Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesieni e

Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesieni e

Data: 2010-10-16 22:00:38
Autor: Pawe艂 M.
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesieni e
Hej, zastanawiam si臋 nad tym jak opanowa膰 pewn膮 niebezpieczn膮 sytuacj臋 na drodze:

Podje偶d偶amy zim膮 pod strome wzniesienie. Nagle pod ko艂ami mamy pi臋kn膮 "szklank臋" - samoch贸d jest bez szans i zaczyna si臋 zsuwa膰. Prezentacj臋 mamy tutaj, na s艂ynnym filmiku "ale urwa艂"

http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y

Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-) Zaci膮gn膮膰 r臋czny, wrzuci膰 na luz. Tylne ko艂a s膮 zablokowane, przednie id膮 swobodnie, samoch贸d powinien wykr臋ci膰 pirueta i obr贸ci膰 si臋 przodem w d贸艂. Teraz ju偶 dzi臋ki ABS mamy przynajmniej szanse na w艂a艣ciwe manewrowanie i unikni臋cie zderzenia.

BTW - czy ABS dzia艂a w trakcie takiego staczania si臋 ty艂em? Bo je偶eli tak to w sumie maj膮c ten system mo偶na pr贸bowa膰 manewrowa膰 w czasie jazdy ty艂em ale podejrzewam 偶e w takim warunkach nie b臋dzie 艂atwo.

Najch臋tniej po膰wiczy艂bym gdzie艣 tak膮 sytuacje, ale nie znam miejsc gdzie by艂oby to bezpieczne.

Pozdrawiam
Pawe艂 Marek

Data: 2010-10-16 20:54:02
Autor: Micha
Po秎izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Pawe M. <wp.pl@paff1.zamien> napisa(a):
Hej, zastanawiam si臋 nad tym jak opanowa膰 pewn膮 niebezpieczn膮 sytuacj臋 na drodze:

Podje偶d偶amy zim膮 pod strome wzniesienie. Nagle pod ko艂ami mamy pi臋kn膮 "szklank臋" - samoch贸d jest bez szans i zaczyna si臋 zsuwa膰. Prezentacj臋 mamy tutaj, na s艂ynnym filmiku "ale urwa艂"

http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y

Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-) Zaci膮gn膮膰 r臋czny, wrzuci膰 na luz. Tylne ko艂a s膮 zablokowane, przednie id膮 swobodnie, samoch贸d powinien wykr臋ci膰 pirueta i obr贸ci膰 si臋 przodem w d贸艂. Teraz ju偶 dzi臋ki ABS mamy przynajmniej szanse na w艂a艣ciwe manewrowanie i unikni臋cie zderzenia.

BTW - czy ABS dzia艂a w trakcie takiego staczania si臋 ty艂em? Bo je偶eli tak to w sumie maj膮c ten system mo偶na pr贸bowa膰 manewrowa膰 w czasie jazdy ty艂em ale podejrzewam 偶e w takim warunkach nie b臋dzie 艂atwo.

Najch臋tniej po膰wiczy艂bym gdzie艣 tak膮 sytuacje, ale nie znam miejsc gdzie by艂oby to bezpieczne.

Pozdrawiam
Pawe艂 Marek


ABS ty砮m dzia砤.

Najpro禼iej tam to po prostu zjecha z drogi na chodnik/traw czy co co ma wi阫sz przyczepno舵.

Do obrotu to potrzeba wsteczny skr阠i ko砤 i gazu,
tylko nas ESP zatrzyma mo縠.


generalnie auto z elektornik si powinno absem zatrzyma dobrze.

pozdrawiam.

--


Data: 2010-10-17 11:09:45
Autor: Pawe M.
Po秎izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
W dniu 2010-10-16 22:54,  Micha pisze:

Do obrotu to potrzeba wsteczny skr阠i ko砤 i gazu,
tylko nas ESP zatrzyma mo縠.

Ok, to ju chyba zrozumia砮m wypowied Tomasza Pyry :-)

Dzi阫i!
Pawe

Data: 2010-10-16 22:18:18
Autor: Tomasz Pyra
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:00, "Pawe艂 M." pisze:

Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-)
Zaci膮gn膮膰 r臋czny, wrzuci膰 na luz. Tylne ko艂a s膮 zablokowane, przednie
id膮 swobodnie, samoch贸d powinien wykr臋ci膰 pirueta i obr贸ci膰 si臋 przodem
w d贸艂.

Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰 do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶 stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰 w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a. Wtedy samoch贸d zacznie si臋 obraca膰 z osi膮 obrotu gdzie艣 z ty艂u. R臋cznego mo偶na dopiero wtedy u偶y膰 w celu przeniesienia osi obrotu bardziej do 艣rodka samochodu.

Kwesti膮 do prze膰wiczenia jest 偶eby przesta艂 si臋 obraca膰 w pozycji przodem do do艂u - w odpowiedniej chwili trzeba wrzuci膰 jedynk臋 i skontrowa膰 ten obr贸t.

Teraz ju偶 dzi臋ki ABS mamy przynajmniej szanse na w艂a艣ciwe
manewrowanie i unikni臋cie zderzenia.

BTW - czy ABS dzia艂a w trakcie takiego staczania si臋 ty艂em? Bo je偶eli
tak to w sumie maj膮c ten system mo偶na pr贸bowa膰 manewrowa膰 w czasie jazdy
ty艂em ale podejrzewam 偶e w takim warunkach nie b臋dzie 艂atwo.

Powinien dzia艂a膰, ale tylko powy偶ej jakiej艣 tam pr臋dko艣ci.
Jak raz zablokujesz ko艂a kulaj膮c si臋 powoli, to on ju偶 ich nie odpu艣ci. Zablokowanie k贸艂 pewnie doprowadzi do zgaszenia silnika, a nie wiedzie膰 czemu np. u mnie ABS i ESP nie dzia艂a jak silnik nie pracuje.

Najch臋tniej po膰wiczy艂bym gdzie艣 tak膮 sytuacje, ale nie znam miejsc gdzie
by艂oby to bezpieczne.

Samo wywini臋cie o kt贸rym m贸wi臋 mo偶na trenowa膰 te偶 na p艂askim.
Jak przypr贸szy, to na placu rozp臋dzasz si臋 lekko ty艂em, po czym 膰wiczysz odwracanie si臋 tak 偶eby tylko obr贸ci膰 samoch贸d bez zmiany kierunku.
Jako wariant trudniejszy ustawiasz sobie coraz w臋偶szy tor mi臋dzy jakimi艣 oponami/pacho艂kami symuluj膮cy szeroko艣膰 drogi i robi膮c nawroty mieszcz膮c si臋 mi臋dzy nimi.

Natomiast co do szukania najlepszego rozwi膮zania w sytuacji z filmu, to zamiast kurczowo trzyma膰 si臋 drogi (co powodowa艂o rozp臋dzanie si臋 samochodu), lepiej by艂o od razu skr臋ci膰 kierownic臋 w dowoln膮 stron臋 i wyjecha膰 z drogi - tam samoch贸d by si臋 zatrzyma艂. Na pewno z mniejszymi stratami.
Czasami 艣wiadome opuszczenie drogi jest lepsze ni偶 trzymanie si臋 jej w beznadziejnej sytuacji.

Data: 2010-10-17 11:02:27
Autor: Pawe艂 M.
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:18, Tomasz Pyra pisze:
Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰
do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W podanej sytuacji 偶adne ko艂o nie ma ju偶 przyczepno艣ci. Jak to zrobi膰 偶eby tylne ko艂a j膮 z艂apa艂y ? :)

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶
stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰
w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a.

Nie rozumiem tego "strza艂u ze sprz臋g艂a". Pr贸buj臋 to sobie zwizualizowa膰 z wyobra偶eniem si艂 kt贸re dzia艂aj膮 na samoch贸d i p贸ki co nie rozumiem tego manewru obr贸cenia samochodu.

