Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?

Data: 2017-02-04 09:26:19
Autor: ian
Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?

Witam

Sprawa dotyczy niekatywnego od lat konta maklerskiego - biuro przysłało wezwanie do zapłaty za prawie 3 lata prowadzenia konta.

Jeśli dobrze rozumiem, koszty prowadzenia rachunku są do rozliczenia w Pit38 z wykorzystaniem Pit8c

Czy Biuro Maklerskie  ma obowiązek wystawienia Pit8C na zakończenie każdego roku  w sytuacji, gdy nie ma transakcji, ale naliczane są koszty?

Jaka jest podstawa prawna tego obowiązku lub jego braku?

Z góry dziękuję za pomoc.

Data: 2017-02-06 14:49:03
Autor: J.F.
Użytkownik "ian"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b9786711-470b-4ab1-98b6-6555387072dd@googlegroups.com...
[...]

Sa, ale jest niuans w przepisach/deklaracjach - rozliczyc mozesz przy okazji zyskow :-)

Czy Biuro Maklerskie  ma obowiązek wystawienia Pit8C na zakończenie każdego roku  w sytuacji, gdy nie ma transakcji, ale naliczane są koszty?

Wydaje mi sie, ze nie.

Jaka jest podstawa prawna tego obowiązku lub jego braku?

ustawa o pit zapewne.

J.

Data: 2017-02-06 10:45:52
Autor: ian.biernat
Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?
J. dzięki za odpowiedź :)

> [...]

Sa, ale jest niuans w przepisach/deklaracjach - rozliczyc mozesz przy okazji zyskow :-)

to wiem :),
tylko jak odliczyć koszty prowadzenia rachunku, jeśli nie otrzymuję Pit-8C?

Biuro Maklerskie informuje, że wysyła Pit-8C, jeśli na rachunku były transakcje - ja transakcji nie wykonywałem, biuro naliczało koszty za prowadzenie rachunku.

Otrzymuję Pit-8C z innego BM, w którym przeprowadzam transakcje.

>Czy Biuro Maklerskie  ma obowiązek wystawienia Pit8C na zakończenie >każdego roku  w sytuacji, gdy nie ma transakcji, ale naliczane są >koszty?

Wydaje mi sie, ze nie.

Przydatniejsza byłaby "pewna" odpowiedź :),
może jeszcze ktoś odpowie.

Data: 2017-02-06 20:15:38
Autor: J.F.
Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:43548923-fff4-4585-b5b7-c5a6c9baaa1d@googlegroups.com...
> [...]

to wiem :),
tylko jak odliczyć koszty prowadzenia rachunku, jeśli nie otrzymuję Pit-8C?

Na bezczelnego ? Wpisac, na podstawie wyciagu z BM.
I przygotowac sie na wezwanie do zlozenia wyjasniej.

[...]

Tylko czy one wtedy sa kosztem, oto jest pytanie ...

J.

Data: 2017-02-06 20:51:56
Autor: cef
Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?
W dniu 2017-02-06 o 19:45, ian.biernat@gmail.com pisze:
J. dzięki za odpowiedź :)

[...]

No to poproś o PIT-8C i wtedy jak odpiszą jakieś ogólniki, to poproś
o podstawę prawną dlaczego nie dają PITa

Data: 2017-02-07 08:53:47
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-02-04 o 18:26, ian pisze:
Sprawa dotyczy niekatywnego od lat konta maklerskiego - biuro przysłało wezwanie do zapłaty za prawie 3 lata prowadzenia konta.

Co to za konto? Bo mam nieużywane konto w mbanku, które w przypadku braku ruchu, kosztuje chyba 30zł, ale do tej pory bank nie naliczał opłaty. Czyżby znaleźli sposób na podreperowanie budżetu? ("hodowanie opłat")?

--
Liwiusz

Data: 2017-02-07 03:05:39
Autor: ian.biernat
Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?
Spróbuję skorzystać z Waszych rad - dzięki.

Pisząc na grupę miałem na względzie dwa cele:
1. Dowiedzieć się jak to wygląda z punktu prawnego
2. Poinformować Grupowiczów, że biura maklerskie obciążają lub mogą obciążyć kosztami na nieaktywnych kontach.

Moje konto jest w IngBsk, przez lata opłaty były umarzane (zgodnie z informacją jaką otrzymałem od maklera lata temu ), aż tu nagle zmiana.
Przekwalifikowali konto na konto bez opłat (wg nowych regulacji), ale wezwali do zapłaty za rok 2014 , 2015 i do września 2016, w dodatku wiadomość w skrzynce emailowej banku, którą rzadko odwiedzam.

Odwoływałem się od tego, bo wygląda mi to na "hodowanie opłat" co fajnie Liwiusz określił.
Nie uznano mojego odwołania, a przyszedł mi na myśl Pit-8C, bo gdyby mieli bowiązek wystawienia, to po pierwsze mógłbym odliczyć koszty,
a po drugie, gdybym go otrzymał np. za 2014 rok lub wezwanie do zapłaty, to  od razu zamknąłbym konto, aby nie generować dodatkowych kosztów.

Data: 2017-02-07 15:52:23
Autor: J.F.
Użytkownik  ian.biernat napisał w wiadomości
[...]

Hm, o ile pamietam, to na poczatku wiekszosc tych BM miala platne rachunki, wiec zmianą bylo umarzanie :-)

Przekwalifikowali konto na konto bez opłat (wg nowych regulacji), ale wezwali do zapłaty za rok 2014 , 2015 i do września 2016,
w dodatku wiadomość w skrzynce emailowej banku, którą rzadko odwiedzam.

A to nie wiem czy tak moga - nie powinni na poczatku 2015 pierwszy raz wezwac/naliczyc/poinformowac ?

Rozliczenie rachunku powinni Ci co roku przeslac - tez sie chyba mozna powolac, ze stan zerowy zostal uzgodniony ... no chyba, ze informacje przesylali.

J.

Data: 2017-02-10 23:27:38
Autor: witek
On 2/7/2017 1:53 AM, Liwiusz wrote:
[...]

Jestes pewien, ze nie nalicza?

Juz to kiedyś było. Naliczał ale po cichu, a pobierał dopiero wtedy kiedy na konto wpłynęły środki.

Data: 2017-02-11 07:04:39
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-02-11 o 06:27, witek pisze:
[...]

Gdzie jestem pewien, że nie naliczą? Kilka lat temu na okołobankowych forach był cynk, że "mimo że jest w cenniku, to bank nie naliczy" i od kilku lat tak jest, ale - rzeczywiście - jakby się bank uparł, to mógłby za ostatnie 3 lata opłaty naliczyć.

Juz to kiedyś było. Naliczał ale po cichu, a pobierał dopiero wtedy
kiedy na konto wpłynęły środki.

Nikt takiej sytuacji nie zgłasza.

--
Liwiusz

Data: 2017-02-13 09:29:47
Autor: ian
> [...]

Gdzie jestem pewien, że nie naliczą? Kilka lat temu na okołobankowych forach był cynk, że "mimo że jest w cenniku, to bank nie naliczy" i od kilku lat tak jest, ale - rzeczywiście - jakby się bank uparł, to mógłby za ostatnie 3 lata opłaty naliczyć.

Mój przypadek potwierdza, że dawniej umarzali, a teraz naliczyli ..
Wykorzystali sytuację i naliczyli za prawie 3 lata nie zachowując się konsekwentnie.

Właściwie nie miałbym problemu, gdyby wezwanie do zapłaty było za rok.

Dla mnie doświadcznie, aby nieaktywne konta zamykać, bo regulaminy mogą zmienić w każdej chwili i zaskoczyć tj. obciążyć klienta, a "szarpać" się nie mam ochoty.

Przy okazji bank stracił moją "sympatię", z usług bankowych korzysta cała rodzina, więc podejmując nowe decyzje w tym obszarze będę miał to zdarzenie na uwadze.

Pozdrowienia :)
ian

Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?