Pierwszeństwo obowiązkowego OC

Data: 2015-12-17 15:50:03
Autor: witek
Pierwszeństwo obowiązkowego OC
Tomasz Pyra wrote:
Cześć

Co stanie się w sytuacji jeśli sprawca szkody podlega więcej niż jednemu
ubezpieczeniu, z czego jedno jest obowiązkowe?

Czyli np. ktoś powoduje kolizję w ruchu drogowym posiadając OC pojazdu, ale
jednocześnie nieobowiązkowe OC w życiu prywatnym.

Albo podczas imprezy motorsportowej której organizator ma nieobowiązkowe
OC, jakiś pojazd (posiadający obowiązkowe OC) wyrządza szkody.

Kiedyś przeczytałem (albo i sam do tego doszedłem analizując ustawy), że
pierwszeństwo ma zawsze ubezpieczenie obowiązkowe, ale teraz nie potrafię
tego odnaleźć ani sobie przypomnieć.
Pomożecie? :)

A może się mylę z tym pierwszeństwem i wtedy jak rozsądzić z której polisy
powinno iść odszkodowanie?

nie ma znaczenia czy ubezpieczenie jest obowiązkowe, czy nie.
Jesli ma kilka ubezpieczen, to wyplata nastepuje ze wszystkich proporcjonalnie do ich wartości.

W praktyce jedna firma powie, że płaci 50% szkody i powie, zeby po resztę iść do drugiej.

Data: 2015-12-17 23:11:58
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Thu, 17 Dec 2015 15:50:03 -0600, witek napisał(a):

Tomasz Pyra wrote:
[...]

Racja.
Może stąd mi się wzięły poprzednie wnioski, bo o ile OC pojazdu to 1mln
EUR, to takie typowe nieobowiązkowe polisy to kwoty rzędy
tysięcy-dziesiątek tysięcy zł, czyli proporcje będą w okolicach 99:1.

Ale w sumie ciekawe zagadnienie - bo czy wychodzi z tego, że kierowca który
ubezpieczonym pojazdem spowoduje kolizję, ale jednocześnie ma jakieś
dodatkowe OC w życiu prywatnym, powinien wykorzystać obie polisy
proporcjonalnie?

Data: 2015-12-17 16:34:08
Autor: witek
Tomasz Pyra wrote:
[...]

To musiałbym sprawdzic.
Po mam wrazenie, ze to są rożnego rodzaju ubezpieczenia i nie jest w tym przypadku tak, że ma dwa ubezpieczenia komunikacyjne

Data: 2015-12-17 23:51:22
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Thu, 17 Dec 2015 16:34:08 -0600, witek napisał(a):

Tomasz Pyra wrote:
[...]

Jeśli OWU tego ubezpieczenia nie miałoby wyłączenia na szkody objęte
ubezpieczeniem obowiązkowym, to pewnie tak by było.
Ale znalazłem dwie w necie i widzę że mają wyłączenie na rzeczy będące
przemiotem ubezpieczeń obowiązkowych - być może taka po prostu praktyka
konstruowania OWU nieobowiązkowych.

Data: 2015-12-18 14:01:56
Autor: Tom N
witek w <news:n4vahk$8lu$15dont-email.me>:

[...]

Masz na te bzdurne twierdzenie jakieś wsparcie prawne?

Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeń ma sprawca --
udaje się na odpowiednią stronę www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
obchodzi. Jeżeli ubezpieczyciel sie miga (bo tako rzeczesz, ) to udaje sie
do odpowiedniego sądu...

--
'Tom N'

Data: 2015-12-18 06:22:49
Autor: Kris
W dniu piątek, 18 grudnia 2015 14:00:49 UTC+1 użytkownik Tom N napisał:

Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeń ma sprawca --
udaje się na odpowiednią stronę www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
obchodzi.
A jak masz OC w firmie która ma BLS to nawet nie szukasz kontaktu do ubezpieczyciela sprawcy tylko zgłaszasz u swojego ubezpieczyciela a on dalej z ubezpieczycielem sprawcy sobie likwidują.

Data: 2015-12-18 09:33:23
Autor: witek
(Tom N) wrote:
[...]

no i w sądzie ten znaleziony ubezpieczyciel wniesie, ze ubezpieczony ma na tę okoliczność drugie ubezpieczenie, w związku z tym jego odpowiedzialność ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle wypłacił.
I sąd tego nie zmieni.

Data: 2015-12-18 07:42:30
Autor: Kris
W dniu piątek, 18 grudnia 2015 16:33:24 UTC+1 użytkownik witek napisał:
(Tom N) wrote:
> [...]
no i w sądzie ten znaleziony ubezpieczyciel wniesie, ze ubezpieczony ma na tę okoliczność drugie ubezpieczenie, w związku z tym jego odpowiedzialność ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle wypłacił.

Dlatego mam teraz OC u ubezpieczyciela z BLS. Szkode zgłaszam jemu i on się dalej buja z ubezpieczycielem/ubezpieczycielami sprawcy

Data: 2015-12-18 19:43:45
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-12-18 o 16:33, witek pisze:
(Tom N) wrote:
[...]

obchodzi. JeĹźeli ubezpieczyciel sie miga (bo tako rzeczesz, ) to udaje
[...]

Wituś, doczytaj jednak ten kodeks cywilny, to może zobaczysz, gdzie się
mylisz. Proporcjonalne rozliczenie następuje między ubezpieczycielami, a
nie między ubezpieczycielem i poszkodowanym.

--
Liwiusz

Pierwszeństwo obowiązkowego OC