Kwesti膮 do prze膰wiczenia jest 偶eby przesta艂 si臋 obraca膰 w pozycji
przodem do do艂u - w odpowiedniej chwili trzeba wrzuci膰 jedynk臋 i
skontrowa膰 ten obr贸t.

Ok, to bym zrobi艂, po艣lizgi przodem od jakiego艣 czasu troch臋 sobie 膰wicz臋 (najpierw na kursie troch臋 teorii a potem na rondach i pod marketami zim膮 :-) i my艣l臋 偶e gdyby ju偶 samoch贸d zrobi艂 pirueta, to uda艂o by mi si臋 go wyci膮gn膮膰 z kr臋cenia.

Samo wywini臋cie o kt贸rym m贸wi臋 mo偶na trenowa膰 te偶 na p艂askim.
Jak przypr贸szy, to na placu rozp臋dzasz si臋 lekko ty艂em, po czym 膰wiczysz
odwracanie si臋 tak 偶eby tylko obr贸ci膰 samoch贸d bez zmiany kierunku.

Jasna sprawa, to czekamy na 艣nieg (nie wierz臋 偶e to m贸wi臋 ;-).

lepiej by艂o od razu skr臋ci膰 kierownic臋 w dowoln膮 stron臋 i
wyjecha膰 z drogi

Trzymaj膮c samoch贸d na wstecznym? Bo na zaci膮gni臋tym hamulcu to nie jestem pewien czy uda艂oby si臋 z tej drogi zjecha膰.

Pozdrawiam
Pawe艂

Data: 2010-10-17 11:09:36
Autor: Tomasz Pyra
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-17 11:02, "Pawe艂 M." pisze:
W dniu 2010-10-16 22:18, Tomasz Pyra pisze:
Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰
do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W podanej sytuacji 偶adne ko艂o nie ma ju偶 przyczepno艣ci. Jak to zrobi膰
偶eby tylne ko艂a j膮 z艂apa艂y ? :)

Jak samoch贸d stacza si臋 w d贸艂 (bez zablokowania k贸艂), to wszystko ko艂a maj膮 przyczepno艣膰.

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶
stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰
w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a.

Nie rozumiem tego "strza艂u ze sprz臋g艂a". Pr贸buj臋 to sobie zwizualizowa膰
z wyobra偶eniem si艂 kt贸re dzia艂aj膮 na samoch贸d i p贸ki co nie rozumiem
tego manewru obr贸cenia samochodu.

Jak samoch贸d jedzie ty艂em, na wstecznym biegu wystarczy skr臋ci膰 kierownic膮, gaz, pu艣ci膰 sprz臋g艂o i samoch贸d zacznie obraca膰 si臋 wok贸艂 pionowej osi przy niewielkiej zmianie kierunku ruchu.

呕eby to sobie wyobrazi膰 pomy艣l 偶e co艣 Ci zacznie bardzo mocno pcha膰 ty艂em w bok.


Wygl膮da to podobnie jak powerslide w RWD, tyle 偶e piruet jest jeszcze cia艣niejszy (o艣 obrotu wewn膮trz samochodu), bo jad膮c ty艂em FWD masz i nap臋dzan膮 i skr臋tn膮 o艣 kt贸ra jest z ty艂u kierunku ruchu (czyli przednia).

Samo wywini臋cie o kt贸rym m贸wi臋 mo偶na trenowa膰 te偶 na p艂askim.
Jak przypr贸szy, to na placu rozp臋dzasz si臋 lekko ty艂em, po czym 膰wiczysz
odwracanie si臋 tak 偶eby tylko obr贸ci膰 samoch贸d bez zmiany kierunku.

Jasna sprawa, to czekamy na 艣nieg (nie wierz臋 偶e to m贸wi臋 ;-).

呕eby zobaczy膰 jak wygl膮da sam piruet po prostu stajesz na 艣rodku du偶ego placu, wrzucasz wsteczny, skr臋casz kierownic臋 i gaz do dechy.
Samoch贸d mo偶na w ten spos贸b rozp臋dzi膰 do baaaardzo du偶ej pr臋dko艣ci wirowania wok贸艂 w艂asnej osi. Tak 偶e obiad b臋dzie chcia艂 wyj艣膰 :)

Potem tylko pozostaje kontrolowanie tego tak 偶eby zrobi膰 tylko 180 stopni.



lepiej by艂o od razu skr臋ci膰 kierownic臋 w dowoln膮 stron臋 i
wyjecha膰 z drogi

Trzymaj膮c samoch贸d na wstecznym?

Najlepiej bez gazu 偶eby nie powodowa膰 dodatkowego po艣lizgu.
Jak samoch贸d si臋 stacza, to po prostu skr臋ci膰 - samoch贸d wyjedzie ty艂em z drogi. Nawet jak tam si臋 od czego艣 odbije, to na drog臋 wr贸ci ju偶 jad膮c przodem.

Data: 2010-10-17 17:42:25
Autor: Agent
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie

U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9edgv$ee2$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2010-10-16 22:18, Tomasz Pyra pisze:
Wr臋cz przeciwnie - 偶eby obr贸ci膰 si臋 przodem w prz贸d nale偶y doprowadzi膰
do utraty przyczepno艣ci przednich k贸艂, a nie tylnych.

W podanej sytuacji 偶adne ko艂o nie ma ju偶 przyczepno艣ci. Jak to zrobi膰 偶eby tylne ko艂a j膮 z艂apa艂y ? :)

W przypadku FWD jak samoch贸d na podje藕dzie stanie, albo zaczyna si臋 ju偶
stacza膰, to wsteczny bieg (偶eby mie膰 pewno艣膰 偶e oba ko艂a b臋d膮 si臋 kr臋ci膰
w odpowiedni膮 stron臋) i na skr臋conych ko艂ach mocny strza艂 ze sprz臋g艂a.

Nie rozumiem tego "strza艂u ze sprz臋g艂a". Pr贸buj臋 to sobie zwizualizowa膰 z wyobra偶eniem si艂 kt贸re dzia艂aj膮 na samoch贸d i p贸ki co nie rozumiem tego manewru obr贸cenia samochodu.

To jakby sytuacja z autem RWD jak dasz za du偶o gazu przy ruszaniu przy skr臋conych ko艂ach - top pewnie wiesz ze ty艂 zarzuci. A tu masz odwrotnie. Po膰wiczyc to mo偶na i teraz na szutrze jak dasz gaz do dechy na wstecznym przy skr臋conych ko艂ach. Spr贸buj bo wra偶enia niez艂e :)

Data: 2010-10-16 22:48:37
Autor: Filip KK
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:00, "Pawe艂 M." pisze:

Podje偶d偶amy zim膮 pod strome wzniesienie. Nagle pod ko艂ami mamy pi臋kn膮
"szklank臋" - samoch贸d jest bez szans i zaczyna si臋 zsuwa膰. Prezentacj臋
mamy tutaj, na s艂ynnym filmiku "ale urwa艂"

http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y

Co robicie w takim momencie?

Mia艂em dwa razy tak膮 sytuacj臋 w 偶yciu... Za pierwszym razem podje偶d偶a艂em pod strom膮 g贸rk臋 i by艂a szklanka.. Nie dojecha艂em do ko艅ca g贸rki.. Samoch贸d si臋 stoczy艂 na zablokowanych ko艂ach wszystkich do do艂u, bez problemu wymanewrowa艂em w w膮skim w膮wozie.
Druga sytuacja.. Podje偶d偶a艂em pod g贸rk臋 za艣nie偶on膮 na letnich oponach i nie dojecha艂em ... G贸rka mia艂a oko艂o 100 metr贸w d艂ugo艣ci... Gdy samoch贸d cofa艂 si臋 (偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em), skr臋ci艂em kierownic臋 i w tym czasie nacisn膮艂em mocno na hamulec, 偶eby przednie ko艂a zablokowa膰, pojazd si臋 idealnie odwr贸ci艂 przodem do jazdy i pi臋knie zjecha艂em do do艂u bez problem贸w :)

Data: 2010-10-16 23:00:38
Autor: Jacek
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
U偶ytkownik "Filip KK" <nospam@nospam.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9d375$pak$1news.task.gda.pl...
Druga sytuacja.. Podje偶d偶a艂em pod g贸rk臋 za艣nie偶on膮 na letnich oponach i nie dojecha艂em ... G贸rka mia艂a oko艂o 100 metr贸w d艂ugo艣ci... Gdy samoch贸d cofa艂 si臋 (偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em), skr臋ci艂em kierownic臋 i w tym czasie nacisn膮艂em mocno na hamulec, 偶eby przednie ko艂a zablokowa膰, pojazd si臋 idealnie odwr贸ci艂 przodem do jazdy i pi臋knie zjecha艂em do do艂u bez problem贸w :)

gratuluje opanowania, chyba mia艂e艣 troche mokro pod ubraniem ;)
miejsca te偶 chyba mia艂e艣 sporo, 偶adnych zaparkowanych aut ani g艂ebokich row贸w?

Jacek

Data: 2010-10-16 23:24:13
Autor: Filip KK
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 23:00, Jacek pisze:

gratuluje opanowania, chyba mia艂e艣 troche mokro pod ubraniem ;)
miejsca te偶 chyba mia艂e艣 sporo, 偶adnych zaparkowanych aut ani g艂ebokich
row贸w?

Mokro nie mia艂em.. :) W pe艂ni opanowana sytuacja... Nawet przez sekund臋 si臋 nie przerazi艂em.. :) Mia艂em bardzo ma艂o miejsca na obr贸t, bo uliczka by艂a szeroko艣ci mniej wi臋cej jak 1,5 samochodu. Wi臋c musia艂em tak obr贸ci膰 auto, manewruj膮c kierownic膮 偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em. W momencie gdy jecha艂em bokiem, odkr臋ci艂em kierownic臋 w drug膮 stron臋 i wcisn膮艂em gaz, 偶eby nie wyjecha膰 ty艂em w r贸w.. :) Nie by艂o zaparkowanych aut ani kraw臋偶nik贸w, to by艂 podjazd taki do domk贸w jednorodzinnych. :)

Data: 2010-10-17 11:06:57
Autor: Pawe艂 M.
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:48, Filip KK pisze:
Druga sytuacja.. Podje偶d偶a艂em pod g贸rk臋 za艣nie偶on膮 na letnich oponach i
nie dojecha艂em ... G贸rka mia艂a oko艂o 100 metr贸w d艂ugo艣ci... Gdy samoch贸d
cofa艂 si臋 (偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em), skr臋ci艂em kierownic臋 i w tym
czasie nacisn膮艂em mocno na hamulec, 偶eby przednie ko艂a zablokowa膰,
pojazd si臋 idealnie odwr贸ci艂 przodem do jazdy i pi臋knie zjecha艂em do
do艂u bez problem贸w :)

To mnie przekonuje i to sobie potrafi臋 wyobrazi膰 - samoch贸d ustawiamy lekko bokiem (skr臋cenie kierownicy), nagle robimy po艣lizg (hamulce), 艣rodek ci臋偶ko艣ci samochodu znajduj膮cy si臋 bli偶ej jego przodu przerzuca samoch贸d do pozycji przodem w d贸艂. P贸ki co t膮 technik臋 mam zamiar sobie wbija膰 do g艂owy.

Dzi臋ki i pozdrawiam!
Pawe艂

Data: 2010-10-17 17:49:02
Autor: Agent
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie

U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9edpd$fa0$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2010-10-16 22:48, Filip KK pisze:
Druga sytuacja.. Podje偶d偶a艂em pod g贸rk臋 za艣nie偶on膮 na letnich oponach i
nie dojecha艂em ... G贸rka mia艂a oko艂o 100 metr贸w d艂ugo艣ci... Gdy samoch贸d
cofa艂 si臋 (偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em), skr臋ci艂em kierownic臋 i w tym
czasie nacisn膮艂em mocno na hamulec, 偶eby przednie ko艂a zablokowa膰,
pojazd si臋 idealnie odwr贸ci艂 przodem do jazdy i pi臋knie zjecha艂em do
do艂u bez problem贸w :)

To mnie przekonuje i to sobie potrafi臋 wyobrazi膰 - samoch贸d ustawiamy lekko bokiem (skr臋cenie kierownicy), nagle robimy po艣lizg (hamulce), 艣rodek ci臋偶ko艣ci samochodu znajduj膮cy si臋 bli偶ej jego przodu przerzuca samoch贸d do pozycji przodem w d贸艂. P贸ki co t膮 technik臋 mam zamiar sobie wbija膰 do g艂owy.

A mnie nie przekonuje. Jak auto ma zablokowane wszystkie ko艂a to na nic kr臋cenie kierownic膮 bo i tak pojedzie gdzie chce. Natomiast wiem 偶e zadzia艂a to co pisa艂 Tomasz Pyra. 膯wiczy艂em tak kiedy艣 obr贸t z jazdy na wstecznym do przodu bo sie w filmach naogl膮da艂em jak to robi膮 bez zatrzymywania. Najwa偶niejsze w tym wszystkim by艂o wprowadzenie podczas jazdy na wstecznyn przednich k贸艂 w po艣lizg i jednoczesne bardzo szybkie skr臋cenie kierownicy.

Data: 2010-10-18 11:50:01
Autor: Jakub Witkowski
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-17 17:49, Agent pisze:

U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9edpd$fa0$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2010-10-16 22:48, Filip KK pisze:
Druga sytuacja.. Podje偶d偶a艂em pod g贸rk臋 za艣nie偶on膮 na letnich oponach i
nie dojecha艂em ... G贸rka mia艂a oko艂o 100 metr贸w d艂ugo艣ci... Gdy samoch贸d
cofa艂 si臋 (偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em), skr臋ci艂em kierownic臋 i w tym
czasie nacisn膮艂em mocno na hamulec, 偶eby przednie ko艂a zablokowa膰,
pojazd si臋 idealnie odwr贸ci艂 przodem do jazdy i pi臋knie zjecha艂em do
do艂u bez problem贸w :)

To mnie przekonuje i to sobie potrafi臋 wyobrazi膰 - samoch贸d ustawiamy lekko bokiem (skr臋cenie kierownicy), nagle robimy po艣lizg (hamulce), 艣rodek ci臋偶ko艣ci samochodu znajduj膮cy si臋 bli偶ej jego przodu przerzuca samoch贸d do pozycji przodem w d贸艂. P贸ki co t膮 technik臋 mam zamiar sobie wbija膰 do g艂owy.

A mnie nie przekonuje. Jak auto ma zablokowane wszystkie ko艂a to na nic kr臋cenie kierownic膮 bo i tak pojedzie gdzie chce.

Doprowadzasz najpierw do sytuacji 偶e si臋 cho膰 troch臋 obraca. Nast臋pnie blokujesz
wszystkie ko艂a. Co robi samoch贸d? Obraca si臋 nadal wok贸艂 swego 艣rodka ci臋偶ko艣ci.
A 艣rodek ten przemieszcza si臋 nadal w tym samym kierunku, co przed blokad膮.
A wi臋c nie jedzie "gdzie chce" tylko dok艂adnie tak, jak musi.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog膮 by膰 niepowa偶ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada膰 w cz臋艣ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca艂o艣ci pogl膮dom ich Autora.

Data: 2010-10-18 22:09:51
Autor: Filip KK
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-18 11:50, Jakub Witkowski pisze:

U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:i9edpd$fa0$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2010-10-16 22:48, Filip KK pisze:
Druga sytuacja.. Podje偶d偶a艂em pod g贸rk臋 za艣nie偶on膮 na letnich oponach i
nie dojecha艂em ... G贸rka mia艂a oko艂o 100 metr贸w d艂ugo艣ci... Gdy
samoch贸d
cofa艂 si臋 (偶eby nie wjecha膰 do rowu ty艂em), skr臋ci艂em kierownic臋 i w
tym
czasie nacisn膮艂em mocno na hamulec, 偶eby przednie ko艂a zablokowa膰,
pojazd si臋 idealnie odwr贸ci艂 przodem do jazdy i pi臋knie zjecha艂em do
do艂u bez problem贸w :)

To mnie przekonuje i to sobie potrafi臋 wyobrazi膰 - samoch贸d ustawiamy
lekko bokiem (skr臋cenie kierownicy), nagle robimy po艣lizg (hamulce),
艣rodek ci臋偶ko艣ci samochodu znajduj膮cy si臋 bli偶ej jego przodu
przerzuca samoch贸d do pozycji przodem w d贸艂. P贸ki co t膮 technik臋 mam
zamiar sobie wbija膰 do g艂owy.

A mnie nie przekonuje. Jak auto ma zablokowane wszystkie ko艂a to na
nic kr臋cenie kierownic膮 bo i tak pojedzie gdzie chce.

Doprowadzasz najpierw do sytuacji 偶e si臋 cho膰 troch臋 obraca. Nast臋pnie
blokujesz
wszystkie ko艂a. Co robi samoch贸d? Obraca si臋 nadal wok贸艂 swego 艣rodka
ci臋偶ko艣ci.
A 艣rodek ten przemieszcza si臋 nadal w tym samym kierunku, co przed blokad膮.
A wi臋c nie jedzie "gdzie chce" tylko dok艂adnie tak, jak musi.

Jak naciskamy na hamulec, to blokuj膮 si臋 tylko przednie ko艂a, bo najwi臋kszy nacisk jest na tylne, na prz贸d prawie nie ma nacisku. Co za tym idzie, samoch贸d si臋 艂adnie obraca.

Po膰wiczy膰, sprawdzi膰, przekona膰 si臋, a nie pisa膰 bzdury na grup臋.

Data: 2010-10-19 11:05:30
Autor: Jakub Witkowski
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-18 22:09, Filip KK pisze:

Jak naciskamy na hamulec, to blokuj膮 si臋 tylko przednie ko艂a, bo najwi臋kszy nacisk jest na tylne, na prz贸d prawie nie ma nacisku. Co za tym idzie, samoch贸d si臋 艂adnie obraca.

Po膰wiczy膰, sprawdzi膰, przekona膰 si臋, a nie pisa膰 bzdury na grup臋.

Jak naciskamy konkretnie na hamulec na lodzie, to blokuj膮 si臋 wszystkie ko艂a,
gdy偶 si艂a niezb臋dna do ich blokowania, i przodu, i ty艂u, jest minimalna.
Po膰wiczy膰, sprawdzi膰, przekona膰 si臋, a nie pisa膰 bzdury na grup臋.

Albo te偶 si臋 nie zablokuj膮, je艣li si臋 ma ABS i on akurat skutecznie zadzia艂a
przy ma艂ej pr臋dko艣ci na lodzie (a bynajmniej nie ka偶dy zadzia艂a w tych warunkach).

W dobrych warunkach ko艂a przednie blokuj膮 si臋 generalnie szybciej, ale wcale nie dlatego
偶e "najwi臋kszy nacisk jest na tylne" :) Najcz臋艣ciej jest na odwr贸t, to na prz贸d nacisk
jest wi臋kszy. I to nawet przy je偶dzie pod g贸rk臋 (nie dotyczy malucha, rzecz prosta).
Przednie blokuj膮 si臋 szybciej, gdy偶 tak jest skonstruowany uk艂ad hamulcowy,
a to po to, aby zachowa膰 sterowno艣膰 w czasie typowego hamowania.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog膮 by膰 niepowa偶ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada膰 w cz臋艣ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca艂o艣ci pogl膮dom ich Autora.

Data: 2010-10-20 21:52:09
Autor: Filip KK
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-19 11:05, Jakub Witkowski pisze:

Jak naciskamy na hamulec, to blokuj膮 si臋 tylko przednie ko艂a, bo
najwi臋kszy nacisk jest na tylne, na prz贸d prawie nie ma nacisku. Co za
tym idzie, samoch贸d si臋 艂adnie obraca.

Po膰wiczy膰, sprawdzi膰, przekona膰 si臋, a nie pisa膰 bzdury na grup臋.

Jak naciskamy konkretnie na hamulec na lodzie, to blokuj膮 si臋 wszystkie
ko艂a,
gdy偶 si艂a niezb臋dna do ich blokowania, i przodu, i ty艂u, jest minimalna.
Po膰wiczy膰, sprawdzi膰, przekona膰 si臋, a nie pisa膰 bzdury na grup臋.

Jak si臋 "cofasz ty艂em" z g贸rki? To blokuj膮 si臋 przednie ko艂a, a nie wszystkie cztery! Po膰wiczy膰, przekona膰 si臋 i nie pierdoli膰 g艂upot!

Albo te偶 si臋 nie zablokuj膮, je艣li si臋 ma ABS i on akurat skutecznie
zadzia艂a
przy ma艂ej pr臋dko艣ci na lodzie (a bynajmniej nie ka偶dy zadzia艂a w tych
warunkach).

Bzdura do pot臋gi n-tej.

W dobrych warunkach ko艂a przednie blokuj膮 si臋 generalnie szybciej, ale
wcale nie dlatego
偶e "najwi臋kszy nacisk jest na tylne" :) Najcz臋艣ciej jest na odwr贸t, to
na prz贸d nacisk
jest wi臋kszy. I to nawet przy je偶dzie pod g贸rk臋 (nie dotyczy malucha,
rzecz prosta).
Przednie blokuj膮 si臋 szybciej, gdy偶 tak jest skonstruowany uk艂ad hamulcowy,
a to po to, aby zachowa膰 sterowno艣膰 w czasie typowego hamowania.

S艂uchaj, przesta艅 sadzi膰 bzdety.. Wjed藕 na oblodzon膮 g贸rk臋 i naci艣nij na hamulec, to zobaczysz 偶e jeste艣 w b艂臋dzie.

Data: 2010-10-16 22:58:26
Autor: Jacek
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9cvn6$b4c$1inews.gazeta.pl...
Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-) Zaci膮gn膮膰 r臋czny, wrzuci膰 na luz. Tylne ko艂a s膮 zablokowane, przednie id膮 swobodnie, samoch贸d powinien wykr臋ci膰 pirueta i obr贸ci膰 si臋 przodem w d贸艂. Teraz ju偶 dzi臋ki ABS mamy przynajmniej szanse na w艂a艣ciwe manewrowanie i unikni臋cie zderzenia.

jak najszybciej wydosta膰 sie z lodowiska na chodnik/pobocze. 艢nieg nie ubity daje wieksz膮 przyczepno艣膰 ni偶 l贸d. Nawet kosztem oparcia sie o lampe czy drzewo. Im bardziej sie auto rozp臋dz臋dzi tym wi臋ksze szkody spowoduje.
Osobi艣cie nie pr贸bowa艂bym obraca膰 auta. Je艣li je藕dzisz przedninap臋d贸wk膮 to przy odpowiednich oponach, wyobra藕ni i odrobinie szcz臋艣cia masz kontrole nad pojazdem. Je艣li zaczniesz obraca膰 sie bezw艂adnie to w艂a艣ciwie mo偶esz sie tylko modli膰 o mi臋kkie l膮dowanie.

Jacek

Data: 2010-10-16 23:22:40
Autor: Bydl
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
On 2010-10-16 22:00:38 +0200, "Pawe M." <wp.pl@paff1.zamien> said:

Hej, zastanawiam si nad tym jak opanowa pewn niebezpieczn sytuacj na drodze:

Podje縟縜my zim pod strome wzniesienie. Nagle pod ko砤mi mamy pi阫n "szklank" - samoch骴 jest bez szans i zaczyna si zsuwa. Prezentacj mamy tutaj, na s硑nnym filmiku "ale urwa"

http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y

Co robicie w takim momencie?

My秎, 縠 pytanie i problem s postawione na g硂wie.
Lepiej by硂by pyta: jak nie dopu禼i do takiej sytuacji, w kt髍ej przestajemy kontrolowa ruch pojazdu.
(czego (prawid硂wego my秎enia) zabrak硂 wi阫szo禼i tych z filmiku Ale Urwa! - lecz to mo縠 by skutkiem uczenia pierd蟪 w stylu "mierz si硑 na zamiary, a nie zamiar pod硊g si")


Najch阾niej po鎤iczy砨ym gdzie tak sytuacje, ale nie znam miejsc gdzie by硂by to bezpieczne.

Pod Krakowem w ka縟ej wsi w kierunku Olkusza.
;-)
Tzn. s tam g髍ki, zim 秎iskie i wszyscy je縟勘 tamt阣y.
Bez strachu, bez brawury - po prostu je縟勘 do dom體.


A gy ju wszystko padnie i auto si 秎izga, to robi trzeba to samo, co zawsze wtedy, gdy auto si 秎izga - odzyska kontrol nad ruchem; czasem przyhamowa jednym czy drugiem, czasem doda gazu, czasem wrzuci luz, czasem pokr阠i kierownikiem. Wszystko w zale縩o禼i od tego co si dzieje i jak idzie (i dok眃) droga.
Z pewno禼i stanie na hamulcu z t阷ym wyrazem twarzy nie pomo縠, tak samo jak marnowanie czasu na tr眀ienie.
Fajne jest to, 縠 takie rzeczy dziej si przy niewielkich pr阣ko禼iach - na pocz眛ku ofkorz - wi阠 wystarczy po鎤iczy (jak zawsze robi to ka縟y normalny kierowca) 秎izganie si na 秝ie縴m 秐iegu. Wprowadzanie w po秎izg, wyporwadzanie z po秎izgu, hamowanie do zera, hamowanie gwa硉owne, hamowanie w zakr阠ie, gwa硉owne ruszanie, zarzucanie ty砶iem, gwa硉owne skr阾y na wstecznym itd. itp. Tyle, 縠:

- trzeba chcie
- trzeba to robi, nie opowiada, 縠 si robi

Ja zazwyczaj wybieram 2 w nocy na podjazdach pod wiaduktami - nieucz阺zczanymi o tej porze, bo fabryki stoj w nocy, wi阠 si隊nie wwozi i nie wywozi z nich nic noc.
No i wtedy jeszcze nie s posypane piachem/popio砮m/sol.
Fajna zabawa.
Uratowa砤 mi kiedy稜ty砮k pod Dup S硂nia, gdym w d蟪 drogi ty砮m zje縟縜 wprost na nadje縟zaj眂ego malucha.
:-)

--
Bydl

Data: 2010-10-17 11:17:00
Autor: Pawe M.
Po秎izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
W dniu 2010-10-16 23:22, Bydl pisze:

Pod Krakowem w ka縟ej wsi w kierunku Olkusza.
;-)
Tzn. s tam g髍ki, zim 秎iskie i wszyscy je縟勘 tamt阣y.
Bez strachu, bez brawury - po prostu je縟勘 do dom體.

Z Wroc砤wia mam za daleko :)

Fajne jest to, 縠 takie rzeczy dziej si przy niewielkich pr阣ko禼iach
- na pocz眛ku ofkorz - wi阠 wystarczy po鎤iczy (jak zawsze robi to
ka縟y normalny kierowca) 秎izganie si na 秝ie縴m 秐iegu. Wprowadzanie w
po秎izg, wyporwadzanie z po秎izgu, hamowanie do zera, hamowanie
gwa硉owne, hamowanie w zakr阠ie, gwa硉owne ruszanie, zarzucanie ty砶iem,
gwa硉owne skr阾y na wstecznym itd.

Wszystko to 鎤icz - na 秐iegu, ostatnio na macie po秎izgowej, jednak jak dot眃 zawsze przodem - wspomniany filmik wprowadzi mnie w zak硂potanie - odruchu w takiej sytuacji nie mia砨ym 縜dnego - a na my秎enie ju za p蠹no. Wi阠 pytam, bo trzeba wiedzie co zrobi przed faktem, a nie po dzwonie. A zim znowu b阣 w g髍y na narty je糳zi. Raz ju pod g髍 nie podjecha砮m, jednak wtedy przynajmniej zatrzyma砮m si i spokojnie uda硂 mi si zjecha bez 秎izgania.

Pozdrawiam
Pawe

Data: 2010-10-17 11:54:38
Autor: J.F.
Po渓izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
On Sun, 17 Oct 2010 11:17:00 +0200,  Pawe M. wrote:
W dniu 2010-10-16 23:22, Bydl pisze:
Pod Krakowem w ka縟ej wsi w kierunku Olkusza.
Z Wroc砤wia mam za daleko :)

We wrocku to poczekaj na mroz i na estakadzie gadowskiej przed
piaskarkami

A zim znowu b阣 w g髍y na narty je糳zi. Raz

Wielka Sowa, powrot z Karpacza, przelecz Okraj - atrakcji nie
zabraknie :-) Zieleniec moze tez.
Jak w Szczecinie to kiedys bylo na parkingu Czarnej Gory.

J.

Data: 2010-10-17 13:11:21
Autor: Irokez
Po?lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
U縴tkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa w wiadomo禼i news:6khlb6domtovesrq9qsoo0cbbj27esd90l4ax.com...
On Sun, 17 Oct 2010 11:17:00 +0200,  Pawe M. wrote:
W dniu 2010-10-16 23:22, Bydl pisze:
Pod Krakowem w ka縟ej wsi w kierunku Olkusza.
Z Wroc砤wia mam za daleko :)

We wrocku to poczekaj na mroz i na estakadzie gadowskiej przed
piaskarkami

A zim znowu b阣 w g髍y na narty je糳zi. Raz

Wielka Sowa, powrot z Karpacza, przelecz Okraj - atrakcji nie
zabraknie :-) Zieleniec moze tez.

Oj jak tam pi阫nie.
Wracaj眂 kiedy z Jeleniej na Wa砨rzych w pewnym momencie mia砮m mijank z wielkim tirem. Zjecha砮m ostro w prawo na pobocze bo w眘ko si zrobi硂, na 秐ieg... zwolni砮m...i si zatrzyma砮m na ubitym 秐iegu. No i tak po chwili czuj   hrrrupp.. pi阫nie, siedz ni縠j. Co si kurde nam阠zy砮m aby wyjecha.
Zje縟zaj眂 potem od prze酬czy pi阫ne widoki - na lewo przepa舵 za zasp, na prawo zaspa 3 metry co najmniej. Takie pi阫ne w眘kie koryto przez p硊gi zrobione. Zje縟zam sobie a tu zza zakr阾u kobita jedzie czym pokroju Astry, robi mi na centymetry przed mask pirueta i wraca spowrotem na d蟪. S眃z眂 po jej minie nie by硂 to zamierzone, ale idealnie si wkomponowa砤 pomi阣zy zaspy kompletnie nic sobie i mi nie robi眂.
Po tym przesta砮m tamt阣y je糳zi zim, wybieraj眂 mniej widokow tras przez Bolk體. Ile razy mo縩a mie szcz甓cie?

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2010-10-17 23:08:51
Autor: S P 1 Q X L
Po锟絣izg w czasie podjazdu pod wznies ienie
Wielka Sowa, powrot z Karpacza, przelecz Okraj - atrakcji nie
zabraknie :-)

Na Okraju to czasem i 艂a艅cuchy nie starczaj膮 :(

A wysoko艣膰 te偶 tam nie zach臋ca :)

Data: 2010-10-17 11:47:49
Autor: J.F.
Po渓izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
On Sat, 16 Oct 2010 23:22:40 +0200,  Bydl wrote:
My秎, 縠 pytanie i problem s postawione na g硂wie.
Lepiej by硂by pyta: jak nie dopu禼i do takiej sytuacji, w kt髍ej przestajemy kontrolowa ruch pojazdu.

I co proponujesz - zamknac zamochod w garazu od pazdziernika do
kwietnia i przesiasc sie na taksowki ? Czy wysylac zwiadowce na kazdy bialy odcinek ?
A gy ju wszystko padnie i auto si 秎izga, to robi trzeba to samo, co zawsze wtedy, gdy auto si 秎izga - odzyska kontrol nad ruchem; czasem przyhamowa jednym czy drugiem, czasem doda gazu, czasem wrzuci luz, czasem pokr阠i kierownikiem. Wszystko w zale縩o禼i od tego co si dzieje i jak idzie (i dok眃) droga.

Latwo sie pisze. Owszem - odpuszczajac chwilami hamulec lub polegajac na abs odzyskac
nieco skrecalnosci i poszukac miejsca gdzie jest lepsza przyczepnosc [snieg a nie lod], albo skierowac sie tam gdzie szkody beda
najmniejsze.
Z pewno禼i stanie na hamulcu z t阷ym wyrazem twarzy nie pomo縠, tak samo jak marnowanie czasu na tr眀ienie.

Trabienie moze zmniejszyc wyrok. Przy ambitnej papudze moze nawet do
zera :-)

Fajne jest to, 縠 takie rzeczy dziej si przy niewielkich pr阣ko禼iach

Niestety - z kazdym odpuszczeniem hamulca predkosc wzrasta, a bez
odpuszczenia tez wzrasta :-)

- na pocz眛ku ofkorz - wi阠 wystarczy po鎤iczy (jak zawsze robi to ka縟y normalny kierowca) 秎izganie si na 秝ie縴m 秐iegu. Wprowadzanie w po秎izg, wyporwadzanie z po秎izgu, hamowanie do zera, hamowanie gwa硉owne, hamowanie w zakr阠ie, gwa硉owne ruszanie, zarzucanie ty砶iem, gwa硉owne skr阾y na wstecznym itd. itp. Tyle, 縠:
- trzeba chcie

No coz, poprosimy o zamontowanie uchwytu pod kamere, a ja przyjdzie
zima to pare filmow pogladowych. Niestety - na prawdziwej szklance manewrowalnosc jest minimalna, a jak
jest troche wiecej ludzi to juz nie wiadomo co robic - pieknie
zarzucisz, zjedziesz bokiem, i uszkodzisz dwoje ludzi zamiast zadnego.

J.

Data: 2010-10-17 05:52:56
Autor: Seba
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesieni e
Dnia Sat, 16 Oct 2010 22:00:38 +0200, "Pawe M." napisa(a):

Co robicie w takim momencie?

Szukamy jak najszybciej miejsca o troch lepszej przyczepno禼i aby
wyhamowa auto w jego zap阣ach - bok jezdni, boczna dr罂ka, nieubity
秐ieg, pole, itp.

Z praktyki - ABS dzia砤, manewrowo舵 jaka tam jest - jednka縠 taka
sytuacja nie nale縴 do komfortowych. --
Pozdrawiam,
Sebastian S.

Data: 2010-10-18 10:42:27
Autor: Sergiusz Rozanski
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Dnia 17.10.2010 Seba <seb_beztego_sob@gazeta.pl> napisa/a:
Dnia Sat, 16 Oct 2010 22:00:38 +0200, "Pawe M." napisa(a):

Co robicie w takim momencie?

Sprz阦硂, wsteczny, powoli puszczam sprz阦硂 aby doprowadzi do kontolowanego
toczenia ko硂/droga - mam wtedy szanse odzyska przyczepno舵, hamuje silnikiem,
omijam przeszkode. Sporo zale縴 od lodu/opon, ale to IMO najlepsze dzia砤nie.

Szukamy jak najszybciej miejsca o troch lepszej przyczepno禼i aby
wyhamowa auto w jego zap阣ach - bok jezdni, boczna dr罂ka, nieubity
秐ieg, pole, itp.

Jakie szukanie? Musisz do tego miejsca si dosta - pr骲owa odzyska
przyczepno舵, bo to da Ci szanse na manewrowanie czy hamowanie inaczej
dupa zbita - dos硂wnie ;)

Z praktyki - ABS dzia砤, manewrowo舵 jaka tam jest - jednka縠 taka
sytuacja nie nale縴 do komfortowych.

Aby odzyska manewrowanie powinni秏y:
- mie auto w kierunku jazdy - warunek akurat spe硁ony - to jest konieczne,
auto lec眂e bokiem na nie ma szans na manewrowanie - chyba 縠 to zerwanie
ma charakter kontorlowany, np w drifcie jak mo縠sz je zako馽zy odejmuj眂
moment obrotowy z k蟪 (sprz阦硂/mniej gazu itd), ale to inny przypadek
- w砤czamy _wsteczny_ i ko砤 zaczynaj si obraca w kierunku jazdy co
daje nam szanse na: hamowanie silnikiem - odpowiednio puszczaj眂 sprz阦硂
aby wytraca pr阣ko舵 i odzyskanie przyczepno禼i a tym samym sterowno禼i -
szczeg髄nie na tym bardziej p砤skim odcinku.

Ka縟e inne dzia砤nie: 硑cha na hamulec czy kr阠enie sterem czy butowanie
do przodu powoduje 縠 nie wyjdziemy z po秎izgu 4 k蟪 a tym samym nie mamy
najmniejszej opcji na sterowanie i unikni阠ie st硊czki, autem kieruje
tylko Newton ;)

--
"A c罂 to za sens kupowa samoch骴, 縠by je糳zi po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia砮k zaczyna si w sobot.

Data: 2010-10-18 16:07:39
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Po�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Witam serdecznie.
....
Sprz阦硂, wsteczny, powoli puszczam sprz阦硂 aby doprowadzi do kontolowanego
toczenia ko硂/droga - mam wtedy szanse odzyska przyczepno舵, hamuje silnikiem,
omijam przeszkode. Sporo zale縴 od lodu/opon, ale to IMO najlepsze dzia砤nie.
To chyba jedyny spos骲 na wyj禼ie z opresji, bez opuszczania drogi?
Tylko jeszcze potrzebny b阣zie hamulec i zblokowanie k蟪 na chwil bo inaczej
nie da si wrzuci wstecznego...
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--


Data: 2010-10-19 14:22:37
Autor: Sebastian Kaliszewski
Po�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
newsartmediaWYTNIJTO@op.pl wrote:
Witam serdecznie.
...
Sprz阦硂, wsteczny, powoli puszczam sprz阦硂 aby doprowadzi do kontolowanego
toczenia ko硂/droga - mam wtedy szanse odzyska przyczepno舵, hamuje silnikiem,
omijam przeszkode. Sporo zale縴 od lodu/opon, ale to IMO najlepsze dzia砤nie.
To chyba jedyny spos骲 na wyj禼ie z opresji, bez opuszczania drogi?

To spos骲 stosowany przez offroadowc體 gdy wiazd na b硂tn g髍k si nie uda. A przy zabawie w terenie to wcale cz阺to si nie udaje -- niejedna g髍ka poddaje si dopiero za 2-3 razem, a s i takie co poddadz si dopiero wyci眊arce ;). W efekcie "jad do ty硊 i co musz zrobi" jest sytuacj cz阺t. W dodatku na g髍ce o k眂ie nachylenie 40stopni ma硑 b潮d mo縠 sko馽zy si "dachem" (a w zasadzie fiko砶iem, czasem parokrotnym, zale縩ie od wielko禼i g髍ki) -- czasem wystarczy 糽e skontrowa odbicie od koleiny. O opuszczaniu "drogi" cz阺to nie ma mowy (bo oznacza硂by ustawienie pojazdu pod k眛em do stoku a wtedy patrz wy縠j)

Tylko jeszcze potrzebny b阣zie hamulec i zblokowanie k蟪 na chwil bo inaczej
nie da si wrzuci wstecznego...
Pozdrawiam.

Wsteczny wrzuca si prawie stoj眂. Cz阺to najpierw pr骲ujesz stan辨 na hamulcach (zw砤szcza na drodze, bo offroadowiec cz阺to jest przygotowany i od razu w d蟪, byle szybciej powt髍zy atak -- z wi阫szego rozp阣u ;) a po drugie parz[*]) -- ale jak widzisz, 縠 samoch骴 nie tylko nie chce sta鎇*] ale sie zsuwa, to masz t chwil na wrzucenie biegu. Skrzynia nie padnie jak raz agresywniej wbijesz (daj najwy縠j troch gazu i na chwil pu舵 sprz阦硂 kiedy pojazd jest na luzie -- kiedy dawno by硑 pojazdy bez synchronizator體 bieg體 i te si je糳zi硂 (w砤秐ie rzeczony mi阣zygaz przy zmianie biegu)[**].


[*] W samochodach 2x4 jest zwykle (cho czasem na dobrej 秎izgawce, zw砤szcza przy je糳zie z rozp阣u mo縠 zosta wyczerpany) jeszcze konkretny zapas pomi阣zy "ju nie ci眊nie" a "zsuwa si" -- oparcie i hamowanie jest na 4 ko砤 a nap阣 tylko na 2 i przy nap阣zaniu 砤twiej zerwa przyczepno舵. Przy 4x4 ten zapas jest du縪 mniejszy.

[**] Awaryjne wbijanie wstecznego mo縩a 砤two wytrenowa... Normalne wbicie to sprz阦硂, luz, wsteczny, pu舵 sprz阦硂. Akcj modyfikujemy do:
sprz阦硂, luz, wsteczny -- nie wszed, luz, pu舵 sprz阦硂, gaz, sprz阦硂, wsteczny, pu舵 sprz阣硂. Albo jak wiesz 縠 nie stoisz to od razu sprz阦硂, luz, pu舵 sprz阦硂, gaz, sprz阦硂, wsteczny, pu舵 sprz阦硂.


pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2010-10-20 10:06:31
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Po�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
....
Zblokowa na moment ko砤 hamulcem nie b阣zie szybciej?
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--


Data: 2010-10-20 10:40:49
Autor: Sergiusz Rozanski
Po?�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Dnia 20.10.2010 newsartmediaWYTNIJTO@op.pl <newsartmediaWYTNIJTO@op.pl> napisa/a:
...
Zblokowa na moment ko砤 hamulcem nie b阣zie szybciej?

Nie robi砨ym tego gdy nie znam nawierzchni, mo縠sz zerwa przyczepno舵 jednej
strony i postawi auto bokiem, a z tego ju auta nie wyprowadzisz - ratuje tylko
fuks i szcz甓cie.

Mam sporo jazdy w terenie za sob uwierz 縠 zjazdy i podjazdy pod 45 stopni to
dla mnie nie nowo舵 - nieudane podjazdy r體nie, wi阠 wiem jak si zachowa.
Przyczym obecnie je糳ze asb wi阠 wbicie wstecznego nie jest problemem, za to
trwa d硊縠j zanim skrzynia ci秐ienia poprzestawia.

Trakcja to podstawa w takich sytuacjach i nie mo縠sz jej straci, a jak
stracisz, to wszelkie manewry powinny doprowadzi najpierw do jej przywr骳enia.

--
"A c罂 to za sens kupowa samoch骴, 縠by je糳zi po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia砮k zaczyna si w sobot.

Data: 2010-10-20 13:21:29
Autor: Sebastian Kaliszewski
Po?�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Sergiusz Rozanski wrote:
Dnia 20.10.2010 newsartmediaWYTNIJTO@op.pl <newsartmediaWYTNIJTO@op.pl> napisa/a:
...
Zblokowa na moment ko砤 hamulcem nie b阣zie szybciej?

Nie robi砨ym tego gdy nie znam nawierzchni, mo縠sz zerwa przyczepno舵 jednej
strony i postawi auto bokiem, a z tego ju auta nie wyprowadzisz - ratuje tylko
fuks i szcz甓cie.

Mam sporo jazdy w terenie za sob uwierz 縠 zjazdy i podjazdy pod 45 stopni to
dla mnie nie nowo舵 - nieudane podjazdy r體nie, wi阠 wiem jak si zachowa.
Przyczym obecnie je糳ze asb wi阠 wbicie wstecznego nie jest problemem, za to
trwa d硊縠j zanim skrzynia ci秐ienia poprzestawia.

Jedna og髄na rzecz -- w terenie do舵 rzadko zdarza si sytuacja typu d硊uuuugi podjazd. Na drodze 砤twiej o co takiego -- jako tam sz硂 przez kilometr podjazdu i nagle zonk. Jazda kilometra na wstecznym mo縠 by stresuj眂a dla kierownika kt髍y tego nie trenowa (cho mi si w terenie zdarza硂 jecha spory kawa砮k -- jak si wbi砮m w 秎ep 禼ie縦 w kt髍ej si pojazd ledwo na szeroko舵 mie禼i to trzeba by硂 potem cooooofa :) ) Ale jak ma trakcj to mo縠 pr骲owa przerwa zjazd, ustawi si spokojnie przodem, itd...


Trakcja to podstawa w takich sytuacjach i nie mo縠sz jej straci, a jak
stracisz, to wszelkie manewry powinny doprowadzi najpierw do jej przywr骳enia.


W rzeczy samej, zw砤szcza gdy sutuacja jest taka, 縠 podjazd by d硊gi wi阠 jest si gdzie rozp阣zi bez kontroli (nno ju "Ale urwa" si 砤pie.

Najpierw trakcja, potem kombinowanie co dalej.

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2010-10-20 11:22:59
Autor: Sergiusz Rozanski
Po?�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Dnia 20.10.2010 Sebastian Kaliszewski <s.bez_spamu@remove.this.informa.and.that.pl> napisa/a:

Jedna og髄na rzecz -- w terenie do舵 rzadko zdarza si sytuacja typu d硊uuuugi podjazd. Na drodze 砤twiej o co takiego -- jako tam sz硂 przez kilometr podjazdu i nagle zonk. Jazda kilometra na wstecznym mo縠 by stresuj眂a dla kierownika kt髍y tego nie trenowa (cho mi si w terenie zdarza硂 jecha spory kawa砮k -- jak si wbi砮m w 秎ep 禼ie縦 w kt髍ej si pojazd ledwo na szeroko舵 mie禼i to trzeba by硂 potem cooooofa :) ) Ale jak ma trakcj to mo縠 pr骲owa przerwa zjazd, ustawi si spokojnie przodem, itd...

Pami阾am kiedy mia砮m tak sytuacje, co prawda na p砤skim, ale 2km
cofania - jazda po starym nasypie kolejowym jednotorowym - szyn nie by硂,
ale podk砤dy zosta硑, po obu stronach woda (wczesna wiosna). Nasyp
niestety powoli wchodzi we wod i w niej znika, na uk砤daniu trasy
woda by砤 mniejsza - pono ;)

--
"A c罂 to za sens kupowa samoch骴, 縠by je糳zi po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia砮k zaczyna si w sobot.

Data: 2010-10-20 13:11:57
Autor: Sebastian Kaliszewski
Po�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
newsartmediaWYTNIJTO@op.pl wrote:
...
Zblokowa na moment ko砤 hamulcem nie b阣zie szybciej?
Pozdrawiam.

B阣zie niebezpieczniej. A hiper pr阣ko禼i tu nie trzeba -- nie robisz rajdowego zakr阾u przy 100-130km/h tylko wrzucasz wsteczny przy 0-3km/h

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2010-10-18 16:07:40
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Po�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Witam serdecznie.
....
Sprz阦硂, wsteczny, powoli puszczam sprz阦硂 aby doprowadzi do kontolowanego
toczenia ko硂/droga - mam wtedy szanse odzyska przyczepno舵, hamuje silnikiem,
omijam przeszkode. Sporo zale縴 od lodu/opon, ale to IMO najlepsze dzia砤nie.
To chyba jedyny spos骲 na wyj禼ie z opresji, bez opuszczania drogi?
Tylko jeszcze potrzebny b阣zie hamulec i zblokowanie k蟪 na chwil bo inaczej
nie da si wrzuci wstecznego...
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--


Data: 2010-10-18 16:07:40
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Po�izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
Witam serdecznie.
....
Sprz阦硂, wsteczny, powoli puszczam sprz阦硂 aby doprowadzi do kontolowanego
toczenia ko硂/droga - mam wtedy szanse odzyska przyczepno舵, hamuje silnikiem,
omijam przeszkode. Sporo zale縴 od lodu/opon, ale to IMO najlepsze dzia砤nie.
To chyba jedyny spos骲 na wyj禼ie z opresji, bez opuszczania drogi?
Tylko jeszcze potrzebny b阣zie hamulec i zblokowanie k蟪 na chwil bo inaczej
nie da si wrzuci wstecznego...
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--


Data: 2010-10-17 12:58:42
Autor: Irokez
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9cvn6$b4c$1inews.gazeta.pl...
Hej, zastanawiam si臋 nad tym jak opanowa膰 pewn膮 niebezpieczn膮 sytuacj臋 na drodze:

Podje偶d偶amy zim膮 pod strome wzniesienie. Nagle pod ko艂ami mamy pi臋kn膮 "szklank臋" - samoch贸d jest bez szans i zaczyna si臋 zsuwa膰. Prezentacj臋 mamy tutaj, na s艂ynnym filmiku "ale urwa艂"

U mnie w terenie g贸rzystym mam cz臋sto tak膮 sytuacj臋.
艁api臋 po prostu ko艂ami chodnik, gleb臋, pobocze.. cokolwiek co jest poza drog膮. Jak do tej pory bez strat. Trzymianie si臋 drogi to jest troch臋 g艂upie.. bo w sumie si臋 niczego tam nie trzymasz.

--
Irokez

Data: 2010-10-17 14:57:03
Autor: Jotte
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
U偶ytkownik ""Pawe艂 M."" <wp.pl@paff1.zamien> napisa艂 w wiadomo艣ci news:i9cvn6$b4c$1inews.gazeta.pl...

Hej, zastanawiam si臋 nad tym jak opanowa膰 pewn膮 niebezpieczn膮 sytuacj臋 na drodze:
Podje偶d偶amy zim膮 pod strome wzniesienie. Nagle pod ko艂ami mamy pi臋kn膮 "szklank臋" - samoch贸d jest bez szans i zaczyna si臋 zsuwa膰.
Skaka膰. Natychmiast. ;))

M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-) Zaci膮gn膮膰 r臋czny, wrzuci膰 na luz. Tylne ko艂a s膮 zablokowane, przednie id膮 swobodnie, samoch贸d powinien wykr臋ci膰 pirueta i obr贸ci膰 si臋 przodem w d贸艂. Teraz ju偶 dzi臋ki ABS mamy przynajmniej szanse na w艂a艣ciwe manewrowanie i unikni臋cie zderzenia.
A czy nie bezpieczniej uda膰 si臋 ty艂em na lewy pas i delikatnie kontroluj膮c zjecha膰 sobie ty艂em zamiast odstawia膰 jakie艣 ryzykowne piruety czy inne obertasy?

--
Jotte

Data: 2010-10-17 21:10:08
Autor: V-Tec
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-16 22:00, "Pawe艂 M." pisze:
Hej, zastanawiam si臋 nad tym jak opanowa膰 pewn膮 niebezpieczn膮 sytuacj臋
na drodze:

Podje偶d偶amy zim膮 pod strome wzniesienie. Nagle pod ko艂ami mamy pi臋kn膮
"szklank臋" - samoch贸d jest bez szans i zaczyna si臋 zsuwa膰. Prezentacj臋
mamy tutaj, na s艂ynnym filmiku "ale urwa艂"

http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y

Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-)

obracam g艂ow臋 do ty艂u i hamuj膮c, ale bez blokowania k贸艂 - nie wiem, czy ABS u mnie dzia艂a do ty艂u, zje偶d偶am a偶 do zatrzymania.

--
pozdr,
W.

Data: 2010-10-18 12:16:28
Autor: J.F.
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
U偶ytkownik "V-Tec" <v_tec@zatega.pl> napisa艂
http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y
Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-)

obracam g艂ow臋 do ty艂u i hamuj膮c, ale bez blokowania k贸艂 - nie wiem, czy ABS u mnie dzia艂a do ty艂u, zje偶d偶am a偶 do zatrzymania.

Latwo sie pisze siedzac w wygodnym fotelu przed komputerem, ktory zawsze mozna wylaczyc :-)
Gorzej jak czlowiek tak sunie, gora duza, predkosc rosnie, a do przeszkody coraz blizej.

A jak jeszcze tylna szyba zaparowala to juz tylko wspolczuc :-)

J.

Data: 2010-10-23 12:11:21
Autor: V-Tec
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesi enie
W dniu 2010-10-18 12:16, J.F. pisze:
U偶ytkownik "V-Tec" <v_tec@zatega.pl> napisa艂
http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y
Co robicie w takim momencie? M贸j typ, nie wiem czy wykonalny :-)

obracam g艂ow臋 do ty艂u i hamuj膮c, ale bez blokowania k贸艂 - nie wiem,
czy ABS u mnie dzia艂a do ty艂u, zje偶d偶am a偶 do zatrzymania.

Latwo sie pisze siedzac w wygodnym fotelu przed komputerem, ktory zawsze
mozna wylaczyc :-)

W mojej okolicy jest kilka g贸rek czy pag贸rk贸w, wi臋c czasem jest okazja po膰wiczy膰 i takie umiej臋tno艣ci. Oczywi艣cie nie s膮 to typowe g贸ry, ale nie jest to te偶 typowa nizina ;) Ba, mamy nawet eliminacj臋 G贸rskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

--
pozdrawiam,
W.

Data: 2010-10-24 23:52:31
Autor: Adam P砤szczyca
Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesieni e
Dnia Sat, 16 Oct 2010 22:00:38 +0200, "Pawe M." napisa(a):

Co robicie w takim momencie? M骿 typ, nie wiem czy wykonalny :-)

Puszczam hamulce, skr阠am kierownic tak, 縠by na skarp wjecha. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P砤szczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    K阺zyca Le秐a 51/9, 66-305 Keszyca Le秐a
 _______/ /_     Wywo硑wanie slajd體 http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Po艣lizg w czasie podjazdu pod wzniesieni e

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona