Pileczka golfowa

Data: 2011-11-20 21:31:22
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Pileczka golfowa

Powitanko,

Dziecie moje oglada "How it's Made" na Discovery (tata dba, by nie wyroslo na tumaniste;-)), a tam o produkcji pileczek golfowych. Powiedzieli, ze te dolki w pileczce sa po to, by poprawic aerodynamike. Ma to zdaje sie spowalniac przeplyw powietrza w warstwie przylegajacej do pilki, przez co przeplyw staje sie laminarny. Ilosc i wielkosc tych zaglebien jest scisle okreslona, czyli calkiem solidna robota inzynierska. Powtarzam co uslyszalem zdajac sobie sprawe, ze moze Discovery nie jest zawsze wzorcem wiarygodnosci, ale tak na logike ma to sens.
No i teraz pytanie: Czemu tego sie nie stosuje w budowie samolotow? Technologicznie to nie problem raczej.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  MroĹĽek)

Data: 2011-11-20 21:38:06
Autor: PeterPan
Pileczka golfowa
No i teraz pytanie: Czemu tego sie nie stosuje w budowie samolotow?

bo samoloty nie s± okragłe trollu

PP

Data: 2011-11-20 21:46:51
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 21:38, PeterPan pisze:
No i teraz pytanie: Czemu tego sie nie stosuje w budowie samolotow?

bo samoloty nie są okragłe trollu

nie sluchaj tego debila

Data: 2011-11-20 21:52:14
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 21:31, Pawel "O'Pajak" pisze:

[...]

z powodu kosztĂłw
byly proby zrobienia pare lat temu takiej powierzchni... "foli" ktora byla wzorowana na skórze rekinów. Ona wlasnie sklada sie z takich "górek i dołkow".
Cos mi sie w glowie kojazy nazwa "ryblet" ale tego akurat nie jestem pewien.
Patent okazal sie na razie nieoplacalny dla prakycznego zastosowania.
Pokrycie tym samolotu bylo drozsze niz efekt oszczednosci.
Trzeba brac tez pod uwage konserwacje takiej powierzchni - wielokrotnie trudniejszej
w utrzymaniu.
w 2 slowach przy obecnych cenach paliwa to nieoplacalne

Data: 2011-11-20 22:02:40
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 21:52, KiloSierra pisze:
W dniu 11/11/20 21:31, Pawel "O'Pajak" pisze:

no calkiem niezle mi w glowie kołatalo a temat sie ciagnie od lat '80

tu masz slady ktory mozesz pociagnac jak Cie temat interesuje
zasadniczo zjawisko takie jak na pileczce golfowej

http://www.scienceahead.com/entry/sharks-riblet-effect-inspired-new-coating-system-to-improve-aircraft-aerodynamics/

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/aviation_week/on_space_and_technology/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3Aa68cb417-3364-4fbf-a9dd-4feda680ec9cPost%3Ab5065dcb-10d0-447c-9b85-cf91c64363f1

Riblets were developed independently by NASA and Germany's DLR, which was inspired by the tiny ridge-like structures on the scales of a shark's skin. Te zmniejszają opór i pozwala rekina pływać szybciej. These reduce drag and allow the shark to swim faster. Wzdłużnej mikro-rowków ogranicza przepływ powietrza i ograniczyć spanwise interakcji, zmniejszając opór. The longitudinal micro-grooves constrain the airflow and limit the spanwise interaction, reducing drag. Problem poczyniła polędwiczek praktyczne i trwałe wystarczy do stosowania w samolotach. The problem has been making riblets practical and durable enough for use on aircraft.

Data: 2011-11-20 22:36:55
Autor: Piotr
Pileczka golfowa
KiloSierra <foru@10g.pl> napisał(a):
> [...]

Riblets were developed independently by NASA and Germany's DLR, which was inspired by the tiny ridge-like structures on the scales of a shark's skin. Te zmniejszają opór i pozwala rekina pływać szybciej. These reduce drag and allow the shark to swim faster. Wzdłużnej mikro-rowków ogranicza przepływ powietrza i ograniczyć spanwise interakcji, zmniejszając opór. The longitudinal micro-grooves constrain the airflow and limit the spanwise interaction, reducing drag. Problem poczyniła polędwiczek praktyczne i trwałe wystarczy do stosowania w samolotach. The problem has been making riblets practical and durable enough for use on aircraft.

Cze¶ć,

no akurat tu nie ma piernik nic do wiatraka... Zupełnie inne cele s± do osi±gnięcia w piłeczce a zupełnie inne w letadlach. Jest coprawda jeden punkt zbieżny ale w tym przypadku jest on przypadkowy i pomijalny.

W piłeczce golfowej postanowiono sobie za cel osi±gnianie większych odległo¶ci. Tak w skrócie - piłeczka przy silnym uderzeniu zostaje wprowadzona w ruch obrotowy tak, by wykorzystuj±c efekt Magnusa zyskać nieco siły no¶nej. Gdy piłeczka bez wgłębień obraca się, na skutek przepływu laminarnego (przynajmniej w jej przedniej czę¶ci) i wynikaj±cego z tego oporu powietrza, obroty zanikaj± znacznie szybciej niż przy opływie turbulentnym. Tak więc te zniekształcenie powierzchni pozwala na intensywniejsze wykorzystanie zjawiska Magnusa i tym samym o więcej jak podwojenie zasięgu lotu!

Tu jest też ta maleńka zbieżno¶ć z samolotami. Często (np. w szybowcach) umieszcza się na płatach czy statecznikach turbulatory tak by przej¶cie z opływu laminarnego na turbulentny było bardziej "zdefiniowane". N.p. w celu powiększenia skuteczno¶ci powierzchni sterowych.

Zastosowanie takich powierzchni jak na piłeczce golfowej na całej powierzchni płatów samolotu doprowadziło by do znacznego zwiększenia oporów (opływ turbulentny z którym się raczej walczy niż akceptuje) i nie ma nic wspólnego z t± powierzchni± "skóry delfina czy rekina". Te "(mikro)
rowkowane" powierzchnie maj± wła¶nie na celu utrzymanie przepływu laminarnego na jak największej cięciwie płata.

Ot i tyle...

Pozdrawiam Piotr

http://www.piotrp.de  --

Data: 2011-11-21 09:48:25
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 23:36,  Piotr pisze:

Cześć,

no akurat tu nie ma piernik nic do wiatraka... Zupełnie inne cele są do
osiągnięcia w piłeczce a zupełnie inne w letadlach. Jest coprawda jeden
punkt zbieĹĽny ale w tym przypadku jest on przypadkowy i pomijalny.

Piotrze... ale zgodzisz sie ze w obydwu przypadkach chodzi wlasnie o regulacje oplywu w warstwie przysciennej? i zasadniczo pytajacy pytal o to zjawisko?

Data: 2011-11-21 09:34:28
Autor: Piotr
Pileczka golfowa
> [...]

Piotrze... ale zgodzisz sie ze w obydwu przypadkach chodzi wlasnie o regulacje oplywu w warstwie przysciennej? i zasadniczo pytajacy pytal o to zjawisko?

Tak. Ta powierzchnia piłeczki jest niczym więcej jak turbulatorem. Ale Paweł pytał też czemu tego nie stosuje się w samolotach. I odpowiedĽ brzmi - bo turbulentny opływ w samolotach jest zjawiskiem nieporz±danym powoduj±cym wzrost oporów. A znakomity opis "działania" piłeczki (niestety tylko po niemiecku ale z dobrymi obrazkami) jest tu: http://www.perfektergolfschwung.de/flugdynamik-
golfbaelle.htm

Pozdrawiam Piotr

www.piotrp.de

Data: 2011-11-21 09:55:53
Autor: /dev/SU45
Pileczka golfowa
Piotrze... ale zgodzisz sie ze w obydwu przypadkach chodzi wlasnie o
regulacje oplywu w warstwie przysciennej? i zasadniczo pytajacy pytal o
to zjawisko?

Jeden obrazek wart więcej niż 1000 słów - to co dopiero wiele obrazków :)

Visualization of the Air Flow Around a Golf Ball:

http://vimeo.com/5175326

Data: 2011-11-21 11:28:53
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Pileczka golfowa

Powitanko,
Dzieki wszystkim za wyjasnienia, sporo sie nauczylem dzieki Wam.

Tak więc te zniekształcenie powierzchni pozwala na
intensywniejsze wykorzystanie zjawiska Magnusa i tym samym o więcej jak
podwojenie zasięgu lotu!

Ale jesli pileczka zostanie niewlasciwie uderzona, to efekt bedzie (jak rozumiem) odwrotny lub niespodziewany do zamierzonego? O ile uderzenie w dol trudno sobie wyobrazic, to boczne chyba mozliwe. Wtedy powinna skrecac podczas lotu.

[...]

Ciekawe, czy piora ptakow wymuszaja taki przeplyw laminarny. Predkosci wprawdzie "niesamolotowe", ale szybowcowe pewnie tak. Swoja droga taki opierzony szybowiec wygladalby rewelacyjnie;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Data: 2011-11-21 11:36:27
Autor: Piotr
Pileczka golfowa
Pawel \O'Pajak\ <opajak1@gazeta.pl> napisał(a):
[...]

Oczywi¶cie. Piłkarze stosuj± taki "wykop" ;-) by np. bezpo¶rednio z rzutu rożnego piłka wpadła do bramki. Co przy locie prostoliniowym nie było by możliwe.

Pozdrawiam Piotr

www.piotrp.de

Data: 2011-11-21 15:28:14
Autor: JJR
Pileczka golfowa
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisał

[...]

Na dole strony zalinkowanej przez Piotra jest wykres różnych wersji "podkręcenia" w pionie (nie na boki). Przy nadmiernym (excessive spin) piłka dostaje za dużo siły no¶nej,  idzie w górę jak Ľle wyważony model i spada za krótko.

--
pzdr,
Jędrzej

- Każda próba oszczędzania paliwa na trasie gwarantuje wiatr czołowy na dolocie. -

Data: 2011-11-21 13:54:11
Autor: J.F
Pileczka golfowa
UĹĽytkownik "Pawel "O'Pajak""  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
Dziecie moje oglada "How it's Made" na Discovery (tata dba, by nie wyroslo na tumaniste;-)), a tam o produkcji pileczek golfowych. Powiedzieli, ze te dolki w pileczce sa po to, by poprawic aerodynamike. No i teraz pytanie: Czemu tego sie nie stosuje w budowie samolotow? Technologicznie to nie problem raczej.

wersja a) liczba Reynoldsa dla samolotow inna, charakter oplywu inny, to i aerodynamika inna,
wersja b) ta poprawa osiagow w pileczce niekoniecznie musi sie sprawdzic w samolotach, bo moze np korzysta z ruchu wirowego.

a wersja c) w modelach stosowalo sie turbulizatory, i w kostiumach plywackich, ponoc zerzniete ze skory rekina..

J.

Data: 2011-11-21 18:05:42
Autor: Zennon
Pileczka golfowa

Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jabo2s$hjk$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ja się nie znam, ale kołacze mi się po głowie jeszcze jedna podobna historia. Mianowicie powierzchnie skrzydeł perforowano malutkimi otworkami i odpowiednio manewrując ciśnieniem w tych otworkach też uzyskiwano pożądane efekty aerodynamiczne. Pomysł zarzucono, bo otworki się bardzo szybko zatykały, a dodatkowe systemy trochę ważyły.

Zennon

Data: 2011-11-21 18:32:43
Autor: JJR
Pileczka golfowa
Użytkownik "Zennon" <Zennon@Use-Author-Supplied-Address.invalid> napisał

Ja siÄ™ nie znam,

No cóż...

[...]

To jest działanie w odwrotną stronę, bo wgłębienia na powierzchni piłki rozpraszają energię warstwy przyściennej, a otworki o których mówisz tej energii dodają. I robione to jest po to, aby opływ dłużej był laminarny i jak najpóźniej się odrywał od profilu.
Z nadmuchu zasilanego wewnÄ™trznie zrezygnowano, ale nie tylko z powodĂłw technicznych. ZmieniĹ‚y siÄ™ rĂłwnieĹĽ zapotrzebowania - samoloty o duĹĽym obciÄ…ĹĽeniu powierzchni  jak F104 okazaĹ‚y siÄ™ Ĺ›lepÄ… uliczkÄ… i powrĂłcono do duĹĽej manewrowoĹ›ci na mniejszych prÄ™dkoĹ›ciach, a przy wiÄ™kszych dkrzydĹ‚ach wystarczyĹ‚y  zwykĹ‚e klapy.
Natomiast nadmuch zewnętrzny ma się dobrze, choćby w A 380 klapy korzystają z odpowiedniego usytuowania za silnikami.

Czyli ogólnie dzwoniło, ale nie w tym kościele :)

--
pzdr,
Jędrzej

69% ludzi w kaĹĽdym zdaniu znajdzie coĹ› dwuznacznego.

Data: 2011-11-23 13:15:50
Autor: Miszel
Pileczka golfowa
Dnia 21-11-2011 o 18:32:43 JJR <jaxa@uni.wroc.pl> napisał(a):

Użytkownik "Zennon" <Zennon@Use-Author-Supplied-Address.invalid> napisał

Z nadmuchu zasilanego wewnętrznie zrezygnowano, ale nie tylko z powodów  technicznych. Zmieniły się również zapotrzebowania - samoloty o dużym  Czyli ogólnie dzwoniło, ale nie w tym ko¶ciele :)

Dzwonilo, dzwonilo :)))
Koledze chodzilo o odsysanie warstwy przysciennej, a nie o nadmuch. W  powierzchniach nosnych, ew. powierzchniach wlotow powietrza nawiercano  wiele otworkow o bardzo malej srednicy. Doprowadzane podcisnienie odsysalo  warstwe przyscienna, zapobiegajac tym samym zbyt wczesnemu oderwaniu strug  powietrza od powierzchni.
Pierwszy raz probowano tego bodajze na samolocie Armstrong Witworth AW 52,  potem na pewno tez, tyle ze nie pamietam konkretow. Mimo bardzo  obiecujacych wynikow zarzucono pomysl - platy wymagaly utrzymania w  nieskazitelnej czystosci.
Zdrowko,
Miszel

Data: 2011-11-23 14:08:48
Autor: JJR
Pileczka golfowa
Użytkownik "Miszel" <user@domena.pl> napisał

Dzwonilo, dzwonilo :)))
Koledze chodzilo o odsysanie warstwy przysciennej, a nie o nadmuch.

A to zwracam honor. Tego szczegółu mi zabrakło :)

Data: 2011-11-23 16:01:17
Autor: myszek
Pileczka golfowa
Miszel wrote:

[...]

A wlasnie: Prandtl w swojej klasycznej ksiazce wspominal o bardzo obiecujacych eksperymentach z odsysaniem warstwy przysciennej nie przez male otworki na calej powierzchni, tylko przez pojedyncza
szczeline w splywowej czesci plata.
Podobno umiarkowane odsysanie zmniejszalo nieco opor przy wiekszych
predkosciach (acz mniej niz odsysanie z calej powierzchni), a silne
- zapobiegalo oderwaniom i pozwalalo bardzo zwiekszyc maksymalny
wspolczynnik sily nosnej.

To wiadomosc sprzed kilkudziesieciu lat - i jakos nie znalazlem
ani zadnych innych opisow tych eksperymentow, ani jakiejkolwiek wzmianki
o ich kontynuacji. A przeciez wydaje sie to byc proste jak konstrukcja cepa i miec same zalety. Kto jak kto ale Prandtl chyba nie puscil kaczki dziennikarskiej? pozdrowienia

krzys

--
_^..^_)_
\      /

[...]