Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?

Data: 2011-11-01 10:54:53
Autor: mb
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
Witam,
skoro w PAL (SD) 16:9 od 4:3 różni się jedynie proporcjami obrazu a rozdzieloczość
nadal jest taka sama, to po co w ogóle wprowadzono taki format? Bo to
trochę wygląda na oszustwo. Logicznym się wydaje, że atutem formatu
panoramicznego powinna być większa rozdzielczość w poziomie (powinno być
więcej informacji o obrazie) w porównaniu do 4:3... Jakies
psychologiczne aspekty, że prostokątny obraz się "lepiej" ogląda niż (prawie)
kwadrat?

pozdrawiam,
--
Marek

Data: 2011-11-01 11:21:40
Autor: Waldek Godel
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
Dnia Tue, 1 Nov 2011 10:54:53 +0000 (UTC), mb@-usun-kis.p.lodz.pl.invalid
napisał(a):

[...]

A kto powiedział, że rozdzielczość jest taka sama? Taka sama jest liczba
linii, która mniej więcej odpowiada rozdzielczości w pionie, a ta się nie
zmienia.
Reszta zależy od sposobu nadawania przez operatora - jeżeli puści obraz
prawidłowo anamorficznie, to rozdzielczość pozioma się zwiększy. Jeżeli po
chamsku doda czarne paski, tak jak to robią polskie telewizje, to
rozdzielczość może się nawet zmniejszyć.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

Data: 2011-11-01 12:37:02
Autor: mb
napisał(a):

> [...]

chamsku doda czarne paski, tak jak to robią polskie telewizje, to
rozdzielczość może się nawet zmniejszyć.

Precyzuję: DVD PAL ma 720x576, bez wględu na to czy to 4:3 czy 16:9.
Nie chodzi mi o rozdzielczość poziomą w analogu, która zdaje się jest zależna od
pasma, co teoretycznie daje możliwośc manipulacji rozdzieloczścią (poziomą).

Przemawia do mnie aspekt naturalnego pola widzenia, stąd wniosek jest
taki, że łatwiej z technicznego pkt. widzenia było najpierw robić
kineskopy okrągłe, póżniej bardziej kwadratowe. W końcu dążono do naturalnego pola
widzenia, więc wprowadzono format panoramiczny, które jakoś trzeba było
"upchnąć" w instniejącą technikę nadawania (szerokość pasma) stosująć
sztuczkę z proporcjami nadal mieszcząć się w pasmie (podobnie jak CinemaScope w kinie). Dobrze myślę?

--
Marek

Data: 2011-11-01 12:41:37
Autor: Waldek Godel
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
Dnia Tue, 1 Nov 2011 12:37:02 +0000 (UTC), mb@-usun-kis.p.lodz.pl.invalid
napisał(a):

[...]

Aaaaa.... DVD pan mówisz... no to w takim razie... NTG!!!
I później proponuję poczytać o systemach przekazu obrazu SD, zarówno
analogowych jak i cyfrowych.
Rozdzielczość pionowa w systemie analogowym NIE ISTNIEJE. Teoretycznie jest
dowolna, ograniczona tylko pasmem przenoszenia całego toru wizji, od kamery
aż do telewizora.
W dodatku, jako, że to jest sygnał ANALOGOWY, to rozdzielczość będzie
dokładnie taka, jak częstotliwość samplowania pomiaru. Czyli znów -
dowolna.

Data: 2011-11-01 13:31:59
Autor: mb
napisał(a):

> [...]

W dodatku, jako, że to jest sygnał ANALOGOWY, to rozdzielczość będzie
dokładnie taka, jak częstotliwość samplowania pomiaru. Czyli znów -

A gdzie ja coś napisałem o rozdzielczości pionowej? Czytaj ze
zrozumieniem. Pytanie było o powód zmiany szerokości obrazu TV (tak TV, więc
to TA GRUPA) zachowując tą samą rozdzielczośc poziomą.
Ale mi zaimponowałeś, że coś wiesz o rozdz. pionowej w przekazie analogowym, na prawdę :-) (już pominę, że post nic nie wnoszący do sprawy w przeciwieństwie do innych osób co całkiem sensownie odpisali).

pozdrawiam,
--
Marek

Data: 2011-11-01 13:48:27
Autor: Waldek Godel
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
Dnia Tue, 1 Nov 2011 13:31:59 +0000 (UTC), mb@-usun-kis.p.lodz.pl.invalid
napisał(a):

[...]

