Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe

Data: 2012-03-19 19:33:22
Autor: Vince
Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe
Witam!

Mam nastêpuj±cy problem. Chcia³bym ubikn±æ w najkbli¿szym czasie wymiany piasty bo jest z tym zabawy na conajmniej kilka dni, a pad³o mi ³o¿ysko. Okazuje iê, ¿e wpia¶cie s± normalne ³o¿yska kulkowe (nawet takie bez koszyka). Co tam zamontowaæ, ¿eby przynajmniej przez jaki¶ czas na tym poje¼dziæ Dodam, i¿ w najbli¿szym czasie przymierzam siê do wymiany piasty na kasetê, ale nie koniecznie ju¿ dzisiaj, a nie chcia³bym, ¿eby rower le¿a³ bezczynnie.

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-19 20:43:22
Autor: emil
W dniu 2012-03-19 19:33, Vince pisze:
[...]

Nowa o¶ka z konusami i nowe kulki.

Dodam, i¿ w najbli¿szym czasie przymierzam siê do wymiany piasty
na kasetê,
I dobrze bo bie¿nie w pia¶cie pewnie wytarte/wy¿arte i rozwi±zanie bardziej dora¼ne ni¿ na lata.

Data: 2012-03-20 13:46:11
Autor: Vince
Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe
Nowa o¶ka z konusami i nowe kulki.

No niestety! Póki co to w³a¶nie uczyni³em!

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-20 08:08:58
Autor: Wojciech Penar
W dniu 19.03.2012 19:33, Vince pisze:
[...]

Co rozumiesz pod has³em "pad³o"?
Z³apa³o luzy? Zmieli³o kulki?
Czy koszyka nie ma, bo nie by³o, czy koszyk by³, ale go zjad³o?
Je¶li tylko luzy - rozebraæ, wyczy¶ciæ, sprawdziæ stan bie¿ni.
Je¶li stan bie¿ni OK, a kulki nadal s± okr±g³e - napakowaæ smarowid³a,
z³o¿yæ, wyregulowaæ.
Je¶li uszkodzone bie¿nie konusów - za koleg± - wymiana osi z konusami
Je¶li kulki zosta³y zmielone b±d¼ nie da siê ich u³o¿yæ "kulka przy
kulce" na ca³ym obwodzie ³o¿yska (czytaj brakuje kulek) - znale¼æ choæ
jedn± ca³±, i pój¶æ do sklepu z ³o¿yskami "po takie jak te"
(ewentualnie minimalnie wiêksze, ale to minimalnie na poziomie setnej
czê¶ci milimetra) - ma wej¶æ tyle by le¿a³y stykaj±c siê ze sob±, o ile
dobrze pamiêtam, w tylne piasty wchodzi³o co¶ ko³o 11 do 17 kulek na
stronê, ale to raczej niezbyt drogi towar, jak zostan±, bêd± do zabawy
:)
Je¶li w bie¿niach ³o¿ysk s± w¿ery i wykruszenia - szczególni na miskach
- raczej daæ sobie spokój i za 80-120z³ kupiæ nowe ko³o w sklepie
rowerowym (chyba, ¿e masz upatrzon± drog± piastê i super obrêcz do
niej), reanimacja takiej piasty przyniesie efekt raczej krótkotrwa³y.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2012-03-20 10:13:59
Autor: Vince
Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe

Czy koszyka nie ma, bo nie by³o, czy koszyk by³, ale go zjad³o?

Nie by³o.

Je¶li tylko luzy - rozebraæ, wyczy¶ciæ, sprawdziæ stan bie¿ni.

Bie¿nia jest ok.

Je¶li stan bie¿ni OK, a kulki nadal s± okr±g³e - napakowaæ smarowid³a,
z³o¿yæ, wyregulowaæ.

:)

Je¶li uszkodzone bie¿nie konusów - za koleg± - wymiana osi z konusami

Je¶li chodzi o stañ o¶ki treudno mi oceniaæ. Bie¿nia chyba jest ok, aczkolwiek mi mam pewno¶ci, ¿e nie jest lekko skrzywiona

[...]

W takim razie mam kolejne pytanie je¶li chodzi o piastê kasetow±. Czy rozmiary tego rodzaju piat s± wzglêdnie ustandaryzowane, czy te¿ s± ró¿ne rozmiary (w zale¿no¶ci od grupy sprzêtowej i ilo¶ci prze³o¿eñ). Innymi s³owy je¶li wymieniê piastê na teoretycznie Deore LX , bêdzie ona kompatybilna z ka¿dym rodzajem kasety (niezale¿nie od ilo¶ci prze³o¼eñ), czy jedynie w swojej grupie sprzetowej?

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-20 12:00:23
Autor: rmikke
Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe
Dnia Tue, 20 Mar 2012 10:13:59 +0100, Vince naskroba³/a:

[...]

Rozmiary tylnych piast sa dwa: MTB (135mm) i szosowy (nie pamietam, 130mm?).
Poza tym do MTB mozna jeszcze dostac piasty na grubsza os (20mm). I to chyba
wszystko, co trzeba wiedziec, zeby pasowalo.

--
rmikke                       Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/
                                     | http://jolanta.korwin-mikke.pl/

Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami.

Data: 2012-03-20 13:45:14
Autor: Vince
[...]

Czyli przyk³adowo, gdybym zdecydowa³ siê na co¶ takiego http://allegro.pl/komplet-piast-shimano-acera-x-hb-m290-i-fh-m290-i2188940310.html by³oby to kompatybilne zarówno z byle jak± kasetê 7-rzêdow± (np. tak±: http://allegro.pl/kaseta-shimano-hg20-hg-20-7rz-12-28t-i2159034619.html) jak równie¿ z wzglêdnie porz±dn± 10 rzêdow± Deore XT?

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-20 13:18:02
Autor: rmikke
Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe
Dnia Tue, 20 Mar 2012 13:45:14 +0100, Vince naskroba³/a:

[...]

OIDP - tak. Z dziewieciorzedowa na pewno.

Data: 2012-03-22 14:30:53
Autor: Vince
Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe
OIDP - tak. Z dziewieciorzedowa na pewno.

Przy okazji. Czy po wymianie o¶ki i ³o¿ysk, je¶li widaæ, ¿e ko³o nie krêci siê tak jak dawniej poczekaæ, a¿ siê troszeczkê wyrobi, czy lekko poluzowaæ? Wiem, ¿e to mo¿e g³upie pytanie, ale po prostu jestem ciekaw. Z drugiej strony nie chce za bardzo luzowaæ ³o¿ysk, bo wiem, ¿e to moze mieæ wp³yw na ich (jako tak± i tak) szczelno¶æ

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-23 00:49:30
Autor: Wojciech 'Wheart' Penar
W dniu 22.03.2012 14:30, Vince pisze:
[...]

Ma siê obracaæ lekko, ale bez luzu (po osi i na boki). Je¶li skrêcisz
za mocno, uszczelnienia to nie poprawi, za to "zje" kulki i bie¿nie.
Je¶li bie¿nie s± w dobrym stanie, o¶ powinna siê obracaæ z lekko
wyczuwalnym w palcach oporem, ale bez wyra¼nych nierównomierno¶ci
(te pojawi± siê, gdy bie¿nie "swoje przesz³y" lub ³o¿ysko jest skrêcone
zbyt mocno). Zgrzyty i trzaski w trakcie krêcenia ko³em gdy trzymamy za
o¶ to oznaka, ¿e zdecydowanie przedobrzyli¶my lub razem ze smarowid³em
napchali¶my w ³o¿ysko piasku...

Je¶li chodzi o uszczelnienia - zale¿nie od konstrukcji, zwykle jest
jeden lub dwa pier¶cienie wyt³oczone z blachy - jeden mocowany na wcisk
w  pia¶cie, drugi ("opcjonalny") na konusie - je¶li s± dwa maj± siê
zazêbiaæ. Dodatkowo mo¿e byæ ko³pak gumowy - zale¿nie od wersji pasuje
do jednej z przek³adek lub konusa z jednej strony i do piasty z drugiej.
Takie uszczelnienia s± niezale¿ne od si³y skrêcenia ³o¿ysk, je¶li
blaszane pier¶cienie do siebie nie pasuj± (du¿± szpara), zwykle ten na
konusie daje siê przesun±æ.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2012-03-20 15:03:07
Autor: Wojciech Penar
W dniu 20.03.2012 13:45, Vince pisze:
[...]

Je¶li wierzyæ opisom - prawie tak.

Generalnie je¶li chodzi o przekazanie napêdu masz:
- wolnobieg (sprzêg³o zintegrowane z zêbatkami, ca³o¶æ nakrêcana
   na piastê)
- kasety (zêbatki nak³adane na bêbenek z zapadkami i zabezpieczane
   nakrêtk±)

Napêdy z kaset± 7rz mia³y krótszy bêbenek ni¿ 8rz- st±d dla
standardowej piasty MTB bêdzie potrzebny bêdzie dystansownik.
Napêdy 8 i 9rz maj± takie same bêbenki, podobnie jak 10rz na stalowych
bêbenkach (aluminiowe maj± mieæ wy¿szy wielowpust dla przeniesienia si³
przez s³abszy materia³). Kaseta 8/9/10 nie zmie¶ci siê na bêbenku pod
kasety 7rz.

Mog± byæ problemy ze zdobyciem gotowego ko³a na kasetê 7rz, kupuj±c
u¿ywan± piastê trzeba mieæ na uwadze, ¿e jest u¿ywana i mo¿e to byæ kot
w worku.

Od biedy da s± je¼dziæ w uk³adzie kaseta 8rz manetka 7, ale dzia³a to
"tak sobie". Przy w miarê nowym rowerze wystarczy sama zmiana manetek,
by tylna przerzutka obs³u¿y³a 8 prze³o¿eñ w miejsce 7. Kompletuj±c
manetki nale¿y kierowaæ siê mark± przerzutki (Shimano i Sram mia³y
ró¿ne uci±gi pomiêdzy prze³o¿eniami).

Pozdrawiam
Wojtek

Piasta na wolnobieg i ³o¿yska kulkowe