Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii

Data: 2013-06-15 20:52:58
Autor: TJ_Blues
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
Niedawno trafilem w YT na ciekawa serie o historii sowieckiego
lotnictwa (glownie wojskowego). W czasach PRLu w zasadzie tylko o rosyjskiej
mysli technicznej mozna sie bylo cos dowiedziec. Ogladajac ta serie
ze zmartwieniem uswiadomilem sobie ile juz zapomnialem :-)

Ciekawa sprawa jest to, ze choc to jest zrobione przez Rosjan to jest
jednak poczynio wiele starn by ograniczyc do minimum propagande wielkosci
Matki Rasyji i autorzy czesto pokazuja, w jaki sposob owczesna Rosja Radziecka
pozyskiwala nowoczesne technologie; zakupy i szpiegostwo :-)

Milego ogladania (18 odcinkow): http://www.youtube.com/watch?v=Mth4bDONSl8

cheers

Data: 2013-06-16 21:17:47
Autor: Pawel O'Pajak
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
Powitanko,

  W czasach PRLu w zasadzie tylko o rosyjskiej
mysli technicznej mozna sie bylo cos dowiedziec.

Hmm, bo ja wiem... Mimo braku netu, braku kablowki, trudnosci w kontaktach miedzynarodowych, latwiej bylo dowiedziec sie czegos o technologii zachodniej niz radzieckiej. O radzieckiej mozna sie bylo dowiedziec jedynie, ze jest przodujaca;-)
Bez problemu mozna bylo np. zdobyc katalogi scalaczkow z USA, a radzieckich duzo trudniej (pomijajac juz kwestie oznaczen od czapy bez zadnego klucza, logiki). Najbardziej mnie bawilo, jak mimo obowiazywania COCOMu bez problemu na Wolumenie (wtedy w innym miejscu) mozna bylo kupic najnowsze procki (wtedy 8085).
Zreszta we wspomnieniach Marka Siudyma n/t Sondy jest opisane jak to Andrzej Kurek na sile chcial cos o radzieckiej mysli technicznej zaprezentowac, ale to bylo trudniejsze niz zdobycie materialow BBC.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  MroĹĽek)

Data: 2013-06-16 13:12:54
Autor: TJ_Blues
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
On Sunday, June 16, 2013 3:17:47 PM UTC-4, Pawel O'Pajak wrote:
Powitanko,

> [...]

Zreszta we wspomnieniach Marka Siudyma n/t Sondy jest opisane jak to Andrzej Kurek na sile chcial cos o radzieckiej mysli technicznej zaprezentowac, ale to bylo trudniejsze niz zdobycie materialow BBC.

-- "-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Prawda. O najnowszy dokonaniach radzieckiej techniki trudo sie bylo czegos
konkretnego dowiedziec. Jednak ja mowie bardziej o punkcie widzenia malolata
sklejacego Male Modelarze i plaskikowe makiety. Oprocz japonskiego Zero i
Aircobry w ruskim malowaniu nie pamietam by dalo sie normalnymi drogami
(Skladnice Harcerskie) zdobyc cokolwiek innego niz np. Jak-40, Il-62, Il-2,
Jak-9, MiG-21 i 23... Po prostu z tego co pamietam zdecydowanie wiecej
bylo opracowan (glownie historycznych) nt. sowieckich samolotow niz
alianckich. Zachodnie katalogi byly dostepne "od wujka z RFN i USA", i z handlu miedzy
kumplami. Ale zeby zdobyc cos wiecej trzeba bylo sie niezle nameczyc.

cheers

Data: 2013-06-16 19:38:04
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan Pawel O'Pajak napisał:

Najbardziej mnie bawilo, jak mimo obowiazywania COCOMu bez problemu
na Wolumenie (wtedy w innym miejscu) mozna bylo kupic najnowsze
procki (wtedy 8085).

Bo COCOM w latach osiemdziesi±tych dotykał bezpo¶rednio zamówienia
rz±dowe. Szary obywatel mógł kupić sobie peceta, przywieĽć (lub kazać
sobie przysłać) do kraju, a następnie odsprzedać go z przeogromnym
zyskiem instytucji państwowej. I być może wła¶nie o to chodziło -- ten
COCOM, to było więcej niż UNRRA.

Jarek

--
Radosna nowina dzi¶ była w urzędzie
że paczki unrrowskie wydawać się będzie

Data: 2013-06-18 20:44:41
Autor: J.F
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
UĹĽytkownik "Pawel O'Pajak"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
Powitanko,
[...]

Tak calkiem bez problemu to nie. Chyba ze w uczelnianej czytelni.

radzieckich duzo trudniej

No fakt. I te np podreczniki od PO, gdzie "parametry naszej armaty 152mm sa ... zblizone do parametrow opisywanej amerykanskiej armaty 155mm" :-)

(pomijajac juz kwestie oznaczen od czapy bez zadnego klucza, logiki).

No, to akurat i amerykanskim mozna zarzucic :-)

Najbardziej mnie bawilo, jak mimo obowiazywania COCOMu bez problemu na Wolumenie (wtedy w innym miejscu) mozna bylo kupic najnowsze procki (wtedy 8085).

Model z 1977 ... chyba troche za wczesnie na Wolumen ..

J.

Data: 2013-06-19 19:38:46
Autor: Mikolaj Machowski
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
Pawel O'Pajak napisał:
Powitanko,

[...]

Pamiętam jakąś ksiażkę o marynarce z lat '60. Na jednej stronie zdjęcie
z podpisem 'Amerykański krążownik USS X' i pół strony parametrów
technicznych, naprzeciwko zdjęcie z podpisem 'Krążownik radziecki'.

m.

Data: 2013-06-20 18:47:34
Autor: KiloSierra
W dniu 2013-06-19 21:38, Mikolaj Machowski pisze:

Pamiętam jakąś ksiażkę o marynarce z lat '60. Na jednej stronie zdjęcie
z podpisem 'Amerykański krążownik USS X' i pół strony parametrów
technicznych, naprzeciwko zdjęcie z podpisem 'Krążownik radziecki'.

takie wydanie albumowe... w poziomie???
gdzies to jeszzce mam w piwnicy ;)

Data: 2013-06-20 18:10:56
Autor: Mikolaj Machowski
KiloSierra napisała:
[...]

Już nie pamiętam, ale możliwe. :)

m.

Data: 2013-06-27 11:15:10
Autor: Darkac
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
Ja w dzieciństwie sklejałem modele kartonowe z "Małego Modelarza". Jednym z nich był "Samolot mysliwski MIG". Ani na okładce, ani w opisach w środku ksiażeczki nie było nic na temat jaki to jest MIG, jaki jest jego numer. Widocznie ta informacja była w tamtym czasie super-tajna. Ponieważ jego kształt nie pasował mi do znanych do tamtej pory MIG-ów (z czego MIG-21 był z nich najnowocześniejszy), wydedukowałem że może to być MIG-23, bo numeracja trzymała się liczb nieparzystych.
Po wielu latach okazało się, że miałem rację i że jako dziecko odkryłem jedną z najbardziej strzeżonych tajemnic militarnych ZSRR.

Darkac

Data: 2013-06-27 09:12:49
Autor: TJ_Blues
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
On Thursday, June 27, 2013 5:15:10 AM UTC-4, Darkac wrote:
Ja w dzieciństwie sklejałem modele kartonowe z "Małego Modelarza". Jednym z nich był "Samolot mysliwski MIG". Ani na okładce, ani w opisach w ¶rodku ksiażeczki nie było nic na temat jaki to jest MIG, jaki jest jego numer. Widocznie ta informacja była w tamtym czasie super-tajna. Ponieważ jego kształt nie pasował mi do znanych do tamtej pory MIG-ów (z czego MIG-21 był z nich najnowocze¶niejszy), wydedukowałem że może to być MIG-23, bo numeracja trzymała się liczb nieparzystych.

Po wielu latach okazało się, że miałem rację i że jako dziecko odkryłem jedn± z najbardziej strzeżonych tajemnic militarnych ZSRR.

Darkac

Moze miales jakies wydanie "przedpremierowe". Ja pamietam MM z Mig-23 poprawnie
opisany - chociaz bez nazwy samolotu na okladce:
http://www.armourbook.com/models/papermodel/paperavia/paperaviaafterwwii/page/20/

cheers

Data: 2013-07-08 13:52:40
Autor: Darkac
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii

Użytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:8d51baa9-ac26-4a10-a52a-de39de6be60dgooglegroups.com...
[...]

To były pocz±tkowe lata 70-te i kupiłem Małego Modelarza normalnie w kiosku. Normalnie - to jest złe okre¶lenie. Wtedy zakupienie jakiegokolwiek egzemplarza MM graniczyło z cudem i trzeba było mieć sporo szczę¶cia aby taki zobaczyć w kiosku.
To, że nie było numeracji Miga w czasopi¶mie jest pewne, bo wiele wysiłku nadaremnego wykazałem, aby się tego dowiedzieć. Gdyby było w napisane, nie byłoby sprawy. A tak to pamiętam do dzi¶.
Pierwszy raz na żywo zobaczyłem Miga-23 na pocz±tku lat 90-ch na Air Show w Dęblinie.

Wracaj±c do sklejania Małego Modelarza to mimo że bardzo to lubiłem, to poza MIG-iem udało mi się zdobyć i skleić jedynie pancernik "Rodney" (pierwsza wersja bez czę¶ci podwodnej), Jacht "Opty" i Zamek Królewski w Warszawie.

Darkac

Data: 2013-07-08 06:17:45
Autor: TJ_Blues
Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii
On Monday, July 8, 2013 7:52:40 AM UTC-4, Darkac wrote:

To, �e nie by�o numeracji Miga w czasopi�mie jest pewne, bo wiele wysi�ku nadaremnego wykaza�em, aby si� tego dowiedzie�. Gdyby by�o w napisane, nie by�oby sprawy. A tak to pami�tam do dzi�.

W zasadzie mozesz miec racje... pamiec zawodna jest :-) Po prostu ja nie pamietam bym mial jakies problemy z okresleniem modelu tego Miga. Ale mozliwe, ze dzieki bezgotowkowej wymianie podworkowej (barter, wersja PRL ;-)) ktos
bardziej ogarniety zapodal jaki to samolot a ja sie juz w to nie wglebialem :-)

MIG-iem uda�o mi si� zdoby� i sklei� jedynie pancernik "Rodney" (pierwsza wersja bez cz�ci podwodnej), Jacht "Opty" i Zamek Kr�lewski w Warszawie.

Mnie udalo sie posklejac pare okretow, ale zbieralem je by miec na wymiane na samoloty :-) Z ciekawszych rzeczy udalo mi sie skleic Oldsmobile. Bardzo udany model historycznego samochodu; duzo szczegolow i ruchomych
elementow; kola, uklad kierowniczy, "resory". Zamku nigdy nie zaczalem.
Troche za duzy i nie pasowal do mojego "profile". Zostal w formie plaskiej
jako zabytek :-)

cheers

Data: 2013-06-19 09:50:11
Autor: Adam Przybyla
TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com> wrote:
[...]

... czyli tak, jak dzieje sie do tej pory i we wszystkich znanych nam nacjach - te dwie metody zawsze i wszedzie dzialaja:)
Z powazaniem
Adam Przybyla

Po-2, MiGi, Suchoje i tupolewy; troche historii