Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !

Data: 2015-06-13 11:50:14
Autor: Camis
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
O co chodzi?

Pierwsze wiadomo¶ci pojawiły się w poniedziałek 8 czerwca 2015. Z ich ([1]) tre¶ci wynika, że kto¶ włamał się do jednego z Polskich banków i przez dłuższy czas mógł swobodnie pracować na ich serwerach. Słabo.

Kolejne artykuły ([1] i [2]) zdradzaj± już nazwę banku. Włamywacz (lub osoba z nim współpracuj±ca) ostrzega bank, że je¶li nie spełni± ż±dań - zaczn± publikować dane.

Bank cały czas twierdzi, że nic się nie stało i wszystko jest ok. Nie spełnił oczywi¶cie ż±dań, więc zaczęły wypływać dane klientów banku ([1] i [2]).

Co robi bank w tym czasie? Udaje, że wszystko jest ok, kasuje komentarze na facebooku...

http://zaufanatrzeciastrona.pl/post/powazne-wlamanie-do-polskiego-banku-skradzione-dane-i-hasla-klientow/

http://www.wykop.pl/link/2590265/powazne-wlamanie-do-polskiego-banku-skradzione-dane-pieniadze-i-hasla-klientow/

http://plusabnk.pl/

Data: 2015-06-13 21:46:07
Autor: marek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Użytkownik "Camis"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5a08d31b-db1f-4791-b4fc-36ac671a028d@googlegroups.com...

O co chodzi?
[...]

1) dla banku najważniejsze jest PR, a nie kasa -> dlatego kasuje komentarze na facebooku.
2) ewentualne straty jego klientów nie s± dla banku istotne bo to przecież nie jest kasa banku tylko klientów, a w ostateczno¶ci bank upadnie i zapłaci podatnik / klient .... (bankowy fundusz gwarancyjny).
3) co gorsze, straty klientów mog± powstać także w innych miejscach niż sam bank za co bank już na pewno nie weĽmie odpowiedzialno¶ci

No i teraz pytania mam:
- jakie banki mamy wybierać, aby było w miare bezpiecznie ? (zakładam że całkowitego bezpieczeństwa nie ma nigdzie...)
- czy obecna sytuacja pokazuje (być może) ze im mniejszy bank tym gorzej z bezpieczeństwem ?
- co na to wszystko KNF ? -> gdzie jest to gremium szacowne ? (jako¶ cicho jest...), jak zamierza zabezpieczyć klientów banku ? , już pisałem wyżej w pkt.2 o pokryciu strat, ale dlaczego maj± płacić "wszyscy" a nie wła¶ciciele banku?
marek

Data: 2015-06-13 22:06:02
Autor: Robert Tomasik
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
W dniu 13-06-15 o 21:46, marek pisze:

- jakie banki mamy wybierać, aby było w miarę bezpiecznie ? (zakładam że
całkowitego bezpieczeństwa nie ma nigdzie...)

Moim zdaniem nie ma reguły. Z jednej strony im większy bank, tym teoretycznie ma większe ¶rodki na zapewnienie bezpieczeństwa. Z drugiej strony większy bank, to większa pokusa i więcej potencjalnych hakerów rozpracowuj±cych go.

- czy obecna sytuacja pokazuje (być może) ze im mniejszy bank tym gorzej
z bezpieczeństwem ?

W±tpię. S±dzę, że na końcu okaże się, że to był czynnik ludzki.

[...]

S±dzę, że większo¶ć banków ma podobne standardy. S±dzę, że w wypadku tego banku po prostu zadziałał jednak czynnik ludzki. Gdyby standardy miały luki, to mieli by¶my serię przełamań.

Data: 2015-06-13 22:24:10
Autor: marek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:557c8d2c$0$2195$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

-- -
Tutaj sie nie zgodzę, seria przełamań jak najbardziej może mieć miejsce tylko o tym nie wiemy.
Bank skrzętnie ukrywa takie wpadki (bo PR...), w tym przypadku o tym jest gło¶no bo fakty ujawnia atakuj±cy.
Ale jesli jest prawd±, że wszędzie s± podobne standardy to tym gorzej dla systemu bankowego.
Czyżby pozostała tylko skarpeta?

Data: 2015-06-13 22:30:03
Autor: Kamil Jońca
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
"marek" <mularek@o2_wytnij.pl> writes:

[...]

[...]
 A (zakładaj±c że Twoje przypuszczenia s± prawd±) w inny przypadkach
 atakuj±cy nie ujawniali faktów włamania? Dostali te 200
 tys. srebrników?
 IMO Robert ma rację i zawiódł człowiek.
KJ

Data: 2015-06-13 22:38:47
Autor: Imka
Dnia Sat, 13 Jun 2015 22:30:03 +0200, Kamil Jońca napisał(a):

IMO Robert ma rację i zawiódł człowiek.

Co niejako poświadczają trzy oferty pracy dla administratorów IT w
PlusBanku http://plusbank.pl/praca/content/280
http://plusbank.pl/praca/content/309
http://plusbank.pl/praca/content/310

Swoją drogą - człowieki ;) czy kozły ofiarne. Tak też mogło być.

--
Imka

Data: 2015-06-13 22:49:16
Autor: Robert Tomasik
W dniu 13-06-15 o 22:38, Imka pisze:
[...]

Skoro są oferty, to ktoś odszedł? To oczywiście tylko dywagacje. Administrator to jest jedno ze słabszych ogniw. Ktoś dostęp do danych mieć musi.

Data: 2015-06-14 00:16:03
Autor: Waldek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !

Skoro s± oferty, to kto¶ odszedł? To oczywi¶cie tylko dywagacje.
Administrator to jest jedno ze słabszych ogniw. Kto¶ dostęp do danych
mieć musi.

IMO ten "bank"  to juz  ZIMNY TRUP

-- --

Dzi¶ upłyn±ł termin ultimatum jakie postawił kryj±cy się pod pseudonimem Raz haker PlusBankowi. Instytucja nie zdecydowała się na opłacenie okupu czego wynikiem jest opublikowana lista szczegółowych danych na temat kilkuset klientów banku. W¶ród ujawnionych danych znajduj± się takie jak:

     Imię i nazwisko, e-mail, adres zamieszkania
     PESEL i numer dowodu
     Historia 50 ostatnich transakcji
     Informacje o lokatach i kredytach
     Karty płatnicze

Pozdro

Data: 2015-06-14 11:06:46
Autor: Arek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Użytkownik "Waldek" <mam@nie.dam> napisał w wiadomo¶ci news:mli9lb$p1s$1node2.news.atman.pl...

[...]

I za co¶ takiego powinien wisieć. Grożenie i/lub spełnienie groĽb
skierowanych pod adresem osób trzecich maj±ce na celu wymuszenie
postępowania (tu okup) kwalifikuje się jako terroryzm.
Jeżeli żałosne tłumaczenie tego bydlaka jest prawdziwe to znaczy
że bydlę nawet nie zagwarantowało, że po otrzymaniu okupu zniszczy
bezpowrotnie skopiowane dane. Czyli będzie szantażować dalej...

Arek

Data: 2015-06-14 11:40:36
Autor: Robert Tomasik
W dniu 14-06-15 o 11:06, Arek pisze:

[...]

I za co¶ takiego powinien wisieć. Grożenie i/lub spełnienie gróĽb
skierowanych pod adresem osób trzecich maj±ce na celu wymuszenie
postępowania (tu okup) kwalifikuje się jako terroryzm.

Pozostaje kwestia złapania sprawcy - wcale nie taka prosta, ale mam nadzieję, że możliwa.

Jeżeli żałosne tłumaczenie tego bydlaka jest prawdziwe to znaczy
że bydlę nawet nie zagwarantowało, że po otrzymaniu okupu zniszczy
bezpowrotnie skopiowane dane. Czyli będzie szantażować dalej...

A jakby zagwarantował, to by była jaka¶ gwarancja? :-)

Data: 2015-06-14 13:18:30
Autor: TOMASZEK
W dniu 2015-06-14 o 11:06, Arek pisze:

[...]

Kurdę balans, w zasadzie masz rację, choć mnie bardziej interesuje dlaczego go¶ciu to robi. Jakby chciał to już dawno wszystkich by skroił, a jednak nadal tego nie zrobił. Go¶ciowi o co¶ chodzi. Póki nie poznam motywacji jego czynów nie posunę się aż daleko w ocenie.

--
Tomaszek
#lubię to: enklawa.net

Data: 2015-06-14 15:13:30
Autor: Arek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Użytkownik "TOMASZEK" <tomaszek1983@onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:mljnu8$m4l$3node1.news.atman.pl...
[...]

Skroił tyle ile było potrzeba. Więcej groziło wpadk± lub wywołaniem
gło¶nego alarmu zbyt wcze¶nie.
Mógł przelać kasę do innych banków i jej nie wyprowadzać lub
narobić bajzlu w systemie skutkuj±cym blokad±.
Ale posun±ł się za daleko.

Arek

Data: 2015-06-15 00:52:08
Autor: Robert Tomasik
W dniu 14-06-15 o 15:13, Arek pisze:

Skroił tyle ile było potrzeba. Więcej groziło wpadk± lub wywołaniem
gło¶nego alarmu zbyt wcze¶nie.

Ale to, że skroił kogokolwiek, to wiemy od niego. A je¶li nawet skroił, to nie wiemy, czy wykorzystuj±c lukę w systemie bankowym, czy powiedzmy podstawiaj±c stronę podobn± do bankowej i wykorzystuj±c fakt, że mało kto zwraca uwagę na certyfikaty strony, albo jakie¶ przekierowania.

Mógł przelać kasę do innych banków i jej nie wyprowadzać

Czyli sadzisz, że ewentualnie zwróci? :-) Je¶li doszło do fraudu poprzez wyprowadzenie ¶rodków na inny rachunek, to pierwsz± rzecz±, któr± się robi, to próba blokady rachunku, na który wyprowadzono ¶rodki.

> lub narobić bajzlu w systemie skutkuj±cym blokad±.

Nie podejrzewam, by facet miał tak± możliwo¶ć.

Ale posun±ł się za daleko.

Data: 2015-06-14 15:34:04
Autor: Marek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
On Sun, 14 Jun 2015 13:18:30 +0200, TOMASZEK <tomaszek1983@onet.pl> wrote:
Kurdę balans, w zasadzie masz rację, choć mnie bardziej interesuje dlaczego gościu to robi. Jakby chciał to już dawno wszystkich by
skroił,
a jednak nadal tego nie zrobił. Gościowi o coś chodzi. Póki nie
poznam
motywacji jego czynĂłw nie posunÄ™ siÄ™ aĹĽ daleko w ocenie.

Parcie na szkło, chyba bardziej potrzebował rozgłosu, głosów podziwu na torepublic (ochy i achy w jego wątku) niż tej kasy, którą wyciągnął.

--
Marek

Data: 2015-06-13 22:38:49
Autor: Robert Tomasik
W dniu 13-06-15 o 22:30, Kamil Jońca pisze:

[...]

Wiesz, mnie to różne pomysły po głowie chodz±. Przecież to może być po prostu pracownik danego banku,który nie przełamał żadnych zabezpieczeń, tylko miał dostęp do tych danych. Wówczas nie będzie innych przełamań, chyba, że facet przeniesie się do innej pracy. Może nie być żadnego przełamania, tylko przejęcie danych powiedzmy z kopii bezpieczeństwa. Kto¶ mógł przej±ć przesyłane dane zupełnie poza bankiem - nie wiem na ile taki komplet da się przej±ć na czyim¶ serwerze pocztowym. Teraz go¶ć pokazał wszystko, co ma, a my nie wiemy że on nic więcej nie ma.

Możliwo¶ci może być wiele.

Data: 2015-06-13 22:42:07
Autor: marek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !

Użytkownik "Kamil "Jońca""  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:87616re4hg.fsf@alfa.kjonca...

[...]

nie wiem czy dostali srebrniki (w innych przypadkach)....,
ale jest bardzo prawdopodobne że atakuj±cy zadowolili się kas± od okradzionych klientów i cicho sza....
(zwracam uwagę że w tym przypadku tez wypłynęło sporo kasy, jak pisz±...)
bank nie ujawnia (bo PR) i oddaje pokornie kasę okradzionym klientom
a opłaty dla wszystkich i za wszystko rosn± !

Data: 2015-06-14 01:32:58
Autor: Borys Pogoreło
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Dnia Sat, 13 Jun 2015 22:42:07 +0200, marek napisał(a):

(zwracam uwagę że w tym przypadku tez wypłynęło sporo kasy, jak piszą...)
bank nie ujawnia (bo PR) i oddaje pokornie kasÄ™ okradzionym klientom
a opłaty dla wszystkich i za wszystko rosną !

Oddaje albo i nie, tu jest ciekawy przypadek:
http://zaufanatrzeciastrona.pl/post/jak-okradziono-klienta-plus-banku-ktory-nie-odzyskal-swoich-pieniedzy/
Poziom żenady wiąż rośnie.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2015-06-14 09:34:11
Autor: Marek
On Sun, 14 Jun 2015 01:32:58 +0200, Borys Pogoreło<borys@pl.edu.leszno> wrote:
http://zaufanatrzeciastrona.pl/post/jak-okradziono-klienta-plus-banku-ktory-nie-odzyskal-swoich-pieniedzy/
Poziom żenady wiąż rośnie.

Opisana w tym konkretnym przypadku operacja wykorzystaĹ‚a pewne uproszczone mechanizmy banku co spowodowaĹ‚o, ĹĽe bÄ™dzie trudno wykazać, ĹĽe operacja nie byĹ‚a np. fraudem pracownika firmy wyprowadzajÄ…cego kasÄ™. Z pkt. widzenia banku ta operacja wyglÄ…da analogicznie do sytuacji gdy nieuczciwy pracownik majÄ…cy dostÄ™p i upowaĹĽnienie do rachunku przelewa  sobie (czyt. kradnie) z konta firmowego kasÄ™.
Bank umyje ręce, sprawa między poszkodowaną firmą a sprawcą.

--
Marek

Data: 2015-06-21 10:40:21
Autor: xbartx
Plus Bank - Największe włamanie/kradzie ż/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie sw oje hasła !
W dniu 14.06.2015 o 09:34, Marek pisze:

Opisana w tym konkretnym przypadku operacja wykorzystała pewne
uproszczone mechanizmy banku co spowodowało, że będzie trudno wykazać,
że operacja nie była np. fraudem pracownika firmy wyprowadzającego kasę.
Z pkt. widzenia banku ta operacja wyglÄ…da analogicznie do sytuacji gdy
nieuczciwy pracownik mający dostęp i upoważnienie do rachunku przelewa
sobie (czyt. kradnie) z konta firmowego kasÄ™.
Bank umyje ręce, sprawa między poszkodowaną firmą a sprawcą.

Przecież tam jest prosta sprawa. Ktoś prócz pracownika/ów firmy wszedł w posiadanie loginu i części hasła (aktualnie w Plus banku nie trzeba znać całego aby się zalogować) i przy jego pomocy dokonał kradzieży.

Xenocide

Data: 2015-06-14 10:11:01
Autor: Rafał Grzelak
Borys Pogoreło wrote:

> [...]

> okradzionym klientom a opłaty dla wszystkich i za wszystko rosną !

Oddaje albo i nie, tu jest ciekawy przypadek:

Numer jest o tyle ciezki do odkrecenia, ze pieniadze nie znikly w
PlusBanku, a w banku, w ktorym konto mial sprzedawca.

--
Pozdrawiam, Rafał.
rg[na]skrzynka[kropka]pl

Data: 2015-06-14 12:33:24
Autor: janek z pola
Rafał Grzelak wrote:

Borys Pogoreło wrote:

> [...]

Numer jest o tyle ciezki do odkrecenia, ze pieniadze nie znikly w
PlusBanku, a w banku, w ktorym konto mial sprzedawca.

Mechanizm tego oszustwa jest bardzo ciekawy. Ktoś musiał bardzo dokładnie znać zarówno system bankowy (to, że nie ma podanego rachunku nadawcy na historii operacji) oraz system tej firmy (to, że identyfikacja wpłaty następuje wyłącznie po jej tytule i że nawet jeżeli dane nadawcy wskazują, że nadawcą jest ta sama firma, to taki przelew zostanie przyjęty).

Szczególnie ten drugi warunek jest ciekawy. Firma oczekiwała przelewu, który miał być dla kogoś za jakieś coś (np. opłata za kosmetyki, którą miała przekazać na konto sklepu internetowego w banku XYZ). "Kupujący" zadeklarował przelew na konto w banku ABC - w tym banku firma ma swoje konto i przyjmuje przelewy z innego konta w banku ABC natychmiastowo.

Nawet jeżeli nie można było stwierdzić, że przelew na konto w banku ABC przyszedł z innego konta tej samej firmy w tym samym banku (czyli wewnętrzny, prawdopodobnie zaufany), to przecież dane nadawcy pewnie tam jednak były. No i jako dane nadawcy zapewne były dane tej firmy. Podejrzewam, że firma nie przewidziała po prostu że ktoś może wyciąć taki numer. Możliwe że nawet ten numer konta nadawcy jest w historii transakcji razem z nazwą nadawcy - tylko pewnie nie wpadli na to, żeby weryfikować te dane.

Tym niemniej trzeba mieć naprawdę potężną wiedzę i prawdopodobnie lata doświadczenia w branży bankowej, żeby wpaść na taki scenariusz ataku. Dodajmy jeszcze, że aby scenariusz zadziałał trzeba było mieć skradzione hasło dostępu do jakiejś bankowości elektronicznej banku ABC do właściwego konta użytkownika.

No jestem ciekaw, czy firma ta może pokazać w sądzie swój regulamin, gdzie mówi "jeżeli przyjdzie przelew o wskazanym tytule do banku ABC, to my robimy przelew na taką samą kwotę na wcześniej podany obcy rachunek w banku XYZ". Czy to wystarczy, żeby uznać rzeczywistą szkodę firmy, spowodowaną zaniedbaniem banku?

--
Wysłane z pola.

Data: 2015-06-15 00:57:01
Autor: Robert Tomasik
W dniu 14-06-15 o 12:33, janek z pola pisze:

[...]
konta uĹĽytkownika.

Co by wskazywało na zaproponowany przeze mnie w innym poście mechanizm. Sprawca po prostu przeją dane do logowania się do danego konta ofiary, a nie serwer banku.

No jestem ciekaw, czy firma ta może pokazać w sądzie swój regulamin, gdzie
mĂłwi "jeĹĽeli przyjdzie przelew o wskazanym tytule do banku ABC, to my robimy
przelew na taką samą kwotę na wcześniej podany obcy rachunek w banku XYZ".
Czy to wystarczy, żeby uznać rzeczywistą szkodę firmy, spowodowaną
zaniedbaniem banku?

Ale jakie zaniedbanie banku. Klient może sobie zlecić dowolny przelew - to jego kasa.

Data: 2015-06-15 12:40:47
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-06-14, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
Co by wskazywało na zaproponowany przeze mnie w innym po¶cie mechanizm. Sprawca po prostu przej± dane do logowania się do danego konta ofiary, a nie serwer banku.

Sprawdza miał dostęp do serwera banku i przesyłał dowody ku temu ¶wiadcz±ce.
I nie dostęp przez aplikację, tylko dostęp administracyjny, shell, z dostępem
do powłoki i linii komend.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-06-23 07:50:09
Autor: xbartx
Plus Bank - Największe włamanie/kradzie ż/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie sw oje hasła !

Co by wskazywało na zaproponowany przeze mnie w innym poście mechanizm.
Sprawca po prostu przejÄ… dane do logowania siÄ™ do danego konta ofiary, a
nie serwer banku.

Dokładnie tylko, że jest jeden szkopuł. Sprawca nie przejął tych danych logowania np. na komputerze ofiary, tylko przejął je przy pomocy strony banku, do której miał dostęp a do której ofiara logowała się z pełnym zaufaniem - no bo niby jak inaczej to miało funkcjonować. I jeżeli jest to prawdą a wszystko wskazuje na to, że tak było, bo włamywacz przedstawił już naprawdę sporo dowodów iż miał pełen dostęp. Co gorsze do niedawna można było jeszcze znaleźć w google serwer produkcyjny Minus Banku wystawiony do świata przez jakąś firmę, która im coś tam robiła i prawdopodobnie przy pomocy tej kopii serweram ktoś go namierzył a dalej to już poszło z górki ;)

--
xbartx

Data: 2015-06-13 22:40:47
Autor: Robert Tomasik
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
W dniu 13-06-15 o 22:24, marek pisze:

-- -
Tutaj sie nie zgodzę, seria przełamań jak najbardziej może mieć miejsce
tylko o tym nie wiemy.

Może tak być.

Bank skrzętnie ukrywa takie wpadki (bo PR...), w tym przypadku o tym
jest gło¶no bo fakty ujawnia atakuj±cy.

Ale czemu ujawnił akurat włamanie do tego konkretnego banku?

Ale jesli jest prawd±, że wszędzie s± podobne standardy to tym gorzej
dla systemu bankowego.
Czyżby pozostała tylko skarpeta?

Ja s±dzę, że wyja¶nienie taj afery okaże się prostsze, niż s±dzimy.

Data: 2015-06-13 23:43:27
Autor: Andrzej Lawa
[...]

Nie czytałem dokładnie wcze¶niejszych przeb±kiwań na ten temat, ale czy czasem nie chodziło o szkolne błędy w oprogramowaniu ich strony internetowej z dostępem do systemu bankowego?

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestań się martwić

Data: 2015-06-14 00:20:59
Autor: Robert Tomasik
W dniu 13-06-15 o 23:43, Andrzej Lawa pisze:

[...]

Ja nie spotkałem się nigdzie z opisem przyczyn. Na Niebezpiecznik.pl była dłuż± chwilę dyskusja. Szantażysta proponował im po¶rednictwo w uzyskaniu pieniędzy od banku.

Data: 2015-06-14 11:14:07
Autor: Arek
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa.news@lechistan.com> napisał w wiadomo¶ci news:mli85v$mtj$1node2.news.atman.pl...

[...]

 Swoj± drog± możliwo¶ć włamu przez interfejs użytkownika czy nawet
przez jak±kolwiek inn± stronę banku do wewnętrznego systemu to
gorzej niż partactwo.
 Zdaje się, że kolejni twórcy systemów zbyt często wykorzystjuj±
Ctrl-C Ctrl-V (oczywi¶cie w przeno¶ni). Pewne rzeczy trzeba po
prostu napisać od nowa z inn± filozofi±.
 Jest jeszcze możliwo¶ć wej¶cia przez drzwi "serwisowe". Ale to
chyba na poziomie takich systemów powinno być wykluczone.

Arek

Data: 2015-06-14 11:49:51
Autor: janek z pola
Arek wrote:

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa.news@lechistan.com> napisał w wiadomości
> [...]

Sądzę, że większość banków ma podobne standardy. Sądzę, że w wypadku
tego banku po prostu zadziałał jednak czynnik ludzki. Gdyby standardy
miały luki, to mieli byśmy serię przełamań.

Nie czytałem dokładnie wcześniejszych przebąkiwań na ten temat, ale czy
czasem nie chodziło o szkolne błędy w oprogramowaniu ich strony
internetowej z dostępem do systemu bankowego?

 SwojÄ… drogÄ… moĹĽliwość wĹ‚amu przez interfejs uĹĽytkownika czy nawet
przez jakąkolwiek inną stronę banku do wewnętrznego systemu to
gorzej niĹĽ partactwo.

Widziałeś kiedykolwiek jakikolwiek system informatyczny od środka?

Akurat interfejs bankowości elektronicznej jest taką aplikacją, która wykonuje interakcje z pozostałymi systemami bankowymi. Jeżeli została odkryta luka w obrębie tej aplikacji, to jest to dosyć prosta i łatwa możliwość na eksplorowanie tych systemów, które stoją za bankowością elektroniczną - czyli prawdopodobnie baz danych, etc.

Co innego "jakakolwiek inna strona banku" - jeżeli włamanie by było przez stronę informacyjną - ok, to by było naprawdę partactwo, bo stron informacyjnych nie powinno się umieszczać w taki sposób, że zdobycie dostępu do serwerów stron informacyjnych, dawałoby dostęp gdziekolwiek głębiej.

Niestety z bankowością elektroniczną jest inaczej - była luka, ktoś ją zidentyfikował i użył jej. W ten sposób oczywiście uzyskał dostęp do głębiej umieszczonych zasobów banku. Zresztą nawet z podsłuchiwania tejże aplikacji bankowości elektronicznej można się wiele dowiedzieć. Czy istnienie luki w bankowości elektronicznej, która pozwala na przejęcie kontroli nad tym systemem, to rzeczywiście partactwo? No nie wiadomo. Może to było celowe działanie kogoś z wewnątrz? Może bank świadomie ustawiał priorytety tak, że łatanie znanej dziury było zaplanowane na później? Może rzeczywiście pracownicy niechlujnie obsługiwali system i na tyle poluzowali jakieś zasady, że doprowadziło to do możliwości włamania?

Dla mnie w całej tej sytuacji najgorsze nie jest samo włamanie, tylko sposób obsługi tego przez bank - tzn. przynajmniej z tego co obecnie wiemy. Ogólnie Z3S twierdzi, że od miesięcy brała udział w negocjacjach "trójstronnych" (bank, włamywacz, Z3S). Dziwne, że przez ten czas nie udało się zneutralizować włamywacza. Dziwne, że włamywacz zainteresował się szerokim upublicznieniem całego tematu, mimo że nie jest to dla niego opłacalne. Dziwne, że głosu nie zabiera nadzór. To wszystko powoduje, że cała ta sprawa wygląda trochę jak atak na Solorza, wykonany przy użyciu ataku na jego bank. Może komuś po prostu zależało, żeby postawić właścieciela tego banku w złym świetle?

 Zdaje siÄ™, ĹĽe kolejni twĂłrcy systemĂłw zbyt czÄ™sto wykorzystjujÄ…
Ctrl-C Ctrl-V (oczywiście w przenośni). Pewne rzeczy trzeba po
prostu napisać od nowa z inną filozofią.
 Jest jeszcze moĹĽliwość wejĹ›cia przez drzwi "serwisowe". Ale to

Data: 2015-06-14 14:56:50
Autor: Arek
Użytkownik "janek z pola" <adres@email.pl> napisał w wiadomości news:mljio0$24q$1speranza.aioe.org...
Arek wrote:

[...]

Bankowy nie.

[...]
elektronicznÄ… - czyli prawdopodobnie baz danych, etc.

Zdarzało mi się majstrować (inna specyfika, z większym udziałem hardware'u)
- separacja "interfejsu" czy wszelkich kanałów przesyłania danych od silnika
("baza danych" w formie szczątkowej) była koniecznością. Wymagało to
uĹĽycia nietypowych komponentĂłw.

[...]

Może tak, coś się "zacinało" i poluzowali. Swojego czasu w Polbanku nie
potrafili poprawić więc ograniczyli funkcjonalność - to już lepsze. Ale to raczej
nie dotyczyło styku interfejs - reszta.
Tu sugerowałem nawet pozostawienie furtki dla serwisu.
Na przyszłość chyba należy się oswoić z filozofią ograniczania strat. Tak jak grodzie
wodoszczelne na statkach lub przecinki w lasach.

Dla mnie w całej tej sytuacji najgorsze nie jest samo włamanie,

Najgorsze jest postępowanie bydlaka określonego jako włamywacz. Cierpią
niewinni ludzie. Tożsamości pewnie nie zmienią. Swój stosunek do tego już
wyraziłem w innym poście.

tylko sposĂłb
[...]

Który? KNF? Ktoś z ZBP? Milczeli by nie siać paniki, która może kosztować więcej?
Albo sÄ… wciÄ…ĹĽ w szoku. ZresztÄ… weekend... SamobĂłjstwa niektĂłrych znanych
osób miały miejsce w piątek po południu.

To wszystko powoduje, że cała ta sprawa
wyglÄ…da trochÄ™ jak atak na Solorza, wykonany przy uĹĽyciu ataku na jego bank.
Może komuś po prostu zależało, żeby postawić właścieciela tego banku w złym
świetle?

Obstawiam jednak że ten bank był dość przypadkową ofiarą.
Bardziej mnie interesuje rodzaj dziury.

Arek

Data: 2015-06-14 15:35:45
Autor: Marek
On Sun, 14 Jun 2015 14:56:50 +0200, "Arek" <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid> wrote:
Albo sÄ… wciÄ…ĹĽ w szoku. ZresztÄ… weekend... SamobĂłjstwa niektĂłrych
znanych
osób miały miejsce w piątek po południu.

Komu znowu zrobili samobĂłjstwo?

--
Marek

Data: 2015-06-14 16:31:36
Autor: Arek
Użytkownik "Marek" <fake@fakeemail.com> napisał w wiadomości news:almarsoft.648954969764175130news.neostrada.pl...
[...]

Nie ma dowodĂłw, ĹĽe np. 16.06.2012 (sobota), 5.08.2011 (piÄ…tek) "zrobili".
Może to próba wykorzystania faktu, że w weekendy służby w niepełnej
obsadzie i wolniej reagujÄ… a bankowcy odpoczywajÄ….
A świeże tygodniki w poniedziałek będą miały o czym pisać.

Arek

Data: 2015-06-14 23:45:13
Autor: Marek
On Sun, 14 Jun 2015 16:31:36 +0200, "Arek" <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid> wrote:
[...]

No to uchyl rąbka tajemnicy - kto umarł?

--
Marek

Data: 2015-06-15 00:46:00
Autor: Robert Tomasik
W dniu 14-06-15 o 11:49, janek z pola pisze:

[...]

Bardzo celna uwaga. Zacznijmy od tego, co tak naprawdę wiadomo. Wiadomo, że ktoś dysponuje danymi dotyczącymi kilkudziesięciu klientów. W ich posiadanie mógł wejść w różny sposób. Włamanie na serwer banku należy brać pod uwagę, ale przecież,to tylko jeden z możliwych sposobów. Równie dobrze mógł wejść w posiadanie danych umożliwiających mu zalogowanie się do systemu w imieniu tych klientów - a sposobów na to jest szereg - i pozyskać w ten sposób te dane. Ponieważ nie są do tego potrzebne zwrotne interakcje klienta (chyba), to pozyskawszy te dane mógł sobie je po prostu zgromadzić i nagle w odpowiednim dniu pobrać te dane. Teraz udaje hakera chcąc wyłudzić pieniądze od banku.

Z artykułów na Niebezpiecznik.pl wynika, że oni po porostu dostali e-maila z propozycją pośrednictwa. I to całą ich wiedza na ten temat. Danych nie widziałem, ale jeśli ktoś je widział i zna system transakcyjny PLUS BANK, to prosiłbym o analizę, czy zostały opublikowane jakiekolwiek dane niedostępne z punktu widzenia klienta. Bo jak nie, to raczej skłonny jestem sądzić, że ktoś przejął dane logowania, a nie serwer banku.

A nagonka medialna z merytoryką niema nic wspólnego. Inna sprawa, ze ten akurat bank niespecjalnie ma szczęście. Kilka afer już tam była - ta z Bankiem Staropolskim moim zdaniem jednoznacznie mnie przekonała, że akurat temu bankowi nie można ufać.

Data: 2015-06-15 17:53:46
Autor: Krzysztof Halasa
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> writes:

Bardzo celna uwaga. Zacznijmy od tego, co tak naprawdÄ™ wiadomo.
Wiadomo, że ktoś dysponuje danymi dotyczącymi kilkudziesięciu
klientĂłw.

Tylko tyle? Dziwnie mało. Gdyby przejął je z serwera banku, to byłoby
ich (chyba - nie wiem ile oni tam majÄ… np. aktywnych klientĂłw) znacznie
więcej. Może włamanie zostało błyskawicznie wykryte?

Sprawa jest dziwna. Normalnie włamywacz siedziałby cicho, kradłby
większą gotówkę raz na jakiś czas, robiłby tak, by wyglądało to na
phishing czy coĹ› podobnego.
Przypuszczalnie włam został wykryty przez bank i dlatego włamywacz
wyszedł z cienia. Dość naiwne (myśl, że bank zapłaci za milczenie, może
przyjść do głowy raczej "nieletniemu") oraz niebezpieczne dla niego.
Normalnie włamywacz po wykryciu ataku powinien "zapaść się jak kamień
w wodę", jasne jest że w takiej sytuacji el dorado się kończy,
a ryzyko rozpoznania (nawet przypadkowego) znacznie wzrasta.

Jeśli "nieletni" (niekoniecznie metrykalnie) potrafił się tam włamać, to
przypuszczalnie był tam niezły bałagan, i wszyscy zainteresowani musieli
doskonale o tym wiedzieć.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-06-15 20:34:03
Autor: Kviat
W dniu 2015-06-15 o 17:53, Krzysztof Halasa pisze:
Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> writes:

Bardzo celna uwaga. Zacznijmy od tego, co tak naprawdÄ™ wiadomo.
Wiadomo, że ktoś dysponuje danymi dotyczącymi kilkudziesięciu
klientĂłw.

Taaa, jasne, kilkudziesięciu...
Wiadomo co innego.

Tylko tyle? Dziwnie mało. Gdyby przejął je z serwera banku, to byłoby
ich (chyba - nie wiem ile oni tam majÄ… np. aktywnych klientĂłw) znacznie
więcej. Może włamanie zostało błyskawicznie wykryte?

http://niebezpiecznik.pl/post/wykradzione-dane-klientow-plus-banku-opublikowane-w-sieci-wlamywacz-spelnia-grozbe/

"Plus Bank nie zapłacił 200 000 PLN okupu i włamywacz ukrywający się pod pseudonimem “Raz” — zgodnie z tym co zapowiadał kilka dni temu — spełnił swoją groźbę. W internecie udostępniono paczkę z danymi _kilkuset_klientów_. Paczek będzie jednak więcej i będą publikowane co tydzień."

Podkreślenie moje

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2015-06-16 01:33:54
Autor: Marek
On Mon, 15 Jun 2015 17:53:46 +0200, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:
Tylko tyle? Dziwnie mało. Gdyby przejął je z serwera banku, to
byłoby

 Jak Wy czytacie te internety... PrzecieĹĽ z3s i inni podali, ĹĽe opublikowany w piÄ…tek dump zawiera dane 500 klientĂłw majÄ…cych rach. firmowe. Rachunki i dane os. fiz. bÄ™dÄ… ujawniane w kolejnych tygodniach jeĹ›li bank nie wspomoĹĽe wybranÄ… fundacjÄ™ proponowanÄ… kwotÄ….
Dump zawiera pesle (bo sÄ… teĹĽ firmy os. fiz), adresy, historie operacji z okresu aktywnoĹ›ci wĹ‚amywacza oraz dane kart pĹ‚atniczych jeĹ›li takowe byĹ‚y przypisane do  posiadacza rachunku.
To nie jest "tylko tyle".

Sprawa jest dziwna. Normalnie włamywacz siedziałby cicho, kradłby
większą gotówkę raz na jakiś czas, robiłby tak, by wyglądało to na
phishing czy coĹ› podobnego.

Wiara w Tora jest silna, szczególnie u włamywaczy z nutką romantyzmu, tacy zawsze będą się chwalić, jeśli okoliczności i możliwości temu sprzyjają.

--
Marek

Data: 2015-06-22 00:30:00
Autor: Krzysztof Halasa
Marek <fake@fakeemail.com> writes:

Jak Wy czytacie te internety... PrzecieĹĽ z3s i inni podali, ĹĽe
opublikowany w piÄ…tek dump zawiera dane 500 klientĂłw majÄ…cych rach.
firmowe. Rachunki i dane os. fiz. będą ujawniane w kolejnych
tygodniach jeśli bank nie wspomoże wybraną fundację proponowaną kwotą.
Dump zawiera pesle (bo sÄ… teĹĽ firmy os. fiz), adresy, historie
operacji z okresu aktywności włamywacza oraz dane kart płatniczych
jeĹ›li takowe byĹ‚y przypisane do  posiadacza rachunku.
To nie jest "tylko tyle".

