Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie

Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie

Data: 2010-10-16 22:18:18
Autor: Tomasz Pyra
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:00, "Pawe艂 M." pisze:

Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-)
Zaci膮gn膮膰 r臋czny, wrzuci膰 na luz. Tylne ko艂a s膮 zablokowane, przednie
id膮 swobodnie, samoch贸d powinien wykr臋ci膰 pirueta i obr贸ci膰 si臋 przodem
w d贸艂.

Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰 do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶 stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰 w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a. Wtedy samoch贸d zacznie si臋 obraca膰 z osi膮 obrotu gdzie艣 z ty艂u. R臋cznego mo偶na dopiero wtedy u偶y膰 w celu przeniesienia osi obrotu bardziej do 艣rodka samochodu.

Kwesti膮 do prze膰wiczenia jest 偶eby przesta艂 si臋 obraca膰 w pozycji przodem do do艂u - w odpowiedniej chwili trzeba wrzuci膰 jedynk臋 i skontrowa膰 ten obr贸t.

Teraz ju偶 dzi臋ki ABS mamy przynajmniej szanse na w艂a艣ciwe
manewrowanie i unikni臋cie zderzenia.

BTW - czy ABS dzia艂a w trakcie takiego staczania si臋 ty艂em? Bo je偶eli
tak to w sumie maj膮c ten system mo偶na pr贸bowa膰 manewrowa膰 w czasie jazdy
ty艂em ale podejrzewam 偶e w takim warunkach nie b臋dzie 艂atwo.

Powinien dzia艂a膰, ale tylko powy偶ej jakiej艣 tam pr臋dko艣ci.
Jak raz zablokujesz ko艂a kulaj膮c si臋 powoli, to on ju偶 ich nie odpu艣ci. Zablokowanie k贸艂 pewnie doprowadzi do zgaszenia silnika, a nie wiedzie膰 czemu np. u mnie ABS i ESP nie dzia艂a jak silnik nie pracuje.

Najch臋tniej po膰wiczy艂bym gdzie艣 tak膮 sytuacje, ale nie znam miejsc gdzie
by艂oby to bezpieczne.

Samo wywini臋cie o kt贸rym m贸wi臋 mo偶na trenowa膰 te偶 na p艂askim.
Jak przypr贸szy, to na placu rozp臋dzasz si臋 lekko ty艂em, po czym 膰wiczysz odwracanie si臋 tak 偶eby tylko obr贸ci膰 samoch贸d bez zmiany kierunku.
Jako wariant trudniejszy ustawiasz sobie coraz w臋偶szy tor mi臋dzy jakimi艣 oponami/pacho艂kami symuluj膮cy szeroko艣膰 drogi i robi膮c nawroty mieszcz膮c si臋 mi臋dzy nimi.

Natomiast co do szukania najlepszego rozwi膮zania w sytuacji z filmu, to zamiast kurczowo trzyma膰 si臋 drogi (co powodowa艂o rozp臋dzanie si臋 samochodu), lepiej by艂o od razu skr臋ci膰 kierownic臋 w dowoln膮 stron臋 i wyjecha膰 z drogi - tam samoch贸d by si臋 zatrzyma艂. Na pewno z mniejszymi stratami.
Czasami 艣wiadome opuszczenie drogi jest lepsze ni偶 trzymanie si臋 jej w beznadziejnej sytuacji.

Data: 2010-10-17 11:02:27
Autor: Pawe艂 M.
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:18, Tomasz Pyra pisze:
Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰
do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W podanej sytuacji 偶adne ko艂o nie ma ju偶 przyczepno艣ci. Jak to zrobi膰 偶eby tylne ko艂a j膮 z艂apa艂y ? :)

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶
stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰
w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a.

Nie rozumiem tego "strza艂u ze sprz臋g艂a". Pr贸buj臋 to sobie zwizualizowa膰 z wyobra偶eniem si艂 kt贸re dzia艂aj膮 na samoch贸d i p贸ki co nie rozumiem tego manewru obr贸cenia samochodu.

Kwesti膮 do prze膰wiczenia jest 偶eby przesta艂 si臋 obraca膰 w pozycji
przodem do do艂u - w odpowiedniej chwili trzeba wrzuci膰 jedynk臋 i
skontrowa膰 ten obr贸t.

Ok, to bym zrobi艂, po艣lizgi przodem od jakiego艣 czasu troch臋 sobie 膰wicz臋 (najpierw na kursie troch臋 teorii a potem na rondach i pod marketami zim膮 :-) i my艣l臋 偶e gdyby ju偶 samoch贸d zrobi艂 pirueta, to uda艂o by mi si臋 go wyci膮gn膮膰 z kr臋cenia.

Samo wywini臋cie o kt贸rym m贸wi臋 mo偶na trenowa膰 te偶 na p艂askim.
Jak przypr贸szy, to na placu rozp臋dzasz si臋 lekko ty艂em, po czym 膰wiczysz
odwracanie si臋 tak 偶eby tylko obr贸ci膰 samoch贸d bez zmiany kierunku.

Jasna sprawa, to czekamy na 艣nieg (nie wierz臋 偶e to m贸wi臋 ;-).

lepiej by艂o od razu skr臋ci膰 kierownic臋 w dowoln膮 stron臋 i
wyjecha膰 z drogi

Trzymaj膮c samoch贸d na wstecznym? Bo na zaci膮gni臋tym hamulcu to nie jestem pewien czy uda艂oby si臋 z tej drogi zjecha膰.

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2010-10-17 11:09:36
Autor: Tomasz Pyra
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-17 11:02, "Pawe艂 M." pisze:
W dniu 2010-10-16 22:18, Tomasz Pyra pisze:
Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰
do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W podanej sytuacji 偶adne ko艂o nie ma ju偶 przyczepno艣ci. Jak to zrobi膰
偶eby tylne ko艂a j膮 z艂apa艂y ? :)

Jak samoch贸d stacza si臋 w d贸艂 (bez zablokowania k贸艂), to wszystko ko艂a maj膮 przyczepno艣膰.

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶
stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰
w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a.

Nie rozumiem tego "strza艂u ze sprz臋g艂a". Pr贸buj臋 to sobie zwizualizowa膰
z wyobra偶eniem si艂 kt贸re dzia艂aj膮 na samoch贸d i p贸ki co nie rozumiem
tego manewru obr贸cenia samochodu.

Jak samoch贸d jedzie ty艂em, na wstecznym biegu wystarczy skr臋ci膰 kierownic膮, gaz, pu艣ci膰 sprz臋g艂o i samoch贸d zacznie obraca膰 si臋 wok贸艂 pionowej osi przy niewielkiej zmianie kierunku ruchu.

呕eby to sobie wyobrazi膰 pomy艣l 偶e co艣 Ci zacznie bardzo mocno pcha膰 ty艂em w bok.


Wygl膮da to podobnie jak powerslide w RWD, tyle 偶e piruet jest jeszcze cia艣niejszy (o艣 obrotu wewn膮trz samochodu), bo jad膮c ty艂em FWD masz i nap臋dzan膮 i skr臋tn膮 o艣 kt贸ra jest z ty艂u kierunku ruchu (czyli przednia).

Samo wywini臋cie o kt贸rym m贸wi臋 mo偶na trenowa膰 te偶 na p艂askim.
Jak przypr贸szy, to na placu rozp臋dzasz si臋 lekko ty艂em, po czym 膰wiczysz
odwracanie si臋 tak 偶eby tylko obr贸ci膰 samoch贸d bez zmiany kierunku.

Jasna sprawa, to czekamy na 艣nieg (nie wierz臋 偶e to m贸wi臋 ;-).

呕eby zobaczy膰 jak wygl膮da sam piruet po prostu stajesz na 艣rodku du偶ego placu, wrzucasz wsteczny, skr臋casz kierownic臋 i gaz do dechy.
Samoch贸d mo偶na w ten spos贸b rozp臋dzi膰 do baaaardzo du偶ej pr臋dko艣ci wirowania wok贸艂 w艂asnej osi. Tak 偶e obiad b臋dzie chcia艂 wyj艣膰 :)

Potem tylko pozostaje kontrolowanie tego tak 偶eby zrobi膰 tylko 180 stopni.



lepiej by艂o od razu skr臋ci膰 kierownic臋 w dowoln膮 stron臋 i
wyjecha膰 z drogi

Trzymaj膮c samoch贸d na wstecznym?

Najlepiej bez gazu 偶eby nie powodowa膰 dodatkowego po艣lizgu.
Jak samoch贸d si臋 stacza, to po prostu skr臋ci膰 - samoch贸d wyjedzie ty艂em z drogi. Nawet jak tam si臋 od czego艣 odbije, to na drog臋 wr贸ci ju偶 jad膮c przodem.

Data: 2010-10-17 17:42:25
Autor: Agent
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie

U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9edgv$ee2$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2010-10-16 22:18, Tomasz Pyra pisze:
Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰
do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W podanej sytuacji 偶adne ko艂o nie ma ju偶 przyczepno艣ci. Jak to zrobi膰 偶eby tylne ko艂a j膮 z艂apa艂y ? :)

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶
stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰
w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a.

Nie rozumiem tego "strza艂u ze sprz臋g艂a". Pr贸buj臋 to sobie zwizualizowa膰 z wyobra偶eniem si艂 kt贸re dzia艂aj膮 na samoch贸d i p贸ki co nie rozumiem tego manewru obr贸cenia samochodu.

To jakby sytuacja z autem RWD jak dasz za du偶o gazu przy ruszaniu przy skr臋conych ko艂ach - top pewnie wiesz ze ty艂 zarzuci. A tu masz odwrotnie. Po膰wiczyc to mo偶na i teraz na szutrze jak dasz gaz do dechy na wstecznym przy skr臋conych ko艂ach. Spr贸buj bo wra偶enia niez艂e :)

Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona