Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła

Data: 2021-02-14 03:56:04
Autor: Adam
Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
Witam
Prowadzę DG, VAT czynny, VAT UE. Zajmuję się pisaniem oprogramowania (lub/i stron WWW), klient końcowy otrzymuje źródła więc może ewentualnie dokonywać modyfikacji (jeśli ma to znaczenie).

Chciałbym (teoretycznie oczywiście) zapytać o klika kwestii :)

1. Czy takie pisanie oprogramowania na zamówienie jest usługą elektroniczną? IMHO nie bo proces nie jest zautomatyzowany (bez udziału człowieka) i nie jest to "produkt" masowy sprzedawany w wielu kopiach. Jednie przez maila/ftpa dostarczam skończone dzieło (ale można by wysłać na CD pocztą). Pytanie w kontekście m. in. oznaczania fv w JPK.

2. Zakładając, że klient jest firmą z UE lub np. USA czy mogę wystawić FV odwrotne obciążenie (i nie naliczać VAT w PL)? Czy problemem nie jest, że w USA nie ma de facto podatku VAT? Reasumując mamy dwa przypadki
 kontrahent to firma a) z UE (mająca swój lokalny ID VAT UE)
b) nie z UE np. z USA

3.  Czy w przypadku takiego eksportu usług/sprzedaży (z zastosowaniem odwrotnego obciążenia dla UE lub USA) dochodowy płacony jest w PL. Czy jednak powinien być zastosowany podatek u źródła i np. rejestracja w USA i umowy unikania podwójnego opodatkowania? Nie jestem rezydentem w USA.

Pozdrawiam

Data: 2021-02-15 19:17:09
Autor: Henryk Hajdan
W dniu 2021.02.14 o 12:56, Adam pisze:
[...]

Co jest usługą elektroniczną, w rozumieniu ustawy, wyraźnie jest w ustawie zdefiniowane.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000344/O/D20200344.pdf

art. 2.4)

Musi nastąpić przekaz danych na skutek działania strony umowy, czyli np. kliknięcie w link na stronie generuje przekaz danych i otwiera się podstrona.

Data: 2021-02-15 10:50:12
Autor: Adam
Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
Witam
Dzięki za odpowiedź.
art. 2.4) Musi nastąpić przekaz danych na skutek działania strony umowy, czyli np. kliknięcie w link na stronie generuje przekaz danych i otwiera się podstrona.

Przy odpaleniu poczty też następuje przekaz danych na żądanie użytkownika ;) Więc tak napisana definicja nie jest zbyt ostra.
IMHO pisanie programów na zamówienie (w odróżnieniu od "automatycznej" sprzedaży gotowego softu [do pobrania] w sklepie internetowym) nie jest usługą elektroniczną.
Ale.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02011R0282-20170101&from=LT

Artykuł 7
1. Do ,,usług świadczonych drogą elektroniczną", o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich
charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego
udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii
informacyjnej jest niemożliwe.

2. Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

Data: 2021-02-15 23:01:44
Autor: m4rkiz
On 2021-02-15 19:50, Adam wrote:
Ale.
[...]
2. Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

No tak, tylko to dotyczy dostawy. Jak masz osobne usługi napisania i dostarczenia to dostarczenie tu pasuje. Ale opracowanie tego co dostarczasz to raczej 99% wkładu pracy więc średnio bym się zgodził z taką interpretacją.

Data: 2021-02-17 14:15:03
Autor: Adam
Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
Pozwolę sobie wrócić do pytań.
Zakładamy, że pisanie oprogramowania na zamówienie klienta NIE jest usługą elektroniczną (ze względu na to, że nie jest to zautomatyzowana czynność jak sprzedaż gotowych produktów cyfrowych). Ale, robimy "zwykły" eksport usług.

Czy prawidłowym jest następujące (teoretyczne) postępowanie.
Przypadek:
1. Gdy klient jest firmą z UE i ma VAT UE.
a) wystawiam mu fakturę bez VAT z adnotacją odwrotne obciążenie (art. 28b).
https://www.lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug/art-28b/
b) dochodowy płacę w PL i nie muszę się rejestrować jako płatnik podatku w kraju klienta?
c) klient jakoś rozlicza VAT u siebie (zasadniczo podobnie jak w PL nalicza i odlicza VAT od importu usługi - nikt nie płaci VATu)

2. Gdy klient jest firmą spoza UE np. USA (tu mam najwięcej wątpliwości)
a) wystawiam mu fakturę bez VAT z adnotacją odwrotne obciążenie. Czy mogę to zrobić jak np. w USA nie ma VAT?
czy jednak wystawiam 23%?
b) dochodowy płacę w PL czy jednak u źródła? Czy muszę się rejestrować w danym kraju (jako nierezydent), płacić tam podatek i ewentualnie
stosować ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania?

W USA jest np. coś takiego https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-forms/Form-W-8BEN-2017_POL.pdf

Data: 2021-02-18 13:25:57
Autor: J.F.
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:3a368053-19a5-4297-918e-f1f2c597dff9n@googlegroups.com...
[...]

IMO - co do zasady - jesli prowadzisz w kraju dzialalnosc gospodarcza, to podatki dochodowe rozliczasz w kraju.
Ale jesli robisz zlecenie "prywatnie" ...

c) klient jakoś rozlicza VAT u siebie (zasadniczo podobnie jak w PL nalicza i odlicza VAT od importu usługi - nikt nie płaci VATu)

nalicza, odlicza, niby nie placi, ale jesli cos tam u siebie sprzedaje, to sumarycznie placi ...

[...]

To moze byc trudniej dotrzec do przepisow, ale generalnie - od exportu nie placisz VAT.

b) dochodowy płacę w PL czy jednak u źródła? Czy muszę się rejestrować w danym kraju (jako nierezydent), płacić tam podatek i ewentualnie
stosować ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania?

IMO- jak wyzej.

W USA jest np. coś takiego https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-forms/Form-W-8BEN-2017_POL.pdf

- NIE jesteś osobą fizyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . W-8BEN-E

- Jesteś właścicielem faktycznym, który otrzymuje wynagrodzenie za usługi osobiste wykonane na terenie USA . . . . . . . . . . . . . . . .. . 8233 lub W-4

Nie pasuja tamte formularze lepiej ?

No i aby w pelni zamieszac ... usluge "pisania oprogramowania" robisz, czy udzielasz licencji na korzystanie, czy moze prawa autorskie sprzedajesz ... bo z programami zawsze byl klopot :-)

J.

Data: 2021-02-18 05:56:27
Autor: Adam
> [...]

IMO - co do zasady - jesli prowadzisz w kraju dzialalnosc gospodarcza, to podatki dochodowe rozliczasz w kraju.

Robię w ramach DG. Czyli w UE nie ma żadnego myku potrącania podatku u źródła?
I dochodowy płaci się tylko w PL? a nie np. we Francji.
> [...]
To moze byc trudniej dotrzec do przepisow, ale generalnie - od exportu nie placisz VAT.

Też mi się  tak wydaje, że eksport usług po za UE nie płaci się VAT w PL niezależnie czy kontrahentem  zagranicznym jest firma czy osoba prywatna.

Niestety na PL portalach poruszana jest sprawa tylko VAT (że np.) , a o dochodowym nic.
Przynajmniej nie znalazłem takiego omówienia.

>b) dochodowy płacę w PL czy jednak u źródła? Czy muszę się >rejestrować w danym kraju (jako nierezydent), płacić tam podatek i >ewentualnie stosować ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania?
> [...]

Jak wyżej to znaczy,  że tylko w PL?

W USA jest np. coś takiego https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-forms/Form-W-8BEN-2017_POL.pdf
A - NIE jesteś osobą fizyczną . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . W-8BEN-E - Jesteś właścicielem faktycznym, który otrzymuje wynagrodzenie za usługi osobiste wykonane na terenie USA . . . . . . . . . . . . . . .. . . 8233 lub W-4 Nie pasuja tamte formularze lepiej ?

Lepiej ten W-8BEN-E pasuje. Ogólnie w USA dla osób zagranicznych jest podatek 30 %
(chyba, że zadziała ustawa o przeciwdziałaniu podwójnego opodatkowania).

Chyba to kontrahent (o ile jest firmą) powinien pobierać przy wypłacie wynagrodzenia (a może to tylko
dotyczy zagranicznych osób fizycznych, bez DG) - przedtem żądając formularza.

No i aby w pelni zamieszac ... usluge "pisania oprogramowania" robisz, czy udzielasz licencji na korzystanie, czy moze prawa autorskie sprzedajesz ... bo z programami zawsze byl klopot :-)

Trudno powiedzieć. Nigdzie jawnie nie udzielam licencji (program czy strona WWW pisany na konkretne
indywidualne zamówienie), a nie sprzedawany wielokrotnie. Jawnie też nie zrzekam się autorskich praw majątkowych
- ale to jest domniemane bo nie podpisuję się pod tym i klient dostaje pełne źródła (więc może modyfikować).

https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-forms/Instructions-for-Form-W-8BEN-E-2017_POL.pdf

Data: 2021-02-18 17:14:54
Autor: Kviat
W dniu 18.02.2021 o 14:56, Adam pisze:
[...]

Kryterium płacenia podatku dochodowego w Polsce wcale nie jest to, czy prowadzisz działalność w Polsce. Nie ma takiej zasady. JF-owi gdzieś dzwoni, ale nie nie bardzo wie gdzie.

To jest trochę bardziej skomplikowane. Zasadą jest tzw. "centrum życiowe" i przebywanie w Polsce 183 dni.
Szukaj pod tymi hasłami.
Możesz prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, a centrum życiowe mieć we Francji. Wtedy to wygląda trochę inaczej.

Więc jeżeli Twoje "centrum życiowe" jest w Polsce i usługi wykonujesz w Polsce, to podatki dochodowe płacisz w Polsce. Ale nie dlatego, że działalność prowadzisz w Polsce.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-02-18 08:35:04
Autor: Adam
[...]

Słuszna uwaga.
Mój ośrodek interesów życiowych jest w Polsce (i przebywam w PL powyżej 300 dni w roku.)

Dzięki za odpowiedź.

Data: 2021-02-19 08:36:52
Autor: J.F.
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:602e927e$0$31100$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Nie o to mi chodzilo - załóżmy, ze polska firma zatrutrudnia Francuza na zlecenie.
Miesieczne. Co z podatkiem dochodowym ?

Jesli natomiast kupuje cos od francuskiej firmy ... to z zasady podatek dochodowy polskiej firmy nie interesuje, bo rozlicza go firma francuska.

Podobnie powinno byc w USA - jak amerykanska firma kupuje cos od polskiej firmy, to ich rozliczenie podatku dochodowego w polsce nie powinno interesowac.
Czy tak jest - nie dam glowy, bo Amerykanie maja swoje wlasne przepisy.
Plus byc moze umowa o unikaniu podwojnego opodatkowania.
W szczegolnosci jesli chodzi o jednoosobowa DG, bo to mozna dwojako traktowac.

Ale ida zmiany - amerykanska firma np Google ma serwery w USA, sprzedaje uslugi reklamowe  w Polsce czy UE, zarabia, a podatku dochodowego nie placi, o zlodzieje jedne ...
Albo taka polska firma transportowa, ktora ma kilka ciezarowek i jezdzi po Francji ...

J.

Data: 2021-02-21 15:16:27
Autor: Adam
Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
Witam
Czy ktoś jeszcze zechciałby się wypowiedzieć w tym temacie?
Jak to wygląda z dochodowym (i ewentualnym płaceniem u źródła) przy eksporcie usług (do UE i do np. USA).
Pozdrawiam i dziękuję.

Data: 2021-02-22 18:14:40
Autor: cef
W dniu 2021-02-22 o 00:16, Adam pisze:
[...]

Ja w kwestii formalnej: kiedyś w ustawie (przedunijnej) było takie pojęcie
jak eksport usług i wbrew temu co się powszechnie mogło wydawać było to zdefiniowane
tak, że była to usługa wykonana poza granicami kraju.
Wraz z wejściem do UE pojawiły się definicje miejsca świadczenia i pojęcie
eksportu usług znikło chyba z ustawy.
A jeśli nie znikło, to gdzie się znajduje?

