Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?

Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?

Data: 2017-07-09 21:59:03
Autor: __Maciek
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Tue, 4 Jul 2017 21:51:32 +0200 (GMT+02:00) Yerine Ictimai
<ictimai@yandex.ru> napisał:

Poniewaz planuje konserwacje przedniej piasty to rozwazam jej
wymiane na cos lepszego i przy okazji co innego: np na hamulec
tarczowy (mam widelec z zamocowaniem do tarczowego i tez hamulec
V brake obecnie), a moze piaste z pradnica?
Powiedcie czy warto i dlaczego?

Ja zmieniłem z przodu na tarczę, wbrew strasznym krzykom odradzających
mi to mędrków grupowych i uważam że to była dobra zmiana :-) Hamulce
faktycznie znacznie bardziej odporne na deszcz (chociaż niewielki
spadek siły hamowania w deszczu daje się odczuć), w dodatku nie trzeba
tego zbyt często regulować - jak raz dobrze ustawisz to nic z tym nie
trzeba robić, poza wymianą klocków i tarcz od czasu do czasu. Ogólnie
kultura pracy takiego hamulca jest dużo lepsza. Hamulce skuteczniejsze
od V-ek. Można lekko jednym palcem rower zatrzymać.

Tak, warto zmienić, przynajmniej ten główny (przedni). Szczególnie że
wcale nie jest to szczególnie drogie. BR-M446 plus przewód plus klamka
to jakieś 120zł-150zł, oczywiście dochodzi jeszcze koło z odpowiednią
piastą i tarcza. W jakichś 300-400zł da się wyrobić.

Nie oglądaj się na odradzających ci to mędrków, którzy podniecają się
rowerami, i którym psujesz obraz świata, montując tarczówkę w swoim
rowerze do jeżdżenia na zakupy i po lesie. :-)
Taki hamulec jest po prostu nowocześniejszy i lepszy, tak jak V-ki
były lepsze od linkowych cantileverów. To po prostu kolejny etap
rozwoju hamulca rowerowego.

Data: 2017-07-09 22:41:22
Autor: Andrzej W.
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 2017-07-09 o 21:59, __Maciek pisze:
Nie oglądaj się na odradzających ci to mędrków, którzy podniecają się
rowerami, i którym psujesz obraz świata, montując tarczówkę w swoim
rowerze do jeżdżenia na zakupy i po lesie.:-)

No nie, na zakupy to tarczówki się nie nadają stanowczo...
W wyrwikółka nie da się roweru wstawić jak się tarczę ma.

--
AWa.

Data: 2017-07-09 23:47:44
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
"Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> Wrote in message:
No nie, na zakupy to tarczówki się nie nadają stanowczo...
W wyrwikółka nie da się roweru wstawić jak się tarczę ma.


Aaa ja to zawsze bojkotuje, jakiz glupi wynalazek i naprawde przy
 niewielkiej sile (np wiatru) moze zniszczyc kolko lub piaste!
 -- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-09 23:44:04
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
__Maciek <i80c586@cyberspace.org> Wrote in message:
Tak, warto zmienić, przynajmniej ten główny (przedni). Szczególnie że
wcale nie jest to szczególnie drogie. BR-M446 plus przewód plus klamka
to jakieś 120zł-150zł,

Ale to jest hydrauliczny, a jak dziala iczy lepszy mechaniczny (na
 linke w pancerzu)?


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-10 08:05:38
Autor: ąćęłńóśźż
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
IMHO przód dobrze działa i na linkę (krótka jest).
Problemy z jakością linek to raczej przy tylnych hamulcach (długie linki i pancerze lub dużo końcówek/przelotek).
Można dać piastę pod tarczę, a o samym hamulcu pomyśleć w dalszej przyszłości.

-- -- -
i czy lepszy mechaniczny (na linke w pancerzu)?

Data: 2017-07-11 12:00:11
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
ąćęłńóśźż <nie@dla.spamerow> Wrote in message:
IMHO przód dobrze działa i na linkę (krótka jest).
Problemy z jakością linek to raczej przy tylnych hamulcach (długie linki i pancerze lub dużo końcówek/przelotek).

Ale w necie ludzie pisali o innym problemie: tarczowy mechaniczny
 trudniej wyregulowac i wprzeciwienstwie do hydraulicznego
 nierownomiernie sie zaciska. Prawdopodobnie zalezy od jakosci
 danego modelu duzo, prosze o porade ktory wybrac zeby
 zminimalizowac te slabosc mechanicznych?


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-11 15:04:20
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
__Maciek <i80c586@cyberspace.org> Wrote in message:

jak raz dobrze ustawisz to nic z tym nie
trzeba robić, poza wymianą klocków i tarcz od czasu do czasu. Ogólnie
kultura pracy takiego hamulca jest dużo lepsza. Hamulce skuteczniejsze
od V-ek. Można lekko jednym palcem rower zatrzymać.

Ale wiesz, mam Vbrake jakis najlepszy i najdrozszy i klamki
 Tektro, linki i pancerze Shimaho i powiem ze tez jednym
 paluszkiem zatrzymuje rower (jezeli przednim hamulcem).


Tak, warto zmienić, przynajmniej ten główny (przedni).

I wlasnie po wczorajszym incydencie przyznam ze rozwazam jak
 lepiej zrobic:  przod-tarcza i tyl-Vbrake,  a moze odwrotnie (przod-V, tyl-tarcza)?

A incydent byl taki ze zjezdzam wczoraj po dlugich schodach (ale
 co pare metrow z czesciami poziomymi dla wytchnienia)  po tych
 takich pochylniach dla wozkow etc., nachylenie <30° (mieszkam w
 gorzystym miescie) i w pewnym momencie uznawszy ze rozpedzam sie
 za bardzo naciskam tym jednym palcem na klamke hamulca PRZEDNIEGO
 i
 wnet lapie szczupaka z glowa w dol na tej pochylni (dobrze ze
 maja nawierzchnie z jakiegos tworzywa sztucznego, sprezysta wiec
 zamortyzowala twarde ladowanie) a rower mam na plecach!

Pewnie gdyby sila hamowania tylnego przewyzszala ciut przedniego
 to rower nie zrobilby tak spektakularnego przewrotu
 ;)


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-11 06:16:09
Autor: rmikke
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
On Tuesday, 11 July 2017 15:04:32 UTC+2, Yerine Ictimai  wrote:

 naciskam tym jednym palcem na klamke hamulca PRZEDNIEGO
 i
 wnet lapie szczupaka z glowa w dol na tej pochylni (dobrze ze
 maja nawierzchnie z jakiegos tworzywa sztucznego, sprezysta wiec
 zamortyzowala twarde ladowanie) a rower mam na plecach!

Pewnie gdyby sila hamowania tylnego przewyzszala ciut przedniego
 to rower nie zrobilby tak spektakularnego przewrotu

Nie ma znaczenia, który hamulec jest mocniejszy, jeśli zablokujesz
przednie koło to polecisz zupełnie niezależnie od rodzaju hamulca z tyłu.
Tu przewagą hamulca hydraulicznego jest stopniowalność siły hamowania,
hamulcem hydraulicznym da się to robić precyzyjniej. Niezależnie od tego,
czy hamujesz taczę, czy obręcz (hydrauliczne hamulce na obręcz też istnieją), tyle że tarczowe są nieczułe na scentrowanie obręczy.

Data: 2017-07-12 10:20:33
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
rmikke <spamcatch@mailinator.com> Wrote in message:
Tu przewagą hamulca hydraulicznego jest stopniowalność siły hamowania,
hamulcem hydraulicznym da się to robić precyzyjniej.

Aha, jeszcze kolejna zaleta hydraulicznego, i jaki brac:
 hydrauliczny czy mechaniczny?
Poniewaz jeszcze ponoc mechaniczny zaciska nierownomiernie: jeden
 zacisk sie zaciska bardziej niz drugi, to powoduje ponoc
 wykrzywianie tarczy itp, potwierdzicie to?

Niezależnie od tego,
czy hamujesz taczę, czy obręcz (hydrauliczne hamulce na obręcz też istnieją), tyle że tarczowe są nieczułe na scentrowanie obręczy.

