Pko bp i konto zmarłego

Data: 2019-11-13 20:29:31
Autor: ToMasz
Pko bp i konto zmarłego
W dniu 13.11.2019 o 19:29, Adam pisze:
Witajcie.

Taki dostałem temat:

Mąż miał konto w PKO BP. Zmarło mu się.
dawniej niż 6 miesięcy?
Żyje żona (nieco schorowana, wiek już podeszły) i zyje dwójka ich dzieci.
Na koncie była jakaś lokata - nie wiem, czy to ma znaczenie.
W jaki sposób i przez kogo uzyskać (odzyskać?) te pieniądze?
jak nie było testamentu to oficjalnie trzeba przeprowadzić postępowanie spadkowe. to co miał facet, dostanie w 50% żona i po 25% każde z dzieci.
Z odpowiednimi dokumentami do banku we trójkę i bank wypłaci (przeleje). radzę jak najszybciej robić postępowania spadkowe i wyjaśniać, bo jak się nawarstwi - to będzie dupa blada.
nieoficjalnie, można się zastanowić nad dostępem do tych pieniędzy przez internet... i przelać, twierdząc zgodnie ze taka była wola zmarłego. ale to śliskie i ewentualny brak zgodności spadkobierców jest dużym przeciwwskazaniem.

ToMasz

Data: 2019-11-13 12:30:10
Autor: Dawid Rutkowski
Pko bp i konto zmarłego
W dniu środa, 13 listopada 2019 20:29:33 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

jak nie było testamentu to oficjalnie trzeba przeprowadzić postępowanie spadkowe. to co miał facet, dostanie w 50% żona i po 25% każde z dzieci.

Nie - dostaną po 1/3. Małżonek musi dostać min. 1/4 - więc ma to zastosowanie dopiero przy min. czwórce dzieci.

Ale trzeba pamiętać, że w "tym, co miał facet" jest też połowa majątku wspólnego.

Z odpowiednimi dokumentami do banku we trójkę i bank wypłaci (przeleje). radzę jak najszybciej robić postępowania spadkowe i wyjaśniać, bo jak się nawarstwi - to będzie dupa blada.

Co się nawarstwi?
Jak nie ma nieruchomości to jedyny problem z wyciagnięciem kasy z banku.
A jak są - cóż, u żony na wsi podatki rolne "płacą" czasem i pradziadkowie urkdzeni w XIX w. - PESEL np. 798415abcde ;>

Data: 2019-11-13 23:50:14
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
W dniu środa, 13 listopada 2019 21:30:12 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

Jak nie ma nieruchomości to jedyny problem z wyciagnięciem kasy z banku.

Dokładnie tak.
W podobnej sytuacji(ojciec miał lokate w banku) poszliśmy z poświadczeniem dziedziczenia do banku i wypłacili nam(mama, ja i siostra) po 1/3 kasy z lokaty
Jako ze z siostra stwierdziliśmy ze tej kasy nie chcemy to po wyjściu z banku daliśmy nasze części mamie i tak zrobiliśmy ten etap działu spadku;)
W naszym przypadku były jeszcze nieruchomości ale tam jeszcze nie uregulowaliśmy tego- najprościej chyba będzie darowizny notarialnie porobić.

Data: 2019-11-14 03:25:22
Autor: Dawid Rutkowski
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 08:50:16 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
> [...]

W naszym przypadku były jeszcze nieruchomości ale tam jeszcze nie uregulowaliśmy tego- najprościej chyba będzie darowizny notarialnie porobić.

Hmmm, tutaj tak czy siak musicie zrobić dział spadku - póki co, po poświadczeniu dziedziczenia, jesteście właścicielami po 1/3 tej nieruchomości (czy też połowy nieruchomości), ze wszystkimi prawami - ale i obowiązkami.
Na odrzucanie już za późno.
A darować możecie póki co jedynie udziały w masie spadkowej, a nie nieruchomość.
Hmmm, pojęcia nie mam, jak się robi darowiznę udziału w spadku, w skład którego wchodzi nieruchomość - pewnie trzeba notarialnie, pytanie, jaka będzie wysokość taksy.
Więc najprościej zrobić dział spadku - a możecie podzielić jak chcecie, macie prawo do 1/3 spadku, ale nie musicie tego prawa realizować - jeśli jest zgoda, w dziale spadku jedno z Was może wziąć całą nieruchomość, a i całą kasę również - i nie trzeba będzie już robić żadnych darowizn.

Data: 2019-11-14 04:13:58
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 12:25:24 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

Hmmm, pojęcia nie mam, jak się robi darowiznę udziału w spadku, w skład >którego wchodzi nieruchomość - pewnie trzeba notarialnie, pytanie, jaka >będzie wysokość taksy.
Wynagrodzenie notariusza jest uzależnione od wartości czynności
W przypadku bliskiej rodziny taniej wyjdzie darowizna bo nie będzie podatku od darowizn
Jak ze dwa miech temu kupowałem w spadku w skład którego wchodziła nieruchomość rolna to taniej było umowę przeniesienia prawa własności. Wcześniej musiała być warunkowa umowa(KOWR miał prawo pierwokupu) sprzedażn  Bo PCC to 2% i w naszym przypadku wychodziło to mniej niż podatek od darowizny. Więc zrobiliśmy umowę przeniesienia praw własności.. I teraz jestem współwłaścicielem tej nieruchomości

[...]

Jeśli daruje mamie swój udział w nieruchomości a siostra swój to mama zostanie jedynym właścicielem tej nieruchomości i nic więcej nie trzeba robić

Data: 2019-11-14 04:48:44
Autor: Dawid Rutkowski
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 13:14:00 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

[...]

Hmm, czyli było do wyboru:
1) PCCP 2% + wynagrodzenie notariusza w wysokości N
2) podatek od darowizny 12% albo 20% + takie samo wynagrodzenie notariusza w wysokości N?

> [...]

Jeśli daruje mamie swój udział w nieruchomości a siostra swój to mama zostanie jedynym właścicielem tej nieruchomości i nic więcej nie trzeba robić

Póki co możesz darować udział w spadku, nie możesz rozporządzać prawami do osobnych rzeczy w masie spadkowej.
Więc mimo że jesteś współwłaścicielem tej nieruchomości, nie możesz jej _osobno_ darować - najpierw musi być dział spadku.

Hmm, ciekawym przypadkiem by było, gdybyście oboje darowali mamie swoje udziały w tym spadku - w sumie stałaby się jedynym spadkobiercą, ale na etapie już po notarialnym poświadczeniu dziedziczenia - które mówi o trzech spadkobiercach.
Pytanie, czy wtedy też byłby konieczny dział spadku, żeby można było nowego właściciela np. do KW wpisać?
Czy też sąd wpisałby jedynie (i aż, bo nagle robią się 3 dokumenty) na podstawie  poświadczenia dziedziczenia oraz tych dwóch darowizn?

Ostatnio żona załatwiała ze swoim bratem spadek (z gospodarstwem rolnym z domem) po teściowej - akurat szwagier nie ma dzieci, więc odrzucił, i żona została jedynym spadkobiercą - w ten sposób do wpisu do KW wystarczyło tylko notarialne poświadczenie dziedziczenia.

Data: 2019-11-14 05:06:04
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 13:48:46 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

Póki co możesz darować udział w spadku, nie możesz rozporządzać prawami do osobnych rzeczy w masie spadkowej.

Mogę sprzedać swój udział w nieruchomości przed działem spadku jednak trzeba to zrobić tak aby nie naruszyć uprawnień pozostałych spadkobierców

Więc mimo że jesteś współwłaścicielem tej nieruchomości, nie możesz jej _osobno_ darować - najpierw musi być dział spadku.

Można "darować udział w spadku, można tez darować udział w nieruchomości należącej do spadku. Osoba która dziedziczyła np 25% udziału w spadku jest niejako z automatu współwłaścicielem(25%) nieruchomości należącej do spadku
Różniej robiąc dział spadku można te współwłasności podzielić inaczej.

[...]

Tak to zapewne zrobimy

Pytanie, czy wtedy też byłby konieczny dział spadku, żeby można było nowego właściciela np. do KW wpisać?

Nie byłby już konieczny moim zdaniem

Data: 2019-11-14 19:19:35
Autor: J.F.
Pko bp i konto zmarłego
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:c2002c9c-e45f-4bdc-941a-4c7d34721c95@googlegroups.com...
[...]

Gorzej, jak kwota wieksza, bo US moze sie czepiac przy wplacie :-)

Co prawda przy kwocie niewygorowanej moze zona stwierdzic, ze maz w domu trzymal pare zlotych, a ona woli w banku ... ale znow problem, ze powinna do zglosic do masy spadkowej :-)

W naszym przypadku były jeszcze nieruchomości ale tam jeszcze nie uregulowaliśmy tego- najprościej chyba będzie darowizny notarialnie porobić.

https://www.rp.pl/Podatki/311129914-Mieszkanie-w-spadku-- -skarbowka-nie-da-ulgi-w-PIT.html

" Ci, którzy liczyli, że sprzedadzą otrzymany w spadku lokal bez PIT, mogą się srodze rozczarować.

Od 1 stycznia 2019 r. zmieniły się zasady rozliczenia sprzedawanych mieszkań, domów i działek. Mieli na nich skorzystać zwłaszcza ci, którzy dostali nieruchomości w spadku.

Przypomnijmy, że z fiskusem nie musi się rozliczać osoba, która pozbywa się mieszkania, domu lub działki po pięciu latach od nabycia (licząc od końca roku, w którym to nabycie nastąpiło).
Jak liczyć ten termin, jeśli odziedziczyliśmy nieruchomość? Do końca 2018 r. przyjmowało się, że od otrzymania jej przez spadkobiercę. Musiał więc albo czekać pięć lat ze sprzedażą, albo liczyć się z zapłatą podatku.

Od 1 stycznia decyduje moment nabycia nieruchomości przez spadkodawcę. To z reguły odległa data, zmiana miała więc rozwiązać podatkowe problemy spadkobierców.

- Okazuje się jednak, że skarbówka zastawiła na nich pułapkę. Jeśli dojdzie do działu spadku i otrzymają więcej niż ich pierwotny udział w dziedziczonej nieruchomości, muszą stosować niekorzystne zasady rozliczenia, co z reguły skończy się zapłatą podatku - mówi Konrad Turzyński, doradca podatkowy, partner w kancelarii KNDP."

J.

Data: 2019-11-15 00:02:07
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 19:22:34 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

Co prawda przy kwocie niewygorowanej moze zona stwierdzic, ze maz w domu trzymal pare zlotych, a ona woli w banku ... ale znow problem, ze powinna do zglosic do masy spadkowej :-)

Może tez oświadczyć ze to jej pieniądze które trzymała w domu do tej pory
Ale to teoria bo przy kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysiącach nikt z automatu nie będzie w to wnikał.

[...]

Ale to gdyby Mama chciała sprzedać nieruchomość w okresie 5 lat od momentu działu spadku
A Ja i siostra zwyczajnie darujemy mamie nasze udziały, będzie ona wiec w 100% właścicielka tej nieruchomości a sprzedawać jej nie zamierza póki co.

Data: 2019-11-15 03:49:50
Autor: Dawid Rutkowski
Pko bp i konto zmarłego
W dniu piątek, 15 listopada 2019 09:02:09 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

[...]

Jeśli tak zrobicie, to tak czy siak przy ew. sprzedaży przed upływem 5 lat byłby do zapłacenia podatek - jedynie różnica może być taka, że albo od całości albo od 2/3.
Pomijając kwestie uczuciowo-sentymentalne, to raczej nie ma sensu darowanie tych części mamie - zapłacicie niepotrzebnie taksę od darowizny u notariusza (oczywiście to sporo mniej niż podatek od darowizny, ale jednak kilka tysięcy może być), w razie ew. sprzedaży będzie podatek - a przecież i tak po śmierci mamy odziedziczycie tą nieruchomość po połowie - i wtedy będziecie mogli ją ew. od razu sprzedać, bez czekania 5 lat.
Z działem tego spadku też możecie poczekać na spadek po mamie, sumaryczny koszt u notariusza będzie mniejszy - albo jeden, a nie kwa koszty w sądzie.

Tak naprawdę jedyną sensowną opcją, aby mama miała całość tej nieruchomości, byłoby odrzucenie przez Ciebie i siostrę spadku - oczywiście o ile nie macie wśród zstępnych żadnych nieletnich dzieci.

A jeśli jednak się upieracie, to już lepszy będzie taki dział spadku, aby mama dostała całość nieruchomości, niż późniejsze darowizny.
Z podatkiem przy ew. sprzedaży będzie tak samo źle, ale przynajmniej nie będzie taks od darowizn.

Data: 2019-11-15 13:32:40
Autor: J.F.
Pko bp i konto zmarłego
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:71678026-1ad9-42aa-9ff1-41106c29cb89@googlegroups.com...
[...]

No i jeszcze mama na starosc moze zniedołęzniec, ktos ja naciagnie, przepisze dom na kosciol ...
Choc z drugiej strony i dzieci moga jakos podpasc, ale co zrobi komornik z 1/3 domu ?

Data: 2019-11-13 23:30:42
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
[...]

Nie
Żona i dzieci dostana po 1/3 każde

Data: 2019-11-14 08:52:43
Autor: ąćęłńóśźż
Pko bp i konto zmarłego
Lub przez pełnomocnika.

-- -- -
nieoficjalnie, można się zastanowić nad dostępem do tych pieniędzy przez internet.

Data: 2019-11-13 23:53:50
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 08:52:45 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Lub przez pełnomocnika.

Po śmierci właściciela rachunku pełnomocnictwo wygasa.

Data: 2019-11-14 09:06:13
Autor: ąćęłńóśźż
Pko bp i konto zmarłego
Jeśli bank powziął wiadomość.

-- -- -
Po śmierci właściciela rachunku pełnomocnictwo wygasa.

Data: 2019-11-14 00:21:28
Autor: Kris
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 09:06:46 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Jeśli bank powziął wiadomość.

Albo kłopot dla pełnomocnika jak wypłaci po śmierci właściciela rachunku
Jeśli jest zgoda wśród spadkobierców to się nie wyda zapewne, jeśli jakiś kwas wśród spadkobierców wyjdzie i któryś z nich zacznie temat drążyć to może się wizyta u prokuratora zakończyć

Data: 2019-11-14 03:27:18
Autor: Dawid Rutkowski
Pko bp i konto zmarłego
W dniu czwartek, 14 listopada 2019 09:06:46 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> Po śmierci właściciela rachunku pełnomocnictwo wygasa.

Jeśli bank powziął wiadomość.

Uważaj, za podżeganie do przestępstwa też jest paragraf..
I nic nie da, że pod pseudonimem piszesz.
W akcie zgonu jest data i czas. W banku też jest zapisana data i czas złożenia dyspozycji - czy to z loginu zmarłego czy pełnomocnika.

Data: 2019-11-14 16:56:45
Autor: ąćęłńóśźż
Pko bp i konto zmarłego
Najpierw odróżniaj z oskarżenia prywatnego od tych z urzędu.

-- -- -
do przestępstwa

Pko bp i konto zmarłego