Natomiast w kwestii opodatkowania dochodowym, to
jest przecież normalnie jak z każdym innym przychodem
osiąganym w ramach działalności. Gdzie widzisz jakiś problem?

Data: 2021-02-22 11:33:51
Autor: Adam
[...]

Tak były zmiany w eksporcie usług bodajże w 2014 (pewnie wcześniej przy akcesji do UE też).
https://www.pit.pl/aktualnosci/kiedy-i-w-jaki-sposob-dokumentowac-eksport-uslug-918278

Ok, ale jeśli VAT określa, że usługa nie jest opodatkowana w PL ponieważ jest niby wykonana
w miejscu siedziby/zamieszkania usługobiorcy. To pytanie czy tak samo dochodowy.

Czy jednak dochodowy w PL.

Plus te formularze USA odnośnie podatku u źródła - mogą sugerować inny sposób rozliczania
(czy też uwzględniania podatku pobranego/zapłaconego w USA w PIT).

W tych formularzach poruszona jest też np. kwestia dywidend na spółkach notowanych NYSE to jest zrozumiałe,
Ale też jest wspomniane o usługach.

Data: 2021-02-22 22:13:37
Autor: cef
Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
W dniu 2021-02-22 o 20:33, Adam pisze:
Witam
Dzięki za odpowiedź.

[...]

To raczej wypadło już w 2004, bo teraz czy w 2014 to już tylko tak zwany eksport usług,
właśnie ze względu bardziej na określenie miejsca świadczenia poza granicami kraju.
A kiedyś trzeba było ją fizycznie wykonać za granicą i troche było zachodu, żeby fakturować usługi na 0% :-)

Ok, ale jeśli VAT określa, że usługa nie jest opodatkowana w PL ponieważ jest niby wykonana
w miejscu siedziby/zamieszkania usługobiorcy. To pytanie czy tak samo dochodowy.

Czy jednak dochodowy w PL.

VAT i dochodowy, to jednak nieco różne podatki.
Ja nie widzę podstaw, żeby płacić dochodowy gdzie indziej.

[...]

Nie analizowałem tego, ale jeśli mowa o podatkach płaconych tam, to
dotyczy to tam prowadzonych (zakotwiczonych) biznesów.

Data: 2021-02-24 03:07:38
Autor: Adam
> [...]

> Czy jednak dochodowy w PL.
VAT i dochodowy, to jednak nieco różne podatki. Ja nie widzę podstaw, żeby płacić dochodowy gdzie indziej.

Może niepotrzebnie "łączę" te podatki ;)
Ok czyli spokojnie odwrotne obciążenie mogę stosować w VAT dla "eksportu usług".

Jak dobrze rozumiem.
Dochodowy zawsze w PL.  W przypadku kontrahentów firm z UE raczej nie wystąpi "podatek u źródła".

Otwartym jest pytanie czy dodatkowo nie należy płacić podatku w USA (od takiego eksportu usług)
i ewentualnie później to rozliczać w PIT rocznym.
Może jednak warto poczekać jakby kontrahent zasugerował, że trzeba się tam zgłaszać.

Data: 2021-02-23 11:07:29
Autor: Wojciech Bancer
On 2021-02-22, Adam <adirmj@gmail.com> wrote:

[...]

Ok, ale jeśli VAT określa, że usługa nie jest opodatkowana w PL ponieważ jest niby wykonana
w miejscu siedziby/zamieszkania usługobiorcy. To pytanie czy tak samo dochodowy.

Czy jednak dochodowy w PL.

Dochodowy płacisz tam gdzie masz rezydencję podatkową.

Plus te formularze USA odnośnie podatku u źródła - mogą sugerować inny sposób rozliczania
(czy też uwzględniania podatku pobranego/zapłaconego w USA w PIT).

Jeśli przepisy danego kraju każą Ci zapłacić podatek tam, to go płacisz,
chociaż z tego co kojarzę, to podatek u źródła dotyczy dywidend. Nie zwalnia Cię to z obowiązku płacenia dochodowego w Polsce. Umowy o unikaniu
podwójnego opodatkowania co najwyżej mogą spowodować, że go zapłacisz
mniej, odliczając podatek który zapłaciłeś za granicą.

A jaki podatek "u źródła" masz na myśli w przypadku świadczenia usług z Polski? Sprawdziłeś, czy Cię jakiś dotyczy?

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-02-24 03:18:46
Autor: Adam
> [...]

Dzięki za odpowiedź.

> Czy jednak dochodowy w PL.
Dochodowy płacisz tam gdzie masz rezydencję podatkową.

jestem polskim rezydentem podatkowym. (i nie spełniam wymagań bycia rezydentem w USA) więc
podatek dochodowy w PL.

Jeśli przepisy danego kraju każą Ci zapłacić podatek tam, to go płacisz,
Pytanie czy każą? :) Miałem nadzieję, że ktoś na grupie wykonuje takie usługi.

chociaż z tego co kojarzę, to podatek u źródła dotyczy dywidend.
Nie tylko dywidend.

Nie zwalnia Cię to z obowiązku płacenia dochodowego w Polsce. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania co najwyżej mogą spowodować, że go zapłacisz mniej, odliczając podatek który zapłaciłeś za granicą.

Rozumiem. dzięki.

A jaki podatek "u źródła" masz na myśli w przypadku świadczenia usług z Polski? Sprawdziłeś, czy Cię jakiś dotyczy?

Niestety trudno jest to sprawdzić. Poruszam ten wątek m. in. dlatego, że znalazłem info na stronie Steam (akurat świadczone przeze mnie usługi są trochę inne bo nie dotyczą klientów indywidualnych i nie są "masowe").
w dziale dotyczącym wydawania/sprzedaży gier (na razie nie świadczę takich usług) i tam jest wspomniane, że należy taki
formularz wypełnić (w celu określenia wysokości ewentualnego podatku w USA).
Przy czym Steam jest pośrednikiem i sprzedaje produkty klientom indywidualnym.

W instrukcji formularza jest napisane( Pytanie czy usługi mogą być wykonywane zdalnie):
"Osoby zagraniczne podlegają 30% stawce podatku
nałożonego przez Urząd Podatkowy USA, w odniesieniu
do dochodu uzyskanego ze źródeł w USA, na który
składają się:
o odsetki (w tym niektóre upusty od ceny pierwotnej
(original issue discount - OID));
o dywidendy;
o renty;
o tantiemy;
o premie;
o renty dożywotnie;
o wynagrodzenie za wykonane lub oczekiwane usługi;
o płatności zastępcze w transakcjach pożyczkowych
zabezpieczonych papierami wartościowymi;
lub
o wszelkie stałe lub wyznaczalne roczne lub okresowe
korzyści, zyski lub dochody."

https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-forms/Instructions-for-Form-W-8BEN-E-2017_POL.pdf

Data: 2021-02-24 12:52:38
Autor: Adam
Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
Witam

Dzięki za info.

> Przy czym Steam jest pośrednikiem i sprzedaje produkty klientom indywidualnym.
O. I to jest wg mnie kluczowe. Licencje (gry) sprzedaje firma w USA stając się źródłem. I za tą przyjemność w rozliczeniu to już moim zdaniem możesz mieć "podatek u źródła".

 Tak może być.

Jak chcesz mieć pewność, to ja bym skorzystał z usług doradcy podatkowego który ogarnia bieżące prawo USA. Będziesz spokojniejszy. :)

Pomyślę o tym.
Ja pracuję z USA, ale pośredniczy polska firma, więc temat mnie bezpośrednio nie dotyczy. Ale WYDAJE mi się, że nie ma w tym przypadku podatku u źródła z USA, bo TY jesteś źródłem, a nie firma z USA.

W moim przypadku są zlecenia gdzie tworzę soft bezpośrednio dla końcowego klienta
(firmy z USA czy UE). Ale też się zdarza, że wykonuję swoją część projektu dla firmy z USA. A ta firma (dodając swoją część pracy) dostarcza projekt do końcowego kontrahenta (firmowego) - choć w sumie czy mnie to obchodzi co oni dalej z tym projektem robią? ;)

Więc troszkę podobne to do przypadku ze Steam, tylko oni sprzedają klientom indywidualnym (i masowy produkt).

Data: 2021-02-24 20:42:51
Autor: Wojciech Bancer
On 2021-02-24, Adam <adirmj@gmail.com> wrote:

[...]

[...]

mieć "podatek u źródła". Jak chcesz mieć pewność, to ja bym skorzystał z usług doradcy podatkowego który ogarnia bieżące prawo USA.

Będziesz spokojniejszy. :)

Data: 2021-02-23 13:47:29
Autor: J.F.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6033e67f$0$514$65785112@news.neostrada.pl...
Ja w kwestii formalnej: kiedyś w ustawie (przedunijnej) było takie pojęcie
jak eksport usług i wbrew temu co się powszechnie mogło wydawać było to zdefiniowane
tak, że była to usługa wykonana poza granicami kraju.

Taa ... programista siedzi w Polsce i pisze program dla klienta zagranicznego,
to gdzie swiadczy usługe ?

Wraz z wejściem do UE pojawiły się definicje miejsca świadczenia i pojęcie
eksportu usług znikło chyba z ustawy.
A jeśli nie znikło, to gdzie się znajduje?

Pare lat temu zrobilo sie dobrze zakamuflowane - tzn chyba znikło, ale zerowa stawka VAT zostala ...

Natomiast w kwestii opodatkowania dochodowym, to
jest przecież normalnie jak z każdym innym przychodem
osiąganym w ramach działalności. Gdzie widzisz jakiś problem?

No wlasnie Amerykance moga na to jakos inaczej spojrzec, bo jesli Polak na zlecenie amerykanskiej firmy pisze program ... to kto wie, co oni o tym mysla ...

J.

Data: 2021-02-23 16:22:05
Autor: cef
W dniu 2021-02-23 o 13:47, J.F. pisze:
UĹźytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6033e67f$0$514$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Teraz tam, ale 20 lat temu miałbyś stawkę 22%
i trzeba było to zapłacić ze swoich.

Zerowa?
Gdzie to widzisz?

Data: 2021-02-23 18:13:55
Autor: J.F.
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:60351d9e$0$529$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2021-02-23 o 13:47, J.F. pisze:
UĹźytkownik "cef"  napisaĹ, w wiadomoĹ>ci grup
Wraz z wejĹ>ciem do UE pojawiĹ,y siÄ(TM) definicje miejsca Ĺ>wiadczenia i pojÄ(TM)cie
eksportu usĹ,ug znikĹ,o chyba z ustawy.
A jeĹ>li nie znikĹ,o, to gdzie siÄ(TM) znajduje?

Pare lat temu zrobilo sie dobrze zakamuflowane - tzn chyba znikĹ,o, ale zerowa stawka VAT zostala ...

Zerowa? Gdzie to widzisz?

Moze nie tyle "0%" co rownowazna - tzn na fakturze "odwrotne obciazenie", ale do odliczen VAT od zakupow uprawnia.

Szukac w ustawie juz mi sie nie chce, tu przypadki unijne
https://pomoc.ifirma.pl/pomoc-artykul/jak-wystawic-fakture-swiadczenia-uslug-dla-podatnikow-vat-ue/

Ale co wpisac jako VAT na fakturze, to juz nie podali :-)

J.

Data: 2021-02-23 18:38:26
Autor: cef
W dniu 2021-02-23 o 18:13, J.F. pisze:
UĹźytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:60351d9e$0$529$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2021-02-23 o 13:47, J.F. pisze:
UĚźytkownik "cef"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
[...]

Nie do końca równoważna, ale dla odliczeń funkcjonalna.

Szukac w ustawie juz mi sie nie chce, tu przypadki unijne
https://pomoc.ifirma.pl/pomoc-artykul/jak-wystawic-fakture-swiadczenia-uslug-dla-podatnikow-vat-ue/ Ale co wpisac jako VAT na fakturze, to juz nie podali :-)

Nie podlega.

I formułka: odwrotne obciążenie - podatek VAT rozlicza nabywca

Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła