Po co nam dvd?

Data: 2011-08-19 01:47:45
Autor: Gotfryd Smolik news
Po co nam dvd?
On Thu, 18 Aug 2011, Yarroll wrote:

Więc pytanie, po co bekapy na płytkach DVD?

  To pytanie DZIŚ jest zasadne.
  Postaw je inaczej: a znasz kogoś, kto DZIŚ robi *backupy*
na płytkach DVD?

Ale może HDD wytrzyma dłużej, jeśli używać go tylko do trwałych bekapów?

....i nie rzucać ;)
  To jest jedna z przewag DVD: upuszczenie owego pudła z płytkami
daje szanse na niewielkie szkody (bądź wcale).
  A z dyskiem trochę może już zależeć czy tam gdzie spadł był dywan
czy nie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-19 08:40:22
Autor: qwerty
Po co nam dvd?
Użytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1108190143431.484@quad...
 To pytanie DZIŚ jest zasadne.
 Postaw je inaczej: a znasz kogoś, kto DZIŚ robi *backupy*
na płytkach DVD?

Nikt. Backup powinno się robić na dvd-ram.

Data: 2011-08-22 17:16:48
Autor: user
Po co nam dvd?
W dniu 2011-08-19 08:40, qwerty pisze:
[...]

Piszesz serio? Nawet w domowym kompie używam do backupów dysku zewnętrznego + Cobian Backup, na myśl by mi nie przyszło używać dysków optycznych.

Data: 2011-08-19 09:05:16
Autor: Yarroll
Po co nam dvd?
A właśnie, może zapytam inaczej:
czy znacie jakiś dysk co wytrzyma 15 lat? (zakładając że się go podłączy raz na miesiąc).
Patrzę na malutki dysk. A potem na moje pudło z DVD-kami (a nawet jeszcze z CD) i ręce opadają.
Pozdrawiam, Yarroll

Data: 2011-08-19 07:23:33
Autor: Sergiusz Rozanski
Po co nam dvd?
Dnia 19.08.2011 Yarroll <yarroll999@gmail.com> napisał/a:
[...]

Mam taki i działał jak go rok temu odpiąłem :) ale dvd się na nim nie zmieści ;)
W 1999 roku dostałem już wtedy _za darmo_ dysk 240MB - więc już miał swoje
na karku, kręcił się u mnie w domowym routerze (nie było wtedy routerów
soho za 40zł) ponad 10 lat, najpierw jako jedyny dysk, później jako rozruchowo
systemowy - pierwszy. W ubiegłym roku go odłączyłem i posłałem na emeryturkę,
router przestał być routerem i został tylko domowym www+nas i wylądował na
miniatx+sata.

Co do zasadniczego pytania to nie 1 a 2 dyski, najlepiej róznych producentów
(archiwum też musi mieć backup) i wymienić ww za 5 lat.

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

Data: 2011-08-19 09:32:35
Autor: Vituniu
Po co nam dvd?
A właśnie, może zapytam inaczej:
czy znacie jakiś dysk co wytrzyma 15 lat?
(zakładając że się go podłączy raz na miesiąc).

Jesli to w czyms pomoze, to moj WD Caviar 850 MB ma sie swietnie ;)

Patrzę na malutki dysk. A potem na moje pudło z DVD-kami
(a nawet jeszcze z CD) i ręce opadają.

Kup DWA, jeden trzymaj poza domem.
Poza niespodziewanym padem wykluczysz takze
powodz/zalanie/pozar/kradziez.

Serio.

pozdrawiam,
Vituniu.

PS:
Dlugoterminowy backup to generalnie ciekawy temat.
Zmienaja sie formaty danych, zmieniaja sie czytniki nosnikow...

Data: 2011-08-19 10:38:23
Autor: Rafał
Po co nam dvd?

PS:
Dlugoterminowy backup to generalnie ciekawy temat.
Zmienaja sie formaty danych, zmieniaja sie czytniki nosnikow...

Jezeli firma/organizacja pracuje, to zazwyczaj zwieksza sie ilosc przechowywanych danych oraz ilosc backupowanych danych co implikuje regularne zmiany sprzetu wiec temat 15 lat odpada.

Powyzsze w zastosowaniach domowych tez ma zastosowanie choc nieco bardziej ograniczone. Jezeli zas istnieje faktyczna potrzeba trzymania danych po 15 lat, to rozwazylbym nosniki optyczne po dokladnym zapoznaniu sie z gwarancjami jakie sa na dane (najlepiej kazdy material nagrac na dwoch nosnikach). Biorac pod uwage powyzsze, zawsze warto sie zastanowic czy nie prosciej co kilka lat aktualizowac backupow na HDD, oczywiscie co najmniej na dwoch niezaleznych :) Z uplywem czasu i poprawem laczy od kllienta (upload) popularne zapewne stana sie backupy zdalne, wiec w domy wystarczy kopia na jednym dysku (jezeli to jest archiwum), jezeli zas backup dzialajacego systemu, to mozemy nie backupowac lokalnie.

Data: 2011-08-19 10:05:29
Autor: Sergiusz Rozanski
Po co nam dvd?
Dnia 19.08.2011 Rafał <rafalweb@lukawski.pl> napisał/a:

[...]

Pytanie jak szybko te uploady pójdą w górę za zwiększaniem się ilości danych,
bo obecnie mam problem podobny jak 10 lat temu. Łącze coraz szybsze ale i
np multimedia większe - nie wiem czy nie więcej niż wzrosły łącza.
O ile np mój stary kupiony w 2001 cyfrak robił jpg z matrycy 2Mpi i wszystkie
zrobione nim zdjęcia zmieszczą się obecnie na 1dvd lub nie za duży pendrive,
to zdjęcia z 350d którego ekspoatowałem na tyle że wszystkie zdjęcia z kilku
lat zajmują 200GB, to teraz mam 22Mpix i po 2 latach zdjęcia zajmują ponad
1TB, więc backup tego archiwum w sieci to trochę porażka, biorąc pod uwagę że
wzrost łącz (upload) miałem w tym czasie 33kbps->128kbps->250kbps->1Mbps.
(analog-centrex, isdn-cnetrex, idsl, idsl)

Data: 2011-08-21 21:12:09
Autor: Andrzej Lawa
Po co nam dvd?
W dniu 19.08.2011 09:32, Vituniu pisze:

Kup DWA, jeden trzymaj poza domem.
Poza niespodziewanym padem wykluczysz takze
powodz/zalanie/pozar/kradziez.

....a także nalot ABW czy innej ubecji.

Data: 2011-08-19 12:33:48
Autor: atm
Po co nam dvd?
On 2011-08-19 09:05, Yarroll wrote:
A właśnie, może zapytam inaczej:
czy znacie jakiś dysk co wytrzyma 15 lat? (zakładając że się go podłączy
raz na miesiąc).

Powinno wytrzymac min. 1000 lat ;]
http://www.engadget.com/2011/08/15/m-disc-holds-your-data-forever-we-go-hands-on-for-a-few-minut/

Data: 2011-08-19 12:43:26
Autor: boxfish
Po co nam dvd?
W dniu 2011-08-19 09:05, Yarroll pisze:
[...]

Ciekawe ile tych płytek DVD (Cd pomijaj bo sa trwalsze)wytrzyma 15 lat ? 10% ?

Data: 2011-08-20 15:12:54
Autor: Yarroll
Po co nam dvd?
No właśnie... ile wytrzymają te płytki?
Ja u siebie nie zauważyłem jakiegoś masowego nieodczytu.
Mam nawet CD-ki sprzed 15 lat, kiedyś dołączone do magazynów komputerowych. Co prawda rzadko (prawie wogóle nie) odpalam, ale wszystkie mam ponumerowane, ubrane w koszulki ;-))  i stoją sobie grzecznie w pudle.
Właściwie trudno mi sobie przypomnieć żebym czegoś nie odpalił, a jeśli już to nowsze - takie które z założenia nie miały być archiwami - i nosiłem je poza dom.
Pozdrawiam, Yarroll

Data: 2011-08-20 15:17:37
Autor: RadoslawF
Po co nam dvd?
Dnia 2011-08-20 15:12, Użytkownik Yarroll napisał:
[...]

Te z magazyny są tłoczone, sprawdź takie wypalane i nie będzie
tak fajnie.
I odpisuj pod cytatem a nie nad nim.

Pozdrawiam

Data: 2011-08-22 06:06:26
Autor: jureq
Po co nam dvd?
Dnia Sat, 20 Aug 2011 15:17:37 +0200, RadoslawF napisał(a):

Te z magazyny są tłoczone, sprawdź takie wypalane i nie będzie tak
fajnie.

W dodatku okaże się zapewne, że te 15-letnie czytają się dobrze a 3-
letnie juĹź nie.

Data: 2011-08-22 13:23:58
Autor: 1634Racine
Po co nam dvd?
Yarroll in news:j2obs9$v1n$1news.onet.pl
[...]
[.................]

przejrzalem magazyn starych-czasopismowych plyt u siebie: okazalo sie, że trzymanie ich dzisiaj, to jest lekka mania :), prawie wszystkie mozna bylo juz wyrzucic, przestarzale, pozostalo doslownie kilka [5? 8?], to są te naprawde wartosciowe -> ripp na dysk i plyty do kosza. Ot i cale archiwum :)

Data: 2011-08-23 18:35:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Po co nam dvd?

"Yarroll" j2l202$721$1@news.onet.pl

czy znacie jakiś dysk co wytrzyma 15 lat? (zakładając że się go podłączy raz na miesiąc).

Zależy (jak już Gotfryd pisał) od rzucania. ;)
Jak rzucany stosownie delikatnie -- niemal każdy wytrzyma.

Data: 2011-08-22 10:01:49
Autor: Artur M. Piwko
Po co nam dvd?
In the darkest hour on Fri, 19 Aug 2011 01:47:45 +0200,
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> screamed:
Więc pytanie, po co bekapy na płytkach DVD?

  To pytanie DZIŚ jest zasadne.
  Postaw je inaczej: a znasz kogoś, kto DZIŚ robi *backupy*
na płytkach DVD?

Ja. Zdjęć. Raz na pół roku. Backup na inne dyski też robię, w chwili
dodania nowych.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:234B ]
[ 10:01:07 user up 12902 days, 21:56,  1 user, load average: 0.36, 0.01, 0.40 ]

      I love California, I practically grew up in Phoenix.  -- Dan Quayle

Data: 2011-08-23 18:33:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Po co nam dvd?

"Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1108190143431.484@quad

...i nie rzucać ;)
 To jest jedna z przewag DVD: upuszczenie owego pudła z płytkami
daje szanse na niewielkie szkody (bądź wcale).

Bądź wcale nie daje szans? ;)

 A z dyskiem trochę może już zależeć czy tam gdzie spadł był dywan
czy nie.

Zapisz wszystko kilka razy na kilku dyskach, które owiniesz dywanem
lub czymś ciekawiej chłonącym energię, włóż to do walizki i rzucaj
walizką wszędzie, gdzie zechcesz i ile razy Twa dusza zapragnie...
(o ile nie będziesz naruszał tym sposobem prawa -- w moja głowę nie rzucaj)

Po co nam dvd?