Pozioma miała być, pionowa jest dokładnie określona - 625 lini z czego
widać 576 linii

Data: 2011-11-01 14:52:49
Autor: adresss
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
On Tue, 1 Nov 2011 12:41:37 +0000, Waldek Godel
<nospam@orangegsm.info> wrote:

Rozdzielczość pionowa w systemie analogowym NIE ISTNIEJE.

jak to nie istnieje? Ilosc linii obrazu to wlasnie rozdzielczosc w
pionie, bo liniie obrazu sa rozmieszczane wlasnie w pionie (jedna pod
druga itd).

--
ThinkXtra

Data: 2011-11-01 13:58:11
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 01 Nov 2011 14:52:49 +0100, adresss@poczta.pl napisał(a):

[...]

*POZIOMA* - to była pomyłka powyżej

Data: 2011-11-01 17:17:01
Autor: yabba
napisał(a):

[...]

Rozdzielczość pozioma istnieje jak najbardziej, tylko w systemach analogowych określa się ją nie jako liczbę pikseli, ale jako liczbę par punktów biały/czarny, które można jeszcze rozróżnić.
Ogranicza ją pasmo przenoszenia toru wizji.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2011-11-01 16:31:23
Autor: Sergiusz Rozanski
napisał(a):

[...]

Aaaaa.... DVD pan mĂłwisz... no to w takim razie... NTG!!!
[...]
aĹź do telewizora.

[...]

Jak często na ekranie występuje tak syntetyczny obraz jak pionowe czarno
białe pasy? Gdy przejścia są między szarościami to pojemność toru
analogowego rośnie i jest 'miejsce' na 16x9 - tak pomijając szczegóły.

Data: 2011-11-01 16:46:14
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 1 Nov 2011 17:17:01 +0100, yabba napisał(a):

Rozdzielczość pozioma istnieje jak najbardziej, tylko w systemach analogowych określa się ją nie jako liczbę pikseli, ale jako liczbę par punktów biały/czarny, które można jeszcze rozróżnić.

ale ta z kolei będzie inna na każdym urządzeniu, nie o tym była mowa

Ogranicza ją pasmo przenoszenia toru wizji.

dokładnie to całego toru, od kamery aż do kineskopu, ale o tym pisałem.
Sedno w tym, że PRAWIDŁOWE wprowadzenie 16:9 tą rozdzielczość powiększa,
niestety, w Banana Republic of Poland nie ma co na takie coś liczyć, może
jakieś nieliczne programy w platformach cyfrowych.

Data: 2011-11-01 16:04:52
Autor: Maciej Bebenek (mobile)
[...]

Waldek: PRAWIDŁOWE wprowadzenie 16:9 nie zmienia rozdzielczości w żadną
stronę. Zwiększenie rozdzielczości w poziomie (jakby tego nie tlumaczyć)
musi spowodować zwiększenie pasma.
A anamorficzny może być nie tylko obraz, ale i piksel.

Data: 2011-11-01 18:06:00
Autor: Waldek Godel
Dnia 1 Nov 2011 18:04:52 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

[...]

Jedną z opcji jest przesyłanie boków obrazu poza głównym pasmem, w sposób
podobny do tego jak jest realizowane radio stereo FM, mimo, że normalne
pasmo nie jest poszerzone.

Data: 2011-11-02 11:48:20
Autor: Ghost

Użytkownik "Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> napisał w wiadomości news:nvzjcjdjg6in$.dlglepper.institute.com...
[...]

Zarty jakies - pasmo FM mono/stereo w Twoim swiecie nie rozni sie?

Data: 2011-11-01 18:51:00
Autor: Jingiel
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
Standardy narzuciło kino i sposoby rejestracji na taśmie filmowej, więc proponuję wrócić do źródeł i poczytać o tym.

Jingiel

Data: 2011-11-02 08:26:59
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Waldek Godel napisał:
Aaaaa.... DVD pan mówisz... no to w takim razie... NTG!!!

A rozdzielczość obrazu w DVB-T to TG czy NTG? Bo tak się składa, że dla wielu programów SD rozdzielczość jest taka, jak podano parę postów wyżej dla DVD.

Data: 2011-11-01 12:09:03
Autor: Arek.

Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j8oj5t$nir$1@newsfeed1.man.lodz.pl...

[...]

a po to aby posiadacze TV 16:9 mogli odbierać obraz na całym ekranie ,a jest nas baaaaaaaardzo wielu :)

Arek.

Data: 2011-11-01 12:22:02
Autor: axel

Użytkownik "Arek."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j8ok0f$1olk$1@news2.ipartners.pl...

[...]

Arek...sądzę że robisz sobie żart tym wytłumaczeniem...
Format 16:9 jest bardziej zbliżony do naszego naturalnego pola widzenia ! Dopiero wtórnym...było wprowadzenie tego formatu do kin i TV !
Format 4:3 wziął się chyba stąd (?) że pierwsze lampy kineskopowe telewizorów były OKRĄGŁE bo....wtedy (przed ok. 100 laty !!!) innych nie potrafiono robić i bardziej skomplikowanie sterować strumieniem elektronów w tych lampach...

axel

Data: 2011-11-01 11:27:08
Autor: Waldek Godel
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
Dnia Tue, 1 Nov 2011 12:22:02 +0100, axel napisał(a):

Mógłbyś proszę przestać cytować jak ostatnia łajza?

Data: 2011-11-01 13:00:44
Autor: Arek.
[...]

w takim razie po co są produkowane telewizory z ekranami 16:9 ? chyba nie dla jaj :)
są produkowane a ludzie je kupują ,nadawcy powinni się do tego przystosować i programy typu TV4 ,Puls czy inne badziewia jak chcą się utrzymać na rynku to w takim formacie muszą nadawać i kropka.

Arek.

Data: 2011-11-01 19:52:50
Autor: SP4OLN
[...]

Co za czasy ,  już starożytni stosowali
proporcję zbliżoną do 16:10 a dokładnie
1,618:1 w sztuce i swoich budowlach .
Podobno najdoskonalsza ze znanych :-)
A o złotej proporcji i złotym prostokącie
nie słyszał ?

--
SP4OLN

Data: 2011-11-01 23:09:55
Autor: Padre
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
W dniu 2011-11-01 11:54, mb@-usun-kis.p.lodz.pl.invalid pisze:
Witam,
skoro w PAL (SD) 16:9 od 4:3 ró¿ni siê jedynie proporcjami obrazu a rozdzieloczoœÌ
nadal jest taka sama, to po co w ogĂłle wprowadzono taki format? Bo to
trochĂŞ wyglÂąda na oszustwo. Logicznym siĂŞ wydaje, Âże atutem formatu
panoramicznego powinna byÌ wiêksza rozdzielczoœÌ w poziomie (powinno byÌ
wiĂŞcej informacji o obrazie)

Mylnie zakładasz że 16:9 jest szerszy w poziomie, on jest węższy w pionie i dzięki temu pozorna rozdzielczość w pionie rośnie...

Data: 2011-11-02 00:19:39
Autor: Maciej Bojko
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
On Tue, 01 Nov 2011 23:09:55 +0100, Padre <Padre@no.net> wrote:

skoro w PAL (SD) 16:9 od 4:3 rĂł?ni si? jedynie proporcjami obrazu a rozdzieloczoÂś?
nadal jest taka sama, to po co w ogĂłle wprowadzono taki format? Bo to
troch? wyglÂąda na oszustwo. Logicznym si? wydaje, ?e atutem formatu
panoramicznego powinna by? wi?ksza rozdzielczoÂś? w poziomie (powinno by?
wi?cej informacji o obrazie)

Mylnie zakładasz że 16:9 jest szerszy w poziomie, on jest węższy w pionie i dzięki temu pozorna rozdzielczość w pionie rośnie...

Głębokie.

--
Maciej BĂłjko

Data: 2011-11-02 17:06:32
Autor: Arek.
Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
no i TV Puls od 7 listopada będzie nadawany w formacie 16:9 z sat jak i z DVB-T
i tak trzymać WSZYSTKO CO TERAZ JEST NADAWANE MA BYĆ W 16:9 ,format 4:3 wyj.....ć do kosza

Arek.

Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?