Piec trociniak - jak rozpalic

Data: 2010-12-03 11:16:34
Autor: Panslavista
Piec trociniak - jak rozpalic

"Przemyslaw Salata" <pindolinoSPAMIK@PRECZgazeta.pl> wrote in message news:ida8oc$itk$1inews.gazeta.pl...
Witam

Potrzebuje pomocy w sprawie techniki rozpalania pieca trociniaka, takiego tylko stary uzywany http://allegro.pl/piec-piecyk-trociniak-najwiekszy-tanie-grzanie-i1336234533.html

Niby robilem wszystko jak mi sasiad pokazywal, probowalem 2 godziny i porazka. Probowalem gazetami, rozpalilem nawet male ognisko ze szczap nad dziura wlotowa z wior i nic.

Do dupy zrobiony.

Piec powinien mieć wlot powietrza przy samym dnie, śr.około 10 cm z zasuwką. Wkład zaś kanał dla tego powietrza uformowany z blachy o przekroju w przybliżeniu półkola - sięgający środkowego kanału formowanego przez lekko stożkowy kołek podczas ubijania trocin. Kanał ten ma wycięty półokrąg na przyleganie tego kołka, po to by oba kanały były drożne. Trociny ubija sie ubijakiem, którym jest taki sam kołek jak ten do formowania tego pionowego kanału. Wtedy wystarczy kawałek gazety, aby taki trociniak rozpalić. Trociny muszą być mocno ubite. Płomień z gazety zapala trociny wewnątrz pionowego kanału i na powierzchni, lecz głównym opałem jest gaz powstający w wyniku suchej destylacji drewna. Trociniak pozostawia bardzo mało popiołu ale dużo sadzy - dlatego ja wypalałem je wkładając zapaloną gazetę do rury odprowadzającej spaliny.
UWAGA - po rozpaleniu płomienia w trociniaku zasuwkę na dopływie zasuwa się - wystarczy dopływ szczelinami. Duży trociniak wystarczyło nabijać raz na dobę, mniejszy - dwa razy. Otwarcie zasuwki może zwiększyć ilość ciepła, ale też traci się ekonomię opału - spala się szybko trociny a nie gaz...

Piec trociniak - jak rozpalic