Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać

Data: 2009-06-09 21:08:48
Autor: McBeth
Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać
używałem nawet zwykłej płyty elektrycznej, mam pytanie jakie funkcje przydają się w takiej płycie?
Dużo poziomów regulacji mocy. Np. Bosch ma zwykle 17.

Pzdr.
Adam

Data: 2009-06-09 21:24:50
Autor: Panslavista

Użytkownik "McBeth" <mcbeth@pocztaonet.pl> napisał w wiadomości
> używałem nawet zwykłej płyty elektrycznej, mam pytanie jakie funkcje
> przydają się w takiej płycie?
Dużo poziomów regulacji mocy. Np. Bosch ma zwykle 17.

Mam dodatkową kuchenkę elektryczną dwupłytkową - płynna regulacja mocy i
stabilizacja temperatury na tyrystorach...

Data: 2009-06-09 22:29:49
Autor: Marek Dyjor
McBeth wrote:
używałem nawet zwykłej płyty elektrycznej, mam pytanie jakie funkcje
przydają się w takiej płycie?
Dużo poziomów regulacji mocy. Np. Bosch ma zwykle 17.

imho ten parametr jest z lekka przeceniany.

Data: 2009-06-15 12:04:11
Autor: McBeth
Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać
Dużo poziomów regulacji mocy. Np. Bosch ma zwykle 17.

imho ten parametr jest z lekka przeceniany.
A potem ludziska nie mogą zagotować bez wykipienia kubka mleka :-).
Aktualnie używam 10-cio poziomowej i w zakresie 1-3 rozdzielczość jest zdecydowanie za mała (np. duszenie wołowiny parę godzin jest często kłopotliwe). Dla mnie cechy istotne w indukcji to:
-cicha
-duża rozdzielczość dla niskich mocy
-timer
-duża moc boosta
-możliwość wyłączenia 'pikania'
-osobna regulacja pól grzejnych

Pzdr.
Adam

Data: 2009-06-15 12:26:15
Autor: Panslavista

Użytkownik "McBeth" <mcbeth.m@lpa.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
zdecydowanie za mała (np. duszenie wołowiny parę godzin jest często
kłopotliwe). Dla mnie cechy istotne w indukcji to:

Można częściowo rozwiązać ten problem termoregulatorem lub nawet stoperem
(timerem). Termoregulator zewnętrzny z histerezą - czujnik można włożyć
nawet do garnka lub pod niego, nastawiać żądaną temperaturę płynnie lub też
skokowo - uzyskać stabilizację temperatury. Rozwiązanie nie jest drogie i
przy ograniczeniu się do np. duszenia mięsa nie będzie wymagało ingerencji w
budowę i sterowanie płytą - gdyż układem wykonawczym może być stycznik
włączony w zasilanie.
Chcąc jednak sterować każdym "palnikiem" osobno trzeba powielić układy lub
stosować sterowanie mikroprocesorowe.
    Takie termoregulatory są dostępne na rynku za niewygórowaną cenę.

    Sterowanie przy pomocy timera jest proste - włącza grzanie na określony
czas i wyłącza też na określony czas - oba mogą być tej samej długości, bądź
różnej, to też może być w zależności od typu timera zastosowane.
    W obu przypadkach ustawianie poziomu grzania jest mniej istotne - można
załączyć na maksa.

Data: 2009-06-16 17:42:39
Autor: McBeth
[...]
Chrzanisz takie durnoty, jakby Twoje pojęcie o elektronice nie obejmowało technologii nowszych niż z lat 60-tych.

McBeth

Data: 2009-06-16 18:09:05
Autor: Panslavista

> [...]
> włączony w zasilanie.
Chrzanisz takie durnoty, jakby Twoje pojęcie o elektronice nie obejmowało

Hm, ilu jest domorosłych elektroników?
    Owszem, można zastosować termoregulatory na triakach z przejściem przez
zero, ale nie dziwi mnie zastosowanie tanich przełączników x-pozycyjnych w
płytach. Od tego są konstruktorzy oraz baza materiałowa. A ściągamy lampy
radiowe z Chin. A w radiostacji wojskowej przetworniki napięcia były
wibratorowe i lampy radiowe - dlatego, że odporne na promieniowanie po
wybuchu jądrowym...
    Niektóre konstrukcje to zlepki tanich elementów z wyprzedaży -
sprzedawane za duże pieniądze tubulcom w Polsce, a nie sprzęty topowe...
    My Polacy zaiste durniami jesteśmy (nie wszyscy), skoro rządząca nami
hołota wciska nam taki kit.
    To, co napisałem niekoniecznie dotyczy płyt indukcyjnych...

Data: 2009-06-16 21:55:01
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

ale my rozmawiamy o płytach indukcyjnych a nie jakiś paściach na zwykłych przełącznikach wielopozycyjnych.

Płyta indukcyjna to kompletnie inna para kaloszy W TEKA jest zasilacz 3 fazowy dający pewnie prąd stały i dwa generatory zasialajce pola indukcyjne, sterowanie jest czysto cyfrowe.

zresztą nawet "zwykłe" płyty grzewcze ze zwykłymi przełącznikami mechanicznymi to jakiś najtańszy margines

Data: 2009-06-16 05:44:58
Autor: Panslavista

Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

zresztą nawet "zwykłe" płyty grzewcze ze zwykłymi przełącznikami
mechanicznymi to jakiś najtańszy margines

    Można sterować mocą generatorów i w obecnych czasach przy tym rozwoju
techniki nie jest to drogie rozwiązanie. Moja porada dotyczyła czasowego
załączania i wyłączania zasilania a to jest do przyjęcia przy większości
konstrukcji kuchenek, także indukcyjnych.
    Mam angielską kuchenkę dwupłykową (oporową) jako rezerwę. Sterowanie
przy pomocy potencjometrów tyrystorowe ze stabilizacją temperatury. Suszyłem
grzyby przy jej pomocy i wygrzewałem różne przetwory bez obawy przypalenia.

Data: 2009-06-17 09:55:51
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

większość nowoczesnych kuchni elektryczny po odcięciu zasilania sie wyłacza :)

bo sterowanie jest poprzez komputer

[...]

sterowanie elektromechaniczne a nie komputerem przez sensory

Data: 2009-06-17 14:41:25
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
> [...]
> przyjęcia przy większości konstrukcji kuchenek, także indukcyjnych.

większość nowoczesnych kuchni elektryczny po odcięciu zasilania sie
:)

> [...]

> przetwory bez obawy przypalenia.

sterowanie elektromechaniczne a nie komputerem przez sensory

Elektromechaniczne bimetalem... Takie ma zabezpieczenie max.

Data: 2009-06-17 00:05:02
Autor: ąćęłńóśźż
Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać
No to ja poczekam, kiedy zasilanie płyty ceramicznej będzie płynne, i zasilanie magnetronu w kuchence mikrofalowej też płynne.
Bo na razie wszystkie mi znane mają skokowo pełną moc i przerwy.
JaC

-- -- -

Data: 2009-06-17 09:57:22
Autor: Marek Dyjor
ąćęłńóśźż wrote:
No to ja poczekam, kiedy zasilanie płyty ceramicznej będzie płynne, i
zasilanie magnetronu w kuchence mikrofalowej też płynne.
Bo na razie wszystkie mi znane mają skokowo pełną moc i przerwy.

w sumie to nie wiem czemu tak jest, bo w przypadku sterowania cyfrowego obecnie stosowanego nie ma przeszkód aby była regulacja płynna

Data: 2009-06-18 14:08:29
Autor: BQB
Marek Dyjor pisze:
ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Nie da rady - fizyka, magnetron musi mieć odpowiednie nasycenie rdzenia, płynący prąd w obwodzie i takie tam. Kuchnia indukcyjna to samo - to jest transformator i zamyka się mu obwód przez garnek, jedynie można podstawić coś pod garnek i dać wyżej, ale czy to kuchenki nie popsuje?
Jest jeszcze inna możliwość, zamiast cykli kilka sekund grzania, kilka nie, można podgrzewać przez 0,5s i przez 0,5 nie, bądź szybciej, ale będzie to powodowało duże zmiany natężenia co może prowadzić do szybszego zużycia.

Data: 2009-06-18 15:08:16
Autor: McBeth
[...]
Obserwując działanie kuchenki indukcyjnej w praktyce doszedłem do wniosku, że dopiero poniżej pewnego poziomu mocy (najniższe ustawienia sterownika) konieczna jest praca impulsowa. W dość szerokim zakresie moc daje się regulować natężeniem prądu płynącego w uzwojeniach.

Pzdr.
Adam

Data: 2009-06-18 15:26:31
Autor: ąćęłńóśźż
Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać
Na ceramicznej Amice wszystko mi sie przypalało, wywaliłem i na Whirlpoolu jest super (też praca impulsowa, ale ma parę ustawień poniżej gotowania).
Ma funkcję podgrzewania ok. 35°C i ok. 65°C, a z drugiego końca skali powyżej max dla zagotowania wody na wrzątek.
Jedni mogą, inni nie mogą.
JaC

Data: 2009-06-19 08:13:35
Autor: Marek Dyjor
BQB wrote:
Marek Dyjor pisze:
ąćęłńóśźż wrote:
[...]

skoro można skokowo nastawić na kuchence 10 poziomów to można i 100 podobnie w kuchence mikrofalowej, skoro da sie emitować jakieś niższe moce to można by chyba też je płynnie sterować.

Data: 2009-06-19 10:16:09
Autor: Panslavista
Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać
Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Można, ale to kosztuje. Np. moc w obwodach prądu zmiennego można regulować
np. transduktorem W lampach elektronowych napieciami na elektrodach. Zawsze
może być tez podwójne pokrętło - skokowe do nastaw zgrubnych oraz płynne w
ramach jednego skoku.

Data: 2009-06-19 11:28:51
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

kurna a ty dalej sie zatrzymałeś na etapie przekaźników i przełączników mechanicznych...

A kuku...   mamy 2009 rok  teraz sterowanie sie odbywa an innych zasad.

kurcza chyba mieszkasz w lesie i używasz jakiś paści sprzed 20 lat.

Data: 2009-06-19 12:57:40
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
> [...]

A kuku...   mamy 2009 rok  teraz sterowanie sie odbywa an innych zasad.

kurcza chyba mieszkasz w lesie i używasz jakiś paści sprzed 20 lat.

Naiwny, zbuduj kuchenke indukcyjną sterowaną mikroprocesorem ważącą garnek i
z programami gotowania np. bigosu dyktującą kucharce głosem: "a teraz nalej
wody" itd.
A przełączniki, klucze, switche czy jak sobie nazwiesz mogą być różnego
rodzaju - mechaniczne, elektryczne, elektroniczne i jakie sobie jeszcze
ludzie wymyślą. Może będą pstrykać elektronami strzykając z wnęk magnetronu
czy innego przyboru mikrofalowego. Jeżeli próbujesz mnie egzaminować to daj
sobie spokój - za krótkie nóżki masz.

Data: 2009-06-19 14:00:39
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:h1faag$1mv$1news.onet.pl...

[...]

myśle że mało masz na temat współczensej technologi pojęcia. a co do budowania tego co tam piszesz, myśle że potrafił bym zaprojektowac zbudować i zaprogramowac takie urządzenie, tylko po co, mam inne zajęcia.

Moc zwykłej grzałki można regulowac na wiele sposobów, można mechanicznie przełaczać odczepy, można zastosowac autotransformator :) mozna dać wielką opornicę :D, można też zastosowac sterowanei grupowe i triakiem puszczać paczki przebiegów sieciowych.

kuchenkę indukcyjna można regulować przez zmianę  wypełnienia impulsów lub sterowanie grupowe lub jedno i drugie. Jednakze sterowanei odbywa sie elektronicznie a nie mechanicznie.

Data: 2009-06-19 14:58:35
Autor: Panslavista

kuchenkę indukcyjna można regulować przez zmianę  wypełnienia impulsów lub
sterowanie grupowe lub jedno i drugie. Jednakze sterowanei odbywa sie
elektronicznie a nie mechanicznie.

A nastawy kucharz będzie zmieniał gwiżdżąc.
    Pomyliłeś elementy wykonawcze ze sterowaniem i zdaje sie tobie, że
złapałeś mnie na niewiedzy, a ja o takich rzeczach uczyłem się z
zagramanicznej literatuiry na początku lat 70. Ani jeden ze sposobów
realizacji takiego sterowania nie jest mi obcy.
    Prenumerowałem w tamtych latach, za własną kasę, biuletyny Urzędu
Patentowego ZSRR, w których zamieszczano najnowsze i najciekawsze patenty
świata z elektroniki...

Data: 2009-06-19 15:24:58
Autor: Marek Dyjor
Panslavista wrote:
[...]

można zrobić interfejs głosowy,

   Pomyliłeś elementy wykonawcze ze sterowaniem i zdaje sie tobie, że
złapałeś mnie na niewiedzy, a ja o takich rzeczach uczyłem się z
zagramanicznej literatuiry na początku lat 70.

no i jasne właśnie na tym etapie zatrzymała sie twoja wiedza w tej dziedzinie.

wtedy komputery miały tablice z przełącznikami i lampkami  i dalekopisy.

Data: 2009-06-19 15:33:22
Autor: Panslavista

Panslavista wrote:
> [...]

> złapałeś mnie na niewiedzy, a ja o takich rzeczach uczyłem się z
> zagramanicznej literatuiry na początku lat 70.

U ciebie, bo nawet to, co wtedy widziałem w patentach byłoby zaskoczeniem
dla ciebie jak patenty Tesli...

Płyta indukcyjna - jakie funkcje powinna posiadać