P³yta GA-7VA - sens?

Data: 2020-05-15 11:11:13
Autor: Roman Tyczka
P³yta GA-7VA - sens?
Witam,

Dosta³em p³ytê Gigabyte GA-7VA:

http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-7va_1x#kf

jest na niej jakie¶ CPU i ram, nie sprawdzi³em jeszcze jakie dok³adnie.

Mam pytanie ogólne: czy tego typu komp nada siê jeszcze na NASa? W sensie
posadziæ tam jaki¶ FreeNAS, wpakowaæ na strych i ¿eby kopie robi³? Czy nie
warto?

No i je¶li warto to jak pod³±czyæ dyski SATA? Na p³ycie z³±cza tylko PATA.

Roman Tyczka

Data: 2020-05-15 10:50:58
Autor: MF
P³yta GA-7VA - sens?
On 15/05/2020 10:11, Roman Tyczka wrote:
[...]

P³ytê podobnej generacji, tylko z pamiêciami SDR, mia³em w blaszaku z³o¿onym ze 20 lat temu. Mój wewnêtrzny Szkot mówi, ¿e jak daj± za darmo, to braæ i u¿ywaæ. Ale mimo wszystko bym siê mocno zastanowi³ nad tym, ile ta p³yta jeszcze pochodzi, a jak wreszcie padnie, to czy nie poci±gnie za sob± dysków. Poza tym najpierw sprawd¼, czy mo¿esz w ogóle dostaæ i ile zabulisz za zabytkowe dodatki do tej p³yty: kartê graficzn± na AGP (albo jeszcze bardziej zabytkow± na PCI), kartê sieciow± na PCI, w tym czy dostaniesz kartê z obs³ug± 1 Gbps, a co do dysków, to najlepsza by³aby karta RAID na PCI z portami SATA (czy takie w ogóle istnia³y?), druga mo¿liwo¶æ to karta i dyski SCSI. Przej¶ciówki PATA-SATA istniej±, ale daj± prêdko¶æ PATA, s³abiutko.

Czujê przez skórê, ¿e to ¶rednio siê op³aca.

--
MF

Data: 2020-05-15 12:42:38
Autor: Roman Tyczka
P³yta GA-7VA - sens?
On Fri, 15 May 2020 10:50:58 +0100, MF wrote:

[...]

Akurat kartê AGP mam, od dawna ¿al wypieprzyæ, a teraz mog³aby popracowaæ,
sieciówkê te¿ mam. Nawet mam dwa dyski PATA... razem 370GB. Niezbyt du¿o,
ale ju¿ co¶. Fakt, ¿e raid by siê o wiele bardziej przyda³, z drugiej
strony dop³acanie do tego szrota rzeczywi¶cie obni¿a sens do warto¶ci
ujemnej.

Roman Tyczka

Data: 2020-05-15 12:31:46
Autor: MF
P³yta GA-7VA - sens?
On 15/05/2020 11:42, Roman Tyczka wrote:
[...]

Jak jeszcze masz zasilacz i rzecz jasna masz czas, to co Ci szkodzi z³o¿yæ i zobaczyæ, jak dzia³a? Ja bym zobaczy³, czy mo¿na jednocze¶nie ci±gn±æ 2 filmy FHD bez przycinania, jak sk³adak wyrobi, to nie widzê przeciwwskazañ (choæ dalej pozostaje kwestia niezawodno¶ci).

2late poruszy³ kwestiê zu¿ycia energii - z tego, co pamiêtam, p³yty Gigabyte nale¿a³y do tych dobrze poddaj±cych siê krêceniu, wiêc mo¿esz pobawiæ siê w *odkrêcanie* procka.

--
MF

Data: 2020-05-15 11:23:21
Autor: 2late
P³yta GA-7VA - sens?
On 15/05/2020 10:11 AM, Roman Tyczka wrote:
[...]

Zuzycie pradu cie satysfakcjonuje?

Data: 2020-05-15 12:43:47
Autor: Roman Tyczka
P³yta GA-7VA - sens?
On Fri, 15 May 2020 11:23:21 +0100, 2late wrote:

[...]

