Poślizg na prostej drodze

Data: 2012-02-25 22:30:56
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Poślizg na prostej drodze
Witajcie.

Zobaczyłem dziś film, dosyć makabryczny, ale jeden z wielu takich.

http://www.liveleak.com/view?i=341_1330137232

Ale w końcu zapytam, może czegoś nie wiem. To kolejny film,
kiedy samochód jadący po prostej drodze nagle wpada w poślizg.
Droga wygląda na dosyć śliską, ale to nie powoduje nagłego obrotu samochodu.

PJ mam od kilkunastu lat, jeĹźdżę  sporo. W zimie na śliskiej nawierzchni raczej lubię się pobawić w poślizgi.

Chyba tylko raz wpadłem samochodem zimą w nieplanowany poślizg. Właściciel samochodu, którym czasem się poruszałem nie wspomniał, że na tylne koła założył w połowie zimy opony letnie. Dotychczas były 4 zimówki i o tym wiedziałem. Na ślimaku na wiadukt zaczął uciekać mi tył. Skontrowałem i pojechałem dalej.

No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze. Depać gaz lub hamulec? Wywijać kierownicą?

Seco

Data: 2012-02-25 22:34:06
Autor: DoQ
Poślizg na prostej drodze
W dniu 25-02-2012 22:30, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
Zobaczyłem dziś film, dosyć makabryczny, ale jeden z wielu takich.
http://www.liveleak.com/view?i=341_1330137232

Ja tam widzę jakiegoś wróbelka ;>

--
Pozdr. Sędziwoj

Data: 2012-02-25 22:41:08
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-25 22:34, DoQ pisze:
W dniu 25-02-2012 22:30, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
Zobaczyłem dziś film, dosyć makabryczny, ale jeden z wielu takich.
http://www.liveleak.com/view?i=341_1330137232

Ja tam widzę jakiegoś wróbelka ;>

Racja :-)

Tu właściwy.

http://www.liveleak.com/view?i=3b7_1330178433

:-)

Data: 2012-02-25 22:44:27
Autor: DoQ
Poślizg na prostej drodze
W dniu 25-02-2012 22:41, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
Ja tam widzę jakiegoś wróbelka ;>
Racja :-)
Tu właściwy.
http://www.liveleak.com/view?i=3b7_1330178433

Czasem wystarczy złapać jedną stronę lód, albo trochę śniegu (przyczepności), nieumiejętnie dodać-odjąć gazu i mamy piruet.
Niestety na oblodzonej nawierzchni opanować coś takiego często graniczy z cudem...

--
Pozdr. Sędziwoj

Data: 2012-02-25 23:08:18
Autor: Artur Maśląg
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-25 22:44, DoQ pisze:
[...]

Jak patrzę na to nagranie to mam wrażenie, że kierowca Navary
przydepnął jak zjechał na prawy ten co jechał przed nim.
Efekt widać...

Data: 2012-02-25 23:22:11
Autor: Marek Dyjor
Poślizg na prostej drodze
Artur Maśląg wrote:
[...]

Zjechał na pas śniegu na środku, takie coś jest raczej mocno niebezpieczne.

sam byłem świadkiem jak facet TICO :)  zrobił pirueta dwa wozy przed nami i wylądował bogu dzięki w rowie a nie w innym samochodzie, zachciało sie debilowi wyprzedzać.

To tylko jest przyczynek to obalenia teorii że w zimie można popierdalać bo nic sie złego stać nie może.

Data: 2012-02-25 23:29:11
Autor: Artur Maśląg
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-25 23:22, Marek Dyjor pisze:
Artur Maśląg wrote:
[...]

Wcześniej przyśpieszył i to raczej to spowodowało zmianę toru jazdy
- resztę widać.

Data: 2012-02-26 17:39:44
Autor: Adam Płaszczyca
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sat, 25 Feb 2012 23:22:11 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

Zjechał na pas śniegu na środku, takie coś jest raczej mocno niebezpieczne.

Raczej mocno bezpieczne, tylko w FWD trzeba wtedy dodać gazu. Śnieg lepiej
trzyma niż lód. Natomiast tutaj sytuacja modelowa pokazująca 'bezpieczeństwo' FWD. Gość po prostu jechał na granicy przyczepności, wjechał w podmuch za
dostawczakiem na prawym, tyłek mu poleciał, a on odruchowo odjął gazu. I to
wszystko. --
     ___________ (R)

Data: 2012-02-26 20:33:15
Autor: Krzysiek Kielczewski
Poślizg na prostej drodze
Dnia 26.02.2012 Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał/a:

[...]

Wcześniej zahaczył o ten śnieg na drodze. Raczej szarpnął kierownicą.

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2012-02-26 21:50:00
Autor: Adam Płaszczyca
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sun, 26 Feb 2012 20:33:15 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

[...]

To już imo było po tym jak go zaczęło znosić. Wjechał w śnieg na
odpuszczonym gazie, co w FWD jest bardzo niebezpieczne i tak samo
intuicyjne. A trzeba dac po gazie z wyczuciem...

--
     ___________ (R)

Data: 2012-02-27 00:32:44
Autor: Krzysiek Kielczewski
Poślizg na prostej drodze
[...]

Obejrzyj jeszcze raz.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2012-02-29 21:50:34
Autor: Artur Maśląg
Poślizg na prostej drodze
[...]

Wcześniej to miał napęd na tył i niepotrzebnie cisnął...

Data: 2012-03-01 10:50:19
Autor: Krzysiek Kielczewski
Poślizg na prostej drodze
Dnia 29.02.2012 Artur Maśląg <futrzak@polbox.com> napisał/a:

[...]

Moim zdaniem w 0:17 to on kierownicą ruszył, a nie tył mu uciekł.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2012-02-27 09:52:09
Autor: Matt
Poślizg na prostej drodze
On 26 Lut, 17:39, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
Raczej mocno bezpieczne, tylko w FWD trzeba wtedy dodać gazu. Śnieg lepiej
trzyma niż lód.
Natomiast tutaj sytuacja modelowa pokazująca 'bezpieczeństwo' FWD.

Navara ma akurat albo 4x4 albo RWD - nie ma wersji FWD.

Ale faktycznie wygląda jakby go najpierw zaczęło bujać a dopiero
później wjechał w śnieg po lewej stronie.

--
Regards
Matt

Data: 2012-02-27 15:51:03
Autor: Jacek
Poślizg na prostej drodze
On 2012-02-26, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:
[...]

Hmm, ale Navara ma zdaje się w trybie 2x4 napęd na tył.

pozdrawiam,
Jacek

Data: 2012-02-29 21:14:08
Autor: Adam Płaszczyca
Poślizg na prostej drodze
Dnia Mon, 27 Feb 2012 15:51:03 +0100, Jacek napisał(a):

Hmm, ale Navara ma zdaje się w trybie 2x4 napęd na tył.

Ma napęd na 4, czy napęd na 2 z dopinanym tyłem?

--
     ___________ (R)

Data: 2012-02-29 23:39:45
Autor: yabba
Poślizg na prostej drodze
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:c1.01.3Tynzg$0xTmike.oldfield.org.pl...
Dnia Mon, 27 Feb 2012 15:51:03 +0100, Jacek napisał(a):

Hmm, ale Navara ma zdaje się w trybie 2x4 napęd na tył.

Ma napęd na 4, czy napęd na 2 z dopinanym tyłem?

Z tego co pamiętam, to ma napęd na tył i dopinany ręcznie przód na sztywno, tylko do jazdy w terenie.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-02-25 23:17:03
Autor: Axel
Poślizg na prostej drodze

"DoQ" <pawel.doq@gmail.com> wrote in message news:jibkoo$org$1mx1.internetia.pl...

[...]

No, na tym filmie ewidentnie widac, ze zlapal inna nawierzchnie lewa strona. Zupelnie jak na niedawno zapodanym filmiku z omijaniem ssakow lesnych na drodze...

--
Axel

Data: 2012-02-25 23:41:49
Autor: DoQ
Poślizg na prostej drodze
W dniu 25-02-2012 23:17, Axel pisze:
No, na tym filmie ewidentnie widac, ze zlapal inna nawierzchnie lewa
strona. Zupelnie jak na niedawno zapodanym filmiku z omijaniem ssakow
lesnych na drodze...

Ano.. poza tym niektóre samochody mają jakieś dziwne tendencje do niestabilności na b.śliskich nawierzchniach. W zeszłym roku prawie wywinąłem orła Splashem (nazwą by pasował;)) na oblodzonej nawierzchni. Złapałem jedną stroną zamarźniętą koleinę i Splesz natychmiast ustawił się bokiem. Jazda tym samochodem to było prawdziwe wyzwanie, cały czas go nosiło - miałem wrażenie że unosi się nieco nad nawierzchnią..brr..

--
Pozdr. Sędziwoj

Data: 2012-02-26 08:23:40
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
Poślizg na prostej drodze
On 2012-02-25 22:44, DoQ wrote:
[...]

Niezupełnie.. mały poślizg, spoźniona, przesadzona reakcja... praktycznie sytuacja wywołana przez kierującego MZ.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-02-26 00:35:02
Autor: KrisPolska
Poślizg na prostej drodze

Użytkownik "Bartosz 'Seco' Suchecki" <pisz_na@bartosz.maupa.tlen.pl> napisał w wiadomości news:jibkhk$2s3$2inews.gazeta.pl...
[...]

dobre
przebiles moje tutejsze propozycje z liveleak

Data: 2012-02-26 20:02:08
Autor: Tomasz Pyra
Poślizg na prostej drodze
On Sat, 25 Feb 2012 22:41:08 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:

[...]

Lekki boczny uślizg spowodowany może nierówną przyczepnością, może koleiną.
A reakcje kierowcy pogłębiają oscylacje - kontry pewnie spóźnione i za
mocne.

Zaczyna się od 4-5 niewielkich i szybkich oscylacji które kierowca chciał
kontrować (prawdopodobnie niepotrzebnie), a rozhuśtał samochód i skończyło
się zupełną utratą panowania nad samochodem.

Mam też wrażenie że prędkości tam były po prostu za duże jak na takie
warunki.

Data: 2012-03-01 14:48:20
Autor: Marek Dyjor
Poślizg na prostej drodze
Tomasz Pyra wrote:
[...]

dokładnie popierdalanie w takich warunkach może sie skończyć  różnie...

ale wielu uważa że jak ma wielki samochód to nic sie im nie stanie.

Data: 2012-03-01 14:57:31
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK]
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-03-01 14:48, Marek Dyjor pisze:

dokładnie popierdalanie w takich warunkach może sie skończyć różnie...

ale wielu uważa że jak ma wielki samochód to nic sie im nie stanie.
Gdyby spotkał Tico to by się sprawdziło... A tutaj jego spotkał TIR :(

Podobnie jak niektórzy nie mają poczucia własnej małości - na przejeździe kolejowym...

--
                      Wojciech Smagowicz

Data: 2012-03-01 17:06:52
Autor: J.F
Poślizg na prostej drodze
Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jinump$13c$1@news.task.gda.pl...
[...]

Zwalniac na widok tira z naprzeciwka ?

Bo zauwaz ze predkosci byly "jak wszyscy".
Chyba nawet nie 10km/h szybciej niz ci na prawym.

Ale niewatpliwie za szybko sadzac po efektach.

J.

Data: 2012-03-01 19:56:23
Autor: Marek Dyjor
Poślizg na prostej drodze
J.F wrote:
[...]

imho to reszta też popierdalała zbyt szybko jak na warunki drogowe.

W RP też takie debilstwo sie spotyka.

Data: 2012-03-01 20:01:04
Autor: J.F
Poslizg na prostej drodze
J.F wrote:
[...]

Inni nie wpadli w poslizg, nawet bedac zmuszeni do naglego hamowania.

W RP też takie debilstwo sie spotyka.

No bo jak wolno mozna w koncu jechac ? 40 tez moze byc za szybko ...

J.

Data: 2012-03-02 21:17:33
Autor: Marek Dyjor
Poslizg na prostej drodze
J.F wrote:
[...]

na suchej prostej rodze można jechać nawet 180 ale w takim syfie jak tam był to jazda 100 może być sporo za szybka.

Data: 2012-02-25 22:34:56
Autor: Grejon
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-25 22:30, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
Witajcie.

Zobaczyłem dziś film, dosyć makabryczny, ale jeden z wielu takich.

http://www.liveleak.com/view?i=341_1330137232

Ale w końcu zapytam, może czegoś nie wiem.

To jest koliber.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID:gzesiu@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Data: 2012-02-25 22:41:56
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-25 22:34, Grejon pisze:
[...]

Nie jestem ornitologiem, ale wierzę :-) Małe z długim dziobem.

A tu film właściwy:

Data: 2012-02-25 22:40:27
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-25 22:30, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
Witajcie.

Zobaczyłem dziś film, dosyć makabryczny, ale jeden z wielu takich.

Ten film:

http://www.liveleak.com/view?i=3b7_1330178433

Zastanawiałem się o czym DoQ i Grejon gadają. Jakiś patki? :-)

Data: 2012-02-26 00:25:37
Autor: J.F.
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:30:56 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):
[...]

PJ mam od kilkunastu lat, jeżdżę  sporo. W zimie na śliskiej nawierzchni raczej lubię się pobawić w poślizgi.

widac jeszcze za malo doswiadczony jestes :-) Powoduje.

No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze. Depać gaz lub hamulec? Wywijać kierownicą?

nic nie trzeba robic.
Moze jakis drobny ruch kierownica czy gazem, moze wiatr, moze niesymetria
lodu. Bardzo pomaga tylny naped (tzn pomaga w obserwacjach :-))

J.

Data: 2012-02-26 09:14:13
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-26 00:25, J.F. pisze:
[...]

Możesz jaśniej? :-) Ćwiczenie panowania nad samochodem to chyba dobry pomysł. I nie mam na myśli latania Ładą pomiędzy autami na rosyjskiej wielopasmówce lub arabian drift :-) Raczej pusty parking itd.

[...]

Czyli wychodzi na to, ze tak jak mi się wydawało, chyba kierowca zazwyczaj jest winny.

Seco

Data: 2012-02-26 10:24:12
Autor: J.F.
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sun, 26 Feb 2012 09:14:13 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):
[...]

Możesz jaśniej? :-)

przejedziesz jeszcze troche, obroci cie kiedys na prostej drodze, bedziesz
wiedzial :-)

Ćwiczenie panowania nad samochodem to chyba dobry pomysł. I nie mam na myśli latania Ładą pomiędzy autami na rosyjskiej wielopasmówce lub arabian drift :-) Raczej pusty parking itd.

cwiczenie czyni mistrza, ale maly parking ma niewiele wspolnego z droga.
no i akurat taki poslizg trudno przetrenowac.

[...]

no nie bardzo - jedziesz sobie na prostej ze stala predkoscia, a auto
jednak wpada w poslizg. I dopiero teraz kierowca jest winny, jesli tego nie
opanuje. Mam wrazenie ze czesc jest wywolane zbyt duza predkoscia - tzn na zasadzie
- gdybys nie jechal 80, to mialbys pedal gazu mniej wcisniety i moze silnik
nie zerwal by przyczepnosci kol na kawalku lodu.

Oczywiscie czesciej wywoluja gwaltowniejsze manewry, typu zmiana pasa po
wyprzedzaniu na autostradzie :-)

J.

Data: 2012-02-26 10:33:51
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Poślizg na prostej drodze
W dniu 2012-02-26 10:24, J.F. pisze:
[...]

A to racja. To ze doświadczenie za kierownicą zdobywa się przez całe życie to wiem :-)

[...]

Niestety racja. Szczególnie, że nagły poślizg to zupełnie co innego niż poślizg, w który sam wprowadzasz auto, na który jesteś przygotowany, cz choćby akurat nie jedzie ciężarówka z przeciwka.

[...]

Nie da się ukryć, że większość z wspomnianych filmów i wypadków pokazywała samochody jadące szybciej niż pozostałe, również wyprzedzające.

Oczywiscie czesciej wywoluja gwaltowniejsze manewry, typu zmiana pasa po
wyprzedzaniu na autostradzie :-)

No to się porywa z tym co napisałem wyżej.

Morał z tego, że na śniegu trzeba dodatkowo brać pod uwagę "samoistne" poślizgi.

Seco

Data: 2012-02-26 12:59:07
Autor: J.F.
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sun, 26 Feb 2012 10:33:51 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):
[...]

Ale zauwaz ze to nie byly jakies gwaltowne przyspieszenia "gaz do dechy -
bede wyprzedzal", tylko jechal np 80 podczas gdy ciezarowka obok 70, ten przed nim 80, ten z kamera tez 80. Choc kto go tam wie - moze jak ten przed nim zjechal to troche
przyspieszyl. a potem nieumiejetne wyprowadzanie i tragedia gotowa.

Morał z tego, że na śniegu trzeba dodatkowo brać pod uwagę "samoistne" poślizgi.

Tak jest - zwolnic.
A szczegolnie uwazac jak sie jedzie RWD.

j.

Data: 2012-02-26 12:39:18
Autor: kkk
Poślizg na prostej drodze
On 26 Lut, 00:25, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

lodu. Bardzo pomaga tylny naped (tzn pomaga w obserwacjach :-))

Ale tylko w  "ścierce" i  tym podobnych, w nowszych z tylnym napędem
są pomocne zimą systemy i piruety wychodzą dopiero jak się je wyłączy.

Data: 2012-02-26 09:52:13
Autor: Mario
Poślizg na prostej drodze
No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze.

zdarzylo mi sie raz cos o co pytasz... auto FWD, nagly atak zimy, mala gorska droga... jechalem na szczescie okolo 30km/h... nagle postawilo auto bokiem, kontra i (z uwagi na zaskoczenie) nieco spozniony reczny uratowaly przyczepnosc..

okazalo sie ze pod zaspami (zasypane bylo totalnie pobocze) przebiegal sobie prostopadle strumyczek... fragment jezdni byl zatem "mostkiem" i ten mostek pokryl sie z tego powodu lodem...

wystarczyla radykalna zmiana przyczepnosci i auto mimo iz nie przyspieszalem ani nie hamowalem wpadlo w natychmiastowy nadsterowny poslizg...

pzdr!

Data: 2012-02-26 10:02:40
Autor: Gabriel'wilk'
Poślizg na prostej drodze
[...]

Ja nie miałem takiego zdarzenia jako kierowca ale jako pasażer. Jednak mój ojciec w czasach świetności 126p (grubo ponad 20 lat temu) jadąc w zimie w okolicach Brzeska na prostej drodze zrobił niekontrolowanego "althonen'a" :-( Na szczęście droga była pusta i skończyło się na strachu - do dziś pamiętam to nieciekawe uczucie i ułamki sekund trwające wieczność - auto jechało wolno i nie przyśpieszało a na jezdni była warstwa ubitego śniegu i jak się później okazało pozamarzane grudy lodu, które to przyczyniły się do tego że nawet słabe RWD zrobiło bączka.
ps. wtedy nie było zimówek :-)

   Oskar Wilde

Data: 2012-02-26 20:56:08
Autor: Andrzej Kubiak
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sun, 26 Feb 2012 10:02:40 +0100, Gabriel'wilk' napisał(a):

zrobił niekontrolowanego "althonen'a"

Pozostań przy pisaniu "bączka", bo trzy błędy w jednym, niezbyt długim
słowie, to jednak przesada.

AK

Data: 2012-02-26 10:50:06
Autor: Kajetan Malkontowicz
Poślizg na prostej drodze
[...]

Niestety przy kilku nakładających się niesprzyjających zbiegach
okoliczności to żaden problem. W moim przypadku kilka ładnych lat temu
to było, w listopadzie. Prosta droga kolo Julinka, lekko posypana
śniegiem, oczywiście zero piasku i jak się okazało niestety miejscami
bardzo oblodzona. Ja w Skorupce z tylnym napędem, praktycznie pustej
więc tył niedociążony jechałem właśnie przywieźć zimowe opony. Jechałem
grzecznie 40-50km/h, ze stałą prędkością. No i niestety nawet się nie
zorientowałem kiedy tył zaczął wyprzedzać przód. Efekt to dwa piruety po
360. Dobrze że droga kompletnie pusta, bo mocno rano było. Działałem
odruchowo, więc nie pamiętam co dokładnie zrobiłem, w każdym razie nie
wypadłem z osi pasa tylko kręciło mną jak bączkiem. To jednak bardziej
szczęście niż umiejętności, bo jak udało się zatrzymać i wysiadłem, to
prawie orła wywinąłem, tak było ślisko. Takie rzeczy się niestety
zdarzają, a ja już nigdy więcej nie jeździłem w zimie Skorupką bez
odpowiednio ciężkiej wkładki w bagażniku.

--
pozdrowienia
Kajetan

Data: 2012-02-26 17:36:30
Autor: Adam Płaszczyca
Poślizg na prostej drodze
Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:30:56 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):

No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze. Depać gaz lub hamulec? Wywijać kierownicą?

Wystarczy dostać podmuch wiatru w boku i potem, w aucie FWD odruchowo odjąć
gazu. Dodaj do tego spóźnioną najczęściej drugą kontrę i masz taki efekt. --
     ___________ (R)

Data: 2012-02-26 19:15:48
Autor: to
Poślizg na prostej drodze
begin Bartosz 'Seco' Suchecki
Ale w końcu zapytam, może czegoś nie wiem. To kolejny film, kiedy
samochód jadący po prostej drodze nagle wpada w poślizg. Droga wygląda
na dosyć śliską, ale to nie powoduje nagłego obrotu samochodu.

Też mnie postawiło kiedyś bokiem, jechałem na wprost po śniegu na letnich, była jakaś nierówność i tyle. Na szczęście z kontrą się nie spóźniłem, a na sąsiednim pasie nic nie jechało (dwupasmówka). Miałem wtedy ok. 40 km/h.

Data: 2012-02-26 20:38:33
Autor: AZ
Poślizg na prostej drodze
On 02/26/2012 08:15 PM, to wrote:

[...]