Pierwszeństwo przejazdu

Data: 2011-04-19 23:08:47
Autor: Johnson
Pierwszeństwo przejazdu
Data: 2011-04-19 21:19:15
Autor: to
Pierwszeństwo przejazdu
begin Johnson
http://www.grupa33.jgora.pl/modules.php?
op=modload&name=News&file=article&sid=254

Pierwszeństwo ma A czy B ?

Jak działają światła, to B, a jak nie działają, to A.

Data: 2011-04-19 23:21:02
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4dadfc53$0$2508$65785112news.neostrada.pl...

Jak działają światła, to B, a jak nie działają, to A.

Na rysunku dzialaja.
Niektorzy autorzy postow na zalinkowanym forum chyba malo jezdza, twierdzac, ze takich skrzyzowan nie ma a tymczasem one naprawde istnieja :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-19 21:33:59
Autor: to
Pierwszeństwo przejazdu
begin SDD
Niektorzy autorzy postow na zalinkowanym forum chyba malo jezdza,
twierdzac, ze takich skrzyzowan nie ma a tymczasem one naprawde istnieja
:)

Istnieją i właściwie w czym problem?

Data: 2011-04-19 23:21:26
Autor: Johnson
Pierwszeństwo przejazdu
to pisze:

Jak dziaĹ?ajÄ? Ĺ?wiatĹ?a, to B, a jak nie dziaĹ?ajÄ?, to A.

Przecież pytałem o rysunek. Masz na nim że działają.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-04-19 21:33:33
Autor: to
Pierwszeństwo przejazdu
begin Johnson
Przecież pytałem o rysunek. Masz na nim że działają.

No to chyba potrafisz wybrać sobie odpowiedź? ;)

Data: 2011-04-19 23:15:52
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomości news:ioktkv$5nv$1inews.gazeta.pl...
http://www.grupa33.jgora.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=254

Pierwszeństwo ma A czy B ?

Kiedys A, teraz B.
Bylo walkowane wielokrotnei (hint: szczeble hierarchii znakow i sygnalow, konwencja Wiedenska)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-19 23:22:10
Autor: Johnson
Pierwszeństwo przejazdu
SDD pisze:

Kiedys A,

Tzn. kiedy?
jakaś zmiana przepisów była?

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-04-19 23:27:20
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomości news:iokue2$8le$2inews.gazeta.pl...
SDD pisze:

Kiedys A,

Tzn. kiedy?
jakaś zmiana przepisów była?

No kiedy obowiazywaly szczeble hierarchii - czyli "policjant"  - ("karetka") - "światła" - "znaki" - "zasady ogolne".
Jak swiatla nei rozstrzygaly, toschodzilo sie nizej w hierarchii.
Teraz gdy swiatla nie rozstrzygaja, schodzi sie od razu do przepsiow ogolnych (z zastrzezeniem okreslonego w rozporzadzeniu wyjatku dla pojazdow szynowych).

Tam jest mowa cos o 1999 roku, wiec pewnei wtedy ta zmiana.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-19 23:29:21
Autor: Johnson
Pierwszeństwo przejazdu
SDD pisze:

No kiedy obowiazywaly szczeble hierarchii - czyli "policjant"  - ("karetka") - "światła" - "znaki" - "zasady ogolne".

To chyba nadal taka hierarchia obowiązuje.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-04-19 23:30:47
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomości news:iokuri$8le$3inews.gazeta.pl...

To chyba nadal taka hierarchia obowiązuje.

Ale tylko w gore :) - sam bronilem kiedys tej tezy, no ale jednak inni,. lacznie z Gotfrydem i Panami Policjantami z Youtuba przekonali mnie :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 00:17:59
Autor: Przemek
Pierwszeństwo przejazdu
Johnson nam wczesniej objawił(a), a ja odpowiadam:
No kiedy obowiazywaly szczeble hierarchii - czyli "policjant"  - ("karetka") - "światła" - "znaki" - "zasady ogolne".
To chyba nadal taka hierarchia obowiązuje.

A w życiu. Karetka nie ma pierszeństwa, jest pojazdem uprzywilejowanym, ale nie z pierszeństwem. Karetkę należy przepuścić, ale pierszeństwa nie ma w żaden sposób. Jak wjedzie na czerwonym na skrzyżowanie i spowoduje wypadek to jest jej wina, ew. współ, zależy od warunków, ale na 100% nie ma pierszeństwa bezwzględnego.
Przem

Data: 2011-04-20 08:17:05
Autor: zly
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Tue, 19 Apr 2011 23:27:20 +0200, SDD napisał(a):

Jak swiatla nei rozstrzygaly, toschodzilo sie nizej w hierarchii.
Teraz gdy swiatla nie rozstrzygaja, schodzi sie od razu do przepsiow ogolnych

Mógłbyś podać w którym miejscu PORD to jest? Bo przyznam, że pierwsze
słyszę.

--
marcin

Data: 2011-04-20 11:17:40
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "zly" <bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm> napisał w wiadomości news:1ohcd0x7iushy$.dlgpiki.fixed...

Mógłbyś podać w którym miejscu PORD to jest? Bo przyznam, że pierwsze
słyszę.

Art. 5

Brzmienie dawne i dzisiejsze podalem w odpowiedzi bezposrednio na post tworcy watku.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 08:43:38
Autor: Tomasz Kaczanowski
Pierwszeństwo przejazdu
SDD pisze:

[...]

Z tego co pamiętam - to jeszcze w pierwszej połowie lat 90-tych obowiązywały dwie interpretacje. Co ujawniało się w testach egzaminacyjnych, na co zwracano nam uwagę na kursie, na jednym kazano zapamiętać, ze interpretujemy w jeden sposób, na drugim w drugi. Niestety bałagan w Polskich przepisach jest nadal i to coraz większy....

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-04-20 01:32:01
Autor: Konop
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

Ja kurs robiłem w 2003 i już nie mówiło się o różnych interpretacjach.
Na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym nie obowiązują znaki, a przepisy
ogólne (reguła prawej ręki). Czyli pierwszeństwo ma pojazd B. Ale z
ciekawości przeszukałem teraz PORD i znajduję jedynie:
"Art. 5.
3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi
regulującymi pierwszeństwo przejazdu."

Jest napisane PRZED a nie ZAMIAST :). Tak więc faktycznie, jest
bałagan. Jeśli po tych samych drogach jeżdżą ludzie, którzy są
przekonani, że pierwszeństwo ma pojazd A jak i Ci, którzy uważają, że
pojazd B, to o stłuczkę nietrudno :)...
A efekt jest taki, że robi się coraz więcej skrzyżowań bezkolizyjnych,
które nie byłyby konieczne, gdyby przepisy były jasne, a ludzie je
stosowali, za to spowalniają ruch...

Pozdrawiam
Konop

Data: 2011-04-20 16:25:13
Autor: Nostradamus
Pierwszeństwo przejazdu
Użytkownik "SDD"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iokuoe$5ub$1@news.onet.pl...

Teraz gdy swiatla nie rozstrzygaja, schodzi sie od razu do przepsiow ogolnych (z zastrzezeniem okreslonego w rozporzadzeniu wyjatku dla pojazdow szynowych).

Byzydura. To zejście niżej ma zastosowanie tylko w przypadku znaków określających pierwszeństwo. W każdym innym przypadku znaki są nadal "nad" przepisami.

Data: 2011-04-20 17:15:56
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Nostradamus" <lesiosan@wp.pl> napisał w wiadomości news:iomqce$7nu$1opal.icpnet.pl...

Byzydura. To zejście niżej ma zastosowanie tylko w przypadku znaków określających pierwszeństwo.

Czepiasz sie. Wiadomo, ze to o tym ten caly flejm

W każdym innym przypadku znaki są nadal "nad"
przepisami.

Ba, sa nawet integralna ich czescia.

A wogole tez ciekawy jest przypadek - opisany w pismiennictwie przez niejakiego p. Kotowskiego, znaku zakazu skretu w prawo/lewo z wystwietlanym rownoczesnie znakiem zielonym kierunkowym w ta sama strone - wg niego tutaj tez swiatla uniewazniaja znak (oczywiscie zakladajac, ze ktos tak debilna kombinacje postawi).

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 17:49:38
Autor: Nostradamus
Pierwszeństwo przejazdu
Użytkownik "SDD"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomtc4$kse$1@news.onet.pl...

[...]

Toż to jest oczywiste. Światła są ważniejsze, a zakaz skrętu nie określa przecież pierwszeństwa.

Data: 2011-04-21 13:57:46
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 19.04.2011 23:15, SDD pisze:

Kiedys A, teraz B.
Bylo walkowane wielokrotnei (hint: szczeble hierarchii znakow i sygnalow, konwencja Wiedenska)

Uzasadnij. Zielone pozwala na wjechanie za znak, a potem mamy układ
pierwszeństwa.

Poza tym - skąd wiesz, jakie światło ma B?

Data: 2011-04-21 14:20:05
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:iop63r$2v0$1inews.gazeta.pl...

Uzasadnij. Zielone pozwala na wjechanie za znak, a potem mamy układ
pierwszeństwa.

Potem mamy od razu zasady ogolne.

Poza tym - skąd wiesz, jakie światło ma B?

Zakladam, ze ma zielone (bo moze miec). Tak jest bezpieczniej :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-21 14:24:45
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 21.04.2011 14:20, SDD pisze:

Uzasadnij. Zielone pozwala na wjechanie za znak, a potem mamy układ
pierwszeństwa.

Potem mamy od razu zasady ogolne.

Bo?

Poza tym - skąd wiesz, jakie światło ma B?

Zakladam, ze ma zielone (bo moze miec). Tak jest bezpieczniej :)

Ale może też nie mieć.

Data: 2011-04-21 14:29:54
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:iop7md$82i$1inews.gazeta.pl...

Bo?

Bo mamy takie a nie inne brzmienie art 5 PORD - zwlaszcza w konfrontacji z brzmieniem sprzed 1997 roku, kiedy dokonala sie istotna zmiana jego tresci.

Poza tym - skąd wiesz, jakie światło ma B?

Zakladam, ze ma zielone (bo moze miec). Tak jest bezpieczniej :)

Ale może też nie mieć.

Moze - jesli odniesiemy to do sytuacji z testu to prawidlowa odpowiedzia byloby "nie wiem", "nie da się określić" - podejrzewam, ze nie bylo takiej odpowiedzi do wyboru.

A w zyciu - mozna zakladac wszystko - np., ze wszyscy inni maja czerwone i wszystkie drzewa i slupy zrobione sa z gumy.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-21 18:36:27
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
SDD w <news:iop80n$mst$1news.onet.pl>:

jesli odniesiemy to do sytuacji z testu to prawidlowa odpowiedzia byloby "nie wiem", "nie da się określić" - podejrzewam, ze nie bylo takiej odpowiedzi do wyboru.

W państwowych testach nie znalazłem pytania o pierwszeństwie przejazdu na
którym jednocześnie jest działająca sygnalizacja świetlna i występują znaki
A-7/D-1 -- ciekawe dlaczego... :)

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-21 18:59:52
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:110421.183627.psp.328int.dyndns.org.invalid...

W państwowych testach nie znalazłem pytania o pierwszeństwie przejazdu na
którym jednocześnie jest działająca sygnalizacja świetlna i występują znaki
A-7/D-1 -- ciekawe dlaczego... :)

No bo podobno nie jest to wlasciwe oznakowanie, jak mowiles....
Ale kto wie, na jaki pomysl kiedys wpadnie jakis zarzadca, zanim ktos go poprawi.

Wiec do problemu nalezy podejsc bardziej "zyciowo".

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-21 20:05:29
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
SDD w <news:iopnqu$huk$1news.onet.pl>:

[...]

Ja nic o tym, że znaki A-7/D-1 nie mogą występować razem z sygnalizacją nie
pisałem. Bardziej chodzi mi o wskazanie toku myślenia ustawodawcy i upoważnionych do
wydawania rozporządzeń -- światła ogólnie "znikają" znaki, bo i tak te znaki
nic nie wnoszą w kwestii pierwszeństwa, ale w szczególnych przypadkach (np.
omawianym właśnie) te światła maja być ustawione tak, żeby znaki dalej nic
nie wnosiły.

Ale kto wie, na jaki pomysl kiedys wpadnie jakis zarzadca, zanim ktos go poprawi.

tak jak tutaj:
<http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/o-nowych-przepisach-drogowych-19-xi-2010/2821192>

od 4:20 najpierw jest rozłożony w fazie, a za chwilę nie...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-21 21:34:03
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
SDD w <news:iopucm$d4h$1news.onet.pl>:

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:110421.200529.psp.329int.dyndns.org.invalid...
Ja nic o tym, że znaki A-7/D-1 nie mogą występować razem z sygnalizacją nie
pisałem.

Podales tresc rozporzadzenia jakiegos:

Zacytowałem dokładnie, więc nie jest problemem -- dla małosprytnego
copy&pastera via google sprawdzić jakiego ;P
"Zastosowanie sygnału kierunkowego dla pojazdów skręcających w lewo jest
obowiązkowe dla wlotu oznakowanego znakiem D-1 "droga z pierwszeństwem" z
tabliczką T-6a wskazującą zmianę kierunku drogi z pierwszeństwem w lewo,
jeżeli na skrzyżowaniu występuje ruch z kierunku przeciwnego."

To wyraźnie wskazuje, że znaki mogą występować z sygnalizacją lub
sygnalizacja ze znakami, co kto woli :O

tak jak tutaj:
<http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo/o-nowych-przepisach-drogowych-19-xi-2010/2821192>
od 4:20 najpierw jest rozłożony w fazie, a za chwilę nie...

Ogladalem to kiedys, tak samo, jak filmik ze Szczecina, dlatego napisalem w ktoryms poscie, ze takei skrzyzowanai istnieja (choc filmy sa sprzed ponad roku chyba, wiec mogli juz uporzadkowac jakies kwestie)

Ano mogą istnieć-- tylko, że wtedy A i B swoje pojazdy naprawią na koszt
zarządzającego, który miał swoją wizję, niekoniecznie zgodną z przepisami.

Pomyśl chwilę, skoro z rozporządzenia wydanego na podstawie ustawy wynika,
że ze względu na znaki, sygnalizacja ma być ustawiona tak, żeby sprowadzić
pierwszeństwo do przepisów ogólnych, to coś się zmieniło w hierarchii
top-down?

IMHO nic --   hierarchia obowiązuje. To, że można cały ten bełkot ustawowo-rozporządzeniowy skrócić do "jak są
światła to znaki nie obowiązują" zamiast pisać, że światła mają
pierwszeństwo to inna sprawa... --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-21 22:06:03
Autor: Johnson
Pierwszeństwo przejazdu
'Tom N' pisze:

To, że można cały ten bełkot ustawowo-rozporządzeniowy skrócić do "jak są
światła to znaki nie obowiązują" zamiast pisać, że światła mają
pierwszeństwo to inna sprawa...

To jest przekład z konwencji międzynarodowej.
W oryginale brzmi:
"ARTICLE 5
Status of signs and signals

1. Road-users shall comply with the instructions conveyed by road signs,
traffic light signals and road markings even if the said instructions
appear to contradict other traffic regulations.

2. Instructions conveyed by traffic light signals shall take precedence
over those conveyed by road signs regulating priority.

[..]

4. The instructions given by authorized officials directing traffic
shall take precedence over those conveyed by road signs, traffic light
signals and road markings, and over traffic regulations"

Nie wiem czy można było lepiej przetłumaczyć.

U nas dwukrotnie użyto słowa "pierwszeństwo" Natomiast w konwencji są różne słowa:

"precedence" -    1. pierwszeństwo,    2. nadrzędność   3. poprzedzanie
"priority" -    1. priorytet    2. pierwszeństwo   3. starszeństwo

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-04-22 13:23:43
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 21.04.2011 14:29, SDD pisze:

Bo?

Bo mamy takie a nie inne brzmienie art 5 PORD - zwlaszcza w konfrontacji z
brzmieniem sprzed 1997 roku, kiedy dokonala sie istotna zmiana jego tresci.

Znam je - tam jest tylko o pierwszeństwie sygnalizacji, a nie pierwszeństwie pojazdów. I nie ma nic o wyłączeniu działania znaków pionowych - zielone światło nie oznacza, że nagle znika np. ograniczenie prędkości ;-> (tak, wiem - zwykle ograniczenie "kasuje" skrzyżowanie, ale załóżmy, że był to znak ograniczenia strefowego).

[ciach]

A w zyciu - mozna zakladac wszystko - np., ze wszyscy inni maja czerwone i
wszystkie drzewa i slupy zrobione sa z gumy.

Ale tutaj nie zakładam, że ma czerwone - "zakładam" że nie wiem, jakie on ma światło.

Przypominam, że klasyczny sygnalizator S-1 reguluje wyłącznie możliwość wjechania na skrzyżowanie - a nie pierwszeństwo.

Chyba że niedawno coś w rozporządzeniu zmienili - albo coś w nim przegapiłem, chociaż przeszukałem całe pod kątem fragmentu słowa "pierwsze" i nigdzie nie wystąpiło w odniesieniu do sygnalizacji świetlnej (mam tekst ujednolicony z końca kwietnia 2006).

Jedyne odniesienie do kwestii pierwszeństwa, jakie widzę, to"zielona strzałka", która de facto jest także znakiem STOP - nawet na drodze oznaczonej jako droga z pierwszeństwem przejazdu.

Data: 2011-04-21 14:31:10
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iop7md$82i$1@inews.gazeta.pl...

Bo?

bo art. 5.3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Ale może też nie mieć.

jak nie ma, to się nic nie stanie, jak ma to będzie dzwon

Data: 2011-04-22 13:24:33
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 21.04.2011 14:31, szerszen pisze:

Bo?

bo art. 5.3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi
regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Tylko sygnały świetlne (przynajmniej te na obrazku) nie regulują pierwszeństwa przejazdu a tylko "zezwolenie" wjazdu na skrzyżowanie.

Data: 2011-04-22 18:42:15
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:4db16571$1news.home.net.pl...

Tylko sygnały świetlne (przynajmniej te na obrazku) nie regulują pierwszeństwa przejazdu a tylko "zezwolenie" wjazdu na skrzyżowanie.

No wlasnie - a gdy juz wjechales, to jest "po zawodach" - tylko rozsadkowi programujacych fazy sygnalizacji swietlnej zawdzieczasz to, ze wjezdzajac na skrzyzowanie nie zaliczyles dzwona zderzajac sie z kims z bocznej drogi, kory mialby takie samo zezwolenie.

Na to, co tetraz chcesz zrobic, znaki juz nie maja wplywu, bo i tak (na ogol) nie zastosowales sie do nich wjezdzajac na skrzyzowanie, pomimo, ze np. wielki czerwony osmiokat nakazal Ci sie zatrzymac przed wjazdem.

Tak wiec, gdy juz wjechales,  znaki przed skrzyzowaniem sa dla Ciebie przeszloscia, i kwestie dalszej jazdy reguluja przepisy ogolne - czyli skrecasz w lewo, ustepujesz jadacemu na wprost z przeciwnego kierunku.

Art 5 PORD w poprzednim brzmieniu nakazywal analizowanie sytuacji wynikajacej z nalozenia sie kilku hierarchicznych "warstw" informacyjnych, celem ustalenia ich wzajemnej wypadkowej jeszcze przed wjazdem na skrzyzowanie - zanim wjechles, muiaes sie zastanowic, czy najwyzszy poziom rostrzygnal kwestie pierwszenstwa w sposob jednoznaczny, czy tez trzeba zejsc nizej.
Teraz takiej analizy nie dokonujesz - decyzja "wjezdzac czy nie wjezdzac" jest wynikiem posluchania wylacznie najwyzszego w hierarchii sygnalu.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-22 20:35:35
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 22.04.2011 18:42, SDD pisze:

Na to, co tetraz chcesz zrobic, znaki juz nie maja wplywu, bo i tak (na
ogol) nie zastosowales sie do nich wjezdzajac na skrzyzowanie, pomimo, ze
np. wielki czerwony osmiokat nakazal Ci sie zatrzymac przed wjazdem.

Gdzie?

Tak wiec, gdy juz wjechales,  znaki przed skrzyzowaniem sa dla Ciebie
przeszloscia,

Nie są.

Masz jakieś problemy z pamięcią krótkoterminową?

Data: 2011-04-22 21:31:44
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:4db1ca77$1news.home.net.pl...
ogol) nie zastosowales sie do nich wjezdzajac na skrzyzowanie, pomimo, ze
np. wielki czerwony osmiokat nakazal Ci sie zatrzymac przed wjazdem.

Gdzie?

Przed odpowiednim znakiem poziomym lub w miejscu umozliwiajacym widocznosc sytuacji na skrzyzowaniu, ale generalnei *przed*wjazdem*nanie*

Nie są.

Masz jakieś problemy z pamięcią krótkoterminową?

Wyobrac sobie , ze widzisz znak STOP z tabliczka T-6c. Nakazuje Ci on *zatrzymac*sie* w odpowiednim miejscu, po czym ruszyc, gdy na trasie przejazdu zgodnie ze schematem narysowanym Twoj tor nie bedzi ekolidowal z torem kogos, kto ma wzgledem Ciebie pierwszenstwo.

Ty widzac ten znak i zapalone zielone swiatlo przejezdzasz obok niego nie *zatrzymujac*sie*.
Dlaczego, skoro zignorowales jedna czesc dyspozycji wydanej przez znak, chcesz nagle wykonac inna czesc tej samej dyspozycji (wynikajaca z tabliczki, bedacej integralna jego czescia)?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-26 09:31:19
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4db16571$1@news.home.net.pl...

Tylko sygnały świetlne (przynajmniej te na obrazku) nie regulują pierwszeństwa przejazdu a tylko "zezwolenie" wjazdu na skrzyżowanie.

nie prawdą jest jakoby

sygnały świetlne jak najbardziej regulują pierwszeństwo przejazdu, pierwszeństwo mają ci, co mają zielone, przed tymi co mają czerwone, a zieloni względem siebie maja takie pierwszeństwo, jak regulują inne przepisy, czyli skręcający ustępuję jadącemu na wprost

Data: 2011-04-27 13:14:23
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 26.04.2011 09:31, szerszen pisze:

[...]

Bzdura.

pierwszeństwo mają ci, co mają zielone, przed tymi co mają czerwone,

Nieprawda. Weź sobie choćby klasyczne skrzyżowanie równorzędne. Dołóż do
niego klasyczne zielone światła powiedzmy na kierunku północ-południe.
Osoba skręcająca w lewo ma ustąpić osobie jadącej na wprost. Dotąd się
zgadzasz, prawda?

A teraz światła są przesunięte w fazie. Osoba jadąca na wprost dostaje
zielone światło minutę później. Ona nadal ma pierwszeństwo, a jednak
chwilowo światło czerwone jej zabrania jechać. Gdyby olała światło
czerwone i zderzyła się z lewoskręcającym, lewoskręcający będzie winnym
zderzenia.

zieloni względem siebie maja takie pierwszeństwo, jak regulują inne
przepisy, czyli skręcający ustępuję jadącemu na wprost

Bo tak mówisz... Ale poza tym, niekoniecznie to wynika z przepisów.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-27 14:02:14
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ip8tqi$poa$1@news.onet.pl...

Bzdura.

no cóż, jesteś w błędzie ;)

Nieprawda.

a jednak

[...]

zgadza się

[...]

ale czego nie rozumiesz, jak osoba z podporządkowanej, wyjedzie temu co ma pierwszeństwo to też będzie winna, łamaniem przepisów chcesz podeprzeć jakąś swoja karkołomną teorię?

Bo tak mówisz... Ale poza tym, niekoniecznie to wynika z przepisów.

no właśnie to wynika z przepisów

jest policjant, nie interesują cię światła i znaki
są światła, nie interesują cię znaki
proste i nieskomplikowane

Data: 2011-04-27 14:51:32
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:ip8tqi$poa$1news.onet.pl...
[...]

Zgadza sie.
Lewoskecajacy dostanie za nieustapienie pierwszenstwa, jadacy prosto za wjazd na czerwonym.

Ciekawe jak z OC - pewnie jeden i drugi beda musieli sie w sadzie chandryczyc a ten moze orzeknie wspolwine :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-27 17:28:09
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

Pokaż mi gdzie w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych albo w ustawie "prawo o ruchu drogowym" napisano, że S-1 reguluje pierwszeństwo.

pierwszeństwo mają ci, co mają zielone, przed tymi co mają czerwone, a
zieloni względem siebie maja takie pierwszeństwo, jak regulują inne
przepisy

....w tym znaki pionowe...

, czyli skręcający ustępuję jadącemu na wprost

Chyba że znaki pionowe głoszą inaczej.

Data: 2011-04-27 18:24:29
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
Andrzej Lawa w <news:4db83609$1news.home.net.pl>:

[...]

Masz zielone S-1 i B-20 -- stosujesz się do znaku B-20 i zatrzymujesz w
odpowiednim miejscu?

Chyba że znaki pionowe głoszą inaczej.

To jak z tym Twoim zatrzymywaniem się przy B-20?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-28 08:01:31
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 27.04.2011 18:24, 'Tom N' pisze:

[...]

Nie widziałem jeszcze skrzyżowania ze światłami _i_ znakiem STOP.

To po pierwsze.

Po drugie uważam, że należy rozdzielić "funkcję" nakazu zatrzymania od
funkcji określenia pierwszeństwa.

Data: 2011-04-28 07:05:20
Autor: januszek
Pierwszeństwo przejazdu
Andrzej Ława napisa?(a):

Nie widziałem jeszcze skrzyżowania ze światłami _i_ znakiem STOP.

W Wolsztynie jest ;) http://wolsztyn.blogspot.com/2011/04/tu-stop.html

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-04-28 08:38:37
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 09:05, januszek pisze:
Andrzej Ława napisa?(a):

Nie widziałem jeszcze skrzyżowania ze światłami _i_ znakiem STOP.

W Wolsztynie jest ;) http://wolsztyn.blogspot.com/2011/04/tu-stop.html

Ach, ta wyobraĹşnia drogowcĂłw ;->

Chociaż to nic - parę lat temu przejście dla pieszych przy bemowskim
ratuszu miewało światło zielone do wejścia na pasy i czerwone do zejścia
z pasów - przy jednoczesnym zielonym S-3 dla skręcających przez to
przejście samochodów.

Data: 2011-04-28 09:11:53
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipavrr$ses$2@inews.gazeta.pl...

Po drugie uważam, że należy rozdzielić "funkcję" nakazu zatrzymania od
funkcji określenia pierwszeństwa.

no i właśnie dlatego ustawodawca wyraźnie to zaznaczył art. 5.3

Data: 2011-04-28 09:56:17
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 09:11, szerszen pisze:

[...]

Zaznaczył dość mętnie, jeśli miał na myśli twoją interpretację.

ALE nawet jeśli dla dobra dyskusji chwilowo założyć, że twoja
interpretacja jest poprawna - to pozostaje jeszcze kwestia tabliczki,
która w tych okolicznościach będzie integralną częścią sygnalizatora
(par.2, ust.7 powołujący się na ust.4 wiadomego rozporządzenia).

Data: 2011-04-28 10:02:55
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipb6j2$l0r$1@inews.gazeta.pl...

Zaznaczył dość mętnie, jeśli miał na myśli twoją interpretację.

zaznaczył wystarczająco dobrze, jeśli ty miałbyś mieć racje, czyli mielibyśmy się stosować jednocześnie i do świateł i do znaków, to jaki sens miałby mieć taki zapis?

[...]

ale koro zakładasz moją tezę, to tabliczka cię już nie interesuje, bo jest znakiem określającym pierwszeństwo

Data: 2011-04-28 10:10:11
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 10:02, szerszen pisze:

zaznaczył wystarczająco dobrze, jeśli ty miałbyś mieć racje, czyli
mielibyśmy się stosować jednocześnie i do świateł i do znaków, to jaki
sens miałby mieć taki zapis?

Sens w postaci np. znaków wyświetlanych na tablicy a znaków "stałych".

[...]

Nie, "goła" tabliczka zasadniczo nie istnieje - musi być integralną
częścią znaku lub sygnału.

Data: 2011-04-28 10:25:28
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipb7d3$nc4$2@inews.gazeta.pl...

Sens w postaci np. znaków wyświetlanych na tablicy a znaków "stałych".

możesz to rozwinąć?
bo jakoś nie łapię

Nie, "goła" tabliczka zasadniczo nie istnieje - musi być integralną
częścią znaku lub sygnału.

ależ jest, jest integralną częścią d1
mało tego, sygnalizator, jak już się tak czepiasz, nie jest na tym samym słupku co d1 z tabliczką, jest obok ;)

Data: 2011-04-28 11:56:44
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:ipavrr$ses$2inews.gazeta.pl...

Nie widziałem jeszcze skrzyżowania ze światłami _i_ znakiem STOP.

Chociazby na tym filmiku z Krakowa, ktorego link zapodano kilkakrotnie w tym watku.
Sa i swiatla, i STOP i tabliczka T-6c.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-28 11:59:13
Autor: Liwiusz
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-28 11:56, SDD pisze:
[...]

Jak ja lubię "argumenty z własnej niewiedzy".
"Nie widziałem jeszcze skrzyżowania ze światłami i znakiem STOP".
"Nie widziałem jeszcze albinosa, ergo albinosi nie istnieją" :)

--
Liwiusz

Data: 2011-04-28 12:18:04
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 11:59, Liwiusz pisze:

Jak ja lubię "argumenty z własnej niewiedzy".
"Nie widziałem jeszcze skrzyżowania ze światłami i znakiem STOP".
"Nie widziałem jeszcze albinosa, ergo albinosi nie istnieją" :)

Istnieją czy nie istnieją... Na pewno jest to (tj. bielactwo) pewna wada
konstrukcyjna.

Więc może to dobra analogia do skrzyżowania ze światłami i STOPem, hmm? ;)

PS: nadal za subtelnie, czy już rozumiesz?

Data: 2011-04-28 14:07:42
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości news:ipbest$lur$1inews.gazeta.pl...

Więc może to dobra analogia do skrzyżowania ze światłami i STOPem, hmm? ;)

Niedobra, bo istnieje wiele miejsc, gdzie - w przypadku awarii swiatel - znak A7 jest "za slaby" - chociazby wysoka kamienica na samym rogu skrzyzowania.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-28 09:12:47
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4db83609$1@news.home.net.pl...

Chyba że znaki pionowe głoszą inaczej.

znaki pionowe mogą sobie głosić, jak zgasną światła, a dopóki one świeca, to światła regulują ruch na skrzyżowaniu, a nie znaki

Data: 2011-04-22 18:30:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

PIERWSZEŃSTWO. Więc jak sygnał CZERWONY daje zakaz wjazdu, to masz zakaz
wjazdu na skrzyżowanie pomimo bycia na drodze z pierwszeństwem. Jednak
dwie osoby mające światło ZIELONE mają ten sam priorytet wg świateł
(mających PIERWSZEŃSTWO), więc działają znaki mające ,,drugieństwo''.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-22 19:00:00
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:iosag0$ft3$1news.onet.pl...

[...]

To, ze cos ma pierwszenstwo, a inne cos drugienstwo nie uprawnie Cie, do dokonywania logicznych, czy teoriomnogosciowych operacji. celem ustalenia, jakie aspekty sygnalu z pierwszenstwem przeslaniaja analogiczne aspekty sygnalu z drugienstwem, a jakie aspekty sygnalu z drugienstwem sa nadal widoczne.

Do takowych z pewnoscia upowaznialo poprzednie brzmienei art 5 PORD.

Pierwszenstwo moze byc tez kategoryczne - slucham albo jednego albo drugiego. I tak IMHO nalezy traktowac, wobec znikniecia istotnych fragmentow wspomnainego art. 5 PORD.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-22 19:25:08
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

[...]

Gdy sobie tak dokladnie, slowo po slowie, ze zrozumieniem przeczytasz obecne i poprzednie brzmienie, to zauwazysz, ze w poprzednim brzmieniu, kierowca musial sie tak naprawde stosowac do *wszystkiego*naraz*.

Zobacz - stary art 5 ust. 1:
Uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do norm wynikających
z przepisów niniejszej ustawy, do określonych w przepisach szczegółowych
znaków i sygnałów umieszczonych na drodze oraz do poleceń i sygnałów
dawanych przez osoby kierujące ruchem drogowym lub uprawnione do jego
kontroli.(...)
- wymienione po przecinku do czego sie *miales* stosowac  jednym slowem - *do*wszystkiego*
Zauwaz,ze ani slowa o pierwszenstwie, drugienstwie czy trzecienstwie.

teraz natomiast czytamy:
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące
ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków
drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób
zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe

teraz masz sie stosowac przede wszyskim do znakow i sygnalow - gdy sa sprzeczne z przepisami, to zachowujesz sie tak jak one (oni) kaza.

i potem mailes:
ust 3., bedacy naturalna konsekwencja tego, ze sie musiales stosowac do wszystkiego naraz:

Jeżeli z norm, znaków, sygnałów i poleceń, o których mowa w ust. 1,
wynika różny sposób zachowania się, uczestnik ruchu jest obowiązany stosować
się do nich w następującej kolejności:
 1) do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub
uprawnione do jego kontroli,
 2) do sygnałów świetlnych,
 3) do znaków drogowych,
 4) do norm zawartych w przepisach.

Czyli tu dopiero byla zdefiniowana piramida, na zasadzie:

if WszystkoJasne(1) then Decyzja(1) else if WszystkoJasne(1,2) then Decyzja (1,2) if WszystkoJasne(1,2,3) then Decyzja (1,2,3) else Decyzja (1,2,3,4);

A teraz masz:

2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do
jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami
drogowymi.
3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi
pierwszeństwo przejazdu.

Czyli, jak dla mnie jest tu kategorycznie - w przypadku gdy istnieje kilka "uprawnionych przedmiotow" wybieram jeden z nich, na zasadzie pierwszenstwa - czyli jest policjant, swiatla i znaki - czyli
jest {policjant,swiatla,znaki} wybieram policjant (zgodnie z 2)
jest {policjant,znaki} wybieram policjant (zgodnei z 2)
jest {swiatla,znaki} wybieram swiatla (zgodnie z 1)

i robie co kaza, a gdy juz zrobie, to wracam do przepisow, bo one obowiazuja generalnie zawsze.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-22 20:37:20
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 22.04.2011 19:25, SDD pisze:

[...]

Czyli jak widzisz zielone światło to pędzisz ile fabryka dała, bo wg. ciebie ten sygnał znosi ograniczenia prędkości?

Data: 2011-04-22 20:58:57
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 22.04.2011 20:37, Andrzej Lawa pisze:
Czyli jak widzisz zielone światło to pędzisz ile fabryka dała, bo wg.
ciebie ten sygnał znosi ograniczenia prędkości?

To akurat gupi przykład, bo PoRD mówi o znakach regulujących
pierwszeństwo, a nie o dowolnych znakach.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-22 21:04:37
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

OK, OK, uczepiłem się słowa ;) (SSD pisał ogólnie o znakach - choć pewnie miał na myśli tylko pierwszeństwo ;)

Data: 2011-04-26 09:34:10
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iosag0$ft3$1@news.onet.pl...

PIERWSZEŃSTWO. Więc jak sygnał CZERWONY daje zakaz wjazdu, to masz zakaz
wjazdu na skrzyżowanie pomimo bycia na drodze z pierwszeństwem. Jednak
dwie osoby mające światło ZIELONE mają ten sam priorytet wg świateł

brawo i dlatego stosuje się przepisy "podstawowe" czyli skręcający ustępuje jadącemu na wprost

czy jak policjant stoi na skrzyżowaniu z działającą sygnalizacją i zakazuje ci jazdy jak jest zielone, albo każe ci jechać jak jest czerwone, to do jakich sygnałów się stosujesz?

Data: 2011-04-27 13:15:35
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 26.04.2011 09:34, szerszen pisze:

[...]

Chyba że są znaki, które są ważniejsze niż przepisy ,,podstawowe''.

czy jak policjant stoi na skrzyżowaniu z działającą sygnalizacją i
zakazuje ci jazdy jak jest zielone, albo każe ci jechać jak jest
czerwone, to do jakich sygnałów się stosujesz?

Do policjanta, bo obydwa sygnały regulują prawo do jazdy, a nie
pierwszeństwo, więc policjant jest PRZED światłami.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-27 14:06:56
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ip8tso$poa$2@news.onet.pl...

Chyba że są znaki, które są ważniejsze niż przepisy ,,podstawowe''.

nie, bo światła niwelują znaki

[...]

zastanawiam się tylko czy pisząc PRZED miałeś na myśli przepisy czy dosłownie jego położenie na skrzyżowaniu ;)
zakładam że przepisy, więc

policjant może wydawać ci różne polecenia, nie tylko te pozwalające ci wjechać na zielonym ale nakazujące jazdę pod prąd, czy skręcanie na zakazie, ty jednak zgodnie z artykułem 5 olewasz wszystko i stosujesz sie do polecenia policjanta, to dlaczego tej samej zasady nie chcesz przyjąć w stosunku do świateł, skoro brzmienie przepisu jest identyczne?

jakiś rodzaj schizofrenii czy jak?

Data: 2011-04-27 15:52:28
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 27.04.2011 14:06, szerszen pisze:

[...]

Bo ty tak mówisz i pan dworak? Cała dyskusja się wzięła z tego, że z
przepisów niekoniecznie.

[...]

O ILE JEGO POLECENIE JEST Z TYM CZYMŚ SPRZECZNE.

 to dlaczego tej samej zasady nie chcesz
przyjąć w stosunku do świateł, skoro brzmienie przepisu jest identyczne?
jakiś rodzaj schizofrenii czy jak?

Bo światła nie regulują pierwszeństwa, a jedynie dają zezwolenie lub go
nie dają na wjazd za sygnalizator.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-27 16:03:36
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ip972s$2i0$1@news.onet.pl...

Bo ty tak mówisz i pan dworak? Cała dyskusja się wzięła z tego, że z
przepisów niekoniecznie.

no właśnie z przepisów się to wzięło

O ILE JEGO POLECENIE JEST Z TYM CZYMŚ SPRZECZNE.

a z czym konkretnie? ;)

Bo światła nie regulują pierwszeństwa, a jedynie dają zezwolenie lub go
nie dają na wjazd za sygnalizator.

ależ się mylisz, a artykuł 5.3 wyraźnie zaznacza, że światła maja pierwszeństwo właśnie przed znakami regulującymi pierwszeństwo

Data: 2011-04-28 00:11:29
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 27.04.2011 16:03, szerszen pisze:
[...]

Tylko na razie nie wychodzi jakich.

O ILE JEGO POLECENIE JEST Z TYM CZYMŚ SPRZECZNE.
a z czym konkretnie? ;)

No np. światłem, znakiem czy przepisem.

[...]

No. PIERWSZEŃSTWO.

,,Pierwszeństwo zakupu szynki mają weterani wojenni''

nie oznacza, że jak weteran już nakupi, to reszta nie może.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 09:16:26
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipa4aj$qau$1@news.onet.pl...

Tylko na razie nie wychodzi jakich.

art. 5

No np. światłem, znakiem czy przepisem.

czyli wracamy do pytania
światło czerwone, policjant na skrzyżowaniu stoi i każe jechać, co robisz?

No. PIERWSZEŃSTWO.

no właśnie i dlatego stosujesz się do nich nie do znaków

nie oznacza, że jak weteran już nakupi, to reszta nie może.

jak jest ograniczona ilość, to inny już nie kupi ;)
kiepski ten przykład

Data: 2011-04-28 10:37:33
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 09:16, szerszen pisze:
Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:ipa4aj$qau$1@news.onet.pl...
Tylko na razie nie wychodzi jakich.
art. 5

No dyskutujemy, że średnio właśnie.

No np. światłem, znakiem czy przepisem.
czyli wracamy do pytania
światło czerwone, policjant na skrzyżowaniu stoi i każe jechać, co robisz?

Jadę, bo polecenia policjanta mają PIERWSZEŃSTWO, więc skoro są
sprzeczne, to te sprzeczne o mniejszym priorytecie odrzucam.

No. PIERWSZEŃSTWO.
no właśnie i dlatego stosujesz się do nich nie do znaków

W zakresie dawanych przez nie dyspozycji, które wyraźnie zapisano jako
zgodę na wjazd za sygnalizator, a nie jako regulację pierwszeństwa.

nie oznacza, że jak weteran już nakupi, to reszta nie może.
jak jest ograniczona ilość, to inny już nie kupi ;)
kiepski ten przykład

,,Polecenia dyrektora mają pierwszeństwo przed poleceniami kierownika i
zastępcy kierownika.

Polecenia kierownika mają pierwszeństwo przed poleceniami zastępcy
kierownika''

Wersja pierwsza:

Dyrektor (policjant): Możesz iść na halę.
Kierownik (światła): Nie możesz iść na halę
Zastępca kierownika (znaki): Idąc, ustąp pierwszeństwa Wackowi, co
niesie rułę fi 67.

Idę, bo choć kierownik zabrania, to Dyrektor pozwala. Ale ustępuję
pierwszeństwa Wackowi, bo Dyrektor nic nie mówił o ustępowaniu
pierwszeństwa, tylko, że mogę iść.

Wersja druga:

Dyrektor (policjant): nie ma mnie, poszłem na piwo, radź se sam.
Kierownik (światła): Nie możesz iść na halę
Zastępca kierownika (znaki): Idąc, ustąp pierwszeństwa Wackowi, co
niesie rułę fi 67.

Stoję, bo kierownik nie pozwala iść.

Wersja trzecia:

Dyrektor (policjant): nie ma mnie, poszłem na piwo, radź se sam.
Kierownik (światła): możesz iść na halę
Zastępca kierownika (znaki): Idąc, ustąp pierwszeństwa Wackowi, co
niesie rułę fi 67.

Idę, bo kierownik pozwala, ale po drodze ustępuję pierwszeństwa Wackowi,
bo kierownik nic nie mówił o ustępowaniu pierwszeństwa, tylko, że mogę iść.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 10:49:24
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipb90f$gjp$1@news.onet.pl...

No dyskutujemy, że średnio właśnie.

no ale to twoje zdanie ;)

Jadę, bo polecenia policjanta mają PIERWSZEŃSTWO, więc skoro są
sprzeczne, to te sprzeczne o mniejszym priorytecie odrzucam.

aha, czyli stosujesz to co ci wygodnie ;)
a chwilę wcześniej pisałeś, że będziesz się stosował do jego poleceń, o ile te polecenia nie będą sprzeczne z innymi rzeczami

więc może się zdecyduj, do czego się będziesz stosował i dlaczego

W zakresie dawanych przez nie dyspozycji, które wyraźnie zapisano jako
zgodę na wjazd za sygnalizator, a nie jako regulację pierwszeństwa.

ale wyraźnie napisano że masz się stosować właśnie do sygnalizatora, a nie do znaków regulujących pierwszeństwo, tak jak masz się stosować do poleceń policjanta ignorując światła i znaki, nie tylko te dotyczące pierwszeństwa

,,Polecenia dyrektora mają pierwszeństwo przed poleceniami kierownika i
zastępcy kierownika.

przestań już wymyślać historyjki, zostaw je dla swoich podopiecznych

dałem ci prosty przykład z policjantem i światłami, do ciebie należy tylko zastosowanie tego samego do sygnalizatora świetlnego

jak juz chcesz się bawić w takie rozkminki logiczne, to odpowiedz na pytanie które zadałem andrzejowi

jeśli masz racje, jeśli mamy stosować się jednocześnie do znaków i świateł, to po co taki zapis?

Data: 2011-04-28 10:59:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 10:49, szerszen pisze:
Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:ipb90f$gjp$1@news.onet.pl...
No dyskutujemy, że średnio właśnie.
no ale to twoje zdanie ;)

Podobnie jak twoje przeciwne.

Jadę, bo polecenia policjanta mają PIERWSZEŃSTWO, więc skoro są
sprzeczne, to te sprzeczne o mniejszym priorytecie odrzucam.
aha, czyli stosujesz to co ci wygodnie ;)

Nie, to co ma wyższy priorytet.

a chwilę wcześniej pisałeś, że będziesz się stosował do jego poleceń, o
ile te polecenia nie będą sprzeczne z innymi rzeczami

Nie pisałem. Pisałem, że będę się stosował do poleceń INNYCH rzeczy, o
ile nie będą sprzeczne z poleceniami policjanta. Przykład podałem niżej.

więc może się zdecyduj, do czego się będziesz stosował i dlaczego

Do poleceń wydawanych mi przez policjanta, w drugiej kolejności przez
światła, w trzeciej kolejności przez znaki, w czwartej kolejności przez
przepisy PoRD, w piątej kolejności przez Tradycję i Powszechne Zasady
Społeczne czy jak to nazwać :D

[...]

Nie. Napisano, że sygnalizator MA PIERWSZEŃSTWO w wydawaniu dyspozycji.
Dyspozycje Dyrektora nie sprawiają, że nie mam słuchać kierownika.

dałem ci prosty przykład z policjantem i światłami, do ciebie należy
tylko zastosowanie tego samego do sygnalizatora świetlnego

Kiedy właśnie to nie to samo, a dałem na to przykład, ale go zignorowałeś.

jeśli masz racje, jeśli mamy stosować się jednocześnie do znaków i
świateł, to po co taki zapis?

A to, że zapis jest bublem prawnym....
A to, że być może ustawodawca chciał powiedzieć to, co ty....

Ja nie twierdzę, że nie powinno być tak, jak chcesz.
Ja nie twierdzę, że ustawodawca nie chciał powiedzieć tak, jak ty chcesz.

Ja twierdzę, że ni wuja nie idzie tego wyciągnąć na 100% z zapisów PoRD.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 11:28:56
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipbaac$llo$1@news.onet.pl...

Nie, to co ma wyższy priorytet.

no więc przyjmij, że światła maja wyższy priorytet

Do poleceń wydawanych mi przez policjanta, w drugiej kolejności przez
światła, w trzeciej kolejności przez znaki,

super, tylko że nie zawsze możesz się stosować do wszystkiego na raz, dlatego stworzono artykuł 5 i jasno określono do czego się należy stosować, jeśli jest kilka wytycznych na raz

Nie. Napisano, że sygnalizator MA PIERWSZEŃSTWO w wydawaniu dyspozycji.

tak samo jak policjant ma pierwszeństwo w wydawaniu dyspozycji, to się nazywa analogia

Kiedy właśnie to nie to samo, a dałem na to przykład, ale go zignorowałeś.

to samo, jest policjant, zapominasz o światłach i znakach, są światła, zapominasz o znakach dotyczących pierwszeństwa, proste i nieskomplikowane

A to, że zapis jest bublem prawnym....

:)

A to, że być może ustawodawca chciał powiedzieć to, co ty....

no i tego sie trzymaj

Ja twierdzę, że ni wuja nie idzie tego wyciągnąć na 100% z zapisów PoRD.

bo zapisów prawnych nie czyta się jak książki kucharskiej czy adama słodowego, trzeba trochę pomyśleć i zastanowić się, również nad tym, czego nie napisali, albo czemu to napisali

Data: 2011-04-28 13:38:04
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 11:28, szerszen pisze:
Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:ipbaac$llo$1@news.onet.pl...
Nie, to co ma wyższy priorytet.
no więc przyjmij, że światła maja wyższy priorytet

No mają. Dyskusja nie jest o tym, czy mają czy nie, ale czy wyłączają
działanie znaków o niższym priorytecie czy nie wyłączają.

[...]

Masz inny art. 5 niż ja jak widać, bo w moim określono jedynie priorytety.

Nie. Napisano, że sygnalizator MA PIERWSZEŃSTWO w wydawaniu dyspozycji.
tak samo jak policjant ma pierwszeństwo w wydawaniu dyspozycji, to się
nazywa analogia

No. I dlatego w zakresie sprzecznym będę słuchał tego, o wyższym
priorytecie. Napisałem przykład z kierownikiem.

[...]

Owszem, ale nie wynikające  z przepisów. Z przepisów wynika, że
polecenia zastępcy kierownika, o ile nie są sprzeczne z poleceniami
Dyrektora, należy również wykonywać.

A to, że być może ustawodawca chciał powiedzieć to, co ty....
no i tego sie trzymaj

A dasz gwarancję, że inni też będą? Że Twój autorytet będzie większy niż
zapis bubla prawnego?

[...]

nie pomyliłeś pl.soc.prawo z pl.cośtam.religia?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 14:42:28
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipbjit$rkq$1@news.onet.pl...

No mają. Dyskusja nie jest o tym, czy mają czy nie, ale czy wyłączają
działanie znaków o niższym priorytecie czy nie wyłączają.

no więc właśnie tak jest, bo to wtedy one regulują ruchem na skrzyżowaniu

Masz inny art. 5 niż ja jak widać, bo w moim określono jedynie priorytety.

a czy napisano że masz się stosować do wszystkich na raz?

No. I dlatego w zakresie sprzecznym będę słuchał tego, o wyższym
priorytecie. Napisałem przykład z kierownikiem.

ale tu nie ma zakresów sprzecznych czy nie, nazwijmy to zakresem kompetencji, gdzie kompetencje to kierowanie ruchem, jeśli jest policjant, to policjant kieruje ruchem, jeśli są światła, to światła kierują ruchem, jeśli są znaki, to znaki, a na końcu przepisy podstawowe

i tak jak ruchem na skrzyżowaniu nie mogą kierować jednocześnie światła i policjant, tak i nie mogą tym ruchem kierować jednocześnie światła i znaki (dotyczące pierwszeństwa)

Owszem, ale nie wynikające  z przepisów.

no właśnie wynikające

Z przepisów wynika, że
polecenia zastępcy kierownika, o ile nie są sprzeczne z poleceniami
Dyrektora, należy również wykonywać.

a gdzie w przepisach masz taką zależność, no słucham?

masz wyraźne wyłączenie wyłączenie, świateł i znaków przy policjancie, oraz znaków pierwszeństwa przy światłach

tam nie masz ustalonej kolejności, tylko wskazanie kogo/czego masz się słuchać w zależności od sytuacji

A dasz gwarancję, że inni też będą?

spójrz na to skrzyżowanie i zastanów się kto stworzy większe zagrożenie, ja stosujący się do mojej teorii jeśli twoja jest prawdziwa, czy ty stosujący się do swojej teorii jeśli moja jest prawdziwa ;)

bo mi wychodzi na to, że ja co najwyżej spowolnię ruch na skrzyżowaniu, a ty spowodujesz groźny w skutkach wypadek

Że Twój autorytet będzie większy niż

nie pomyliłeś pl.soc.prawo z pl.cośtam.religia?

absolutnie, a najlepszy dowodem to ze to co napisałem jest prawdziwe, jest brak twojej konkretnej odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie, czyli po co taki zapis jeśli miałoby być, tak jak ty twierdzisz ;)

Data: 2011-04-28 08:21:40
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

Gdyby w rozporządzeniu dopisano, że "sygnał zielony oznacza znajdowanie
się na drodze z pierwszeństwem przejazdu" - w pełni bym poparł.