W dalszym ciągu 500 to jest bardzo mało, nawet jeśli ograniczymy się do
osób prowadzących działalność. Oczywiście, być może ujawni więcej. 500
to jednak w dalszym ciągu może być phishing.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-06-22 01:42:30
Autor: az.anonim
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
W dniu poniedziałek, 22 czerwca 2015 00:30:02 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

W dalszym ci±gu 500 to jest bardzo mało, nawet je¶li ograniczymy się do
osób prowadz±cych działalno¶ć. Oczywi¶cie, być może ujawni więcej. 500
to jednak w dalszym ci±gu może być phishing.

Udostępnił też kody Ľródłowe, nie wiadomo czy oryginalne czy po dekompilacji, mimo wszystko wygl±da na to, że miał dostęp do serwera, więc to może być co¶ więcej niż phishing.

Data: 2015-06-23 01:39:00
Autor: Marek
On Mon, 22 Jun 2015 00:30:00 +0200, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> wrote:
W dalszym ciągu 500 to jest bardzo mało, nawet jeśli ograniczymy
siÄ™ do
osób prowadzących działalność. Oczywiście, być może ujawni więcej.
500
to jednak w dalszym ciągu może być phishing.

Przeanalizuj dump i wyrĂłb sobie wĹ‚asne zdanie czy to phishing  czy coĹ› innego.

--
Marek

Data: 2015-06-24 21:25:20
Autor: xbartx
W dniu 23.06.2015 o 01:39, Marek pisze:

Przeanalizuj dump i wyrĂłb sobie wĹ‚asne zdanie czy to phishing  czy coĹ›
innego.

Z takim analizowaniem dump dla wyrobienia sobie zdania to bym raczej uważał ;)

Xenocide

Data: 2015-06-25 01:03:26
Autor: Marek
On Wed, 24 Jun 2015 21:25:20 +0200, xbartx <xbartx@bastardi.net> wrote:
Z takim analizowaniem dump dla wyrobienia sobie zdania to bym
raczej
uważał ;)

Na co? Ty nie uważałeś? :-)

--
Marek

Data: 2015-06-14 00:19:09
Autor: animka
Plus Bank - Największe włamanie/kradzie ż/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie sw oje hasła !
W dniu 2015-06-13 21:46, marek pisze:
UĹĽytkownik "Camis"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup

O co chodzi?
Bank cały czas twierdzi, że nic się nie stało i wszystko jest ok. Nie
spełnił oczywiście żądań, więc zaczęły wypływać dane klientów banku ([1] i
[2]).
Co robi bank w tym czasie? Udaje, ĹĽe wszystko jest ok, kasuje komentarze na
facebooku...

1) dla banku najwaĹĽniejsze jest PR, a nie kasa -> dlatego kasuje komentarze
na facebooku.
2) ewentualne straty jego klientĂłw nie sÄ… dla banku istotne bo to przecieĹĽ
nie jest kasa banku tylko klientów, a w ostateczności bank upadnie i zapłaci
podatnik / klient .... (bankowy fundusz gwarancyjny).
3) co gorsze, straty klientów mogą powstać także w innych miejscach niż sam
bank za co bank już na pewno nie weźmie odpowiedzialności

[...]
- co na to wszystko KNF ? -> gdzie jest to gremium szacowne ? (jakoĹ› cicho
jest...), jak zamierza zabezpieczyć klientów banku ? , już pisałem wyżej w
pkt.2 o pokryciu strat, ale dlaczego mają płacić "wszyscy" a nie właściciele
banku?

Tu są jako takie wyjaśnienia Banku Plus.
http://softonet.pl/publikacje/aktualnosci/PlusBank.nie.spelnil.zadan.hakera.wyciekly.dane.klientow,954

--
animka

Data: 2015-06-14 00:28:20
Autor: Robert Tomasik
W dniu 14-06-15 o 00:19, animka pisze:

Tu są jako takie wyjaśnienia Banku Plus.
http://softonet.pl/publikacje/aktualnosci/PlusBank.nie.spelnil.zadan.hakera.wyciekly.dane.klientow,954

To w sumie nic nowego nie napisali. To było wiadomo dawno. Pytanie, czy ktoś ich zaatakował od zewnątrz, czy od wewnątrz.

Data: 2015-06-20 00:01:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !

"Camis" 5a08d31b-db1f-4791-b4fc-36ac671a028d@googlegroups.com

: O co chodzi?

Czy to bank Solorza? --

Data: 2015-06-25 00:56:47
Autor: Kamil Darczyński
Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !
No i mamy kolejny wyciek:

"Dane kolejnych 500 klientów Plusbanku opublikowane w sieci oraz rzekome kulisy szantażu"

http://niebezpiecznik.pl/post/co-ten-polsilver-to-my-nawet-nie/

Data: 2015-06-27 23:54:38
Autor: animka
Plus Bank - Największe włamanie/kradzie ż/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie sw oje hasła !
W dniu 2015-06-25 09:56, Kamil Darczyński pisze:
No i mamy kolejny wyciek:

"Dane kolejnych 500 klientĂłw Plusbanku opublikowane w sieci oraz rzekome kulisy szantaĹĽu"

Komu by to się chciało czytać. szkoda czasu.

--
animka

Plus Bank - Największe włamanie/kradzież/wyciek pełnych danych od lat - Zmieńcie swoje hasła !