Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   P³on±cy elektryk

P³on±cy elektryk

Data: 2017-06-13 22:21:27
Autor: T.
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-13 o 20:44, RadoslawF pisze:
A mia³o byæ tak bezpiecznie.  :(
http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2017/06/gwiazda-top-geara-miala-powazny-wypadek-1



Pozdrawiam

Ja widzia³em u mechanika nadpalony samochód Ford Mondeo Hybrid (bez ¿adnego wypadku). Zap³on±³ od ogrzewania przedniej szyby. Szkoda, ¿e zdjêcia nie zrobi³em...
T.

Data: 2017-06-13 20:34:12
Autor: Pszemol
P³on±cy elektryk
T. <kuki543@interia.pl> wrote:
W dniu 2017-06-13 o 20:44, RadoslawF pisze:
A mia³o byæ tak bezpiecznie.  :(
http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2017/06/gwiazda-top-geara-miala-powazny-wypadek-1


Ja widzia³em u mechanika nadpalony samochód Ford Mondeo Hybrid (bez ¿adnego wypadku). Zap³on±³ od ogrzewania przedniej szyby. Szkoda, ¿e zdjêcia nie zrobi³em...

No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±.
Benzyniaki siê tak czêsto i tak dobrze pal± ¿e nawet w Teleekspresie ju¿ o
tym nie mówi± bo nieciekawe wcale...

Data: 2017-06-13 14:40:41
Autor: Zenek Kapelinder
PÅ‚onÄ…cy elektryk
odbierz tesle bo meczacy sie robisz.

Data: 2017-06-13 17:03:30
Autor: Pszemol
P³on±cy elektryk
"Zenek Kapelinder" <4kogutek44@gmail.com> wrote in message news:6ef4e947-d377-4650-baaa-8330b0ee7ed1googlegroups.com...
odbierz tesle bo meczacy sie robisz.

Mêcz±cy to jest Twój ból dupy o którym siê tu ci±gle skar¿ysz.

Data: 2017-06-14 08:08:59
Autor: Myjk
P³on±cy elektryk
Tue, 13 Jun 2017 20:34:12 -0000 (UTC), Pszemol
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja?

No po prostu sensacja. Ka¿dy argument dobry do kompletu aby udowodniæ ¿e
elektryki to z³o. Jak mojej matce siê ZAZ zapali³, ot, stoj±c na
skrzy¿owaniu, to nikt krwa o tym w gazetach nie napisa³. ;(

--
Pozdor
Myjk

Data: 2017-06-14 08:37:55
Autor: sirapacz
P³on±cy elektryk

elektryki to z³o. Jak mojej matce siê ZAZ zapali³, ot, stoj±c na
skrzy¿owaniu, to nikt krwa o tym w gazetach nie napisa³. ;(

Bo nie ma na nazwisko Hammond:)

Data: 2017-06-14 14:46:58
Autor: Pszemol
P³on±cy elektryk
Myjk <myjkel@nospam.op.pl> wrote:
Tue, 13 Jun 2017 20:34:12 -0000 (UTC), Pszemol
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja?

No po prostu sensacja. Ka¿dy argument dobry do kompletu aby udowodniæ ¿e
elektryki to z³o. Jak mojej matce siê ZAZ zapali³, ot, stoj±c na
skrzy¿owaniu, to nikt krwa o tym w gazetach nie napisa³. ;(


Otó¿ to.

Nie wiem czemu ich tak dupa strasznie boli jak czytaj± o elektrycznych
autach... o tso chodzi??

Data: 2017-06-14 19:57:24
Autor: Myjk
P³on±cy elektryk
Wed, 14 Jun 2017 14:46:58 -0000 (UTC), Pszemol
Nie wiem czemu ich tak dupa strasznie boli jak czytaj± o elektrycznych
autach... o tso chodzi??

Taka mentalno¶æ. Ci co pal± wêglem i drewnem aby siê ogrzaæ w domu maj±
podobne uczulenie na u¿ywanie do tego celu pr±du. Znam te¿ takich, co siê
zapieraj±, ¿e potrawy przygotowane na palniku gazowym smakuj± lepiej ni¿ te
z indukcji. :P

--
Pozdor
Myjk

Data: 2017-06-14 09:58:21
Autor: T.
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-13 o 22:34, Pszemol pisze:
T. <kuki543@interia.pl> wrote:
W dniu 2017-06-13 o 20:44, RadoslawF pisze:
A mia³o byæ tak bezpiecznie.  :(
http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2017/06/gwiazda-top-geara-miala-powazny-wypadek-1


Ja widzia³em u mechanika nadpalony samochód Ford Mondeo Hybrid (bez
¿adnego wypadku). Zap³on±³ od ogrzewania przedniej szyby. Szkoda, ¿e
zdjêcia nie zrobi³em...

No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±.
Benzyniaki siê tak czêsto i tak dobrze pal± ¿e nawet w Teleekspresie ju¿ o
tym nie mówi± bo nieciekawe wcale...


W sumie racja. Widzia³em na w³asne oczy kilka takich przypadków, w tym jeden autokar. Sam wyskakiwa³em w trybie natychmiastowym z auta, jak dym poszed³ mi spod maski, ale okaza³o sie, ¿e to wê¿yk od ch³odnicy pu¶ci³ i p³yn polecia³ na gor±cy silnik. By³a to raczej para, ale w pierwszym momencie cz³owiek nie my¶li (ani nie w±cha), tylko reaguje odruchowo. :-)
T.

Data: 2017-06-14 11:07:48
Autor: Maciek
P³on±cy elektryk
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±.
Benzyniaki siê tak czêsto i tak dobrze pal± ¿e nawet w Teleekspresie ju¿ o
tym nie mówi± bo nieciekawe wcale...


Pomijaj±c instalacje elektryczn± samochodu, która czêsto jest problemem...
Przy wycieku benzyny do po¿aru potrzeba jeszcze zap³onu.
Przy akumulatorach litowych wystarczy praktycznie rozszczelnienie.

Cytuj±c wiki:
"Lit jest palny i jest potencjalnie wybuchowy w przypadku wystawienia na dzia³anie powietrza a zw³aszcza wody. Reakcja litu z wod± w temperaturze pokojowej jest intensywna, ale nie gwa³towna a wodór wytworzony w jej wyniku samoczynnie nie powinien siê zapaliæ (póki woda lub jej para nie przegrzeje siê miejscowo do temperatury zap³onu wodoru). Jak w przypadku wszystkich litowców, po¿ar litu jest wyj±tkowo trudny do ugaszenia i wymaga do tego u¿ycia ga¶nic proszkowych, konkretnie grupy D (patrz proszki ga¶nicze). Lit jest jedynym metalem, który reaguje z azotem w warunkach normalnych[20][21]."

Zak³adaj±c, ¿e akumulatory w takim samochodzie s± gabarytowo du¿e:

http://tnij.at/140061

zapewne do¶æ ³atwo je uszkodziæ. Obstawiam, ¿e tak w³a¶nie by³o w przypadku Hammonda... a zaliczy³ tylko parê koz³ów.
Sensacje dopiero pewnie bêd± jak zacznie siê produkcja na wiêksz± skalê a ludzie bêd± traciæ samochody po st³uczkach.

Sam jestem ciekaw czy producenci w kwestii zap³onu takich ogniw podejm± dodatkowe kroki.
Ta technologia na chwilê obecn± wydaje mi siê bardziej niebezpieczna od zbiornika z benzyn±.

Data: 2017-06-14 12:02:27
Autor: Adam
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze:
(...)
Przy akumulatorach litowych wystarczy praktycznie rozszczelnienie.

Cytuj±c wiki:
"Lit jest palny i jest potencjalnie wybuchowy w przypadku wystawienia na
dzia³anie powietrza a zw³aszcza wody. Reakcja litu z wod± w temperaturze
pokojowej jest intensywna, ale nie gwa³towna a wodór wytworzony w jej
wyniku samoczynnie nie powinien siê zapaliæ (póki woda lub jej para nie
(...)


To powinno byæ jasne i empirycznie sprawdzone na lekcjach chemii w szkole podstawowej.

Teraz w szko³ach nie robi siê ju¿ do¶wiadczeñ?


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-06-14 12:51:34
Autor: J.F.
P³on±cy elektryk
U¿ytkownik "Adam"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:ohr1ji$g6i$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze:
(...)
Przy akumulatorach litowych wystarczy praktycznie rozszczelnienie.
Cytuj±c wiki:
"Lit jest palny i jest potencjalnie wybuchowy w przypadku wystawienia na
dzia³anie powietrza a zw³aszcza wody. Reakcja litu z wod± w temperaturze
pokojowej jest intensywna, ale nie gwa³towna a wodór wytworzony w jej
wyniku samoczynnie nie powinien siê zapaliæ (póki woda lub jej para nie
(...)

To powinno byæ jasne i empirycznie sprawdzone na lekcjach chemii w szkole podstawowej.
Teraz w szko³ach nie robi siê ju¿ do¶wiadczeñ?

Coraz mniej.
A teraz to bedzie ciekawie, bo chemia byla w gimnazjum, a w podstawowkach nie bylo sal chemicznych.

Dodaj do tego przepisy - odczyniki musza miec date waznosci, chocby to byla sol kuchenna,
przeterminowanych trzymac nie wolno, wyrzucic nie wolno - trzeba zutylizowac, za pieniadze oczywiscie ..
i co - jedne wyrzucac, a nowe kupowac ?
Zaraz dyrektor powie, ze on na to nie wyraza zgody, bo najwyrazniej niepotrzebne sa.

A pokazywali ci w szkole, jak sod reaguje z woda ? Mnie chyba nie.

A cez czy rubid ? Takie rzeczy, to tylko na youtube :)

J.

Data: 2017-06-14 19:55:51
Autor: 007
P³on±cy elektryk
J.F. w <news:5941153c$0$5164$65785112news.neostrada.pl>:

A teraz to bedzie ciekawie, bo chemia byla w gimnazjum, a w podstawowkach nie bylo sal chemicznych.

No to ju¿ wiadomo, ¿e J.F. to pomiot gaiertycha...

A pokazywali ci w szkole, jak sod reaguje z woda ? Mnie chyba nie.

Sod? Nie ma takiego w tablicy Mendelejewa.
Masz na my¶li wodê sodow±?

--
'Tom N'

Data: 2017-06-15 00:49:03
Autor: PlaMa
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-14 o 19:55, 007 pisze:

Masz na my¶li wodê sodow±?

Woda sodowa jest na tablicy?

Data: 2017-06-14 12:54:29
Autor: Maciek
P³on±cy elektryk
Teraz w szko³ach nie robi siê ju¿ do¶wiadczeñ?



Teraz mamy czasy, ¿e eksperymenty robi siê w domowym zaciszu, pod nieobecno¶æ rodziców lub z kolegami pod klatk±;-)
A potem dziarsko publikuje siê wyniki z komentarzem na jutubie.

https://www.youtube.com/watch?v=Ho1sf-BJqOI
https://www.youtube.com/watch?v=zHG_FEkZUsg

Data: 2017-06-14 15:17:51
Autor: Myjk
P³on±cy elektryk
Wed, 14 Jun 2017 12:54:29 +0200, Maciek
Teraz mamy czasy, ¿e eksperymenty robi siê w domowym zaciszu, pod nieobecno¶æ rodziców lub z kolegami pod klatk±;-)
A potem dziarsko publikuje siê wyniki z komentarzem na jutubie.

