Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC

Data: 2015-12-17 22:29:36
Autor: Tomasz Pyra
Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC
Cze¶æ

Co stanie siê w sytuacji je¶li sprawca szkody podlega wiêcej ni¿ jednemu
ubezpieczeniu, z czego jedno jest obowi±zkowe?

Czyli np. kto¶ powoduje kolizjê w ruchu drogowym posiadaj±c OC pojazdu, ale
jednocze¶nie nieobowi±zkowe OC w ¿yciu prywatnym.

Albo podczas imprezy motorsportowej której organizator ma nieobowi±zkowe
OC, jaki¶ pojazd (posiadaj±cy obowi±zkowe OC) wyrz±dza szkody.

Kiedy¶ przeczyta³em (albo i sam do tego doszed³em analizuj±c ustawy), ¿e
pierwszeñstwo ma zawsze ubezpieczenie obowi±zkowe, ale teraz nie potrafiê
tego odnale¼æ ani sobie przypomnieæ.
Pomo¿ecie? :)

A mo¿e siê mylê z tym pierwszeñstwem i wtedy jak rozs±dziæ z której polisy
powinno i¶æ odszkodowanie?

Data: 2015-12-17 15:50:03
Autor: witek
Pierwszeństwo obowiązkowego OC
Tomasz Pyra wrote:
[...]

nie ma znaczenia czy ubezpieczenie jest obowi±zkowe, czy nie.
Jesli ma kilka ubezpieczen, to wyplata nastepuje ze wszystkich proporcjonalnie do ich warto¶ci.

W praktyce jedna firma powie, ¿e p³aci 50% szkody i powie, zeby po resztê i¶æ do drugiej.

Data: 2015-12-17 23:11:58
Autor: Tomasz Pyra
Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC
Dnia Thu, 17 Dec 2015 15:50:03 -0600, witek napisa³(a):

Tomasz Pyra wrote:
[...]

Racja.
Mo¿e st±d mi siê wziê³y poprzednie wnioski, bo o ile OC pojazdu to 1mln
EUR, to takie typowe nieobowi±zkowe polisy to kwoty rzêdy
tysiêcy-dziesi±tek tysiêcy z³, czyli proporcje bêd± w okolicach 99:1.

Ale w sumie ciekawe zagadnienie - bo czy wychodzi z tego, ¿e kierowca który
ubezpieczonym pojazdem spowoduje kolizjê, ale jednocze¶nie ma jakie¶
dodatkowe OC w ¿yciu prywatnym, powinien wykorzystaæ obie polisy
proporcjonalnie?

Data: 2015-12-17 16:34:08
Autor: witek
Tomasz Pyra wrote:
[...]

To musia³bym sprawdzic.
Po mam wrazenie, ze to s± ro¿nego rodzaju ubezpieczenia i nie jest w tym przypadku tak, ¿e ma dwa ubezpieczenia komunikacyjne

Data: 2015-12-17 23:51:22
Autor: Tomasz Pyra
Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC
Dnia Thu, 17 Dec 2015 16:34:08 -0600, witek napisa³(a):

Tomasz Pyra wrote:
[...]

Je¶li OWU tego ubezpieczenia nie mia³oby wy³±czenia na szkody objête
ubezpieczeniem obowi±zkowym, to pewnie tak by by³o.
Ale znalaz³em dwie w necie i widzê ¿e maj± wy³±czenie na rzeczy bêd±ce
przemiotem ubezpieczeñ obowi±zkowych - byæ mo¿e taka po prostu praktyka
konstruowania OWU nieobowi±zkowych.

Data: 2015-12-18 14:01:56
Autor: Tom N
witek w <news:n4vahk$8lu$15dont-email.me>:

[...]

Masz na te bzdurne twierdzenie jakie¶ wsparcie prawne?

Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeñ ma sprawca --
udaje siê na odpowiedni± stronê www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
obchodzi. Je¿eli ubezpieczyciel sie miga (bo tako rzeczesz, ) to udaje sie
do odpowiedniego s±du...

--
'Tom N'

Data: 2015-12-18 06:22:49
Autor: Kris
Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC
W dniu pi±tek, 18 grudnia 2015 14:00:49 UTC+1 u¿ytkownik Tom N napisa³:

Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeñ ma sprawca --
udaje siê na odpowiedni± stronê www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
obchodzi.
A jak masz OC w firmie która ma BLS to nawet nie szukasz kontaktu do ubezpieczyciela sprawcy tylko zg³aszasz u swojego ubezpieczyciela a on dalej z ubezpieczycielem sprawcy sobie likwiduj±.

Data: 2015-12-18 09:33:23
Autor: witek
(Tom N) wrote:
[...]

no i w s±dzie ten znaleziony ubezpieczyciel wniesie, ze ubezpieczony ma na tê okoliczno¶æ drugie ubezpieczenie, w zwi±zku z tym jego odpowiedzialno¶æ ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle wyp³aci³.
I s±d tego nie zmieni.

Data: 2015-12-18 07:42:30
Autor: Kris
Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC
W dniu pi±tek, 18 grudnia 2015 16:33:24 UTC+1 u¿ytkownik witek napisa³:
(Tom N) wrote:
> [...]
no i w s±dzie ten znaleziony ubezpieczyciel wniesie, ze ubezpieczony ma na tê okoliczno¶æ drugie ubezpieczenie, w zwi±zku z tym jego odpowiedzialno¶æ ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle wyp³aci³.

Dlatego mam teraz OC u ubezpieczyciela z BLS. Szkode zg³aszam jemu i on siê dalej buja z ubezpieczycielem/ubezpieczycielami sprawcy

Data: 2015-12-18 19:43:45
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-12-18 o 16:33, witek pisze:
(Tom N) wrote:
witek w

nie ma znaczenia czy ubezpieczenie jest obowiÄ…zkowe, czy nie.
Jesli ma kilka ubezpieczen, to wyplata nastepuje ze wszystkich
proporcjonalnie do ich wartości.

W praktyce jedna firma powie, że płaci 50% szkody i powie, zeby po
resztę iść do drugiej.

Masz na te bzdurne twierdzenie jakieÅ› wsparcie prawne?

Co poszkodowanego w ruchu drogowym obchodzi ile ubezpieczeń ma sprawca --
udaje siÄ™ na odpowiedniÄ… stronÄ™ www, znajduje ubezpieczyciela i tyle go
obchodzi. Jeżeli ubezpieczyciel sie miga (bo tako rzeczesz, ) to udaje
sie
do odpowiedniego sÄ…du...

no i w sÄ…dzie ten znaleziony ubezpieczyciel wniesie, ze ubezpieczony ma
na tę okoliczność drugie ubezpieczenie, w związku z tym jego
odpowiedzialność ograniczona jest do xxx % sumy odszkodowania i tyle
wypłacił.
I sÄ…d tego nie zmieni.

Wituś, doczytaj jednak ten kodeks cywilny, to może zobaczysz, gdzie się
mylisz. Proporcjonalne rozliczenie następuje między ubezpieczycielami, a
nie między ubezpieczycielem i poszkodowanym.

--
Liwiusz

Pierwszeñstwo obowi±zkowego OC