"Platforma to partia populistyczna, a w kwestiach światopoglądowych ultrakatolicka"

Data: 2012-07-23 07:16:08
Autor: Grzegorz Z.
"Platforma to partia populistyczna, a w kwestiach światopoglądowych ultrakatolicka"
NEWSWEEK: Jak było za PiS?

JACEK PONIEDZIAŁEK: Ja też wtedy używałem słowa "iranizacja Polski", bo to
naprawdę szło w tym kierunku. Marzyłem, żeby się wyrwać z tego uścisku
nacjonalizmu, ksenofobii i prawicowego zaścianka. Zaczynaliśmy się po
prostu bać. Bać, że zaczną nam grzebać w życiu osobistym i wyciągać to na
światło dzienne. Grzebali przecież z zapałem. Bywały polowania na
czarownice.

I wtedy przyszedł Donald Tusk.

Cieszyłem się z upadku dyktatury skrajnej prawicy ubranej w piórka odnowy
moralnej, poprawy, patriotyzmu, miłości do tradycji.

Czuł pan ulgę?

Platforma dawała nadzieję. Wydawało mi się, że ten ruch nie opowiada się po
żadnej stronie. Że ten ruch, jeżeli chodzi o ideologię, chciał zagarnąć jak
największą grupę społeczeństwa. I prawicową, i lewicową, i bardziej
centrową. Platforma starała się nie pogłębiać podziałów w społeczeństwie.

Platforma to była też prawica. Stefan Niesiołowski na przykład.

To nigdy nie byli wielcy liberałowie. Ale wiadomo było, że nie będą
krwiożerczy, nie będą nas zamykali w skansenie.

I nie zamykają.

To jest takie pocieszenie jak w tym słynnym żydowskim dowcipie o kozie: że
jak ci jest ciasno, to sobie kozę kup. Rzeczywiście, nie mamy w Polsce
stanu wrzenia czy wojny ideologicznej. Ale mamy powolne, pełzające
ugruntowywanie ultrakatolickiego, ultrakonserwatywnego modelu
społeczeństwa. To się odbywa o wiele delikatniej niż wtedy, kiedy rządził
PiS. To się odbywa w białych rękawiczkach. (...)

http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/kraj/tusk-kleka-przed-sutanna,1,5190263,kiosk-wiadomosc.html

--
"Nie kradnę, nie zabijam, nie wierzę"

"Platforma to partia populistyczna, a w kwestiach światopoglądowych ultrakatolicka"