Pierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć?

Data: 2009-04-06 14:14:44
Autor: ozy88
Pierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć?
Witam!
Zacznijmy od tego, że wwa razy w ciągu ubiegłego roku byłem w pracy ;-)
Pracowałem w dwóch różnych firmach, oczywiście legalnie, na umowę zlecenie.
Niedawno dostałem od firm, które pomagały mi w zatrudnieniu takie PIT-y 11
INFORMACJA O DOCHODACH ORAZ POBRANYCH ZALIZKACH NA PODATEK DOCHODOWY.

Z obu tych firm otrzymałem przychód netto, czyli po ściągnięciu podatku.

Mam dwa pytania.

1. Co mam teraz zrobić z tymi PIT-ami, które otrzymałem? Po co je właściwie
otrzymałem?

2. Czy biorąc po uwagę fakt, że jestem uczniem (uczę się w LO) i z uwagi, że
jest to mój opowiednio 2 i 3 zarobek w życiu mogę dokonać odliczenia podatku,
tak żeby Urząd Skarbowy wypłacił mi wcześniej potrącony podatek ;-) Przy
pierwszym zarobku otrzymałem zwrot całego podatku. Jak sytuacja przedstawia
się teraz?

Proszę o zrozumienie. Jestem młodym człowiekiem. Drugi raz w ciągu życia
wypełniam PIT (pierwszy ktoś mi wypełnił) i nie orientuje się jeszcze. Mam
nadzieję, że wiedza przekazana przez Was zaprocentuje i w przyszłości nie
zadam tu podobnych pytań ;-)

Pozdrawiam serdecznie,
O.

Data: 2009-04-06 10:16:41
Autor: witek
Pierwszy samodzielny PIT w życiu - j aki i czy mogę odliczyć?
ozy88 wrote:
Witam!

www.pity.pl
ściągasz programin, wybierasz pit-37.
Z co gdzie przepisać nie powinieneś miec problemu.
Wierszyk "dochody z umów zleceń" znajdziesz na drugiej stronie pita.
Kwoty z obu pit-11 sumujesz.
W zasadzie masz do wypełnienia 5 liczb
Przychód, koszty, zaliczka, (jeden wierszyk na drugiej stronie)
ubezpieczenie społeczne (na drugiej stronie),
ubezpieczenie zdrowotne (na nastepnej zdaje sie).
Reszta policzy się samo.

Jak wyjdzie do zwrotu, a wyjdzie, dostaniesz go pocztą pomniejszone o koszty poczty.
Jak chcesz na konto, to o ile przy składaniu NIP-3 konta nie wpisałeś, to możesz wypełnić jeszcze raz NIP-3, zaznaczając, że to zgłoszenie aktualizacyjne i dopisa numer konta.
Jak znam US to i tak przyjdzie pocztą.
Jakies pytania jeszcze?

Data: 2009-04-06 16:36:43
Autor: ozy88
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
ozy88 wrote:
> [...]

Jak chcesz na konto, to o ile przy składaniu NIP-3 konta nie wpisałeś, to możesz wypełnić jeszcze raz NIP-3, zaznaczając, że to zgłoszenie aktualizacyjne i dopisa numer konta.

Dzięki :-) To mi dużo rozjaśniło!
Jeszcze mam pytanie. W które konkretnie pole wpisać koszty jakie chce, żeby
były zwrócone tzn. ten podatek, który już zapłaciłem :-) ? W moim przypadku
jest to ~100 zł, czyli nie przekraczam tym samym jakieś tam sumy, którą można
odliczyć?

Data: 2009-04-06 15:39:27
Autor: witek
ozy88 wrote:

[...]

Wróć.

Pit-11 . Patrze na to http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/pit_2008/pit-11.pdf

Pieć numerków.
Przychód poz 54,
koszty, 55
zaliczka, 57

ZUS  81
zdrowotne 82

masz dwa pity wiec sumujesz cyferki z obu pit-11 parami.
Razem masz piec numerkow

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
pit-37
patrze na to
http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/pit_2008/pit-37-2008.pdf

te piec numerkow ląduje odpowiednio do

przychod -> 47
koszty  -> 48
zaliczka -> 51
ZUS ->  93
zdrowotne -> 110

KONIEC

Reszta wylicza sie sama. To co dostaniesz do zwrotu będzie w 123.

Drukujesz, podpisujesz, zanosisz/wysylasz poleconym do końca kwietnia
Nie musi byc oryginalny formularz, druk moze byc jednostronny, czarno-biały. Pisze bo wiem, ze i tak sie zaraz zaytasz.

Nie wspominam oczywiscie o wypelnieniu pierwszej strony z danymi.
i nie zapomnij sie podpisac

I nie pomyl NIP,
czesto gesto zamiast wlasnego  ludżki przepisują NIP pracodawcy, bo sie na pit-11 bardziej rzuca w o czy.
Formalnie w kodeksie karno-skarbowym zdaje sie mozna zarobic 2 lata za poslugiwanie sie cudzym nipen, bo pod to to podpada. :)

Data: 2009-04-06 22:39:30
Autor: ozy88
ozy88 wrote:
> [...]

Formalnie w kodeksie karno-skarbowym zdaje sie mozna zarobic 2 lata za poslugiwanie sie cudzym nipen, bo pod to to podpada. :)

Dzięki. Co do PIT-37...
Dobrze, że napisałeś w które dokładnie rubryki mam wpisać dane, bo omyłkowo
wpisałem zamiast do rubrk 47 i dalej wpisałem dane do 39 i kolejnych. Jestem
ciekaw czy jakieś poważniejsze konsekwencje mogłby mi grozić w przypadku,
wydaje mi się, niewinnej pomyłki?
Co do pola 48 to otworzyło mi się okienko z wyborami podpunktów (w poleconym
przez Ciebie programie). Wybrałem podpunkt b, czyli 48b. Dobrze wybrałem?
Czy w PIT-37 na pewno nie muszę już niczego poza tym co napisałeś wypełniać, a
zwłaszcza w kwesti tego zwrotu nadpłaconego podatku? Czy na pewno nie trzeba
tam zaznaczać żadnego ukrytego gdzieś pola mówiącego:
"[ ] Tak, proszę o zwrot nadpłaconego podatku" czy coś w ten deseń ;-) ?

Co do NIP-3...
Kiedy jakiś czas temu oddałem pierwszy swój PIT (który ktoś mi wypełniał) to
pamiętam, że oddawałem także razem z nim informację o moim koncie bankowym
razem z numerem konta. Numer ten nie uległ zmianie. Czy w tym przypadku chcąć
odzyskać pieniądze z nadpłaconego podatku muszę jeszcze raz wypełniać i
oddawać NIP-3? Z tego co widzę służy on do aktualizacji danych, a te się nie
zmieniły...
Przypomniałem sobie Twój poprzedni post, w którym pisałeś, że raczej nie ma co
liczyć na przysłanie pieniędzy na konto bankowe. Otóż u mnie było z tym
inaczej. Co prawda czekałem bardzo długo (nie pamiętam już ile dokładnie), ale
otrzymałem pieniądze wprost na konto bankowe. Dlatego liczę, że i w tym roku
będzie podobnie. No, to jak z tym NIP-3? Wypełniać go w końcu :-) ?

BTW: A swoją drogą. Jak to jest dokładnie z tym zwrotem podatku? Dlaczego on
mi się w ogóle należy? Czy tylko dlatego, że nie przekrocza on pewnej kwoty
powyżej której muszę zapłacić podatek czy ważny jest też mój wiek tudzież
status ucznia?

Pozdrawiam serdecznie,
O.

Data: 2009-04-06 18:27:30
Autor: witek
ozy88 wrote:

Dzięki. Co do PIT-37...
Dobrze, że napisałeś w które dokładnie rubryki mam wpisać dane, bo omyłkowo
wpisałem zamiast do rubrk 47 i dalej wpisałem dane do 39 i kolejnych.

a czytać umie co jest napisane w wierszach?
gdzie znalazł słowa "w tym umowy o dzieło i zlecenia".
Bo na umowe zlecenia zdaje się  zlecenie wykonywał i oba pit-11 dotyczą umów zleceń. Czyż nie?

Jestem
ciekaw czy jakieś poważniejsze konsekwencje mogłby mi grozić w przypadku,
wydaje mi się, niewinnej pomyłki?

Op...  od panienki w US, bo na koniec i tak wyszłaby ta sama kwota.
Ale do US poprawić pit i tak bys sie pewnie musiał pofatygować.
I kase byś we wrześniu zobaczył.

Co do pola 48 to otworzyło mi się okienko z wyborami podpunktów (w poleconym
przez Ciebie programie). Wybrałem podpunkt b, czyli 48b. Dobrze wybrałem?

Ty wiesz ile hydraulik bierze za samo spojrzenie na zatkaną rurę, albo taksówkarz za samo trzasniecie drzwiami?
A ty mi nie dość że każesz program uruchomić to jeszcze ustawę przeczytać.

ODP. bez znaczenia w twoim przypadku.
te podrubryczki są tylko i wyłącznie na potrzeby tego programu, żeby wykrzyczał jak wpiszesz za dużo, bo przy pewnego rodzaju usługach koszty są limitowane. Czyli nie można wpisać ile tam wyszło z sumy z pit-11 ale trzeba przyciąć do limitu. I tego limitu program własnie pilnuje.

Jakbyś przeczytał art 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to umowę zlecenie znajdziesz pod 13.8  czyli 48g.

Wpisz sobie na próbę 3000 zł w 48g, a potem w 48b i zobaczysz co się stanie.
W 48b program cię skopie i wpisze tylko  2002.05, bo taki jest limit kosztów dla osób otzymujących przychody z pełnienia funkcji społecznych (art 13.5)
W przypadku umów zleceń  nie ma limitu wiec w 48g program pozwoli ci wpisać ile tylko chcesz, byleby to była suma z pit-11.
Tak długo jak długo nie musisz wpisać więcej niz  1335 zł to nie ma to znaczenia gdzie wpiszesz.

Czy w PIT-37 na pewno nie muszę już niczego poza tym co napisałeś wypełniać,

całą pierwszą stronę, w szczególności nip
i podpisać na końcu w 138

zwłaszcza w kwesti tego zwrotu nadpłaconego podatku? Czy na pewno nie trzeba
tam zaznaczać żadnego ukrytego gdzieś pola mówiącego:
"[ ] Tak, proszę o zwrot nadpłaconego podatku" czy coś w ten deseń ;-) ?

Nie. Jeszcze nie doszli do etapu gdzie trzeba się prosić o zwrot własnej kasy.

Co do NIP-3...
Kiedy jakiś czas temu oddałem pierwszy swój PIT

PIT/NIP?

[...]

Nie. Tak długo jak długo nic się nie zmieniło nie musisz składać nowego NIP-3.
przy czym US i tak będzie miał to w d... i przyśle ci pocztą jak znam życie.

Z tego co widzę służy on do aktualizacji danych, a te się nie
zmieniły...

Słusznie widzisz.

[...]

To widać w twoim US się starają. W moim nie chcą.
Narazie kasy nie odbieram. Odsetki lecą. jeszcze mi dwa lata zostały do przedawnienia.

Nie wypełniać.

[...]

Wszystkiego po trochę z wyjątkiem wieku i statusu ucznia.

art 27 ustawy
OBLICZONY PODATEK  = 19% - 586.85 zl

widzisz ten minus?  a pobrali ci 19% i ten minus ci go teraz odda.
Taki dobry prezent o wujka lenina dla mało zarabiających

Data: 2009-04-06 22:43:25
Autor: ozy88

ozy88 wrote:
> [...]

Formalnie w kodeksie karno-skarbowym zdaje sie mozna zarobic 2 lata za poslugiwanie sie cudzym nipen, bo pod to to podpada. :)

Dzięki. Swoją drogą fajnie, że można tu uzyskać sympatyczną pomoc na temat nie
cieszący się bynajmniej sympatią wielu Polaków ;-)

No, dobrze. Co do PIT-37...

Data: 2009-04-06 18:30:55
Autor: witek
ozy88 wrote:

Dzięki. Swoją drogą fajnie, że można tu uzyskać sympatyczną pomoc

tak ci się tylko wydaje.
za jakiś czas zmienisz zdanie.

Data: 2009-04-06 23:38:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 6 Apr 2009, ozy88 wrote:

Jeszcze mam pytanie. W które konkretnie pole wpisać koszty jakie chce, żeby
były zwrócone tzn. ten podatek, który już zapłaciłem :-) ?

wKF: koszty to *w żadnym razie* *nie jest* *ten* podatek!
  To co opisujesz to zapłacona zaliczka.
  Koszty ze zlecenia masz osobno na rachunku - przecież odliczyłeś
20% *przed* opodatkowaniem, prawda?
(co, nie pamietasz że powierzyłeś księgowemu zleceniodawcy aby
za Ciebie odwalił wypełnianie rachunku??? ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-06 17:22:36
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
On Mon, 6 Apr 2009, ozy88 wrote:

[...]

Gotfryd, nie strasz go. on dopiero zaczyna :)

Data: 2009-04-06 14:18:01
Autor: ozy88
Pierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć?
Pracowałem w Polsce, oczywiście (zapomniałem dopisać).

Data: 2009-05-01 23:31:52
Autor: www.zenek.tk
www.ZENEK.tk
Fan Klub Zenona Turowskiego z Gubina
www.zenek.tk

Zenon Turowski, Zenek Turowski, Gubin
http://www.zenek.tk

Pierwszy samodzielny PIT w życiu - jaki i czy mogę odliczyć?