Nie wiem jakie bêdzie, ale kiedy¶ kompy sumarycznie mniej ¿ar³y ni¿ dzi¶.
Uwa¿asz, ¿e zje za du¿o?

Roman Tyczka

Data: 2020-05-15 12:27:48
Autor: 2late
P³yta GA-7VA - sens?
On 15/05/2020 11:43 AM, Roman Tyczka wrote:
[...]

Trudno powiedziec. NASy z reguly jedza mniej niz PCty.
NAS to praktycznie sam dysk, mam na mysli taki prosty domowy.

Data: 2020-05-15 13:11:04
Autor: ąćęłńóśźż
P³yta GA-7VA - sens?
Mia³em do tego zasilacz bodaj¿e 350 wat.
Czipset VIA, same problemy (jaki¶ BIOS niezale¿ny ¶ci±ga³em), podobnie z grafik±, ale na koniec 98se chodzi³ nie¼le.
Dla porównania tani NAS z demobilu to bêdzie ze 35 wat.

-- -- -

Data: 2020-05-15 11:52:01
Autor: RadoslawF
P³yta GA-7VA - sens?
W dniu 2020-05-15 o 11:11, Roman Tyczka pisze:

No i je¶li warto to jak pod³±czyæ dyski SATA? Na p³ycie z³±cza tylko
PATA.

Nie warto z powodu braku z³±cz.
Istniej± odpowiednie przelotki ale cena kilku nowych
pewnie bêdzie podobna do ceny starej p³yty (z pamiêci±, procesorem
i ch³odzeniem) a uzyskiwane prêdko¶ci bêd± jak przy pata.

Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.

Data: 2020-05-15 13:35:23
Autor: mordazy
P³yta GA-7VA - sens?
Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 15 May 2020 11:52:01 +0200
is the real date, RadoslawF <radoslawfl@gmail.com> has written
something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

[...]

Na targowiskach z ró¿no¶ciami regularnie natykam siê na kontrolery 2x
sata na pci, cena - zwykle ko³o 5z³. Mam 2 sztuki, które przez jaki¶
czas dawa³y drugie ¿ycie jakim¶ starociom. Nowe te¿ s± dostêpne, ale
cena zabija.

Co nie zmienia faktu, ¿e robienie produkcyjnej maszyny na takim
zabytku jest po prostu nieekonomiczne na wielu poziomach.
Zabawa - co innego, ale i to raczej wtedy, gdy masz w³asn± szufladê
pe³n± wspania³o¶ci z przesz³o¶ci, albo chocia¿ znasz kogo¶ kto tak± ma
:P

Data: 2020-05-15 12:24:55
Autor: mordazy
P³yta GA-7VA - sens?
Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 15 May 2020 11:11:13 +0200
is the real date, Roman Tyczka <noemail@because.no> has written
something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-7va_1x#kf

U mnie do niedawna na podobnym starociu chodzi³ freenas, i pewnie
chodzi³by dalej, gdyby p³yta nie zaczê³a kaprysiæ. dyski podpiête
przez kontroler na pci, ca³o¶æ dzia³a³a stabilnie. Dla jednego usera i
niewielkiego obci±¿enia by³o zno¶ne, chocia¿ mimo do³o¿enia
gigabitowej karty sieciowej by³o to po prostu wolne w porównaniu z
dzisiejszymi standardami. Ale dzia³a³o wystarczaj±co.

Mimo to poszuka³bym jednak czego¶ nowszego, z natywnym sata i eth1000
na pok³adzie, po zmianie widzê ró¿nicê w responsywno¶ci i transferach.
W zu¿yciu pr±du pewnie te¿ jaka¶ jest...

Data: 2020-05-15 12:44:47
Autor: Roman Tyczka
P³yta GA-7VA - sens?
On Fri, 15 May 2020 12:24:55 +0200, mordazy@somewherefaraway.com wrote:

[...]

No ale ja nie szuka³em, po prostu kto¶ chcia³ wywaliæ to zabra³em i teraz
zastanawiam siê po co, wiesz jak jest, dzieci komuny ;-)

Roman Tyczka

Data: 2020-05-15 13:10:34
Autor: RadoslawF
P³yta GA-7VA - sens?
W dniu 2020-05-15 o 12:44, Roman Tyczka pisze:

[...]

Ludzie ³a¿± i szukaj± sprzêtu pod w95 i w98.
Do uruchomiania starych gierek.
Jak masz grafikê to z³ó¿, pobaw siê a potem sprzedaj
jakiemu¶ mi³o¶nikowi starych gierek.

Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.

Data: 2020-05-15 13:39:47
Autor: mordazy
P³yta GA-7VA - sens?
Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 15 May 2020 13:10:34 +0200
is the real date, RadoslawF <radoslawfl@gmail.com> has written
something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

Ludzie ³a¿± i szukaj± sprzêtu pod w95 i w98.
Do uruchomiania starych gierek.

Mam kilka ciekawych p³yt  "z okresu", ostatnio z ciekawo¶ci spojrza³em
na allegro czy w ogóle kto¶ siê interesuje konkretnym modelem.
Zaciek³a licytacja i koñcowa cena mnie zaskoczy³y :)

Data: 2020-05-15 19:53:26
Autor: 2late
P³yta GA-7VA - sens?
On 15/05/2020 12:10 PM, RadoslawF wrote:

Ludzie ³a¿± i szukaj± sprzêtu pod w95 i w98.
Do uruchomiania starych gierek.
Jak masz grafikê to z³ó¿, pobaw siê a potem sprzedaj
jakiemu¶ mi³o¶nikowi starych gierek.

Dziwaki. :)
Mam na Pececie z vmware wszystkie windowsy na raz.

Pozdrawiam--

Data: 2020-05-15 23:06:31
Autor: Adam
P³yta GA-7VA - sens?
W dniu 2020-05-15 o 20:53, 2late pisze:
[...]

Ale to nie o to chodzi.

W czasach PC XT w³±czenie komputera to by³a taka trochê magia: w³±cza³e¶ zasilanie komputera (w pó¼niejszych obudowach Baby AT wajcha do góry) i w³±cza³e¶ monitor. Po chwili w niektórych XT by³o pykanie testera pamiêci, a równocze¶nie by³o s³ychaæ dysk rozpêdzaj±cy siê przez kilka sekund.

Do tego kineskop (najczê¶ciej Hercules) z zaokr±glonymi rogami i wypuk³ym szk³em.

A Ty gadasz w w³o¿eniu smartfona do starego telefonu ebonitowego ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-16 10:55:42
Autor: 2late
P³yta GA-7VA - sens?
On 15/05/2020 10:06 PM, Adam wrote:
[...]

A to nie wiedzialem. Myslalem ze chca posluchac muzyki a tu sie okazuje ze, oni chca sobie poukladac na polkach i popatrzec na analogi. ;)

Data: 2020-05-16 13:51:41
Autor: RadoslawF
P³yta GA-7VA - sens?
W dniu 2020-05-16 o 11:55, 2late pisze:

[...]

Dalej nie wiesz, zainstalowanie windowsa nie oznacza ¿e rusz±
na tym wszystkie stare gry które dzia³a³y na prawdziwym sprzêcie.

Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.

Data: 2020-05-16 18:17:19
Autor: Irokez
P³yta GA-7VA - sens?
W dniu 2020-05-16 o 16:20, 2late pisze:
On 16/05/2020 12:51 PM, RadoslawF wrote:

Dalej nie wiesz, zainstalowanie windowsa nie oznacza ¿e rusz±
na tym wszystkie stare gry które dzia³a³y na prawdziwym sprzêcie.

Pewnie masz racje.

o, a taki tryb DOS4GW pójdzie na virtualce ¿eby HEXEN'a, Doom'a czy Duke Nukem 3D odpaliæ?
Tak na szybko lookam i widzê na Virtualboxie s± problemy, na przyk³ad Doom nie daje rady graæ na i5-6400, za wolno, a przypominam wymaga 80386 33MHz, DOS, 4MB RAM i grafiki VGA ;)

--
Irokez

Data: 2020-05-16 23:10:52
Autor: Adam
P³yta GA-7VA - sens?
W dniu 2020-05-16 o 18:17, Irokez pisze:
[...]

Nie mylisz pojêæ?

DOS4GW to przeskoczenie ograniczenia pamiêci dla DOS.

Natomiast Virtualbox to jeden z hypervisorów typu drugiego - czyli nie dzia³a bezpo¶rednio na fizycznej maszynie (jak np. VMWare ESXI, Hyper-V Server, Citrix, Proxmox itd).

Czyli VirtualBox instalujesz na ju¿ pracuj±cym systemie operacyjnym (spe³nia rolê maszyny wirtualnej) i dopiero na nim (w nim?) instalujesz system go¶cia - DOS, Windows ka¿d± wersjê, OS/2, linuxy itd.
Dopiero od systemu go¶cia zale¿y, co siê na nim uda uruchomiæ, oczywi¶cie w zakresie zasobów i ewentualnie sterowników udostêpnianych przez hosta.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-15 13:23:35
Autor: mordazy
P³yta GA-7VA - sens?
Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 15 May 2020 12:44:47 +0200
[...]

Sk±d ja to znam... :/ Nostalgia to paskudna rzecz :P
Ale powtarzam sobie, ¿e zawsze lepiej je¶li co¶ przejdzie przez
jeszcze jedn± parê r±k przed wywaleniem na ¶mietnik, choæby w celach
rozrywkowo  - poznawczych :P

i teraz
zastanawiam siê po co, wiesz jak jest, dzieci komuny ;-)

 Mo¿na na tym postawiæ maszynê do zabawy poznawczej we freenasa i inne
linuksy, ale produkcyjna maszyna to raczej nie bêdzie. Za to jako
maszynka do gier retro z win98 i XP? To ju¿ prêdzej :)

Data: 2020-05-15 12:54:44
Autor: Marcin Debowski
P³yta GA-7VA - sens?
On 2020-05-15, Roman Tyczka <noemail@because.no> wrote:
Witam,

[...]

To zale¿y od Ciebie :) Je¶li nie masz lepszej alternatywy, masz kartê sieciow±, obudowê, zasilacz i skombinujesz sk±d¶ tanio kartê/ty SATA to czemu nie? Posprawdzaj najpierw czy ma przynajmniej funkcje budzenia zegarem lub WOL, bo te kilkadziesi±t W pr±du bêdzie pewnie ¿ar³o. U¿yj starego dysku PATA do systemu, to oszczêdzisz jeden port.

--
Marcin

Data: 2020-05-16 12:49:15
Autor: Jacek Maciejewski
P³yta GA-7VA - sens?
Dnia Fri, 15 May 2020 11:11:13 +0200, Roman Tyczka napisa³(a):

Dosta³em p³ytê Gigabyte GA-7VA:

http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-7va_1x#kf

jest na niej jakie¶ CPU i ram, nie sprawdzi³em jeszcze jakie dok³adnie.

To lepiej sprawd¼ bardzo dok³adnie. Niewielkie szanse  ¿e toto jeszcze
dycha. Przyjrzyj siê elektrolitom.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2020-05-17 21:34:53
Autor: Roman Tyczka
P³yta GA-7VA - sens?
On Sat, 16 May 2020 12:49:15 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

[...]

Odpali³em dzi¶, dzia³a, choæ system (WXP) nie startuje, blue screen, ale
mo¿e po prostu komu¶ pad³ i tak zostawi³. Kondzie s± lekko wypuk³e
faktycznie, no ale p³yta nie zg³asza przy uruchamianiu problemów, nie
wiadomo jak po d³u¿szej pracy. Jest 256MB ramu (wow!) i sieciówka, ale na
razie nie by³o czasu wiêcej pod³ubaæ.
Mo¿e rzeczywi¶cie puszczê na alledrogo, w pe³nym zestawie, bo mam i obudowê
i nawet stary monitor 4:3 (choæ nie crt, tylko LCD, ale za to z wej¶ciem
video i z tunerem TV ;-)

Roman Tyczka

P³yta GA-7VA - sens?