Plyta indukcyjna kontra ceramiczna lub gazowa???

Data: 2009-03-24 10:30:46
Autor: Sebcio
Plyta indukcyjna kontra ceramiczna lub gazowa???
Kris pisze:

Ceramiczna czy indukcyjna?

Indukcyjna.

dlaczego?

Indukcyjna nie ma bezwładności cieplnej - natychmiast rozgrzewa naczynie i natychmiast przestaje, jeśli ją wyłączysz. Ta cecha pozwala na zrobienie jajecznicy w której białko jest ścięte a żółtko półpłynne - takie cuda możliwe są jeszcze tylko na kuchni gazowej.
Indukcyjna ma dużo większą sprawność, ponieważ cała energia przekazywana jest do naczynia zamiast wpierw podgrzewać samo pole. Dzięki temu płyta indukcyjna jest porównywalna w kosztach z gazową.
Indukcyjna jest bezpieczna, ponieważ włączone pole na którym nie stoi naczynie zostaje zimne. Ponadto płyta nagrzewa się od naczynia a nie sama w sobie, dzięki czemu po zakończeniu kucharzenia szybko stygnie, nie mówiąc o tym że nagrzewa się do temperatury niższej niż spód naczynia - w ceramicznej jest odwrotnie. W związku z tym nic się nie przypala, nawet jeśli coś się wyleje to wystarczy zmyć.
Indukcyjna pozwala na momentalne zagotowanie wody - pod tym względem jest bezkonkurencyjna.

co jest wazne przy takiej plycie (funkcje, prarametry itp)
na co zwrocic uwage przy kupnie?

Na cenę i serwis. Co do funkcji, musisz się naprawdę zastanowić co Ci potrzebne i tylko tym się kierować. To nie komputer, by miał masę funkcji. Nawet najtańsza płyta będzie miała tzw. power boost, odpowiednio dużo stopni grzania, blokadę klawiatury i timer. Co więcej będzie Ci potrzebne ?

Jakie zasilanie 220/380 ale w bliku ciezko o 380V?

Płyty zasilane są zawsze z 230V, przy czym mają możliwość obciążenia dwóch faz - wówczas podłączasz do gniazda trójfazowego ale nadal pobierasz z niego 230V. Dlatego w bloku możesz połączyć razem oba fazowe przewody płyty i podłączyć do jednej fazy - musisz zwykle jednak poprowadzić osobne zasilanie od skrzynki do kuchni, z zabezpieczeniem 32A.

roznice w cenie sa znaczne od ok 1000 do prawie 3000 te najbardziej
popularne - skad takie roznice lub ktore funkcje przemawiaja za wydaniem
wiekszej gotowki i sa wazne a ktore mozna odpuscic

Płaci się za funkcje i za markę. "Flaki" zwykle są identyczne, generalnie płyta indukcyjna jest prosta konstrukcyjnie. Ja mam taniego Mastercooka kupionego w Megamedia w jakiejś promocji z piekarnikiem i jestem bardzo zadowolony - z jednego i z drugiego.

no i najwazniejsze
koszty uzytkowania

Porównywalne z gazem i zależne od posiadanej taryfy. W przypadku taryfy dwustrefowej płyta indukcyjna może być tańsza niż w przypadku gazu. Jak poszukasz w archiwum grupy, znajdziesz wątek o płytach w której podałem dokładne kalkulacje oparte o praktykę.

gotujemy raczej poznym popoludniem obiado-kolacje, w weekend czasem cos
wiecej

Zastanów się nad wyborem taryfy G12w i weź indukcję. No i w żadnym wypadku nie bierz płyty kombi - 2x2, czyli dwa pola indukcyjne i dwa ceramiczne. Podzielisz zalety płyt przez dwa i połączysz razem ich wady.

Data: 2009-03-24 10:37:19
Autor: Sebcio

http://groups.google.com/group/pl.misc.budowanie/msg/be3e85a3d1c65991?dmode=source&output=gplain

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-03-24 11:28:04
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Tue, 24 Mar 2009 10:37:19 +0100, Sebcio napisał(a):
Sebcio pisze:
gazu. Jak poszukasz w archiwum grupy, znajdziesz wątek o płytach w której podałem dokładne kalkulacje oparte o praktykę.
http://groups.google.com/group/pl.misc.budowanie/msg/be3e85a3d1c65991?dmode=source&output=gplain

No proszę, czyli faktycznie przesadziłem z moim "znacznie droższa" ;)

Warto też zwrócić uwagę na bardzo istotną sprawę: o ile przy prądzie płacimy
uczciwie za pobraną moc (kWh), o tyle za gaz płacimy... za metry sześcienne
czegoś nieustalonego ;) Ostatnio odniosłem wrażenie że przez chwilę
kaloryczność gazu była znacznie poniżej normy - z dnia na dzień junkersy
zaczęły słabiej grzać bez zmiany ustawień, a po podsumowaniu miesiąca
rachunki wyszły zdecydowanie wyższe... Może to taka teoria spiskowa i po
prostu mi się tylko wydawało (choć dziwne że nie tylko mi ale i wszystkim
sąsiadom), ale w sumie po co dawać gazowni możliwość oszukiwania nas? :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-03-24 22:49:35
Autor: Piotr_Boncza
Jacek Osiecki wrote:

[...]

Nie wydawało Wam się lecz tak było. Tyle tylko, że diagnozna jest IMHO niewłaściwa.
Problem powstaje, ponieważ spora część instalacji gazowych jest wykonana przez partaczy walczących o klienta ceną :)
Czyli oszczędzających :)
Czyli zaniżających średnice rur. Ile to ja przetargów przegrałem, bo zakładałem że będzie 1" a nie 3/4" :)
Jak rury są za cieńkie, to na końcu przy odbiornikach, zwłaszcza w czasie gdy pobór jest większy, spada ciśnienie gazu.
Jak spada ciśnienie gazu, to zmieniają się parametry pracy palnika.
Krótko mówiąc, powietrze do spalania jest zasysane dzięki ciśnieniu gazu.
Jak jest za niskie, to spalanie odbywa się z niedoborem powietrza.
Czyli sprawność procesu spalania spada. CBDU :)

pozdrawiam Piotr

ps Lepsze - droższe kotły dają sobie z tym radę, ale kto kupuje droższe kotły :D

Data: 2009-03-25 11:55:13
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Tue, 24 Mar 2009 22:49:35 +0100, Piotr_Boncza napisał(a):
Jacek Osiecki wrote:

[...]

I tak nagle, po kilkunastu latach się ta instalacja zrobiła partacka? ;)
Naraz w wielu domach? Ciekawe...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-03-25 13:20:28
Autor: J23

Jacek Osiecki wrote:

[...]

Jak poszedł w rury badziewny gaz to przy zbyt cienkich
rurach i sporym zużyciu gazu teoretycznie problemy większe
niż przy właściwych.
Co do prądu to z jego jakością też czasem bywa różnie.
Jak ktoś jest "na końcu przew. pokarmowego" to przy
sporym, a czasem i nierównym obiążeniu faz prąd który
dostaje może odbiegac od właściwych parametrów.
I w jednym i w drugim przypadku sprawa trudna, ale
można czasem powalczyć z dostawcą.

Pzdr
J23

Data: 2009-03-25 13:04:56
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 25 Mar 2009 13:20:28 +0100, J23 napisał(a):
[...]

No właśnie, czyli przyczyną była przede wszystkim obniżona jakość gazu :)

Co do prądu to z jego jakością też czasem bywa różnie.
Jak ktoś jest "na końcu przew. pokarmowego" to przy
sporym, a czasem i nierównym obiążeniu faz prąd który
dostaje może odbiegac od właściwych parametrów.

Ale raczej nie objawi się to wykazywaniem większego zużycia - owszem, mogą
popalić się sprzęty albo działać niestabilnie, ale to już zupełnie inna
bajka...

Pozdrawiam,