Plan informatyzacji państwa

Data: 2011-11-09 02:41:15
Autor: u2
Plan informatyzacji państwa
... informatyzują, informatyzują, a jak zwykle na szumnych planach się
kończy, no i na łapówkach dla dyrechtorów :

http://www.crn.pl/artykuly/biznes/2011/10/plan-informatyzacji-panstwa-na-lata-2011-2013-2015

Trwają prace rządu nad przygotowaniem projektu rozporządzenia, który
zawiera Plan Informatyzacji Państwa na lata 2011 - 2015. Jego trzy
główne filary to e-administracja, e-społeczeństwo i informatyzacja
administracji. Na początku sierpnia br. projekt trafił na trzy
tygodnie do uzgodnień międzyresortowych.

Według autorów przyjęcie Planu Informatyzacji Państwa ma pomóc
osiągnąć trzy podstawowe cele: umożliwić świadczenie usług
elektronicznych odpowiadających potrzebom obywateli i biznesu,
zwiększyć sprawność i efektywność funkcjonowania administracji
publicznej dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi teleinformatyki
oraz stworzyć warunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

W zamierzeniach są m.in.: wprowadzenie obowiązku przyjmowania faktur
elektronicznych od 1 stycznia 2014 r., cyfryzacja zasobów
informacyjnych, wykorzystanie chmury, opracowanie planu wdrożenia
elektronicznych usług transgranicznych oraz uruchomienie
elektronicznej platformy konsultacyjnych usług telemedycznych i
zapewnienie obywatelom wglądu w rejestry publiczne.
Po pierwsze: e-administracja

W celu stworzenia sprawnej e-administracji autorzy projektu proponują
cztery podstawowe działania. Pierwszym jest wspieranie tworzenia i
udostępniania usług elektronicznych odpowiadających potrzebom
obywateli i przedsiębiorców, polegające m.in. na popularyzacji podpisu
potwierdzonego profilem zaufanym na ePUAP-ie, na którym będą oferowane
kolejne usługi elektroniczne. Rząd ma też opracować plan wdrożenia
elektronicznych usług transgranicznych we współpracy z innymi
państwami UE oraz stworzyć warunki do powstawania usług administracji
publicznej świadczonych przez biznes.

Planowane jest także udostępnienie zasobów informacyjnych sektora
publicznego tym instytucjom, które tych danych nie mają, oraz
umożliwienie im ponownego wykorzystania wspomnianych informacji.
Najpierw zostanie opracowana strategia tych działań, włącznie z
określeniem standardów otwartości. Ponadto rząd zamierza uruchomić
nowy BIP, tj. Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej,
a także umożliwić obywatelom wgląd w rejestry publiczne za
pośrednictwem ePUAP-u oraz zgłaszanie ewentualnych nieprawidłowości i
kontrolowanie, kto miał dostęp do danych na ich temat.

Kolejny krok to uruchomienie narzędzi zwiększających możliwości
uczestnictwa obywateli w życiu publicznym - wspieranie rozwoju gov2.0.
Urzędnicy planują jego realizację m.in. poprzez rozwijanie mechanizmów
prawnych i technicznych zapewniających dwukierunkową komunikację
obywateli i administracji publicznej oraz ułatwiających społeczeństwu
udział w otwartych konsultacjach.

Urzędnicy postulują również zwiększenie przejrzystości działań
administracji i czytelności prawa, co chcą osiągnąć dzięki
udoskonaleniu metod informowania obywateli o planach, podejmowanych
decyzjach i działaniach, a także ulepszeniu BIP-ów w zakresie
zawartości i przystępności informacji.
Po drugie: informatyzacja administracji

Według urzędników, aby administracja mogła zacząć działać efektywnie,
trzeba wykonać kilka zadań. Należy do nich przede wszystkim
usprawnienie koordynacji informatyzacji państwa i rozwoju systemów
teleinformatycznych instytucji realizujących zadania publiczne. W tym
celu ma powstać m.in. instytucja Głównego Architekta Systemów
Informacyjnych Państwa, który opracuje mapę infrastruktury
informatycznej państwa oraz zadba o to, by tworzone systemy były z nią
spójne.

Konieczne jest także ograniczenie liczby procedur administracyjnych i
ich uproszczenie, np. przez przejście z wymiany dokumentów papierowych
na elektroniczne. Trzeba się skupić również na uwspólnieniu zasobów
informacyjnych, danych referencyjnych, wzorów dokumentów i procesów,
aby nie powielać działań w administracji publicznej dotyczących jej
informatyzacji. Szczególnie odnosi się to do infrastruktury ośrodków
obliczeniowych, telekomunikacji, aplikacji. Docelowo ma to służyć
odmiejscowieniu usług (czyli wykorzystaniu cloud computingu), na
przykład przez utworzenie wspólnego centrum przetwarzania danych w
ramach Centrum Obsługi Informacyjnej zapewniającego spójność i
dostępność rejestrów drogą elektroniczną. Ważnym zadaniem jest też
integracja i wspólne wykorzystywanie zasobów technicznych instytucji
realizujących zadania publiczne.

Autorzy projektu proponują ponadto dbałość o interoperacyjność i
bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych administracji publicznej.
Jednym z działań ma być podnoszenie kwalifikacji informatycznych
pracowników i kadry informatyków administracji publicznej. Nie wolno
zapominać o koordynacji przygotowania projektów informatyzacyjnych w
perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020.
Po trzecie: e-społeczeństwo

Ostatnim elementem Planu Informatyzacji Państwa jest stworzenie
warunków dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Chodzi przede
wszystkim o zapewnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu,
zgodnego z wytycznymi strategii "Europa 2020" oraz Europejskiej Agendy
Cyfrowej. W związku z tym rząd planuje zbudowanie infrastruktury
zapewniającej rozpowszechnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu
na terenach, na których jest niewystarczający, oraz opracowanie
programu wsparcia budowy sieci szerokopasmowego dostępu do Internetu
(sieci nowej generacji - NGN).

Ważne jest ponadto prowadzenie lub wspieranie działań promocyjnych i
edukacyjnych w zakresie korzystania z usług elektronicznych. Urzędnicy
opracują m.in. programy działań edukacyjnych, podnoszących
umiejętności w zakresie wykorzystania informatyki i użytkowania ePUAP-
u.

Rząd będzie też zobowiązany do prowadzenia działań skierowanych do
osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Do jego zadań będzie należało
także zapewnienie bezpieczeństwa ogólnego przy wykorzystaniu systemów
teleinformatycznych oraz zapobieganie cyberprzestępczości.

W ramach upowszechnienia zastosowania teleinformatyki w ochronie
zdrowia, środowiska i w kulturze rząd wprowadzi obowiązek przyjmowania
faktur elektronicznych od 1 stycznia 2014 r., zdigitalizuje zasoby
informacyjne przechowywane w postaci analogowej i uruchomi
elektroniczną platformę konsultacyjnych usług telemedycznych (np.
konsultacji trudnych przypadków.

    PTI przeciwne

    Polskie Towarzystwo Informatyczne negatywnie ocenia przedłożony
projekt Planu Informatyzacji Państwa. Uważa, że nowy dokument nie
zrywa z dotychczasową niekorzystną tendencją dotyczącą systemów
informatycznych dla administracji publicznej ani nie gwarantuje
optymalnego rozwoju i nadgonienia opóźnień w tym zakresie, zgodnego z
dokumentami Unii Europejskiej. Mimo że w PIP-ie dostrzec można kilka
pozytywnych kierunków, według PTI wskazane byłoby, aby został
opracowany od nowa, z uwzględnieniem przekazanych w opinii postulatów.

    Zdaniem przedstawicieli PTI dotychczas przyjmowano, że projekty
rozporządzeń w tej sprawie powinny być konstruowane minimalistycznie,
tj. odwoływać się do załączników zawierających właściwe Plany
Informatyzacji Państwa. Takie podejście (typowe w MSWiA, które jest
twórcą PIP-ów) niewątpliwie bardzo upraszcza legislację, gdyż
załącznik nie podlega ocenie szczegółowej, ale praktycznie pozostawia
poza sferą regulacyjną rozporządzenia reguły, według których odbywają
się m.in. aktualizacja, modyfikacja i ocena postępów realizacji planu..
W rezultacie PIP, wbrew intencjom ustawodawcy, został "zamrożony".
Dotychczasowe funkcjonowanie PIP 2007 - 2010 pokazało niestety, że
Plan Informatyzacji Państwa nie spełnił swej roli.

Data: 2011-11-09 12:03:04
Autor: Bambaryła

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:85930290-1e79-4895-adf4-02f902732d6dw7g2000yqc.googlegroups.com...
... informatyzują, informatyzują, a jak zwykle na szumnych planach się
kończy, no i na łapówkach dla dyrechtorów :

Jak widać nie masz zielonego pojecia o informatyzacji więc zamilcz dobry człowieku. Wy pisowcy uznajecie siebie za ekspertów w każdej dziedzinie.

BBR

Data: 2011-11-09 16:23:56
Autor: u2
W dniu 2011-11-09 12:03, Bambaryła pisze:
Jak widać nie masz zielonego pojecia o informatyzacji więc zamilcz dobry
człowieku. Wy pisowcy uznajecie siebie za ekspertów w każdej dziedzinie.

Nie jestem pisowcem, a po drugie ja mam kwalifikacje ktorych ty nie masz.

Data: 2011-11-09 07:33:47
Autor: Antenka
On 9 Lis, 16:23, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

Nie jestem pisowcem, a po drugie ja mam kwalifikacje ktorych ty nie masz.

Tak? A jakie to kwalifikacje? Uchyl rąbek tajemnicy ;-).

Antenka

P.s. Aha oni wszyscy kiedyś zdechną :D

Data: 2011-11-09 16:35:38
Autor: u2
W dniu 2011-11-09 16:33, Antenka pisze:
>  Nie jestem pisowcem, a po drugie ja mam kwalifikacje ktorych ty nie masz.
Tak? A jakie to kwalifikacje? Uchyl rąbek tajemnicy

Przeciez pisalem juz kilka razy ze jestem inzynierem. Ukonczylem PW.

Data: 2011-11-09 07:44:16
Autor: Antenka
On 9 Lis, 16:35, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> Tak? A jakie to kwalifikacje? Uchyl rąbek tajemnicy

Przeciez pisalem juz kilka razy ze jestem inzynierem. Ukonczylem PW.

Aaa widocznie nie doczytałam. :-) Znam trochę to środowisko :-o)), ale
nie pytaj mi się co o was sądzę :D.

Antenka

Data: 2011-11-09 18:14:11
Autor: u2
W dniu 2011-11-09 16:44, Antenka pisze:
Przeciez pisalem juz kilka razy ze jestem inzynierem. Ukonczylem PW.
Aaa widocznie nie doczytałam.:-)  Znam trochę to środowisko :-o)), ale
nie pytaj mi się co o was sądzę :D.

Ja nie jestem ze srodowiska. Instalacje sanitarne to nie moja dzialka.

Data: 2011-11-09 17:47:31
Autor: stevep
Dnia 09-11-2011 o 16:35:38 u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):

> [...]
Tak? A jakie to kwalifikacje? Uchyl rąbek tajemnicy

Przeciez pisalem juz kilka razy ze jestem inzynierem. Ukonczylem PW.

O Santa Madonna poratuj, na którym bazarze kupiłeś dyplom?

--
stevep

Data: 2011-11-09 18:00:26
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4eba9dcd$0$2189$65785112news.neostrada.pl...
> [...]
Tak? A jakie to kwalifikacje? Uchyl rąbek tajemnicy

Przeciez pisalem juz kilka razy ze jestem inzynierem. Ukonczylem PW.

Spotyka się dwóch inżynierów.
Jeden mówi, że czuje się chory.
Drugi na to - idź do lekarza.
Pierwszy - jak pomyślę - jaki ze mnie inżynier, to boję się iść do lekarza.

Data: 2011-11-09 17:46:28
Autor: stevep
Dnia 09-11-2011 o 12:03:04 Bambaryła <bambaryla@zascianek.eu> napisał(a):

[...]

On jest ekspierdem wyłącznie od razwietki z jaczejką.

--
stevep

Plan informatyzacji państwa