Prosze dokladniej pisac, jak to rozumiec? :)


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-12 11:03:09
Autor: ąćęłńóśźż
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Akurat to mnie w mechanicznych bardzo denerwuje (tylko jeden ruchomy klocek hamulcowy). Może jakieś topowe modele maja dwa ruchome klocki?


-- -- -
ponoc mechaniczny zaciska nierownomiernie: jeden zacisk sie zaciska bardziej niz drugi

Data: 2017-07-12 14:13:00
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 12.07.2017 o 11:03, ąćęłńóśźż pisze:
Akurat to mnie w mechanicznych bardzo denerwuje (tylko jeden ruchomy klocek hamulcowy). Może jakieś topowe modele maja dwa ruchome klocki?


Ale w czym problem?
O ile nieruchomego nie ustawisz 5mm od tarczy nie widzę wady w tego typu rozwiązaniu. Nie zauważyłem nierównomiernego zużywania klocków. Regulacja OBU zacisków w Avidach BB7 jest banalna.

Wydaje mi się że o wadach mechanicznych tarczówek najwięcej piszą ci, którzy ich nigdy nie mieli.

--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-12 15:59:07
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Albert Stonoga <albert.stonoga@jest.tu> Wrote in message:
W dniu 12.07.2017 o 11:03, ąćęłńóśźż pisze:
Akurat to mnie w mechanicznych bardzo denerwuje (tylko jeden ruchomy klocek hamulcowy). Może jakieś topowe modele maja dwa ruchome klocki?


Ale w czym problem?
O ile nieruchomego nie ustawisz 5mm od tarczy nie widzę wady w tego typu rozwiązaniu. Nie zauważyłem nierównomiernego zużywania klocków.

Ale tarcza sie musi wyginac przy hamowaniu, nie znieksztalca jej to?

Regulacja OBU zacisków w Avidach BB7 jest banalna.


Polecasz akurat te marke i model?


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-12 17:10:45
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 12.07.2017 o 15:59, Yerine Ictimai pisze:


Ale tarcza sie musi wyginac przy hamowaniu, nie znieksztalca jej to?


Przy dobrym ustawieniu wygina się mniej niż 1mm. Stalowej tarczy nie robi to szkody.

Regulacja OBU zacisków w Avidach BB7 jest banalna.


Polecasz akurat te marke i model?


Nie narzekam. Siła hamowania jest wystarczająca (używam tarcz 203mm). Serwisowanie zajmuje chwilę. Trwałość - dla mnie bardzo dobra.

--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-23 16:30:38
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Albert Stonoga <albert.stonoga@jest.tu> Wrote in message:

Regulacja OBU zacisków w Avidach BB7 jest banalna.


Polecasz akurat te marke i model?


Nie narzekam. Siła hamowania jest wystarczająca (używam tarcz 203mm). Serwisowanie zajmuje chwilę. Trwałość - dla mnie bardzo dobra.


A dotyczy to Avidow BB5 tez, jak sie roznia BB5 od BB7?


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-24 15:19:07
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 23.07.2017 o 16:30, Yerine Ictimai pisze:

A dotyczy to Avidow BB5 tez, jak sie roznia BB5 od BB7?


BB5 nie miałem.

Przede wszystkim BB7 mają dwa pokrętła do regulacji obu klocków. W BB5 pokrętłem reguluje się tylko klocek wewnętrzny. Zewnętrzny reguluje się zmieniając długość linki - czyli tak jak dla V-ek.
Druga istotna sprawa to klocki. BB7 mają większe klocki, które pasują również do innych modeli hamulców. Stąd ich większy wybór i możliwa niższa cena


--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-24 18:25:01
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Albert Stonoga <albert.stonoga@jest.tu> Wrote in message:
 BB7 mają większe klocki, które pasują również do innych modeli hamulców. Stąd ich większy wybór i możliwa niższa cena


Aha, wieksza cena produktu ale nizsze koszty eksploatacji?


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-25 12:19:04
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 24.07.2017 o 18:25, Yerine Ictimai pisze:
Albert Stonoga <albert.stonoga@jest.tu> Wrote in message:
  BB7 mają większe klocki, które pasują
również do innych modeli hamulców. Stąd ich większy wybór i możliwa
niższa cena


Aha, wieksza cena produktu ale nizsze koszty eksploatacji?


Też.
Ale również, a może przede wszystkim, łatwiejsza regulacja.

Tak jak pisałem, nie znam BB5, ale wszelkie opinie internetowe wskazują przewagę BB7 nad BB5.

--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-25 12:54:41
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Albert Stonoga <albert.stonoga@jest.tu> Wrote in message:
Ale również, a może przede wszystkim, łatwiejsza regulacja.

Tak jak pisałem, nie znam BB5, ale wszelkie opinie internetowe wskazują przewagę BB7 nad BB5.

Alez widze widze, ale cene tez maja wielokrotnie wyzsza ;)

A powiedz jaszcze jak myslisz o Hayes MX-5?


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-25 18:27:37
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 25.07.2017 o 12:54, Yerine Ictimai pisze:


A powiedz jaszcze jak myslisz o Hayes MX-5?


Nie znam.

--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-11 22:27:03
Autor: Jacek G.
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 2017-07-11 15:04, Yerine Ictimai napisał(a)::
od V-ek. Można lekko jednym palcem rower zatrzymać.

Ale wiesz, mam Vbrake jakis najlepszy i najdrozszy i klamki
  Tektro, linki i pancerze Shimaho i powiem ze tez jednym
  paluszkiem zatrzymuje rower (jezeli przednim hamulcem).
No właśnie, więc po co ci te tarcze ;) ?

I wlasnie po wczorajszym incydencie przyznam ze rozwazam jak
  lepiej zrobic:
  przod-tarcza i tyl-Vbrake,
  a moze odwrotnie (przod-V, tyl-tarcza)?
Przekombinowujesz.

A incydent byl taki ze zjezdzam wczoraj po dlugich schodach (ale
  co pare metrow z czesciami poziomymi dla wytchnienia)  po tych
  takich pochylniach dla wozkow etc., nachylenie<30°
No jeśli Ty zamierzasz po schodach jeździć i po 30° pochylniach (ok 57 %), to nie lepsze hamulce ci są potrzebne, tylko dobry kask i zbroja, no i zdrowy rozsądek ;)
(mieszkam w gorzystym miescie)
A tu nie rozumiem, co ma górzystość miasta do nachylenia zjazdów dla wózków :)

Pewnie gdyby sila hamowania tylnego przewyzszala ciut przedniego
  to rower nie zrobilby tak spektakularnego przewrotu
  ;)
Gdybyś miał hydrauliczne tarcze, to fiknąłbyś może jeszcze szybciej :)
Ale oczywiście zmień sobie te hamulce, bo widzę, że chcesz to koniecznie zrobić. Ja bym jednak wszedł na Twoim miejscu w hydrauliki. Nie wybierasz się zdaje się na wyprawę w Tybet, czy na Łuk Karpat, więc kwestia łatwości naprawy nie ma wielkiego znaczenia, a nie słyszałem, żeby takie hamulce były jakoś bardzo awaryjne.

--
Jacek G.

Data: 2017-07-11 23:03:45
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
"Jacek G." <"jginter[wytnij]"@wp.pl> Wrote in message:
Ale wiesz, mam Vbrake jakis najlepszy i najdrozszy i klamki
  Tektro, linki i pancerze Shimaho i powiem ze tez jednym
  paluszkiem zatrzymuje rower (jezeli przednim hamulcem).
No właśnie, więc po co ci te tarcze ;) ?

Poniewaz:
- atmosrerycznie trudne warunki,
- trwalosc,
- latwosc regulacji.


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-12 14:24:09
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 11.07.2017 o 22:27, Jacek G. pisze:

zrobić. Ja bym jednak wszedł na Twoim miejscu w hydrauliki. Nie wybierasz się zdaje się na wyprawę w Tybet, czy na Łuk Karpat, więc kwestia łatwości naprawy nie ma wielkiego znaczenia, a nie słyszałem, żeby takie hamulce były jakoś bardzo awaryjne.


Z mojego doświadczenia dużo mniej roboty serwisowej mam z Avidami BB7 niż Juicy Five. Poza tym koszt modernizacji z V-ek do tarcz jest znacznie niższy przy mechanikach. Zwłaszcza gdy masz klamkomanetki (co się tyczy większości tanich rowerów).

Oczywiście hydrauliki to inna jakość hamowania. Jeśli koszt nie ma znaczenia, wybrałbym dobre hydrauliki.

--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-12 16:27:53
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Albert Stonoga <albert.stonoga@jest.tu> Wrote in message:

Oczywiście hydrauliki to inna jakość hamowania.
 Prosze wyjasnij troche jak to wyglada w praniu (zanim cos kupie) ;)

Jeśli koszt nie ma znaczenia, wybrałbym dobre hydrauliki.


Ale i koszt i trwalosc, serwisowanie i inne zawracanie ***! ;)


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-12 16:36:55
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?

Jeśli koszt nie ma znaczenia, wybrałbym dobre hydrauliki.


Ale i koszt i trwalosc, serwisowanie i inne zawracanie ***! ;)


Powiedzmy sobie wprost jasno, chce miec rower WORKHORSE, trwaly,
 mocny, stabilny, bezobslugowy, zeby mozna nim pojechac na
 przykladowy Tybet bez potrzeby pielegnowania go pare razy na
 sezon, bez obchodzenia sie z nim jak z niemowleciem: wymiany
 olejow, smarowania kazdego trybika, chce raz zrobic co trzeba i
 zajac uwage innymi rzeczami o odleglej tematyce!
 :)


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Data: 2017-07-12 17:47:01
Autor: Albert Stonoga
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
W dniu 12.07.2017 o 16:36, Yerine Ictimai pisze:

Jeśli koszt nie ma
znaczenia, wybrałbym dobre hydrauliki.


Ale i koszt i trwalosc, serwisowanie i inne zawracanie ***! ;)


Powiedzmy sobie wprost jasno, chce miec rower WORKHORSE, trwaly,
  mocny, stabilny, bezobslugowy, zeby mozna nim pojechac na
  przykladowy Tybet bez potrzeby pielegnowania go pare razy na
  sezon, bez obchodzenia sie z nim jak z niemowleciem: wymiany
  olejow, smarowania kazdego trybika, chce raz zrobic co trzeba i
  zajac uwage innymi rzeczami o odleglej tematyce!
  :)


Bezobsługowy rower to taki co wiecznie w piwnicy stoi.
Konstrukcja mechaników jest prostsza niż hamulców hydraulicznych. Czy to zaleta? Chyba nie często jest okazja by to weryfikować, gdyż hamulce to raczej awarioodporny układ w rowerze.

--
Albert Stonoga

Data: 2017-07-12 08:22:01
Autor: cytawa
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
Yerine Ictimai pisze:

Pewnie gdyby sila hamowania tylnego przewyzszala ciut przedniego
 to rower nie zrobilby tak spektakularnego przewrotu
 ;)


Wymagasz niemozliwego. Przy takiej stromiznie tylny hamulec w ogole nie hamuje. Kolo sie od razu slizga. A przedni hamuje za mocno, czego skutki odczules. I praw fizyki nie zmienisz.

Jan Cytawa

Data: 2017-07-12 10:14:07
Autor: Yerine Ictimai
Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> Wrote in message:
Yerine Ictimai pisze:

Pewnie gdyby sila hamowania tylnego przewyzszala ciut przedniego
 to rower nie zrobilby tak spektakularnego przewrotu
 ;)


Wymagasz niemozliwego. Przy takiej stromiznie tylny hamulec w ogole nie hamuje. Kolo sie od razu slizga. A przedni hamuje za mocno, czego skutki odczules. I praw fizyki nie zmienisz.

Ale jeszcze wazna technika hamowania, jezeli pochylac sie do tylu
 wowczas tylni hamuje z pelna moca i jakos wiele bardziej niz przy
 jezdzie w poziomie


-- -- Android NewsGroup Reader-- --
http://usenet.sinaapp.com/

Piasta na TARCZOWY zamiast Vbrake, warto?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona