Pileczka golfowa

Data: 2011-11-20 21:52:14
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 21:31, Pawel "O'Pajak" pisze:

Powitanko,

Dziecie moje oglada "How it's Made" na Discovery (tata dba, by nie
wyroslo na tumaniste;-)), a tam o produkcji pileczek golfowych.
Powiedzieli, ze te dolki w pileczce sa po to, by poprawic aerodynamike.
Ma to zdaje sie spowalniac przeplyw powietrza w warstwie przylegajacej
do pilki, przez co przeplyw staje sie laminarny. Ilosc i wielkosc tych
zaglebien jest scisle okreslona, czyli calkiem solidna robota
inzynierska. Powtarzam co uslyszalem zdajac sobie sprawe, ze moze
Discovery nie jest zawsze wzorcem wiarygodnosci, ale tak na logike ma to
sens.
No i teraz pytanie: Czemu tego sie nie stosuje w budowie samolotow?
Technologicznie to nie problem raczej.

z powodu kosztów
byly proby zrobienia pare lat temu takiej powierzchni... "foli" ktora byla wzorowana na skórze rekinów. Ona wlasnie sklada sie z takich "górek i dołkow".
Cos mi sie w glowie kojazy nazwa "ryblet" ale tego akurat nie jestem pewien.
Patent okazal sie na razie nieoplacalny dla prakycznego zastosowania.
Pokrycie tym samolotu bylo drozsze niz efekt oszczednosci.
Trzeba brac tez pod uwage konserwacje takiej powierzchni - wielokrotnie trudniejszej
w utrzymaniu.
w 2 slowach przy obecnych cenach paliwa to nieoplacalne

Data: 2011-11-20 22:02:40
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 21:52, KiloSierra pisze:
W dniu 11/11/20 21:31, Pawel "O'Pajak" pisze:

no calkiem niezle mi w glowie kołatalo a temat sie ciagnie od lat '80

tu masz slady ktory mozesz pociagnac jak Cie temat interesuje
zasadniczo zjawisko takie jak na pileczce golfowej

http://www.scienceahead.com/entry/sharks-riblet-effect-inspired-new-coating-system-to-improve-aircraft-aerodynamics/

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/aviation_week/on_space_and_technology/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3Aa68cb417-3364-4fbf-a9dd-4feda680ec9cPost%3Ab5065dcb-10d0-447c-9b85-cf91c64363f1

Riblets were developed independently by NASA and Germany's DLR, which was inspired by the tiny ridge-like structures on the scales of a shark's skin. Te zmniejszają opór i pozwala rekina pływać szybciej. These reduce drag and allow the shark to swim faster. Wzdłużnej mikro-rowków ogranicza przepływ powietrza i ograniczyć spanwise interakcji, zmniejszając opór. The longitudinal micro-grooves constrain the airflow and limit the spanwise interaction, reducing drag. Problem poczyniła polędwiczek praktyczne i trwałe wystarczy do stosowania w samolotach. The problem has been making riblets practical and durable enough for use on aircraft.

Data: 2011-11-20 22:36:55
Autor: Piotr
Pileczka golfowa
KiloSierra <foru@10g.pl> napisa³(a):
> [...]

Riblets were developed independently by NASA and Germany's DLR, which was inspired by the tiny ridge-like structures on the scales of a shark's skin. Te zmniejszają opór i pozwala rekina pływać szybciej. These reduce drag and allow the shark to swim faster. Wzdłużnej mikro-rowków ogranicza przepływ powietrza i ograniczyć spanwise interakcji, zmniejszając opór. The longitudinal micro-grooves constrain the airflow and limit the spanwise interaction, reducing drag. Problem poczyniła polędwiczek praktyczne i trwałe wystarczy do stosowania w samolotach. The problem has been making riblets practical and durable enough for use on aircraft.

Cze¶æ,

no akurat tu nie ma piernik nic do wiatraka... Zupe³nie inne cele s± do osi±gniêcia w pi³eczce a zupe³nie inne w letadlach. Jest coprawda jeden punkt zbie¿ny ale w tym przypadku jest on przypadkowy i pomijalny.

W pi³eczce golfowej postanowiono sobie za cel osi±gnianie wiêkszych odleg³o¶ci. Tak w skrócie - pi³eczka przy silnym uderzeniu zostaje wprowadzona w ruch obrotowy tak, by wykorzystuj±c efekt Magnusa zyskaæ nieco si³y no¶nej. Gdy pi³eczka bez wg³êbieñ obraca siê, na skutek przep³ywu laminarnego (przynajmniej w jej przedniej czê¶ci) i wynikaj±cego z tego oporu powietrza, obroty zanikaj± znacznie szybciej ni¿ przy op³ywie turbulentnym. Tak wiêc te zniekszta³cenie powierzchni pozwala na intensywniejsze wykorzystanie zjawiska Magnusa i tym samym o wiêcej jak podwojenie zasiêgu lotu!

Tu jest te¿ ta maleñka zbie¿no¶æ z samolotami. Czêsto (np. w szybowcach) umieszcza siê na p³atach czy statecznikach turbulatory tak by przej¶cie z op³ywu laminarnego na turbulentny by³o bardziej "zdefiniowane". N.p. w celu powiêkszenia skuteczno¶ci powierzchni sterowych.

Zastosowanie takich powierzchni jak na pi³eczce golfowej na ca³ej powierzchni p³atów samolotu doprowadzi³o by do znacznego zwiêkszenia oporów (op³yw turbulentny z którym siê raczej walczy ni¿ akceptuje) i nie ma nic wspólnego z t± powierzchni± "skóry delfina czy rekina". Te "(mikro)
rowkowane" powierzchnie maj± w³a¶nie na celu utrzymanie przep³ywu laminarnego na jak najwiêkszej ciêciwie p³ata.

Ot i tyle...

Pozdrawiam Piotr

http://www.piotrp.de  --

Data: 2011-11-21 09:48:25
Autor: KiloSierra
Pileczka golfowa
W dniu 11/11/20 23:36,  Piotr pisze:

Cześć,

no akurat tu nie ma piernik nic do wiatraka... Zupełnie inne cele są do
osiągnięcia w piłeczce a zupełnie inne w letadlach. Jest coprawda jeden
punkt zbieżny ale w tym przypadku jest on przypadkowy i pomijalny.

Piotrze... ale zgodzisz sie ze w obydwu przypadkach chodzi wlasnie o regulacje oplywu w warstwie przysciennej? i zasadniczo pytajacy pytal o to zjawisko?

Data: 2011-11-21 09:34:28
Autor: Piotr
Pileczka golfowa
> [...]

Piotrze... ale zgodzisz sie ze w obydwu przypadkach chodzi wlasnie o regulacje oplywu w warstwie przysciennej? i zasadniczo pytajacy pytal o to zjawisko?

Tak. Ta powierzchnia pi³eczki jest niczym wiêcej jak turbulatorem. Ale Pawe³ pyta³ te¿ czemu tego nie stosuje siê w samolotach. I odpowied¼ brzmi - bo turbulentny op³yw w samolotach jest zjawiskiem nieporz±danym powoduj±cym wzrost oporów. A znakomity opis "dzia³ania" pi³eczki (niestety tylko po niemiecku ale z dobrymi obrazkami) jest tu: http://www.perfektergolfschwung.de/flugdynamik-
golfbaelle.htm

Pozdrawiam Piotr

www.piotrp.de

Data: 2011-11-21 09:55:53
Autor: /dev/SU45
Pileczka golfowa
Piotrze... ale zgodzisz sie ze w obydwu przypadkach chodzi wlasnie o
regulacje oplywu w warstwie przysciennej? i zasadniczo pytajacy pytal o
to zjawisko?

Jeden obrazek wart więcej niż 1000 słów - to co dopiero wiele obrazków :)

Visualization of the Air Flow Around a Golf Ball:

http://vimeo.com/5175326

Data: 2011-11-21 11:28:53
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Pileczka golfowa

Powitanko,
Dzieki wszystkim za wyjasnienia, sporo sie nauczylem dzieki Wam.

Tak wiêc te zniekszta³cenie powierzchni pozwala na
intensywniejsze wykorzystanie zjawiska Magnusa i tym samym o wiêcej jak
podwojenie zasiêgu lotu!

Ale jesli pileczka zostanie niewlasciwie uderzona, to efekt bedzie (jak rozumiem) odwrotny lub niespodziewany do zamierzonego? O ile uderzenie w dol trudno sobie wyobrazic, to boczne chyba mozliwe. Wtedy powinna skrecac podczas lotu.

[...]

Ciekawe, czy piora ptakow wymuszaja taki przeplyw laminarny. Predkosci wprawdzie "niesamolotowe", ale szybowcowe pewnie tak. Swoja droga taki opierzony szybowiec wygladalby rewelacyjnie;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)

Data: 2011-11-21 11:36:27
Autor: Piotr
Pileczka golfowa
Pawel \O'Pajak\ <opajak1@gazeta.pl> napisa³(a):
[...]

Oczywi¶cie. Pi³karze stosuj± taki "wykop" ;-) by np. bezpo¶rednio z rzutu ro¿nego pi³ka wpad³a do bramki. Co przy locie prostoliniowym nie by³o by mo¿liwe.

Pozdrawiam Piotr

www.piotrp.de

Data: 2011-11-21 15:28:14
Autor: JJR
Pileczka golfowa
U¿ytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisa³

[...]

Na dole strony zalinkowanej przez Piotra jest wykres ró¿nych wersji "podkrêcenia" w pionie (nie na boki). Przy nadmiernym (excessive spin) pi³ka dostaje za du¿o si³y no¶nej,  idzie w górê jak ¼le wywa¿ony model i spada za krótko.

--
pzdr,
Jêdrzej

- Ka¿da próba oszczêdzania paliwa na trasie gwarantuje wiatr czo³owy na dolocie. -

Pileczka golfowa