Teraz mamy czasy, ¿e siê publikuje wiekszo¶æ na YT. G³upoty siê robi³o od
zawsze. My dla przyk³adu wysadzali¶my asfalt najpierw siar± a potem prochem
w³asnej roboty, zadymiali¶my saletr± pó³ osiedla i jeszcze pare innych
ciekawych rzeczy by siê znalaz³o do kompletu. A¿ cud, ¿e wszyscy do dzisiaj
¿yj±. :P W szkole to niby kiedy¶ siê tak du¿o ekspeymentów prowadzi³o? Ja by³em w
¶redniej z rozsze¿on± chemi± i te¿ jako¶ sza³u z eksperymentami nie by³o --
poza standardowym mieszaniem w kolbach gdzie siê zmienia³ kolorek p³ynu nic
nie wybucha³o. :P

--
Pozdor
Myjk

Data: 2017-06-14 12:46:04
Autor: T.
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-14 o 11:07, Maciek pisze:
No ale gdzie tu jaka¶ sensacja? Auta wszystkich typów siê dobrze pal±.
Benzyniaki siê tak czêsto i tak dobrze pal± ¿e nawet w Teleekspresie
ju¿ o
tym nie mówi± bo nieciekawe wcale...


Pomijaj±c instalacje elektryczn± samochodu, która czêsto jest problemem...
Przy wycieku benzyny do po¿aru potrzeba jeszcze zap³onu.
Przy akumulatorach litowych wystarczy praktycznie rozszczelnienie.

Cytuj±c wiki:
"Lit jest palny i jest potencjalnie wybuchowy w przypadku wystawienia na
dzia³anie powietrza a zw³aszcza wody. Reakcja litu z wod± w temperaturze
pokojowej jest intensywna, ale nie gwa³towna a wodór wytworzony w jej
wyniku samoczynnie nie powinien siê zapaliæ (póki woda lub jej para nie
przegrzeje siê miejscowo do temperatury zap³onu wodoru). Jak w przypadku
wszystkich litowców, po¿ar litu jest wyj±tkowo trudny do ugaszenia i
wymaga do tego u¿ycia ga¶nic proszkowych, konkretnie grupy D (patrz
proszki ga¶nicze). Lit jest jedynym metalem, który reaguje z azotem w
warunkach normalnych[20][21]."

Zak³adaj±c, ¿e akumulatory w takim samochodzie s± gabarytowo du¿e:

http://tnij.at/140061

zapewne do¶æ ³atwo je uszkodziæ. Obstawiam, ¿e tak w³a¶nie by³o w
przypadku Hammonda... a zaliczy³ tylko parê koz³ów.
Sensacje dopiero pewnie bêd± jak zacznie siê produkcja na wiêksz± skalê
a ludzie bêd± traciæ samochody po st³uczkach.

Sam jestem ciekaw czy producenci w kwestii zap³onu takich ogniw podejm±
dodatkowe kroki.
Ta technologia na chwilê obecn± wydaje mi siê bardziej niebezpieczna od
zbiornika z benzyn±.

Ale w takich akumulatorach nie u¿ywa siê metalicznego litu, ale sole litowe w dodatku rozpuszczone w rozpuszczalnikach organicznych. Równie dobrze móg³by¶ dowodziæ ³atwopalno¶ci H2O - w koñcu mieszanka tlenu z wodorem jest maksymalnie niebezpieczna... :-)
W tym konkretnym samochodzie by³ akumulator litowo-¿elazowo-fosforanowy, który jest bezpieczniejsz± odmian± akumulatora litowo-jonowego.
T.

Data: 2017-06-14 13:03:50
Autor: Maciek
P³on±cy elektryk
W tym konkretnym samochodzie by³ akumulator litowo-¿elazowo-fosforanowy, który jest bezpieczniejsz± odmian± akumulatora litowo-jonowego.
T.


Przyznajê nie zag³êbia³em siê w szczegó³y a bazuje na ogólnikach podawanych w mediach.
Czyli jest lepiej ni¿ zak³ada³em.
Jak zachowa siê bezpieczniejsza odmiana akumulatora litowo-jonowego po roztrzaskaniu?

Data: 2017-06-14 13:22:45
Autor: T.
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-14 o 13:03, Maciek pisze:
W tym konkretnym samochodzie by³ akumulator
litowo-¿elazowo-fosforanowy, który jest bezpieczniejsz± odmian±
akumulatora litowo-jonowego.
T.


Przyznajê nie zag³êbia³em siê w szczegó³y a bazuje na ogólnikach
podawanych w mediach.
Czyli jest lepiej ni¿ zak³ada³em.
Jak zachowa siê bezpieczniejsza odmiana akumulatora litowo-jonowego po
roztrzaskaniu?

Opisywano w mediach przypadki wybuchaj±cych baterii Li-Ion w telefonach, ale to by³o spowodowane g³ównie padem elektroniki i prze³adowaniem, a nie rozszczelnieniem. Pisz± w ¼ród³ach, ¿e w takich akumulatorach musz± byæ odpowiednie zabezpieczenia, dziêki którym unika siê prze³adowania. W przypadku tego auta po wypadku nie napisano o przyczynach. Mo¿e zadzia³a³ jak spawarka po uszkodzeniu i zapali³a siê tapicerka? Druga sprawa - to auto to je¿d¿±cy prototyp - w takich modelach wszystko siê mo¿e zdarzyæ i po to s± testowane, ¿eby unikn±æ przykrych niespodzianek w przysz³osci.
T.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One

Data: 2017-06-14 15:20:01
Autor: Maciek
P³on±cy elektryk
Czyli jest lepiej ni¿ zak³ada³em.
Jak zachowa siê bezpieczniejsza odmiana akumulatora litowo-jonowego po
roztrzaskaniu?

Opisywano w mediach przypadki wybuchaj±cych baterii Li-Ion w telefonach, ale to by³o spowodowane g³ównie padem elektroniki i prze³adowaniem, a nie rozszczelnieniem. Pisz± w ¼ród³ach, ¿e w takich akumulatorach musz± byæ odpowiednie zabezpieczenia, dziêki którym unika siê prze³adowania.

Tak jest ale w³a¶nie chodzi o zachowanie podczas rozszczelnienia.
W samochodzie przy tak du¿ej powierzchni akumulatora przy wypadku mo¿e to nastêpowaæ do¶æ czêsto.

W przypadku tego auta po wypadku nie napisano o przyczynach. Mo¿e zadzia³a³ jak spawarka po uszkodzeniu i zapali³a siê tapicerka?

Mo¿e. No i tak naprawdê kolejna kwestia do rozwi±zania, ju¿ jedno ogniwo potrafi mieæ niez³y power.


https://en.wikipedia.org/wiki/Rimac_Concept_One

Pisz±, ¿e siedzi tam LiFePO4. No i to jest jaki¶ trop, pogl±dowo:

https://youtu.be/XZf2pKzBErk?t=2m16s

Nie tak ¼le ;-)

Fajnie by³oby zobaczyæ test przekoszonego akumulatora z takiego samochodu.

Data: 2017-06-14 13:19:37
Autor: Jacek Maciejewski
P³on±cy elektryk
Dnia Wed, 14 Jun 2017 11:07:48 +0200, Maciek napisa³(a):

Ta technologia na chwilê obecn± wydaje mi siê bardziej niebezpieczna od zbiornika z benzyn±.

Ludzie je¿dz± z bombami które dla niepoznaki nazywaj± "butlami z gazem"
i jako¶ nie s³ychaæ ¿eby wylatywali w powietrze.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2017-06-14 13:29:32
Autor: T.
P³on±cy elektryk
W dniu 2017-06-14 o 13:19, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Wed, 14 Jun 2017 11:07:48 +0200, Maciek napisa³(a):

Ta technologia na chwilê obecn± wydaje mi siê bardziej niebezpieczna od
zbiornika z benzyn±.

Ludzie je¿dz± z bombami które dla niepoznaki nazywaj± "butlami z gazem"
i jako¶ nie s³ychaæ ¿eby wylatywali w powietrze.


Co ciekawe - w butli LPG jest 1,5 atm (bar) - mniej ni¿ w oponie. W CNG to ju¿ ponad 200 atm. W ogniwach wodorowych to ju¿ 700 atm (70 MPa) - tu butla musi byæ naprawdê wytrzyma³a...

http://glowny-mechanik.pl/2015/08/20/jak-rozwiazano-problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai/

T.

Ps. Przy okazji znalaz³em ciekawostkê - w USA jest 130 tys. pojazdów na CNG (w Polsce nieco ponad 3 tys.), I maj± tam 1300 stacji CNG.

P³on±cy elektryk

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona