Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Data: 2012-02-25 13:51:14
Autor: Q
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?

Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

Data: 2012-02-25 20:23:41
Autor: Jaskiniowiec
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Dnia 25-02-2012 o 13:51:14 Q <no@spam.pl> napisał(a):

Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?

Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

Moge Ci doradzic plyte bez takowego kontrolera + osobny kontroler na  PCI/PCI-Ex.

Z kontrolerem LPT j/w.

Osobne kontrolery maja o tyle sens, ze w pozniejszym okresie latwo bedzie  mozna wypiac dany kontroler, gdy zmienisz sprzet. Mi np. potrzeba dwoch  portow RS232. Zazwyczaj na plytach jest jeden, wiec trzeba albo kupic  dedykowany kontroler, albo posluzyc sie proteza na USB (ktora nie  zawsze/wszedzie dziala jak powinna).

I j/w mozesz zamiast portu LPT posluzyc sie przejsciowka na USB. Mam stara  drukarke iglowa OKI i bez problemu hula na czyms takim. Jedynie co bylo  trzeba do dzialania, to kilka komend w XP :)

Wszystko zalezy, co chcesz podpinac pod te porty, bo czesto nie warto  ograniczac sie do kombajnu wszystkomajacego, ktory mozna z powodzeniem  zastapic czyms tanszym/lepszym + kilka dodatkow. Zepsuje sie kontroler na  plycie i cala plyta do wywalenia, albo i tak trzeba bedzie kupic osobny  kontroler. Zepsuje sie kontroler, to tylko kontroler do wymiany ;-)  Zepsuje sie dedykowane urzadzenie i zostaje plyta z niepotrzebnym  dodatkiem, gdzie przy osobnym kontrolerze mozna by wypiac i sprzedac. Ja z  poczatku napalilem sie na plyte z 2xLAN, ale miewalem juz w przeszlosci  przypadki, gdy i na plycie i osobne karty sie psuly. Totez wole kupic  osobna sieciowke, niz zadawalac sie tym co jest na plycie (a plyty z 2xLAN  sa b. drogie - w tej cenie mam dobra plyte z 1xLAN+dobra k. sieciowa min..  2xLAN). W razie popsucia, wymieniam tylko karte/plyte. Jak bede  potrzebowal w przyszlosci 10Gb to sprzedam obecna karte i kupie taka z  10Gb, a plyta zostanie.

--
Polska - jak mi kupisz spodnie, zrobie ci loda.
Chiny - jak mi kupisz loda, zrobie ci spodnie.

Data: 2012-02-27 22:16:51
Autor: maX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Problem jest przede wszystkim w przypadku kontrolerów RAID, bo tam część współdziałająca (macierz dyskowa) jest ścisle uzależniona od danego typu kontrolera. O ile w przypadku awarii kontrolera RS232, LPT czy LAN (zintegrowanego czy oddzielnego) wystarczy wymienic kontroler na inny i wszystko będzie dalej działać, o tyle w przypadku awarii kontrolera RAID macierz podłączona do kontrolera innego typu po prostu się rozsypie (chyba że coś się zmieniło i teraz kontrolery RAID są już wzajemnie "kompatybilne").

Data: 2012-02-27 22:32:18
Autor: Rafal Lukawski
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-27 22:16, maX wrote:
[...]

Jaki jest sens w warunkach SOHO robic sprzetowy RAID? 'kontrolery' programowe sa wzajemnie kompatybilne :) Nadto moga dzialac na roznych kontrolerach SATA

Data: 2012-02-27 22:51:59
Autor: maX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Użytkownik "Rafal Lukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:jigsos$d6u$2inews.gazeta.pl...
On 2012-02-27 22:16, maX wrote:
[...]

W sumie żaden :). Kiedyś problemem było przy kontrolerach programowych było obciążenie CPU, ale przy mocy współczesnych CPU to już pomijalna sprawa.

'kontrolery' programowe sa wzajemnie kompatybilne :)

Te soft-kontrolery w płytach głównych? One chyba były wzajemnie kompatybilne tylko w ramach danego chipsetu.

Nadto moga dzialac na roznych kontrolerach SATA

Konterolerzy RAID w kartach PCI / PCI-E są inne niż te zintegrowane w chipsetach płyt głównych.
Inna rzecz, że zanim zanim szlag trafi kontroler RAID, to dużo większa szansa jest na awarię któregoś dysku (więc w przypadku RAID0 i tak już po macierzy).

Data: 2012-02-27 23:03:22
Autor: Rafal Lukawski
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

On 2012-02-27 22:16, maX wrote:
[...]

ano dokladnie

'kontrolery' programowe sa wzajemnie kompatybilne :)

Te soft-kontrolery w płytach głównych? One chyba były wzajemnie
kompatybilne tylko w ramach danego chipsetu.

nie no celowo tak to ujalem, mialem na mysli soft-raid oferowany przez OS.

[...]

Zintegrowane imho generuja znacznie wiecej problemow niz korzysci, ja swego czasu stracilem caly raid 5, nagle dyski staly sie wszystkie offline. Dobrze ze dane nie byly istotne. z SW (prawdziwy software, nie wspomagany przez niewiadomoco na plycie) mozesz wiecej zrobic. odczytac w jednym systemi operacyjnym, w drugim. dokumentacji jest znacznie wiecejm wiec od biedy osoba cos tam znajaca sie na komputerach odtworzy Ci raid5 itd.

Data: 2012-02-26 00:39:35
Autor: Santana
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Użytkownik "Q" <no@spam.pl> napisał w wiadomości news:jiali9$uj5$1news.task.gda.pl...
Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?

Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

Taa, szukam nowe auto na gaźniku i też lipa ;) Skandal jakiś czy cuś ;)

Data: 2012-02-26 10:49:44
Autor: Q
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Taa, szukam nowe auto na gaźniku i też lipa ;) Skandal jakiś czy cuś ;)

Ok, tylko dlaczego znalazlem wiele plyt na Z68 z FDD?
(ew. FDD+LPT, FDD+COM, chyba jedna z FDD+COM+LPT :)

Data: 2012-02-27 22:15:17
Autor: maX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Użytkownik "Q" <no@spam.pl> napisał w wiadomości news:jiali9$uj5$1news.task.gda.pl...

Znalezc plyte z LPT to nie problem (często dają też FDD),

Wiedzą że ZUS potrzebuje FDD, ale wiedzą też że ZUS do swoich marmurowych pałacy nie wsadzi jakichś klamotów :).

ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

Bo już mało kto to potrzebuje (kto kupuje SB ten z reguły ma juz dyski i optyki na SATA lub USB). Po prostu dokup kontoler IDE na PCI / PCI-E  lub przejściówkę na SATA / USB. Albo wymień napęd na SATA/USB.

Data: 2012-02-27 22:30:17
Autor: Rafal Lukawski
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-25 13:51, Q wrote:
Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?

Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

Ja bym sie skupil na dobrej plycie, a archaiczny sprzet (ten ktory faktycznie chcemy podlaczyc, bo czasami bardziej oplaca sie cos przegrac niz trzymac 10 letni dysk) mozna podlaczyc za grosze - np. Floppy via USB, (mam takie gdzies od 4-5 lat), LPT za pomoca kart typu:

http://www.fen.pl/index.php?go=2&act=3&produkt=4ee0a35ac9a20&profil=5000&pid=1491&kid=1482&fenecom=faf64bbbebd6c4fdd96782b122ce31d6&crc=7bb5205fbcae53354ae6f68a26cfe761

Pewno sa tez combosy (zreszta jak to jeszcze bylo za czasow ISA, karta I/O miala w sobie RS, LPT i IDE ;))

Data: 2012-02-28 08:17:27
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Swoją drogą ciekawe jest zachowanie producentów płyt. Całkiem niedawno
przeglądałem ofertę płyt na Z68 i (w przeciwieństwie do OP) jakoś nie
zauważyłem płyt z RS232/LPT/PATA. Za to wszystkie te które mają grafikę
na pokładzie z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów oprócz cyfrowych
wyjść video mają wyjście analog VGA. A przecież monitorów CRT już chyba
nikt nie robi. A nawet jeśli robi to na pewno pod inny "target" niż te
płyty.

Data: 2012-02-28 08:41:34
Autor: JoteR
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
"JDX" napisał:

[...]

Gdyż producenci monitorów LCD z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów dużą liczbę modeli (zwłaszcza tych z niższej półki) wyposażają tylko w wejście analogowe VGA.

A przecież monitorów CRT już chyba nikt nie robi.

Złącze VGA to niestety nie tylko domena monitorów CRT.

JoteR

Data: 2012-02-28 09:21:47
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 08:41, JoteR wrote:
[.....]
Gdyż producenci monitorów LCD z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów
dużą liczbę modeli (zwłaszcza tych z niższej półki) wyposażają tylko w
wejście analogowe VGA.
Nie wiem jak to jest w przypadku najniższej półki ale jeśli jest tak jak
piszesz to rzeczywiście powody są *mocno* niezrozumiałe. A z drugiej
strony te płyty którymi jestem zainteresowany i które mam na myśli to
średnia półka płyt na Z68 i ich "target" raczej nie pokrywa się z
"targetem" tandetnych monitorów LCD. :-)

Chociaż tak sobie pomyślałem, że takie tandetne LCD jedynie z analog VGA
mogą być używane w starych POS-ach jako zamiennik 9" monochromatycznych CRT.

Data: 2012-02-28 09:43:14
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 08:41, JoteR wrote:
[.....]
[...]

Powiem ci że sporo jest jeszcze na rynku nowych modeli monitorów LCD mających tylko analog ...

Data: 2012-02-28 09:57:09
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:43, Chris wrote:
[.....]
Powiem ci że sporo jest jeszcze na rynku nowych modeli monitorów LCD
mających tylko analog ...
A to jest dziwne chociażby dlatego, że analog VGA wymaga dodatkowego
przetwornika analogowo cyfrowego (w postaci oddzielnego układu scalonego
czy też (najprawdopodobniej) jako część większego układu). A to kosztuje
kilka dodatkowych centów. :-) A z kolei producenci tandety to chyba
niejako z definicji starają się ciąć koszta na wszelkie możliwe sposoby. :-)

W każdym bądź razie nie dziwiłbym się gdyby takie monitory były
wyposażone jedynie w DVI.

Data: 2012-02-28 20:15:48
Autor: Leszek K.
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Dnia Tue, 28 Feb 2012 09:21:47 +0100, JDX napisał(a):

...Z68 i ich "target" raczej nie pokrywa się z
"targetem" tandetnych monitorów LCD. :-)...

Ale pokrywa się z "targetem" użytkowników KVM-ów, a te z VGA są
zdecydowanie popularniejsze i znacznie tańsze.

Data: 2012-02-28 20:31:24
Autor: JoteR
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
"JDX" napisał:

te płyty którymi jestem zainteresowany i które mam na myśli to
średnia półka płyt na Z68 i ich "target" raczej nie pokrywa się z
"targetem" tandetnych monitorów LCD. :-)

Nie mam pojęcia jaki jest "target" dla płyt z Z68, ale jeśli wyższy od przeciętnego standardu domowo-internetowego lub biurowego - to złącze wbudowane płytę temu "targetu" zwisa i powiewa, bo "target" ma wypasioną kartę graficzną.

Chociaż tak sobie pomyślałem, że takie tandetne LCD jedynie z analog VGA
mogą być używane w starych POS-ach jako zamiennik 9" monochromatycznych CRT.

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu stojącego w domach i biurach.

JoteR

Data: 2012-02-28 21:18:52
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 20:31, JoteR wrote:
[.....]
[...]
Są różne płyty na Z68 i te z najwyższej półki, których "targetem"
zapewne są właśnie zawodnicy dysponujący wypasioną kartą graficzną, nie
maja jakiegokolwiek wyjścia video. Np.
http://pl.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_ExtremeZ/.

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu
stojącego w domach i biurach.
OK, ale co z tego wynika?

Data: 2012-02-29 08:46:56
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 20:31, JoteR wrote:
[.....]
[...]

Dzięki temu chińczyk oszczędził 50 centów na sztuce :)

Data: 2012-02-29 09:06:08
Autor: JoteR
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
"JDX" napisał:

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu
stojącego w domach i biurach.

OK, ale co z tego wynika?

Że obecność wyjścia właśnie "analog VGA" jest poniekąd zrozumiała.

JoteR

Data: 2012-02-29 09:45:42
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-29 09:06, JoteR wrote:
"JDX" napisał:

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu
stojącego w domach i biurach.

OK, ale co z tego wynika?

Że obecność wyjścia właśnie "analog VGA" jest poniekąd zrozumiała.
Ale wpychanie złącza analog VGA do *nowych* produktów jest
niezrozumiałe. W końcu monitory LCD są obecne na rynku nie od wczoraj.
Ba, w międzyczasie wymyślono nawet nowy standard złącza komputer-monitor
(DisplayPort) który ma być następcą DVI. :-) Poza tym przecież zamiast
analog VGA możnaby zastosować DVI-I i jeśli ktoś koniecznie chciałby
podłączyć do takiej płyty zabytkowy monitor, to mógłby użyć pasywnej
przejściówki za 1-2 USD.

Data: 2012-02-28 09:01:19
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

[...]

Tylko że Z68 i wyżej nie zawsze jest stosowane do gier :) są też inne dziedziny w których szybkie procki są potrzebne i własnie taka wbudowana grafa z wyjściem na analogu to ideał np. render-farma gdzie kompy stoją sobie jeden obok drugiego i albo są podpięte pod jakiegoś KVM-a z jakimś tanim LCD/CRT byle coś zobaczycz bo i tak większość operacji robi się poprzez virtualny pulpit.

Data: 2012-02-28 09:33:23
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:01, Chris wrote:
[.....]
Tylko że Z68 i wyżej nie zawsze jest stosowane do gier :) są też inne
dziedziny w których szybkie procki są potrzebne
Wyobraź sobie, że planuję kupić płytę na Z68 i nawet przez myśl mi nie
przeszło aby na niej w cokolwiek grać. :-) Nie planuję jej nawet
podkręcać chociaż może zrobię to w ramach testów i zabaw. :-)

i własnie taka wbudowana
grafa z wyjściem na analogu to ideał np. render-farma gdzie kompy stoją
No w miarę przyzwoita wbudowana grafika to dla mnie ideał bo jest cicha,
tania i potrzebuje mało watów. :-) Ale wyjście analogowe jest zbędne
ponieważ pracuję na dwóch identycznych monitorach LCD w 1600x1200 każdy
i gdy jeden z nich mam podłączony przez analog VGA to wyraźnie widać na
nim spadek jakości (ostrości) obrazu.

Data: 2012-02-28 09:42:08
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 09:01, Chris wrote:
[.....]
[...]

Mała partyjka w HOMM6 nikomu nie zaszkodzi :)

[...]

Tu się zgodzę ale nie wiem czy uda ci się znależć płytę mającą 2 x DVI na pokładzie ... trzeba jednak zainwestować w jakąś kartę na PCI-E

Data: 2012-02-28 09:57:54
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:42, Chris wrote:
[.....]
Tu się zgodzę ale nie wiem czy uda ci się znależć płytę mającą 2 x DVI
na pokładzie ... trzeba jednak zainwestować w jakąś kartę na PCI-E
Z 2xDVI to się raczej nie uda. Oprócz analog VGA zazwyczaj mają
DVI+HDMI. Ale są też z DVI+DisplayPort. Ta druga opcja mi odpowiada. A
ideałem byłoby 2xDisplayPort.

Data: 2012-02-28 10:17:40
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 09:42, Chris wrote:
[.....]
[...]

Chyba bez szans na 2x DisplayPort, nie pamiętam nawet żeby bywały z jednym ale musiał bym przejrzeć ofertę :)

Data: 2012-02-28 10:31:58
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 10:17, Chris wrote:
[.....]
Chyba bez szans na 2x DisplayPort, nie pamiętam nawet żeby bywały z
jednym ale musiał bym przejrzeć ofertę :)
Pełen wypas - Analog VGA, DVI, HDMI i DisplayPort:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3853
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3854

Data: 2012-02-28 10:38:38
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 10:17, Chris wrote:
[.....]
[...]

Ale to nie Dual DisplayPort :)

Data: 2012-02-28 18:55:02
Autor: maX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Użytkownik "Chris" <spam@spam.net> napisał w wiadomości news:jii411$c54$1inews.gazeta.pl...
Wyobraź sobie, że planuję kupić płytę na Z68

Za miesiąc premiera nowych płyt dla IB (kompatybilnych również z SB), może warto nieco poczekać zamiast kupować Z68:
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/Intel_Ivy_Bridge_daty_premier_procesorow_i_chipsetow_Z77%2C_Z75%2C_H77%2C_B75%2C_Q77_i_Q75-38941.html

Ale wyjście analogowe jest zbędne

Wyjście DSUB w Z68 służy nie tylko do low-endowych monitorów LCD. Niektórzy userzy mają 2 monitory - TN z DVI oraz CRT z DSUB. Ostry TN (ale z badziewnymi kolorami i kątami) do pracy, a CRT do filmów i gier (dodatkową zaletą CRT przy grach jest możliwość zejścia z rozdzielczością poniżej natywej bez zniekształceń obrazu).

Tu się zgodzę ale nie wiem czy uda ci się znależć płytę mającą 2 x DVI na pokładzie

Ale na HDMI można założyć przejściówkę do DVI.

... trzeba jednak zainwestować w jakąś kartę na PCI-E

Jak 2xDP to chyba tylko oddzielna karta graficzna.

Data: 2012-02-28 10:00:43
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:33, JDX wrote:
[.....]
ponieważ pracuję na dwóch identycznych monitorach LCD w 1600x1200 każdy
W 1600x1200 to pracowałem gdy miałem 2xCRT. Teraz to hasam w 1920x1200. :-)

Data: 2012-02-28 10:16:25
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 09:33, JDX wrote:
[.....]
ponieważ pracuję na dwóch identycznych monitorach LCD w 1600x1200 każdy
W 1600x1200 to pracowałem gdy miałem 2xCRT. Teraz to hasam w 1920x1200.
:-)

Odpowiadasz sam sobie :)

Data: 2012-02-28 12:54:12
Autor: Q
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Swoją drogą ciekawe jest zachowanie producentów płyt. Całkiem niedawno
przeglądałem ofertę płyt na Z68 i (w przeciwieństwie do OP) jakoś nie
zauważyłem płyt z RS232/LPT/PATA.

Na Z68 i z RS232 jest nawet calkiem sporo plyt.
Z LPT+RS jest juz mniej, ale nie jest az tak zle (np. ASRock Z68 Pro3-M).
Co innego PATA - tu chyba znalazlem tylko jeden model,
ale juz bez LPT (RS w sumie jest czesto spotykany).

Ciekawi mnie nagminne wsadzanie FDD -
- wyglada jakby mieli zalegajace zlacza na magazynach
i chyba taniej wyszlo im wsadzic to do plyt niz zutylizowac :).

Za to wszystkie te które mają grafikę
na pokładzie z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów oprócz cyfrowych
wyjść video mają wyjście analog VGA.

Z kolei mnie wkurza jak plyta ma tylko HDMI a jest takich sporo,
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3977/4943_big.jpg
Jak zaczalem szukac plyty, to zaczalem zwracac uwage czy w ogole ma DVI
(no i DisplayPort - tak na przyszlosc :).

Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA