Data: 2010-01-19 09:42:52 | |
Autor: cztery | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
Troche OT, ale po to by rozwiac mity o alkoholu jako glownym winowajcy wypadkow w Polsce.
7 stycznia bylem na konferencji poswieconej oznakowaniu poziomemu, czlowiek z KGP mowiac o bezpieczenstwie ruchu drogowego i przyczynach wypadkow pokazal ciekawa statystyke. Polska ma najwyzszy odsetek kierowcow jezdzacych pod wplywem alkoholu w UE, ale jeden z najnizszych jesli chodzi o bedacych pod wplywem alkoholu sprawcow wypadkow (jest to chyba 4 miejsce na dole listy). W Polsce sprawcow wypadkow pod wplywem alkoholu jest okolo 8%, podczasy gdy w Danii (ktora jest 1 w UE) jest to 33% we Francji 24% itd. Dlaczego u nas jest tak duzo jezdzacych "na gazie" ? Dlatego, ze praktycznie w zadnym kraju UE nie ma kontroli trzezwosci kierujacych podczas rutynowych kontroli drogowych. Stan trzezwosci sprawdzany jest u sprawcow wypadkow czy kolizji. Tym samym mitem jest twierdzenie ze alkohol to glowny zabojca na naszych drogach. |
|
Data: 2010-01-19 10:16:13 | |
Autor: LEPEK | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
cztery pisze:
Troche OT, ale po to by rozwiac mity o alkoholu jako glownym winowajcy wypadkow w Polsce. Dokładnie. I spójrzmy choćby na początek tego roku. 2, czy 3 stycznia na polskich drogach nikt nie zginął (ewenement), ogólnie wypadków było niedużo, a pijanych złapali porównywalną ilość, pomimo IMO mniejszych kontroli, niż w tygodniu (nie mam konkretnych statystyk, ale tak mówiono w mediach). To gdzie tu związek? Pozdr, -- L E P E K Pruszcz Gdański no_spam/maupa/poczta/kropka/fm Toyota Corolla 1.3 sedan '97 Hyundai Atos 0.9 nanovan '00 |
|
Data: 2010-01-19 12:04:00 | |
Autor: J.F. | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
Użytkownik "cztery" <raz@dwa.trzy> napisał w
7 stycznia bylem na konferencji poswieconej oznakowaniu poziomemu, czlowiek z KGP mowiac o bezpieczenstwie ruchu drogowego i przyczynach wypadkow pokazal ciekawa statystyke. Z czego polowa to piesi. podczasy gdy w Danii (ktora jest 1 w UE) jest to 33% we Francji 24% itd. Ano wlasnie - tylko to znaczy ze nadal nic nie wiadomo. Moze u nich znacznie wiecej jezdzi na gazie niz statystyki mowia, a moze trzezwi wychowani mandatami wypadkow nie powoduja, i dopiero trzeba sie solidnie nabzryngolic ? I to niekoniecznie kierowcy, bo moze chodzi o pieszych Ewentualnie kolejna mozliwosc - ze "wypadek pod wplywem alkoholu" jest u nich kwalifikowany np od 0.2 promila, a wolno miec 0.5, wiec kierowca jak lubi piwo to pije. Tym samym mitem jest twierdzenie ze alkohol to glowny zabojca na naszych drogach. No coz - statystyki sa nieublagane - nawet jak sie wykluczy wszystko zwiazane z alkoholem, to i tak 4-5 tys ofiar zostanie. J. |
|
Data: 2010-02-15 20:54:49 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
cztery pisze:
Troche OT, ale po to by rozwiac mity o alkoholu jako glownym winowajcy wypadkow w Polsce. Zgadza się - jakiś czas temu dawałem tutaj nawet linki do stosownych materiałów (materiały unijne), ale jak widać bez echa i stereotyp ma się świetnie. Ba, z tych materiałów wynikało dużo więcej - np. bezsens stosowania zerowej tolerancji, ponieważ to samo w sobie niczego nie zmienia. Były tam też stosowne wytyczne do poprawienia sytuacji w tej materii. BTW - jeżeli dobrze pamiętam, to Niemcy mieli ~25% udziału sprawców po spożyciu. Dlaczego u nas jest tak duzo jezdzacych "na gazie" ? Dlatego, ze praktycznie w zadnym kraju UE nie ma kontroli trzezwosci kierujacych podczas rutynowych kontroli drogowych. Stan trzezwosci sprawdzany jest u sprawcow wypadkow czy kolizji. To nie do końca prawda - nie ma kontroli trzeźwości kierujących podczas rutynowych kontroli, ponieważ nie ma tam rutynowych kontroli. Są za to kontrole kaskadowe w postaci zwężenia drogi do jednego pasa (spowolnienie ruchu) i wyłapywanie do kontroli wyglądających podejrzanie. Kiedyś stosowane tylko na trasach przelotowych, od wielu lat stosowane również w miastach (np. we Francji). Tym samym mitem jest twierdzenie ze alkohol to glowny zabojca na naszych drogach. To prawda, ale widać dość jasno, że świetnie się sprawdza sprzedawanie takiego kitu, zamiast zająć się np. chamstwem i ignorowaniem zasad bezpiecznego zachowania się na drodze. -- Jutro to dziś - tyle że jutro. |
|
Data: 2010-02-15 22:05:42 | |
Autor: CUT_INZ | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
W dniu 19-01-2010 09:42, cztery pisze:
poswieconej oznakowaniu poziomemu, czlowiek z KGP mowiac o Ja przez takiego skur...a spędziłem ponad pół roku w gipsie... |
|
Data: 2010-02-15 23:54:16 | |
Autor: złoty | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
CUT_INZ pisze:
anii (ktora jest 1 w UE) jest to 33% we Francji 24% itd.
...miales niefart. 92% "spedzajacych w gipsie" w PL jest uszkodzonych przez trzezwych jak swinie "mistrzow kierownicy". ...z ciekawosci spytam: robi Ci to roznice, czy rozjebal Cie pijany czy trzezwy? pzdr A. |
|
Data: 2010-02-15 22:33:56 | |
Autor: Krzysztof 45 | |
Pijana jazda - pytanie o konsekwencje | |
cztery napisał(a):
W Polsce sprawcow wypadkow pod wplywem alkoholu jest okolo 8%,A tych co spowodowali po trzeźwemu ale z powodu zmęczenia i braku refleksu lub już zaśnięcia? 15-20%? Naukowo stwierdzone i wiem to po sobie że zmęczony groźniejszy jest od tego po spożyciu. -- Krzysiek |