Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Data: 2012-02-27 22:30:17
Autor: Rafal Lukawski
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-25 13:51, Q wrote:
Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?

Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

Ja bym sie skupil na dobrej plycie, a archaiczny sprzet (ten ktory faktycznie chcemy podlaczyc, bo czasami bardziej oplaca sie cos przegrac niz trzymac 10 letni dysk) mozna podlaczyc za grosze - np. Floppy via USB, (mam takie gdzies od 4-5 lat), LPT za pomoca kart typu:

http://www.fen.pl/index.php?go=2&act=3&produkt=4ee0a35ac9a20&profil=5000&pid=1491&kid=1482&fenecom=faf64bbbebd6c4fdd96782b122ce31d6&crc=7bb5205fbcae53354ae6f68a26cfe761

Pewno sa tez combosy (zreszta jak to jeszcze bylo za czasow ISA, karta I/O miala w sobie RS, LPT i IDE ;))

Data: 2012-02-28 08:17:27
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Swoją drogą ciekawe jest zachowanie producentów płyt. Całkiem niedawno
przeglądałem ofertę płyt na Z68 i (w przeciwieństwie do OP) jakoś nie
zauważyłem płyt z RS232/LPT/PATA. Za to wszystkie te które mają grafikę
na pokładzie z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów oprócz cyfrowych
wyjść video mają wyjście analog VGA. A przecież monitorów CRT już chyba
nikt nie robi. A nawet jeśli robi to na pewno pod inny "target" niż te
płyty.

Data: 2012-02-28 08:41:34
Autor: JoteR
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
"JDX" napisał:

[...]

Gdyż producenci monitorów LCD z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów dużą liczbę modeli (zwłaszcza tych z niższej półki) wyposażają tylko w wejście analogowe VGA.

A przecież monitorów CRT już chyba nikt nie robi.

Złącze VGA to niestety nie tylko domena monitorów CRT.

JoteR

Data: 2012-02-28 09:21:47
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 08:41, JoteR wrote:
[.....]
Gdyż producenci monitorów LCD z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów
dużą liczbę modeli (zwłaszcza tych z niższej półki) wyposażają tylko w
wejście analogowe VGA.
Nie wiem jak to jest w przypadku najniższej półki ale jeśli jest tak jak
piszesz to rzeczywiście powody są *mocno* niezrozumiałe. A z drugiej
strony te płyty którymi jestem zainteresowany i które mam na myśli to
średnia półka płyt na Z68 i ich "target" raczej nie pokrywa się z
"targetem" tandetnych monitorów LCD. :-)

Chociaż tak sobie pomyślałem, że takie tandetne LCD jedynie z analog VGA
mogą być używane w starych POS-ach jako zamiennik 9" monochromatycznych CRT.

Data: 2012-02-28 09:43:14
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 08:41, JoteR wrote:
[.....]
[...]

Powiem ci że sporo jest jeszcze na rynku nowych modeli monitorów LCD mających tylko analog ...

Data: 2012-02-28 09:57:09
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:43, Chris wrote:
[.....]
Powiem ci że sporo jest jeszcze na rynku nowych modeli monitorów LCD
mających tylko analog ...
A to jest dziwne chociażby dlatego, że analog VGA wymaga dodatkowego
przetwornika analogowo cyfrowego (w postaci oddzielnego układu scalonego
czy też (najprawdopodobniej) jako część większego układu). A to kosztuje
kilka dodatkowych centów. :-) A z kolei producenci tandety to chyba
niejako z definicji starają się ciąć koszta na wszelkie możliwe sposoby. :-)

W każdym bądź razie nie dziwiłbym się gdyby takie monitory były
wyposażone jedynie w DVI.

Data: 2012-02-28 20:15:48
Autor: Leszek K.
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Dnia Tue, 28 Feb 2012 09:21:47 +0100, JDX napisał(a):

...Z68 i ich "target" raczej nie pokrywa się z
"targetem" tandetnych monitorów LCD. :-)...

Ale pokrywa się z "targetem" użytkowników KVM-ów, a te z VGA są
zdecydowanie popularniejsze i znacznie tańsze.

Data: 2012-02-28 20:31:24
Autor: JoteR
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
"JDX" napisał:

te płyty którymi jestem zainteresowany i które mam na myśli to
średnia półka płyt na Z68 i ich "target" raczej nie pokrywa się z
"targetem" tandetnych monitorów LCD. :-)

Nie mam pojęcia jaki jest "target" dla płyt z Z68, ale jeśli wyższy od przeciętnego standardu domowo-internetowego lub biurowego - to złącze wbudowane płytę temu "targetu" zwisa i powiewa, bo "target" ma wypasioną kartę graficzną.

Chociaż tak sobie pomyślałem, że takie tandetne LCD jedynie z analog VGA
mogą być używane w starych POS-ach jako zamiennik 9" monochromatycznych CRT.

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu stojącego w domach i biurach.

JoteR

Data: 2012-02-28 21:18:52
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 20:31, JoteR wrote:
[.....]
[...]
Są różne płyty na Z68 i te z najwyższej półki, których "targetem"
zapewne są właśnie zawodnicy dysponujący wypasioną kartą graficzną, nie
maja jakiegokolwiek wyjścia video. Np.
http://pl.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_ExtremeZ/.

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu
stojącego w domach i biurach.
OK, ale co z tego wynika?

Data: 2012-02-29 08:46:56
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 20:31, JoteR wrote:
[.....]
[...]

Dzięki temu chińczyk oszczędził 50 centów na sztuce :)

Data: 2012-02-29 09:06:08
Autor: JoteR
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
"JDX" napisał:

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu
stojącego w domach i biurach.

OK, ale co z tego wynika?

Że obecność wyjścia właśnie "analog VGA" jest poniekąd zrozumiała.

JoteR

Data: 2012-02-29 09:45:42
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-29 09:06, JoteR wrote:
"JDX" napisał:

Te "tandetne LCD jedynie z analog VGA" to skromnie licząc 50% sprzętu
stojącego w domach i biurach.

OK, ale co z tego wynika?

Że obecność wyjścia właśnie "analog VGA" jest poniekąd zrozumiała.
Ale wpychanie złącza analog VGA do *nowych* produktów jest
niezrozumiałe. W końcu monitory LCD są obecne na rynku nie od wczoraj.
Ba, w międzyczasie wymyślono nawet nowy standard złącza komputer-monitor
(DisplayPort) który ma być następcą DVI. :-) Poza tym przecież zamiast
analog VGA możnaby zastosować DVI-I i jeśli ktoś koniecznie chciałby
podłączyć do takiej płyty zabytkowy monitor, to mógłby użyć pasywnej
przejściówki za 1-2 USD.

Data: 2012-02-28 09:01:19
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

[...]

Tylko że Z68 i wyżej nie zawsze jest stosowane do gier :) są też inne dziedziny w których szybkie procki są potrzebne i własnie taka wbudowana grafa z wyjściem na analogu to ideał np. render-farma gdzie kompy stoją sobie jeden obok drugiego i albo są podpięte pod jakiegoś KVM-a z jakimś tanim LCD/CRT byle coś zobaczycz bo i tak większość operacji robi się poprzez virtualny pulpit.

Data: 2012-02-28 09:33:23
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:01, Chris wrote:
[.....]
Tylko że Z68 i wyżej nie zawsze jest stosowane do gier :) są też inne
dziedziny w których szybkie procki są potrzebne
Wyobraź sobie, że planuję kupić płytę na Z68 i nawet przez myśl mi nie
przeszło aby na niej w cokolwiek grać. :-) Nie planuję jej nawet
podkręcać chociaż może zrobię to w ramach testów i zabaw. :-)

i własnie taka wbudowana
grafa z wyjściem na analogu to ideał np. render-farma gdzie kompy stoją
No w miarę przyzwoita wbudowana grafika to dla mnie ideał bo jest cicha,
tania i potrzebuje mało watów. :-) Ale wyjście analogowe jest zbędne
ponieważ pracuję na dwóch identycznych monitorach LCD w 1600x1200 każdy
i gdy jeden z nich mam podłączony przez analog VGA to wyraźnie widać na
nim spadek jakości (ostrości) obrazu.

Data: 2012-02-28 09:42:08
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 09:01, Chris wrote:
[.....]
[...]

Mała partyjka w HOMM6 nikomu nie zaszkodzi :)

[...]

Tu się zgodzę ale nie wiem czy uda ci się znależć płytę mającą 2 x DVI na pokładzie ... trzeba jednak zainwestować w jakąś kartę na PCI-E

Data: 2012-02-28 09:57:54
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:42, Chris wrote:
[.....]
Tu się zgodzę ale nie wiem czy uda ci się znależć płytę mającą 2 x DVI
na pokładzie ... trzeba jednak zainwestować w jakąś kartę na PCI-E
Z 2xDVI to się raczej nie uda. Oprócz analog VGA zazwyczaj mają
DVI+HDMI. Ale są też z DVI+DisplayPort. Ta druga opcja mi odpowiada. A
ideałem byłoby 2xDisplayPort.

Data: 2012-02-28 10:17:40
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 09:42, Chris wrote:
[.....]
[...]

Chyba bez szans na 2x DisplayPort, nie pamiętam nawet żeby bywały z jednym ale musiał bym przejrzeć ofertę :)

Data: 2012-02-28 10:31:58
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 10:17, Chris wrote:
[.....]
Chyba bez szans na 2x DisplayPort, nie pamiętam nawet żeby bywały z
jednym ale musiał bym przejrzeć ofertę :)
Pełen wypas - Analog VGA, DVI, HDMI i DisplayPort:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3853
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3854

Data: 2012-02-28 10:38:38
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 10:17, Chris wrote:
[.....]
[...]

Ale to nie Dual DisplayPort :)

Data: 2012-02-28 18:55:02
Autor: maX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA

Użytkownik "Chris" <spam@spam.net> napisał w wiadomości news:jii411$c54$1inews.gazeta.pl...
Wyobraź sobie, że planuję kupić płytę na Z68

Za miesiąc premiera nowych płyt dla IB (kompatybilnych również z SB), może warto nieco poczekać zamiast kupować Z68:
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/Intel_Ivy_Bridge_daty_premier_procesorow_i_chipsetow_Z77%2C_Z75%2C_H77%2C_B75%2C_Q77_i_Q75-38941.html

Ale wyjście analogowe jest zbędne

Wyjście DSUB w Z68 służy nie tylko do low-endowych monitorów LCD. Niektórzy userzy mają 2 monitory - TN z DVI oraz CRT z DSUB. Ostry TN (ale z badziewnymi kolorami i kątami) do pracy, a CRT do filmów i gier (dodatkową zaletą CRT przy grach jest możliwość zejścia z rozdzielczością poniżej natywej bez zniekształceń obrazu).

Tu się zgodzę ale nie wiem czy uda ci się znależć płytę mającą 2 x DVI na pokładzie

Ale na HDMI można założyć przejściówkę do DVI.

... trzeba jednak zainwestować w jakąś kartę na PCI-E

Jak 2xDP to chyba tylko oddzielna karta graficzna.

Data: 2012-02-28 10:00:43
Autor: JDX
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
On 2012-02-28 09:33, JDX wrote:
[.....]
ponieważ pracuję na dwóch identycznych monitorach LCD w 1600x1200 każdy
W 1600x1200 to pracowałem gdy miałem 2xCRT. Teraz to hasam w 1920x1200. :-)

Data: 2012-02-28 10:16:25
Autor: Chris
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
JDX nabazgrał(a):

On 2012-02-28 09:33, JDX wrote:
[.....]
ponieważ pracuję na dwóch identycznych monitorach LCD w 1600x1200 każdy
W 1600x1200 to pracowałem gdy miałem 2xCRT. Teraz to hasam w 1920x1200.
:-)

Odpowiadasz sam sobie :)

Data: 2012-02-28 12:54:12
Autor: Q
Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
Swoją drogą ciekawe jest zachowanie producentów płyt. Całkiem niedawno
przeglądałem ofertę płyt na Z68 i (w przeciwieństwie do OP) jakoś nie
zauważyłem płyt z RS232/LPT/PATA.

Na Z68 i z RS232 jest nawet calkiem sporo plyt.
Z LPT+RS jest juz mniej, ale nie jest az tak zle (np. ASRock Z68 Pro3-M).
Co innego PATA - tu chyba znalazlem tylko jeden model,
ale juz bez LPT (RS w sumie jest czesto spotykany).

Ciekawi mnie nagminne wsadzanie FDD -
- wyglada jakby mieli zalegajace zlacza na magazynach
i chyba taniej wyszlo im wsadzic to do plyt niz zutylizowac :).

Za to wszystkie te które mają grafikę
na pokładzie z jakichś niezrozumiałych dla mnie powodów oprócz cyfrowych
wyjść video mają wyjście analog VGA.

Z kolei mnie wkurza jak plyta ma tylko HDMI a jest takich sporo,
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3977/4943_big.jpg
Jak zaczalem szukac plyty, to zaczalem zwracac uwage czy w ogole ma DVI
(no i DisplayPort - tak na przyszlosc :).

Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA