkowo niedawno.
Nie znam statystyk i nie wiem czy smiertelnosc w kolarstwie sie istotnie zmienila. Byc moze nawet nie.

Co nie zmienia faktu, ze nie polemizuje z obowiazkiem i uwazam, ze nowoczesne kaski nie przeszkadzaja i trudno mi wyszukac okolicznosci by szkodzily.

Jan Cytawa

Data: 2013-11-03 10:25:39
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 20:20, artek wrote:
mało mnie to wzrusza. podtrzymuję co napisałem - kask ma jedynie
zmniejszyć urazowość, nic poza tym. jeśli dla ciebie to zwiększanie
bezpieczeństwa, proszę bardzo.

Dla mnie?

Słowo "bezpieczeństwo" nie jest moją własnością. Twoją też.
Ja go używam poprawnie. Jeśli Ty masz na myśli coś innego, to
po prostu *zdefiniuj* zanim zaczniesz opowiadać, że nikt Ci nie wmówi,
ĹĽe czarne jest czarne.

No to zacznijmy od tego, że chyba chciałeś napisać o stłuczkach lub
zdarzeniach.

napisałem o wypadkach, i owszem, potrafię to odróżniać.

Czyli postulujesz, że jeśli mamy doczynienia ze zdarzeniem, w którym
są poszkodowani i uczestniczył rowerzysta, tylko w "pewnym drobnym
procencie" przypadków dojdzie do uderzenia głową rowerzysty o coś.

Nie wiem skÄ…d Ty jesteĹ› i jakie tam macie wypadki, ale w miejscu,
z ktĂłrego ja pochodzÄ™ (zwanym "RZECZYWISTOĹšCIÄ„") rowerzysta
uczestniczący w wypadku właściwie zawsze się przewraca. A jeśli się
przewraca, to raczej uderza o coś głową. Tak jesteśmy skonstruowani.
Głowa jest duża, ciężka i "wystaje" z organizmu.

tak się składa, że rowerowe wypadki z urazami głowy to całkiem nieduży
procent ogółu zdarzeń. więcej ich nawet u chronionych ponoć kierowców
czy pieszych. do tego ochrona kasku jest dość iluzoryczna i zawężona w

Jakieś dane? Dość mocną i nieintuicyjną tezę rzucasz.

zdarzeniach drogowych do niezbyt duĹĽej kategorii. kask w niewielkim
stopniu chroni rowerzystę przy najczęściej spotykanych zderzeniach
bocznych, jak również przy większych prędkościach. i zupełnie nie chroni

Jakto nie chroni przy bocznych? A czemu nie?

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 10:31:34
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 20:20, artek wrote:
och jakie wielkie słowa! cały świat! tak jakby cały świat nakazywał
zakładanie kasków, a ja przeciw temu protestował. pokaż mi więc proszę
ten cały świat w kaskach!

Mogę Ci pokazać książkę do nauki języka polskiego.

Wyraźnie wskazałem, że powszechne na świecie jest rozumienie terminu
"bezpieczeństwo" jako sumy tego czynnego i biernego. Ty ograniczasz się
do czynnego i o to mi chodziło pisząc, iż "próbujesz udowodnić, że cały
świat się myli".

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 12:43:54
Autor: artek
W dniu 2013-11-03 10:31, Piotr Kosewski pisze:
[...]

no to pokaĹĽ, proszÄ™ ...

[...]

daruj sobie tą sofistykę ... jak masz ochotę pobić pianę, to se pogadaj z lustrem.

kask jest jednym z wielu i wcale nie najważniejszym elementem. znaczenie dla rowerzysty które się mu przypisuje, niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. niby, że to taki magiczny kapelusz - jak zaczniesz zakładać kask, to będziesz bardziej bezpieczny. a to kompletna bzdura.
bo jego prawdziwe znaczenie jest zupełnie inne - jak już ci się nie daj boże przytrafi poważny wypadek, to kask jest w stanie zmniejszyć obrażenia głowy. i tylko głowy, mózgoczaszki dokładniej. bo cała reszta może być w strzępach. to sorry, co to za ochrona i niby bezpieczeństwo? złuda jedynie ... jak ktoś chce, to niech sobie zakłada.
i to tak właśnie ten twój cały świat do sprawy podchodzi. nie, nie myli się, ale podchodzi do tego z naturalnym rozsądkiem, a nie z taką przesadzoną atencją jak ty. to żadne panaceum, to środek ochrony jakich wiele, w przypadku rowerzysty kask, nagolenniki, ochraniacze, zbroja .. dlaczego więc ograniczać się tylko do kasku? i to nawet nie fullface'a?
bo najwidoczniej zagrożenie nie jest aż tak wielkie, aby czegokolwiek nakazywać, a znacznie lepiej jest przeciwdziałać. zapewniając bezpieczeństwo rowerzysty w inny sposób - jak pisałem wcześniej - infrastruktura plus przepisy. plus edukacja kierowców i rowerzystów.

--
art3k

Data: 2013-11-02 17:09:59
Autor: mbut
W dniu 13-11-02 11:47, artek pisze:
[...]

To się mylisz, miałem dwa OTB w lesie w jednym kask mi pękł na pół a drugi raz tylko lekko pękł. W pierwszym wypadku, nastąpił upadek głową na lód i nikt mnie nie przekona, że kask nie chroni głowy.

Data: 2013-11-02 13:56:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 2 Nov 2013, Piotr Kosewski wrote:

Dobrze dobrany kask *statystycznie* poprawia bezpieczeństwo.

  Dopiero jak dojdzie do wypadku.
  A nim dojdzie, to nieznacznie bo nieznacznie, ale je pogarsza:
mianowicie pogarsza słyszalno¶ć.
  Nie, nie jeżdżę ze słuchawkami w uszach.
  Pewnie przez to wadz± mi nieistotne drobiazgi ;>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-11-02 14:08:22
Autor: Leszek Karlik
Piasecki: "trzeba zakładać kask""
On Sat, 02 Nov 2013 13:56:54 +0100, Gotfryd Smolik news  <smolik@stanpol.com.pl> wrote:

[...]
  A nim dojdzie, to nieznacznie bo nieznacznie, ale je pogarsza:
mianowicie pogarsza słyszalność.

ROWEROWY? Jeździsz po mieście w kasku do downhillu?

Ponadto nie jestem pewien, czy hipoteza "słyszalność ma
wpływ na bezpieczeństwo" ma jakiekolwiek poparcie w danych.
Czy osoby głuche są gorszymi kierowcami o większej
wypadkowości? Słuch nie jest precyzyjnym zmysłem,
bez badań trudno powiedzieć, jak wygląda statystyka
wypadków unikniętych "bo usłyszałem nadjeżdżający
samochĂłd" w porĂłwnaniu do wypadkĂłw spowodowanych
przez rozproszenie usłyszeniem czegoś ("usłyszałem
syrenę, zacząłem się rozglądać, wjechałem w
betonowy słup" albo "ktoś zawołał moje imię, obejrzałem
się i wjechałem w pieszego"). IMO oba rodzaje sytuacji
sÄ… statystycznie pomijalne, zarĂłwno oferma rozproszona
przez nietypowy dźwięk jak i rowerzysta-Daredevil
unikający samochodów na słuch.

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2013-11-02 19:48:07
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 13:56, Gotfryd Smolik news wrote:
  Dopiero jak dojdzie do wypadku.
  A nim dojdzie, to nieznacznie bo nieznacznie, ale je pogarsza:
mianowicie pogarsza słyszalno¶ć.

Nie tylko. Pogarsza też pole widzenia i rozprasza. A Ľle dobrany kask
(bez wentylacji, ciasny) może drastycznie pogorszyć chłodzenie głowy.
Założę się, że w lecie rowerzy¶ci w miastach "gotuj±" się w kaskach.
Na pewno znalazłyby się przypadki zasłabnięć.

No ale znowu - nie s± to jakie¶ fundamentalne wady idei kasku,
a jedynie cechy tego, co dzi¶ kojarzy się nam z kaskiem rowerowym.
Pomijam już to, jak ludzie kaski kupuj±. Sam byłem ¶wiadkiem sytuacji,
jak facet kupił sobie za duży, bo było na niego -30%...

No ale do rzeczy.
Hełm wojskowy:
http://image.dhgate.com/albu_282190313_00/1.0x0.jpg

Tak to wła¶nie powinno wygl±dać. I tak się składa, że istniej± podobnie
zaprojektowane kaski rowerowe. Tyle że s± zazwyczaj słabo wentylowane
lub przeciętnie wykonane (tanie).

To, co większo¶ci z nas kojarzy się z kaskiem rowerowym, wygl±da tak:
http://www.chorusandecho.com/uploads/articles/177/48949_505e63329d3173006bc988349f9b56a8.jpg

Też taki mam, też nie lubię w nim jeĽdzić. I niestety nie wiem, czemu
te kaski s± uformowane z tyłu i czemu tak strasznie wystaj± przed i za
czaszkę. Nie jest to ani bezpieczne, ani aerodynamiczne, ani nawet
szczególnie ładne.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-04 13:56:15
Autor: cytawa
Gotfryd Smolik news pisze:

A nim dojdzie, to nieznacznie bo nieznacznie, ale je pogarsza:
mianowicie pogarsza słyszalno¶ć.

Chyba masz troche racji. Jadac bez kasku nie zaczepiam o galezie. Jakos potrafie ocenic czy sie zmieszcze czy nie, a z kaskiem bez przerwy o cos wale.

Jan Cytawa

Data: 2013-11-08 23:28:42
Autor: Akarm
W dniu 2013-11-04 13:56, cytawa pisze:
Gotfryd Smolik news pisze:

A nim dojdzie, to nieznacznie bo nieznacznie, ale je pogarsza:
mianowicie pogarsza słyszalno¶ć.

Chyba masz troche racji.

Pogarsza słyszalno¶ć? No chyba że pełny.

Jadac bez kasku nie zaczepiam o galezie. Jakos
potrafie ocenic czy sie zmieszcze czy nie, a z kaskiem bez przerwy o cos
wale.

Ja kiedy¶ przywaliłem w konar aż mi co¶ błysnęło w ¶rodku głowy, jak bym dostał fleszem po oczach.
Innym razem z kolei po wykonaniu skoku przez kierownicę wbiłem się głow± w kamienie, obojczyk się złamał ale dzięki kaskowi nawet zadrapania na głowie nie było. W sumie uważam, że kask niezbyt szkodzi. I powtórzę (już kiedy¶ to pisałem), że lepiej jest założyć kask tysi±c razy niepotrzebnie, niż o jeden raz za mało.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-11-09 14:55:49
Autor: mt
W dniu 2013-11-08 23:28, Akarm pisze:

[...]

Nikt tego nie neguje, ale czym innym jest dobrowolny wybór zabezpieczenia a czym innym jest przymus jazdy w kasku i karanie za jego brak.

--
marcin

Data: 2013-11-12 11:57:22
Autor: cytawa
Akarm pisze:

[...]

tego nie neguje. Mam kilka kaskow i czasem w nich jezdze. Nie moze byc tylko obowiazku i penalizacji braku, bo to,uwazam, jest szkodliwe dla rowerowania.

Jan Cytawa

Data: 2013-11-02 14:03:50
Autor: mt
On 2013-11-01 19:09, odziu wrote:
[...]

Człowieku, nawet gdyby przyj±ć, że takowe statystyki by istniały (choć ich nie ma) to statystycznie poprawia bezpieczeństwo bierne osobie go używaj±cej, nikomu innemu dookoła, więc łaskawie się odstosunkuj i pozwól aby ludzie sami decydowali o własnym bezpieczeństwie. Wszelakie regulacje maj± sens w przypadku, gdy od ich wprowadzenia może zależeć bezpieczeństwo innych (czyli np. hamulce, o¶wietlenie itd.), natomiast nie zmuszaj nikogo do obligatoryjnego stosowania ¶rodków mog±cych poprawić tylko i wył±cznie jego bezpieczeństwo.

--
marcin

Data: 2013-11-02 14:14:12
Autor: johnkelly
On 2013-11-01 19:09, odziu wrote:
[...]

Pomijaj±c, że to kolejny flejm o kaskach.

Wyja¶nij mi, kto będzie płacić za Twoje leczenie je¶li odniesiesz obrażenia w dowolnym wypadku a Ty nie zastosowałe¶ żadnej biernej ochrony? By nie było o kaskach - dajmy na to wył±czyłe¶ poduszki powietrzne, by sobie fryzury nie zepsuć ;P.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

--
... gg:1716136 ... johnkelly(at)wp.pl ... kontakt(at)maciejrozalski.eu ..
...................... blog: www.maciejrozalski.eu ......................

Data: 2013-11-02 14:56:22
Autor: Chocobo
W dniu 2013-11-02 14:14, johnkelly pisze:

[...]

Ubezpieczyciel. Tak jak zwykle, tak samo jak za ciebie mimo, że miałe¶ kask, a połamałe¶ cał± resztę ciała.
Czy jak kto¶ cię potr±ci kiedy będziesz przechodził po pasach, to też uznasz, że za leczenie powiniene¶ zapłacić sam, bo przecież mogłe¶ mieć kask i zbroję?
Czy w samochodzie jeĽdzisz w kasku? Same pasy i poduszki to mało, przecież Kubica czy Hołowczyc używaj± kasku.

Marcin

Data: 2013-11-02 20:05:51
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 14:56, Chocobo wrote:
Ubezpieczyciel. Tak jak zwykle, tak samo jak za ciebie mimo, że miałeś
kask, a połamałeś całą resztę ciała.

LOL. A ubezpieczyciel to niby kto jest? JakiĹ› worek bez dna?

Jak ubezpieczony kogoĹ› zabije i "zafunduje" jego rodzicie odszkodowanie
na 10 mln złotych, to firma będzie musiała więcej ściągnąć od klientów,
czyli podniesie stawki.

W Polsce OC jest bardzo drogie właśnie dlatego, że jesteśmy bardzo
szkodowymi kierowcami. I nie chodzi o to, że mamy dużo stłuczek
i wypadków, ale właśnie o to, że bardzo wysoka jest ich "wartość".

Czy jak ktoś cię potrąci kiedy będziesz przechodził po pasach, to też
uznasz, że za leczenie powinieneś zapłacić sam, bo przecież mogłeś mieć
kask i zbrojÄ™?
Czy w samochodzie jeździsz w kasku? Same pasy i poduszki to mało,
przecież Kubica czy Hołowczyc używają kasku.

Samochody rajdowe nie mają poduszek powietrznych. Tam bezpieczeństwo
polega na tym, ĹĽe jesteĹ› przymocowany do fotela, a fotel do klatki
bezpieczeństwa. Nawet jeśli taki samochód zaczyna się "turlać" lub
twardo ląduje na dachu (co się często zdarza), głowa kierowcy nie ma
prawa dotknąć sufitu. Kask jest przede wszystkim po to, żeby przy
takim koziołkowaniu nie zabił się jakiś latający wewnątrz przedmiot.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 20:48:08
Autor: Chocobo
W dniu 2013-11-02 20:05, Piotr Kosewski pisze:
LOL. A ubezpieczyciel to niby kto jest? JakiĹ› worek bez dna?

Nie bĂłj. Nie tracÄ… na tym.

Jak ubezpieczony kogoĹ› zabije i "zafunduje" jego rodzicie odszkodowanie
na 10 mln złotych, to firma będzie musiała więcej ściągnąć od klientów,
czyli podniesie stawki.

Ojoj. Czy posiadanie kasku coĹ› zmienia?

W Polsce OC jest bardzo drogie właśnie dlatego, że jesteśmy bardzo
szkodowymi kierowcami. I nie chodzi o to, że mamy dużo stłuczek
i wypadków, ale właśnie o to, że bardzo wysoka jest ich "wartość".

JakieĹ› dane?
Czyli jednak powinny być obowiązkowe kaski w samochodach?

 Kask jest przede wszystkim po to, ĹĽeby przy
takim koziołkowaniu nie zabił się jakiś latający wewnątrz przedmiot.

O latajÄ…cy przedmiot zdecydowanie Ĺ‚atwiej w samochodzie cywilnym.

Marcin

Data: 2013-11-02 21:27:17
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 20:48, Chocobo wrote:
Nie bĂłj. Nie tracÄ… na tym.

No właśnie chodzi o to, że tracą. W Polsce samo OC komunikacyjne
nie jest biznesem rentowny. Ubezpieczyciele do niego *dopłacają*.

JakieĹ› dane?

Google Ci nie działa? I tak nie pokażę Ci niczego niepublicznego,
więc możesz sobie sam poszukać. Ja to już wiem, a to Tobie powinno
zależeć na nowej wiedzy.

 Kask jest przede wszystkim po to, ĹĽeby przy
takim koziołkowaniu nie zabił się jakiś latający wewnątrz przedmiot.

O latajÄ…cy przedmiot zdecydowanie Ĺ‚atwiej w samochodzie cywilnym.

Jeśli samochód cywilny wielokrotnie koziołkuje lub stacza się z nasypu,
to latające w środku przedmioty już niewiele zmieniają. W samochodach
rajdowych sÄ… podstawowym zagroĹĽeniem.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-02 22:14:06
Autor: Chocobo
On 2013-11-02 20:48, Chocobo wrote:
Nie bĂłj. Nie tracÄ… na tym.
No właśnie chodzi o to, że tracą. W Polsce samo OC komunikacyjne
nie jest biznesem rentowny. Ubezpieczyciele do niego *dopłacają*.

Członek rodziny pracuje w PZU, obsługuje duże firmy, twierdzi co innego.

JakieĹ› dane?
Google Ci nie działa? I tak nie pokażę Ci niczego niepublicznego,
więc możesz sobie sam poszukać. Ja to już wiem, a to Tobie powinno
zależeć na nowej wiedzy.

Na nowej wiedzy ktĂłra jest uĹĽyteczna moĹĽe i tak.

Jeśli samochód cywilny wielokrotnie koziołkuje lub stacza się z nasypu,
to latające w środku przedmioty już niewiele zmieniają. W samochodach
rajdowych sÄ… podstawowym zagroĹĽeniem.

Jeśli rowerzysta jest trafiony przez rozpędzone auto, to kask też niewiele zmieni. Tak sobie możemy dyskutować w nieskończoność. Tak czy siak to nie jest powód by narzucać kolejne ograniczenia i nakazy, na których zyskują tylko lobbyści.

Marcin

Data: 2013-11-03 00:24:30
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 22:14, Chocobo wrote:
No właśnie chodzi o to, że tracą. W Polsce samo OC komunikacyjne
nie jest biznesem rentowny. Ubezpieczyciele do niego *dopłacają*.

Członek rodziny pracuje w PZU, obsługuje duże firmy, twierdzi co innego.

No i jak lubi tÄ™ pracÄ™, to naprawdÄ™ fajnie. Argument z tego ĹĽaden.

http://www.knf.gov.pl/Images/Raport_sektor%20ubezpieczen_III_kw_tcm75-33330.pdf

Wykres 11. OC komunikacyjne to grupa 10. Dziękuję.

Są także dostępne raporty po IV 2012 i I 2013, ale tam jest inny
podział (jest pokazana cała "Komunikacja", czyli OC+AC i w takim
ujęciu jest widoczny zysk - właśnie dzięki AC).

Osobną kwestią jest rentowność PZU. Można podejrzewać, że mają
lepszy portfel. Choćby dlatego, że jest bardzo duży. Poza tym mają
prawie monopol wśród osób mało aktywnych osób starszych, a to chyba
teĹĽ poprawia sytuacjÄ™. W sumie nie wiem czy to prawda - aĹĽ sprawdzÄ™
w wolnej chwili.

[...]

Błagam, tylko nie lobbyści...

To nie jest dyskusja o ekstremalnych przypadkach tylko o przeciętnym
zdarzeniu. Wypadki typu "wielokrotne koziołkowanie" to w rajdach norma.
Kierowcy wychodzą z nich właściwie bez obrażeń. Ale przedmioty (notatniki, narzędzia itp) latają w środku i są poważnym zagrożeniem.

W samochodzie osobowym wielokrotne koziołkowanie to nie jest norma.
Jeśli się zdarza, to zazwyczaj kończy się śmiercią i szukaniem ciał
na duĹĽym obszarze. Kask tu nic nie zmienia. GĹ‚Ăłwnymi obiektami
"latającymi" w takim samochodzie są nieprzypięte pasami dzieci.

Rowerzysta trafiony przez jadÄ…ce szybko auto ma obraĹĽenia (czasem
ginie) właśnie od uderzenia w auto, a nie potem w ziemię.

Kask może (nie musi) chronić wtedy, gdy następuje kontakt z ziemią,
a nie z innym pojazdem. Rowerzysta może po prostu stracić równowagę,
może go "zwiać", może go ktoś lekko puknąć, może nie wypiąć SPD itp.
W prawie każdym upadku głowa w końcu uderza o ziemię i to wtedy
podstawowy czynnik powodujący obrażenia. W świecie bez samochodów
rowerzyści też by się przewracali.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 01:26:19
Autor: Chocobo
W dniu 2013-11-03 00:24, Piotr Kosewski pisze:

Wykres 11. OC komunikacyjne to grupa 10. Dziękuję.

"W trzecim kwartale 2012
r. odnotowana została także strata
techniczna w ubezpieczeniach grupy 10 (OC komunikac
yjne) w wysokości 68,70 mln zł,
w przeciwieństwie do zysku wykazanego po I i II kwa
rtale 2012 r., co związane było
przede wszystkim ze wzrostem rezerwy na niewypłacon
e odszkodowania i świadczenia
brutto (sezonowe zwiększenie szkód w okresie wakacy
jnym). "

Dwa kwartaĹ‚y byĹ‚y zyski, trzeci faktycznie strata, ale spowodowana tylko w poĹ‚owie szkodami. I to nie ich wielkoĹ›ciÄ…,  a czÄ™stotliwoĹ›ciÄ… (ja rozumiem, ĹĽe w wakacje szkĂłd jest wiÄ™cej, a nie wiÄ™ksze)

Przypomnisz mi czemu zeszliśmy na temat OC, a nie NNW?

[...]

A kto? Kto ma w tym interes? Na pewno nie Kowalski, ktĂłrego zmusza siÄ™ do wydawania pieniÄ™dzy. Interes majÄ… producenci sprzÄ™tu, wg Twojej teorii interes majÄ… teĹĽ ubezpieczyciele (bo mniej muszÄ… wypĹ‚acać - chociaĹĽ dalej nie widzÄ… tu zwiÄ…zku z OC). Szansa na to by jakiĹ› Kowalski uszkodziĹ‚ sobie gĹ‚owÄ™ tak by kask mu pomĂłgĹ‚ uniknąć powaĹĽnych konsekwencji jest marginalna. Trafia siÄ™ to jednemu  na pewnie kilkaset tysiÄ™cy. A zapĹ‚acić ma kaĹĽdy...

W samochodzie osobowym wielokrotne koziołkowanie to nie jest norma.

Podobnie jak uderzanie przez cyklistę głową o coś twardego.

W prawie każdym upadku głowa w końcu uderza o ziemię i to wtedy
podstawowy czynnik powodujący obrażenia. W świecie bez samochodów
rowerzyści też by się przewracali.

Powiem tak. Miałem mnóstwo kraks, zapewne znacznie więcej niż przeciętny Kowalski i pewnie większość osób tutaj, wynika to z takiego, a nie innego stylu jazdy.Samemu, z innymi rowerzystami, z samochodami również.
Głową nie uderzyłem ani razu. I nie jestem w tym odosobniony.
Oczywiście kask jest wskazany np w lesie gdzie jest dużo wystających elementów o które można zahaczyć głową, ale w mieście? Podczas jazdy jaką preferuje zdecydowana większość użytkowników rowerów?

Marcin

Data: 2013-11-03 11:02:20
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 01:26, Chocobo wrote:
Dwa kwartały były zyski, trzeci faktycznie strata, ale spowodowana tylko
rozumiem, że w wakacje szkód jest więcej, a nie większe)

No nie wiem skąd wziąłeś tę "połowę" :).

To nie są dane z III kwartału tylko po III kwartale. Czyli
OC było rentowne po marcu i po czerwcu, ale po wrześniu jest
już "na minusie". Czyli strata "pożarła" ten zysk, który był
pokazywany wcześniej.

OgĂłlnie to wszystko jest mocno zaleĹĽne od sposobu liczenia itp.
Najlepiej jest zawsze patrzeć na dane roczne.

Przypomnisz mi czemu zeszliśmy na temat OC, a nie NNW?

Bo mĂłwimy o powaĹĽnych wypadkach i o obowiÄ…zku uĹĽywania kasku
w ruchu drogowym. Poza tym:
"Czy jak ktoś cię potrąci kiedy będziesz przechodził po pasach, to też
uznasz, że za leczenie powinieneś zapłacić sam, bo przecież mogłeś mieć
kask i zbrojÄ™? "

NNW to jest ubezpieczenie do leczenia złamania nogi albo wybitnego
zęba. Duże odszkodowania w poważnych sytuacjach są z OC sprawcy.

A kto? Kto ma w tym interes? Na pewno nie Kowalski, ktĂłrego zmusza siÄ™
do wydawania pieniędzy. Interes mają producenci sprzętu, wg Twojej

No ale czemu dzielisz świat na biednego Kowalskiego, który musi wydać,
oraz na złych lobbystów?
Wiesz ilu Kowalskich pracuje dla tych lobbystów? Spytaj "członka rodziny
pracującego w PZU", czy chciałby, żeby jego firma zarabiała więcej.

Pieniądz nie przepływa od "Kowalskich" do złych kapitalistów. Pieniądz
krÄ…ĹĽy w gospodarce. Ty kupisz kask, a TwĂłj krewniak z PZU dostanie
premiÄ™.
Jeśli boisz się finansowych efektów wprowadzenia obowiązkowych kasków,
to kup akcje producenta. Jeśli taki obowiązek zostanie prowadzony, to
na pewno na tym nie stracisz :).

teorii interes mają też ubezpieczyciele (bo mniej muszą wypłacać -
chociaĹĽ dalej nie widzÄ… tu zwiÄ…zku z OC). Szansa na to by jakiĹ› Kowalski
uszkodził sobie głowę tak by kask mu pomógł uniknąć poważnych
konsekwencji jest marginalna. Trafia siÄ™ to jednemu  na pewnie kilkaset
tysięcy. A zapłacić ma każdy...

Jakoś wątpię. I pewnie wątpił będzie każdy, komu po uderzeniu kask
pękł na głowie. Śmiem twierdzić, że jest takich osób więcej niż sądzisz.
Śmiem twierdzić, że są takie osoby na tej (jednak dość nielicznej)
grupie dyskusyjnej :).

W samochodzie osobowym wielokrotne koziołkowanie to nie jest norma.
Podobnie jak uderzanie przez cyklistę głową o coś twardego.

To akurat jest norma. Człowiek jest tak skonstruowany, że uderza
głową. Nawet jak nie uda Ci się wypiąć SPD po zatrzymaniu (a to
się zdarza prawie każdemu na początku), to lecisz na bok. Jeśli
wpadniesz w poślizg, to też lecisz na bok. I tak dalej. I przy
każdym takim upadku masz szansę na uderzenie głową o nawierzchnię.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 11:01:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-11-03 11:02, Piotr Kosewski pisze:
Pieniądz nie przepływa od "Kowalskich" do złych kapitalistów. Pieniądz
krÄ…ĹĽy w gospodarce. Ty kupisz kask, a TwĂłj krewniak z PZU dostanie
premiÄ™.

W zamian nie kupi czegoĹ› innego i ktoĹ› inny nie zarobi. Faktem jest, ĹĽe gospodarka ĹĽyje obiegiem pieniÄ…dza, ale najlepiej dokonywanym dobrowolnie, a nie pod przymusem.

Bo tak, założy kask, nie zarobi lekarz, a spytaj się w rodzinie lekarza, czy nie chciałby więcej zarabiać?

--
Liwiusz

Data: 2013-11-03 11:27:21
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-03 11:01, Liwiusz wrote:
gospodarka ĹĽyje obiegiem pieniÄ…dza, ale najlepiej dokonywanym
dobrowolnie, a nie pod przymusem.

To zależy dla kogo. Z punktu widzenia wolności osobistej itp. -
najlepszy jest wybór dobrowolny. Z punktu widzenia optymalności czy
pozytywnego efektu w długim horyzoncie - czasem trzeba Kowalskim
pomóc. Trzeba się pogodzić z tym faktem - nawet jeśli jeśli ma się
na ścianie wielki portret Hayek'a :). Zresztą i tak wolałbym portret
Salmy niż Friedricha :P. Każdy musi sam wybrać, czy wolałby żyć
- lecąc sztandarowymi przykładami - w Danii czy w Meksyku :).

Ludzie nie podejmujÄ… optymalnych decyzji, nie sÄ… konsekwentni
i nie analizują efektów w długim horyzoncie. Standardowy przykład:
OC komunikacyjne. Mniej standardowy przykład (ale ważny np. dla Europy):
obowiÄ…zkowe ubezpieczenie emerytalne.

Bo tak, założy kask, nie zarobi lekarz, a spytaj się w rodzinie lekarza,
czy nie chciałby więcej zarabiać?

No właśnie! I przecież o to chodzi.

Zwróciłem na to uwagę, bo czasem mam wrażenie, że niektórzy nie wierzą
w krÄ…ĹĽenie pieniÄ…dza. Zamiast tego uwaĹĽajÄ…, ĹĽe to jest jakiĹ›
jednokierunkowy przepływ z "nie-wiadomo-czego" do biednej, wyzyskiwanej
klasy robotniczej i potem do wyzyskujÄ…cych lobbystĂłw i milionerĂłw. I Ci
milionerzy tak gromadzą i gromadzą, ...aż pękną! :D

Po prostu nie chciałbym, żeby ktoś (np. Chocobo) uważał, że jak zapłaci
100 zł miłemu piekarzowi na rogu zamiast firmie Giro czy Uvex, to jakoś
naprawi świat :).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 12:21:51
Autor: Chocobo
On 2013-11-03 01:26, Chocobo wrote:
Dwa kwartały były zyski, trzeci faktycznie strata, ale spowodowana tylko
rozumiem, że w wakacje szkód jest więcej, a nie większe)
No nie wiem skąd wziąłeś tę "połowę" :).

Wymienione były dwa główne czynniki, zakładam, że reszta jest na tyle nieistotna, że została pominięta

To nie są dane z III kwartału tylko po III kwartale.

Jest napisane po I i po II, ale w trzecim. Tak naprawdę nie mając szczegółowych danych, to nic nie mówi i możemy sobie interpretować

[...]

No ale co ma kask na głowie do OC? Jeśli potrąci mnie kierowca z OC, to nikogo nie interesuje czy miałem kask. Jeśli to ja kogoś potrącę i idzie z mojego OC, to też nikogo nie interesuje, czy miałem kask.

NNW to jest ubezpieczenie do leczenia złamania nogi albo wybitnego
zęba. Duże odszkodowania w poważnych sytuacjach są z OC sprawcy.

Pod warunkiem, ĹĽe sprawca jest. I przypominam, ĹĽe OC sprawcy jest niezaleĹĽne od mojego kasku.

No ale czemu dzielisz świat na biednego Kowalskiego, który musi wydać,
oraz na złych lobbystów?

Bo jeśli znajduje się grupa biznesmenów, która za pomocą prawa chce powiększyć swoje zyski moim kosztem, budzi to mój sprzeciw.
Już wolę uznawanie ślimaka za rybę i marchewki za owoc, bo mi to w sumie nie przeszkadza, ani do niczego nie jestem zmuszany.

Wiesz ilu Kowalskich pracuje dla tych lobbystów? Spytaj "członka rodziny
pracującego w PZU", czy chciałby, żeby jego firma zarabiała więcej.

bezdura...

Pieniądz nie przepływa od "Kowalskich" do złych kapitalistów. Pieniądz
krÄ…ĹĽy w gospodarce. Ty kupisz kask, a TwĂłj krewniak z PZU dostanie
premiÄ™.

Ale ja nie chcę kupić kasku, chcę kupić coś innego. Pieniądz będzie krążył dalej, a ja będę decydował na co wydaje zarobione przez siebie pieniądze.

[...]

Pewnie są i co z tego? Pewnie są takie osoby, które gdyby miały założoną zbroję to by nie połamały żeber. Czy to ma być argument za obowiązkowymi zbrojami?
Bardzo poważnie jestem ciekaw Twojej opinii w tym temacie? Czy należy wprowadzić obowiązkowe zbroje. A jeśli nie to czemu i gdzie tu różnica w porównaniu z kaskiem.

[...]

Człowiek jest tak skonstruowany, że odruchowo chroni głowę. Chyba, że od małego mu się ten odruch upośledza nakazując zakładać kask który daje fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Chyba, że ktoś jest z natury jakąś totalną łamagą, niech on sobie nosi kask, ale czemu zmuszać do tego normalnych ludzi. Jak już wspomniałem, miałem upadki wszelakiego rodzaju. Głowa ani razu nie została uderzona.
Oczywiście nie da się w 100% uniknąć urazu, jednak gadanie, że przy byle upadku głowa jest narażona to nonsens.

Naprawdę jestem pełen podziwu dla ludzi, którzy nie potrafią myśleć za siebie i wręcz uwielbiają kiedy ktoś nimi steruje, mówi im co jest dla nich dobre, a co złe. To trochę tak jak z psem, który jest ciągle bity, a mimo wszystko będzie bronił swojego pana. Smutne to trochę.

Marcin

Data: 2013-11-02 15:33:04
Autor: mt
[...]

Wyja¶nij mi, kto będzie Ci płacić rentę do końca życia jak w wyniku wypadku poduszki powietrzne lub kask uratowałyby Ci życie, ale zostaniesz inwalid±, a gdyby nie one, zgin±łby¶ na miejscu i jedynym kosztem byłby zasiłek pogrzebowy?

--
marcin

Data: 2013-11-02 16:59:50
Autor: Budzik
[...]

Ale to jest "ryzyko życia".
Zgodze sie, ze obowi±zek pasów jest ok, bo to jest naprawde minimalna ingerencja w sprawy wolno¶ci.
A obowiazek jezdzenia rowerem w kasku byłby tak± ingerencj± w o wiele wiekszym stopniu. I to w stopniu dla mnie nie akceptowalnym (choć sam czesto w kasku jezdze).

A odpowiadaj±c wprowst na Twoje pytanie: a kto bedzie płacił za Twoje leczenie jezeli niezdrowym trybem zycia doprowadzisz do zawału?
A jakos obowiazku zdrowego jedzienia, uprawiania sportu, trzymania wagi itp nikt wprowadzac nie chce...

--
Pozdrawia... Budzik
Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kim¶ innym.

Data: 2013-11-02 18:59:12
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-11-02 17:59, Budzik pisze:
obowiazku zdrowego jedzienia, uprawiania sportu, trzymania wagi itp
nikt wprowadzac nie chce...

Rozejrzyj się po ¶wiecie...

--
Liwiusz

Data: 2013-11-02 18:37:16
Autor: Budzik
Osobnik posiadaj±cy mail lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

obowiazku zdrowego jedzienia, uprawiania sportu, trzymania wagi itp
nikt wprowadzac nie chce...

Rozejrzyj się po ¶wiecie...

I co powinienem zobaczyc?

--
Pozdrawia... Budzik
Jest Leżajsk, jest dobrze.

Data: 2013-11-02 19:55:14
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-11-02 19:37, Budzik pisze:
[...]

Tych, co chc± wprowadzić.

Chociażby:
http://zdrowie.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/419982,wyzsze-skladki-zdrowotne-dla-palaczy-w-usa.html

http://forsal.pl/artykuly/683802,palacze_w_usa_zaplaca_wyzsze_skladki_na_ubezpieczenie_zdrowotne.html

--
Liwiusz

Data: 2013-11-02 19:21:14
Autor: Budzik
[...]

porównuj±c do ubezpieczenia, nie chca wprowadzic nakazu zdrowego trybu zycia, chc± tylko zwiększyć składkę tym postepuj± trochę bardziej ryzykownie. A to s± moim zdaniem dwie zupełnie rózne rzeczy.

--
Pozdrawia... Budzik
"Bóg stworzył człowieka, ponieważ rozczarował się małp±.

Data: 2013-11-02 21:30:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-11-02 20:21, Budzik pisze:
[...]

Od rzemyczka do koziczka.

O zakazie sprzedaży "niezdrowych" rzeczy w szkołach słyszał?

--
Liwiusz

Data: 2013-11-02 20:59:49
Autor: Budzik
[...]

Słyszal, słyszał.
Ale nadal odczytuje to nie jako zakaz tylko jako propomowanie zdrowego.

Dzieciak bedzie chciał cole - przyniesie sobie ze sklepu spoza szkoły.

--
Pozdrawia... Budzik
Krowa w sklepie: 'Poproszę m±czkę kostn±. 20 kilo, jak szaleć, to szaleć!'

Data: 2013-11-02 19:04:15
Autor: mt
[...]

No ale ja to doskonale wiem, to było pytanie retoryczne do johnkelly aby mu pokazać, że każdy kij ma dwa końce i nie można tak kategoryzować i przyjmować w ciemno, że kask = mniejsze koszty leczenia.
Równie dobrze możnaby nakazać chodzenie w czapce i ciepłych butach zim± i my¶lę, że miałoby to większe przełożenie ekonomiczne.
Dokładnie jak mówisz, to jest ryzyko życia i każdy powinien móc je sam oceniać dopóki jego zachowanie nie ma wpływu na bezpieczeństwo innych.

--
marcin

Data: 2013-11-02 20:08:56
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 15:33, mt wrote:
[...]

W przypadku ¶mierci s± bardzo wysokie ¶wiadczenia dla rodziny, a nie
tylko "zasiłek pogrzebowy". Nie do¶ć, że g.. wiesz, to nawet swojej
polisy nie przeczytałe¶.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 14:53:26
Autor: mt
W dniu 2013-11-02 20:08, Piotr Kosewski pisze:
On 2013-11-02 15:33, mt wrote:
[...]

Jakie ¶wiadczenia? Ja nie mówię o polisie na życie tylko o "kosztach państwa". Jest tylko i wył±cznie zasiłek pogrzebowy a to jakie sobie kto¶ ubezpieczenie wykupił to jego sprawa, więc jeżeli gówno wiesz to stul pysk.

--
marcin

Data: 2013-11-02 23:37:49
Autor: odziu
Piasecki: "trzeba zakładać kask"
W dniu 2013-11-02 09:20, Piotr Kosewski pisze:
No i następny uciskany przez państwo geniusz :).

No następny cykor, który jest zadowolony gdy jaki¶ dupek z za biurka każe jego 12 letniemu dziecku jeĽdzić w foteliku (dorosły poniżej 150 cm wzrostu nie musi siedzieć w foteliku) i z tego całego pozostałego państwowego parasola ochronnego, gdzie urzędasy przelewaj± swoj± ignorancję w paragrafy.

[...]

Człowieku przy pomocy rocznika statystycznego i zmy¶lania liczb można udowodnić wszystko. Statystycznie rowerzy¶cie jeszcze lepiej poprawiłby bezpieczeństwo strój bramkarza hokejowego.

Dyskusja o kaskach dotyczy tego, czy:
a) te aktualnie istniej±ce s± wła¶ciwe (bo wymy¶lono je do sportu, a
nie do komunikacji w mie¶cie),

Tylko podczas uprawiania sportu maja one sens, gdy liczy się tylko wynik.

b) faktyczny zysk w bezpieczeństwie jest na tyle warto¶ciowy, że warto
narzucać taki zakup i komplikować ludziom życie.

Jeżeli mój szwagier produkuje kaski, to zysk jest warto¶ciowy...

Z sensem pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodach
już dzi¶ nikt nie dyskutuje,

Taa... Masz pojecie.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-03 00:29:15
Autor: Piotr Kosewski
On 2013-11-02 23:37, odziu wrote:
[...]

Nie mam 12-letniego dziecka, a gdybym miał, to by była niezła patologia.

Nie znasz mnie i nie wiesz jakie mam pogl±dy, bo się tu z nimi bardzo
nie obnoszę. Na pewno byłby¶ bardzo zdziwiony.

W poprzednim po¶cie skrytykowałem konkretn± wypowiedĽ nie dlatego, że
mam przeciwne pogl±dy, ale dlatego, że jest po prostu głupia.

Człowieku przy pomocy rocznika statystycznego i zmy¶lania liczb można
udowodnić wszystko. Statystycznie rowerzy¶cie jeszcze lepiej poprawiłby
bezpieczeństwo strój bramkarza hokejowego.

Tak.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2013-11-03 05:34:42
Autor: odziu
W dniu 2013-11-03 00:29, Piotr Kosewski pisze:
Nie mam 12-letniego dziecka, a gdybym miał, to by była niezła patologia.

To samo przejdzie.

Nie znasz mnie i nie wiesz jakie mam pogl±dy, bo się tu z nimi bardzo
nie obnoszę. Na pewno byłby¶ bardzo zdziwiony.

Nie odnoszę się do pogl±dów tylko do wypowiedzi.

W poprzednim po¶cie skrytykowałem konkretn± wypowiedĽ nie dlatego, że
mam przeciwne pogl±dy, ale dlatego, że jest po prostu głupia.

A to ciekawa metoda krytykowanie głupiej wypowiedzi wypowiedzi± jeszcze głupsz±:

Data: 2013-11-04 13:38:35
Autor: cytawa
  Piotr Kosewski pisze:

wolno¶ciowec, że i pasy Ci ograniczaj± swobody obywatelskie...

Jeszcze bardziej niz kask.

Jan Cytawa

Data: 2013-11-02 21:56:15
Autor: Dariusz K. Ladziak
Użytkownik odziu napisał:
[...]

Kaski na motocyklu sa nieobowi±zkowe w kilku stanach USA - ale już osłona oczu (minimum - gogle motocyklowe) obiowi±zkowe s±. Bo kask to ochrona bierna, zabezpiecza uswojego użytkownika przed skutkami zaistniałego wypadku. Jak wolno¶ć to wolno¶ć - kaskami i pasami bezpieczeństwa nie powinien zajmować się ustawodawca tylko firmy ubezpieczeniowe (jechał bez kasku i łeb rozwalił - nie płacimy za to ubezpieczenia). Osłona oczu na motorze (a i na co szybszych rowerach - przypominam, że na szosówce można się, na dłuższym zjeĽdzie, do setki spokojnie rozbujać) to bezpieczeństwo czynne - zabezpiecza przed powstaniem wypadku, spowodowanego wpadnięciem ciała obcego (np. muchy) do oka - chroni zarówno swojego użytkownika, jak i pozostałych uczestników ruchu. I tylko tu (ochrona mnie przed rozjechaniem  przez niewła¶ciwie wyposażonego kieruj±cego pojazdem) jest miejsce dla ustawodawcy.

--
Darek

Data: 2013-11-03 05:57:52
Autor: odziu
W dniu 2013-11-02 21:56, Dariusz K. Ladziak pisze:
[...]

Akurat hameryka nie jest dla mnie zazwyczaj dobrym przykładem porównawczym, bo w stosunku do nas to s± oni jakby z innej planety (mentalno¶ć, warunki życia itd.), ale tu akurat się zgadzam, że każdy uczestnik ruchu powinien być wyposażony w ¶rodki zapewniaj±ce bezpieczeństwo innym użytkownikom. Tyle tylko, że moim zdaniem powinien to być przede wszystkim _zdrowy rozsadek_, nie wiem jednak, jak to wyegzekwować.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-11-04 13:36:10
Autor: cytawa
odziu pisze:

Taa... Bez kasku na rowerze jeżdżę już ok 56 lat, jeĽdziłem bez kasku
nawet motorami w czasach gdy kaski nie były przymusowe, nie mówi±c już o
motorowerach i jako¶ jestem wstanie napisać tego posta.

Przynajmniej sie nie chwal.

Kiedys sie pochwalilem na grupie, ( oj dawno to bylo)  ze ja z jezdze takim rowerem, ktorego nikt nie ukradnie. I patrz Pan, wychodze wtedy z pracy, patrze i nic nie widze w miejscu, w ktorym stal moj rower.

Jan Cytawa

Piasecki: "trzeba zakładać kask"