P³yta g³ówna pod Phenoma II

Data: 2010-01-16 21:53:11
Autor: djs
P³yta g³ówna pod Phenoma II
Witam!

Planujê zmieniæ procesor na Phenoma II i szukam p³yty g³ównej
z mo¿liwo¶ci± odblokowania dodatkowych rdzeni.
Ze wzglêdu na posiadany ram szukam p³ytki AM2+ czyli z obs³ug± DDR2.
Jak na razie wybra³em takie p³yty:
- Gigabyte GA-MA770-UD3 rev. 2.0,
- ASROCK AOD790GX/128M 790GX AM2,
- ASUS M4A77D, 770,SB710, DualDDR2-1066, SATA2, RAID,
- ASUS M4A78-AM, 780G+SB710, DualDDR2-1200, SATA2.

Macie mo¿e jakie¶ do¶wiadczenia z tymi p³ytami?
Któr± polecacie? Której lepiej nie braæ?

<<< djs >>>
AMD Athlon II X2 250, Foxconn A78AX-K,  4GB A-Data EXTREME DDR2 800+
HDD Barracuda 500GB, Radeon HD4850 512MB, SB. Audigy 4, SAMSUNG 2032BW

Data: 2010-01-17 21:43:01
Autor: Micha³ Bieñ
P³yta g³ówna pod Phenoma II
W dniu 2010-01-16 21:53, djs pisze:

Planujê zmieniæ procesor na Phenoma II i szukam p³yty g³ównej
z mo¿liwo¶ci± odblokowania dodatkowych rdzeni.

Podstawowy b³±d. Czasy Phenomów II w wiêkszo¶ci odblokowuj±cych siê bez problemu minê³y parê miesiêcy temu. To by³o sol± w oku AMD, ma³o kto kupowa³ X4, wiêc teraz pilnuj± siê przy testach fabrycznych, by nie sz³y do X2 sprawne Deneby. Na dzi¶, je¶li potrzebujesz 4 rdzeni
i masz za ma³o $$$ bra³bym nie PII i liczy³ na szczêscie (lepiej graæ w totolotka) tylko bra³ Athlona II X4 620 - masz GWARANCJÊ dzia³aj±cych 4 rdzeni, a brak cache L3 przy DDR2 ma mniejsze znaczenie ni¿ przy DDR3 z jego wiêkszymi opó¼nieniami, ale wiêksz± przep³ywowo¶ci±.
I piszê to jako posiadacz Phenoma II 550 BE - CACYC 0941 BPMW na Asusie M4A77TD PRO, czyli p³ycie znanej z dobrego ACC. No chyba ¿e masz mo¿liwo¶æ przebierania w tych Phenomach II jak w ulêga³kach, by za ma³e pieni±dze mieæ X4 965 BE ze zwyk³ego X2. Teraz wiêkszo¶æ CPU jest w BOXach, wiêc nawet sprzedawcy za bardzo nie mog± przebieraæ, chyba ¿e nie sprzedaj± CPU detalicznie, tylko sami sk³adaj± gotowe zestaw i pere³ki mog± od³o¿yæ na bok. Inaczej nikt nie kupi BOXa z zerwanymi plombami, zw³aszcza PII 550 - skoro kto¶ go otworzy³ i nie zatrzyma³ to niemal na 100% jest to sztuka bez darmowego bonusu pt. poprawne odblokowanie choæ jednego rdzenia.

[...]

Zdefiniuj czego potrzebujesz i co jest najbardziej istotne
- 2 pe³ne PCI-E x16 z 790 (do crossfire) jak w Asrocku, ale czê¶æ kondensatorów to zwyk³e elektrolity i 2 lata gwarancji. Przesiada³em siê teraz z Socet939 na AM3 - z do¶æ popularnego Asrocka 939Dual-SATA2.
Po 2,5 roku p³yta wysiad³a, ale tak dziwne, ¿e czasem 1,5 tygodnia przez 24/7 dzia³a³a bez zarzutu, a czasem nawet OS nie chcia³ siê za³adowaæ. Podmieni³em wszystko, RAM, grafika i zasilacz posz³y na pierwszy ogieñ. W trakcie poszukiwañ problemu trafi³em w serwisach
na jeszcze 2 egzemplarze tego modelu (chwalonego jak na Asrocka!)
p³yty z dok³adnie takimi samymi objawiami. Teraz Asrock ma lepsze recenzje, ale nadal to jest marka bud¿etowa tego samego producenta.
Widaæ nawet po mieszaninie kondensatorów polimerowych w sekcji zasilania i zwyk³ych elektrolitów dla reszty. W Asusach ju¿ ca³o¶æ
to polimery. Przez 2 lata pewnie bêdzie OK, ale co potem? No i Asus ma 3 lata gwarancji. D³u¿ej p³yta zazwyczaj nie zagrzewa miejsca w konfiguracji, zw³aszcza je¶li chcesz zmieniæ na schodz±c± ju¿ platformê na DDR2.
Z kolei na Asusach nie ma ju¿ portu FDD. Trzeba o tym pamiêtaæ, zw³aszcza jak ma siê programy zabezpieczone dyskietkowym CopyControl.
Strasznie wkurzaj±cy staroæ oparty o FDD i sterowniki z kodem 16-bitowym. Przez to trzeba pamiêtaæ o FDD i nici z systemu 64-bit na 4+ GB RAM, ale nie wyrzuci siê programu, za który zap³aci³o siê parê tys. z³.

Zastanów siê te¿ czy potrzebna Ci jest zintegrowana karta graficzna
- ostatnia z nich jako jedyna ma zintegrowanego R3200, bo do ACC wystarcza AMD710 jako SB.

Macie mo¿e jakie¶ do¶wiadczenia z tymi p³ytami?
Któr± polecacie? Której lepiej nie braæ?

jw - zdefiniuj potrzeby.

Micha³ Bieñ

Data: 2010-01-18 17:33:13
Autor: djs
P³yta g³ówna pod Phenoma II
Micha³ Bieñ napisa³ (a):
W dniu 2010-01-16 21:53, djs pisze:

    Podstawowy b³±d. Czasy Phenomów II w wiêkszo¶ci odblokowuj±cych siê bez problemu minê³y parê miesiêcy temu. .... Teraz wiêkszo¶æ CPU jest w BOXach, wiêc nawet sprzedawcy za bardzo nie mog± przebieraæ, chyba ¿e nie sprzedaj± CPU detalicznie, tylko sami sk³adaj± gotowe zestaw i pere³ki mog± od³o¿yæ na bok. ...

Mam mo¿liwo¶æ przebierania - kolega prowadzi firmê i sk³ada sporo komputerków min z tymi prockami wiêc mam nadziejê, ¿e w koñcu trafi siê jaki¶ X2 @ X4 :)

    Zdefiniuj czego potrzebujesz i co jest najbardziej istotne ...

Potrzebna mi jest stabilna p³yta z dobrym wsparciem od producenta umo¿liwiaj±ca odblokowanie dodatkowych rdzeni. Obs³uga DDR2 wynika z tego, ¿e na razie przesiadka na DDR3 wi±¿e siê dla mnie ze zbyt du¿± strat±. Nie potrzebujê 2xPCI-E, nie bêdê stosowaæ tego rozwi±zania. P³yta musi byæ w pe³nym formacie ATX tak, aby mie¶ci³y siê oprócz karty graficznej dodatkowe karty rozszerzeñ. Du¿ym plusem dla Asusa jest LPT - mam drukarkê LJ1100 i bez tego musia³bym kupowaæ przelotkê.
Do tego czyta³em, ¿e Asus ma mo¿liwo¶æ wyboru, który rdzeñ ma byæ odblokowany, czyli w sytuacji kiedy z dodatkowych 2 jeden jest uszkodzony zawsze mo¿na mieæ X3 :) Tak¿e w chwili obecnej jestem przekonany do Asusa M4A77D.
Jako¶ Asrock mnie nie przekonuje (w nawi±zaniu do tego co napisa³e¶) a od Gigabyte mia³em 2 p³yty i obie okaza³y siê kiepskie.

Micha³ Bieñ

Data: 2010-01-18 21:39:35
Autor: Micha³ Bieñ
P³yta g³ówna pod Phenoma II
W dniu 2010-01-18 17:33, djs pisze:

Mam mo¿liwo¶æ przebierania - kolega prowadzi firmê i sk³ada sporo
komputerków min z tymi prockami wiêc mam nadziejê, ¿e w koñcu trafi siê
jaki¶ X2 @ X4 :)

Nic tylko pozazdro¶ciæ. W takim przypadku za mniej ni¿ 300 z³ (kolega pewnie nie policzy Ci mar¿y) masz PII 965 BE.

[...]

Sk±d ja to znam - te¿ bra³em M4A77TD PRO ze wzglêdu na normalny
LPT i COM na panelu, a nie kablach, choæ jak kto¶ nie potrzebuje oddzielnej karty graficznej to AMD785 + kable do LPT i COM nadal s± niez³ym rozwi±zaniem. Kto nie wyrzuci³ kabli z p³yt BabyAT, ten siê pewnie cieszy ;)

Do tego czyta³em, ¿e Asus ma mo¿liwo¶æ wyboru, który rdzeñ ma byæ
odblokowany, czyli w sytuacji kiedy z dodatkowych 2 jeden jest
uszkodzony zawsze mo¿na mieæ X3 :)

Zgadza siê na tym moim M4A77TD PRO ta funkcja dosz³a od biosu
1007 z 11.12.2009 - wcze¶niej mo¿na by³o tylko sterowaæ ACC dla poszczególnych rdzeni, ale albo by³o X2 albo X4. Teraz mo¿na sobie wybieraæ który z dodatkowych rdzeni ma byæ aktywny, czy te¿ oba pozosta³e. Ale i tak na PII 550 BE - CACYC 0941 BPMW nic mi to nie pomog³o. Dzia³a jako standardowy X2 - musia³em baæ BOXa i nie mia³em mo¿liwo¶ci przebierania.
BTW: Asus jest unlocker-friendly - zdziwi³o mnie, ¿e sprzedaje nawet p³yty robi±ce to sprzêtowo za pomoc± przycisku, by niedzielnym unlockerom szare komórki siê nie przegrza³y:
Jak dla mnie ZONK:
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=l1zATQi62WcRFJyk&templete=2

Tak¿e w chwili obecnej jestem przekonany do Asusa M4A77D.

Z powy¿szych OK. Dobre ACC, rozk³±d p³yty itp - masz dostêpne nadal 3 PCI 2.x nawet przy dwuslotowej grafice PCI-E x16.
M4A78-AM w takim razie dopada - jest za ma³a, przy dwuslotowej grafice masz dostêpny tylko jeden PCI 2.x, drugi jest zas³oniêty.
Z drugiej strony nigdy nie wiadomo kiedy ten drugi slot PCI-E x4 siê przyda. Asusy na AMD770 z dwoma PCI-E x16 (mechanicznie!) maj± na sztywno ustawione linie sygna³owe PCI-E na 1xPCI-E x16 + 1xPCI-E x4 w slocie maechanicznie x16 i 1xPCI-E x1. Ten slot x16=x4 przydaje siê chocia¿by dla karty z USB 3.0 i SATA III - które Asus bundluje z
M4A77TD PRO/U3S6, ale sam± karta PCI-E x4 jest do kupienia na zachodzie na dzi¶ za ~30 USD, a pewnie w przysz³o¶ci bêdzie jeszcze tañsza spadnie. Jak dla mnie fajna sprawa, jak kto¶ nie chce czekaæ na nowe p³yty na AMD800 - kolejne "powstanie z martwych" starego dobrego AMD770 ;)

Jako¶ Asrock mnie nie przekonuje (w nawi±zaniu do tego co napisa³e¶) a
od Gigabyte mia³em 2 p³yty i obie okaza³y siê kiepskie.

Te¿ trochê by³em zniesmaczony, zw³aszcza tak chwalonej p³ycie.
Pierwsza p³yta w ¿yciu która mi pad³a. Jakbym pogrzeba³ w szafie, to pewnie dzia³a³aby nada p³yta pod 486 na chipsecie OPTI i dalej w³o¿onym RAM w krótkich SIMMach i CPU UMC U5S-40 (ma³o kto pamiêta dzi¶, ¿e takie by³y).

Micha³ Bieñ

Data: 2010-01-20 20:04:45
Autor: djs
P³yta g³ówna pod Phenoma II
Witam!

Od dzisiaj jestem posiadaczem p³yty ASUS M4A77D, 770,SB710, DualDDR2-1066, SATA2, RAID i procesora Phenom II 550BE.

Za p³ytê da³em 230 z³ a za procka 270 z³ :) wiêc ceny dosyæ dobre.
Po pierwszym uruchomieniu spróbowa³em odblokowaæ dodatkowe rdzenie i potestowaæ ich stabilno¶æ  - i jak na razie mam AMD Phenom II X4 B50 :) - tak go rozpoznaje system.
Jak dla mnie to ca³kiem udany zakup - wracam do testowania.
Dariusz Jakubowski

P³yta g³ówna pod Phenoma II