Po co kopie się 2-3m rowy?

Data: 2010-10-28 11:21:52
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Po co kopie się 2-3m rowy?

Użytkownik "Krzbal" <krzbal@op.pl> napisał w wiadomości news:iab8u5$8mg$1news.onet.pl...
Nie mogę się dowiedzieć o co chodzi. Wszyscy widzimy, że wzdłuż remontowanych dróg kopane są głębokie rowy tuż przy krawędzi jezdni i bez żadnego zabezpieczenia, np. z Warszawy w kierunku Terespola. Nawet w małych miejscowościach i wsiach kopie się takie rowy między ulicą, a chodnikiem. Przecież to jest realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa! Kto to wymyślił i po jaką cholerę? Ja nie mogę tego wygłówkować.
--

Aby woda opadowa i gruntowa odpływała nizej niż podbudowa drogi.
Gdyby nie te rowy to po dwóch sezonach droga nadawałaby się do remontu (choć zazwyczaj po trzech i tak się nadaje :-))

Pzdr
TG

Data: 2010-10-28 11:36:24
Autor: PaPi
Po co kopie się 2-3m rowy?
Aby woda opadowa i gruntowa odpływała nizej niż podbudowa drogi.

Myslisz ze podbudowa drogi ma 2m glebokosci ?

Data: 2010-10-28 11:43:04
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Po co kopie się 2-3m rowy?

Użytkownik "PaPi" <1@2.3> napisał w wiadomości news:4cc9442f$1news.home.net.pl...
Aby woda opadowa i gruntowa odpływała nizej niż podbudowa drogi.

Myslisz ze podbudowa drogi ma 2m glebokosci ?

Nie, ale w większości przypadków rowy są bezodpływowe, dzięki głębokości trochę tej wody pomieszczą.
Hydrologiem oczywiście nie jestem.

Pzdr
TG

Data: 2010-10-28 15:04:34
Autor: PaPi
Po co kopie się 2-3m rowy?
Myslisz ze podbudowa drogi ma 2m glebokosci ?

Nie, ale w większości przypadków rowy są bezodpływowe, dzięki głębokości
trochę tej wody pomieszczą.
Hydrologiem oczywiście nie jestem.

Bzdury wasc piszesz.
Zgodnie z warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadac drogi publiczne nie ma czegos takiego jak rowy bezodplywowe (poza bardzo szczegolnymi przypadkami zbiornikow odparowujaco-rozsaczajacych).
Kazdy row musi miec spadek.

Szczegoly tu :
http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0430.htm
rozdział 1

wyjatek :
"W celu zapewnienia sprawnego odprowadzenia wody należy stosować pochylenie podłużne dna rowu nie mniejsze niż 0,5%; dopuszcza się pochylenie dna rowu nie mniejsze niż 0,2% na terenie płaskim oraz na terenie płaskim o gruntach przepuszczalnych i odcinkach wododziału - nie mniejsze niż 0,1%"
" Rów trapezowy stosuje się na drogach wszystkich klas, z zastrzeżeniem ust. 6, a także jako rów stokowy. Dno rowu powinno mieć szerokość co najmniej 0,4 m, a głębokość rowu nie powinna być mniejsza niż 0,5 m, przy czym jeżeli górna część korpusu drogi jest odwadniana drenami lub warstwą odsączającą, dno rowu powinno być poniżej poziomu wylotu drenu, sączka lub warstwy odsączającej nie mniej niż 0,2 m, a na odcinku wododziału nie mniej niż 0,1 m."

Data: 2010-10-28 15:33:24
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Po co kopie się 2-3m rowy?

Użytkownik "PaPi" <1@2.3> napisał w wiadomości news:4cc974f9$1news.home.net.pl...
[...]

No to być może ja mam takie szczęście, że oglądam tylko te "zbiorniki odparowująco - rozsączające". Może to kwestia zaniedbań, ale nawet przy drodze którą codziennie sie poruszam do roboty (była całkowicie odnawiana 2 lata temu, nowa podbudowa, nowe pobocza, nowe rowy) woda w rowach po okresie zimowym utrzymuje się przez kilka miesięcy. Gdy rowy wyschną - wieksza ulewa i znowu widać wodę przez kilka tygodni.
Gdy się jedzie przez tereny zalesione - widać, że woda w tych rowach jest praktycznie cały rok.

Pzdr
TG

Data: 2010-10-28 15:44:07
Autor: kamil
Po co kopie się 2-3m rowy?

"Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl> wrote in message news:iabfbg$sh5$1news.onet.pl...

[...]

Jakim cudem w innych krajach rowow nie ma, a drog nie trzeba remontowac jeszcze zanim skonczy sie ich budowa? ;)

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-10-28 17:56:36
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Po co kopie się 2-3m rowy?

Użytkownik "kamil" <kamil@spam.com> napisał w wiadomości news:iac27n$df5$1inews.gazeta.pl...

[...]

Ja w Bułgarii, Rumunii, Słowacji, na Węgrzech, we Włoszech, w Szwajcarii, w Austrii takie rowy widziałem.
W czterech pierwszych krajach drogi przy których widziałem te rowy były takiej samej jakości (lub gorszej) co u nas.

Pzdr
TG

Po co kopie się 2-3m rowy?