A, i mała uwaga dodatkowa: paragraf 2 ustęp 7 mówi, że ustęp 1 i 4
odnoszą się też do sygnałów świetlnych, zaś ustęp 4 mówi, że napis lub
symbol umieszczony na tabliczce (np. obrazującej przebieg pierwszeństwa)
stanowi integralną część znaku - czyli w tym przypadku sygnału świetlnego.

Data: 2011-04-28 09:56:42
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipb11l$3fi$1@inews.gazeta.pl...

Gdyby w rozporządzeniu dopisano, że "sygnał zielony oznacza znajdowanie
się na drodze z pierwszeństwem przejazdu" - w pełni bym poparł.

to jest oczywista oczywistość, ten co ma zielone światło ma oczywiste pierwszeństwo przed tymi co go nie mają

[...]

to twoja interpretacja, bo jak już pisałem, art.5.3 wyraźnie mówi coś na temat świateł i znaków dotyczących pierwszeństwa

Data: 2011-04-28 10:07:58
Autor: Andrzej Ława
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 09:56, szerszen pisze:

[...]

Sęk w tym, że ty tak na prawdę nie wiesz, jakie światło ma ktoś inny - z
innej drogi (poza sygnalizatorami S-3, które mają gwarancję
bezkolizyjności). Znaki oznaczające pierwszeństwo są charakterystyczne i
rozpoznawalne także z drugiej strony. To po pierwsze.

Po drugie równie dobrze możesz twierdzić, że zakaz skrętu w prawo jest
równoznaczny ze znakiem "ustąp pierwszeństwa przejazdu" dla osób
skręcających w prawo ale już nie dla jadących prosto.

[...]

Tak, ale rozporządzenie mówi, że tabliczka w takiej sytuacji stanowi
integralną część _świateł_.

Data: 2011-04-28 10:28:58
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipb78v$nc4$1@inews.gazeta.pl...

Sęk w tym, że ty tak na prawdę nie wiesz, jakie światło ma ktoś inny

i nie muszę tego wiedzieć, do szczęścia i bezpiecznego przejechania skrzyżowania potrzebne mi są tylko dwie rzeczy, zielone światło i świadomość faktu, że jeśli skręcam w lewo, to muszę ustąpić jadącym z przeciwka

Tak, ale rozporządzenie mówi, że tabliczka w takiej sytuacji stanowi
integralną część _świateł_.

nie, stanowi integralną część znaku d1, czyli znaku informującego o pierwszeństwie

Data: 2011-04-28 10:38:51
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

Bynajmniej. Ale powiedzmy nawet, że tak, to i tak omawiamy wersję, gdy
obydwaj mają to samo zielone światło.

to twoja interpretacja, bo jak już pisałem, art.5.3 wyraźnie mówi coś na
temat świateł i znaków dotyczących pierwszeństwa

No właśnie mówi niewyraźnie.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 10:51:39
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipb92r$gjp$2@news.onet.pl...

Bynajmniej. Ale powiedzmy nawet, że tak, to i tak omawiamy wersję, gdy
obydwaj mają to samo zielone światło.

no i tu sprawa jest prosta, skoro obydwaj mają zielone, to stosują przepisy "dotyczące prawej ręki", tak w uproszczeniu

No właśnie mówi niewyraźnie.

skoro rozumiesz zapis dotyczący policjanta, to cóż takiego blokuje ci zrozumienie zapisu dotyczącego sygnalizatora

Data: 2011-04-28 10:56:51
Autor: Liwiusz
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-28 10:51, szerszen pisze:

[...]

Skoro obydwaj mają zielone, to znaczy, że sygnalizacja nie działa prawidłowo.

--
Liwiusz

Data: 2011-04-28 11:04:21
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 10:56, Liwiusz pisze:

Skoro obydwaj mają zielone, to znaczy, że sygnalizacja nie działa
prawidłowo.

Chyba ździebko przesadziłeś. Rozmawiamy o S-1 nie o S-3.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 18:10:47
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
Przemysław Adam Śmiejek w <news:ipbail$mj7$2news.onet.pl>:

W dniu 28.04.2011 10:56, Liwiusz pisze:
Skoro obydwaj mają zielone, to znaczy, że sygnalizacja nie działa
prawidłowo.

Chyba ździebko przesadziłeś. Rozmawiamy o S-1 nie o S-3.

Już w tym wątku podałem przepis rozporządzenia o znakach i sygnałach, który
mówi, że przy łamanym pierwszeństwie ma być S-3...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-28 19:41:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 18:10, 'Tom N' pisze:
[...]

Niestety nie widzę tego listu, możesz podać przepis?

Podejrzewam, że mówisz o wytycznych MI dla drogowców, ale to niewiele
zmienia.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 20:54:04
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
Przemysław Adam Śmiejek w <news:ipcbao$op9$1news.onet.pl>:

[...]

I tak i nie -- rozporządzenie zostało wydane na podstawie PoRD, które nie
zastrzega, że maja się do niego stosować ustawiający znaki:

"Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw wewnętrznych, uwzględniając konieczność zapewnienia czytelności i
zrozumiałości znaków i sygnałów drogowych dla uczestników ruchu drogowego,

ale to niewiele zmienia.

To jest Twoje zdanie, które zawsze możesz podeprzeć argumentami...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-29 10:28:39
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 20:54, 'Tom N' pisze:
ale to niewiele zmienia.
To jest Twoje zdanie, które zawsze możesz podeprzeć argumentami...

Argument jest taki, że to wytyczne MI do drogowców. Wg tych wytycznych
np. wjazd na rondo zawsze jest oznakowany znakiem ustąp. A jednak są
rodna bez ustąpa nawet na egzaminie. Do tych wytycznych nie musi się
stosować zarządca prywatnego terenu. Mogą być też błędy.

Jak widać na podawanych przykładach, skrzyżowania oznakowane inaczej niż
piszesz, istnieją i jeździć przez nie trzeba.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-29 10:47:15
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:ipdsrr$nk0$1news.onet.pl...

Argument jest taki, że to wytyczne MI do drogowców. Wg tych wytycznych
np. wjazd na rondo zawsze jest oznakowany znakiem ustąp. A jednak są
rodna bez ustąpa nawet na egzaminie. Do tych wytycznych nie musi się

Coraz mniej.
Jakis czas temu zlikwidowano jedno z nielicznych takich rond - w Czestochowie.
Zmieniono organizacje ruchu wlasnie na taka ze znakiem A7 i rondem.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-29 21:15:36
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
Przemysław Adam Śmiejek w <news:ipdsrr$nk0$1news.onet.pl>:

W dniu 28.04.2011 20:54, 'Tom N' pisze:
ale to niewiele zmienia.
To jest Twoje zdanie, które zawsze możesz podeprzeć argumentami...

Argument jest taki, że to wytyczne MI do drogowców.

Argumentem, że rozporządzenie jest dla drogowców, jest to że rozporządzenie
jest dla drogowców.

Wg tych wytycznych
np. wjazd na rondo zawsze jest oznakowany znakiem ustąp.

Taaa -- i taki wniosek wyciągnąłeś z zapisu  "Znak C-12 stosuje się łącznie
ze znakiem A-7"? --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-30 07:26:29
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 29.04.2011 21:15, 'Tom N' pisze:
[...]

Ano. Więc nie dotyczy kierowców.

Wg tych wytycznych
np. wjazd na rondo zawsze jest oznakowany znakiem ustąp.
Taaa -- i taki wniosek wyciągnąłeś z zapisu  "Znak C-12 stosuje się łącznie
ze znakiem A-7"?

A ty wyciągasz inny?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-30 12:21:23
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
Przemysław Adam Śmiejek w <news:ipg6i5$2ar$1news.onet.pl>:

[...]

Czyli nie masz żadnego argumentu.

[...]

Że "łącznie" <> "wyłącznie" oraz "Zastosowanie sygnału kierunkowego dla
pojazdów skręcających w lewo jest obowiązkowe [...]"
                            ^^^^^^^^^^^^^^^^^

No masz nic nie piszą że stosowanie A-7 jest *obowiązkowe* gdy jest znak
C-12, ani nie piszą, że znak C-12 stosuje się *wyłącznie* ze znakiem A-7

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-04-28 11:30:26
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipba4o$k9i$1@news.onet.pl...

Skoro obydwaj mają zielone, to znaczy, że sygnalizacja nie działa prawidłowo.

???
może nie doprecyzowałem bo wydawało mi się to oczywiste, mówię o tych jadących na przeciwko siebie

Data: 2011-04-28 11:45:24
Autor: Liwiusz
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-28 11:30, szerszen pisze:

[...]

I jak wówczas chcesz stosować regułę prawej ręki? Jeśli chodzi o "skręcanie w lewo", to nie ją się stosuje.

--
Liwiusz

Data: 2011-04-28 11:56:08
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipbcvq$t1$1@news.onet.pl...

I jak wówczas chcesz stosować regułę prawej ręki? Jeśli chodzi o "skręcanie w lewo", to nie ją się stosuje.

przecież napisałem "tak w uproszczeniu", nawet "dotyczące prawej ręki" wziąłem w ciapki, przecinanie torów jazdy to jedno, a fakt że w trakcie skrętu w lewo, jadącego z przeciwka prosto masz po prawej stronie, to drugie

Data: 2011-04-28 11:03:48
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 10:51, szerszen pisze:
[...]

Nie, bo wtedy PIERWSZEŃSTWO dyspozycji świateł (Kierownik) nie
rozwiązuje konfliktu, więc zapytamy zastępcę kierownika:

Kierownik: Gryzelda i Szerszeń mogą iść na halę.
Zastępca kierownika: Gryzelda, ustąp pierwszeństwa Szerszeniowi, bo
niesie rurę.
Zasady etyczne ogólne: Mężczyźni (szerszenie) ustępują kobietom
(Gryzeldom).

No właśnie mówi niewyraźnie.
skoro rozumiesz zapis dotyczący policjanta, to cóż takiego blokuje ci
zrozumienie zapisu dotyczącego sygnalizatora

Nic mi nie blokuje. Rozumiem obydwa zapisy.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 11:33:25
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ipbahl$mj7$1@news.onet.pl...

Nie, bo wtedy PIERWSZEŃSTWO dyspozycji świateł (Kierownik) nie
rozwiązuje konfliktu, więc zapytamy zastępcę kierownika:

ale nie ma żadnego konfliktu, bo jaki możesz mieć konflikt na skrzyżowaniu ze światłami ale bez znaków

Nic mi nie blokuje. Rozumiem obydwa zapisy.

no chyba jednak nie, skoro zamierzasz słuchać się policjanta ignorując wszelkie znaki i sygnały świetlne, a przy identycznym zapisie dotyczącym świateł i znaków pierwszeństwa, chcesz stosować się do obu jednocześnie, zamiast te drugie (znaki) zignorować

Data: 2011-04-28 13:34:14
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 28.04.2011 11:33, szerszen pisze:
[...]

Nie napisałem tego. Będę ignorował sygnały świetlne i znaki w zakresie,
w jakim są sprzeczne z poleceniami policjanta, bo te mają pierwszeństwo.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-27 17:29:57
Autor: Andrzej Lawa
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 27.04.2011 14:06, szerszen pisze:

Chyba że są znaki, które są ważniejsze niż przepisy ,,podstawowe''.

nie, bo światła niwelują znaki

A przepisów ogólnych już nie?

Data: 2011-04-28 09:17:40
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4db83675$1@news.home.net.pl...

A przepisów ogólnych już nie?

nie i do tego tylko znaki dotyczące pierwszeństwa, aby było jasne

Data: 2011-04-22 07:15:47
Autor: Misiek
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał w wiadomości news:iop7eb$kih$1news.onet.pl...

[...]

Zle. Nie "zakladam", a w samej "zagadce" to bylo okreslone. Ze pojazd "B" ma zielone swiatlo.

Data: 2011-04-19 23:32:09
Autor: Przemek
Pierwszeństwo przejazdu
to nam wczesniej objawił(a), a ja odpowiadam:
Chyba oczywiste, Ĺźe A.

A niby z czego ta oczywistość wynika?
Działają światła czyli nie patrzymy na znaki. Jak nie patrzymy na znaki to skręcający w lewo A ma po prawej B więc musi mu ustąpić pierszeństwa. Czyli pierszeństwo na B.
BTW SDD kiedy to A miał pierszeństwo? Robiłem prawo jazdy w 1987 roku i już wtedy światła miały pierszeństwo przed znakami.
Przem

Data: 2011-04-19 22:02:06
Autor: to
Pierwszeństwo przejazdu
begin Przemek
to nam wczesniej objawił(a), a ja odpowiadam:
Chyba oczywiste, Ĺźe A.

A niby z czego ta oczywistość wynika?

Przecież scancellowalem tego posta, jak go pisałem to nie zwróciłem uwagi na światła. ;)

Data: 2011-04-20 00:13:24
Autor: Przemek
Pierwszeństwo przejazdu
to nam wczesniej objawił(a), a ja odpowiadam:
Przecież scancellowalem tego posta, jak go pisałem to nie zwróciłem uwagi
na światła. ;)

Za póóóóźno ;)
Przem

Data: 2011-04-19 23:42:25
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemek" <raz@onet.pl> napisał w wiadomości news:iokv9t$7t4$1news.onet.pl...

BTW SDD kiedy to A miał pierszeństwo? Robiłem prawo jazdy w 1987 roku i już wtedy światła miały pierszeństwo przed znakami.

Widocznie miales zlego instruktora, albo jednak zle pamietasz.
Wtedy nie bylo tak, ze "gdy swiatla dzialaja, nie patrzymy na znaki".

Bylo, ze "swiatla sa wazneisjze od znakow", ale bylo, ze gdy one nie rozstrzygaja, to wtedy rozstrzygaja znaki, a gdy i one nie rozstrzygaja to dopiero na samym koncu "prawa reka" i inne zasady ogolne.

Oczywiscie postawa "orwellowska" wobec zmieniajacych sie przepisow jest calkiem optymalna - w koncu po co pamietac, jak kiedys sie jezdzilo - wazne jest jak si ejezdzi teraz.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 00:15:06
Autor: Przemek
Pierwszeństwo przejazdu
SDD nam wczesniej objawił(a), a ja odpowiadam:
Widocznie miales zlego instruktora, albo jednak zle pamietasz.
Wtedy nie bylo tak, ze "gdy swiatla dzialaja, nie patrzymy na znaki".

Ręki nie dam, bo za bardzo szanuję, ale utkwiło mi, światła, znaki, reguły. W tej kolejności. I nie było to "ważniejsze", a w tej kolejności.

Oczywiscie postawa "orwellowska" wobec zmieniajacych sie przepisow jest calkiem optymalna - w koncu po co pamietac, jak kiedys sie jezdzilo -
wazne  jest jak si ejezdzi teraz.

To inna sprawa, ale akurat to pamiętam, bo to była jedna z bardziej zrozumiałych, bo rozsądnych zasad :P
Przem

Data: 2011-04-20 00:30:15
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Przemek" <raz@onet.pl> napisał w wiadomości news:iol1l2$h9h$2news.onet.pl...

Ręki nie dam, bo za bardzo szanuję, ale utkwiło mi, światła, znaki, reguły. W tej kolejności. I nie było to "ważniejsze", a w tej kolejności.

No wiec wlasnie. Kiedys na klasycznym skrzyzowaniu (pierwszensttwo na wprost i zielone swiatlo) byloby

*swiatla* jeden i drugi ma zielione, wiec obaj moga jechac (bedzie dzwon)
*znaki* jeden i drugi zjezdza z drogi z pierwszenstwem (bedzie dzwon)
*reguly* jeden skreca w lewo, wiec ma z prawej srony tego, ktory skreca w prawo i to tamten ma pierwszenstwo

Na skrzyzowaniu ze schematu natomiast byloby:
*swiatla* jeden i drugi ma zielione, wiec obaj moga jechac (bedzie dzwon)
*znaki* jeden jedzie po drodze z pierwszenstwem a drugi ma znak A-7, wiec ten pierwszy ma pierwszenstwo przed drugim

*reguly* okazaly si eniepotrzebne, bo swiatla i znaki daly rade
- wlasnie o tak rozumiana kolejnosc chodzilo

teraz natomiast mamy dla sytuacji z obrazka
*swiatla* jeden i drugi ma zielione, wiec obaj moga jechac (bedzie dzwon)
i od razu schodzimy do regul, pomijajac znaki:
*reguly* jeden skreca w lewo, wiec ma z prawej srony tego, ktory skreca w prawo i to tamten ma pierwszenstwo*

* - gdyby A byl pojazdem szynowym mialby na mocy zasad ogolnych pierwszenstwo przed B, gdyby jednak B jechal prosto a nei skrecal, to pojazd szynowy musialby mu ustapic pierwszenstwa (z rozporzadzenia o sygnalach)

 Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 08:54:46
Autor: zlotowinfo
Pierwszeństwo przejazdu
Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomości news:ioktkv$5nv$1inews.gazeta.pl...
http://www.grupa33.jgora.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=254

Pierwszeństwo ma A czy B ?

nie powinni robić takich podstępnych skrzyżowań
znak drogi z pierwszeństwem powinien zostać zdjęty lub światła

jako pojazd A widząc drogę z pierwszeństwem na znaku
a tym bardziej zielone światło napewno przygrzmociłbym w pojazd B
nie widzę jakie światło ma pojaz B, a priorytety drogi są widoczne na znaku

Data: 2011-04-20 09:35:45
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "zlotowinfo" <usuntousun@go2.pl> napisał w wiadomości news:iolvvg$reh$1inews.gazeta.pl...

jako pojazd A widząc drogę z pierwszeństwem na znaku
a tym bardziej zielone światło napewno przygrzmociłbym w pojazd B
nie widzę jakie światło ma pojaz B, a priorytety drogi są widoczne na znaku

A jako pojazd B widzisz znak A-7 i zielone swiatlo wiec ignorujesz A-7 i zwyczajnie skrecasz.w prawo.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 09:39:25
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 09:35, SDD pisze:
U�ytkownik "zlotowinfo" <usuntousun@go2.pl> napisa� w wiadomo�ci news:iolvvg$reh$1inews.gazeta.pl...

jako pojazd A widz�c drog� z pierwsze�stwem na znaku
a tym bardziej zielone �wiat�o napewno przygrzmoci�bym w pojazd B
nie widz� jakie �wiat�o ma pojaz B, a priorytety drogi s� widoczne na znaku

A jako pojazd B widzisz znak A-7 i zielone swiatlo wiec ignorujesz A-7 i zwyczajnie skrecasz.w prawo.

A na jakiej podstawie tak twierdzisz? Wiem, że to powszechny pogląd i
sam go wyznawałem na podstawie nauk w TV :D, ale właśnie sobie
przejrzałem PoRD i mi to kuźwa nie wynika. Jest napisane, że światła
mają PIERWSZEŃSTWO przed znakami. A światła nie regulują pierwszeństwa.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 10:57:10
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:iom2jd$tfn$1news.onet.pl...

[...]

Tez to teraz dokladnie przeczytalem i uwazam, ze nei implikuje to istnienia hieerarchii.

Jasno z tego wynika, ze jezeli swiatla mowia co innego niz znaki, to sluchamy swiatel. W tym sensie maja pierwszenstwo
Natomiast  to, co robic, gdy swiatla nie rozstrzygaja *nie jest jasno powiedziane*.

Mozesz to zrozumiec, tak jak Ty to rozumiesz, a mozna tez tak, ze:
swiatla mowia *1*
znaki mowia *2*
reguly mowia *3*

wiec - jako ze znaki i swiatla maja pierwszenstwo przed regulami, patrzymy na znaki i swiatla, a jako ze swiatla maja pierwszenstwo, to patrzymy na swiatla i koniec. Opuszczamy hierarchie, znow w razie problemow stosujemy ustawe (bo stosujemy ja zawsze, bedac na drodze), a ustawa zawiera m.in. owe "reguly".

Nie pierwsza sytuacja w polskim prawie sytuacja, gdy przepisy sa do dupy i trzeba sie powolywac na pismiennictwo i orzecznictwo.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 11:20:03
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

[...]

W dawniejszej (sprzed 1997 roku)tresci art 5 wynikala *wprost* hierarchia z gory na dol.
Potem ten fragment zniknal, a to jest wazny argumet przemawiajacy za tym, ze jej juz nie ma i w przypadku nierozstrzygnietym schodzimy wprost do przepisow ogolnych ustawy.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:34:33
Autor: zly
Pierwsze?stwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 11:20:03 +0200, SDD napisał(a):

Potem ten fragment zniknal, a to jest wazny argumet przemawiajacy za tym, ze jej juz nie ma

Tyle, że nie ma obowiązku znajomości prawa z prze iluś tam lat. Ktoś kto
zdał na prawo jazdy miesiąc temu, nie musi wiedzieć jak było wcześniej.
Jak dla mnie też możliwe są dwie interpretacje:
1. Światła mają pierwszeństwo, a potem reguły ogólne
2. Światła mają pierwszeństwo,  nie rozstrzygają, więc schodzimy na znaki.

Na moją logikę opcja dwa jest rozsądniejsza.
Inna sprawa, że bardziej zabugowanej ustawy niż PORD to chyba nie ma...

--
marcin

Data: 2011-04-20 12:37:32
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "zly" <bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm> napisał w wiadomości news:q11pl0pxkcxq.dlgpiki.fixed...

Tyle, że nie ma obowiązku znajomości prawa z prze iluś tam lat. Ktoś kto
zdał na prawo jazdy miesiąc temu, nie musi wiedzieć jak było wcześniej.

Zgadza sie (mowilem, ze nie ma jak Orwell), tyle ze dla sadu i organow przy interpretacji moze byc istotna "intencja ustawodawcy", a te mozna poczytywac tak, ze skoro przepis byl i sie zniknal, to znaczy ze zrobiono to w pewnym celu - wlasnie w celu zlikwidowania hierarchii up-bottom.

Jak dla mnie też możliwe są dwie interpretacje:
1. Światła mają pierwszeństwo, a potem reguły ogólne
2. Światła mają pierwszeństwo,  nie rozstrzygają, więc schodzimy na znaki.

Zgadza sie, ale w swietle tego co napisalem, organy (w szczegolnosci sady) mozna latwiej przekonac do 1.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:55:50
Autor: Paweł
Pierwsze?stwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 09:39:25 +0200, Przemysław Adam Śmiejek
<niechce@spamu.pl> napisał:

Tabliczka T6a dotyczy zarówno znaku D1 jak i sygnalizatora

Paweł

Data: 2011-04-20 13:01:08
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

<niechce@spamu.pl> napisał:

Tabliczka T6a dotyczy zarówno znaku D1 jak i sygnalizatora

Przepis poprosze.
Pokaz mi stosowny punkt rozporzadzenia w sprawie znakow i sygnalow, ktory daje tabliczce taka moc.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:02:29
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:8metq6p8bnm993au3gvhk5re7phlul0tr14ax.com...

Tabliczka T6a dotyczy zarówno znaku D1 jak i sygnalizatora

Jest dokladnie odwrotnie znak tabliczka T-6a dotyczy *tylko znaku* D-1, ktory wobec zapalonego sielonego swiatla *nie obowiazuje*, ergo: nie obowiazuje rowniez tabliczka

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 14:00:57
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze?stwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 13:02, SDD pisze:
Jest dokladnie odwrotnie znak tabliczka T-6a dotyczy *tylko znaku* D-1,

Zgoda.

ktory wobec zapalonego sielonego swiatla *nie obowiazuje*,

Albowiem? Tu jest właśnie zgrzyt. Bo czemu ma nie obowiązywać akurat ten
znak, a juĹź przepisy tak?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 14:07:36
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:iomhtp$5fg$1news.onet.pl...

Albowiem? Tu jest właśnie zgrzyt. Bo czemu ma nie obowiązywać akurat ten
znak, a już przepisy tak?

Po swiatla maja pierwszenstwo i swa potega (zwana pierwszenstwem) "miazdza" znak.
Znaku nie ma. Uniewazniony.
Przepisy natomiast pozostaja.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 14:10:04
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze?stwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 14:07, SDD pisze:
U�ytkownik "Przemys�aw Adam �miejek" <niechce@spamu.pl> napisa� w wiadomo�ci news:iomhtp$5fg$1news.onet.pl...

Albowiem? Tu jest w�a�nie zgrzyt. Bo czemu ma nie obowi�zywa� akurat ten
znak, a juďż˝ przepisy tak?
Po swiatla maja pierwszenstwo i swa potega (zwana pierwszenstwem) "miazdza" znak.

Ale światła nie mówią nic o pierwszeństwie przejazdu. Światła mówią
możesz jechać albo nie możesz jechać.

Znaku nie ma. Uniewazniony.

\No właśnie taki jest powszechny pogląd, ale dlaczego?

Przepisy natomiast pozostaja.

A dlaczego? Dlaczego znaki mają być unieważnione, a przepisy nie?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 14:21:30
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:iomies$5fg$3news.onet.pl...
W dniu 20.04.2011 14:07, SDD pisze:

Ale światła nie mówią nic o pierwszeństwie przejazdu. Światła mówią
możesz jechać albo nie możesz jechać.

Trzeba patrzec calosciowo. Kierowcy B swiatlo mowi "mozesz jechac" a znak mowi "ustap pierwszenstwa" (skoro cos jedzie na torze kolizyjnym jest to rownoznacznie z "nie mozesz jechac") ergo jego znak A-7 z tabliczka T-6b zostaje uniewazniony.
Konsekwencja tego musi byc takze uniewaznienei znaku D-1 z tabliczka T-6a kierowcy jadacego z naprzeciwka - w przeciwnym razie obaj mieliby pierwszenstwo.

Znaku nie ma. Uniewazniony.

\No właśnie taki jest powszechny pogląd, ale dlaczego?

Wlasnie dlatego, ze mowia kierowcy co innego a sygnaly swietlne maja pierwszenstwo.

Przepisy natomiast pozostaja.

A dlaczego? Dlaczego znaki mają być unieważnione, a przepisy nie?

Przepisy ustaw zawsze obowiazuja na terytorium swego zasiegu podmioty, ktorych dotycza.
Tylko jakis szczegolny przepis moze wylaczyc dzialanie innego ogolniejszego w okreslonych okolicznosciach - tak jak obrona konieczna wylacza odpowiedzialnosc karna za niektore przestepstwa.
 - np. zabojstwo.

Takim wlasnie chwilowym uniewaznieniem jest okreslony w art. 5 PORD prymat sygnalow i znakow nad przepisami.
Jak juz wjedzie na skrzyzowanie, to:
- reguly znow obowiazuja, bo swiatla mowily, ze moze wjechac, wjechal majac w dupie tego z prawej strony.

Takze znak mogl miec w dupie, wszakze wjezdzajac na skrzyzowanie (np. mimo A-7 czy STOP) juz okazal wszem i wobec gdzie ow znak ma.
No to znow pozstaja przepisy, a te mowia, ze ten co w lewo ustepuje temu co prosto z naprzeciwka.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 14:22:39
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał w wiadomości news:iomj53$apv$1news.onet.pl...

rownoznacznie z "nie mozesz jechac") ergo jego znak A-7 z tabliczka T-6b

T-6c oczywiscie

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 14:28:53
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze?stwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 14:21, SDD pisze:
U�ytkownik "Przemys�aw Adam �miejek" <niechce@spamu.pl> napisa� w wiadomo�ci news:iomies$5fg$3news.onet.pl...
W dniu 20.04.2011 14:07, SDD pisze:

Mógłbyś naprawić czytnik i nie psuć polskich znaków?

Ale �wiat�a nie m�wi� nic o pierwsze�stwie przejazdu. �wiat�a m�wi�
mo�esz jecha� albo nie mo�esz jecha�.
[...]

No ale właśnie tego nie rozumiem, na jakiej podstawie. światło tylko
mĂłwi ,,moĹźesz''. A na kolizyjnym masz pojazd. I dlaczego masz
rozstrzygać pierwszeństwo tej kolizyjności przepisami, a nie znakiem? Bo
przepis mówi, że światła są przed znakami i przepisami. A znaki są przed
przepisami? Dla mnie mało logiczne.

\No w�a�nie taki jest powszechny pogl�d, ale dlaczego?
Wlasnie dlatego, ze mowia kierowcy co innego a sygnaly swietlne maja pierwszenstwo.

No właśnie nie mówią. USTĄP nie mówi ,,nie mozesz jechać'' tylko ,,masz
jechac tak, aby nie wymusić na tym innym reakcji''.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 14:42:42
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:iomji6$ce6$1news.onet.pl...

Mógłbyś naprawić czytnik i nie psuć polskich znaków?

sorry

rozstrzygać pierwszeństwo tej kolizyjności przepisami, a nie znakiem? Bo
przepis mówi, że światła są przed znakami i przepisami. A znaki są przed
przepisami? Dla mnie mało logiczne.

Z tym sie

[...]

Znaczy moze inaczej - Twoj mozg za posrednictwem wzroku widzi nastepujace obiekty:
znak A-7, tabliczke T-6c i zielone swiatlo.

Do Twego mozgu docieraja dwa komunikaty-polecenia:
1. Mozesz wjechac na skrzyzowanie!
2. Zanim wjedziesz, upewnij sie czy nie wymusisz pierwszenstwa przejazdu, ktorego przeciez nie posiadasz! (badz nawet jak w przypadku STOP "zatrzymaj sie!")
Do tego dochodzi trzeci komunikat, wysylany przez ustawe:
3. Zanim wjedziesz, upewnij sie, czy nikt nie nadjezdza z prawej strony, bo to on ma pierwszenstwo przed Toba!

Zgodnie z *pierwszenstwem* sygnalow przed znakami *realizujesz* polecenie 1 (gdy go nie zrealizujesz to mozesz narazic sie na zarzut utrudniania ruchu).
Gdy juz polecenie 1 zrealizujesz, to polecenia 2 i 3. nie ma najmniejszego znaczenia, bo jest juz "po ptokach".
Poprzednie brzmienie artykulu 5 PORD nakazywalo *przed wjazdem na skrzyzowanie* dokladne analizowanie tych komunikatow z uwzglednieniem, ktora warstwa przeslania ktora. A teraz jest tak, ze realizujesz dyspozycje wynikajaca z pierwszenstwa, po czym kolejne dyspozycja przestaja miec sens, bo czas i pojazd biegna naprzod.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 14:35:14
Autor: szerszen
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomies$5fg$3@news.onet.pl...

Ale światła nie mówią nic o pierwszeństwie przejazdu. Światła mówią
możesz jechać albo nie możesz jechać.

i tak i nie ;)

działające światła czynią skrzyżowanie równorzędnym, teraz będzie ci łatwiej zrozumieć?

Data: 2011-04-20 14:57:21
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze?stwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 14:35, szerszen pisze:
i tak i nie ;)
działające światła czynią skrzyżowanie równorzędnym,

A dlaczego tak uwaĹźasz?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 15:22:01
Autor: szerszen
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ioml7h$js1$1@news.onet.pl...

A dlaczego tak uwaĹźasz?

to nie ja, to przepisy, a w sumie bardziej obowiązująca ich interpretacja, która, po pewnym zastanowieniu, jest całkiem sensowna

Data: 2011-04-20 17:22:05
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze?stwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 15:22, szerszen pisze:
to nie ja, to przepisy,

ktĂłre?

a w sumie bardziej obowiązująca ich
interpretacja, która, po pewnym zastanowieniu, jest całkiem sensowna

No właśnie cały czas się nad tym zastanawiamy. Bo poza stwierdzeniem
niektórych ,,tak jest'' nie umiem tego wywieść wprost z PoRD.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-21 14:14:24
Autor: szerszen
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomtmu$m05$1@news.onet.pl...

No właśnie cały czas się nad tym zastanawiamy. Bo poza stwierdzeniem
niektórych ,,tak jest'' nie umiem tego wywieść wprost z PoRD.

ok, zadam pytanie podchwytliwe, jeśli trafiasz na skrzyżowanie, na którym są znaki, działają światła i jest policjant kierujący ruchem, to do jakich wytycznych się stosujesz?

Data: 2011-04-21 15:30:52
Autor: zlotowinfo
Pierwsze?stwo przejazdu
Użytkownik "szerszen" <szerszen@tlen.pl> napisał w wiadomości news:iop72t$2ab$1news.task.gda.pl...

ok, zadam pytanie podchwytliwe, jeśli trafiasz na skrzyżowanie, na którym są znaki, działają światła i jest policjant kierujący ruchem, to do jakich wytycznych się stosujesz?
świateł, kto pieszemu pozwolił stać na środku skrzyżowania?
przejechać, jak będzie przeszkadzał w ruchu drogowym ;p

Data: 2011-04-22 18:08:41
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze?stwo przejazdu
W dniu 21.04.2011 14:14, szerszen pisze:

[...]

Wszystkich. Zgodnie z ich priorytetami. W tym sęk, że pan Dworak by
chciał spadać z policjanta na zasady ogólne, ze świateł na zasady
ogólne... ale mi to bulwa nać nie wynika z PoRD.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-26 09:36:30
Autor: szerszen
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ios969$9no$1@news.onet.pl...

Wszystkich.

czyli co, jak jest zielone, a on ci każe się zatrzymać, to jedziesz?

chciał spadać z policjanta na zasady ogólne, ze świateł na zasady
ogólne... ale mi to bulwa nać nie wynika z PoRD.

bo tak jest, mniej więcej, jak jest policjant to stosujesz sie do jego sygnałów, nie patrzysz na światła i znaki, jak są światła nie patrzysz na znaki regulujące pierwszeństwo

Data: 2011-04-20 14:55:10
Autor: Misiek
Pierwsze�stwo przejazdu

[...]

A tak wogole to logika nakazuje zeby swiatlo zielone mial tez pojazd C, a nie - jak w tekscie napisano - pojazd B. Swiatlo zielone zapalalo by sie dla drogi z pierwszenstwenm przejazdu wtedy..

Data: 2011-04-20 15:07:01
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:4daed7a5$0$2457$65785112news.neostrada.pl...

A tak wogole to logika nakazuje zeby swiatlo zielone mial tez pojazd C, a nie - jak w tekscie napisano - pojazd B. Swiatlo zielone zapalalo by sie dla drogi z pierwszenstwenm przejazdu wtedy..

Dziekuje bardzo, gdyby dopuscili sygnalizacje zwykle, nie kierunkowe, gdzie ruch by byl otwarty dla drog wzgledem siebie bocznych, to chyba schowalbym prawo jazdy bardzo gleboko.
Zwykle swiatla maja sens tylko gdy sa zainstalowane wahadlowo (czyli przy skrzyzowaniu x otwarty ruch tylko z jednej jezdni) albo "na wprost".

W opisywanym przez Ciebie przypadku sens maialby tylko sygnalizacja kierunkowa - mialbym pewnosc, ze gdy jade w kierunku wskazanym strzalka, to na pewno tor mojej jazdy nie jest kolizyjny z zadnym innym otwartym jednoczesnie kierunkiem.
W innuym przypadku kierowac "z lewej strony" chcacy jechac na wprost i majac zielone swiatlo skasuje sie z tym ktory tez chce jechac na wprost prostopadle do niego (lub inne konfiguracje).

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-22 00:28:54
Autor: to
Pierwsze�stwo przejazdu
begin Przemysław Adam Śmiejek
A światła nie regulują pierwszeństwa.

A co niby "regulują"?

Data: 2011-04-22 07:17:10
Autor: Misiek
Pierwsze�stwo przejazdu

Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4db0cbc6$0$2457$65785112news.neostrada.pl...
begin Przemysław Adam Śmiejek

A światła nie regulują pierwszeństwa.

A co niby "regulują"?

Reguluja ruch na skrzyzowaniu :-)

Data: 2011-04-22 13:25:33
Autor: Andrzej Lawa
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 22.04.2011 02:28, to pisze:
begin Przemysław Adam Śmiejek

A światła nie regulują pierwszeństwa.

A co niby "regulują"?

Dopuszczalność wjechania na skrzyżowanie. Z pominięciem "zielonej strzałki" która poniekąd robi także za znak "STOP".

Data: 2011-04-23 13:29:41
Autor: to
Pierwsze�stwo przejazdu
begin Andrzej Lawa
Dopuszczalność wjechania na skrzyżowanie. Z pominięciem "zielonej
strzałki" która poniekąd robi także za znak "STOP".

I w ten właśnie sposób regulują kto ma w danym momencie pierwszeństwo na skrzyżowaniu...

Data: 2011-04-27 17:31:02
Autor: Andrzej Lawa
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 23.04.2011 15:29, to pisze:
begin Andrzej Lawa

Dopuszczalność wjechania na skrzyżowanie. Z pominięciem "zielonej
strzałki" która poniekąd robi także za znak "STOP".

I w ten właśnie sposób regulują kto ma w danym momencie pierwszeństwo na
skrzyĹźowaniu...

I działanie zielonej strzałki jako STOP to jedyna "regulacja" pierwszeństwem, jaką wykonują sygnały świetlne.

Data: 2011-04-28 00:16:47
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 27.04.2011 17:31, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Ależ nieprawda. Tylko potocznie tak się uważa. Sygnalizator S-2 (tzw.
strzałka warunkowa) bynajmniej nic nie stanowi w zakresie pierwszeństwa.

3. Skręcanie lub zawracanie, o ktĂłrych mowa  w ust. 1 [S-2 a skręcanie]
i 2 [S-2 a zawracanie], jest dozwolone pod warunkiem,  Ĺźe kierujący
zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu
innym jego uczestnikom.

Czyli S-2 pozwala na jazdę, która nie utrudnia ruchu innym uczestnikom,
a nie na jazdę z ustąpieniem pierwszeństwa innym uczestnikom. Co prawda
jest to niuans kosmetyczny, ale jednak jest.

Sygnalizacja świetlna w żaden sposób nie definiuje pierwszeństw, a
jedynie daje zgody lub nie, na jazdy w danych kierunkach, ew. gwarantuje
bezkolizyjność danych kierunków.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-28 14:25:35
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:ipa4kh$r93$1news.onet.pl...

zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu

- tu jest tez podstawowa roznica - strzalka wcale nie dziala jak STOP - przy niej trzeba sie bowiem zatzymac *przed sygnalizatorem* (tak jakby wogole jej sie nie dostrzeglo, a widzialo tylko czerwone swiatlo) - skad moze wcale nie byc widac dobrze drogi dla ktorej ruch jest otwarty.
A jak juz sie ruszy ze strzalki, to mozna skrecic bez dodatkowego zatrzymywania sie o ile nic nie jedzie - na takiej samej zasadzie, jak w przypadku znaku A7

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-22 18:16:09
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 22.04.2011 02:28, to pisze:
begin Przemysław Adam Śmiejek

A światła nie regulują pierwszeństwa.

A co niby "regulują"?

http://www.v10.pl/prawo/Sygnaly,swietlne,115.html

Sygnały świetlne, nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają:

    * Sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator; Sygnał
zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeĹźeli:
          o ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub
rowerzystom,
          o ze względu na warunki ruchu na skrzyĹźowaniu lub za nim
opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania
sygnału zielonego.
    * Sygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba Ĺźe w chwili
zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że
nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten
oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony;
    * Sygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator;
    * Sygnał czerwony i żółty nadawane jednocześnie - zakaz wjazdu za
sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał
zielony.

Sygnalizator używany poza skrzyżowaniem do kierowania ruchem na zwężonym
odcinku drogi może nadawać sygnały o dwóch tylko barwach - zielonej i
czerwonej.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 08:58:29
Autor: Kabelek
Pierwszeństwo przejazdu
Pierwszeństwo ma A czy B ?

Pierwszeństwo ma A i to bojętne czy światła działają czy nie.
Przerobione praktycznie w sądzie w Dresden. Byłem pojazdem A. Miski chciały mi wpakować mandat i zabrać na miesiąc prawko za wymuszenie pierwszeństwa i spowodowanie wypadku, bo byli świadkami zajścia i nawet przedstawili jako dowód nagranie z monitoringu skrzyżowania.
Pierwszy wyrok: wymusił B. Po odwołaniu drugi wyrok: wymusił B. Zdecydował mały szczegół. W uzasadnieniu wyroku było jeszcze, że policja ma zawiadomić odpowiedziałnych za oznakowanie by poprawili błąd w oznakowaniu zgonie z założeniem jak ruch ma się na tym skrzyżowaniu odbywać.
Miny misaków były bezcenne.
Podpowiem, że rysunek jest spieprzony do komentarza lub komentujący nie zna przepisów i zasad ustawiania znaków drogowach.
No chyba że w Polsce isnieją inne zasady ustawiania znaków.
Teraz, kto zgadnie o jaki szczegół chodzi i dlaczego ?

Kabelek

Data: 2011-04-20 11:24:25
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Kabelek" <kabelek.no.spam@gmx.de> napisał w wiadomości news:iom06v$s88$1inews.gazeta.pl...

Pierwszeństwo ma A i to bojętne czy światła działają czy nie.
Przerobione praktycznie w sądzie w Dresden. Byłem pojazdem A. Miski chciały mi

Byc moze wowczas w Dresden obowiazywaly takie przepisy jak w PL do 1997 roku.

Podpowiem, że rysunek jest spieprzony do komentarza lub komentujący nie zna przepisów i zasad ustawiania znaków drogowach.

Brakuje dobrego oznakowania poziomego (co raczej nei jest bezwzglednie potrzebne)

No chyba że w Polsce isnieją inne zasady ustawiania znaków.
Teraz, kto zgadnie o jaki szczegół chodzi i dlaczego ?

Moze chodzi o to, ze skoro strumienie ruchu sa takie, ze uzasadniaja potrzebe dania pierwszenstwa w lewo (wzmozone potoki ruchu) to powinno sie tam dac sygnalizacje kierunkowa.
No ale nie ma jej i co nam Pan zrobisz?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 11:38:31
Autor: Kabelek
Pierwszeństwo przejazdu

Pierwszeństwo ma A i to bojętne czy światła działają czy nie.
Przerobione praktycznie w sądzie w Dresden. Byłem pojazdem A. Miski chciały mi

Byc moze wowczas w Dresden obowiazywaly takie przepisy jak w PL do 1997 roku.
Nie. Sprawa z 2006 roku.

Podpowiem, że rysunek jest spieprzony do komentarza lub komentujący nie zna przepisów i zasad ustawiania znaków drogowach.

Brakuje dobrego oznakowania poziomego (co raczej nei jest bezwzglednie potrzebne)

Nie, wszystko jest, tylko nie na swoim miejscu, to w ramach dalszej podpowiedzi.

Kabelek

Data: 2011-04-20 18:42:08
Autor: 'Tom N'
Pierwszeństwo przejazdu
Kabelek w <news:iom9j9$sgk$1inews.gazeta.pl>:

[...]

Nie jest wszystko -- zgodnie z takim jednym rozporządzeniem (o którym
wszyscy najczęściej zapominają):

Data: 2011-04-20 19:00:57
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:110420.184208.psp.327int.dyndns.org.invalid...

[...]

Wreszcie wazny konkret!
Czyli przedstawiona sytuacja (zakladajac, ze pomijamy przypadki nieprawidlowego) moze miec miejsce tylko gdy:

droga na wprost jest jednokierunkowa w kierunku TAM (wtedy pojazdu B nie ma prawa tam być)

(ewentualnie, gdy swiatla sa wahadlowe (pojazd B stoi na czerwonym), choc nie wiem, czy warunek braku ruchu z kierunku przeciwnego jest wowczas spelniony (brak ten nie jest wowczas bezwzgledny).

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 21:19:32
Autor: Kabelek
Pierwszeństwo przejazdu
Nie. W moim przypadku zadecydowało ustawienie znaku "ustąp pierwszeństwa" po stronie pojazdu B. Powinien być na tej samej wysokości co sygnalizacja świetlna. a jest za światłami na rogu skrzyżowania
Nie wiem jak wygląda komentowane skrzyżowanie, ale tak jak na rysunku to według sędziego zielone światło pozwala tylko na wiazd na przejście dla pieszxch potem jest już znak ustąp pierwszeństawa, gdzie traci sygnalizacja swoją nadrzędność. Znak ustąp pierwszeństwa według zasad obowiązujących w niemczech ustawiania znaków pinowych, powinien być na sygnalizatorze świetlnym lub przed.
Znaki drogowe muszą jednoznacznie definiować zasady ruchu.
Jeżeli ktoś z was jeździ po niemczech to niech zwróci uwagę, wszystkie znaki określające pierwszeństwo na skrzyżowaniach ze światłami  są motowane na słupach sygnalizacji świetlnej lub przed, właśnie po toby wykluczyć wątpliwości.
Dodam jeszcze, że wcześniej tej sygnalizacji świetlnej nie było. Była świeżo wybudowana i dopiero od kilku dni w użytku, a drogowcom zapomniało się przenieść znak.

Podobna sytuacja ze znakami świetlnymi i pionowymi była wałkowana w prasie i sądzie w Osnabruck. Dokładnie o ograniczenie prędkości.
Sądzia unieważnił ponad 1,5 tyś mandatów za przekroczenie prędkości z powodu złego ozakowania.
Na początku odcinka kilku kilometrów była sygnalizacja świetlna z ograniczeniem do 60 km/h, a za tą sygnalizacją okolo 1 km był znak pionowy z ograniczeniem do 100km/h. Na tym odcinku nie było żadnych skrzyżowań itp. 150m za znakiem 100 km/h miśki z fotoradarem. Policja też tłumaczyła zasadność nakładanych mandatów, nadrzędnością sygnalizacji świetlnej nad znakami ograniczenia pionowymi obowiązującą, aż do pierwszego skrzyżowania. Dla sędziego sprawa była jasna. Znak 100km/h powinien być przed lub przy znaku świetlnym lub radar przed znakiem 100km/h. I jak to sędzia ładnie określił: kontrole radarowe są po to by zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, a nie do zarabiania kasy. Po tej akcji znak 100km/h został przeniesiony przed znak świetlny.

"Ordnung muss sein" i to mi się podoba, jeżeli chodzi o przepisy ruchu drogowego, choć niemcy z tym na innych polach życia często przeginają.

Wnosek jest jeden
Policja nie robi nic by zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Właśnie w takich sytuacjach jak ta z rysunku, powinna interweniować by wyeliminować wszelkie możliwe wątpliwości.
Ale oni wolą kasować, a takie miejsce to dobre źródełko na wyrobienie normy mandatów. A że ktoś może zginąć, to ch... na to kładą. A ci co regulują przepisy o zasadzie ustawiania znaków wolą myśleć o sensie włączonych świateł w ciągu dnia, albo nadgorliwie inerpretują umowy międzynarodowe, siejąc tylko zamęt w przepisach i bajzel na drogach.

Pozdrawiam

Data: 2011-04-20 22:05:19
Autor: Kabelek
Pierwszeństwo przejazdu

Ups... nie dopatrzyłem na obrazku. Znak "Ustąp  przy B jest razem z sygnalizacją świetlną na jednym słupie na wysięgniku (słabo widoczne), a więc pierwszeństwo ma B.

Pozdrawiam
Kabelek

Data: 2011-04-20 22:15:01
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Kabelek" <kabelek.no.spam@gmx.de> napisał w wiadomości news:ioneai$rnd$1inews.gazeta.pl...

Ups... nie dopatrzyłem na obrazku. Znak "Ustąp  przy B jest razem z sygnalizacją świetlną na jednym słupie na wysięgniku (słabo widoczne), a więc pierwszeństwo ma B.

Heh - nie szkodzi, poruszyles ciekawa kwestie.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 11:16:20
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomości news:ioktkv$5nv$1inews.gazeta.pl...

Znalazlem:

kiedys (przed 1997 rokiem) bylo tak:

Art. 5. 1. Uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do norm wynikających z przepisów niniejszej ustawy, do określonych w przepisach szczegółowych znaków i sygnałów umieszczonych na drodze oraz do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem drogowym lub uprawnione do jego kontroli. Znaki i sygnały drogowe wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy i informacje.
2. Inwalida posiadający uprawnienie do kierowania wózkiem inwalidzkim lub pojazdem samochodowym może nie stosować się do niektórych znaków drogowych, dotyczących zakazu wjazdu lub postoju, w zakresie i na warunkach ustalonych w przepisach szczegółowych. Przepis ten stosuje się również do kierowców przewożących inwalidów mających trudności w poruszaniu się.
3. Jeżeli z norm, znaków, sygnałów i poleceń, o których mowa w ust. 1, wynika różny sposób zachowania się, uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do nich w następującej kolejności:
 1) do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli,
 2) do sygnałów świetlnych,
 3) do znaków drogowych,
 4) do norm zawartych w przepisach.

Bylo uregulowane, ze hierarchia jest zarowno bottom-up jak i up-bottom

A teraz mamy tak:

Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
[...]

Pozostalo tylko bottom-up

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:56:33
Autor: Michal Jankowski
Pierwszeństwo przejazdu
"SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> writes:

3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Pozostalo tylko bottom-up

Nie rozumiem tego bottom-up, co to znaczy?

Wyraźnie jest napisane, że światła mają pierwszeństwo przed znakami, a
nie, że unieważniają znaki. Czyli najpierw stosujemy się do świateł,
potem do znaków...

  MJ

Data: 2011-04-20 13:05:09
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:kjzhb9tnqce.fsfccfs1.fuw.edu.pl...
Wyraźnie jest napisane, że światła mają pierwszeństwo przed znakami, a
nie, że unieważniają znaki. Czyli najpierw stosujemy się do świateł,
potem do znaków...

Wyraznie napisane bylo kiedys 1), 2), 3), 4)
Bylo okreslone nei tylko co jest *przed*, ale takze co jest *po*.
Byla dokladnie wymieniona kolejnosc.

Teraz nie ma takiej kolejnosci. Jest tylko wymienione co jest *przed*, ale nei jest napisane co robic, gdy to co jest *przed* nie rozstrzyga. To ze wtedy stosujesz to drugie to juz tylko Twoja interpretacja, jedna z mozliwych.
Kiedys bylo to napisane, a teraz nie jest.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:13:33
Autor: Michal Jankowski
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

Obłęd. Tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodem, czy to znaczy, że
jest potrzebny osobny przepis, że samochód jedzie po tramwaju?

  MJ

Data: 2011-04-20 14:01:18
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisał w wiadomości news:kjz8vv5npk2.fsfccfs1.fuw.edu.pl...

Obłęd. Tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodem, czy to znaczy, że
jest potrzebny osobny przepis, że samochód jedzie po tramwaju?

Widocznie jest, skoro brak prowadzi do roznych interpretacji.
Gdy przepis byl, nie bylo najmniejszych nawet watpliwosci.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 14:10:40
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 13:13, Michal Jankowski pisze:
 Tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodem,

Nie zawsze.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-20 11:31:14
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Tue, 19 Apr 2011 23:08:47 +0200, Johnson <johnson@nospam.pl>
napisał:

http://www.grupa33.jgora.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=254

Pierwszeństwo ma A czy B ?

Nie dziwię się, że jest taka ilość wypadków i kolizji.

Pojazd A nie zmienia kierunku ruchu (błąd na rycinie - nie powinien
włączyć migacza) jedzie zgodnie z krzywizną JEGO drogi. Światło
zielone stanowi, że ma pierwszeństwo na swojej drodze (czyli na łuku w
lewo) Światła i znaki stanowią, że pojazd A ma pierwszeństwo przejazdu, zś B
powinien ustąpić wszystkim. Pojazd C w zależności od tego, czy jedzie
zgodnie ze swoją drogą (w lewo), czy też prosto ( zmienia kierunek
ruchu) jedzie, lub stoi)

Pojazd B ma widoczny znak "Ustąp pierwszeństwa przejazdu" i powinien
mieć czerwone światło (ewentualnie zieloną strzałkę)

Dodatkowo uwaga na migacze, pojazd A jadąc w lewo nie zmienia kierunku
jazdy (jedzie tak, jak biegnie droga) nie włącza migacza, gdyby jechał
prosto, to zmieniłby kierunek zazdy na prawo od swojej drogi |(włącza
prawy migacz), tak samo jakby skręcał w prawo.

Znam w Gdański kilka podobnych skrzyżowań (choć najczęściej bez
świateł)

Paweł

Data: 2011-04-20 09:33:10
Autor: witek
Pierwszeństwo przejazdu
On 4/20/2011 4:31 AM, Paweł wrote:
Pojazd A nie zmienia kierunku ruchu (błąd na rycinie - nie powinien
włączyć migacza) jedzie zgodnie z krzywizną JEGO drogi.

Powinni ci dać dozywotni zakaz prowadzenie czegokolwiek po za krową na uwięzi.

Data: 2011-04-20 16:45:31
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu

Lubę krowy ;-)

Paweł

Data: 2011-04-28 13:50:05
Autor: Kamil
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 16:45:31 +0200, Paweł napisał(a):

[...]

Nie dziwne, bo chodzą one bez majtek. Inaczej do dzisiaj byś nie widział
waginy ;P
No i technika video też ci wyświadczyła przysługę :)
Możesz zobaczyć nawet kobietę bez majtek :))

Data: 2011-04-20 11:38:43
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:de9tq6lnt80lo96mm8qojvsfm77j9nn0fm4ax.com...

[...]

Mam nadzieje, ze nie masz prawa jazdy, bo przy takiej interpretacji krzywizn i kierunkow, to chuba tylko po pusym parkingu sobie mozesz pojezdzic.

[...]

Dobre dobre.

Chlopie - zasada jest prosta i ja ja stosuje:
- nie wazne jak bardzo cos wyglada na luk, ale jesli widze ktorys ze znakow: C1-C4 (nakazy skretu) albo wlasnie tabliczke T-6a taka jak pod tym znakiem i jade nie na wprost *zawsze* wlaczam kierunkowskaz.
To co Ty oferujesz jest *wprowadzaniem innych uczestnikow w blad*.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:11:07
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 11:38:43 +0200, "SDD"
[...]

Jak widzisz znak A1 lub A2 to też dajesz migacz? Przecież prosto nie
jedziesz.

Paweł

Data: 2011-04-20 14:04:00
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 12:11, Paweł pisze:
[...]

Ale nie wykonujesz zmiany kierunku. Tu jednak wykonujesz. Sygnalizowanie
skrętu, ma się nijak do przebiegu drogi z pierwszeństwem przejazdu. Jak
byś wtedy sygnalizował jazdę na wprost, skoro chcesz jazdę w lewo
pozostawić bez sygnalizacji?

A skąd inni uczestnicy ruchu mają wiedzieć, czy znajdujesz się na drodze
z pierwszeństwem i se nie sygnalizujesz lewoskrętu czy nie znajdujesz

Data: 2011-04-26 18:35:09
Autor: Gotfryd Smolik news
Pierwszeństwo przejazdu
On Wed, 20 Apr 2011, Paweł wrote:

[...]

  Zahaczasz o kolejny element nie uregulowany (a przynajmniej: nie
uregulowany prawidłowo) w PoRD.
  W rozumieniu aktu prawnego który ma pierwszeństwo, w Twoim przypadku
jedziesz prosto :P (wg Konwencji)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-20 11:40:09
Autor: spp
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 11:31, Paweł pisze:

Pojazd A nie zmienia kierunku ruchu (błąd na rycinie - nie powinien
włączyć migacza) jedzie zgodnie z krzywizną JEGO drogi.

Jak sygnalizuje się w przypadku pojazdu A jazdę na wprost lub skręt w prawo? :(

--
spp

Data: 2011-04-20 11:42:04
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 11:31:14 +0200, Paweł <papuncio@poczta.onet.pl>
napisał:

W kilku postach przeczytałem, że światła mówią co innego, niż znaki..
W którym miejscu?

Pojazd A ma zielone światło, znajduje się na drodze z pierwszeństwem
przejazdu, która biegnie w lewo (ten pojazd jedzie cały czas po swojej
drodze z pierwszeństwem przejazdu)

Pojazd B ma znak ustąp pierwszeństwa przejazdu, oraz sygnalizator
świetlny niewidoczny dla pojazdu A i powinien być w tym momencie
czerwony, inaczej skrzyżowanie byłoby niepoprawnie oznakowane.

Paweł

Data: 2011-04-20 11:47:22
Autor: spp
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 11:42, Paweł pisze:

[...]

Możesz wskazać w PoRD definicję 'swojej drogi"?

--
spp

Data: 2011-04-20 11:54:44
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:6batq6tt5gav3ab3bkpfl27dcnrecj36th4ax.com...

Pojazd A ma zielone światło, znajduje się na drodze z pierwszeństwem
przejazdu, która biegnie w lewo (ten pojazd jedzie cały czas po swojej
drodze z pierwszeństwem przejazdu)

Chlopie.
Nie ma zadnej *swojej drogi* jest w lewo, jest na wprost i jest w prawo. Koniec, kropka.

Chyba, ze jestes widzacym inaczej.

Skoro A ma zielone, to jesli ktos tam ma jeszcze zielone, to tylko moze byc to B, gdyz znajduje sie on na drodze na wprost.
Ni emoze byc tak, ze zielone ma droga na wprost i z lewej - tak moze byc tylko w sytuacji sygnalizacji kierunkowej, bezkolizyjnej - jednemu sie wyswietla zielona strzalka w lewoa drugiemu w prawo.

Wlasnie, gdybys tam zainstalowal sygnalizacje kierunkowa, to jakimi strzalkami bys to pooznaczal?
Wedlug Twojej filozofii bylaby strzalka na wprost, w prawo i bardziej w prawo, jak rozumiem?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:06:30
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 11:54:44 +0200, "SDD"
<sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał:

Chlopie.
Nie ma zadnej *swojej drogi* jest w lewo, jest na wprost i jest w prawo. Koniec, kropka.

Jest natomiast "pas ruchu"

"Zmiana pasa ruchu - kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas
ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po
pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżajacemu
na ten pas z prawej strony."

Znak D1 wraz z tabliczką T6a stanowi, że pojazd A jest na drodze z
pierwszeństwem ruchu i definiuje przebieg tej drogi - pas ruchu, czyli
"swoją drogę"

Paweł

Data: 2011-04-20 12:22:19
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:pfbtq65100fffu2ll4qdmn9ci4ot4kie8i4ax.com...

Jest natomiast "pas ruchu"

Ale jest tez *skrzyzowanie*

skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną;

I tu masz przede wszystkim *skrzyzowanie*
A na skrzyzowaniu obowiazuja stosowne reguly pierwszenstwa przejazdu, znaki oraz sygnaly

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:27:30
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał w wiadomości news:iomc5i$9i0$1news.onet.pl...

I tu masz przede wszystkim *skrzyzowanie*
A na skrzyzowaniu obowiazuja stosowne reguly pierwszenstwa przejazdu, znaki oraz sygnaly

Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

Nic tu nie ma o pasach ruchu, - wiec nawet jesli one sa, to tu jest skrzyzowanie - a przepis szczegolny wylacza przepis ogolny.

Poza tym:

Art. 22 ust. 5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

I zmiana pasa i zmiana *kierunku* *musi* zostac zasygnalizowana.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 12:48:02
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 12:27:30 +0200, "SDD"
[...]

Tak, to jest skrzyżowanie. Dokładnie skrzyżowanie drogi głównej (z
pierwszeństwem przejazdu), z dwiema drogami podrzędnymi z prawej
strony. Obie drogi po prawej stronie dodatkowo łączą się z drogą z
pierwszeństwem przejazdu na jej zakręcie.

[...]

Jeśli na drodze jest zakręt to zmieniasz kierunek ruchu, czy nie?
(zakręt może być o 10 stopni, o 90 (jak w tym przypadu) a nawet o 180
(czu w tym przypadku wykonujesz manewr zawracania?)

Znajdź mi definicję zmiany kierunku ruchu w pord

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zgodnie z interpretacją:
WYDZIAŁU RUCHU DROGOWEGO KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI w GDAŃSKU a rozmawiałem z dyżurnym przed chwilą, jeżeli jestem na drodze z
pierwszeństwem przejazdu, ta droga zakręca na skrzyżowaniu, a ja nie
zjeżdżam z tej drogi NIE DOKONUJĘ MANEWRU ZMIANY KIERUNKU RUCHU.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Paweł

Data: 2011-04-20 12:54:35
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:fgdtq6pjr320dlp3gc5csdlt7e3udmtj2r4ax.com...

[...]

Czyli do Pomorskiego jezdzimy tylko czolgami ?
Poza tym przeciez jest tez wersja tabliczki T-6a z zakretem, ale na omawianym rysunku widac wyraznie, ze wszystkie drogi przecinaja sie pod katem 90 stopni i tabliczka T-6a jest w wersji ze skrzyzowaniem a nie zakretem.

Moze w Gdansku nie ma takich skrzyzowan, ale w wielu miastach w Polsce jest tak, ze *ewidentnie* droga nie *zakreca* tylko masz normalne skrzyzowanie pod katem 90 stopni.

Odpowiedz na pytanie - gdybys jako zarzadca chcial postawic tam sygnalizacje kierunkowa, to jakie bys dal strzalki "na wprost", "w prawo" i "bardziej w prawo" czy jakos inaczej?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:10:33
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 12:54:35 +0200, "SDD"
[...]

Na logikę to sygnalizator powinien być ze strzałką (i tak mamy na
kilku skrzyżowaniach). Wtedy nie ma niedomówień.
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=sobieskiego+gda%C5%84sk&aq=&sll=37.230328,-95.712891&sspn=52.156142,73.212891&ie=UTF8&hq=&hnear=Jana+Sobieskiego,+Gda%C5%84sk,+Pomorskie,+Polska&ll=54.370071,18.610572&spn=0.001184,0.002234&z=19

Paweł

Data: 2011-04-20 14:09:09
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5iftq6p8lbaigdfa9rglgdb3aqkvg468304ax.com...

Na logikę to sygnalizator powinien być ze strzałką (i tak mamy na

Na logike tak, ale na Twoja logike juz nie.
No bo strzalka mowi, ze mozesz jechac w lewo a Ty w lewo drogi nie widzisz (widzisz tylko na wprost i dwie w prawo).

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 15:08:19
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 14:09:09 +0200, "SDD"
[...]

Naucz się czytać ze zrozumieniem, uczyli tego w szkole.
Co innego logika, a co innego przepisy.

Paweł

Data: 2011-04-20 15:23:54
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ikmtq6hclcap447ate5rnqq24g632d3vvr4ax.com...

Naucz się czytać ze zrozumieniem, uczyli tego w szkole.
Co innego logika, a co innego przepisy.

W tym wypadku - zgodnie z logika - nie ma sprzecznosci.
W lewo to w lewo.
Tylko Twoja logika (gdzie w lewo = prosto) tutaj generuje sprzecznosci.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-26 18:43:54
Autor: Gotfryd Smolik news
Pierwszeństwo przejazdu
On Wed, 20 Apr 2011, Paweł wrote:

Znajdź mi definicję zmiany kierunku ruchu w pord

  Uwaga, syndrom trawniczka :)
  Hint: określenia użyłem na .samochody, z argumentacji:
"jak jadę samochodem obowiazuje mnie PoRD, ale poza drogą już
nie - o ile nie stwarzam zagrożenia - więc mogę zaparkować sobie
bezkarnie na trawniku byle poza pasem drogowym" ;)
  Postać absurdalna: "znaczy w czasie prowadzenia samochodu
mogę kogoś zastrzelić, bo w PoRD nie ma zakazu" ;)

  Objaśnienie łopatologiczne: tak, PoRD jest do kitu, nie tylko
w tym miejscu. Ale w myśl Konstutucji obowiązuje inny akt
prawny w randze ustawy, który reguluje "jazdę prosto po łuku
drogi", znaczy Konwencja Wiedeńska.
  I to jej przepisem kiedyś oberwałem (od grupowiczów), usiłując
powiesić jakiś argument na tezie zbliżonej do Twojej :]
(znajdziesz w archiwum, a że było pamiętam dobrze, bo wtopy
na ogół pamięta się dobrze ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-26 18:59:46
Autor: Gotfryd Smolik news
Pierwszeństwo przejazdu
[...]

  Jako że mam zaległości w czytaniu ;), to pamiętam że relatywnie niedawno,
albo tu albo na .samochody był flejm właśnie w sprawie "pasy ruchu
a skrzyżowanie".
  Moje pytanie było takie: czy *cokolwiek* uprawnia nas do *domniemania*
przebiegu pasów, jeśli:
- żaden przepis nie daje do tego jasnych podstaw (nie ma więc potrzeby
   stosowania interpretacji "literalnej")
- takie ustalenie *nie jest konieczne*, bo istnieją jawnie zapisane
   *inne* przepisy szczegółowe, regulujące ruch (tu: przepisy
   o ruchu na skrzyżowaniu/przecięciu dróg lub kierunków jazdy),
   więc *nie zachodzi* konieczność interpretacji systemowej
   lub celowościowej
....bo na mój gust takiej podstawy nie ma.
  Jak ktoś chce widzieć wszystkie nxm możliwych przebiegów tras
pojazdu (n - ilość "wlotów", m-ilość "wylotów"), to nie ma podstaw
aby uznawać któreś z tych pasów za "bardziej swoje" od kogoś,
kto uważa że pasy "idą tylko prosto" (lub "tylko drogą z pierwszeństwem"),
jako że w momencie PRZECIĘCIA mamy przepisy nadrzędne (bardziej
szczegółowe) i owo ustalenie okaże się być psu na budę.

  Coś jeszcze.
  Poza rzadkimi, bardzo rzadkimi na "zwykłych" skrzyżowaniach (choć
dość częstych na paskach pomocniczych przy rondach) wypadkami
szczególnego umieszczenia, pierwszeństwo ustalone znakami
D1 i A7 dotyczy *DRÓG*.
  Twoja teza o pasach ma więc jakby mniejsze zastosowanie, bo
brak możliwości wykazania pierwszeństwa dla drogi kładzie możliwość
wykazania pierwszeństwa dla pasa (tej drogi).

Znak D1 wraz z tabliczką T6a stanowi, że pojazd A jest na drodze z
pierwszeństwem ruchu i definiuje przebieg tej drogi - pas ruchu, czyli
"swoją drogę"

  Ustal, na czym skupiasz uwagę :)
  Wbrew wrażeniom, to że niektóre przepisy skupiają się na pasie
ruchu a niektóre na drodze (*całej* drodze) niesie za sobą pewne
skutki.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-20 12:22:28
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:de9tq6lnt80lo96mm8qojvsfm77j9nn0fm@4ax.com...

Pojazd A nie zmienia kierunku ruchu (błąd na rycinie - nie powinien
włączyć migacza) jedzie zgodnie z krzywizną JEGO drogi.

mam nadzieję, że nie masz prawa jazdy

Data: 2011-04-20 12:49:22
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 12:22:28 +0200, "szerszen" <szerszen@tlen.pl>
napisał:

[...]

mam

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Data: 2011-04-20 09:37:01
Autor: witek
Pierwszeństwo przejazdu

[...]

najwyrazniej dostałeś odpowiedz na inne pytanie niż zadałeś.

Data: 2011-04-20 12:52:51
Autor: bim-bom
Pierwszeństwo przejazdu
napisał:

[...]

A jak droga z pierwszeństwem jest w lewo, to jak odróżnić czy ktoś jedzie prosto czy w prawo? Chyba wg. tej interpretacji, to powinien w obu przypadkach dać kier. prawy.
A jeśli jest inaczej, tzn. jak jedzie prosto to nie daje kierunkowskazu, to też nie można poznać czy ktoś skręca w prawo czy jedzie prosto.

Data: 2011-04-20 12:58:27
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości news:iomduv$i8e$1news.onet.pl...

[...]

Dokladnei - i teraz zalozmy, ze nie ma znakow poziomych, nie miga , a ja go chce wyprzedzic - wolno, wszak skrzyzowanie o ruchu kierowanym (zakladam, ze nie ma pojazdu B)
Biore go z lewej, bo nie miga. Kto winny?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:05:44
Autor: bim-bom
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 12:58, SDD pisze:
Uďż˝ytkownik "bim-bom"<julekmen@go2.pl>  napisaďż˝ w wiadomoďż˝ci

A jak droga z pierwsze�stwem jest w lewo, to jak odr�ni� czy kto� jedzie
prosto czy w prawo? Chyba wg. tej interpretacji, to powinien w obu
przypadkach daďż˝ kier. prawy.
A je�li jest inaczej, tzn. jak jedzie prosto to nie daje kierunkowskazu,
to te� nie mo�na pozna� czy kto� skr�ca w prawo czy jedzie prosto.

[...]

Jest jeszcze jedna sprawa - nie powinno się wyprzedzać na skrzyżowaniu ;)

Data: 2011-04-20 13:28:04
Autor: szerszen
Pierwsze�stwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomen3$i8e$4@news.onet.pl...

Jest jeszcze jedna sprawa - nie powinno się wyprzedzać na skrzyżowaniu ;)

pomiędzy nie powinno, a niewolno jest całkiem spora różnica ;)

Data: 2011-04-21 09:12:47
Autor: bim-bom
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 13:28, szerszen pisze:

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup

Jest jeszcze jedna sprawa - nie powinno się wyprzedzać na skrzyżowaniu ;)

pomiędzy nie powinno, a niewolno jest całkiem spora różnica ;)

Jednak "nie wolno" - PoRD, art.24:
7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
    3. na skrzyĹźowaniu, z wyjątkiem skrzyĹźowania o ruchu okrężnym lub na ktĂłrym ruch jest kierowany.

Data: 2011-04-21 09:52:35
Autor: szerszen
Pierwsze�stwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ioolee$j9l$1@news.onet.pl...

   3. na skrzyĹźowaniu, z wyjątkiem skrzyĹźowania o ruchu okrężnym lub na ktĂłrym ruch jest kierowany.

brawo, a teraz wróć do postu sdd i przeczytaj go jeszcze raz ;)

Data: 2011-04-21 10:40:09
Autor: bim-bom
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 2011-04-21 09:52, szerszen pisze:

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup

3. na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na
ktĂłrym ruch jest kierowany.

brawo, a teraz wróć do postu sdd i przeczytaj go jeszcze raz ;)

no i? Napisz dokladnie o co ci chodzi...

Data: 2011-04-21 11:38:10
Autor: szerszen
Pierwsze�stwo przejazdu

Data: 2011-04-21 11:42:06
Autor: bim-bom
Pierwsze�stwo przejazdu
W dniu 2011-04-21 11:38, szerszen pisze:

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup

no i? Napisz dokladnie o co ci chodzi...

"a ja go chce wyprzedzic - wolno, wszak skrzyzowanie o ruchu kierowanym"

OK, przepraszam, myslalem ze ruch kierowany to jest tylko jak policjalnt kieruje.

Data: 2011-04-21 12:13:39
Autor: szerszen
Pierwsze�stwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ioou69$iu8$1@news.onet.pl...

OK, przepraszam, myslalem ze ruch kierowany to jest tylko jak policjalnt kieruje.

spoko

Data: 2011-04-21 12:54:01
Autor: SDD
Pierwsze?stwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości news:ioou69$iu8$1news.onet.pl...

OK, przepraszam, myslalem ze ruch kierowany to jest tylko jak policjalnt kieruje.

Wiesz no wtedy to bym sie jednak troche bal wyprzedzac :)
Jeszcze bym go rozjechal i co

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:00:39
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 12:52:51 +0200, bim-bom <julekmen@go2.pl>
napisał:

[...]

A jeżeli masz na prostej drodze z pierwszeństwem przejazdu po prawej
stronie dwie drogi podporządkowane dochodzące wspólnie na V, to jaki
dasz kierunkowskaz? Za każdym razem zmieniasz kierunek ruchu w prawo,
ale nie jesteś w stanie wskazać kierunkowskazem o którą drogę Ci
chodzi.

Paweł

Data: 2011-04-20 13:03:40
Autor: bim-bom
Pierwszeństwo przejazdu
napisał:

[...]

Tak, tylko że to jest naprawdę rzadka sytuacja, a skrzyżowania 2 ulic są bardzo częste...

Data: 2011-04-20 13:07:06
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:21ftq65edscgui32qsms8q64uk85fk723c4ax.com...

[...]

Wtedy nioe masz mozliwosci dania jednoznacznego sygnalu innym kierujacym
Tutaj masz:
kierunek w lewo - jedziesz w lewo z pierwszenstwem
brak kierunku - zjezdzasz z drogi z pierwszenstwem na wprost
kierunek w prawo - zjezdzasz skecajac w droge w lewo.

Trzy sygnaly, trzy kierunki. Odwzorowanie wzajemnie jednoznaczne.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:13:05
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 13:07:06 +0200, "SDD"
<sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał:

brak kierunku - zjezdzasz z drogi z pierwszenstwem na wprost

Zjezdzasz z drogi z i nie sygnalizujesz manewru zmiany pasa ruchu?

Paweł

Data: 2011-04-20 13:31:17
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lrftq6tm8cj44ngnglv22r0qqp0f4bjti7@4ax.com...

Zjezdzasz z drogi z i nie sygnalizujesz manewru zmiany pasa ruchu?

a czym oprócz uprzywilejowania różni się ta droga przed i za skrzyżowaniem?

Data: 2011-04-20 14:10:58
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:lrftq6tm8cj44ngnglv22r0qqp0f4bjti74ax.com...

Zjezdzasz z drogi z i nie sygnalizujesz manewru zmiany pasa ruchu?

Nie zjezdzam z drogi.
Jestem na *skrzyzowaniu* - to jest dla mjie teraz najwazniejsze. Jestem na skrzyzowaniu i przejezdzam przez nie na wprost.
A wg Ciebie kierowca B ze schematu chcac pojechac prosto (czyli wjechac na droge z pierwszenstwem) tez powinien uzyc kierunkowskazu?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 13:26:58
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Paweł" <papuncio@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rgetq6d32a8nnate7ppjrj2r1k5icbeaqo@4ax.com...

mam

normalnie strach się bać

Zgodnie z interpretacją:
WYDZIAŁU RUCHU DROGOWEGO
KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI
w GDAŃSKU

nie byłby to pierwszy przykład na głupotę policjantów, na szczęście w takich wypadkach, to sąd rozstrzygnie kto miał racje, i raczej nie przypuszczam aby przychylił się do tezy głoszonej przez policjanta

a tak dla ciebie, jak kiedyś trafisz na takie skrzyżowanie i będziesz tym pojazdem A, to migaj lewym, bo, wbij to sobie do głowy raz na zawsze, migasz nie tylko dla tego za tobą, migasz głównie dla tego z naprzeciwka, on nie wie gdzie chcesz jechać i się może okazać, że się nawzajem pozabijacie

Data: 2011-04-20 11:37:33
Autor: M1SLQ
Pierwszeństwo przejazdu
http://www.grupa33.jgora.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=254

Pierwszeństwo ma A czy B ?

Na temat pierwszeństwa już się wypowiedziano w odpowiedziach. Ja chciałbym zwrócić uwagę na to, co widzą kierowcy. Kierujący pojazdem A widzi zielone światło, więc _pomija_ znaki i ogólne zasady (w końcu światła działają). NIE WIDZI jakie światło ma kierujący pojazdem B. Jednakowo jest w przypadku kierującego pojazdem B. My mamy obraz całości tego, co się dzieje na skrzyżowaniu. Kierujący A i B - nie. Dla nich sytuacja jest jasna: mam zielone - jadę.

Pozdrawiam

Data: 2011-04-20 13:02:12
Autor: bim-bom
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 11:37, M1SLQ pisze:
[...]

Co ty p...dolisz? Jak się ma zielone światło (bez strzałki)i skręca się w lewo, to trzeba zwykle uważać na tych skręcających w prawo w tę samą ulicę, bo jak nie, to będzie twoja wina!

Data: 2011-04-20 13:34:10
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomegg$i8e$2@news.onet.pl...

Co ty p...dolisz?

dobrze gada, a ty najwidoczniej nie zrozumiałeś, tu chodzi o percepcje kierowcy, czyli o to, że spora część, jeśli nie większość, jak wjeżdża na skrzyżowanie ze światłami, to notuje że ma zielone, a nie jakie są znaki i jak na nim są, to odruchowo stosują już przepisy ogólne

Data: 2011-04-20 13:50:05
Autor: bim-bom
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 13:34, szerszen pisze:

[...]

M1SLQ napisał, że "A widzi zielone światło, więc _pomija_ znaki i ogólne zasady" - z tego zrozumiałem, że dla niego zielone światło oznacza wolny przejazd przez _całe_ skrzyżowanie (może źle go zrozumiałem, ale jeśli tak, to nie wiem w ogóle o co mu chodziło).

Data: 2011-04-20 13:58:58
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "bim-bom" <julekmen@go2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomha8$2ds$1@news.onet.pl...

M1SLQ napisał, że "A widzi zielone światło, więc _pomija_ znaki i ogólne zasady" - z tego zrozumiałem, że dla niego zielone światło oznacza wolny przejazd przez _całe_ skrzyżowanie

chodziło o to, że kierowcy zachowują się jak napisałem, a prawodawca to usankcjonował, czyli jeśli światła działają, to skrzyżowanie jest równorzędne, jeśli nie działają, stosujemy sie do znaków

Data: 2011-04-20 22:28:47
Autor: M1SLQ
Pierwszeństwo przejazdu
chodziło o to, że kierowcy zachowują się jak napisałem, a prawodawca to usankcjonował, czyli jeśli światła działają, to skrzyżowanie jest równorzędne, jeśli nie działają, stosujemy sie do znaków

dokładnie

pozdrawiam

Data: 2011-04-20 13:19:37
Autor: Jacek
Pierwszeństwo przejazdu
Jaki tu widzicie problem?
A i B mają taki sam priorytet przejazdu ALE pojazd A skręcając będzie miał B po prawej stronie i to decyduje, że musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi B.
W sytuacji "równego pierwszeństwa" obowiązuje zasada prawej strony/ręki
Jacek

Data: 2011-04-20 13:25:40
Autor: Paweł
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia Wed, 20 Apr 2011 13:19:37 +0200, Jacek
<niematakiegonumeru@gmail.com> napisał:

A i B mają taki sam priorytet przejazdu

Na jakiej podstawie tak sądzisz?
Znaki mówią inaczej. Sygnalizacja świetlna nie może być w sprzeczności
z oznakowaniem (o ile nie jest to oznakowanie/sygnalizacja tymczasowa)

Paweł

Data: 2011-04-20 15:49:57
Autor: t
Pierwszeństwo przejazdu
A na jakiej podstawie sądzicie, że B ma zielone światło?
Nikt z tyłu świateł nie widzi.
Może organizator ruchu na tym skrzyżowaniu nie był idiotą i zielone światło mają A i C a B czerwone i ew. zieloną strzałkę.
A co jeśli któreś ze świateł się zepsuje?
Ciekawie będzie.

Data: 2011-04-20 15:54:33
Autor: szerszen
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "t" <tadeusz-1@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iomoa7$d3i$1@pippin.nask.net.pl...

Może organizator ruchu na tym skrzyżowaniu nie był idiotą i zielone światło mają A i C

no to dopiero wtedy byłby idiotą, jeśli te zielone nie byłyby kierunkowe

Data: 2011-04-20 15:59:28
Autor: spp
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 15:54, szerszen pisze:

Może organizator ruchu na tym skrzyżowaniu nie był idiotą i zielone
światło mają A i C

no to dopiero wtedy byłby idiotą, jeśli te zielone nie byłyby kierunkowe

Otóż to, wszyscy zakładają że samochód na wprost też ma zielone. :) IMHO tak nie jest, chyba, że ktoś poda lokalizację takiego krzyżowania z podobnym rozwiązaniem. :)

--
spp

Data: 2011-04-20 15:56:04
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "t" <tadeusz-1@o2.pl> napisał w wiadomości news:iomoa7$d3i$1pippin.nask.net.pl...

Może organizator ruchu na tym skrzyżowaniu nie był idiotą i zielone światło mają A i C a B czerwone i ew. zieloną strzałkę.

No a jak A i C chca obaj jechac *na wprost* (nie skrecic droga "z pierwszenstwem", ale literalnie na wprost  obaj widza swiatlo zielone wiec jada), to co wtedy ?

Jesli juz, to albo tylko A powinien miec zielone (i potem kolejno tylko B, tylko C, tylko D - optymalne, gdy drogi sa waskie i nie mozna wyodrebnic dodatkowych pasow ruchu),

Albo kierunkowe z dodatkowymi pasami ruchu - wtedy A mialby zielone swiatlo w ksztalcie strzalki w lewo a C - w prawo i sobie rzeczywiscie moga obaj jechac gdy skecaja ku sobie albo krotys z nich bedzie czekal na otwarcie innwego wybranego kierunku.

A co jeśli któreś ze świateł się zepsuje?
Ciekawie będzie.

W takim wypadku ciekawie bedzie i na duzo prostszych skrzyzowaniach.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 20:36:28
Autor: t
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> > pierwszenstwem", ale literalnie na wprost  obaj widza swiatlo zielone wiec
jada), to co wtedy ?

Wtedy to zupełnie łatwo.
C ma A po prawej na drodze równorzędnej.

Data: 2011-04-20 17:11:06
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 2011-04-20 15:49, t pisze:
A na jakiej podstawie sądzicie, że B ma zielone światło?

Bo wtedy A powinien widzieć sygnalizator S3

Data: 2011-04-20 17:18:56
Autor: SDD
Pierwszeństwo przejazdu

Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości news:iomt15$ht9$1news.onet.pl...
W dniu 2011-04-20 15:49, t pisze:
A na jakiej podstawie sądzicie, że B ma zielone światło?

Bo wtedy A powinien widzieć sygnalizator S3

Niekoniecznie.
Moze byc sygnalizacja wahadlowa - czyli wszyscy oprocz A maja czerwone.

Takie skrzyzowanie (z tym, ze bez "lamania" pierwszenstwa) jest np. w Piotrkowie Trybunalskim.

Calkiem optymalne rozwiazanie przy waskich drogach (akurat to w skrzyzowanie Piotrkowie jest wielkie i mogloby to byc tez rozwiazane sygnalizatorami S-3)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-04-20 18:13:37
Autor: leon
Pierwszeństwo przejazdu
Dnia 20-04-2011 o 15:49:57 t <tadeusz-1@o2.pl> napisał(a):

A na jakiej podstawie sÂądzicie, Âże B ma zielone ÂświatÂło?
Nikt z tyÂłu ÂświateÂł nie widzi.
MoÂże organizator ruchu na tym skrzyÂżowaniu nie byÂł idiotÂą i zielone  ÂświatÂło
majÂą A i C a B czerwone i ew. zielonÂą strzaÂłkĂŞ.
A co jeÂśli ktĂłreÂś ze ÂświateÂł siĂŞ zepsuje?
Ciekawie bĂŞdzie.

Bo gdyby B mialo czerwone to by całego flame nie było.

leon

Data: 2011-04-20 23:42:49
Autor: elephanto
Pierwszeństwo przejazdu
Data: 2011-04-22 18:23:09
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Pierwszeństwo przejazdu
W dniu 20.04.2011 23:42, elephanto pisze:
W dniu 19-04-2011 23:08, Johnson pisze:
[...]

Zaczyna sie od 2:34

Teorie pana Dworaka, jakkolwiek nierzadko sensowne z logicznego punktu
widzenia, nie mają często pokrycia w prawie i są tylko jego życzeniowym
myśleniem. Czasami niestety wręcz są ewidentnym złamaniem przepisów i
szaleństwem nadającym się do leczenia (jak sławetne ,,pierścieniem po
rondzie''). Czasami zaś są chorą obroną debilnego ułożenia znaków, jak
sławetna akcja z Drogą Wewnętrzną, gdzie na szczęście przebudowano
skrzyżowanie, a jednak pan Dworak, łamiąc wielokrotnie przepisy zdążył
nakrzyczeć w lewizorni na tych, co tych przepisów nie łamali.

W ogólności zauważam u niego postępujące zidiocenie i gonienie w piętkę.
Do odcinków z 2007-2008 zazwyczaj nie dało się przyczepić. Natomiast im
nowsze odcinki, tym więcej szalonych wizji.

Wygląda na to,  Ĺźe on psychicznie nie wytrzymuje. Głosi swoje teorie
(nawet godne pochwały), a przepisy są tak durne, że tego niestety nie
chcą usankcjonować. Kierowcy go krytykują za sprzeczne z prawem lub nie
do końca prawnie uzasadnione wizje, a on wpada w panikę, krzyczy po
ludziach i usiłuje za wszelką cenę wprowadzić swoje wizje z obejściem
prawa.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-04-21 16:14:09